Hier een nieuwe Blackberry Q10 gebruiker, sinds afgelopen donderdag.
Een heel gemengd gevoel erbij. De interface is super, werkt lekker en aardig intuitief. En het toetsenbord typt ook goed, al snap ik niet zo goed dat ik wel met één toetsaanslag een $ kan maken maar géén . of @. Ze zijn wel erg financieel ingesteld daar geloof ik
Maar er lopen een aantal dingen niet lekker. De versie die ik erbij kreeg (BB OS 10.1.x ofzo) had een voor mij vrij grote tekortkoming: de CardDAV ondersteuning werkte niet. Ik kon CalDAV netjes instellen op de ownCloud server en dat werkte. De instellingen voor CardDAV kon ik ok maken maar hij kreeg met geen mogelijk verbinding. Na een korte zoektocht kwam ik bij een "leak" op Crackberry uit en draai daardoor nu op 10.3.1.600. Mogelijk hebben mijn problemen daarmee te maken.
De eerste is spontane reboots. En dan echt vaak, meerdere keren per dag. Ik heb de telefoon al meerdere malen uit mijn zak gehaald waarna ik erachter kom dat hij vraagt om mijn pincode. Een aantal keer heb ik het ook met eigen ogen mogen aanschouwen: ik probeer de telefoon van de schermbeveiliging te halen en zie dan het BlackBerry logo in het scherm verschijnen, waarna ik een minuut of wat later mijn pincode alsnog in mag typen. Een zoektochtje op internet leverde mij op dat dat kon komen door een loszittende batterij maar volgens mij is dat echt niet het geval, ik kan kloppen, schudden en jongleren met het ding wat ik wil maar ik kan op die manier geen reboot forceren. Wel krijg ik vaag het idee dat het enige samenhang heeft met slecht mobiel bereik: als ik de lift in stap waar geen bereik is gebeurt het 9 van de 10 keer.
Tweede is oncontroleerbaar datagebruik. Het is nu 3 november en ik kreeg vannacht een SMS'je dat 80% van mijn bundel verbruikt is (Ben Internet Zuinig, 200 MB). In 3 dagen dus. Het grafiekje bij Gegevensbeheer verteld mij echter dat ik 4MB verbruikt heb. Ik vermoedt dat Ben hierin gelijk heeft, aangezien ik nooit in de buurt van mijn bundel kwam met mijn oude telefoon. Bovendien heb ik wat filmpjes op Youtube zitten kijken op mijn telefoon, in de veronderstelling dat ik op Wifi zat, terwijl ik daarna zag dat hij geen verbinding had. Maar waarom is dat dataverbruik dan niet in de tellingen meegenomen?
Bovendien heb ik mijn e-mailaccounts ingesteld om alleen handmatig te synchroniseren, en daarbij uitsluitend kopteksten te downloaden. Helaas haalt hij in ieder geval na elke reboot álle mail op, of ik er nu om vraag of niet. En dat inclusief attachments. Dat in combinatie met het spontane reboot probleemn levert dus heel wat ongewenste mail-ophaal-acties op.
Ik heb bewust een kleine data-bundel omdat ik data-gebruik eigenlijk zo veel mogelijk wil beperken tot WhatsApp. Op mijn oude telefoon had ik 'm dan ook zo ingesteld dat élke keer als iets data wilde verbruiken ik een popup kreeg die mij vroeg welke verbinding ik hiervoor wilde gebruiken. Hierbij wist ik dus altijd zeker of er Wifi of 3G gebruikt werd. Dat heb ik op de BlackBerry nog niet voor elkaar gekregen.
Herkent iemand deze problemen en hebben jullie suggesties om dit op te lossen?