Ik kom van een Bold9700 af en heb de Q10 nu vanaf het weekend in gebruikt. Hier mijn ervaring tot op heden:
Het werken met gestures vs trackpad was even wennen maar na 24h intensief gebruik weet ik niet meer beter. Het toestel ligt heerlijk in de hand,en voelt degelijk aan. Bij de eerste keer inschakelen van het toestel krijg je een korte introductie van de gestures en een setup voor wifi, mail ed. Standaard zijn er apps als Twitter, Facebook, LinkedIN, Foursquare, Youtube, Weer, Adobe, Drobbox geinstalleerd (T-mobile). Het OS loopt soepel en de interface in het algemeen spreekt voor zich. Ik heb tot opheden met het OS nog geen problemen/vastlopers/lag/error gehad. De grootste vooruitgang is wel de browser, deze was eigenlijk niet bruikbaar op de 9700, nu werkt deze echter een stuk beter (het blijft een scroll en zoom verhaal bij non mobiel sites zoals op iedere tel). Sites als dumpert (met flash) werken en video is af te spelen.
Ik heb kort een game gespeeld (Beach Buggy Blitz) met aardige graphics en dit liep vlekkeloos en was ik best van onder de indruk.
Enkele (hele) specieke issues welke ik ervaar:
BeBuzz (led kleur software) wekt (nog) niet lekker; geen ondersteuning voor specifieke app (zoals whatsapp) en moet constant open staan (werkt niet als achtergrond service)
-Letter grote aanpassen werkt deels. Zo is de tekst welke je typt en ontvangt in whatsapp na aanpassen klein, maar blijft de tekst in het contacten overzicht (relatief) groot. Wat ik een nadeel vind omdat je zo veel moet scrollen als je chat of persoon zoekt.
-Whatsapp kan niet als losse categorie in de HUB, maar komt onder algemene meldingen (dit zal voor meer apps gelden)
-
Rabobank app is er nog niet voor de Q10 Sinds vandaag dus wel...
-Buitenom skype (waar ik geen groot fan van ben) kan ik geen goede video call software vinden naar non-BB gebruikers (naar BB gebruikers werkt BBM, welke wel binnenkort voor andere platformen beschikbaar moet zijn).
-Side Buttons(volume up/down en mute) zijn (zover ik weet) niet toe te wijzen aan een andere functie/app (op mn 9700 gebruikte ik dit om snel whatsapp te kunnen openen, wat ik 90% van de tijd gebruik)
-Apps in het algemeen vind ik nog wat in 'kinderfase'. Het is niet mogelijk om apps als service op de achtergrond te draaien (BeBuzz). Whatsapp kent een soms wat onhandig interface (kan kan bv in je contacten lijst niet direct een naam typen, waardoor hij je lijst filtert, maar je moet een aparte zoek functie openen. Nu.nl kan ik de tv gids niet meer vinden. Battery Guru kent beperkte functionaliteit. Datacheck Pro laat af soms negatief aantal dagen zien tot dat nieuwe factuur maand in gaat. Navigatie in apps loopt voor mn gevoel soms wat gek, maar ik vermoed dat dit komt omdat sommige apps Android ports zijn.
Nu zijn eigenlijk al deze app problemen bekend, ook bij de makers en veel apps zeggen letterlijk: we have to improve things, expect updates soon and for free. Dus ik hou hoop!
Wat ik nog niet geprobeerd heb is Docs to Go (Word, Excel, Powerpoint) en AdobeReader. Spraak bestuuring is leuk om een paar keer te proberen, maar verder ga ik het niet gebruiken, zeker omdat je ook snel met shortcuts acties kan doen. Typ vanuit ieder OS scherm bv: Call Pietje en je belt Pietje (als iemand in je adresbook Pietje heet

).
Accu houdt het een dag uit, wat ik oke vind gezien ik er de eerste dagen non-stop mee speel/werk. De camara vind ik goed, al moet ik zeggen dat dit meer een gevoel is dan een mening op basis van vergelijkingen.
Ik heb op dit moment nog geen hoesje, deze is wel besteld omdat ik het automatisch (un)locken van de magneet holster mis.
Al met al ben ik er zeer te spreken over dit toestel, en ik verwacht dat met enkele OS en app updates dit toestel perfectie voor mij benaderd. Ik begrijp dat als je een mobiele gamer of video/tv kijken bent, dit niet het toestel voor je is. Ook voor non-keyboard-lovers lijkt me dit een goed toestel, de prijs kan wel een punt van discussie vormen.
Tip: lees de shortcuts opties eens door
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it