Toon posts:

PC upgraden!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil heel graag de next gen games(Watch Dogs, Assassins Creed Black Flag) op high kunnen spelen, maar moet ik hiervoor mijn pc volledig opnieuw samenstellen of heb ik alleen een paar nieuwe componenten nodig? Mijn buget zit tussen de €300/€500

Alvast bedankt,

KIng Of Hope ;)

Specificaties:

Processor: AMD Athlon 64x2 dual core processor(2 CPU's) ~2.61 GHz
Memory: 3072 MB RAM Type:DDR2
Manufacturer: ASRock
Model: N68C-S UCC (CPUSocket)
Grafische Kaart: NVIDIA GeForce GTX 650
DirectX version: DirectX 11

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik zou waarschijnlijk jouw videokaart in een nieuwe pc stoppen. Jouw processor is de bottleneck hier. Stel een pc van 400 euro samen en stop je huidige videokaart erin en je kunt alles met gemak spelen.

Watch Dogs is nog niet uit, dus of je het op high settings kunt spelen is nog de vraag!

Tomorrow is not today!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:54

Perkouw

Moderator General Chat
Neem eerst even onderstaande posts door en werk dan even je topicstart bij;

CAA beleid
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welke videokaart moet ik kopen?

We verwachten hier op GoT ook inzet, we zijn geen helpdesk.

Verwijderd

Ik denk dat je al het maximale uit je PC hebt gehaald door de videokaart al een keer te upgraden. Als je een nog snellere videokaart zou kopen, dan zal de langzame CPU er voor zorgen dat je veel minder dan het maximale uit je nieuwe videokaart kan halen.

Zie hier een benchmark die jouw CPU vergelijkt met een moderne CPU (de i5-3570K is bij uitstek een van de beste CPUs voor gamers).
http://www.anandtech.com/bench/Product/33?vs=701
Zoals je ziet is de i5 4-5x sneller in alle benchmarks. Gedeeltelijk komt dat doordat moderne CPUs 4 cores hebben, en jou CPU maar 2 cores. Maar ook omdat nieuwe CPUs per core ook weer een stuk sneller zijn (twee keer of meer).

Je videokaart is geen monster-kaart.Maar wel vrij nieuw. Die kan nog wel een 1-2 jaartjes mee.

Je zou dus kunnen beginnen met een nieuwe CPU. Helaas betekent dat meestal (en zeker ook in jou geval) dat je er ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen (RAM) bij moet kopen. Over 2 weken komen de nieuwe Intel processoren (en moederborden) uit. Die processoren heten "Haswell". Ze gaan i3-4xxx, i5-4xxx en i7-47xx heten. Als ik jou was, zou ik daar even op wachten. Er zullen over 2 weken veel artikelen en benchmarks uitkomen, en die zullen het je makkelijker maken om te kiezen.

Verwachte prijzen zullen ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van de huidige generatie. 150 euro voor een goede mid-range CPU, 220 euro voor de snelste gamer CPU (i5-4670K). 80-100 euro voor een goed moederbord. En RAM kost ongeveer 60 euro voor 8GB tegenwoordig. Totaal: 300 euro voor een hele goede gamer combinatie. 400 euro als je de snelste gamer combinatie wilt hebben.

Stroom verbruik van je huidige CPU is max 89W.
Stroom verbruik van een nieuwe Haswell CPU is ongeveer hetzelfde, iets lager misschien.
Je kunt dus waarschijnlijk je oude voeding (PSU) blijven gebruiken.
En natuurlijk je huidige kast, je huidige toetsenbord en muis, je huidige harde schijf, etc.
Zelfs je huidige Operating System (Windows) kun je hergebruiken, als je de DVD/CD nog maar hebt.
Je hoeft enkel CPU/moederbord/RAM nieuw te kopen.

En dan over 1 a 2 jaar, als je weer nieuw budget hebt, kun je weer een nieuwe videokaart kopen. Tegen die tijd zal je nieuwe Haswell CPU zeker nog snel genoeg zijn om het nog een tijdje uit te zingen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:39:
Ik denk dat je al het maximale uit je PC hebt gehaald door de videokaart al een keer te upgraden. Als je een nog snellere videokaart zou kopen, dan zal de langzame CPU er voor zorgen dat je veel minder dan het maximale uit je nieuwe videokaart kan halen.

Zie hier een benchmark die jouw CPU vergelijkt met een moderne CPU (de i5-3570K is bij uitstek een van de beste CPUs voor gamers).
http://www.anandtech.com/bench/Product/33?vs=701
Zoals je ziet is de i5 4-5x sneller in alle benchmarks. Gedeeltelijk komt dat doordat moderne CPUs 4 cores hebben, en jou CPU maar 2 cores. Maar ook omdat nieuwe CPUs per core ook weer een stuk sneller zijn (twee keer of meer).

Je videokaart is geen monster-kaart.Maar wel vrij nieuw. Die kan nog wel een 1-2 jaartjes mee.

Je zou dus kunnen beginnen met een nieuwe CPU. Helaas betekent dat meestal (en zeker ook in jou
geval) dat je er ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen (RAM) bij moet kopen. Over 2 weken komen de nieuwe Intel processoren (en moederborden) uit. Die processoren heten "Haswell". Ze gaan i3-4xxx, i5-4xxx en i7-47xx heten. Als ik jou was, zou ik daar even op wachten. Er zullen over 2 weken veel artikelen en benchmarks uitkomen, en die zullen het je makkelijker maken om te kiezen.

Verwachte prijzen zullen ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van de huidige generatie. 150 euro voor een goede mid-range CPU, 220 euro voor de snelste gamer CPU (i5-4670K). 80-100 euro voor een goed moederbord. En RAM kost ongeveer 60 euro voor 8GB tegenwoordig. Totaal: 300 euro voor een hele goede gamer combinatie. 400 euro als je de snelste gamer combinatie wilt hebben.

Stroom verbruik van je huidige CPU is max 89W.
Stroom verbruik van een nieuwe Haswell CPU is ongeveer hetzelfde, iets lager misschien.
Je kunt dus waarschijnlijk je oude voeding (PSU) blijven gebruiken.
En natuurlijk je huidige kast, je huidige toetsenbord en muis, je huidige harde schijf, etc.
Zelfs je huidige Operating System (Windows) kun je hergebruiken, als je de DVD/CD nog maar hebt.
Je hoeft enkel CPU/moederbord/RAM nieuw te kopen.

En dan over 1 a 2 jaar, als je weer nieuw budget hebt, kun je weer een nieuwe videokaart kopen. Tegen die tijd zal je nieuwe Haswell CPU zeker nog snel genoeg zijn om het nog een tijdje uit te zingen.
Ik zou gewoon een nieuwe windows 7/8 64 bit licentie kopen. Zover ik weet ondersteunt 32 bit niet meer dan 4GB ram.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
hoi1234 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:56:
[...]

Ik zou gewoon een nieuwe windows 7/8 64 bit licentie kopen. Zover ik weet ondersteunt 32 bit niet meer dan 4GB ram.
~3,5GB.
Maar met TS zijn huidige pc moet hij dan toch upgraden. Dus Win 7 of 8 64-bits voor de nieuwe pc.
Hoger dan een I5 zou ik dan iig niet gaan voor de TS en wachten op Haswell.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of voeding nog meekan, weet je helemaal niet. Als het een prachtige Sweex, Cooler Master of MS-tech is, zou ik die als eerste vervangen.

