In Nederland heb ik het nog nooit (bewust) meegemaakt. Als ik ernaast zit hoor ik dat graag, maar tenzij de TS hem graag in Australie wil kopen, was mijn opmerking voornamelijk op de NL markt gerichtBrm-G schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:30:
[...]
Er zijn wel eens tussentijdse prijswijzingen.
Vandaag werd de prijs van de Mac Mini nog aangepast in bijvoorbeeld Australië:
http://9to5mac.com/2013/0...ini-pricing-in-australia/
Gister mijn ML installatie geupgrade naar Mav via de officiele weg, dus DP 4 en dan upgraden tot aan DP8.
Kwam tot de conclusie dat ik blij was dat ik een TM backup had....
- Programma's die schijnbaar random ophouden met werken en dan een error geven als "You can't open the application "..." because it is not supported on this type of Mac." Gebeurde me oa met Chrome, 1Password, Airmail. Herinstallatie van het betreffende programma laat het (tijdelijk) weer werken, totdat precies hetzelfde gebeurt zonder aanwijsbare reden
- Mail 7.0 vergeet accounts en laat je weer opnieuw je email accounts toevoegen. Het werkt dan weer even, je kan zelfs mail sluiten en weer openen tot op een bepaald moment zonder verklaarbare reden je Mail start en alle accounts weer foetsie zijn
- Safari werkt niet fatsoenlijk: klikken op links werkt niet altijd. Zoeken vanuit de omnibar werkt niet. URL's worden niet aangeroepen na een enter, pas na een CMD-R gaat ie door.
Heel vaag allemaal. Mijn oude MBP waar ik mee aan het testen ben geweest doet niks van dit alles, gewoon heerlijk stabiel, snel en alles werkt zoals het hoort.
Heeft iemand anders deze issues wel eens gehad?
Kwam tot de conclusie dat ik blij was dat ik een TM backup had....
- Programma's die schijnbaar random ophouden met werken en dan een error geven als "You can't open the application "..." because it is not supported on this type of Mac." Gebeurde me oa met Chrome, 1Password, Airmail. Herinstallatie van het betreffende programma laat het (tijdelijk) weer werken, totdat precies hetzelfde gebeurt zonder aanwijsbare reden
- Mail 7.0 vergeet accounts en laat je weer opnieuw je email accounts toevoegen. Het werkt dan weer even, je kan zelfs mail sluiten en weer openen tot op een bepaald moment zonder verklaarbare reden je Mail start en alle accounts weer foetsie zijn
- Safari werkt niet fatsoenlijk: klikken op links werkt niet altijd. Zoeken vanuit de omnibar werkt niet. URL's worden niet aangeroepen na een enter, pas na een CMD-R gaat ie door.
Heel vaag allemaal. Mijn oude MBP waar ik mee aan het testen ben geweest doet niks van dit alles, gewoon heerlijk stabiel, snel en alles werkt zoals het hoort.
Heeft iemand anders deze issues wel eens gehad?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
De Golden Master is uit volgens MacRumors. Zie hier.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Spannend. Zou hem graag in volle glorie testen maar ben toch wel een beetje bang voor incompatible apps e.d.Step schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 08:57:
De Golden Master is uit volgens MacRumors. Zie hier.
Iemand zijn handjes al gebrand aan de Golden Master?
Merk geen verschil met de voorgaande previews
39
Verwijderd
Gm is als ik het goed begrepen heb ook de eerste versie die ook naar de consumenten gaat.
Het is de eerste Mavericks versie die helemaal af is, Neem aan dat hij alleen maar positieve dingen met zich mee brengt.
Ik draai al sinds dag 1 de dev prev van Mavericks als dagelijks os, heel stabiel weinig problemen.
enige wat ik nog steeds niet werkend heb is mijn HP printer daarvan zat de driver in het OS zelf (lion & ml) maar niet in de dev prev van Mavericks heb hem sinds dien ook niet meer kunnen gebruiken.
Hoop dat de driver voor mijn printer nu wel weer zit in de Golden master versie van Mavericks, kan ik eindelijk weer eens wat thuis printen
Het is de eerste Mavericks versie die helemaal af is, Neem aan dat hij alleen maar positieve dingen met zich mee brengt.
Ik draai al sinds dag 1 de dev prev van Mavericks als dagelijks os, heel stabiel weinig problemen.
enige wat ik nog steeds niet werkend heb is mijn HP printer daarvan zat de driver in het OS zelf (lion & ml) maar niet in de dev prev van Mavericks heb hem sinds dien ook niet meer kunnen gebruiken.
Hoop dat de driver voor mijn printer nu wel weer zit in de Golden master versie van Mavericks, kan ik eindelijk weer eens wat thuis printen
@KGW_, kan je niet de Mountain Lion driver van de HP website downloaden en installeren op Mavericks?
Je kan de drivers zelf ook gewoon downloaden installeren voor je printer. Krijg je er zelfs extra gratis van HP een paar baggerapps bijVerwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:07:
Gm is als ik het goed begrepen heb ook de eerste versie die ook naar de consumenten gaat.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Even een aanvulling.
Ik ben de logfiles aan het doorspitten geweest. Dezelfde problemen die in in het verleden met de DP's had, heb ik ook in de GM. Er raken plist bestanden corrupt.
Veel apps krijgen een corrupte info.plist bestand in de .app folder van de desbetreffende applicatie. Daardoor wil die niet meer starten en wil Spotlightt het niet meer vinden. Evernote en Chrome zijn nu bij mij stuk.
mail is weer alle account instellingen vergeten.
