v8power67 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 11:31:
[...]
Wat je nu gedaan hebt is van overmatig tot extreem overstuur naar heel veel onderstuur omgezet.
Tuurlijk het rijdt stabieler maar ik moet op veel plekken veel langzamer door bochten en op snelle bochten stukken ook. Op willow springs international raceway is het nog steeds verre van stabiel in ieder geval. Maar weet niet waar jij hem test, ik altijd of ascari of die willow springs maar dan international raceway die andere is te makkelijk.
Klopt, er is nu onderstuur op de limiet, maar niet zo erg als het lijkt omdat de 'steering ratio' voor die auto significant hoger is dan alle andere raceauto's. Vooral omdat ik eigenlijk alleen de setup over het algemeen veel zachter heb gemaakt en juist achter de grip weggehaald, waarbij de voorkant nu veel meer zou moeten bijten. Overigens heb ik de setup op de Nordschleife + GP getest en daardoor is de vering en demping relatief zacht.
Maar het probleem zit hem in de stuurhoek die benodigd is om een bocht door te komen; deze is voor de R8 LMS veel lager dan voor andere raceauto's. Een voorbeeld is de hairpin op Nürburgring GP: normaal heb ik daar ongeveer zo'n 100 graden stuurhoek voor nodig op de apex met de G25 en steering sensitivity op 0 (handen lichtjes gekruist). Als ik dit doe met de R8, komt ie de bocht ook door met dezelfde snelheid als een GT-R GT3, maar merk je dat de sliphoek van de voorwielen veel hoger is, terwijl de lijn die de auto volgt hetzelfde is...oftewel onderstuur.
Maar het vreemde is het volgende: als ik een stuk minder stuuruitslag gebruik (meer richting de 50-60 graden), dan matcht de sliphoek van de voorwielen veel meer met de lijn die de R8 door een bocht neemt en hierbij blijft de snelheid gewoon gelijk. De auto voelt dan superneutraal zonder snelheidsverlies, wat ie eigenlijk zou moeten doen.
Maar ik kon er niet aan wennen om zo weinig stuuruitslag te gebruiken, dus probeerde ik weer de auto manier met scrubbende voorwielen. Wat dan heel erg opvalt, is dat wanneer ik op de apex van het gas ga, de voorkant plotseling naar binnen schiet in plaats van onderstuurt. De combinatie van deze bevindingen zorgt ervoor dat ik denk dat het grote probleem zit in die verkeerde 'steering ratio', terwijl de balans van de auto goed kan worden geholpen door wat te sleutelen met het onderstel, waarbij de voorkant heel erg 'grippy' kan worden gemaakt. Overigens heb ik camber op 3.0 (voor) en 1.0 (achter) en dampers op 1 bound en 2 rebound (voor én achter om veel agressiever de minder hoge curbs te nemen op de Nordschleife zonder meteen te spinnen. Het merendeel van de curbs moet nog steeds worden vermeden, wat ik trouwens een geweldige verbetering vind in dit spel ten opzichte van GT5). Heb nog wat met toe in gespeeld om de neiging tot insturen minder te maken (lees: minder toe in op de voorwielen), maar het probleem blijft dat er te weinig hoekreductie is geprogrammeerd in deze auto.
Met de DS3 is dit wat minder merkbaar, omdat daar voor het sturen een kunstmatig en snelheidsafhankelijk 'stuurhulpje' inzit (want maximale uitslag van het pookje terwijl de auto stilstaat is heel wat anders dan dezelfde controllerinput terwijl de auto 200 km/h rijdt). Op snelheid gaat deze dan ook naar de maximale hoek die normaal nodig is om door de bocht te komen en dat kan verklaren waarom je veel onderstuur ervaart (want het komt overeen met die +- 100 graden om rond die hairpin op Nürb. GP te komen).
Wat ik ook heb gemerkt, is dat het veel meer nodig is om in de bocht te moeten corrigeren, omdat de normale stuurhoek nu veel te veel is. Hierdoor wordt er in bochten ook automatisch snelheid verloren, ook weer iets waar de DS3 waarschijnlijk aan onderhevig is en daardoor de auto laat ondersturen. Al met al lijkt de R8 een incidenteel geval te zijn en moeten we denk ik hopen op een correctie in de 'steering ratio'-parameter.
[
Voor 11% gewijzigd door
CaptainPanda op 31-12-2013 16:32
]