Een game die dingen doet die niet mogelijk zijn op de PS3 en Xbox 360.

Alleen al het feit dat de next-gen consoles gigantisch veel meer RAM geheugen hebben, opent zoveel meer mogelijkheden.
- veel meer spelers per server.
- grotere maps, wat zorgt voor meer variatie. Na een paar rondes op een Titanfall map heb je snel alles gezien wat er te zien is. Terwijl in games als Battlefield/Planetside het perfect mogelijk is dat je gedurende een ganse match gewoonweg niet op een bepaald deel van de map komt.

Die dynamiek vind ik leuk.
- eventueel persistente werelden = een vorm van MMO, dus waarbij wat je doet op een server ook gevolgen heeft. En die gevolgen blijven na uit- en terug inloggen.
- nieuwe effecten zoals bv. een map die langszaamaan onderloopt met water. Of een zandstorm waardoor langzaam over zandheuvels ontstaan. Ja, je hebt zoiets in BF4, maar ik zat al sinds een jaar vóór BF4 met dat idee van onderlopende map in mijn hoofd. Ik was echt HYPED toen ik las dat DICE net ditzelfde idee had. Maar ze hebben het niet gemaakt zoals ik het voor ogen had.
- of dat je grachten kan graven, en bv. tunnels kunt uitholen.
- meer complexiteit qua gameplay: dan spreek ik over meta-games. Meta-games zijn een soort games IN een game. Als ik bv. Battlefield zou nemen, kan je bv. op een map ook een
soort basis zetten. En die volledig uitdossen met
commandocenters.
Mensen kunnen kiezen om gewoon te gaan schieten, zoals we dus in alle shooters doen.
Of - en dit zou nieuw zijn - kunnen allemaal soorten support acties doen. Die dan weer voordelen opleveren voor de soldiers.
- Of ander voorbeeld van een meta-game:
voeg een cyber-warfare component toe! We hebben nu al oorlog ter land, ter zee en in de lucht met Battlefield games.
Het enigste dat nu nog ontbreekt is cyber-warfare. Zorg dus dat dit geintegreerd wordt in een game, en dat dit allemaal invloed heeft op de oorlog ter land, ter zee, en in de lucht.
- Geef meer mogelijkheden voor clans.
Laat hen toe kleine bases op te zetten die dan ook weer voordeel opleveren.
- Volledig nieuwe game modes.
Er is een GRONDIG tekort aan inspiratie bij gamedevelopers, zo lijkt het.
Buiten modes als TDM, CTF, etc. welke innovatieve game modes hebben we echt gezien de laatste jaren? Over alle bekende shooters bekeken?
Battlefield is dan zowat de enige met wat innovatie: Conquest en Rush, DAT noem ik innovatief.

Plus, ze spelen in op het samenwerken in een team. Plus, ze worden veel gespeeld.
Het feit dat Conquest meer gespeeld wordt dan TDM is al een prestatie op zich. Omdat in werkelijk 99% van alle andere shooters TDM de meest gespeelde brainloze game mode is.
Maar zelfs bij Battlefield hebben we nu al lang niet meer innovatie gezien qua game modes.
Zo moeilijk is het toch niet om iets nieuw te bedenken? Game developers moeten van nature creatief zijn, want games maken, draait om creatief zijn.
Blijkbaar geldt dat niet voor het gebied "game modes"?
Om even te kijken naar Titanfall...
Dit is hoe ik 1 ideetje al zou aanpakken:
- je hebt Titans. Mother fucking titans. Doe daar dan iets extra mee.
Zorg bv. dat er een mechanisme is waarbij normale team members de Titans als het ware moeten "beschermen". Titans mogen namelijk niet one-man-army's zijn want dat is nooit leuk.
Kijk naar Team Fortress 2: daar heb je de Heavy waar de Medics rondhangen om die continu te healen. Zulke mechanismen kan je dus zijn als meta-gaming: a game within a game.
Meer diepgaande zaken zoals dit, zou Titanfall dus moeten hebben.
Alleen met bovenstaand idee kan je al direct innovatief zijn.
- nog een voorbeeld.
Denk aan wat Titans uniek maakt: ze kunnen bv. veel meer kracht op iets zetten.
Maak een game mode waarbij Titans bv. kernkoppen of andere wapens moeten verslepen/duwen van locatie naar locatie doorheen de map. Verzin er een klein verhaal rond; das niet moeilijk.
Het vijandig team moet dan de Titans zien uit te schakelen omdat alleen zij de bruchte kracht hebben om de kernkoppen te verplaatsen, en zo het spel te winnen.
Normale soldiers moeten alles eraan doen dat de Titans niet gekilled wordt, of iets in die aard.
Niet alleen dus:
- maak paar kills
- BOOM TITAN INCOMING
- get yer body ready for titanfall!
- gebruikt Titan
- maak pak kills ermee
- sterf of spring uit Titan
- maak kills
- ^repeat^
Want om maar te zeggen... Dit kon een kind ook wel bedenken.