Gister (of eigenlijk vandaag) dus ook nog opgebleven voor de Sony presentatie. En ik moet zeggen: die was erg nice. Dit keer geen lang lulverhaal over hoe alles tot stand is gekomen, maar games games games. De ondersteuning voor de Vita vond ik zelf een beetje mager, maar ook de PS3 wordt prima ondersteund.
De looks van het ding vind ik in ieder geval niet mooi. Hoewel het me eigenlijk weinig uitmaakt hoe hij eruit ziet, denk ik dat de X1 beter bij de meeste tv's past en ook wat onopvallender is dan de PS4. Het is natuurlijk weer iets persoonlijks, maar ik vind de X1 mooier. Grote verschil tussen beiden is natuurlijk dat de Kinect meegeleverd wordt en de PS Eye apart is.
Vervolgens kwamen er wat cinematic trailers (geen cgi maar ingame) van diverse games die ze uit gingen brengen en vervolgens nog wat gameplay. Ik vond het opvallend dat het vooral singleplayer games waren (of in ieder geval gericht op singleplayer) waarbij ze zich enigszins afzetten van MS die veel op online inschakelde. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar voor mij heeft een SP-only game wat minder waarde omdat je die na 1 soms 2 playthroughs wel gezien hebt. En ik moet zeggen dat ik weinig heb met de spellen die ze aankondigden. Wederom hebben we weinig gezien van driveclub en ook andere games. Maar ik vermoed dat ze wel wat op de showvloer of bij gametrailers e.d. wat laten zien. Net als dat Quantum Dream bij gametrailers echt veel info kreeg.
De prijs van het platform is natuurlijk erg nice, maar ik heb volgens mij nooit een console gekocht op prijs. Wel om welke games ervoor komen en daar verschillen beide consoles weinig voor op dit moment. De games die ik aardig vond (Watchdogs, AC4 en Destiny) zijn allen 3rd party en multiplatform. Hoewel ik kan begrijpen dat er hier wat andere ervaringen zijn, vond ik de X1 games toch net wat boeiender.
Wat me wel stoorde was dat je van maar weinig titels meekreeg wanneer ze nou uitkwamen. Dat had MS, Sony, Ubi en EA. Ik heb namelijk het idee dat er bij de launch zelf niet zo heel veel titels gaan uitkomen, anders hadden we er denk ik wel meer van gezien.
Dat PS+ betaald gaat worden, vind ik wel een aparte actie. Ze brachten het wel mooi en ik denk dat het verder ook weinig uitmaakt met Live straks. Beiden kosten ze ongeveer hetzelfde (al moeten we nog even zien hoe dat straks gaat als ze van MSPoints naar € gaan. In ieder geval heb ik wel het idee dat Microsoft toch wat meer met de cloud gaat doen en daardoor wat meer kan bieden, maar het zal voor de meeste games waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Wel zal Sony nu wat meer aandacht moeten besteden aan de beveiliging en stabiliteit van het netwerk, daar er betaald voor gaat worden.
Geen DRM (of in ieder geval geen fysieke beperking) is erg mooi, al vind ik de oplossing van Microsoft voor mij persoonlijk geen hinderlijke oplossing. Ik zal daar toch wel veel digitaal gaan aanschaffen en mijn internet is verder prima. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen (of velen) anders licht, maar ik heb er in ieder geval geen probleem mee.
Als ik zo 1 op 1 vergelijk dan is de pure gamer beter af met een PS4. Wil je wat meer, dan een X1. Zeker als je kijkt dat de Kinect in de toekomst best een leuk stukje techniek gaat worden (als je daar tenminste van houd). Hoewel ik niet alles van Kinect ga gebruiken, vind ik niet dat je deze zomaar moet afvlakken. Kinect is de reden dat Sony een goedkopere console kan leveren. Krijg je straks wat meer casualgames die Kinect gebruiken, dan heeft Sony geen goed alternatief. Daardoor kun je toch hebben dat de X1 de Wii kant op gaat en toch net zo goed (of beter) gaat verkopen dan de PS4. Kwa systeem lijkt de PS4 nu meer een Android-kant op te gaan. Heel open en heel vrij, maar daardoor wel veel illegaliteit. De MS kant gaat nu meer de iOS/WP kant op te gaan. Meer gesloten, maar daardoor wel veiliger en amper illegaliteit. Dat kun je fijn vinden, dat kun je slecht vinden. De prijs (of wat je erbij krijgt) zal bij de X1 mogelijk ook nog wel gaan veranderen. Die zullen anders namelijk aardig wat markt verliezen. Een abo+console is al wel een oplossing, maar ik denk dat ze toch echt in prijs zelf moeten zakken. Er zijn nu maar weinig mensen die voor een X1 kiezen omdat de Kinect erbij zit, waar we overigens nog maar 2 echte titels voor gezien hebben.
Ik denk dat je toch wel kunt stellen dat de keuze tussen PS4 en X1 erg persoonlijk is. Je moet bij de X1 wat extra overhebben voor Kinect. De games verschillen elkaar op zich niet veel, al zijn de games op de X1 wat meer gericht op multiplayer en de games op de PS4 meer op verhaal en singleplayer. Vooralsnog ga ik nog steeds voor een X1 en zal ik daarbij waarschijnlijk toch vooral veel 3rd party titels halen.
Ik wil overigens iedereen even herinneren dat dit niet het PS4 of X1 topic is, maar het E3 topic. Daardoor liggen de meningen waarschijnlijk wat meer verdeeld. Dat is niet erg, maar het is niet de plek om elkaar maar meteen voor fanboy uit te maken, simpelweg omdat ze een andere mening hebben.
Laten we gaan kijken wat Nintendo straks nog te bieden heeft in hun livestream en natuurlijk de showvloer zelf.
Ik zal later vandaag het topic updaten met de mogelijke streams naar de conferenties (mocht je ze gemist hebben). Ik zal kijken of ik nog een lijst toe kan voegen (aan de TS of in een reactie) met de games voor de x1 en ps4 met daarbij ook nog een rijtje welke ze gemeen hebben.
[Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 11-06-2013 11:45]