[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:08:
[...]

Wat voor voeding moet ik pakken dan? 9v?
netduino plus 2 = 7,5 tot 9v

http://www.netduino.com/netduinoplus2/specs.htm

kijk, er staat ... of USB powered...... dat bevreemd mijn bevindingen weer, ik ben er al zo een tijd mee bezig dat ik het me niet kan verbeelden.

[ Voor 35% gewijzigd door Willie Wortel op 17-12-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Netduino staat niet meer geregistreerd onder Secret Labs maar onder Wilderness Labs.

https://trademarks.justia.com/850/91/netduino-85091685.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-04 22:26
What's in a name.. :) . Chris Walker is nog steeds de stuwende kracht achter Netduino(?).

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 20:01:
[...]

Klump je hebt mail, ik ben heel erg benieuwd.

Trouwens als je een USB kabel gebruikt loopt je Netduino niet soepel, echt waar. De gedragingen zijn anders, de reactie tijd is veel lager, waarschijnlijk doordat de Netduino data wilt verzenden via de USB.
Ik heb de nieuwe erop.
Moest de LCD met buttons nog op True zetten in de software.
Vindt de LCD nu trager opbouwen.
Hoe doe je het met Mindergas?
Ik paste de software altijd aan met "AddDays(-1)" maar waar ik het moest invullen vind ik niet meer terug in de nieuwe code.
Ik heb nu een Timefilter aangemaakt voor mindergas.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:51:
[...]

Ik heb de nieuwe erop.
Moest de LCD met buttons nog op True zetten in de software.
Vindt de LCD nu trager opbouwen.
Hoe doe je het met Mindergas?
Ik paste de software altijd aan met "AddDays(-1)" maar waar ik het moest invullen vind ik niet meer terug in de nieuwe code.
Ik heb nu een Timefilter aangemaakt voor mindergas.
Klump ik begrijp niet wat je bedoelt, het klopt dat je de LCD op true moest zetten omdat het test software betreft wat in mijn Netduino loopt, je hebt dus een kopie. Maar LCD trager opbouwen,.. er is niks veranderd :) ? Je hebt toch wel de 2e versie 4.0 die ik gemaild heb?

Wat ik wil weten is wat je van de incredible dataParser en de unbeatable webServer (command parser) vindt. Heb je het internet er al afgehad ?, ik wel vanmorgen, in 2 uur 200x internet lock....unlock.....lock...unlock.... MET tegelijk lifeData iedere 5 secs als bombardement naar de webServer.! Het werkt als een tierelier.

hier mijn hoofdNetduino, gisteravond de laatste versie erin, ik probeer hem kapot te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0fvYyIhHOZGsjhlVvOY4Aaoz/medium.jpg
deze foutmelding was vroeger einde verhaal, een vastloper of reset.

Nu begrijp ik wat je bedoel..... 8)7

Heel de software is herschreven, Het staat in de nieuwe class de incredible dataParser....MAP: Miscellaneous / sendData

Klump onthoud dat je de eerste op deze aardebol bent die een Netduino gebruikt zonder last te hebben van de netwerk bug !, is dat niet heel bijzonder? 8)

EDIT: je gebruikt een mcp LCD met een MUX (super traag), data transfer is nu beschermd met een SPI syncLock over i2c. Maar je zit toch niet de hele dag naar dat schermpje te kijken? >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 18-12-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik moet nog even wat proberen kom er dadelijk op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:32:
[...]

Klump ik begrijp niet wat je bedoelt, het klopt dat je de LCD op true moest zetten omdat het test software betreft wat in mijn Netduino loopt, je hebt dus een kopie. Maar LCD trager opbouwen,.. er is niks veranderd :) ? Je hebt toch wel de 2e versie 4.0 die ik gemaild heb?

Wat ik wil weten is wat je van de incredible dataParser en de unbeatable webServer (command parser) vindt. Heb je het internet er al afgehad ?, ik wel vanmorgen, in 2 uur 200x internet lock....unlock.....lock...unlock.... MET tegelijk lifeData iedere 5 secs als bombardement naar de webServer.! Het werkt als een tierelier.

hier mijn hoofdNetduino, gisteravond de laatste versie erin, ik probeer hem kapot te krijgen
[afbeelding]
deze foutmelding was vroeger einde verhaal, een vastloper of reset.

Nu begrijp ik wat je bedoel..... 8)7

Heel de software is herschreven, Het staat in de nieuwe class de incredible dataParser....MAP: Miscellaneous / sendData

Klump onthoud dat je de eerste op deze aardebol bent die een Netduino gebruikt zonder last te hebben van de netwerk bug !, is dat niet heel bijzonder? 8)

EDIT: je gebruikt een mcp LCD met een MUX (super traag), data transfer is nu beschermd met een SPI syncLock over i2c. Maar je zit toch niet de hele dag naar dat schermpje te kijken? >:)
Probleem mindergas is opgelost, ik heb het gevonden in de nieuwe class sendData.

Over de LCD, ik kijk er natuurlijk niet de hele dag na maar ik vind het makkelijk om te zien of de netduino nog loopt en wat de cijfers zijn.
Over het traag opbouwen van de LCD, dit is nu weer normaal nadat ik de timefilter voor mindergas heb verwijdert, hij loopt nu weer zoals ik gewend ben.

Over de netwerk bug kan ik melden dat mijn netduino vastliep 10 minuten nadat ik de internet verbinding verbroken had dus daar moet ik nog even naar kijken.
Ik kreeg netjes een melding op de now pagina van een fout maar na 10 minuten deed hij niks meer en was ook niet meer te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:47:
[...]

Over de netwerk bug kan ik melden dat mijn netduino vastliep 10 minuten nadat ik de internet verbinding verbroken had dus daar moet ik nog even naar kijken.
Ik kreeg netjes een melding op de now pagina van een fout maar na 10 minuten deed hij niks meer en was ook niet meer te benaderen.
OkƩ dan gaat nu mijn verbinding er een uur af >:) tot straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 21:41
Mooie ontwikkeling Willie 👍🏻

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Meer dan een uur geen internet, alles loopt gewoon door.

3 netduino's allemaal met 4.0 lopen allemaal door.

de "hoofd" netduino zend ook naar pvOutput, kijk naar de gab tussen 19:55 en 21:00 uur. Netduino gaat gewoon verder met loggen nadar het internet hersteld is:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049

hier mijn hoofd netduino NOW: kijk naar de uptime:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FgXC7b0AT39E7p7FEnRB1dw2/medium.jpg

Klump dat moet dus een andere oorzaak hebben.

hier de andere test netduino, die heb ik gestart om simultaan te testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gX2byEjURqSshIMcXUu8Jm3I/medium.jpg

Het kan ook helemaal niet meer dat de Netduino hangt vanwege geen internet, daar geloof ik gewoon niet in.

[ Voor 22% gewijzigd door Willie Wortel op 18-12-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 18 december 2016 @ 19:47:
[...]
Over het traag opbouwen van de LCD, dit is nu weer normaal nadat ik de timefilter voor mindergas heb verwijdert, hij loopt nu weer zoals ik gewend ben.
Deze bewering is onjuist.

ik zal dit wetenschappelijk aantonen:

hier een stukje code hoelang de Netduino erover doet om de tijdfilter uit te rekenen.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
 'begin -10 secs
 Dim begin As Long = Date.Now.AddSeconds(-10).Ticks

'einde +10 secs
 Dim einde As Long = Date.Now.AddSeconds(10).Ticks

'bewaar huidige tijd
 Dim NU As Long = Date.Now.Ticks

'meet de tijd hoelang de Netduino erover doet om NU tussen begin en einde te berekenen
 Do While True
    If begin < NU AndAlso einde > NU Then
       Exit Do
    End If
Loop

'huidige tijd verminderen met NU om uitreken tijd te meten.
Dim uitrekenTIJD As Long = Date.Now.Ticks - NU

'ticks is de kleinst mogelijke reken eenheid/deel van een computer
Debug.Print("aantal ticks in een seconde : " & TimeSpan.TicksPerSecond.ToString & vbLf)

Debug.Print("Uitrekentijd in ticks : " & uitrekenTIJD.ToString & vbLf)

Debug.Print("uitrekentijd in seconden : " & uitrekenTIJD / TimeSpan.TicksPerSecond & vbLf)

'uitkomst
'aantal ticks in een seconde : 10000000

'Uitrekentijd in ticks : 330

'uitrekentijd in seconden : 3.3000000000000003e-05

'in mensen taal 0,000033000000000000003   seconde  (drie 100 duizendste van een seconde)

het was dus niet je tijd filter, maar wat wel ? kan ik ook aantonen.

Als ik een 2amp USB gebruik dan is de gemeten waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/izryXmsYBBPPN7jbUWOEvwyi/medium.jpg

als de Netduino de berekening uitvoert inclusief pulse dan zakt het voltage met usb naar 4.54 volt, dan heb ik nog niet eens een display aan. Ik heb hier de voltage drop gefilmd op mijn hoofd Netduino, deze wordt gevoed door een externe oude telefoon voeding:

net nog even internet eraf en erop kijk naar de UPtime van mijn hoofd netduino.

