En hoe

... Ik snap je gedachte, maar er staan er wel een aantal bij die wel heel radicaal zijn.
- Bijstand in natura uitkeren en niet in geld.
Hoe zie je dat voor je? Voedselbonnen? Niet iedereen woont in een gebied waar je een voedselbank om de hoek hebt. Of gaat de AH die voedselbonnen accepteren? En wie gaat de administratie daarvan regelen (en betalen?). Energierekening? Hoe gaat dat in natura?
Ik ben het met je eens dat bepaalde zaken zouden kunnen: Zo is een verplichte zorgverzekering, en vervolgens een zorgtoeslag wat mij betreft ook onzin. Maar dan heb je het over toeslagen in natura en niet de bijstand.
- Versobering sociale huisvestiging (geen huurtoeslag meer, vangnet voor wie echt geen woonruimte kan betalen altijd een woning met gedeelde voorzieningen zodat er meteen een prikkel is de eigen situatie te verbeteren)
Geen huurtoeslag meer houdt in dat je de coöperaties meer moet gaan subsidiëren. Zij lopen anders inkomsten mis. Is op zich redelijk te realiseren en uitvoeren bij iedereen die in de sociale woningbouw zit. Voor mensen die particulier onder de huurtoeslag-grens huren en die nu recht hebben op huurtoeslag zal de geldstroom weer anders geregeld moeten worden? Via belastingteruggaaf voor de verhuurder?
En hoe zie je die gedeelde voorzieningen voor je? Alle huidige bouw aanpassen? Of een ongelijke/oneerlijke situatie creëren voor de oude garde en nieuwe aanwas?
- Afschaffen overdrachtsbelasting en hypotheekrenteaftrek.
Radicaal overdrachtsbelasting afschaffen ben ik voor. En dan wel vervangen voor een winstbelasting om het te kunnen financieren.
HRA radicaal afschaffen is simpelweg niet mogelijk zonder een enorme groep mensen in de problemen te brengen. Dan zul je om dat te compenseren weer ingewikkelde andere constructies moeten gaan bedenken. Geleidelijk afschaffen wat mij betreft. Vanaf nu uitfaseren...zijn we er over 30 jaar volledig vanaf.
Het is jammer dat dit soort dingen niet eens doorgerekend worden. Men durft gewoon geen echte omslag te maken. De aangekondigde maatregelen zijn zodanig marginaal dat het maar het tekort tijdelijk dempt. Ik zou liever naar een inrichting gaan waarbij werken voor iedereen, dus ook laagopgeleiden, loont. Op dit moment zijn er teveel mensen werkloos die werk zouden kunnen hebben als we dingen anders organiseren.
Het probleem blijft dat je alles in het geheel moet blijven zien. Voor elke euro die de overheid uitgeeft moet er ergens anders een euro minder uitgegeven worden...nog naast de bezuiniging die moet omdat we al teveel uitgeven. Daardoor wordt doorrekenen ook heel moeilijk.
De echte omslag is inderdaad heel moeilijk. Al is het maar dat met de huidige politiek een dergelijke drastische aanpassing er waarschijnlijk langer over doet om tot wetgeving te komen dan een kabinet kan zitten. Het zijn ook nog eens aanpassingen die er hard inhakken bij bepaalde groepen, dus is den Haag bang kiezers te verliezen.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams