☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Even over gevoeligheid tov statische elektriciteit, ja dit kan problemen geven, maar als het goed is aangesloten is werkt het gewoon heel stabiel. Bij mij ligt de ND nul tegen de randaarde.
Verder ligt de ND gewoon open en bloot op een kunststof tafelblad, ik kan alles aanraken maar en alles blijft stabiel werken, ik heb ook leds, geen reactie te zien van het aanraken, geld ook voor de hele ND print.
Over de 18b20 temperatuur sensor:
Let op er zijn verschillende typen, ik gebruik ze beide, de 18B20, het Europese type en de 18S20 de Amerikaanse versie.
Het verschil zit in de digitale temperatuur curve, de eerste in 'c de 2e in 'f , natuurlijk om te zetten, maar beter om het juiste type de 18B20 te kiezen. Hierbij is de omzetting met zekerheid beter.
Deze gebruik ik eigenlijk overal in ons huis.
Maar ik gebruik hem als "eendraads sensor", dus met veel 2 draads sensoren parallel, kan ook maar is moeilijker te programmeren. Hier met één sensor niet van toepassing.
De watchdog:
Ik wil het programma zo veel mogelijk in tackt houden. Ik ga daarom een watchdog koppelen aan het systeem, met als activiteit het d12 write signaal, langzaam, 5 minuten, maar tijd is geen probleem.
Zo wordt als de boel om wat voor reden stopt toch weer in gang gezet.
De S0 ingang:
Deze ingang mag niet kritisch zijn, 1k trekweerstand is gewoon goed, ik schakel ook nog een klein ledje mee, dan zie ik wat er binnen komt. De S0 uitgang is een optokoppel uitgang welke niet te veel stroom kan leveren.
Ga bij voorkeur niet onder de 1k. De led is niet echt nodig, je kan deze ook op d11 zichtbaar maken.
Na iedere puls moet een d11 puls volgen, zoniet staat de ND stil.
Maar belangrijk, alles moet rotsvast en stabiel lopen, anders heb je er niets aan.
Btw, bij mij is alles gesoldeerd, gebruik 5v iPod voeding, xively, pvoutput, thingspeak.
Veel succes
(Xively is niet een verbetering!)
De B-versie is dus niet specifiek voor europa. De S-versie is een vervanger voor de oudere DS1820 terwijl de B-versie eenvoudiger te gebruiken is en flexibeler inzetbaar is.
Beide zijn dus goed. En bovendien goed te verkrijgen.
PS. Een sample van beide is gratis te ontvangen via de leverancier.
[ Voor 13% gewijzigd door RuudMR op 04-06-2013 20:06 ]
Verder keuze van de Communicatiepoort 1,2,3.
Nu kan ik een aparte functie schrijven die de P1poort leest (IsAlive), Dat is 1 taak.
Verder kan het verzenden van data gemonitord worden en dit geheel opgeteld geeft dus een True of False naar een uitgang. Het geeft alleen een True als er aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Verzin de voorwaarden plus interval en ik programmeer het erin voor een watchdog of gewoon een LED.
Over de p1 poort, uitstekend, het pulsje van de S0 blijft toch wel zoals in V1. Dit is gewoon handig.
Met een display heb je de leds toch niet meer nodig, er zijn dan weer poorten vrij.
Als een life puls (0,1 sec) uitgang kan programmeren kan hier naar behoefte een watchdog worden gekoppeld. Hartbeat puls.
Je begrijpt wel dat ik hier zeker gebruik van zal maken. Echt ik twijfel niet aan je programmeer kwaliteit.
Interval mag best lang zijn 1 minuut is geen probleem, normaal zij wd tijden korter maar het is een traag proces dus 1 minuut is OK.
Het enige is dat de dagverbruikteller eigenlijk niet bij een powerup moet worden geset.
Maar dit is een ondergeschikt probleem.
Vraag:
Heb je ook nog een seriële uitgangspoort in je definitie vrij, voor een serieel remote lcd 4x20.
Kan ik ook aangeven wat wordt weergegeven?
-----
Ter info, ik werk in de brandbeveiliging, in deze hw zit altijd een watchdog in maar hiernaast is er altijd nog een hardwarematige noodloop aanwezig om het gewoon altijd te laten werken.
Je kan toch niet uitleggen dat er even een storing was en je bmc niet werkte als je huis is afgebrand.
Temperatuur meting:
In het mogelijk om twee sensoren 18B20 aan te sluiten? Dit om de buitentemperatuur en de panelen temperatuur te meten, juist het verschil geeft de opwarming van de panelen goed weer. Soort delta T.
Mag gewoon met 3 draden zijn of met 2 sensoren 4 draden.
Als ik tijd het zal ik het programma zo schrijven dat je de 74HC595 kan stapelen, heb je nog meer uitgangen.
En op het display kan je toch zelf aangeven wat er wordt weergegeven.?
Er zijn nog enkele uarts over begrijp ik, dit moet voldoende zijn.
Maar hoe heb je bedacht dat ik zelf kan aangeven wat er wordt weergegeven.
Ik heb de v2 niet uitgeprobeerd vanwege de problemen, kan het via het configscherm of via de sw?
Ik wil enkel seriële displays aansluiten, maar simpel parallel op een seriële uitgang, dus in principe maar een uart en een uitgangspoort. In v1 is dit d3, maar in v2 waarschijnlijk toewijsbaar?
Het wordt wel dynamisch
Als v2 goed te laden is wil ik ook de boel migreren, maar geluiden van enkele dagen geleden lieten mij voor het ergste vrezen, of heb ik dit verkeerd begrepen.
Nu maar hopen dat de QFE 1 release snel uitkomt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Hoe kan ik aan de laatst versie sw en handleiding komen?
Op. http://p1netduinoplusv2.codeplex.com/releases/view/103329
Staat naar mijn gevoel niet de laatste versie.
Ik heb morgen tijd om v2 uit te testen.
Willie Wortel in "\[V2.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus 2"RuudMR schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:20:
Gé,
Hoe kan ik aan de laatst versie sw en handleiding komen?
Op. http://p1netduinoplusv2.codeplex.com/releases/view/103329
Staat naar mijn gevoel niet de laatste versie.
Ik heb morgen tijd om v2 uit te testen.![]()
![]()
Handleiding is nog niet aangepast. Voor wat betreft hardware is er niets veranderd dus daar voldoet de V1.3.x handleiding in combinatie met de voorlopige V2.0.x handleiding.
Ik kan pas weer verder met handleidingen maken als ik de boel weer werkend heb. En dat lukt nog even niet helaas.
[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 04-06-2013 23:36 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik heb de code overgenomen van LudoS, ik zal hem proberen te tweaken en herschrijven.
eea geinstalleerd vlg handleiding, mij firmware is V4.2.2.2
Echter bij MFdeploy, kan ik de versie zien, maar het deployen van de V2_4220 versie leid tot een
"Signature check failed"
Ik heb hierna de MFdeploy ook gedowngrade van 4.3 naar 4.2 maar geen verschil.
Ook herhaald deployen maakt niets uit, alles lijkt goed te gaat tot de foutmelding komt.
Hierbij stop mijn avontuur. Hoe kan ik hiermee verder?
Je moet voor HEX versie 4.2.2 ook je netduino met firmware 4.2.2 hebben.
Ik laad V2_4220.xxx hex file
Zou toch moeten lukken
ja, vanaf een afstand gezien. Maar heb je ook de netduino sdk op je computer gezet. het zijn dus 3 handelingen alvorens te deployen.RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:04:
Willie, mijn netduino heeft firmware V4.2.2.2
Ik laad V2_4220.xxx hex file
Zou toch moeten lukken
Netduino sdk, Microsoft sdk, netduino wissen, netduino 4.2.2, hex deployen.
Ik heb de sensor werkend, nu 21.3 graden in mijn werkkamer :-)
code van LudoS verwijderd en een copy van het Netduino forum aangepast.
Als je met je hand aan de sensor zit veranderd de temp dus zal wel goed zijn verder.

[ Voor 20% gewijzigd door Willie Wortel op 05-06-2013 11:36 ]
Gek is dat wanneer ik bv het IP adres wil wijzigen hij aangeeft dat het unable to write staat.
Nog gekker, ik krijg nu de melding Unable to deploy.
Kan het zo zijn dat er ergens een write protect aan staat??
Moet ik eerst de firmware wissen, nee toch.
[ Voor 5% gewijzigd door RuudMR op 05-06-2013 11:48 ]
De netwerk settings moet je direkt doen NADAT je je netduino firmware met DfuSe hebt gedeployedRuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:47:
Ja de netduino SDK v4.30 (feb 2013) en de MS sdk geladen. Uiteindelijk kreeg ik helemaal geen contact meer maar na een repair is er weer contact met de netduino.
Gek is dat wanneer ik bv het IP adres wil wijzigen hij aangeeft dat het unable to write staat.
Nog gekker, ik krijg nu de melding Unable to deploy.
Kan het zo zijn dat er ergens een write protect aan staat??
Moet ik eerst de firmware wissen, nee toch.
Dan met mfdeploy naar configuration/network en dan gaat het wel.
Maar je zou toch 4.2.2 erin hatseflatsen?
Hierna Netduino_V2_4220_Poort_61234_Version2009_.hex gedeployd en opnieuw een
signature check failed fout.
Hiermee stop de hele boel en kom ik niets verder. Wat is er nog mogelijk?????
Ik zie een schermmelding:
Cannot find any entrypoint!.
Dit scherm wordt tijdens het wissen geplaatst. Maar ik ken de source niet misschien komt het hier uit.
[ Voor 22% gewijzigd door RuudMR op 05-06-2013 13:11 ]
Nu met keuzevrijheid communicatiepoort en signaal naar een uitgang bij het ontvangen van een kompleet telegram.

Hier loopt de HEX 2.0.0.9 met core 4.3 al 2 dagen aan een stuk.
LCD is ook nog steeds up.
Onewire is inderdaad te laag, gelukkig had jij dit ook en ligt het niet aan het aansluiten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik probeer terug te gaan naar de V1 maar dit loopt ook niet meer, waarom is mij onduidelijk.
ik krijg een error in de sourcecode.
---->>>>> Dim TemperatureSensor As New SecretLabs.NETMF.Hardware.AnalogInput(Me.m_Pin)
regel 2386
ik krijg een melding Error 'AnalogInput' is ambiguous in the namespace 'SecretLabs.NETMF.Hardware'
Vanmorgen werkte dit nog goed, hoe is dit mogelijk, beter hoe kom ik er van af?
Klump ik heb nu iets moois geschreven.... ik zal van de week een hex maken.klump4u schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:49:
Willie,
Hier loopt de HEX 2.0.0.9 met core 4.3 al 2 dagen aan een stuk.
LCD is ook nog steeds up.
Onewire is inderdaad te laag, gelukkig had jij dit ook en ligt het niet aan het aansluiten.
deployen heb ik net nagekeken.
[YouTube: http://youtu.be/V4GJS4wgRg8]
Ja, zo moet het werken, zonder signaturen check error. Wat kan het zijn?
Ik heb even netduino 4.3 in mijn netduinotje gedaan, en daarna de log software van 4.2.2 gedeployed, ik krijg dan een berg errors, begrijpelijk.RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:03:
http://youtu.be/V4GJS4wgRg8
Ja, zo moet het werken, zonder signaturen check error. Wat kan het zijn?
Na ga ik alles weer terug zetten en kijk ik weer.
[ Voor 30% gewijzigd door Willie Wortel op 05-06-2013 14:11 ]
[ Voor 74% gewijzigd door Willie Wortel op 05-06-2013 14:21 ]
Jij krijg "executing application", ik krijg "Signature failed" for file ......
Kan het zijn dat hij bij jou een ander netwerk (configuration) signature ziet???
ik gebruik W7.
[ Voor 3% gewijzigd door RuudMR op 05-06-2013 14:57 ]

Maar terug naar V1 lukt niet meer???
ik krijg een error in de sourcecode.
---->>>>> Dim TemperatureSensor As New SecretLabs.NETMF.Hardware.AnalogInput(Me.m_Pin)
regel 2386
ik krijg een melding Error 'AnalogInput' is ambiguous in the namespace 'SecretLabs.NETMF.Hardware'
Wat is hier nog aan te doen?
Ik wordt hier zo triest van.....................
Dit kan je mensen niet aan doen.
Misschien overbodige vraag maar heb je in de references AnalogInput van Secretlabs geselecteerd, en is deze 4.2.0.1?
Deze zit bij de download van versie 1.3.1
[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 05-06-2013 16:59 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
In references secretlabs.NETMF.hardware.analogInput.NET zie ik versie 4.2.0.0 True, dus lijkt mij wel.
Ik gebruik al enige tijd download 1.3.2 deze werkte goed en redelijk stabiel.
[ Voor 26% gewijzigd door RuudMR op 05-06-2013 17:13 ]
Bij mijn download van versie 1.3.1 zit Analog input 4.2.0.1
Ik weet niet meer wat ik kan doen. De hele dag met dit ding zitten worstelen, geen enkel resultaat.
Jullie zijn warm ....nee heet....klump4u schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:53:
RuudMR,
Misschien overbodige vraag maar heb je in de references AnalogInput van Secretlabs geselecteerd, en is deze 4.2.0.1?
Deze zit bij de download van versie 1.3.1
RuudMR, dit is een super eenvoudig euvel.
Je moet in je reference de juiste lib bij de juiste versie hebben.
AnalogInput, zoek bij secret labs naar versie 4.2.2 die staat in C:\Program Files\Secret Labs\Netduino SDK\Assemblies\v4.2
Dus verwijder en add.
Precies dit gedeelte is waar ik me het meest aan erger. Bijzonder onduidelijk wat daarin geselecteerd moet staan op welk moment met welke firmware met welke Netduino...RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:00:
Klump4u,
In references secretlabs.NETMF.hardware.analogInput.NET zie ik versie 4.2.0.0 True, dus lijkt mij wel.
Ik gebruik al enige tijd download 1.3.2 deze werkte goed en redelijk stabiel.
Een niet ontwikkelaar snapt daar helemaal niets van en dat is niet handig. Daar zal ik veel tijd aan kwijt zijn in de nieuwe handleiding omdat ik het ook niet snap.
Dus RuudMr, het is helemaal niet raar dat er daar iets verkeerd kan staan.
Maar het is veel eenvoudiger als je denkt maar laat je vooral niet intimideren door de bestandspaden.
Ja het lijkt dat er een verkeerde tussen staat, maar ik heb deze steeds gebruikt.??!!??
Ik zoek nog wel verder.
Ga op je gemak kijken wat er nu niet goed is gegaan, het zit um echt in de references.
Ik moet nu de aardappels opzetten van moeders.
De aardappels gaan natuurlijk voor maar ik zie de zelfde drivers.
het lijkt wel of er een soort zoekfunctie in zit die zelf wat drivers op zoekt. Goede en verkeerde.
Wanneer ik de juiste op C: add, kiest het ding toch die van D:
Hierna maar een stel op C: aangewezen, hierna koos hij zelf de kortste weg op D:, gek.
Hierna was die fout weg en ben ik weer op V1 life.
Gek is dat de zelfde drivernummers worden weergegeven. Maar er zat zeker een foute bij.
Helemaal met Gé eens het is een zootje bij Netduino. Italie toch, net als de Fyra.
Joop ik ben blij met je aanbod, ik ga graag naar V2, het zal toch nog lukken vandaag.
Gé heeft mijn mailadres als die nodig is.
RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:54:
Netduino. Italie toch, net als de Fyra.

Het voordeel is dan dat ik schoon begin, en bij problemen niet heel ver terug hoef om zaken terug te zetten.
Eerst nog even wat anders regelen op mijn pc en dan van het weekend ga ik schoon beginnen.
Op een pc heb ik de 2010 versie staan met v4.2 firmware
Op andere computer de 2012 versie met de v4.3 beta firmware.
Als ik de documentatie van de configuratie en installatie gemaakt heb dan zou ik het heel erg waarderen als enkelen hier de documentatie zouden kunnen reviewen op werking en eventuele fouten.elmo_1978 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:46:
Als ik erbij kan helpen, dingen documenteren, screenshot maken. let me know
Op een pc heb ik de 2010 versie staan met v4.2 firmware
Op andere computer de 2012 versie met de v4.3 beta firmware.
Dan moet je dus wel bereid zijn een pc opnieuw te installeren omdat we dan alleen zeker kunnen zijn of de documentatie werkt zoals het beschreven is.
De documentatie zal niet eerder dan zondagavond verschijnen als het mee zit.
Natuurlijk wil ik ook een deel reviewen, een PC installeren is voor mij geen punt, maar dit moet toch niet nodig zijn. Je kan moeilijk verwachten dat iedere bouwer eerst z'n pc gaat wissen. Ik wil het zeker niet.
Maar ik wil het wel uittesten of het op een normaal geinstalleerde pc ook werkt.
Dus kom maar op met de handleiding.
Ik geef het nog niet op.
Dm me maar als ik wat kan dien.
dus schone installatie geen probleem
ik heb nog wel een uurtje over ;-)
Natuurlijk is het uiteindelijk niet de bedoeling dat een gebruiker zijn pc opnieuw gaat installeren. Maar of de handleiding ok is kunnen we alleen testen als de uitgangspunten hetzelfde zijn. Iemand die nog nooit VS heeft geïnstalleerd of het .Net Micro Framework, daar zal het dan ook wel werken. Wij hebben allemaal al lopen rommelen met verschillende versies etc., daarom is het voor het checken van de handleiding noodzakelijk schoon te beginnen.RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:17:
Gé,
Natuurlijk wil ik ook een deel reviewen, een PC installeren is voor mij geen punt, maar dit moet toch niet nodig zijn. Je kan moeilijk verwachten dat iedere bouwer eerst z'n pc gaat wissen. Ik wil het zeker niet.
Maar ik wil het wel uittesten of het op een normaal geinstalleerde pc ook werkt.
Dus kom maar op met de handleiding.![]()
![]()
![]()
Ik geef het nog niet op.
Allemaal dank voor het aanbieden voor het testen
Goed om de verschillen te ontdekken, weet je wat je kan verwachten. Ik installeer met regelmaat op pc's die al jaren lopen eigen ontwikkelde programma's, er is één uitgangspunt, het moet gewoon werken.
Zo niet pas je het aan. Het is niet anders.
Er zit een puls uitgang op met 100 pulsen per 1m3 water dus 1 puls per 10 liter.
De watermeter is vanmiddag aangesloten na de Waternet watermeter maar de kabel was iets te kort, dus die moet ik nog even verlengen en in de meterkast op een Netduino Plus 2 aansluiten.
Vermoedelijk, maar dat is nu nog even een aanname, kan ik gewoon het zelfde schema aanhouden als de andere puls meters, maar dat moet ik dus nog testen.
[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 05-06-2013 22:26 ]
Anyway, 'k ben benieuwd naar je ervaringen.
Nee, niet eBay. Deze komt van Marktplaats. Was een enkele van een particulier. Er waren er niet meer.Cranberry schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:30:
Die van die eBay-link? Dat plaatje verschilt nl. met die je eergisteren gepost hebt
Anyway, 'k ben benieuwd naar je ervaringen.
Als je gelegenheid heb wil ik wel verder met V2 maar niet op de Hex wijze, dit leverd niets op.
btw, ik heb nadat V1 weer werkte het nogmaals elkele malen uitgeprobeerd om het op de hex wijze te updaten. Maar ik liep tegen de zelfde "signature errors" aan. Het probleem volhard dus.
Update gekregen van joop van mijn aangepaste index pagina, helemaal top joop

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Had ik RuudMR al verteld, verkeerde firmware. lees de Help van mfDeploy.Rol-Co schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:58:
Signature error kreeg ik alleen als je een verkeerde versie gebruikt van mfdeploy, dus 4.2 mfdeploy met 4.3 firmware bijv.
Update gekregen van joop van mijn aangepaste index pagina, helemaal top joop
[afbeelding]
Ik gebruik V4.2.0.0 MF Deploy en gebruik V2_4220 sw.
Dit moet toch matchen. Ik kan geen MF deploy V4.2.2.0 vinden.
Gewoon niet te voorzien van sw via hex deploy.
Wel loopt het nu via VB (versie 1.3.2) Dus ik ben weer terug naar V1.
[ Voor 28% gewijzigd door RuudMR op 05-06-2013 23:24 ]
JE HEBT DE VERKEERDE VERSIE,RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:15:
Ja dit heb ik wel gecontroleerd.
Ik gebruik V4.2.0.0 MF Deploy en gebruik V2_4220 sw.
Dit moet toch matchen. Ik kan geen MF deploy V4.2.2.0 vinden.
Gewoon niet te voorzien van sw via hex deploy.
Wel loopt het nu via VB (versie 1.3.2) Dus ik ben weer terug naar V1.
http://forums.netduino.co...2-firmware-v422-update-2/
Ik lag bijna in de mand, maar toch nog even een poging na jouw eureka kreet.
Ik gebruik nu MF deply 4.2.0.0
Ik gebruik firmware V4.2.2.2
jouw sw V2_4220
en ik krijg opnieuw de zelfde fout?? Wat anders is ik heb firmware V4.2.2.2 ipv.0 gebruikt.
geen verschil helaas. Of heb ik toch nog iets anders??
Het lukt toch niet het werkend te krijgen voortdurend de zelfde fout, ik heb de update van Chris Walker precies uitgevoerd maar het zelfde resultaat.
Joop zie jij nog verschillen tov de door jou gebruikte versies?
Ik ga er nu tussenuit, morgen weer vroeg, vandaag een daagje vrij, ik heb niet zo veel gelegenheid.
Morgen een nieuwe kans, het is altijd iets kleins of onverwachts, maar waar, geen idee.
1 om mee te experimenteren met nieuwe versies, en een voor productie te registeren...
Dit kan ik alleen nakijken als je mfDeploy/Plug-in/Debug/Show Device Info even hier plaatst.RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:56:
Maar met de watchdog ben ik natuurlijk ook blij.
Het lukt toch niet het werkend te krijgen voortdurend de zelfde fout, ik heb de update van Chris Walker precies uitgevoerd maar het zelfde resultaat.
Joop zie jij nog verschillen tov de door jou gebruikte versies?
Ik ga er nu tussenuit, morgen weer vroeg, vandaag een daagje vrij, ik heb niet zo veel gelegenheid.
Morgen een nieuwe kans, het is altijd iets kleins of onverwachts, maar waar, geen idee.
elmo, zit jij ook in het test team met de HEX software?elmo_1978 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:44:
Zit er sterk over te denken om een 2de netduino v2+ te nemen.
1 om mee te experimenteren met nieuwe versies, en een voor productie te registeren...
Oké, WatchDog,......maar welke hardware moet er nu aangestuurd worden, aansluitschema en waar te koop?RuudMR schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:56:
Maar met de watchdog ben ik natuurlijk ook blij.
Ik blijf twijfelen aan het nut van een externe watchdog, softwarematige watchdog is denk ik meer dan voldoende. Maar we blijven Tweakers.....toch.
Laatste wel eentje gekregen van Rol-coWillie Wortel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:46:
[...]
elmo, zit jij ook in het test team met de HEX software?
maar die is van eind april.
Dus een nieuwere versie zou handig zijn.
Vanavond eerst maar eens netjes mijn connectors in mijn behuizing dremelen.
Dan is dat klaar.
Allemaal goodies te verdienen.
http://community.thingspe...iest-contest-ever-part-2/
Ik heb net zoals Elmo ook alleen de eerste HEX software van Rol-co gekregen, helaas niet de vernieuwde versie.Willie Wortel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:46:
[...]
elmo, zit jij ook in het test team met de HEX software?
zelf heb ik 2 x Netduino Plus2 liggen eentje waar 4,.2 opdraait en een tweede voor te testen waar 4.3 opzit.
zover ik het kan zien blijft versie met 4.2 stabiel werken.
(wat ik ook doe Xively blijft vinkje zetten bij private acces, en meldt dat er iets misgaat als ik een device (met meer kanalen) wil weghalen)
Ik heb geen P1, maar wel pulsmeters en meerder netduino's om gelijktijdig gebruik te maken van de zelfde pulsmeters, voor testen of vergelijken.
Gebruik ik voor splitsen van de puls, opto's
Voor keuze van opto hoe je bij de meeste kWh-meters met S0 voor zonnepaneel zijde niet echt rekening te houden met >5Hz
(klik tumbnail voor afbeelding)

Opto=4N35
Pulsmeterzijde
R1,R2,R3=680Ohm die ik in stappen nog probeer op te hogen naar 1k2
5V voeding via T-stekker van de 9V voeding van één ND+2 en een LM2596 module
(eenvoudige en luxe met schroefconnectors en display voor in en uitgangs voltage)
Netduino zijde
R4...R9= 1k
5V voeding van netduino
[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 06-06-2013 14:13 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je kan toch een berichtje sturen dan krijg je hem zo, nou komt het net over of je hem niet kreeg.kaboutertjes schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:27:
[...]
Ik heb net zoals Elmo ook alleen de eerste HEX software van Rol-co gekregen, helaas niet de vernieuwde versie.
zelf heb ik 2 x Netduino Plus2 liggen eentje waar 4,.2 opdraait en een tweede voor te testen waar 4.3 opzit.
zover ik het kan zien blijft versie met 4.2 stabiel werken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik laat vanavond even horen, het kan veeeeeel eenvoudiger.
Rol-Co,Rol-Co schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:28:
[...]
Je kan toch een berichtje sturen dan krijg je hem zo, nou komt het net over of je hem niet kreeg.
sorry dat was niet de bedoeling.

Ik zal ff en pm sturen.
David
Om verschillende ND te laten werken op diverse S0 signalen heb je niet een schakeling met optokoppels nodig. En ook geen extra voeding.
Om te beginnen zou ik een 5volt USB voeding gebruiken bv een iPhone of id. Voeding.
Het verbruik van het geheel is dan het laagst. Gebruik er een met 2 USB uitgangen als je 2 ND's gebruik.
Liggen direct de nullen aan elkaar.
Bij een van de ND ingangen een trekweerstand van 1k gebruiken, van de 2e ND gewoon de ingang parallel aan de andere ingang koppelen. Zo met alle ingangen, voor de stabiliteit kan het beste de 0volt tegen de aarde worden gekoppeld. Simpel, één voeding voor alles en met slechts 3 weerstanden dan 1k.
En wat er niet tussen zit kan ook niet stuk gaan. Succes.
En ook niet experimenteren met de weerstand het zijn gewoon digitale ingangen, 1k is goed.
Wil je het signaal betreft de flanken verbeteren dan met de 40106 gewoon 2 inverterende smittriggers er tussen plaatsen. Maar naar mijn mening overbodig.
Ik gebruik een iPhone voeding die hebben een hoog rendement, gevolg eigen verbruik per ND ca 1,4 watt.
Je kan dit trucje ook met een derde ND uithalen, voor testen handig.
Kan ook voor de P1 poort.
[ Voor 4% gewijzigd door RuudMR op 06-06-2013 20:04 ]
Wat zou een reden kunnen zijn om optokoppellers te werken?RuudMR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:26:
Domba,
Om verschillende ND te laten werken op diverse S0 signalen heb je niet een schakeling met optokoppels nodig. En ook geen extra voeding.
<KNIP>
Wil je het signaal betreft de flanken verbeteren dan met de 40106 gewoon 2 inverterende smittriggers er tussen plaatsen. Maar naar mijn mening overbodig.
Natuurlijk moet een watchdog het liefst overbodig zijn, maar ik wil zelfs niet één keer per jaar van mijn vrouw of van andere horen dat de display stil staat. Uiteindelijk wil de energie leverancier ook niet dat de kWh meter af en toch een keer reset/ stop. Al is het maar eens in de tien jaar.
Het serieel display op mijn huiscomputer loopt al 25 jaar altijd. 5x7pixels 24 tekens.
Daarom de wd doet niets anders dan bij uitval, en dat heeft iedereen wel eens meegemaakt zelf na enkele minuten de steker er uit halen en er weer instoppen. En als het goed gebeurd merk je daar gewoon niets van. Maar gelukkig zit de uitgang er nu op.
De arduino watchdog met 4060 is op zich een goede schakeling maar heeft geen onderspanning reset wat echte wd chips wel hebben, ik wil nog uitzoeken, er bestaan gecombineerde chips zoals de max692, maar die hebben een korte wd tijd, en dit is in deze situatie niet nodig. Ik zoek het uit.
Zie:
http://highfieldtales.wor...atchdog-for-the-netduino/
De tijden en dus ook de schakeling zal moeten worden aangepast aan de ND situatie.
Ik zoek en test het uit.
De reden dat ik de schema's erop zet is dat anderen ook aan de slag willen met meerdere ND+2's en V2.xRuudMR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:26:
Domba,
[...........]
Ik gebruik een iPhone voeding die hebben een hoog rendement, gevolg eigen verbruik per ND ca 1,4 watt.
![]()
![]()
Met de V2.0.0.8 is de nulling methode volgens Tafkar erin verwerkt.
Met de overgang van V2.0.0.7 naar V2.0.0.8 zag ik meteen effect voor de eerste pulsmeter, 2 en 3 bleven nog nachtelijke fictieve hoge vermogens geven een andere reden om er opto's tussen te zetten met aparte voedingen.
Ik heb B+G E-Tech DRS155D kWh-Meters
Voor vanochtend zie ik nog maar 1 S0 die na een puls gedurende enige tijd op een fictief vermogen blijft hangen. Sinds 2 dagen zijn W1&W2 via 4N35 opto's met 1k pull-up en W3 direct op S0 van de kWh-meter met een pull-up van 1k. Daarvoor met één ND+2 V2.0.0.8 en alle 3 inputs met 1k pull-ups direct aan de S0 van de DRS155D
Ik zit nu te wachten op meer 4N35 opto's waarvan track&trace niet wil opschieten, voor alle 6 kWh-meters
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Echt opto's zijn overbodig, natuurlijk kan het wel werken, maar pas op.
Opto's hebben geen 1:1 overdracht factor, meestal is dit lager, zodat je de S0 opto's zwaarder gaat belasten en de spanning niveaus in het onbetrouwbare gebied komt te liggen.
Er zijn opto's met verschillende overdrachtfactoren. Ik gebruik vaak de cny17, ook deze is in verschillende factoren geleverd. Ik heb ooit hele series opto's af moeten keuren voor gebruik.
Maar test het uit maar als er problemen zijn, controleer dan hierop.
De hardware WatchDog reset de Netduino indien geen signaal (pulse) binnen een bepaalde interval wordt ontvangen, juist ?
Dan monitort de WatchDog maar 1 proces, het proces die het signaal (pulse) verzorgd.
Klopt, het is echt als het proces tot stilstand komt, de wd puls kan het beste uit een lopend mainloop worden betrokken en niet uit een losse taak.
Ik heb niet zo veel stops gehad maar in de situatie die ik zag was er helemaal geen leven meer, dat lost een wd het op en herstart.
Dus de puls graag in kwetsbare loops opnemen.
Wat ook handig is dat in de log wordt opgenomen, dat het systeem is gestart, zie je ook wanneer de wd iets heeft gedaan.
Ik doe dat in mijn huiscomputer ook, iedere event maar vooraf de opstart wordt hierbij gelogd.
Als dit werk is ook beter te achterhalen wat er de reden van was dat er iets tot stilstand is gekomen.
Het is dus zaak om iedere taak afzonderlijk te vragen of dez nog gezond is.
Taken loggen naar een sdkaartje behoort tot de mogelijkheden.
Door een lage wd puls frequentie 1 min te kiezen krijgt de ND ruim de tijd om eea te regelen of om door een timeout van iets te komen, tijd is geen probleem, de wd tijd zou zelfs zo nodig langer mogen.
Een echte wd chip reset vaak al na enkele seconden, dit is niet nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door RuudMR op 06-06-2013 20:25 ]
Ik heb iets veel mooiers geschreven, je zult nog versteld staan.RuudMR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:24:
Willie,
Door een lage wd puls frequentie 1 min te kiezen krijgt de ND ruim de tijd om eea te regelen of om door een timeout van iets te komen, tijd is geen probleem, de wd tijd zou zelfs zo nodig langer mogen.
ja dat zal je zeker.RuudMR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:26:
Willie, ik laat mij graag verrassen.
Als jij de hardware en schema maakt, zal ik van de week het een en ander erin programmeren.
Het moet natuurlijk wel goed werken allemaal.
Dan nog wat, het aansluitschema voor de pulsemeters, is dat wel goed of kan dat ook geoptimaliseerd worden, ik wil nu het onderste uit de kan zeg maar.
De pulsen uit de pulsmeter komen al uit optokoppels welke in de pulsmeters zitten.
Een trekweerstand van 1 k is gewoon goed, niets mee doen. Het zijn harde soort current
Loop signalen, kijk maar of het om de S0 of om de P1 pulsen gaat, doet gaat steeds om een optokoppel uitgang die aan een kant tegen de nul ligt en met de andere kant aan een weerstand vast zit.
Het in en uitschakelen van de opto geeft gewoon 0 of 5 volt.
Die weerstand is noodzakelijk, bij data is het gebruikelijk dat op ttl niveau het rustsignaal hoog is terwijl de opto (like current loop) hoog is, hiervoor is de inverter noodzakelijk, ik gebruik de 40106 inverter voor lange leidingen maar een 7404 inverter moet ook werken. De ingang van de uart kan je doorgaans niet inverteren.
Dus blijft de inverter nodig.
Ik heb met Willie al een korte discussie gevoerd na aanleiding van V2.0.0.8 of alle pulsmeters wel op gelijke wijze behandeld werden, met de opto's er tussen zie ik geen fictief vermogen meer voor mijn pulsmeter 2, voor een ander type kWh-meter kan het volledig overbodig zijn.RuudMR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:10:
Domba,
Echt opto's zijn overbodig, natuurlijk kan het wel werken, maar pas op.
Opto's hebben geen 1:1 overdracht factor, meestal is dit lager, zodat je de S0 opto's zwaarder gaat belasten en de spanning niveaus in het onbetrouwbare gebied komt te liggen.
Er zijn opto's met verschillende overdrachtfactoren. Ik gebruik vaak de cny17, ook deze is in verschillende factoren geleverd. Ik heb ooit hele series opto's af moeten keuren voor gebruik.
Maar test het uit maar als er problemen zijn, controleer dan hierop.
Ik blijf voorlopig met opto's werken, dan zien we van zelf of het voordelen bied voor mijn config, ik heb meerdere type liggen van ACPL 827 tot 6N138's, testen kost meerder dagen.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen en opties die bewandeld kunnen worden, zoals de schmittriggers om de vlakken te verbeteren, maar voor max 5Hz is dat niet zo kritisch, dan een P1 en 9600Baud.
Ik wil 1 van de 8 device's op Xively met de kanalen van beide netduino's voor iedereen toegankelijk maken en kan iedereen zelf beoordelen
Maar ik heb een hint nodig hoe!!
Want xively maakt telkens binnen enekele seconden prompt weer alleen private acces van met alleen logs die ik goed moet keuren.

Edit: ik wissel straks input P0 enn P2 om en dan zouden voor morgenochtend alleen vlakke lijn dienen te zien voor alle pulsmeters
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 06-06-2013 21:11 ]
Opto's er tussen mag gewoon als je het al heb opgebouwd, maar keep It simpel geeft zeker minder problemen en vooral als je kwetsbare breadboards gebruikt, ik gebruik ze zelden, eea gedoe met slechte contacten. Ik soldeer alles, met goede voetjes en met posein (soort wikkel) draad van 0,1 mm.
Hier bouw ik hele systemen mee die gewoon jaren, zeg maar tientallen jaren perfect draaien.
Mocht je tegen slechte opto's aanlopen met een lage overdracht factor, verhoog dan de weerstand aan de uitgang, de collector van de opto tot 4k7 bijvoorbeeld.
De Rc combinatie is aan te passen, ook allen de r.
En je kan andere deler uitgangen gebruiken, je kan met de 4060 heel makkelijk ook een uur maken.
Het is een teller die loopt en tijdens het lopen steeds oor een pulsje wordt gereset.
Tot het moment dat er niets meer gebeurt dan loopt hij verder en geeft hij een reset.
En dan begint het feest weer opnieuw.
Mocht blijken dat sommige timeouts langer duren kan de wd gewoon met een andere r langer worden gezet.