1 dag, 12 uur.... en dat ding heeft wat te verduren hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GxNx6YIvV2EegTym6GQiUzqt/medium.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Willie Wortel op 19-12-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wat het is weet ik ook niet, ik zag vanmorgen dat de netduino om 0.00 is vastgelopen.
Ik heb in de software alleen de button LCD op True gezet en in de class sendData de toevoeging AddDays(-1) voor mindergas.
Ik heb 2 netduino's naast elkaar lopen, een logt alleen de 2 S0 pulsemeters naar pvoutput en op de ander zitten ook deze 2 S0 pulsmeters parallel, P1, 4 onewire's op pin D0, de button LCD, logging naar SD, PVoutput en mindergas.
Ik ga nu de eerste netduino los koppelen en de software opnieuw in de andere zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 21:28
Check voor de zekerheid eens of hoeveel mA je door je poorten stuurt of stuurde. Zo heb ik al mijn duino's instabiel gekregen...Vooral relais zijn notoire stroomvreters.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie,
Deze melding kreeg ik in de now pagina
code:
1
2
3
4
5
DateTime: Wednesday, 1 Jun 2011 - 00:00:21
Detail: SNPT Server 0.p1portlogging.pool.ntp.org
Message: Exception was thrown: System.Threading.ThreadAbortException
Stack: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::recvfrom System.Net.Sockets.Socket::ReceiveFrom System.Net.Sockets.Socket::ReceiveFrom root.newNetduinoTime::NTPTime 
Type: System.Threading.ThreadAbortException

Dit is neem ik aan een thread die weggegooid wordt omdat hij niet uitgevoerd kan worden.
Kan dit niet een oorzaak zijn van het vastlopen van mijn netduino om 00.00 uur bij de reset on new day?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:12:
Willie,
Deze melding kreeg ik in de now pagina
code:
1
2
3
4
5
DateTime: Wednesday, 1 Jun 2011 - 00:00:21
Detail: SNPT Server 0.p1portlogging.pool.ntp.org
Message: Exception was thrown: System.Threading.ThreadAbortException
Stack: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::recvfrom System.Net.Sockets.Socket::ReceiveFrom System.Net.Sockets.Socket::ReceiveFrom root.newNetduinoTime::NTPTime 
Type: System.Threading.ThreadAbortException

Dit is neem ik aan een thread die weggegooid wordt omdat hij niet uitgevoerd kan worden.
Kan dit niet een oorzaak zijn van het vastlopen van mijn netduino om 00.00 uur bij de reset on new day?
Ja, dat is zo. Je Netduino zou vastlopen zonder de nieuwe class.

Maar in de versie 4.0 die je nu hebt zit ook een nieuw geschreven class die de NTPTime afhandelt.
Die had je niet eerder, vandaag voor het eerst. Nogmaals, je Netduino loopt niet meer vast bij een internet storing. De Netduino gooit de transactie netjes in de vuilnisbak. Krijgt hij helemaal geen verbinding, dat loopt je Netduino verder met de rom in-geprogrammeerde datum. (1 Jun 2011)

Wat nu de oorzaak is (te zien in DETAIL) dat je 0.p1portlogging.pool.ntp.org niet binnen krijgt, het waarom weet ik niet, maar er zitten nog 9 andere adressen in-geprogrammeerd dus is niet zo erg.

Wat je ook kan zien in de melding is dat je nog geen juiste tijd had ingelezen. (juni 2011)

---------------
Mijn vraag, heb je de juiste tijd nu op je netduino, met NOW te zien?

Ik betrap me erop dat als ik langs mijn dashboardje loop even te kijken naar het blauwe blinkje >:) die er niet is :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja de tijd in de now pagina is correct.
Hoe vaak zoek de software naar de tijd en datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:01:
Ja de tijd in de now pagina is correct.
Hoe vaak zoek de software naar de tijd en datum?
1x per dag, om 00:00 uur bij de reset van alle variabelen.
Ik begrijp dat je weinig vertrouwen hebt maar gaat goed komen. :)

Volgens mij durf je er niet meer aan te denken om het internet eraf te gooien. >:) >:) >:) :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:35:
[...]

1x per dag, om 00:00 uur bij de reset van alle variabelen.
Ik begrijp dat je weinig vertrouwen hebt maar gaat goed komen. :)

Volgens mij durf je er niet meer aan te denken om het internet eraf te gooien. >:) >:) >:) :) :) :)
Als ik er weinig vertrouwen in had lagen de netduino's allang in de kast.
Internet eraf gooien geeft andere "problemen hier"
Ik vind het gewoon leuk om je te helpen met testen zodat anderen er ook wat aan hebben.
Programmeren van de netduino zelf heb ik geen kaas van gegeten dus als ik zo kan helpen vind ik het leuk.
En een beetje eigenbelang, als bezoek hier naar het toilet gaat vragen ze altijd waar dat display voor is op de meterkast en kan ik ze met trots laten zien wat ik in elkaar heb geknutseld 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gisteren gelijk met Klump de laatst bijgewerkte versie 4.0 in de Netduino geladen.

Vanmorgen een blauw blinkje, met NOW gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jnp9aTFE8UpTewnSNj8MbhSg/medium.jpg

De P1poort index out of range, hoort niet maar is onschuldig, komt door als er troep wordt ingeladen door de serial poort. Heel soms (1x dag tot week ?) krijg ik compleet onleesbare tekens vanuit de p1, maar dit wordt geheel afgevangen. Uiteraard heb ik de routine 1000x gecontroleerd op fouten.

De andere, send error to ubidots, is een DNS error. In Jip en Janneke, wij werken met tekst IP omschrijvingen zoals "things.ubidots.com" (domeinnaam) en deze wordt door de DNS server omgezet naar getallen (IP adres) zeg maar. zo is het IP adres van ubiDots: http://www.lookip.net/website/things.ubidots.com De DNS server moet binnen 10 seconden reageren anders wordt de transactie door de Netduino afgebroken en wordt er een exception in de log gezet, daarna gaat de Netduino over tot de orde van de dag :) .

Nu is het wel zo dat ik ook de IP adressen erin kan zetten zoals 50.23.124.68 voor ubidots maar als het IP adres wordt veranderd vind de Netduino deze site niet meer, vandaar.

Is wel leuk om hier wat aandacht aan te geven:
in code:
Visual Basic:
1
2
Dim thisIP As System.Net.IPAddress = IPAddress.Parse("50.23.124.68")
Dim thisIPEndPoint As IPEndPoint = New IPEndPoint(thisIP, Me._intPort)

de huidige code:
Visual Basic:
1
Dim thisIPEndPoint As IPEndPoint = New IPEndPoint(Dns.GetHostEntry(Me._hostName).AddressList(0), Me._intPort)

Het is een keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 20-12-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
GĆ© Brander schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:28:
Update 2016-12-06:
Nieuwe release: hier is de V3.9.1.1 versie te downloaden.

.............................
Ha GĆ©, ik heb even de link nagekeken voor de telefoon app voor straks de 4.0 gebruikers maar de link werkt niet. Kan jij er als je wilt, geheel vrijblijvend uiteraard, als expert even kijken of er soms een paar boutjes aangedraaid moeten worden , jij weet van de hoed en de rand.

Als het plaatsen en onderhouden van de Phone app geld kost, moet er gewoon gelapt worden, zo simpel kan het leven zijn. Laat het even weten.

Heb vandaag de hele dag aan de nieuwe telefoon app code gewerkt en sinds de laatste versie heb ik al ruim 160 arbeidsuren in DaL zitten. Moet wel een geintje blijven.

De Phone app is in testfase ook geschikt voor Android maar.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MYAB0vbsWEvNNuw7iTq1zYuK/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 12-01-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Over de Phone app,
Ik kom net thuis van mijn werk en kijk even op de Phone app.
Ga ik daarna naar de netduino kijken en zie het blauwe ledje blinken.
Op de now pagina deze meldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
DateTime: Tuesday, 20 Dec 2016 - 14:42:07
Detail: Network command parser
Message: Exception was thrown: System.Net.Sockets.SocketException
Stack: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::bind System.Net.Sockets.Socket::Bind root.WebServer::commandParser 
Type: System.Net.Sockets.SocketException

DateTime: Tuesday, 20 Dec 2016 - 14:41:57
Stack: Microsoft.SPOT.Net.SocketNative::bind System.Net.Sockets.Socket::Bind root.WebServer::commandParser 

DateTime: Tuesday, 20 Dec 2016 - 14:13:09

DateTime: Tuesday, 20 Dec 2016 - 14:12:59

DateTime: Tuesday, 20 Dec 2016 - 14:12:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:16
Willie Wortel schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:43:
[...]

Ha GĆ©, ik heb even de link nagekeken voor de telefoon app voor straks de 4.0 gebruikers maar de link werkt niet. Kan jij er als je wilt, geheel vrijblijvend uiteraard, als expert even kijken of er soms een paar boutjes aangedraaid moeten worden , jij weet van de hoed en de rand.

[afbeelding]

Als het plaatsen en onderhouden van de Phone app geld kost, moet er gewoon gelapt worden, zo simpel kan het leven zijn. Laat het even weten.
Ga ik vanavond even controleren. Heb je al een nieuwe versie die geplaatst kan worden?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Zit vanmiddag te schrijven dat de oude Phone app niet compatible is met de nieuwe programma code 4.0. :) :) Dat is geen setje meer. Maar uhhh loopt je Netduino nog?, onder 3.9 had hij vastgelopen geweest.

Ik ben bijna klaar met de nieuwe telefoon app.

edit: 4.0 code is definitief niet compatible. Er is een geheel nieuwe weg ingeslagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 22-12-2016 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja de netduino loopt nog steeds.
Ik kan de Phone app nog steeds gebruiken met de 4.0 maar krijg alleen de genoemde foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:46:
Ja de netduino loopt nog steeds.
Ik kan de Phone app nog steeds gebruiken met de 4.0 maar krijg alleen de genoemde foutmeldingen.
Zie je wel dat je Netduino met de nieuwe code blijft lopen. :)

de Phone app blijven gebruiken kan, de Netduino handelt de verzoeken onder 4.0 netjes af. We hebben het hier wel over de nieuwe unbeatable command parser (web server) die onder alle omstandigheden blijft werken.

Beter is even te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb hier een webserver/command parser demonstratie van de nieuwe DaL 4.0 release
Dit is de communicatie interface tussen de Netduino en de gebruiker.

Ik heb 10 lifeData webpagina's geopend met een interval van 5 seconden.

Aanschouw wat er gebeurd:

Luister = luisteren naar een web verzoek,
in behandeling van het verzoek
en web verzoek afgehandeld.

Nu wordt ƩƩn en ander vertraagd door debug.print maar dat spreekt voor zich, Oordeel zelf:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
GĆ© Brander schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:36:
[...]

Ga ik vanavond even controleren. Heb je al een nieuwe versie die geplaatst kan worden?
Sorry, paniek in huis, de printer was kapot, niet werkend kunnen krijgen... Even Andere dingen aan mijn hoofd gehad; nogmaals ik ga het vanavond nog eens proberen ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie, de laatste 4.0 erop gezet, nu geen fout meer als de telefoon app iets vraagt. :)
Komt er een nieuwe telefoon app want er zijn enkele dingen die niet werken op de app.
Jaartotaal van Pulsemeter"0" + Pulsemeter"1" geeft NAN.
De waarden van de Onewire,s worden niet weergegeven in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
klump4u schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:25:
Willie, de laatste 4.0 erop gezet, nu geen fout meer als de telefoon app iets vraagt. :)
Komt er een nieuwe telefoon app want er zijn enkele dingen die niet werken op de app.
Het account waarmee de telefoon app ooit is gepubliceerd had ik de laatste maanden niet op het netvlies meer staan waardoor een mail met verzoek tot rating informatie mbt de app niet doorgedrongen is bij mij. Doordat er vanuit mijn kant geen actie is ondernomen is de app uit de store gehaald.

De app moet opnieuw gepubliceerd worden, ik heb contact met Willie daarover.

En ik heb het mailaccount weer op mijn telefoon toegevoegd zodat ik meldingen weer netjes te zien krijg... O-)

[ Voor 11% gewijzigd door GĆ© Brander op 21-12-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:25:
Nee, daar heb je echt telefoon app 4.0 voor nodig. De insteek is consistentie in alle programma onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Willie Wortel schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:02:
[...]

Nee, daar heb je echt telefoon app 4.0 voor nodig. De insteek is consistentie in alle programma onderdelen.
De nieuwe versie van de phone app is nog niet klaar en tot die tijd hebben we besloten deze nog niet te publiseren. We willen graag een zo goed mogelijk resultaat neerzetten.

Nu is het Kerst- en Oud en Nieuw-tijd dus allemaal een goede tijd toegewenst en in het nieuwe jaar gaan we weer verder, inclusief de nieuwe phone app.

Nog even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptChaos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-12-2018
Willie en andere form lezers,

Allemaal een fijne kerst o<:) gehad ?

Ik wel ;)

Maar ik kwam tot de ontdekking dat mijn pulsen niet overeenkwamen met het door de pulsmeter
getelde vermogen.

Mijn 1000 pulsen /KW meter gaf over 20 dagen (met relatief weing opbrengst) een fout marge van 400
watt (4 kw totaal volgens uitlezing en maar 3600 pulsen getelt door netduino
Het zelfde was ook te zien op de totale pulsteller.
3 systeem tellers gaven totaal bijv. 1200 pulsen , terwiijl de total pulsmeter 1260 pulsen had.
Ik dacht dat dit kwam omdat de tijd tussen 2 pulsen langer dan 5 min. duurde en daar niet getelt werden
op de systemen tellers
.
Ik heb nu de "delay now" van de system tellers van 300 naar 600 gezet hopelijk is dat de oplossing.

Maar heeft iemand dit ook gekonstateerd en is mijn oplossing een goede ?

oja pulsmeter uitlezing gekontroleerd en na elk 10 pulsje (led) gaat de teller met 1 omhoog. d:)b

en als ik mijn "hoofd" teller vergelijk dan vergeet die,maar 40 pulsen van de verwachtte (uitlezing) op de 11000

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
De S0 meter die ik gebruik is een MED-gekeurde Finder (voor wat het waard is) met 1000 pulsen/kWh.
Ik stuur daar, behalve de Netduino, ook (elektrisch) een Youless mee. de waarden zijn _exact_ dezelfde. Geen enkel verschil.

Ik meet hiermee mijn zonnepanelen. ook bij de in dit seizoen soms zeer lage opbrengst telt zowel de Youless als DAL hetzelfde aantal pulsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptChaos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-12-2018
Bedankt voor je reaktie Aegle,

Maar voordat er verwarring optreed. :?

Het gaat niet om de "zuiverheid" van de gemeten waarde, maar het feit
dat de het programma minder pulsen meet dan de uitlezing op de pulsteller zelf.
en het ontstaat altijd bij weinig opbrengst. Het lijkt mij erop dat het programma pulsen "vergeet"
Ik heb zelf 20 min voor de puls teller gelegen om zo 3 pulsen te tellen. 8)7
wat betekent dat er tussen de pulsen meer dan 5 min zit.

de pulsmeter meet een 0,57 KW/piek installatie , met een dagopbrengst (December) van 200 watt of minder, dit volgens de uitlezing op de inverter en de netduino zit op 20 cm van de pulsmeter af

Ik ga nu de komende dagen weer kijken of het verhogen van de "delay now" voor deze installatie
puls teller een beter resultaat geeft.
Ik hou jullie op de hoogte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Het kan eventueel nog steeds aan de pulsteller zelf liggen. Als de S0 uitgang niet correct werkt, dus niet alle pulsen naar de Netduino stuurt, dan kan het programma nog steeds correct werken maar niet de juiste waarde aangeven die je verwacht omdat het aantal pulsen dat deze ontvangt minder is.

Ik verwacht eerder dat de meter niet in orde is omdat ik het nog niet meegemaakt het dat dit optreedt.

Wat misschien ook kan zijn is dat je een USB voeding voor je Netduino gebruikt in plaats van een netvoeding of dat de weerstand niet in orde is of zo.

Ik zeg niet dat het niet verkeerd kan zijn maar de kans is redelijk klein en daarom verwacht ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Do NOT try this at home !

Ik heb in alle rust geschreven en nieuwe routines aan DaL toegevoegd. Alles wat discutabel (bedenkelijk) was is verwijderd / herschreven.

Hier probeer ik de Netduino vast te laten lopen via het netwerk. Het enige wat resulteerde is een bezoek aan de fysio, een klik vinger. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

De 4.0.0.0 heeft hier 15 dagen aan een stuk gelopen zonder "reset on a new day' aangevinkt in de optionspagina.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/2017-01-10%20NOW.jpg

Nu de 4.0.0.1 testen.
Wat willen deze meldingen zeggen Willie?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Thread%20no%20name.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:37:
De 4.0.0.0 heeft hier 15 dagen aan een stuk gelopen zonder "reset on a new day' aangevinkt in de optionspagina.

[afbeelding]

Nu de 4.0.0.1 testen.
Wat willen deze meldingen zeggen Willie?

[afbeelding]
Dat zijn de nieuwe programma onderdelen die in het geheugen geladen, uitgevoerd en daarna vrij gegeven worden. Is in orde, zo hoort het te zijn.

Wel jammer dat je UpTime van 15 dagen nu weer weg is... :)

---------------------

Ik heb wat anders ontdekt. Soms.....heel soms....... als ik een nieuwe update in mijn test netduino laad dan is mijn Netduino niet vooruit te branden en is de debug mode ingeschakeld.....Als ik daarna de stroom eraf doe en er weer op dan is het weer normaal..... waarom,.....geen idee.

Je kan de respons snelheid van de Netduino checken, deze is 4x zo snel geworden met de nieuwe code.
Neem Microsoft Explorer en druk op F12, tab Netwerk.

Zo zal je ook zien dat de respons tijd fluctueert, dit komt doordat DaL 4.0 maar 1 netwerk actie tegelijk toestaat, en de rest in een queue (wachtrij). Zo zal als verzenden naar bv pvOutput in gang is ander netwerk verzoek wacht totdat het verzenden gedaan is. Je moet denken aan millisecs tot 2 secs host afhankelijk.

-------------------------

Voor de die-hards .........er is een nieuwe pre-compiler optie geĆÆntroduceerd:

Visual Basic:
1
#Const useDomainName = False             'choose if you want to use IP address direct parsing - OR - Domain name from external DNS server. 

Het internet ip4+6 address code is opgebouwd uit een 64bit long,
dit is 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 of te wel 2^64 = 1.8446744073709552e+19
Een internet adres is eigenlijk dus een nummer. Door de pre-compiler optie op False te zetten wordt de DNS server niet gebruikt maar het ingegeven IP adres direkt omgezet naar een 64bit long getal. In de nieuwe code zijn dus het IP adres en de domeinnaam vooraf ingegeven, in de vorige versies alleen de domeinnaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 13-01-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Uptime gaan we zien, ik laat hem gewoon lopen nu.
De responstijd is inderdaad veel sneller, alleen ik krijg geen data in mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:59:
Uptime gaan we zien, ik laat hem gewoon lopen nu.
De responstijd is inderdaad veel sneller, alleen ik krijg geen data in mijn dashboard.
Klump dat klopt, je hebt de nieuwe web pagina's nog niet, deze zijn identiek alleen de data verzoek routine moest worden aangepast. Zal ze naar je uploaden. De Phone app is ook klaar maar 3.x gebruikers kunnen NIET de 4.0 app gebruiken.

Waarom is de data verzoek procedure veranderd?

Eerder werden data verzoeken meegegeven met de URL (wat je intikt in de webpagina).

Zo wordt een verzoek van een pulsemeter content begonnen met een P daarna de ID en daarna de entiteit, dus Pwp_pomp1W Nu zijn er zoveel type sensoren aanwezig in DaL dat de letters A~Z uitgegeven waren en overgegaan moest worden op unicode tekens.

Echter een URL staat geen uni-code toe, alleen a~z A~Z 0~9 maar (uitgezonderd enkele) geen andere symbolen, dan komt er een %teken voor te staan met de unicode id. (kijk maar eens in de speciale tekens tabel). daarom is nu het data verzoek buiten de url geplaatst.

[ Voor 42% gewijzigd door Willie Wortel op 10-01-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nieuwe pagina's werken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562819

Ben echt benieuwd, geweldig goed werk. Vastlopers hier is met periodes. Net een relatief rustige periode gehad, nu lijkt het weer vaker voor te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Anoniem: 562819 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:15:
Ben echt benieuwd, geweldig goed werk. Vastlopers hier is met periodes. Net een relatief rustige periode gehad, nu lijkt het weer vaker voor te komen.
De DaL 4.0 komt vrijdag? online, kan er weinig nog aan verbeteren, Veel cruciale code is onder de loop genomen en herschreven.

Een grote plus van 4.0 is dat de Netduino niet meer vastloopt tijdens netwerk transacties maar netjes een foutmelding in de exception buffer plaatst, het blauwe ledje laat blinken en uit te lezen is met NOW.

Ik stel, de netwerk bug is solved en van de todo list gehaald en laat 4.0 maar gewoon hobbelen zonder reset, zo is het ook bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Lange tijd weg geweest van het forum te druk met andere zaken.
Neduino draait hier lekker door gemiddeld eens in de maand een vastloper maar hoor dat dat met de 4.0 opgelost moet zijn. Als de 4.0 online komt zal ik het volgende week er eens opzetten.
Complimenten Willie !

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
zonnebaas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:14:
Lange tijd weg geweest van het forum te druk met andere zaken.
Neduino draait hier lekker door gemiddeld eens in de maand een vastloper maar hoor dat dat met de 4.0 opgelost moet zijn. Als de 4.0 online komt zal ik het volgende week er eens opzetten.
Complimenten Willie !
Gaat helemaal goed komen, ik zelf heb er veel vertrouwen in en hoop dat jullie er evenveel plezier aan gaan beleven als ik nu heb.

En vergeet de nieuwe uitbreidingen niet van 4.0 ...... voor mij de belangrijkste is dat de ID van de sensor ook geschreven tekst (alfa numeriek) mag zijn. Maar wees zuinig met de lengte van de ID, gebruik bv "zon" in plaats van "pulsemeter_zonnepanelen" :) Omdat de ID overal in het programma terug komt en het geheugen van de Netduino is beperkt. In Now is de Memorypool terug te vinden, dit is het vrije werk geheugen.

Ik ga me in de nabije toekomst bezig houden met uitgebreide web pagina's voor DaL. Sterker nog, ben er mee bezig. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Het wordt wel steeds verleidelijker om binnenkort te upgraden, hoewel ik het afgelopen jaar geen ƩƩn keer eebn vastloper heb gehad...
Ik begrijp dat de webpages opnieuw gegenereerd moeten worden. Dat wordt wel weer een toer om te upgraden en nieuwe webpages te aan maken.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:10:

Ik begrijp dat de webpages opnieuw gegenereerd moeten worden. Dat wordt wel weer een toer om te upgraden en nieuwe webpages te aan maken.

Ik ben benieuwd!
Dit is wel de grootste update die er ooit geweest is, maar de web pagina's zijn nagenoeg dezelfde, maak eerst je opstart string in orde, gooi de oude string door de nieuwe options pagina en kijk of alles netjes staat, duurt geen 10 minuten. Gooi je oude designer pagina's door de nieuwe....het is geen rocket sience :) kom op zeg. Het gewin is enorm.

Onthou dat je telefoon app 3.9 niet met de netduino code 4.0 werkt, je moet je telefoon app updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
En ik moet nog iets rechtzetten.

Een tijdje geleden had Tweaker Domba moeite met de upstart string uploaden na gebruik van een hex file, ik zei dat hij wat verkeerd deed. Dit is onjuist, er zat een oude programmeer fout in het programma. Dit is hersteld en nu werkt het wel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
't Is inderdaad geen rocketscience, maar het is toch al wel weer anderhalf jaar geleden dat ik de Netduino geflashed heb. maar ik kom er wel uit hoor. Ik begreep dat het Dashboard opnieuw moet worden gemaakt.

Het wordt pas komende week. Dan heb ik weer wat tijd om er mee te stoeien.

We gaan het zien. Leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Update 2017-01-15:
Nieuwe release: hier is de V4.0.0.1 versie te downloaden.

Data Logging Ultimate Edition V4.0.0.1 and toolsDe Windows Mobile app zal binnenkort online verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo... ook maar eens het shield van Sateetje in elkaar gebakken. Die had ik al een hele tijd liggen. En het laatste dat ik aan de netduino gedaan had, was voor mijn zomervakantie (of te wel juni 2016...). Dus moeten het weer een allemaal ophalen.

Eens kijken of ik nog weet hoe ik alles moet flashen... Op zoek naar de handleiding.

(moet ik ook nog iets anders flashen als de bovenstaande HEX-file?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:52:

Eens kijken of ik nog weet hoe ik alles moet flashen... Op zoek naar de handleiding.

(moet ik ook nog iets anders flashen als de bovenstaande HEX-file?
Hier staat stap voor stap wat je nodig hebt om de Netduino tot teven te wekken.

http://forums.netduino.co...2-firmware-v432-update-1/

daarna je hex bestand flashen met microsoft mfdeploy.
als je netduino verbonden is met je netwerk je opstart string verzenden met pages/OPTIONS.HTML
daarna reset van je netduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dank, maar firmware 4.32 staat er bij mij al op.

Niet nodig om te flashen dus??
(afgezien van het hex-bestand).

Zo hex bestand geflashed. Nu even de webpagina's aanpassen en mijn ipadres opzoeken :P

[ Voor 27% gewijzigd door Cyberpope op 15-01-2017 18:56 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:49:
Dank, maar firmware 4.32 staat er bij mij al op.

Niet nodig om te flashen dus??
(afgezien van het hex-bestand).

Zo hex bestand geflashed. Nu even de webpagina's aanpassen en mijn ipadres opzoeken :P
ip adres kun je zien, en invoeren met mfdeploy tab target/configuration/network

klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/in6MBpCQCj00I2qzA3y4dG2p/medium.jpg

Als het goed is luistert je Netduino naar poort 65432 OF 65452 dus:

[IP:PORT/password]
http://192.168.1.168:65432/netduino
[IP:PORT/NOW]

Eeen nieuwe uitluister PORT kun je ingeven met de OPTIONS pagina tab NETWORK onderaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uSjgKLQCi3SNPOOJgXt8tJMU/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Wortel op 15-01-2017 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Als je nu eens wilt zien wat er op je micro sd kaart staat of een bestand uit wilt lezen, gebruik dan het bestand pages/SwapFile.html en dubbelklik op het te lezen bestand, deze zal opgehaald en geopend worden met je notepad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Moet je met het schield van sateetje nog iets extra invullen? Zo heb ik mijn S0 teller nu op D11. Maar hij heeft weinig leven....

nu wel... ten minste de onboard led knippert (zo ingesteld). nog weinig leven op pvoutput..
Verder speuren..

[ Voor 30% gewijzigd door Cyberpope op 15-01-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Begrijp ik dat de core versie 4.3.2.1 geen update behoeft en alleen de HEX-file moet worden geflashed?
Mijn Netduino gebruikt onderstaande versie:
code:
1
2
3
4
Netduino Core Version: 4.3.2.1
Software Version : 3.9.0.0
StartupString version: V:3.9.0.0_D:20-9-2016_T:8:49
Uptime: 22:41:53.7332800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Aegle schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:50:
Begrijp ik dat de core versie 4.3.2.1 geen update behoeft en alleen de HEX-file moet worden geflashed?
Mijn Netduino gebruikt onderstaande versie:
code:
1
2
3
4
Netduino Core Version: 4.3.2.1
Software Version : 3.9.0.0
StartupString version: V:3.9.0.0_D:20-9-2016_T:8:49
Uptime: 22:41:53.7332800
Nee, je moet je opstart string door de options.html gooien, controleer alle instellingen door te vergelijken met een oudere versie. Daarna je nieuwere versie uploaden/in je code plaatsen.

Dus plak je oude opstart string in de container en druk op reconfig.
kijk de nieuwe instellingen na door deze te vergelijken met de oude options.html. (je hebt dus 2 options.html openstaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j6lTLCzmtZHXlXDsZq7pxCWG/medium.jpg

Als de instellingen teveel afwijken zal een deel niet ingeladen worden en zal handmatig moeten worden gewijzigd.

We maken het leven niet moeilijker dan dat het al is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:17:
Moet je met het schield van sateetje nog iets extra invullen? Zo heb ik mijn S0 teller nu op D11. Maar hij heeft weinig leven....

nu wel... ten minste de onboard led knippert (zo ingesteld). nog weinig leven op pvoutput..
Verder speuren..
Nee, sateetje's shield is compatible met de instellingen, nu is het zaak om uit te zoeken waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Om het geheel nog complexer te maken:

de versie 4.0.0.1 die GĆ© geplaatst heeft op codeplex is NIET dezelfde versie als de 4.0.0.1 beta test versie. !

In de codeplex versie is het inlezen vanaf sd kaart gerepareerd en enkele instellingen gefinetuned. Het versie nummer is niet verhoogd omdat dit dan weer gewijzigd moest worden in de web pagina's. Op een gegeven moment ontbreekt daar de zin in.