Ook is een i5 3570k helemaal niet dé gaming CPU: Huidige titels spelen vaak al minimaal evengoed op een FX8350 van AMD, en spellen als Crysis en Metro zelfs [ruim] beter. Omdat de PS4 een octa-core ontwerp krijgt, van AMD, verwacht ik dat meer dan 4 cores alleen maar beter ondersteunt worden. En als Intel heeft geen hexa/octa-cores voor een normale prijs.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:05:
Of voeding nog meekan, weet je helemaal niet. Als het een prachtige Sweex, Cooler Master of MS-tech is, zou ik die als eerste vervangen.
Het budget is 300-500 euro. Als je de PSU vervangt, heb je al 20% van je budget opgemaakt, zonder 1 fps meer te krijgen. De meeste effectieve upgrade is te behalen als je de PSU niet hoeft te vervangen.
Ook is een i5 3570k helemaal niet dé gaming CPU: Huidige titels spelen vaak al minimaal evengoed op een FX8350 van AMD, en spellen als Crysis en Metro zelfs [ruim] beter.
URL van een benchmark graag.
Het is inderdaad waar dat spellen die GPU limited zijn even goed spelen op beide PCs. Dat is wat je krijgt bij "gpu limited". Echter, bij een hoop spellen (wat ik zie op het net, zoals hier) is de i5 net iets beter.
Maar ook, de 3750K gebruikt zo'n 50W minder stroom onder load. In het geval van de OP is dat het verschil tussen wel en niet een nieuwe PSU. Ook is het extra stroom verbruik niet te verwaarlozen.(Hier weer) berekenen ze het verschil in stroomverbruik (bij $01.25/kWh) op zo'n $10 per jaar. Wij hebben duurdere stroom (22 cent/kWh ?). Dus bij ons scheelt het gauw 20 euro per jaar. Tel uit je winst.
Bovendien wil ik geen warmere machine, die moeilijker te koelen is, en meer herrie maakt.
Omdat de PS4 een octa-core ontwerp krijgt, van AMD, verwacht ik dat meer dan 4 cores alleen maar beter ondersteunt worden. En als Intel heeft geen hexa/octa-cores voor een normale prijs.
Eerst zien, dan geloven. Kan nog jaren duren. Bij games met 4 of minder threads is de i5 nog altijd sneller. En dat is de overgrote meerderheid van de huidige games, en games in de nabije toekomst.

Iedereen mag van mij zonder probleem een FX8350 kopen. Maar in dit geval kan het extra stroomverbruik de OP een nieuwe PSU kosten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De OP kan alsnog een nieuwe PSU halen als hij een MStech heeft. Zijn pc is al aardig oud, als zijn psu nooit vervangen is, kan hij een tikkende tijdbom in zijn pc hebben. Als het een OCZ, CM of een ander "geweldig" merk is, want hoevaak die dingen wel niet verkocht worden als "Zeer goede voedingen!", heeft TS een probleem als de boel "poef" doet. Of je er nou een I5 of een FX-8350 in hangt.

http://teksyndicate.com/v...plit-streaming-benchmarks is een URL. Van Crysis 3 is ook al bekend dat die lekkerder loopt op een octacore dan op een quadcore. Ook zal een FX-8350 nergens bottlenecken bij iets wat maar 4 cores gebruikt, maar loopt een game als Metro er veel beter op, want de i5 lijkt daar wel te bottlenecken.

Meer herrie en moeilijker te koelen vind ik onzin. Zowel de Intel als de AMD stockkoeler maken sowieso een pokkeherrie ingame. Een simpel koelertje van 20 euro zal ze allebei prima stil en koel houden, en echt nietopeens 10db meer geluid maken als hij een FX-8350 moet koelen. Ook houdt een goede kast de warmte natuurlijk niet vast.

Wat je ook vergeet is dat een B75 plank van Intel goedkoop is, maar ook amper opties geeft, ze zijn behoorlijk kaal en je kan er niet mee overclocken. Zelfs met een simpel 970 bordje van AMD heb je 6 stata 600 poorten en de mogelijkheid tot overclocken.

Zeker als TS weer zo lang wilt doen met zijn computer, aangezien Athlon 64 x2 al best oud is, zou ik een FX-8350 nemen.

People as things, that’s where it starts.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-02 23:39
VasZaitsev schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:05:
Ook is een i5 3570k helemaal niet dé gaming CPU: Huidige titels spelen vaak al minimaal evengoed op een FX8350 van AMD, en spellen als Crysis en Metro zelfs [ruim] beter. Omdat de PS4 een octa-core ontwerp krijgt, van AMD, verwacht ik dat meer dan 4 cores alleen maar beter ondersteunt worden. En als Intel heeft geen hexa/octa-cores voor een normale prijs.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:10:
[...]

[...]

URL van een benchmark graag.

[...]
Sorry, maar daar geef je dus net twee verkeerde voorbeelden
Zodra de CPU de bottleneck is dan blijft AMD flink achter lopen.

http://www.techspot.com/review/670-metro-last-light-performance/page6.html
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/670/bench/CPU_02.png

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/670/bench/CPU_03.png

http://www.techspot.com/review/642-crysis-3-performance/page6.html
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/642/bench/CPU_01.png

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/642/bench/CPU_02.png

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Dat is een i7 3770k, terwijl degene die je quote het over een i5 3570k heeft.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:23:
kan hij een tikkende tijdbom in zijn pc hebben.
Niet overdrijven. :)
Wat je ook vergeet is dat een B75 plank van Intel goedkoop is, maar ook amper opties geeft, ze zijn behoorlijk kaal en je kan er niet mee overclocken.
Wat denk je dat de kans is dat de OP zijn nieuwe PC gaat overclocken ? Hij heeft nu een 6-jaar oude X2. Denk je echt dat zo iemand de moeite gaat doen om uit te zoeken hoe hij (het beste) zijn CPU kan overclocken ?

Het lijkt erop dat de adviezen hier voornamelijk bestaan uit wat de adviseur zelf zou kopen. Niet altijd wat het voordehand-liggendst is voor de vragenstellers. SLI/CF aanraden aan beginners. RAID aanraden aan beginners. Aannemen dat de hele wereld overclockt. Lekkere zware PSU aanraden ("500W is wel wat lichtjes voor dat systeem" (gelezen bij een systeem dat max 350W gebruikt)). Etc, etc. Simpelheid heeft ook waarde.

Afijn, de OP gaat wachten tot de nieuwe Haswell CPUs uitkomen, en dan vergelijken. Goed besluit. Hij kan dan altijd nog besluiten een AMD systeem te kopen. Ik verwacht dat er een hoop benchmarks zullen uitkomen volgende week, met recente hardware, recente games en recente drivers. Gaat interessant worden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Zanac-ex schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:56:
[...]
Sorry, maar daar geef je dus net twee verkeerde voorbeelden
Zodra de CPU de bottleneck is dan blijft AMD flink achter lopen.

** plaatjes even geknipt **
De 3770k is ruim 100 euro duurder..

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/670/bench/CPU_01.png
Het scheelt inderdaad een paar fps, maar of je die gaat merken??

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/642/bench/CPU_03.png
FX8350 en i5 presteren gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2013 20:59 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mitsumark schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:22:
[...]

De 3770k is ruim 100 euro duurder..

Het scheelt inderdaad een paar fps, maar of je die gaat merken??

http://www.techspot.com/r...-3-performance/page6.html
FX8350 en i5 presteren gelijk.
Maar die FX loopt al op 4Ghz, die i5 nog niet. Bij die i5 zet je even de multi op 42 en hoppa, opeens veel meer CPU power dan een FX.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mitsumark
De FX is ook overklokbaar.
Daarnaast win je in jouw post 'maar' een paar fps met een overklok.
Sterker nog, als je beide 500MHz overklokt wint de FX meer in prestaties.

[ Voor 168% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2013 21:04 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-02 23:39
mitsumark schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:58:
De FX is ook overklokbaar.
Daarnaast win je in jouw post 'maar' een paar fps met een overklok.
Sterker nog, als je beide 500MHz overklokt wint de FX meer in prestaties.
Maar bij het overclocken gaat het verbruik van de FX8350 met sprongen omhoog.
En dan kan je eigenlijk al niet zonder een dure CPU koeler en een kast met zeer goede ventilatie, dit gaat zeker op indien je het geluid binnen de perken wil houden.

En dat is het echte zwakke punt van AMD's FX, Performance per Watt.

• mitsumark
Voor de prijs van een 3750k kun je een FX8350 met goede koeler kopen, blijft alleen het verbruik over.
Dat kost je in de zomer inderdaad wat extra, in de winter hoef je minder gas te stoken :P
Zolang je het voltage niet al te hoog zet (en dan kom je al een heel eind) valt het verbruik overigens wel mee, gemiddeld 20W verschil (tijdens gamen 40W, in idle 0-10W verschil).
Pagina: 1