Nu hoop ik maar dat het een incident is wat alleen bij mij voorkomt.
Mountain Lion heb ik afgelopen maanden deze problemen niet mee gehad.
Ik ben de logfiles aan het doorspitten geweest. Dezelfde problemen die in in het verleden met de DP's had, heb ik ook in de GM. Er raken plist bestanden corrupt.
Veel apps krijgen een corrupte info.plist bestand in de .app folder van de desbetreffende applicatie. Daardoor wil die niet meer starten en wil Spotlightt het niet meer vinden. Evernote en Chrome zijn nu bij mij stuk.
Hoe gaat Mavericks om met RAM geheugen vergeleken met ML? Gebruikt Mavericks meer geheugen? Ik weet dat het iig beter met geheugen om gaat. Wat zouden jullie adviseren voor een Macbook Air 4GB: blijven bij ML of upgraden naar Mavericks? Reden hiervoor is dat ML nog prima draait, maar ik niet bepaald geheugen vrij heb bij normaal gebruik.
Verwijderd
BombaAriba schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:14:
[...]
Je kan de drivers zelf ook gewoon downloaden installeren voor je printer. Krijg je er zelfs extra gratis van HP een paar baggerapps bij
Helaas is dus alleen van snow leopard de driver te downloaden maar die doet het niet onder de mavericks dev.KriCo schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:19:
@KGW_, kan je niet de Mountain Lion driver van de HP website downloaden en installeren op Mavericks?
bij lion en mountain lion zat de driver software in het osx, lang gezocht maar nergens kunnen vinden.
Nu Golden Master aan het downloaden. hoop dat die hem pakt anders maar nieuwere printer aanschaffen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2013 19:17 ]
Wil die GM ook wel vast installeren. Kan 'm alleen niet vinden. Zal d'r niet naar vragen :-P. Als je 'm later koopt vanaf de app store als je de GM al geïnstalleerd hebt gaat dat goed? Bij Mountain Lion ook zo gedaan geloof ik maar weet niet helemaal zeker meer.
Da's niet echt bemoedigend. Precies waar ik last van had met DP8. Dacht erover om van het weekend de GM te installeren, maar dat weet ik nu zo net niet meer.4POX schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:20:
Even een aanvulling.
Computer specs
Geheugen is hetzelfde heb ik gemerkt. Maar grafisch merk ik zeker vooruitgang. Geen tikjes meer in zware grafische veranderingen in de gui.MyNameIs schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:45:
Hoe gaat Mavericks om met RAM geheugen vergeleken met ML? Gebruikt Mavericks meer geheugen? Ik weet dat het iig beter met geheugen om gaat. Wat zouden jullie adviseren voor een Macbook Air 4GB: blijven bij ML of upgraden naar Mavericks? Reden hiervoor is dat ML nog prima draait, maar ik niet bepaald geheugen vrij heb bij normaal gebruik.
Vooralsnog merk ik hier weinig van, overigens ook nooit last van gehad. Het zelfde voor het stuk gaan van programma's.4POX schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:38:
[...]
Geheugen is hetzelfde heb ik gemerkt. Maar grafisch merk ik zeker vooruitgang. Geen tikjes meer in zware grafische veranderingen in de gui.
I am the great Cornholio!
Heb de GM versie nu een middag draaien en ben nog geen problemen tegen gekomen. Alle apps werken tot nu toe.
Werkende apps bij mij:
Office 2011 (word, powerpoint, excel)
Lightroom 5.2
Photoshop cs6
Indesign cs6
Illustrator cs6
Coda 2
Sparrow mail
Transmission
Spotify
Simble (na herinstallatie) (Om bijv. lightroom in mac fullscreen te gebruiken).
Verder gebruik ik niet veel meer apps
Werkende apps bij mij:
Office 2011 (word, powerpoint, excel)
Lightroom 5.2
Photoshop cs6
Indesign cs6
Illustrator cs6
Coda 2
Sparrow mail
Transmission
Spotify
Simble (na herinstallatie) (Om bijv. lightroom in mac fullscreen te gebruiken).
Verder gebruik ik niet veel meer apps
Heb de GM nu draaien op mijn MBA, een prutsmachinetje die ik niet echt gebruikt.
De iMac laat ik nog enkele maanden op 10.8.5 staan, eerst moet alles helemaal werken (dus geen nightly's of andere exotische versies).
Tot zover gaat alles prima, wat gaat er goed:
- 1Password(4.0)
- Little Snitch(speciale nightly build, maar werkt prima)
- Lightroom (5.2)
- ReadKit (RSS lezer)
- NZBVortex
- Firefox
- VLC
- Numbers, Pages en Keynote
Er moet nog veel software worden geinstalleerd maar het begin is er
Ergens volgende week maar verder installeren en dan eind november/begin december helemaal over op 10.9.
De iMac laat ik nog enkele maanden op 10.8.5 staan, eerst moet alles helemaal werken (dus geen nightly's of andere exotische versies).
Tot zover gaat alles prima, wat gaat er goed:
- 1Password(4.0)
- Little Snitch(speciale nightly build, maar werkt prima)
- Lightroom (5.2)
- ReadKit (RSS lezer)
- NZBVortex
- Firefox
- VLC
- Numbers, Pages en Keynote
Er moet nog veel software worden geinstalleerd maar het begin is er
Ergens volgende week maar verder installeren en dan eind november/begin december helemaal over op 10.9.
Verwijderd
iPhoto 9.4.3 werkt bij mij overigens ook nog prima. Er zou een update voor uitkomen omdat er problemen zouden zijn in Mavericks.
Dus ik heb InstallESD.DMG op een externe schijf gebrand, wil daarvan opstarten met Option, maar die schijf is niet zichtbaar. Iemand een idee hoe ik die GM nu dus geïnstalleerd ga krijgen?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Met Mavericks gaat dat ook niet zo meer. Hier staat een uitgebreide handleiding hoe het wel wil: http://osxdaily.com/2013/...ericks-usb-install-drive/
Ik vraag me af hoe Mavericks draait op een MacBook air met 2gb ram, zou dat beter gaan (tov Mountain Lion)?
Ik vraag me af hoe Mavericks draait op een MacBook air met 2gb ram, zou dat beter gaan (tov Mountain Lion)?
Werkt er bij iemand het zien van reistijd in agenda.app?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen waar de geschiedenis is gebleven binnen Safari?
Onder bladwijzers staat bij mij alleen nog "favorietenbalk" en "bladwijzermenu"
Onder bladwijzers staat bij mij alleen nog "favorietenbalk" en "bladwijzermenu"
Met cmd+alt+2 kom je snel bij je history terecht.
Overigens vreemd dat je het in je menubalk niet heb gezien...

De GM is voor mij trouwens de eerste versie die ''af'' voelt. Geen gekke glitches meer in Finder, dat was voor mij toch een dealbreaker bij de vorige versies. Alle apps die ik gebruik, werken ook perfect.
Overigens vreemd dat je het in je menubalk niet heb gezien...

Wat bedoel je hiermee? Ik ken die functie helemaal niet.carpebios schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 10:20:
Werkt er bij iemand het zien van reistijd in agenda.app?
De GM is voor mij trouwens de eerste versie die ''af'' voelt. Geen gekke glitches meer in Finder, dat was voor mij toch een dealbreaker bij de vorige versies. Alle apps die ik gebruik, werken ook perfect.
[ Voor 116% gewijzigd door RnB op 05-10-2013 11:50 ]
Veelste gecompliceerd.sweebee schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 10:12:
Met Mavericks gaat dat ook niet zo meer. Hier staat een uitgebreide handleiding hoe het wel wil: http://osxdaily.com/2013/...ericks-usb-install-drive/
In Terminal:
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Your Media Name --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app --nointeraction
20 minuten wachten, en klaar.
Computer specs
Verwijderd
En daarna dus opnieuw opstarten met Option?afterburn schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 12:31:
[...]
Veelste gecompliceerd.
In Terminal:
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Your Media Name --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app --nointeraction
Verwijderd
Ja daar zeg je wat. Voor Mavericks heb ik nooit de menu balk nodig gehad omdat geschiedenis toen onder bladwijzers stond.RnB schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:46:
Overigens vreemd dat je het in je menubalk niet heb gezien...![]()
[afbeelding]
[...]
Wat bedoel je hiermee? Ik ken die functie helemaal niet.
Verwijderd
OSX Emoticons /"speciale tekens" nu direct in het reageerpanel zichtbaar.

Cool! Neem aan dat dit Safari gerelateerd is en niet speciaal Mavericks feature.

Cool! Neem aan dat dit Safari gerelateerd is en niet speciaal Mavericks feature.
Ik heb de manier geprobeerd, maar ik krijg bestand niet gevonden.
Hoe ga ik nu de GM op mijn Air krijgen?
Hoe ga ik nu de GM op mijn Air krijgen?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Verwijderd
De link van sweebee openen en stappen opvolgen. Die methode werkt bij mij prima. De andere methode werkt wellicht als je de officiele download van Apple hebt.
In agenda, weergave -> toon reistijd.RnB schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 11:46:
Overigens vreemd dat je het in je menubalk niet heb gezien...![]()
[afbeelding]
[...]
Wat bedoel je hiermee? Ik ken die functie helemaal niet.
Al je op de tijd klikt krijg je een optie te zien, wat was even zoeken zeg!
Twee dingen die ik mis nu, zelf je reistijd opgeven (als je met het OV reist, zoals de trein).
En het andere (meer belangrijke) is dat aan het einde van je afspraak, je niet in kan stellen dat je de zelfde reistijd ook weer aan het einde van je afspraak wilt.
[ Voor 20% gewijzigd door carpebios op 06-10-2013 13:22 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Iemand die het draait op een MacBook Pro early 2008? Ben benieuwd naar de performance.
Nee wel op een MacBook (alu unibody) early eind 2008. Draait prima.Dancing_Animal schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:33:
Iemand die het draait op een MacBook Pro early 2008? Ben benieuwd naar de performance.
Early 2008 bestond er geen alu unibody macbook. De unibody is pas van late 2008 (14 oktober).PBP schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:36:
[...]
Nee wel op een MacBook (alu unibody) early 2008. Draait prima.
Computer specs
Foutje eind 2008 is het ja, volgens mij ook gelijk de laatste 13inch alu unibody MB die ooit bestaan heeft voordat het de Pro werdafterburn schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 20:16:
[...]
Early 2008 bestond er geen alu unibody macbook. De unibody is pas van late 2008 (14 oktober).
Verwijderd
Ik heb wel heel vaak als ik een locatie intik dat er geen geolocatie of map wordt weergegeven. Heel raar.carpebios schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 12:55:
[...]
In agenda, weergave -> toon reistijd.
Al je op de tijd klikt krijg je een optie te zien, wat was even zoeken zeg!
Twee dingen die ik mis nu, zelf je reistijd opgeven (als je met het OV reist, zoals de trein).
En het andere (meer belangrijke) is dat aan het einde van je afspraak, je niet in kan stellen dat je de zelfde reistijd ook weer aan het einde van je afspraak wilt.
GM werkt hier prima op een 2011 Macbook Air 4GB
Enige probleem wat ik ondervind is Google Chrome Helper (Not Responding) in Activity Monitor. Meer mensen hier last van? Chrome werkt wel gewoon, hoewel ik wel af en toe heel kort strandballen krijg te zien.
Enige probleem wat ik ondervind is Google Chrome Helper (Not Responding) in Activity Monitor. Meer mensen hier last van? Chrome werkt wel gewoon, hoewel ik wel af en toe heel kort strandballen krijg te zien.
Afterburn heeft me geholpen met het vinden van het probleem waardoor applicaties stuk gingen. Dit bleek te komen door een tooltje wat helpt met het comprimeren van data op de schijf. Erg handig als je alleen maar een kleine SSD hebt.MetaFrame schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 21:30:
[...]
Vooralsnog merk ik hier weinig van, overigens ook nooit last van gehad. Het zelfde voor het stuk gaan van programma's.
Ik heb een oude air met een 920M chip. Met Maverick merk ik zichtbaar dat het een stuk vloeiender gaat. Bijvoorbeeld het switchen naar het dashboard. Of het oproepen van mission control. Maar ook zeker ook het scrollen in de apps.
Ik denk dat gebruikers van nieuwere Apple's dit misschien minder merken omdat ze al een monster van een videochip hebben.
Hier ook. Spotify helper staat ook in het rood. Beide pakketten draaine verder wel goed.MyNameIs schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 23:12:
GM werkt hier prima op een 2011 Macbook Air 4GB![]()
Beetje offtopic maar, welk tooltje is dat?4POX schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 23:28:
[...]
Afterburn heeft me geholpen met het vinden van het probleem waardoor applicaties stuk gingen. Dit bleek te komen door een tooltje wat helpt met het comprimeren van data op de schijf. Erg handig als je alleen maar een kleine SSD hebt.
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
+1PBP schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:36:
[...]
Nee wel op een MacBook (alu unibody) early eind 2008. Draait prima.
Ook onze Mac Mini uit 2009 ( C2D 2.0 met de Geforce 9400 ) en de MacBook Air mid 2013 werken als een speer. Alle software is overigens foutloos ( Office '11 - Iworks - Aperture - Transmit )
Even wel geschrokken dat keychain in de icloud ook echt meteen crossplatform is; alle systemen stonden gezamelijk alle bekende GMAIL/HOTMAIL accounts te importeren/syncen op elke computer. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.
En voor wie er waarde aan hecht; alle systemen performen gewoon prima en zeker niet langzamer dan 10.8
Verwijderd
Is het jullie dan al wel gelukt om iCloud keychain te gebruiken? Bij het installeren van 10.9 kreeg ik de optie een code op mijn andere Macs te laten verschijnen, maar die wil niet echt binnen komen. En ik heb hem toch al sinds vrijdag draaien...
Die methode werkt bij mij ook niet. Het werkt bij mij wel door op elke Mac een authenticatie code te laten verzenden naar mijn mobiele telefoon.
Zag dat ook mijn WiFi netwerken gelijk worden gesynct. Vind ik persoonlijk erg handig
Zag dat ook mijn WiFi netwerken gelijk worden gesynct. Vind ik persoonlijk erg handig
Ik had soort gelijke dingen met andere apps. Wanneer je de app volledig verwijderde en opnieuw installeerde werkte alles wel weer.4POX schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 23:30:
[...]
Hier ook. Spotify helper staat ook in het rood. Beide pakketten draaine verder wel goed.
Ik heb de manier van user afterburn geprobeerd en dit is de perfecte manier voor een clean install. Ik was wel verbaast toen het best lang duurde toen de installatievoorbereidingen vrij lang bleven steken op "about a second remaining".afterburn schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 12:31:
[...]
Veelste gecompliceerd.
In Terminal:
Maar na een tijdje ging hij toch echt verder met installatie. Klein minpuntje is dat de installatie alleen in het Engels uitgevoerd kan worden en je de systeemtaal na installatie nog even moet wijzigen naar Nederlands als je die taal wil gaan gebruiken.
Met deze manier van installeren word er ook meteen een herstelpartitie aangemaakt. Deze herstelpartitie werkt wel alleen als je Mavericks via de app store hebt gekocht en hij bij je aankopen staat. Dit is een bij mijn weten nieuwe manier van herstellen waarbij je eerst moet inloggen met je Apple ID waarmee je Mavericks hebt aangekocht.

Kan iemand wat voor me verifiëren?
Iedere keer wanneer ik terug of vooruit swipe in een tabblad, freezed die tabblad. Safari zelf blijft draaien, want ik kan die tabblad sluiten en een nieuwe openen. Safari heb ik al gereset.
Hebben er meer hier last van?
Iedere keer wanneer ik terug of vooruit swipe in een tabblad, freezed die tabblad. Safari zelf blijft draaien, want ik kan die tabblad sluiten en een nieuwe openen. Safari heb ik al gereset.
[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 07-10-2013 16:27 ]
Het tooltje heet Clusters -> http://latenitesoft.com/clusters/Ultimation schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:55:
[...]
Beetje offtopic maar, welk tooltje is dat?
Nu hopen dat er een Maverick compatible release gaat komen. Sommige informatie verdient het om gecomprimeerd te zijn. (mail library)
Ik heb hier sinds een paar minuten ook last van, maar het is geen Safari probleem want het doet zich bij mij ook in Chrome voor.RnB schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:23:
Kan iemand wat voor me verifiëren?
EDIT: een keertje de machine in slaap zetten en weer wakker maken en het is weer weg?

[ Voor 8% gewijzigd door afterburn op 07-10-2013 16:59 ]
Computer specs
Nou, dat deed het bij mij niet, maar nu werkt het weer... Heel vreemd.
Nogal ja, denk dat het een trackpad/driver probleem is.
Computer specs
Fijn dat het langzaam afsluiten nu ook eindelijk verholpen is met de GM van Mavericks. Met de DP's had ik er nog wel last van. Nu sluit hij af in 13 seconden en start hij op in 13 seconden met een MacBook Pro Retina 15 inch.
Niet dat ik hem vaak helemaal afsloot, maar het is toch wel handig voor als je het een keer wil doen
Niet dat ik hem vaak helemaal afsloot, maar het is toch wel handig voor als je het een keer wil doen
Dat moest ook in iMessage kunnen maar ik krijg dit venster niet in beeld. Hoe doe je dat?Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 17:02:
OSX Emoticons /"speciale tekens" nu direct in het reageerpanel zichtbaar.
[afbeelding]
Ik vind het verder allemaal prettig werken. Vind de vernieuwingen (zichtbaar) niet echt een major upgrade. Maar daar had Apple toch al wat last van. Zal wel weer 22 euro gaan kosten.
Is er al een lijst met alle nieuwigheden? Zoals die er voor iOS 7 ook was? (ik bedoel niet de Apple pagina over Mavericks)
Bij mij is die nog net zo sloom met afsluiten. Opstarten gaat in 7/8 seconden, maar afsluiten 15/30 seconden. Bij lion was het binnen 3 seconden.LIMIT-AR schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:17:
Fijn dat het langzaam afsluiten nu ook eindelijk verholpen is met de GM van Mavericks. Met de DP's had ik er nog wel last van. Nu sluit hij af in 13 seconden en start hij op in 13 seconden met een MacBook Pro Retina 15 inch.
Ik dacht ik ga even kijken hoe laat ik de bus moet pakken vanavond. Kan dus niet met de Maps applicatie
Verwijderd
Ik doe een Clean Install zodra het officieel uitgebracht wordt en als het voordelig is download ik het via de App Store.
In feite is deze GM hetzelfde als een gekochte via de App Store, toch?
In feite is deze GM hetzelfde als een gekochte via de App Store, toch?
Hmm ok, bij mij was het 13 seconden bij opstarten vanaf het indrukken van de start-knop en bij het afsluiten duurde het aanzienlijk langer, soms wel bijna een minuut! Nu is het dus maar 13 seconden en dit vind ik nog vrij redelijk.sweebee schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:30:
[...]
Bij mij is die nog net zo sloom met afsluiten. Opstarten gaat in 7/8 seconden, maar afsluiten 15/30 seconden. Bij lion was het binnen 3 seconden.
iemand enig idee wanneer maverick in de appstore komt te staan? kan niet wachten namelijk!
Hoe zit het met de accuduur met OS X Mavericks? Positief?
Ja hoor, ik merk geen degradatie met de accuduur in vergelijking met Mountain Lion.
Ook geen verbetering? Want Apple noemt OS X 10.9 het meest energiezuinige OS ooit.RnB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:46:
Ja hoor, ik merk geen degradatie met de accuduur in vergelijking met Mountain Lion.
Verwijderd
Ik weet helaas niet hoe je deze toetsencombinatie in moet drukken Maar volgens wijzig ---> speciale teken is de combinatie ^-cmd-spatie het eerste teken weet ik niet hoe dit werkt (shift 6 werkt iig niet).iAmRenzo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:35:
[...]
Dat moest ook in iMessage kunnen maar ik krijg dit venster niet in beeld. Hoe doe je dat?
Ik vind het verder allemaal prettig werken. Vind de vernieuwingen (zichtbaar) niet echt een major upgrade. Maar daar had Apple toch al wat last van. Zal wel weer 22 euro gaan kosten.
Is er al een lijst met alle nieuwigheden? Zoals die er voor iOS 7 ook was? (ik bedoel niet de Apple pagina over Mavericks)
Afijn wijzig - speciale tekens werkt dus in elk willekeurig reactiepanel. Ik zie in imessage dat het nu ook geïntegreerd is via de smily rechts in het invoerscherm.
Verwijderd
Zal erg afhankelijk zijn van de CPU vermoed ik. Mavericks is Haswell optimised.JackL89 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:49:
[...]
Ook geen verbetering? Want Apple noemt OS X 10.9 het meest energiezuinige OS ooit.
Ik heb geen idee, volgens mijn gevoel is het hetzelfde. Mocht er een verbetering zijn, zal dit hooguit een kwartier tot half uur extra accuduur zijn.JackL89 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:49:
[...]
Ook geen verbetering? Want Apple noemt OS X 10.9 het meest energiezuinige OS ooit.
Met mijn workflow haal ik een 6u op de accu, dat haalde ik met Mountain Lion ook.
Weet iemand hoe ik de herstel partitie naar een 2e schijf kan verplaatsen?
Ik heb deze nu op mijn SSD en dat is toch zonde. Aangezien die maar 120gb kan hebben.
Ik heb "de andere manier" gebruikt (deed ik de afgelopen 2 osén ook dus wist niet beter) maar lijk wel een herstel partitie te hebben.
Even met de hand doen ging sneller dan 20 minuten trouwens, als je weet hoe dan is het natuurlijk geen
werk.
Deed ik tijdens de DP's al niet maar toen schoof ik het daar nog op. Nu heb ik een Clean install gedaan maar nog geen winst. Ook geen verlies dus vind het wel prima.
Ik heb deze nu op mijn SSD en dat is toch zonde. Aangezien die maar 120gb kan hebben.
Doet die dat niet?afterburn schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:05:
Correct. I als het goed is maakt hij dan ook de recovery partitie (wat de andere methode niet doet).
Ik heb "de andere manier" gebruikt (deed ik de afgelopen 2 osén ook dus wist niet beter) maar lijk wel een herstel partitie te hebben.
Even met de hand doen ging sneller dan 20 minuten trouwens, als je weet hoe dan is het natuurlijk geen
werk.
Ik merk ook geen verschil eigenlijk.RnB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:04:
[...]
Ik heb geen idee, volgens mijn gevoel is het hetzelfde. Mocht er een verbetering zijn, zal dit hooguit een kwartier tot half uur extra accuduur zijn.
Met mijn workflow haal ik een 6u op de accu, dat haalde ik met Mountain Lion ook.
Deed ik tijdens de DP's al niet maar toen schoof ik het daar nog op. Nu heb ik een Clean install gedaan maar nog geen winst. Ook geen verlies dus vind het wel prima.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat een methode geen recovery partitie aanmaakt of update wil not nog niet zeggen dat een bestaande partitie spontaan ineens verdwijnt, of wel?Donstil schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:26:
Weet iemand hoe ik de herstel partitie naar een 2e schijf kan verplaatsen?
[...]
Doet die dat niet?
werk.
Computer specs
Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen om via Airdrop bestanden te delen met een iPhone?
Dit is voor mij het eerst dat ik het gebruik, maar mijn MacBook komt niet tevoorschijn op mijn iPhone.
Dit is voor mij het eerst dat ik het gebruik, maar mijn MacBook komt niet tevoorschijn op mijn iPhone.
Dat werkt alleen tussen of IOS of OSX. Niet tussen de twee verschillende systemen, wellicht in de toekomst.RnB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:20:
Heeft iemand het trouwens al voor elkaar gekregen om via Airdrop bestanden te delen met een iPhone?
I intend to live forever - so far, so good.
Verwijderd
Daar gebruik je toch gewoon imessage voor?RnB schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:20:
Dat is een mogelijkheid, echter vind ik het niet de meest mooie oplossing.
Dat upload ik mijn data nog liever naar Copy of Dropbox, dat kan namelijk ook. Ik was gewoon benieuwd naar de werking van Airdrop.
Dat upload ik mijn data nog liever naar Copy of Dropbox, dat kan namelijk ook. Ik was gewoon benieuwd naar de werking van Airdrop.
Hij is ook niet verdwenen hoor. Staat er keurig bij. Of het nog een herstel partitie is van dp9 weet ik alleen niet.afterburn schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:10:
[...]
Dat een methode geen recovery partitie aanmaakt of update wil not nog niet zeggen dat een bestaande partitie spontaan ineens verdwijnt, of wel?
Kan je dat ding verwijderen trouwens? Zat macs hier waar ik een installatie medium mee kan maken. Die herstel partitie hoeft er van mij niet meer op.
nog meer mensen last van glitches tijdens het scrollen in Safari? Ik draai nu een dag of 3 de GM en dit valt me dus op bij vele websites die ik bezoek. Ik had dit totaal niet in ML. Het betreft hier een MBA 2013. En wellicht iemand met een (tijdelijke?) oplossing
Ik heb wel af en toe bij het scrollen dat die even tikt (laatste stukje niet soepel). Maar het valt me ook op als je naar beneden scrolt je alsnog naar links en rechts kunt scrollen (in mountain lion werd horizontaal dan gelockt). wat nogal irritant is. Valt vooral op bij de app tweetdeck.
Gister wel 3 freezes ondervonden, alleen de machine hard resetten werkte nog. Ongeveer 25 seconden na de boot weer een freeze, dat 3x en nu alles weer top
Op het internet kan ik nergens een overzicht vinden wat de verschillen tussen 10.8 en 10.9 zijn in de kernel (of daar omtrent). In dit forum is aandacht besteed aan het energieverbruik, maar zijn er nog andere verschillen?
oke, ik ben dus niet de enige op dit forum met die glitches in Safari...Dan zal het vast nog wel opgelost worden in een toekomstige update (10.9.1 hoop ik dan maar)
Zaterdag naar Apple Store, dode pixel in m'n retina 15' mbp
. Heb de gm van mavericks draaien. Vragen om problemen als ik daarmee naar de winkel ga?? Hij is al net buiten garantie van 1 jr geen Apple care. Gok maar dat ze relaxed zijn met vervangen. Vorige keer al vervangen binnen de garantie, toen was ie 3mnd oud. Nu jaar bijna later weer een pixel. Blijft raar. Dacht altijd als het werkt dan werkt het!
1 jaar? Als ik me niet vergis heb je 2 jaar standaard fabrieksgarantie binnen NL.WTM schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:03:
Zaterdag naar Apple Store, dode pixel in m'n retina 15' mbp. Heb de gm van mavericks draaien. Vragen om problemen als ik daarmee naar de winkel ga?? Hij is al net buiten garantie van 1 jr geen Apple care. Gok maar dat ze relaxed zijn met vervangen. Vorige keer al vervangen binnen de garantie, toen was ie 3mnd oud. Nu jaar bijna later weer een pixel. Blijft raar. Dacht altijd als het werkt dan werkt het!
Ja, geloof na 1e jaar moet je aantonen dat het al in apparaat zat bij aankoop. Wat hier staat geeft hoop:san.okk schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:56:
[...]
1 jaar? Als ik me niet vergis heb je 2 jaar standaard fabrieksgarantie binnen NL.
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
Van een retina scherm mag je dit redelijkerwijs niet verwachten.
Verwijderd
dode pixel komt toch niet door Mavericks dus waarom zou dat een probleem moeten zijn?WTM schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:03:
Zaterdag naar Apple Store, dode pixel in m'n retina 15' mbp. Heb de gm van mavericks draaien. Vragen om problemen als ik daarmee naar de winkel ga?? Hij is al net buiten garantie van 1 jr geen Apple care. Gok maar dat ze relaxed zijn met vervangen. Vorige keer al vervangen binnen de garantie, toen was ie 3mnd oud. Nu jaar bijna later weer een pixel. Blijft raar. Dacht altijd als het werkt dan werkt het!
Wij hebben als consument helemaal niks met fabrieksgarantie te maken. Wij hebben enkel en alleen te maken met de verkopende partij. De fabrieksgarantie kan prima 1 jaar zijn, zolang de verkoper zich maar aan zijn wettelijke verplichtingen houdt richting de consument. De fabrieksgarantie maakt het voor de verkoper makkelijker om zich aan zijn verplichtingen te houden zonder dat het hem geld kost.san.okk schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:56:
[...]
1 jaar? Als ik me niet vergis heb je 2 jaar standaard fabrieksgarantie binnen NL.
Computer specs
ik vind OSX 10.9 een beetje "stroperig"
Met regelmaat krijg ik op mijn MBP uit 2010, het regenboog strandballetje, en soms zelfs het blauwe strandballetje!
Wellicht als ie officieel uitgebracht is maar eens opnieuw installeren
Met regelmaat krijg ik op mijn MBP uit 2010, het regenboog strandballetje, en soms zelfs het blauwe strandballetje!

Verwijderd
En wat is volgens jou dan het verschil met de 'officiële versie' van Mavericks tov de GM versie? Dit is iets wat tussen je oren zit en waarschijnlijk in je onderbuik.Orii schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:34:
ik vind OSX 10.9 een beetje "stroperig"
Dat of een proces of programma wat loopt te laggen, ik denk zelf het 2e. Heb het inmiddels ook een keer of 2 gehad nu dat een proces helemaal vast gelopen was en daardoor OSX 10.9 over zn nek ging. (VLC en Preview)
I am the great Cornholio!
Verwijderd
Ook hier positieve ervaringen, maar QuickLook en iTunes spelen bij mij geen movie files af die AC3 (zes kanaals) als hoofd output hebben staan. Zet ik de bestanden in iTunes of via Subler op stereo, dan werkt t prima. Maar goed, dan speelt mijn AppleTV de films weer niet in surround af.

Onder OSX Mountain Lion had ik hier geen enkel probleem mee - iemand een idee?

Verwijderd
Voornaamste issue die ik heb heeft met de wifi te maken. Na een paar minuten wordt het elke keer even onmogelijk om te browsen (of op een andere manier van het internet gebruik te maken). Als je wifi uit en aan zet doet alles het weer even, om daarna opeens weer even weg te vallen. Overigens lijkt het als je even wacht ook weer ineens vanzelf weer te gaan werken.
Hebben anderen hier ervaring mee?
Welk apparaat heb je? Het is bekend dat er wat wifi problemen zijn met sommige apparaten volgens mij. Vooral met grote/bedrijfsnetwerken.Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:05:
Voornaamste issue die ik heb heeft met de wifi te maken. Na een paar minuten wordt het elke keer even onmogelijk om te browsen (of op een andere manier van het internet gebruik te maken). Als je wifi uit en aan zet doet alles het weer even, om daarna opeens weer even weg te vallen. Overigens lijkt het als je even wacht ook weer ineens vanzelf weer te gaan werken.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Ik heb exact hetzelfde op mijn iMac 2011 (i7 3,4Ghz). WiFi valt gewoon regelmatig uit. Soms gaat ie zelf weer verder, soms moet ik disconnect en connect doen om weer internet te hebben. Had het overigens ook onder ML op een gegeven moment. Mijn MBP heeft nergens last van en ook andere apparaten in huis houden gewoon internet verbinding. Nog geen oplossing gevonden helaasVerwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:05:
Als je voor Multi-Channel output kiest in Subler dan kan je wel surround krijgen as far as I know, althans hier werkt het zoVerwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:33:
Ook hier positieve ervaringen, maar QuickLook en iTunes spelen bij mij geen movie files af die AC3 (zes kanaals) als hoofd output hebben staan. Zet ik de bestanden in iTunes of via Subler op stereo, dan werkt t prima. Maar goed, dan speelt mijn AppleTV de films weer niet in surround af.
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door ankhie op 15-10-2013 22:37 ]
Verwijderd
In dit geval gaat het om een MBP, late 2011 als ik het goed heb. Netwerk wordt verzorgd door een Time Capsule, huidige generatie. Ik ben bij disconnects verbonden met het 5 GHz netwerk, 2.4 GHz heb ik nog niet geprobeerd.BombaAriba schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:51:
[...]
Welk apparaat heb je? Het is bekend dat er wat wifi problemen zijn met sommige apparaten volgens mij. Vooral met grote/bedrijfsnetwerken.
Ik heb exact hetzelfde probleem met een 15" Retina en Mountain Lion. Ik had hoop dat dit probleem opgelost zou zijn in Mavericks.Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:36:
[...]
In dit geval gaat het om een MBP, late 2011 als ik het goed heb. Netwerk wordt verzorgd door een Time Capsule, huidige generatie. Ik ben bij disconnects verbonden met het 5 GHz netwerk, 2.4 GHz heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb de 5Ghz band zelfs disabled staan omdat ik gek werd van de disconnects, op 2.4Ghz is het rocksolid.
Het is volgens mij een probleem van Mountain Lion en dus ook Mavericks. Heeft niets met de hardware te maken.ankhie schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:32:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op mijn iMac 2011 (i7 3,4Ghz). WiFi valt gewoon regelmatig uit. Soms gaat ie zelf weer verder, soms moet ik disconnect en connect doen om weer internet te hebben. Had het overigens ook onder ML op een gegeven moment. Mijn MBP heeft nergens last van en ook andere apparaten in huis houden gewoon internet verbinding. Nog geen oplossing gevonden helaas
[...]
Zogauw Mavericks uit is wil ik een clean install ermee gaan doen, ik heb van meerdere mensen vernomen dat hun WIFI problemen daarmee opgelost waren. Het lijkt namelijk alleen voor te komen bij mensen die een pre-mountainLion versie hebben geupgrade naar Mountain Lion.
Mijn retina is ook met Lion geleverd en geupgrade naar ML, twee collega's hier met dezelfde laptop als ik maar rechtstreeks geleverd met ML hebben namelijk nergens last van.
Fingers Crossed dus zogauw ie uit komt.
[ Voor 48% gewijzigd door Xanion op 16-10-2013 10:31 ]
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Verwijderd
Het gekke is dat ik onder Mountain Lion nergens last van had. Mavericks heb ik overigens clean geïnstalleerd vanaf een USB stick, dus het is geen upgrade issue in dit geval.Xanion schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:27:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem met een 15" Retina en Mountain Lion. Ik had hoop dat dit probleem opgelost zou zijn in Mavericks.
Ik heb de 5Ghz band zelfs disabled staan omdat ik gek werd van de disconnects, op 2.4Ghz is het rocksolid.
[...]
Het is volgens mij een probleem van Mountain Lion en dus ook Mavericks. Heeft niets met de hardware te maken.
Zogauw Mavericks uit is wil ik een clean install ermee gaan doen, ik heb van meerdere mensen vernomen dat hun WIFI problemen daarmee opgelost waren. Het lijkt namelijk alleen voor te komen bij mensen die een pre-mountainLion versie hebben geupgrade naar Mountain Lion.
Mijn retina is ook met Lion geleverd en geupgrade naar ML, twee collega's hier met dezelfde laptop als ik maar rechtstreeks geleverd met ML hebben namelijk nergens last van.
Fingers Crossed dus zogauw ie uit komt.
Verwijderd
Ik word hier zo moe van.
Als je files rangschik op toevoegingsdatum dan moet toch de laatst toegevoegde file bovenaan in de folder komen te staan?
Heel raar maar waar komen toch oudere files bovenaan te staan (een dag eerder geopend en toegevoegd).
Als je files rangschik op toevoegingsdatum dan moet toch de laatst toegevoegde file bovenaan in de folder komen te staan?
Heel raar maar waar komen toch oudere files bovenaan te staan (een dag eerder geopend en toegevoegd).

Volgens mij werkt het sorteren nog niet goed, want ik heb daar regelmatig last van wanneer ik mijn files sorteer op naam. Dan gooit ie ze soms ook door elkaar.
Dat vind ik echt een gemiste kans van Apple. En helaas hebben ze die slordigheidjes steeds vaker... (zo kun je bijvoorbeeld niet alle media in een iMessge conversatie bekijken, zoals bij WhatsApp).Buzzin Hornet schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:22:
Dat werkt alleen tussen of IOS of OSX. Niet tussen de twee verschillende systemen, wellicht in de toekomst.
Om nu iets van iOS naar OS X te krijgen moet je best veel capriolen uithalen....
Verwijderd
Sorteren van files op datum en alfabet werken niet goed. Dit is toch niet normaal? We werken hier toch niet met een Alpha demo versie van Osx?RnB schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:17:
Volgens mij werkt het sorteren nog niet goed, want ik heb daar regelmatig last van wanneer ik mijn files sorteer op naam. Dan gooit ie ze soms ook door elkaar.
Maverick geïnstalleerd. Alles lijkt voorspoedig te werken behalve mijn epson stylus sx 200 scanner.
Melding:
EPSON Scan Installer is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar en kan niet worden geopend.
Gekeken of er drivers op de site van epson te vinden waren. Bij installatie hiervan dezelfde melding.
Melding:
EPSON Scan Installer is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar en kan niet worden geopend.
Gekeken of er drivers op de site van epson te vinden waren. Bij installatie hiervan dezelfde melding.