De komende tijd zal er hier snack versies geplaatst worden met extra opties en de superDuper. >:)

hier real time mijn warmtepomp gelogd naar ubiDots:

https://app.ubidots.com/u...IZV6OFs7t1QKMN_Smr3amf8MY

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 16-01-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562819

Heren super! ik moet even kijken wanneer ik tijd vrij kan maken om de boel te installeren, maar ik ben benieuwd. Even een paar vragen,
Op zolder heb ik naar volle tevredenheid een satelliet netduino draaien met alleen maar een tmp36 en drie ds18b20 sensoren. Vraag 1, moet deze ook geüpdatet worden naar de laatste versie of kan deze op 3.9 blijven? Vraag 2. Hoe de master netduino in te stellen? De tmp36 apart van de ds18b20 sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb het niet getest met een satelliet netduino dus dat moet je zelf proberen, ik denk dat het niet werkt omdat de nieuwe software helemaal herschreven is.
De master heeft aparte tabbladen voor de tmp36 en de ds18b20.
Ik heb 2 ds18b20 op zolder met een kabel van 10 meter naar onder naar de netduino dat werkt ook.
Succes.

[ Voor 13% gewijzigd door klump4u op 16-01-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Anoniem: 562819 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:00:
Heren super! ik moet even kijken wanneer ik tijd vrij kan maken om de boel te installeren, maar ik ben benieuwd. Even een paar vragen,
Op zolder heb ik naar volle tevredenheid een satelliet netduino draaien met alleen maar een tmp36 en drie ds18b20 sensoren. Vraag 1, moet deze ook geüpdatet worden naar de laatste versie of kan deze op 3.9 blijven? Vraag 2. Hoe de master netduino in te stellen? De tmp36 apart van de ds18b20 sensoren?
Nee, de satelliet Netduino temperatuur sensoren moet nog herschreven worden en staat uit, dat zit er nog niet in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hele middag aan het stoeien geweest met de netduino, nieuwe 4.0.0.1 van codeplex erop gezet i.v.m. schrijven naar de SD-kaart omdat dat op de Beta niet werkte.
Ik wilde een nieuwe LCD aansluiten van 4x20, daar ik verschillende keren mijn opstartstring moest wijzigen en dit gedaan heb via de optionspagina viel het me op dat na 3 keer wegschrijven de string niet compleet op de SD-kaart aankomt, ik krijg dan een melding op de now-pagina (en knipperend Blue-led) dat de string lengte niet overeenkomt. doe ik het via een cardreader op de PC dan gaat het wel goed.
Overigens werkt mijn LCD uit China niet naar behoren maar dat ligt niet aan de software maar aan de LCD zelf.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/TestLCD4002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump, de Netduino (.netMF) werkt met een schrijfbuffer, als de schrijfbuffer niet geheel gevuld is wordt er niet weggeschreven tot nieuwe schrijfactie . Nu is dit te programmeren met commit maar helaas....die doet niet wat het moet doen namelijk de buffer legen.

TIP: Je kan er altijd zeker van zijn of je string juist is weggeschreven door te controleren met swapfile.html
Dubbelklik op het te controleren bestand, deze wordt opgehaald en geopend. Je kan dus swapfile en options tegelijk draaien, dit gaat snel en accuraat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-05 14:59
Allereerst, top deze datalogger! Ik probeer alleen al een tijd een LCD aan de praat te krijgen. Ik gebruik de Shield van Sateetje en probeer via I2C een SaniSmart LCD2004 aan te sturen. Ik krijg alleen maar 2 donkere balken op het scherm, welk I2C adres ik ook gebruik.

Welk display werkt het beste? Digole? en welk type is "plug en play"? Gezien de prijs van die displays is het niet de moeite uren te stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Magnat schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:30:
Allereerst, top deze datalogger! Ik probeer alleen al een tijd een LCD aan de praat te krijgen. Ik gebruik de Shield van Sateetje en probeer via I2C een SaniSmart LCD2004 aan te sturen. Ik krijg alleen maar 2 donkere balken op het scherm, welk I2C adres ik ook gebruik.

Welk display werkt het beste? Digole? en welk type is "plug en play"? Gezien de prijs van die displays is het niet de moeite uren te stoeien.
Plaats eens een foto van de achterkant van de LCD, ik heb hier gisteren ook mee gestoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Hier is een link naar mijn onedrive: ik hoop dat je erbij kan:

https://1drv.ms/f/s!Ar9rX4hI4Jylj0zbURcfAI7eGWS8

If not dan is een suggestie naar een imageshare site welkom. Ik ben nogal rusty wat betreft internet fora.

Ik sluit hem dus 1 op 1 aan op de shield. Volgens de schematics van Sateetje zitten de pullup 4.7k resistors al op de print.

edit: alle i2c adressen ook geprobeerd trouwens. ook met een kale DAL config

[ Voor 9% gewijzigd door Magnat op 29-01-2017 14:55 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Magnat schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:43:
Hier is een link naar mijn onedrive: ik hoop dat je erbij kan:

https://1drv.ms/f/s!Ar9rX4hI4Jylj0zbURcfAI7eGWS8

If not dan is een suggestie naar een imageshare site welkom. Ik ben nogal rusty wat betreft internet fora.

Ik sluit hem dus 1 op 1 aan op de shield. Volgens de schematics van Sateetje zitten de pullup 4.7k resistors al op de print.
Ik heb een iets andere maar ook 2004A op de achterkant, ik heb het met de onderstaande instellingen aan de praat gekregen.
Ik doe de opstrartstring wel via een kaartlezer rechtstreeks via de pc naar de micro-sd schrijven.
Succes
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/STRING2004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Magnat schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:43:
.

edit: alle i2c adressen ook geprobeerd trouwens. ook met een kale DAL config
Heb je address 0x27 geprobeerd? Heb je backlight aangevinkt?, heb je de content tab ingevuld?

In ieder geval moet hij een blauw scherm krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 29-01-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Bedankt voor de reacties. Eindelijk heb ik weer even tijd om wat nieuwe dingen te testen.

Ik heb de settings van klump4u getest op zowel 0x27 als 0x3F met een redelijk kale config.

Ook heb ik wat in de Content tab gezet. (als je dat niet doet moet je Willie Wortel bellen)
Ik hardcode de config als een regel in de code en de debugger geeft netjes weer dat hij boot:

Netduino dateTime: 02/03/2017 17:56:28
command parser (WebServer) is Running

We did read the memory variables
ipAddress : 192.168.137.250
subsetMask : 255.255.255.0
gatewayAddress : 192.168.137.1
webserverPort : 65432
dataServerPort : 80
MAC address : 5C.86.4A.01.3E.22
date: 03-02-2017
time: 17:56:30
Core: 4.3.2.1
SW : 4.0.0.1
00:00:48.7429340
InitSensors
The thread '<No Name>' (0x8) has exited with code 0 (0x0).
Free Memory after install all the sensors: 86148
Init Sensors are done

code:
1
V:4.0.0.1_D:3-2-2017_T:17:50;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,1,D11,1000,0,,0,1,300,10000,0;-1,;-1,;-1,;-1,;0,0,0,0,Pulses+S0+0,P0U,0,3;-1,;0,1,2,4,20,4,,0x27,6,1,1,,,,;0,0,1,-1;-1,;-1,;-1,;0,,,,,;-1,;-1,;0,2,2,7,2,1,,:1.8.2(,*kWh),:1.8.1(,*kWh),:2.8.1(,*kWh),:2.8.2(,*kWh),6.14.0(,),:2.7.0(,*kW),:1.7.0(,*kW),(m3)&(,);-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;,,25,,,,,,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;192.168.137.250,255.255.255.0,,,80,65432,1,0,;32216;463;

Het scherm licht wel op (deed dat altijd al) en de bovenste rij en middelste rij kleuren wit. Maar helaas daar blijft het bij.

Als jullie een tip of link hebben naar een LCD/OLED scherm ofzo wat zeker goed werkt dan houd ik me aanbevolen. Voor die paar tientjes ga ik niet langer zitten klooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Magnat schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:01:
Bedankt voor de reacties. Eindelijk heb ik weer even tijd om wat nieuwe dingen te testen.

Ik heb de settings van klump4u getest op zowel 0x27 als 0x3F met een redelijk kale config.

Ook heb ik wat in de Content tab gezet. (als je dat niet doet moet je Willie Wortel bellen)
Ik hardcode de config als een regel in de code en de debugger geeft netjes weer dat hij boot:

Netduino dateTime: 02/03/2017 17:56:28
command parser (WebServer) is Running

We did read the memory variables
ipAddress : 192.168.137.250
subsetMask : 255.255.255.0
gatewayAddress : 192.168.137.1
webserverPort : 65432
dataServerPort : 80
MAC address : 5C.86.4A.01.3E.22
date: 03-02-2017
time: 17:56:30
Core: 4.3.2.1
SW : 4.0.0.1
00:00:48.7429340
InitSensors
The thread '<No Name>' (0x8) has exited with code 0 (0x0).
Free Memory after install all the sensors: 86148
Init Sensors are done

code:
1
V:4.0.0.1_D:3-2-2017_T:17:50;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;0,1,D11,1000,0,,0,1,300,10000,0;-1,;-1,;-1,;-1,;0,0,0,0,Pulses+S0+0,P0U,0,3;-1,;0,1,2,4,20,4,,0x27,6,1,1,,,,;0,0,1,-1;-1,;-1,;-1,;0,,,,,;-1,;-1,;0,2,2,7,2,1,,:1.8.2(,*kWh),:1.8.1(,*kWh),:2.8.1(,*kWh),:2.8.2(,*kWh),6.14.0(,),:2.7.0(,*kW),:1.7.0(,*kW),(m3)&(,);-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;,,25,,,,,,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;-1,;192.168.137.250,255.255.255.0,,,80,65432,1,0,;32216;463;

Het scherm licht wel op (deed dat altijd al) en de bovenste rij en middelste rij kleuren wit. Maar helaas daar blijft het bij.

