Van wat ik zo even kan vinden aan pluspunten voor de console (die blijkbaar een beetje lijken onder te sneeuwen):
Windows Kernel met de mogelijkheid tot Windows Apps (imo een groot voordeel)
Maakt het mogelijk voor veel bedrijven om hun content ook naar de xbox te brengen. Makkelijker dan nu in ieder geval en kan daardoor erg handig zijn. Niet alleen Skype lijkt me ideaal, maar ook bv Office zou een mogelijkheid kunnen zijn. Verder nog een tweakers app en weet ik wat nog meer. Doe daar een mooie smartglass optie bij dat je daar lekker mee kunt muizen en je kunt lekker op je tv werken. Bovendien: Indie games anyone?
Nieuwe Kinect
Beter in het herkennen van handgebaren, personen en commando's. Daardoor ook een stuk bruikbaarder voor menu's of automatiseren van diverse zaken (het automatisch laden van savegame e.d. lijkt me wel handig). Het feit dat ie al wordt meegeleverd is natuurlijk ook een grote plus voor de development van nieuwe games. Daarnaast heb je een grotere FOV wat natuurlij fijn is voor kleinere kamers.
Bluray speler
Eindelijk ook die films kijken
Meer mogelijkheden voor games om van de cloud gebruik te maken
Kan vooral voor multiplayer games erg cool worden. Dan stelt dadelijk de playercount van MAG weinig meer voor

Verder heb je kans op persistant worlds (werelden die doorgaan ook al ben je niet online). Onthouden van posities bij films cross-platform.
Externe HD voor opslag
Hoewel je de 500gb niet kunt vervangen, kun je dus wel een externe (USB3) schijf toevoegen voor het opslaan van games of films en muziek. Geen dure accessoires meer kopen dus
HDMI IN
Handig voor als je al veel apparaten aan je TV hebt hangen en als er ook nog wat meer voor Nederland wordt toegevoegd, dan zie ik dat wel aardig worden. Lijkt me overigens meer afhankelijk van de apparatuur dan van je provider. Sure, die Smart TV is natuurlijk ook leuk, maar dat zal wel wat langer duren en dat maakt me ook weinig uit, maar het feit dat je een poort minder hoeft te gebruiken achter je TV kan al erg handig zijn
Echte DVR functionaliteit
Het kwam een beetje tussen neus en lippen door, maar dit kan dus erg handig zijn. Ik had het idee dat de PS4 vooral de laatste X aantal seconden kon opnemen, maar als je dus je hele ding kunt opnemen is dat natuurlijk veel handiger. En dat werkt dan natuurlijk ook als je niet online bent
Controller waarschijnlijk weer net wat fijner
Geen vage touchpad zoals de PS4, maar gewoon prima knoppen en prima triggers. Moeten we nog wel even zien hoe dat gaat werken, maar de 360 vind ik al veel fijner te bedienen daarmee.
Multitasken
Nog even zien of dat met gamen ook kan, maar lijkt me wel handig als je een skypecall verwacht of je even snel iets wilt opzoeken.
EA Sports met enkele exclusieve content
Ultimate Team vond ik altijd erg leuk, ben benieuwd of daar verder nog veel aan veranderd wordt, maar dat heeft de PS4 in ieder geval al niet (dit jaar).
Nieuw Dashboard
Weet niet of dit de update is die ook voor de 360 wordt verwacht, maar hij ziet er erg slick uit. Erg fijn om een pagina te zien voor je pins (ipv een tile zoals nu) en ik zag nog wel meer mooie dingen daarbij.
Games online doorverkopen
Geen gekloot meer met doosjes uitwisselen dan? Al is me dat nog niet helemaal duidelijk, het is in ieder geval niet zo negatief als dat veel mensen hier denken.
Quantum Dream
Ziet er gewoon tof uit, al is nog even zien hoe het speelt. Het wordt in ieder geval groots uitgepakt
Forza 5
Prima racer, lijkt me duidelijk
Halo TV serie
Eindelijk weer een big budget Sci-fi?
Vernieuwde Achievements
Gaat op de schop. Moet beter laten zien hoe goed of ver je bent met een game. Klinkt interessant
Het is echt jammer dat ze niet wat meer games hebben getoond. Daar wordt nu overigens heel druk om gedaan maar ondertussen is al gemeld dat diverse engines compatible zijn en games als AC4, BF4, Watchdogs e.d. komen ook gewoon. Ik denk dat ze de games echter een eigen plek willen geven en de presentatie nu gebruiken als startpunt voor het uitbrengen van trailers. Het zou me niet verbazen als er morgen of de rest van de week al trailers opduiken.
Dat het aandeel van Sony omhoog is gegaan, is opvallend. Toch is het niet de eerste keer dat fanboys een dergelijke actie doen om in het nieuws te komen. Aandelen van MS zijn niet echt veranderd van waarde, maar ik denk dat ook daar wat aandelen zijn verkocht puur om te doen alsof men het niets vind. Overigens: hoe vaak boeit het nou wat voor stand de aandelen zijn na een presentatie. Ik heb ze wel vaker raar zien doen.
Qua exclusives heeft Sony meer getoond, maar ik vond die ook niet allemaal even superdewoeptiedoe. Knack, Killzone, Driveclub, Infamous, The Witcher en The Witness zijn volgens mij de games. Hiervan spreekt eigenlijk alleen Killzone en Driveclub mij aan. De rest boeit me niet of weinig. Dan is een Forza of Quantum Dream ook niet verkeerd, maar ik vraag me af of de launchgames het van de exclusives moeten gaan hebben. Anyways, er komen heus nog meer games aan. Echter, de E3 draait vooral om de games en ik denk dat ze daar dan ook nog groot uit gaan pakken. Als ze nu echter én console én games laten zien, verschieten ze hun kruid waardoor de E3 weer naar de PS4 zal gaan.