Zoals al gemeld had ik gisteren avond de kans om mket de Xbox one te spelen in een game shop. Hieronder een klein verslagje en wat ik ervan vond :
Ten eerste : Er stond slechts 1 retail kit, deze mochten de mensen die waren uitgenodigd niet aanraken of mee spelen, alleen de officiele MS mensen waar je vragen kon stellen (geen fotos/films maken). De retail werd vooral gebruikt om de UI te tonen, kinect mogelijkheden en wat demos te draaien. Zag er leuk uit maar na een kwartiertje had ik dat wel gezien.
Wat opviel :
- UI is echt supersnel en soepel, veel vierkante blokken en alles in de xbox groen kleur, achtergrond was zwart. Werd me wel verteld dat themas hetzelfde gaan werken als op de 360, dus waarschijnlijk de meeste betaald
- Kinect 2.0 werkt zoals kinect 1 zou moeten, reageert snel, voice commands werken heel erg goed (waren een paar grappen makers die constant xbox off probeerden te roepen, maar dit werkte niet, aangezien de medewerkers waren ingelogd, Stemherkenning schijnt dus ook te werken zoals het hoort.
- Game shop was behoorlijk vol maar ik kon de box zelf niet horen, niet tijdens het afspelen van een blu ray (disc games hadden ze niet) of in het menu
- Een van die gasten was on line en inderdaad zie je al je friends die op een 360 zaten te gamen.
- snappen tussen diverse dingen (film/internet werd getoont) gaat ook heel snel en soepel, ook via voice commands
We kopen zon ding natuurlijk niet voor de UI (in ieder geval niet alleen) dus naar de games.
Deze werden gedraaid op dev kits. Op mijn vraag of het dezelfde waren als op de eurogamer/gamescon werd er gezegd dat sommige er al langer stonden, andere nieuwer waren met nieuwere builds van de games. Welke nieuwer waren werd uiteraard niet gezegd. Wat wel opviel is dat de brightness op alle schermen (32 inch samsungs) echt gigantisch hoog was opgedraaid, deed gewoon pijn aan je ogen.
Aangezien ik het meest nieuwsgierig was naar ryse deze als eerste geprobeerd. Het was alleen mogelijk MP te spelen in coop. Grafisch ziet ryse er geweldig uit, detail level is echt heel hoog, op zowel omgeving als de characters, ook was de framerate voor zover ik kon zien constant. Het filmpje wat onlangs op gamespot is gezet lijkt er het meeste op qua detail. Qua gameplay is het niet superbijzonder, het lijkt vooral op een kruising tussen viking en batman qua combat en gameplay. Executions zijn moeilijker dan je denkt, om het goed te timen. De combat komt ook wat "log" over, redelijk realistisch denk ik aangezien je met schild en zwaard niet zo makkelijk beweegt lijkt me. Wat dat betreft denk ik wel genoeg uitdaging, jammer genoeg was de single player campaign niet te spelen. Na even (30min) met ryse te hebben geknoeid is dit in ieder geval een dag 1 aankoop, mede omdat het ook mijn soort spel is.
Forza. Ben geen racer dus dit duurde niet lang (1 rondje gedaan). Rumble triggers is echt geweldig, ik hoop dat ze dit in meer spellen gaan toepassen, dit is echt een toevoeging aan de gameplay. Grafisch denk ik niet anders als dat we al weten, het ziet er goed uit, zeker de autos. Geen pop ins zoals je dat in sommige racers op de 360 heb, omgeving ziet er ook goed uit. Zoals gemeld het is niet mijn soort spel dus ik zou het ook niet kopen.
Killer instinct. Ziet er ook erg goed uit, als het 720p is valt dit niet op. Vechten gaat erg snel en soepel, ik had de pech gekoppeld te worden aan een KI diehard die het origineel nog regelmatig speelt, dus had net zo goed geen knop in kunnen drukken

De mad catz arcade stick stond er ook (de nieuwe!!), ik zou er persoonlijk geen 180 pond aan uitgeven maar hij ziet er wel erg strak uit, kwalitatief voelt het ook goed aan. Op zich was ik positief verrast door killer instinct, wat je leest op internet dat het niet echt een next gen game is qua graphics vond ik persoonlijk niet echt terecht, detail, kleuren en snelheid is echt op hoog niveau
Dead Rising 3. Deze stond voor mij al in de preorder. De gasten van MS zeiden dat dit de meest recente build was, niet dezelfde als op de eurogamer. Ik moet zeggen dat qua graphics en gameplay deze er nog beter uitzag dan Ryse. Detail op omgeving en zombies (en man wat zijn er veel zombies in beeld, en ze zijn inderdaad allemaal anders!!) is echt geweldig. Je kunt zo goed als alles combineren tot wapens, hoeft geen workbench meer op te zoeken op nieuwe wapens te maken, zelf voertuigen kun je combineren. Framerate was soepel, geen framedrops, geen hiccups, geen pop-ins, ondanks de grote omgeving, geen laadtijden als je een hotel inloopt of een ander gebied, gewoon heerlijk soepel. Het enige nadeel aan DR3 was dat na een tijdje iedereen er op wilde, was toch het meest populaire spel daar. De dev kit crashte wel 4 keer op de avond waar DR3 op stond, weet niet of dit aan de game lag of aan de Xbox.
Fifa 14
Fifa is fifa, is ook niet mijn spel. Het ziet er goed uit qua detail, weet niet of het qua gameplay beter is dan de vorigen, heb het niet gespeeld dus kan niet vergelijken met current gen.
Als laatste werden er nog wat demos geshowed van recente builds, aangezien ik aan het zombies slopen was heb ik er een paar van gemist. Zag wel BF4 gedraaid worden, heb BF3 even gespeeld en weer ingeruild, echter BF4 (wederom wilde niemand iets zeggen over de resolutie/framerate) zag er toch ook heel erg mooi uit op de one. De MS gasten zeiden ook dat BF4 ondanks de negatieve geruchten een van de mooiste spellen op de One is (hun mening), en qua gameplay ook beter dan de voorganger (wederom hun mening) en een must buy. Ik ga nog even wachten met aanschaffen maar moet wel zeggen dat wat ik er kort van gezien heb toch indrukwekkend was.
Als laatste de controller, hij is iets kleiner dan de 360 controller, ik heb vrij grote handen maar het is niet storend kleiner. trigger, bumper en knoppen werken goed op alle games, d-pad helaas niet zoveel verbeterd als ik had gehoopt, dat blijft toch de manke van de 360 controller. Verder is ie net zo comfortabel als de 360 controller, als je de 360 controller prettig vind zul je geen problemen hebben met de controller van de one.
Al met al een kleine anderhalf uur kunnen spelen, dus wat dat betreft geslaagd. Persoonlijk vond ik zoals gemeld DR3 er het meest next gen overkomen, qua gameplay/graphics en omgevingen, ryse verdiend de hype die wordt opgebouwd rond het spel, visueel is het echt geweldig.