Als jullie een tip of link hebben naar een LCD/OLED scherm ofzo wat zeker goed werkt dan houd ik me aanbevolen. Voor die paar tientjes ga ik niet langer zitten klooien :)
Hoe heb je de LCD aangesloten op de netduino(welke pins en weerstanden)?
Sorry, je gebruikt het shield van Sateetje, dit ken ik niet, ik heb zelf gesoldeerd op een print.
Werkt de pulsemeter wel bij bovenstaande opstart string?
En heb je alle drie de LCD aansluitingen geprobeerd van het shield?

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 03-02-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Magnat schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:01:

Dat display moet het doen of je soldeerwerk is niet juist of geen pullups of het display is kapot.
Maar als je toch bezig bent met de programma code, kijk eens even of je pre-compiler optie van de sainSmart op TRUE staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YayTqjkHvItjXMSud1PQuva5/full.jpg
dus ook in de genoemde bestanden, ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
In de nieuwe versie voor Netduino komt ondersteuning voor humidity sensoren DHT11 en DHT21

Bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.com/itm/N...b18224:g:2bgAAOSw0fhXiI7a

Het verschil tussen de 11 en 21 is de nauwkeurigheid (en kosten) maar aansluiten en uitlezen is dezelfde.

verder bouwen GĆ© en ik dagelijks aan een uitstekend idee van GĆ©, het is veel werk maar dan heb je ook wel wat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zyzHtBXILr5X5xGBWoQBmkzv/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:44:
In de nieuwe versie voor Netduino komt ondersteuning voor humidity sensoren DHT11 en DHT21

Bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.com/itm/N...b18224:g:2bgAAOSw0fhXiI7a

Het verschil tussen de 11 en 21 is de nauwkeurigheid (en kosten) maar aansluiten en uitlezen is dezelfde.

verder bouwen GĆ© en ik dagelijks aan een uitstekend idee van GĆ©, het is veel werk maar dan heb je ook wel wat :
[afbeelding]
Een overstap naar Raspberry?
Concurrentie voor Domoticz?
Van waar deze move?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GĆ© Brander
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:51:
[...]

Van waar deze move?
Niet om de verwachtingen meteen te hoog te laten zijn maar hierbij een korte motivatie waarom het interessant KAN zijn:
  • Raspberry Pi is een stuk meer verspreid dan de Netduino
  • Mijn vermoeden (maar het is niet meer dan een vermoeden) dat de Netduino niet optimaal ondersteund wordt in de toekomst. Het is zo akelig stil rondom Chris Walker en zijn site
  • De Raspberry Pi kan de website zelf hosten
  • Tegenwoordig ondersteuning van Windows 10 IoT en Visual Basic en C# op de Raspberry Pi
en er zijn nog wel meer redenen te verzinnen waaronder toekomstzekerder (hoop ik)

Mijn vermoeden dat het porten redelijk te doen zou zijn is helaas niet zo makkelijk gebleken helaas maar Willie is druk bezig. We doen geen uitspraken over tijdslijnen en toezeggingen dat het ook echt uitgebracht gaat worden maar we doen onderzoek er naar.

Nadat ik een Raspberry Pi en een display naar Willie had gestuurd is zijn interesse ook toegenomen en zijn we aan de slag gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:51:
[...]

Van waar deze move?
De insteek van DaL is om de instap naar IoT zo laagdrempelig mogelijk te maken voor de grote groep die graag wat meer wil dan alleen RTL4 kijken. :)

Nu is het zo dat Netduino gestopt? is met ondersteuning en updates, Ik heb hier voor 200 euro aan Netduino3 liggen die niet juist werken. reacties van de makers van de Netduino 0,0 sterker nog er is al meer dan een jaar geen contact meer.
Zelf vind ik dit het heel erg dom als bedrijf om je te verstappen aan een bijproduct (ze hebben geprobeerd om een horloge te maken) want er is maar 1 gouden regel met zaken doen: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

De Netduino2 die wel juist werkt (met workarounds) zit qua geheugen aan de limit van wat mogelijk is voor DaL. Dan wordt er stilaan gedacht aan de volgende stap, het loslaten van de Netduino en het programma porten naar een ander platform.

Ik weet, de raspBerry heeft ook zijn beperkingen en niet alle drivers zijn zo uitstekend als die voor de Netduino. daarnaast het geschikt maken van DaL voor de raspBerry is enorm veel werk. Tot nu de nadelen.

Het voordeel van een raspBerry is dat .NET, wat niet stil heeft gestaan qua ontwikkeling, gewoon werkt dus er kan in C++, C# en, de door mij geliefde taal, VB geprogrammeerd worden. De drivers die niet voorhanden zijn worden later in C++ geschreven vanwege microseconds timings wat in C# of VB niet mogelijk is. (10 ticks (kleinste rekenwaarde) = 1 microsec). Daarover later meer.

Als voetnoot ben ik persoonlijk blij dat er gekozen is voor Visual Basic als basis taal voor DaL, dat maakt het overzetten iets gemakkelijker omdat VB als taal krachtiger is. Vinden anderen natuurlijk niet maar die maken ook meestal niets. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
GĆ© Brander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:42:
[...]

Mijn vermoeden dat het porten redelijk te doen zou zijn is helaas niet zo makkelijk gebleken helaas maar Willie is druk bezig. We doen geen uitspraken over tijdslijnen en toezeggingen dat het ook echt uitgebracht gaat worden maar we doen onderzoek er naar.

Nadat ik een Raspberry Pi en een display naar Willie had gestuurd is zijn interesse ook toegenomen en zijn we aan de slag gegaan.
wat is er anders.......

Het was eerst leren hoe netwerk en taken geprogrammeerd moesten worden op een Rasp, die werkt namelijk Multitasking meerdere programma's en async, een Netduino werkt MultiTreading = eenvoudiger.

Netwerk, SPI, I2C en Serial communicatie moet anders worden aangeroepen. De oneWire protocol voor een ds18b20 is niet in de huidige vorm voorhanden daar moet een DS2482 bridge voor worden gebruikt (kost een paar kwartjes). https://www.maximintegrat...expanders/DS2482-100.html
En dit is nu het onderdeel wat moet worden geschreven in C++ en als DLL in DaL worden ingebracht vanwege de timings, dan is de ds2482 ook niet langer nodig.

En idd als DaL voorhanden komt op een raspBerry?......(Het moet in ieder geval 100% compatible zijn in de web pagina's, telefoon en dashboard) ......dan noem ik het knap staaltje en een lichtjaar vooruit voor IoT. Of ik zelf mijn hoofd Netduino vervang voor een raspBerry???....Nou dan moet er nog veel gebeuren....ik ben in ieder geval gematigd enthousiast. ......Dit is het laatste over Dal voor raspBerry wat ik in dit draadje schrijf.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dan ben ik benieuwd, de tijd zal het leren.
Hier loopt de N+2 met de nieuwe software al 26 dagen aan een stuk zonder reset aan het einde van de dag. Ik heb ernaast een Pi2 lopen die ook alle sensors heeft en logt die ik met DAL ook log, dit gaat met domoticz en 2 usb to rs232 converters die mijn omvormers uitlezen, ik moet zeggen dit loopt uiterst stabiel.
Ben ook niet van plan om hem weg te doen.
Zou inderdaad jammer zijn als de Netduino een stille dood te gemoed gaat maar wat doe je er aan?
Mocht er iets zijn wat ik kan doen wat in mijn mogelijkheid ligt dan hoor ik het wel.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 20:10

jmeinders

www.jmeinders.nl

Ik heb een ds18b20 aangesloten op D12, temperatuur wordt goed weergegeven op mijn lcd display
deze sensor wil ik gebruiken om een relais in te schakelen (relais is op D5 aangesloten)
Comparison filter aangemaakt , geselecteerd in output pins om D5 om in te schakelen,
Met een ds18b20 werkt dit niet , met een temp 36 werkt het wel .
In de vorige versie 3.9.0.0 werkte het wel , in versie 4.0.0.1 helaas niet.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe.
m.v.g.
Jan

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
jmeinders schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:08:
Ik heb een ds18b20 aangesloten op D12, temperatuur wordt goed weergegeven op mijn lcd display
deze sensor wil ik gebruiken om een relais in te schakelen (relais is op D5 aangesloten)
Comparison filter aangemaakt , geselecteerd in output pins om D5 om in te schakelen,
Met een ds18b20 werkt dit niet , met een temp 36 werkt het wel .
In de vorige versie 3.9.0.0 werkte het wel , in versie 4.0.0.1 helaas niet.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe.
m.v.g.
Jan
Dit hoort gewoon te werken, zal uitleggen hoe de waarde van de temperatuur sensoren wordt weergegeven.

alle waarden van alle sensoren worden opgehaald met 1 functie
te weten: functions.GetContent( sensorSelector )
De in sensorSelector zit het type sensor, de ID en de entiteit verwerkt zoals kwh, watt etc.

in GetContent worden ALLE waarden teruggekoppeld als een Double ( met decimalen )

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
              Case cnstProbe_tmp36_Temperature

Dim ID As String = selector.Substring(1)
                    For Each _probe_Tmp36 As TemperatureTMP36 In Tmp36Content
                        If _probe_Tmp36.ID = ID Then
                            Return _probe_Tmp36.nowCelsius  'double waarde
                        End If
                    Next

Case cnstProbe_ds18b20_Temperature

Dim ID As String = selector.Substring(1)
                    For Each _probe_ds18b20 As strcProbeDS18B20Properties In probe_ds18b20
                        If _probe_ds18b20.ID = ID Then
                            Return OneWireContent(_probe_ds18b20.pos).temperature(_probe_ds18b20.ID) 'double waarde
                        End If
                    Next

dus als het goed wordt weergegeven in het ene moet het ook goed gaan in het andere, de aanroep is immers hetzelfde.

