Heb in een ander topic van Domih nogal kortaf gereageerd, maar ben het in grove lijnen wel met hem/haar eens.... Ik weet alleen van de 'standaard' reacties waar ik weinig op in kan brengen, maar ik doe toch een poging....
yeah, yeah... En verder is je argument........? Die joden staan namelijk nog steeds vrij nou op ons netvlies, en ik zie Hitler nog niet hezelfde doen als toen (bv. het fictie-verhaal (!) "Daar heb je hem weer", grappig boek over Hitler die wakker wordt in de huidige tijd). Alleen een referentie naar vroeger werkt voor mij niet zo, daar moet wat mij betreft toch minstens een paar argumenten bij waarom die situatie vergelijkbaar met nu (en graag zonder het 'als je dat niet ziet, dan....').
Als jij bepaalt gedrag vertoont kan je automatisch in een risicogroep worden ingedeeld. Vanaf dat moment wordt je actief gevolgd op internet. Zo zijn er invallen geweest bij nietsvermoedende huisvrouwen n.a.v. een zoekopdracht naar 'snelkookpan'. Mensen zijn bij de grens van Amerika uitgekleed en naar huis gestuurd omdat ze in een zogenaamde risicogroep vielen of omdat ze een bepaalde tweet de wereld in hadden gestuurd, die verkeerd werd geïnterpreteerd.
Buiten het feit dat ik graag bronnen zie bij deze beweringen (maar die zullen er ongetwijfeld komen), vind ik niet dat je zulke gevallen als 'maatstaf' kunt nemen. Dan kun je net zo goed die
ene kwaadwillende bepaalde groepering als maatstaf nemen die de Twin Towers in vloog als maatstaf nemen. O wacht..... Je beleid kun je niet baseren op 'uitzonderingen' (waar zowel de terroristen als die onschuldige risicogropen onder vallen).
De overheid komt steeds meer in de verleiding om burgers te arresteren omdat ze voldoen aan een risicoprofiel, zonder het plegen van een misdaad.
"Steeds meer in de verleiding"..... Klinkt erg vaag...
Dataretentie vind ik nog het engste. Over 30 jaar ben ik misschien wel minister-president of CEO van een multinational, en dan wil ik niet geconfronteerd worden met het surfgedrag wat ik nu pleeg. Anno 2013 is er niks vreemds aan mijn surfgedrag, maar over 30 jaar kan dat heel anders zijn.
En dit is nog wel het argument waar ik me het meest aan stoor....
Als jij over 30 jaar niet wilt dat een bepaalde uitspraak blijft hangen, dan moet je die uitspraak misschien niet doen... Alsof er nu geen politici / 'belangrijke' personen geconfronteerd worden met uitspraken / daden die ze in een ver verleden (op een 'pre-internet'-medium) gedaan hebben.
Nog een voorbeeld. Stel je laat je laptop even aan staan, en een collega die jou niet mag toetst op jouw account in google een paar trefwoorden in, waardoor jij automatisch in de risicogroep valt. Een vakantie naar Amerika kan je nu wel op je buik schrijven want je wordt geheid aangehouden bij de grens n.a.v. je 'verdachte' zoekopdrachten. (eigenlijk een soort identiteitsfraude)
'k Kom zojuist terug uit de VS en heb de afgelopen jaren de vreemdste zoekopdrachten gegeven, maar ben niet aangehouden? Dus wat voor voorbeeld is dit precies?
Zomaar een paar voorbeelden waarom privacy belangrijk is. Overigens snappen ze het in Duitsland wel omdat ze daar recentelijk (WO2, stasi) mee de mist in zijn gegaan.
O? "ze" snappen het in duitsland wel? Top!
oftewel: wat een loze kreet