PD heeft er inderdaad wel een handje van om flink wat duplicaten erin te stoppen.

Maar zelfs dan is de lijst van auto's zo enorm gevarieerd; dit biedt geen enkele andere AAA-titel.
Persoonlijk had ik wel wat verwacht van GT6, maar ik val nu echt van mijn stoel van verbazing!
Het ziet er naar uit dat heel veel minpunten ten opzichte van GT5 zijn aangepakt en het meer dan ooit een ontzettend compleet spel gaat worden. Normaal ben ik redelijk nuchter, maar hier word ik toch wel opgewonden van...
Er zijn nu echt belachelijk veel locaties van enige automobiele betekenis waarvan een hele hoop ook nog eens variabel weer en/of tijd hebben. Alleen dat al zorgt voor zoveel extra diepgang en speeluren dat de 'next gen'-games hun benaming totaal onwaardig lijken te zijn (wie is er nou zo gek om nog voor de rush job genaamd FM5 te gaan?

). Niet te vergeten dat de lijst met wereldlocaties nu echt ontzettend gevarieerd is met de Nordschleife, Spa, Mt. Panorama, Monza, Silverstone, Brands Hatch....en dan zijn er ook nog de original en city tracks. Dit in combinatie met zo een enorme lijst van auto's is echt ongelooflijk.
PD lijkt ook geluisterd te hebben naar kritieken en veel ergernissen uit GT5 zijn verholpen:
- geen aparte A- en B-spec-events meer
- een logischer menu met kortere laadtijden (yes!)
- geen raar systeem meer met de 'paint chips' die opraken
- standaardauto's zijn nu niet meer gescheiden van de premiums (eindelijk niet meer eindeloos wachten totdat iets opduikt op de tweedehandsmarkt, waardoor het nu eindelijk echt voelt als een game met meer dan 1200 auto's)
- en we zijn eindelijk af van dat nutteloze levelsysteem
Het ziet ernaar uit dat de career nu eindelijk weer wat uitgebreider wordt (hopelijk weer zoals in GT4) met een sterrensysteem, waardoor dingen toch op een bepaalde volgorde moeten worden vrijgespeeld. Ook lijken de rijbewijzen weer verplicht te worden, wat voor mij de game zoveel beter maakt. Voor mij is er niks beters dan met een Yaris vanuit de Sunday Cup alles stukje voor stukje op te bouwen. Superleuke toevoeging vind ik de 'Coffee Breaks' met challenges als een eco-test. Echt typisch zo'n toevoeging waardoor duidelijk wordt dat GT niet alleen om racen draait, maar om liefhebberij van de automobiel in het algemeen.
Maar waar ik toch echt naar uitkijk, is het nieuwe rijgedrag in combinatie met de enorme lijst van auto's en locaties. Een citaat van de officiële site:
Detailed information and data not available to us until now have been integrated in the tyre model: the tyre structure, compound, load and changes in cornering force due to the slip angle have been captured, analysed and introduced in our new model. This made possible to create a new “tyre contact” feeling and a level of precision never reached before.
...
Using their 7 post rig, a huge amount of information has been collected for springs and dampers, and we have incorporated this into the suspension model.
...
Changes to downforce due to the body shape, parameters of the under floor as well as differences in speed are recreated realistically, allowing you to experience the complex world of aerodynamics. Our new physics simulation has improved by leaps and bounds, and you will notice the difference as soon as you turn the steering wheel.
OMG. Een enorme verfijning van alle modellen achter het rijgedrag met échte data, en dat op de antieke PS3 (en daarnaast ook nog eens gestroomlijndere graphics eruit toveren met smooth schaduwen, geen pixeligere rook en ontzettend mooie belichting).

Eindelijk worden details meegenomen zoals de opbouw van de banden en de luchtstroom rondom verschillende vormen. Hierdoor wordt ook weer duidelijk hoe weinig er nu eigenlijk echt begrepen wordt van voertuigdynamica en aerodynamica, aangezien deze aspecten tot op de dag van vandaag nog steeds empirisch worden getest. Met de echte data kan het niet anders dan dat het model dichter dan ooit de werkelijkheid zal benaderen.
Uiteraard zijn er nog op bepaalde gebieden niks bekend over verbeteringen...AI of geluid, anyone? Maar mij kan het echt niks boeien; geen enkele game komt hierbij in de buurt met zoveel content en aandacht voor details. Vanaf december ga ik denk ik even een paar maanden pauze nemen van het echte leven en 24/7 achter de PS3 doorbrengen.