Graag even de opstart string zodat ik dit kan nakijken, verwijder wel je provider passwords.

edit: ik heb een foutje gevonden in de OPTIONS.HTML varbuilders met de ds18b20

hier de nieuwe Options.html; https://we.tl/Xp7pZUOtFs

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 26-02-2017 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Willie
Heb je deze al eens gezien?

http://www.lattepanda.com

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Met gewoon normaal Windows. Is ook leuk. Ben benieuwd naar het verbruik ten opzicht van een Netduino en een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GĆ© Brander schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:06:
[...]

Met gewoon normaal Windows. Is ook leuk. Ben benieuwd naar het verbruik ten opzicht van een Netduino en een Raspberry Pi.
Inderdaad, en touchscreen beeldschermpje (leuk voor en de kamer) en wireless toetsenbordje.
Ziet er grappig uit iedergeval.

Draait op een 5v 2A usb adapter.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 26-02-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Rol-Co schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:36:
[...]

Inderdaad, en touchscreen beeldschermpje (leuk voor en de kamer) en wireless toetsenbordje.
Ziet er grappig uit iedergeval.
In die combinatie is het wel bijna 200 euro... Wel duur voor een hobbybordje. Maar weer goedkoop voor een Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GĆ© Brander schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:37:
[...]

In die combinatie is het wel bijna 200 euro... Wel duur voor een hobbybordje. Maar weer goedkoop voor een Windows PC.
De mogelijkheden zijn ook weer wat groter waarschijnlijk dus dan mag het weer wat meer kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
De programma code voor de luchtvochtigheid sensor DHT11 / DHT22

- luchtvochtigheid
- temperatuur
- dauwpunt

er komt asap een update van de DaL code.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
' 
'based on an idea of CW & existing C++ code
'
' 

''' <summary>
''' 
''' </summary>
''' <remarks></remarks>

Public Class DhtSensor

Private portIn As InterruptPort
    Private portOut As TristatePort

Private rhum As Single    ' Relative Humidity
    Private temp As Single    ' Temperature

Private data As Long
    Private bitMask As Long
    Private lastTicks As Long
    Private bytes As Byte() = New Byte(3) {}
    Private sensorType As enumDHTsensor
    Private startDelay As Integer

Private dataReceived As New AutoResetEvent(False)

' Instantiated via derived class
    Public Sub New(pin1 As Cpu.Pin, pin2 As Cpu.Pin, dhtSensor As enumDHTsensor)

sensorType = dhtSensor

If sensorType = enumDHTsensor.DHT11 Then
            startDelay = 18
        Else
            startDelay = 2
        End If

portIn = New InterruptPort(pin2, False, Port.ResistorMode.PullUp, Port.InterruptMode.InterruptEdgeLow)
        AddHandler portIn.OnInterrupt, AddressOf portIn_OnInterrupt
        portIn.DisableInterrupt()

' Enabled automatically in the previous call
        portOut = New TristatePort(pin1, True, False, Port.ResistorMode.PullUp)

Try
            If Not CheckPins() Then
                Throw New InvalidOperationException("DHT sensor pins are not connected together.")
            End If
        Catch ex As Exception

exeptions.storeExeption("You must have 2 dPins connect to the DHT sensor", ex)
        End Try

End Sub

''' <summary>
    ''' Gets the measured temperature value.
    ''' </summary>
    Public Property Temperature() As Single
        Get
            Return temp
        End Get
        Protected Set(value As Single)
            temp = value
        End Set
    End Property

''' <summary>
    ''' Gets the measured relative humidity value.
    ''' </summary>
    Public Property Humidity() As Single
        Get
            Return rhum
        End Get
            rhum = value
        End Set
    End Property

Public ReadOnly Property DewPoint() As Double
        Get

Dim A = System.Math.Log(Humidity / 100) / System.Math.Log(2.718282) + (17.62 * Temperature / (243.12 + Temperature))

Dim TD As Double = 243.12 * A / (17.62 - A)
            Return If(Double.IsNaN(TD), 0, TD)

End Get
    End Property

Public Function Read() As Boolean

' The 'bitMask' also serves as edge counter: data bit edges plus
        ' extra ones at the beginning of the communication (presence pulse).

bitMask = bitShift.leftLong(1, 41)

data = 0
        lastTicks = 0

' Initiate communication
        portOut.Active = True
        portOut.Write(False)
        ' Pull bus low
        Thread.Sleep(startDelay)
        portIn.EnableInterrupt()
        ' Turn on the receiver
        portOut.Active = False
        ' Release bus
        Dim dataValid As Boolean = False

' Now the interrupt handler is getting called on each falling edge.
        ' The communication takes up to 5 ms, but the interrupt handler managed
        ' code takes longer to execute than is the duration of sensor pulse
        ' (interrupts are queued), so we must wait for the last one to finish
        ' and signal completion. 20 ms should be enough, 50 ms is safe.
        If dataReceived.WaitOne(50, False) Then

bytes(0) = CByte((bitShift.RightLong(data, 32)) And &HFF)
            bytes(1) = CByte((bitShift.RightLong(data, 24)) And &HFF)
            bytes(2) = CByte((bitShift.RightLong(data, 16)) And &HFF)
            bytes(3) = CByte((bitShift.RightLong(data, 8)) And &HFF)

Dim checksum As Byte = CByte(bytes(0) + bytes(1) + bytes(2) + bytes(3))

If checksum = CByte(data And &HFF) Then
                dataValid = True

If bytes(0) <> 0 Then

Humidity = CSng(bytes(0))
                        Temperature = CSng(bytes(2))
                    Else
                        Humidity = ((bitShift.leftLong(bytes(0), 8)) Or bytes(1)) * 0.1F

Dim temp = (bitShift.leftLong((bytes(2) And &H7F), 8) Or bytes(3)) * 0.1F
                        Temperature = If((bytes(2) And &H80) = 0, temp, -temp)
                    End If

End If
            End If
        End If

Return dataValid
    End Function

' If the received data has invalid checksum too often, adjust this value
    ' based on the actual sensor pulse durations. It may be a little bit
    ' tricky, because the resolution of system clock is only 21.33 µs.
    Private Const BitThreshold As Long = 1050

Private Sub portIn_OnInterrupt(pin As UInteger, state As UInteger, time As Date)
        Dim ticks = time.Ticks
        If (ticks - lastTicks) > BitThreshold Then
            ' If the time between edges exceeds threshold, it is bit '1'
            data = data Or bitMask
        End If

bitMask = bitShift.RightLong(bitMask, 1)

If bitMask = 0 Then
            ' Received the last edge, stop and signal completion
            dataReceived.Set()
        End If
        lastTicks = ticks
    End Sub

' Returns true if the ports are wired together, otherwise false.
    Private Function CheckPins() As Boolean

portOut.Active = True
        ' Switch to output
        portOut.Write(False)
        Dim expectedFalse = portIn.Read()
        portOut.Active = False
        ' Switch to input
        Dim expectedTrue = portIn.Read()
        Return (expectedTrue AndAlso Not expectedFalse)

End Function

End Class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Hallo allemaal,
Ik probeer de laatste versie van DAL te installeren, maar er blijft steeds een foutmelding komen bij het uploaden van de HEX. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/27xmey9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
MichielFRL schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:02:
Hallo allemaal,
Ik probeer de laatste versie van DAL te installeren, maar er blijft steeds een foutmelding komen bij het uploaden van de HEX. Iemand enig idee wat ik fout doe?

[afbeelding]
Als je goed kijkt staat er geen device geselecteerd. Dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
GĆ© Brander schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:46:
[...]

Als je goed kijkt staat er geen device geselecteerd. Dat helpt niet.
Die stond er eerst wel, maar zodra ik Deploy deed was ie weg.
Ondertussen is het gelukt nadat ik met STDFUTester de oude firmware had verwijderd. De nieuwe firmware installeren met DfuSeDemo lukt me niet omdat dat type bestand niet op de website van Netduino te downloaden is. Met de Netduino firmware update tool de laatste firmware geĆÆnstalleerd en de HEX succesvol gedeployed.

Ik mis de netduinoconfig.ini. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GĆ© Brander
Probeer eens een andere kabel, herstart je pc, andere USB aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MichielFRL schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:54:
[...]

Ik mis de netduinoconfig.ini. Klopt dat?
Die maak je toch zelf dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
klump4u schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:19:
[...]

Die maak je toch zelf dacht ik?
Ja dat heb ik ook gedaan. Netduino lijkt te werken, maar gegevens aanpassen via het dashboard wil niet omdat er steeds 192.168.1.168 blijft staan ipv het IP adres wat ik gebruik.

