Het is natuurlijk dan wel meten met 2 maten.Dick schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:56:
[...]
Dat vind ik toch wel heel erg gezien vanuit een 'tweakers'-standpunt. Het gros van de gebruikers heeft natuurlijk totaal niet de kennis of überhaupt zin om andere ROMS en dergelijke op hun telefoon te zetten. Die groep wil gewoon een toestel dat werkt zonder dagenlang allerlei software te moeten testen en in te stellen. Van mijn vrienden kan ik op 1 hand het aantal tellen die met dat soort zaken bezig is, sterker nog, het is er gewoon slechts 1.
Er wordt op Tweakers vaker gesteld dat de doelgroep van Android toestellen meer op Tweakers gericht is dan iOS. Ik denk dat dat veel te kort door de bocht is. Vaak is het nodig om je toestel te rooten met software van derden voordat het mogelijk is om een andere ROM te installeren, de fabrikant wil dan dus blijkbaar helemaal niet dat je dit doet, hoe is dit dan de doelgroep? Daarnaast is deze groep ook veel te klein, in absolute aantallen zijn er wellicht flink wat mensen die er mee bezig zijn maar hoe zou dit zich verhouden tot het totaal aan smartphone gebruikers? Ik denk dat het echt een heel klein deel is.
Zelf heb ik overigens een voorkeur voor iOS maar sta ik zeker niet afwijzend tegenover Android. Ik heb ongeveer een half jaar Android gebruikt en ondanks dat er het soms niet allemaal optimaal werkte was het, na enige gewenning, uitstekend te gebruiken. Waar ik mij ontzettend aan kon ergeren was het gezeur van het OS over geheugenruimte, waar Apps geïnstalleerd dienden te worden en hoe omslachtig het was om een App echt te verwijderen. Dat laatste is in iOS een fluitje van een cent, in Android moet je diep de menu's in duiken. Het zou mij verder echt een worst wezen of iets nou op de interne of verwisselbare opslag wordt geïnstalleerd, hoeveel mensen verwisselen nou regelmatig hun geheugenkaart? Wederom geen cijfers, maar ik denk dat het er bar weinig zijn. Sterker nog, in mijn omgeving kom ik vaak tegen dat mensen bij aankoop van een nieuw toestel ook een nieuwe geheugenkaart nemen. Simpelweg omdat ze niet weten dat die te verwijderen is, dat ze er geen zin in hebben of gewoon met een schone lei willen beginnen.
Ik zie mijzelf niet snel weer overstappen naar Android, al wil ik het ook niet geheel uitsluiten. Het kan er allemaal erg gelikt uitzien en de toestellen zijn vaak wat innovatiever dan de iPhone('s) en er komen zo langzamerhand ook wat luxere varianten op de markt zoals de stootbestendigde en waterdichte S4 en Xperia modellen.
Afgelopen week heb ik voor het eerst eens kort met iOS7 kunnen spelen op een iPhone 5 en ik moet zeggen dat het mij toch nog behoorlijk mee viel. De screenshots vond ik vrij afgrijselijk en totaal niet passend bij het toestel maar in de praktijk zag het er, op de foei lelijke icoontjes na, toch best wel prima uit. Vooral het menu om snel bij bepaalde instellingen is voor mij een vooruitgang
Als je een geheugen tekort hebt op Android, gebruik(te) je hoogstwaarschijnlijk geen high-end apparaat.. En een iPhone (5) kan in principe wel als high-end worden gezien dus dan moet je het ook vergelijken met een high-end android.
Overigens vermoed ik ook dat je niet de laatste android-versie gebruikt(e), want in android 4.2 kun je gewoon inhoudend drukken -net als in iOS- , waarna je het "homescreen" ziet en de app bovenin het scherm naar de prullenbak kunt "vegen/schuiven" en er vervolgens wordt gevraagd of je zeker bent dat je die app wilt verwijderen,. Erg gemakkelijk. Het klopt wel dat je daar in vorige versies echt d instellingen app voor in moest en door de menu's moest om 1 enkele app te verijwderen.
Maar nogmaals: Android groeit ook door, en tegenwoordig is het al veel gebruiksvriendelijker. Maar iOS doet het daar toch beter in. iOS is uitermate vloeiend, en makkelijk in gebruik.
Maar het moet niet op achterstand komen, en blijven, qua features. Met iOS 7 wordt er wel een inhaalslag gemaakt, maar qua mogelijkheden/apps/customizen is iOS erg gesloten, en dan moet je al vrij snel jailbreaken. En waar vroeger vooral werd gezegd dat Android een kopie was van iOS, neigd iOS nu te leren van Android. Kijk maar eens naar het multitaskscherm in iOS en android 4.2. Vrijwel het enige verschil: bij iOS is het van links naar rechts, bij Android van boven naar onder.