Probleem gevonden. Microsoft Edge deed moeilijk. Oorzaak onbekend, maar in good-old Internet Explorer en Google Chrome werkt het wel |:(

[ Voor 18% gewijzigd door MichielFRL op 19-03-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dat probleem heb ik ook gehad, bij mij werkt hij alleen in Chrome maar dat ligt aan mijn instellingen en niet aan de software.
Bij mij loopt de nieuwe software op enkele uren na nu 50 dagen aan een stuk zonder restart om 0.00 u.
Top stukje software moet ik zeggen. _/-\o_
Ik denk dat ik binnenkort mijn 2e netduino die parallel loopt op de 2 S0-meters eraf ga halen, ik gebruikte hem als backup maar ik heb ook nog een Pi aan de omvormers hangen dus eigenlijk is het dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:50:
De programma code voor de luchtvochtigheid sensor DHT11 / DHT22

- luchtvochtigheid
- temperatuur
- dauwpunt

er komt asap een update van de DaL code.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
' 
'based on an idea of CW & existing C++ code
'
' 

''' <summary>
''' 
''' </summary>
''' <remarks></remarks>

Public Class DhtSensor

Private portIn As InterruptPort
    Private portOut As TristatePort

Private rhum As Single    ' Relative Humidity
    Private temp As Single    ' Temperature

Private data As Long
    Private bitMask As Long
    Private lastTicks As Long
    Private bytes As Byte() = New Byte(3) {}
    Private sensorType As enumDHTsensor
    Private startDelay As Integer

Private dataReceived As New AutoResetEvent(False)

' Instantiated via derived class
    Public Sub New(pin1 As Cpu.Pin, pin2 As Cpu.Pin, dhtSensor As enumDHTsensor)

sensorType = dhtSensor

startDelay = 18
        Else
            startDelay = 2
        End If

portIn = New InterruptPort(pin2, False, Port.ResistorMode.PullUp, Port.InterruptMode.InterruptEdgeLow)
        AddHandler portIn.OnInterrupt, AddressOf portIn_OnInterrupt

' Enabled automatically in the previous call
        portOut = New TristatePort(pin1, True, False, Port.ResistorMode.PullUp)

Try
            If Not CheckPins() Then
                Throw New InvalidOperationException("DHT sensor pins are not connected together.")
            End If
        Catch ex As Exception

exeptions.storeExeption("You must have 2 dPins connect to the DHT sensor", ex)
        End Try

End Sub

''' <summary>
    ''' Gets the measured temperature value.
    ''' </summary>
    Public Property Temperature() As Single
        Get
            Return temp
        End Get
            temp = value
        End Set
    End Property

''' <summary>
    ''' Gets the measured relative humidity value.
    ''' </summary>
    Public Property Humidity() As Single
        Get
            Return rhum
        End Get
            rhum = value
        End Set
    End Property

Public ReadOnly Property DewPoint() As Double
        Get

Dim A = System.Math.Log(Humidity / 100) / System.Math.Log(2.718282) + (17.62 * Temperature / (243.12 + Temperature))

Dim TD As Double = 243.12 * A / (17.62 - A)
            Return If(Double.IsNaN(TD), 0, TD)

End Get
    End Property

Public Function Read() As Boolean

' The 'bitMask' also serves as edge counter: data bit edges plus
        ' extra ones at the beginning of the communication (presence pulse).

bitMask = bitShift.leftLong(1, 41)

data = 0
        lastTicks = 0

' Initiate communication
        portOut.Active = True
        portOut.Write(False)
        ' Pull bus low
        Thread.Sleep(startDelay)
        portIn.EnableInterrupt()
        ' Turn on the receiver
        portOut.Active = False
        ' Release bus
        Dim dataValid As Boolean = False

' Now the interrupt handler is getting called on each falling edge.
        ' The communication takes up to 5 ms, but the interrupt handler managed
        ' code takes longer to execute than is the duration of sensor pulse
        ' (interrupts are queued), so we must wait for the last one to finish
        ' and signal completion. 20 ms should be enough, 50 ms is safe.
        If dataReceived.WaitOne(50, False) Then

bytes(0) = CByte((bitShift.RightLong(data, 32)) And &HFF)
            bytes(1) = CByte((bitShift.RightLong(data, 24)) And &HFF)
            bytes(2) = CByte((bitShift.RightLong(data, 16)) And &HFF)
            bytes(3) = CByte((bitShift.RightLong(data, 8)) And &HFF)

Dim checksum As Byte = CByte(bytes(0) + bytes(1) + bytes(2) + bytes(3))

If checksum = CByte(data And &HFF) Then
                dataValid = True

If bytes(0) <> 0 Then

Humidity = CSng(bytes(0))
                        Temperature = CSng(bytes(2))
                    Else
                        Humidity = ((bitShift.leftLong(bytes(0), 8)) Or bytes(1)) * 0.1F

Dim temp = (bitShift.leftLong((bytes(2) And &H7F), 8) Or bytes(3)) * 0.1F
                        Temperature = If((bytes(2) And &H80) = 0, temp, -temp)
                    End If

End If
            End If
        End If

Return dataValid
    End Function

' If the received data has invalid checksum too often, adjust this value
    ' based on the actual sensor pulse durations. It may be a little bit
    ' tricky, because the resolution of system clock is only 21.33 µs.
    Private Const BitThreshold As Long = 1050

Private Sub portIn_OnInterrupt(pin As UInteger, state As UInteger, time As Date)
        Dim ticks = time.Ticks
        If (ticks - lastTicks) > BitThreshold Then
            ' If the time between edges exceeds threshold, it is bit '1'
            data = data Or bitMask
        End If

bitMask = bitShift.RightLong(bitMask, 1)

If bitMask = 0 Then
            ' Received the last edge, stop and signal completion
            dataReceived.Set()
        End If
        lastTicks = ticks
    End Sub

' Returns true if the ports are wired together, otherwise false.
    Private Function CheckPins() As Boolean

portOut.Active = True
        ' Switch to output
        portOut.Write(False)
        Dim expectedFalse = portIn.Read()
        portOut.Active = False
        ' Switch to input
        Dim expectedTrue = portIn.Read()
        Return (expectedTrue AndAlso Not expectedFalse)

End Function

End Class
Gaat deze op 2 pinnen lopen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Als ik meerdere S0-meters heb en deze wil ik toevoegen aan het dashboard, kan ik dan onderstaand stuk code "verdubbelen"?

var isPulse = !$.isEmptyObject(content["PulseMeters"]);
if (isPulse) {
var PulseMeter = content["PulseMeters"][0];
allDataNow[0] = PulseMeter.WattageNow;
varSolarWattNow.refresh(PulseMeter.WattageNow);
allDataNow[1] = PulseMeter.KWH;
varSolarPanelsKWH.refresh(PulseMeter.KWH);
}

En dan de namen "PulseMeter.WattageNow" en "PulseMeter.KWH" een andere naam geven (die overeenkomt met de aangemaakte metertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

In de dashboard builder kun je toch alle S0-meters selecteren die je hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:29:
[...]

Gaat deze op 2 pinnen lopen of zie ik dat verkeerd?
Ja, helaas 2 dure dPins. Je mag uiteraard ook de pinOut op de A0 / A5 aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jR4KGrRmqpnitjWKxfdM2dGD/medium.jpg

kan aangesloten worden met 3.3 of 5v

Hij gebruikt 2 pins omdat van de TristatePort (die kan zenden en ontvangen) de interrupt port is afgezet in de Microsoft core programma code.

Maar 1 troost, hij werkt eeeeeel goed, de temperatuur is ongeveer even accuraat als de ds18b20.

Hoe werkt de data overdracht van zo een sensor.......

De DHT is 40 bit, 16 bit voor de luchtvochtigheid en 16 bit voor de temperatuur.

Op pin 1 wordt de data draad 2 of 18 milliseconden (afhankelijk van sensor 11 of 22) op laag gezet (staat normaal hoog )
portOut.Write(False),
Thread.Sleep(startDelay)

de portOut gaat op non-active
portOut.Active = False

de interrupt port (pin2) wordt active.
portIn.EnableInterrupt()

Nu gaat de sensor zenden. Dit doet de sensor met 0.1 microseconden voor een 0 en 0.5 microseconden voor een 1. met tussenpozen van 0.2 microseconden. Dit gaat zo snel dat een deel in een wachtrij in het geheugen wordt opgeslagen tijdens het verwerken.
Door nu de tijd te meten tussen de pulsen weet je dus of het een 0 of een 1 is. Dit wordt opgeslagen in een geheugen variabele (OR operator) en later uitgesplitst en getest of de data juist is overgekomen. Daarna wordt het opgeslagen in de temperatuur en humidity variabelen in voor ons leesbare tekens zeg maar.

kleinste rekenwaard computer is 1 ticks
1 millisecond =1000 microseconds
er zijn 10.000 ticks in een milliseconde
10 miljoen ticks in een seconde.

Thread.Sleep(1) = 1 milliseconde

Een knipoog duurt tussen de 300 en 400 milliseconden 8)
Dus resumƩ mee, de DHT icm een Netduino rekenen in minder dan 1 oogknipper je luchtvochtigheid uit. _O-

Ik zal ook de Ultra Precision Sensirion sensor erin programmeren, die werkt over I2C.

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 20-03-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
klump4u schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:17:
In de dashboard builder kun je toch alle S0-meters selecteren die je hebt aangesloten?

if (isPulse) {
var PulseMeter = content["PulseMeters"][2];
var PulseMeter = content["PulseMeters"][0];
varSolarFrontier.refresh(PulseMeter.WattageNow);
var PulseMeter = content["PulseMeters"][1];
varZnShine.refresh(PulseMeter.WattageNow);
allDataNow[1] = PulseMeter.KWH;
}

Code aangepast en het werkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MichielFRL schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:22:
[...]

if (isPulse) {
var PulseMeter = content["PulseMeters"]\[2];
allDataNow\[0] = PulseMeter.WattageNow;
var PulseMeter = content["PulseMeters"]\[0];
varSolarFrontier.refresh(PulseMeter.WattageNow);
var PulseMeter = content["PulseMeters"]\[1];
varZnShine.refresh(PulseMeter.WattageNow);
allDataNow\[1] = PulseMeter.KWH;
}

Code aangepast en het werkt 8)
Je hebt een eigen dashboard pagina gemaakt neem ik aan?

Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste