Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 23:15
In de volgende versie remote control:

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/remote_zps37a77b19.jpg

Hier druk ik de buttons in, de netduino reageert direkt omdat ik de IR op een interrupt heb staan.
Zo makkelijk kan het leven zijn. :*)

De Netduino met de laatste software versie is een stabiel en krachtig speeltje.

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 19:47:
Willie,
De ontvanger die je aangeeft zou ik niet nemen.
Waarom niet de ontvanger: nou simpel dan moet je de decodering helemaal zelf of hw matig of sw doen.
Als je het door sw doet kost het heel veel rekentijd, er zijn nl altijd pulsen waarvan er wel eens een de juiste kan zijn. Niet doen dus. Dit is ook het nadeel van de meeste ir ab's.
Je kan beter een een hw decoder compleet met ontvanger nemen, bv zoals deze.
http://www.ebay.nl/itm/370870849513
Voordeel de ontvanger is gentegreerd met de decoder, dus geen verlies rekentijd.
:) :) :)
Je kan deze HF ontvanger aansluiten op een pcf en de interrupt van de pcf gebruiken om de Netduino te waarschuwen voor inkomend signaal, het is maar wat je voorkeur heeft.

Maar als het gaat om eenvoud en gemak voor gebruiker, Netduino en de programmeur dan wint de IR het met 100 lichtjaar.! alleen het IR signaal gaat niet door muren heen maar of je dat wel wil......misschien in jou situatie handig, maar zeker niet in de mijne.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:34

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Willie
Kan je nog eens naar een maand optelling op de sd en die kunnen halen voor de display. Of pv output terug met de readonly key zoiets als dit.

http://m.pvdashboard.org/setup.php

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3000 Coolcept op 180 zuid Live 10x German solar 165Wp @ Fronius ig 15, Advanced PV Logging

• RuudMR
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:38
Willie, een IR signaal is redelijk rustig, een HF signaal is heel erg onrustig er werken tegenwoordig heel veel dingen hf en zal de up behoorlijk bezig houden vandaar dat de HW oplossing hiervoor uitstekend is.
Uitstekend hoor om een IR bediening te maken kan heel handig zijn bv om parameters in te stellen of iets heel anders. HF kan altijd nog worden toegevoegd en kan onafhankelijk werken.
Natuurlijk kan het allemaal via een pcf worden ingelezen, moet wel de interupt met een ingang worden gekoppeld. Dit zit niet standaard op de PCF i/o printjes die te koop zijn. :) :) :)

• Willie Wortel
De IR afstandsbediening is zo groot als je duim en je hebt 21 buttons op 1 Dpin wireless control, is dat mooi of is dat mooi. >:)

Voor de Tweakers die willen experimenteren zeg maar, het is deze NEC IR control:
http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649

het gaat over deze receiver die geprogrammeerd is:
https://www.sparkfun.com/...sors/Infrared/tsop382.pdf

Nu wil ik een serile LCD samen met de ir sensor in een klein kastje bouwen en de data over een netwerk kabel cat5 of cat6 verbinden met de Netduino

Moet alleen nog netwerk stekkertjes vinden zodat ik de netwerk kabels makkelijk in en uit kan pluggen, ik kan ze zo 123 niet vinden.

~
Rolco, maandopbrengst loggen naar het LCD is gecompliceerder dan je denkt. pvOutput laat geen jsons toe om data op te halen. Maar eea heeft mijn aandacht.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 10-08-2013 10:23 (49%)

• RuudMR
Willie lijkt mij leuk, in het schema loopt er al een ingang (via een inverter) naar de display.
Maar ik was al erg tevreden met de schakelaar bij de display.
Andere dan ik zullen geen ab er bij pakken, wel op een toets drukken voor screenschange.
Keep it simpel, maar een ab op zich is wel leuk en je heb een mooie uitgekozen. :) :) :)

• Willie Wortel
Ruud als je de Roadmap van het programma had bekeken dan had je kunnen weten dat er een IR ingebouwd zou worden. >:)

De keuze van de afstandsbediening is afhankelijk van de receiver die gekozen wordt.
https://www.sparkfun.com/...sors/Infrared/tsop382.pdf
(30, 33,36,38,40,56 kHz)

Ik heb gekozen voor 38kHz omdat de set lekker goedkoop is.
Meerdere AB's die werken op 38kHz, alleen zijn de waarden van de buttons dan anders.
Deze waarden zijn eenvoudig in te stellen in het programma, ook voor techNitWits zeg maar.

Hier de receivers zonder Afstandsbediening:
http://www.ebay.com/sch/i...mp;_sacat=0&_from=R40

Willie Wortel wijzigde deze reactie 10-08-2013 10:52 (14%)

• RuudMR
Willie, de 38khz is de standaard voor alle RC5 afstandsbedieningen, een Philips ontwerp.
Dit wordt in heel veel audio en video apparatuur toegepast en eigenlijk een soort standaard geworden.
In ieder sloopapparaat kom je dit tegen en kan hergebruikt worden. Protocol is transparant decoding door software. Ik begrijp dat je de ontvangen codes instelbaar maakt in de webparameter screens.
Kan je dan ook de ontvangen ir codes zichtbaar maken, bijna niemand kent de codes die worden uitgestuurd door een AB.

• Willie Wortel
Ruud, het maakt niet uit welke frequentie je ontvanger gebruikt, als je maar de juiste instellingen in de webpage maakt voor de Netduino (dPin en LCD scherm), daarna komt alles goed. Zal een tutorial maken als alles klaar is, wordt eeeeeeeeel mooi. >:)

We praten hier over een stukje hardware van 80 eurocents ;)

Willie Wortel wijzigde deze reactie 10-08-2013 15:06 (4%)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Willie, is er van de 2.0.17-code ook een versie beschikbaar, die geschikt is voor FW 4.2? Zo ja, komt de definitieve versie in zowel een 4.2 als 4.3-smaak?

• RuudMR
Hoe staat het met de opvolger van 4.3, ik begreep toch dat die binnenkort zou komen??
Ik gebruik 4.3 en heb inderdaad het gevoel dat 4.2 stabieler was. Maar de WD grijpt in dus ik merk er niet zo veel van. Zou toch wel mooi zijn als er een nieuwe versie komt waar de bugs uit zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
RuudMR schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:42:
Hoe staat het met de opvolger van 4.3, ik begreep toch dat die binnenkort zou komen??
Ik gebruik 4.3 en heb inderdaad het gevoel dat 4.2 stabieler was. Maar de WD grijpt in dus ik merk er niet zo veel van. Zou toch wel mooi zijn als er een nieuwe versie komt waar de bugs uit zijn.
4,2 of 4,3 is de firmware, welke versie software ( hex) gebruik je?

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3000 Coolcept op 180 zuid Live 10x German solar 165Wp @ Fronius ig 15, Advanced PV Logging

• RuudMR
Rolco, ja ik bedoel de firmware, er waren enige tijd terug toch contacten met de "maker".
Ik gebruik deze 4.3, hierin zijn door Willie bugs gemeld die zouden worden opgelost.
Hierna heb ik niets meer vernomen. Ik dacht dat de contacten via G en Willie liepen.

• G Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:25

G Brander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Netuino Plus logged

quote:
RuudMR schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:01:
Rolco, ja ik bedoel de firmware, er waren enige tijd terug toch contacten met de "maker".
Ik gebruik deze 4.3, hierin zijn door Willie bugs gemeld die zouden worden opgelost.
Hierna heb ik niets meer vernomen. Ik dacht dat de contacten via G en Willie liepen.
Ik heb nog geen (gewenste) antwoorden gekregen van de maker mbt de firmware 4.3 release voor de Netduino Plus 2. Er zou een update aan zitten te komen maar daar krijg ik nog niet echt een vinger achter wat nu voor de vertraging zorgt. Zo snel ik meer weet of kan melden zal ik dat hier zeker doen. Maar tot op heden is het erg stil.

Andere vraag aan Willie:
code:
1
2
3
14:23:07;0;1490;1981.2;3250.6;868.1;331.9;1359.8;0;0.04;4;26.8
14:23:38;NaN;NaN;NaN;NaN;NaN;NaN;1359.8;0;0.04;4;26.1
14:24:08;0;2820;1981.2;3250.6;868.1;331.9;1359.8;0;0.04;4;27.1

Wanneer wordt er NaN geschreven in de logfile?

G Brander wijzigde deze reactie 10-08-2013 20:09 (16%)

• Willie Wortel
De NaN staat voor Not a Numeric en wil zoveel zeggen als onhandelbare data. Dit kan bijvoorbeeld komen door een storing op de serile lijn van de slimme meter.
Hiervoor werd deze data genegeerd en niet weggeschreven.

• Willie Wortel
InfraRed in de webpage, nu nog in de Netduino code programmeren, dis is zomaar een voorbeeld:

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Infra1_zps23c5b033.jpg

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Infra2_zpse6195f34.jpg

Willie Wortel wijzigde deze reactie 11-08-2013 09:43 (5%)

• kaboutertjes
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-01 12:41
Hallo Willie,

kan ik de 2e Netduino plus 2 module met de web software de poort zo wijzigen zodat ik ze beide aan kan?
b.v. poort Netduino 1 standaard 61234 en de tweede Netduino poort 55555 ?
beide geprogrammeerd met Netduino Core Version: 4.3.0.0 Software Version : 2.0.1.7

is de poort 61234 die in de hex betsand mee geflashed wordt alleen maar om de eerste connectie om te wijzigen geprogrammeerd?

• kaboutertjes
Willie ik zie in het logbestand wat op de MicroSD geplaatst word de waardes met maar 1 cijfer achter de comma gelogd worden is dit ook naar 2 of 3 cijfers achter de comma te wijzigen. omdat de waardes hierin naar boven afgerond worden.
Ik wil namelijk deze logbestanden weer bewerken naar een eigen mysql database.
met de Now commando zie ik wel 3 cijfers achter de comma

• RuudMR
Willie, in je configscherm staat enable watchdog, wat doet dit, ik begreep dat dit nog niet helemaal klaar is ?
Is dit zo? Is het mogelijk dat dit een hartbeat puls op een uitgang maakt als alles goed loopt.
Hiermee kan de hw wd gereset worden, nu doe ik dit met het sd wr signaal.(wat opzich goed loopt).

• G Brander

G Brander

Netuino Plus logged

quote:
kaboutertjes schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 10:27:
Hallo Willie,

kan ik de 2e Netduino plus 2 module met de web software de poort zo wijzigen zodat ik ze beide aan kan?
b.v. poort Netduino 1 standaard 61234 en de tweede Netduino poort 55555 ?
beide geprogrammeerd met Netduino Core Version: 4.3.0.0 Software Version : 2.0.1.7

is de poort 61234 die in de hex betsand mee geflashed wordt alleen maar om de eerste connectie om te wijzigen geprogrammeerd?
Ik zal deze even beantwoorden :)
Ja dat kan. Ik heb op zolder een Netduino die enkel en alleen de PV opbrengst en temperatuur doet. In de meterkast beneden gebruik ik een Netduino om de P1 poort en watermeter uit te lezen. Beide inderdaad op een andere poort, maar dat doe ik alleen maar omdat ik buitenshuis vandaan de beide Netduino's wil kunnen bereiken. Door middel van poortforwarding kom ik dan door de verschillende poortnummers uit bij de juiste Netduino. Als je deze mogelijkheid niet per se nodig hebt dan kan je ze ook prima beide op dezelfde poort laten luisteren. Elk IP adres kan dezelfde poort gebruiken binnen een network.

• Willie Wortel
quote:
kaboutertjes schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 10:38:
Willie ik zie in het logbestand wat op de MicroSD geplaatst word de waardes met maar 1 cijfer achter de comma gelogd worden is dit ook naar 2 of 3 cijfers achter de comma te wijzigen. omdat de waardes hierin naar boven afgerond worden.
Ik wil namelijk deze logbestanden weer bewerken naar een eigen mysql database.
met de Now commando zie ik wel 3 cijfers achter de comma
kabouter, bedoel je deze decimals, dat zit er toch al lang in?

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/decs_zps8fbef0c9.jpg

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 10:49:
Willie, in je configscherm staat enable watchdog, wat doet dit, ik begreep dat dit nog niet helemaal klaar is ?
Is dit zo? Is het mogelijk dat dit een hartbeat puls op een uitgang maakt als alles goed loopt.
Hiermee kan de hw wd gereset worden, nu doe ik dit met het sd wr signaal.(wat opzich goed loopt).
Met die watchdog ben ik toch mee bezig, ik had je toch gezegd dat die er als laatste inkomt.

• kaboutertjes
quote:
G Brander schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 10:57:
[...]

Ik zal deze even beantwoorden :)
oke, bedankt voor het antwoord. _/-\o_
ik wil mijn netduino's ook van buiten af kunnen benaderen. :)F

• kaboutertjes
quote:
Willie Wortel schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:45:
[...]

kabouter, bedoel je deze decimals, dat zit er toch al lang in?

[afbeelding]
Willie,
ja die bedoel ik .... maar deze optie zie ik niet in de 2.0.1.7 zitten, dus geen mogelijkheid om de decimals in te stellen :?
http://vanderaa.dyndns.tv/img/SDkaart1.jpg

• Willie Wortel
quote:
kaboutertjes schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:01:
[...]

Willie,
ja die bedoel ik .... maar deze optie zie ik niet in de 2.0.1.7 zitten, dus geen mogelijkheid om de decimals in te stellen :?
[afbeelding]
Ik heb even de vorige versie bekeken maar daar zat de decimals dropdown wel in maar nog niet aangezet.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Hoe krijg ik een gestopte display weer op gang zonder de netduino te resetten/data te stoppen? De display staat nu 2 dagen het zelfde scherm.

Anders zet ik in de software reboot elke dag maar weer aan.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

In de optionspagina vinkje "Operate" weghalen voor display, na enkele minuten vinkje terugplaatsen.

Delta Solivia 2.5 EU G3 - 10 x HJM250M-32 Live Output

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

even proberen

Edit:
Nee helaas, blijft het zelfde, of moet ik echt lang wachten?

Rol-Co wijzigde deze reactie 12-08-2013 19:30 (73%)

• Willie Wortel
Rolco, dit is het moment om een nieuwe future van de Netduino te testen, druk de reset button in. Als alles goed is wordt het geheugen weggeschreven, alles ingeladen en gaat weer verder zoals het was. Garantie tot aan de deur.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Als ik iets verander in de options pagina duurt het ongeveer 1 minuut voor de verandering is doorgevoerd.
Mijn LCD gaat dan even uit en begint dan met de nieuwe instellingen.

Edit, Willie zit deze nieuwe reset functie ook in de 2.0.17 versie?

klump4u wijzigde deze reactie 12-08-2013 20:04 (16%)

• Willie Wortel
quote:
klump4u schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:02:
Als ik iets verander in de options pagina duurt het ongeveer 1 minuut voor de verandering is doorgevoerd.
Mijn LCD gaat dan even uit en begint dan met de nieuwe instellingen.

Edit, Willie zit deze nieuwe reset functie ook in de 2.0.17 versie?
Ja klump volgens mij wel. Maar ik heb er nu zoveel bijgeschreven dat ik het niet meer zeker weet.
Als je de reset indrukt en het ledje gaat snel knipperen dan heb je ook de nieuwe reset class erin.

• Willie Wortel
Voorwaarde met alles is wel dat je met een geheugen kaartje werkt, ik vind ook dat dat de minimum eis is voor goed functioneren.

~
Een SainSmart LCD werkt in 4 bits mode terwijl een Digole LCD in 8 bits mode werkt. Om 1 teken naar de LCD te zenden moet er 2x verzonden worden naar de SainSmart (low nib en high nib) maar naar de Digole 1x een Byte. Wat stabieler is laat zich raden. Wat ook uitmaakt welke weerstanden je gebruikt op je data lijnen (SDA/SDC). Ik heb gelezen dat 1.8k beter werkt dan 4k7 maar de weerstanden moeten binnen die range zitten. Ook de lengte van de draden en de omgeving ruis spelen een rol. Dus genoeg variabelen en uitproberen.

Zelf ben ik aan het experimenteren met een Digole Serial over 20 meter, inclusief IR receiver.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Willie Wortel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:01:
Rolco, dit is het moment om een nieuwe future van de Netduino te testen, druk de reset button in. Als alles goed is wordt het geheugen weggeschreven, alles ingeladen en gaat weer verder zoals het was. Garantie tot aan de deur.
Hij ligt in de meterkast net VOOR de deur, heb ik dan garantie? :)

reset werkt, wegschrijven misschien ook, inladen niet (tenzij niet weggeschreven vandaag natuurlijk)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

Rol-Co wijzigde deze reactie 12-08-2013 20:57 (5%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Dat goed functioneren is bij mijn netduino wel ok.
De 2.0.17 loopt hier nu 7,5 dag aan een stuk.
Ik heb de 2 onewire's nu eindelijk op de omvormer en onder een paneel gemonteerd(met 10 meter telefoonkabel ertussen).
Is leuk om te zien hoe de temperatuur omhoog gaat bij zonneschijn.(en minder bij wolken)
De enige 2 kleine minpuntjes die mij opvallen is dat ik geen ledpuls krijg bij uitlezen van P1 poort (met de HD74LS04P) en de uptime weergave is nog steeds met 2x de dag erin : 7d:7.07:21:16.0974230
Ik ben er blij mee.

• Willie Wortel
quote:
klump4u schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:59:
Ik heb de 2 onewire's nu eindelijk op de omvormer en onder een paneel gemonteerd(met 10 meter telefoonkabel ertussen).
Is leuk om te zien hoe de temperatuur omhoog gaat bij zonneschijn.(en minder bij wolken)
De enige 2 kleine minpuntjes die mij opvallen is dat ik geen ledpuls krijg bij uitlezen van P1 poort (met de HD74LS04P) en de uptime weergave is nog steeds met 2x de dag erin : 7d:7.07:21:16.0974230
Ik ben er blij mee.
Klump, de LED van de slimme meter p1 poort had ik uitgezet voor stabiliteit te testen, staat in de nieuwe versie aan.
De uptime dagen is veranderd.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Is goed Willie,
Ik dacht eerst dat ik een ledje verkeerd had aangesloten.
De uptime werd bij mij de eerste dag wel goed weergegeven maar na 24 uur niet meer.
Komt goed.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
klump4u schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:59:
Ik ben er blij mee.
Functioneert ook prima hier, af en toe freezed de display hier maar was al in de vorige versie's en geen groot probleem.
de netduino en uploaden naar pvoutput liep gewoon door, als je elke dag opnieuw starten aan zet heb je ook het probleem display niet.
It kick's ass :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Loopt je LCD nu weer na de reset?
Ik heb extra het opnieuw opstarten niet aangezet om te zien hoelang de netduino doorloopt.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Ja dat wilde ik ook doen maar ja als de display stopt houd het op, na de reset loopt de display weer inderdaad.
hoe laad ik de data ook alweer, vergeet dat steeds, (misschien in de ts)

• Willie Wortel
Het is altijd moeilijk om vanaf zo een LCD schermpje te filmen maar goed.
Dit is een demo hoe je door menu's kunt skippen, de menu's zelf moeten nog ingevuld worden maar dat is een bezigheidje voor in de wintermaanden. 8)
Ik heb nu 3 knoppen gebruikt, de (power aan/uit) en de (Plus) en (Min) toets.

Met zo een IR hoef je de Systeem info niet meer aan te hebben, kan je met de IR doen om een zijstraat te noemen.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 13-08-2013 13:39 (186%)

• Cranberry
@Willie, komt de nieuwste software-versie ook nog voor FW 4.2 uit? 'k Vind dat het nogal lang oorverdovend stil blijft over de .NET MF 4.3 QFE1 release en zou daarom erg fijn vinden als de nieuwste code ook nog voor 4.2. blijft uitkomen. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat je als ontwikkelaar geen behoefte hebt aan tig verschillende smaakjes ;)

• Cranberry
Iets van een heel andere orde en misschien ook wel een beetje off-topic: hoe gaan jullie de ND incl. display inbouwen c.q. wegwerken in de meterkast?
Momenteel heb ik de ND gewoon los op de elektriciteitsmeter liggen, maar ik wil naar een situatie toe dat het netjes en enigzins stofvrij is weggewerkt en er niet per abuis draadjes losgetrokken kunnen worden enz. enz.
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing (<15). Het enige dat ik tot op heden heb kunnen bedenken, is het plaatsen van het geheel in een kabeldoos en montage van het display in het bijbehorende deksel.

Iemand nog (andere) ideen?

• RuudMR
Cranberry,
Behuizing display, zie mijn stukje hierover op Donderdag 08 augustus 2013 20:20
De ND kan wat mij betreft in een afgesloten behuizing like:
http://www.ebay.com/itm/P...T&hash=item20d5afe76b
(deze heb ik direct mee besteld met de display behuizingen, prijs ca EUR 4,-)
Kastje is wat ruim maar misschien dat er nog een relais of iets anders in komt.
In de meterkast mag het kompleet afgesloten zijn.
Het lastige is wel dat de schroeven aan de onderzijde zitten maar met een ophang oog of gat los je de montage in de meterkast goed op.
Wanneer je de Digole displays gebruikt is dimmen erg fijn. (zie schema, ook de LDR's komen bij deze leverancier vandaan.) Bij de display maak ik ook nog een schakelaar, maar die heb ik nog niet binnen.
En het oog wil ook wat het moet er ook nog goed uitzien. :) :) :)

• G Brander

G Brander

Netuino Plus logged

quote:
Cranberry schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:56:
@Willie, komt de nieuwste software-versie ook nog voor FW 4.2 uit? 'k Vind dat het nogal lang oorverdovend stil blijft over de .NET MF 4.3 QFE1 release en zou daarom erg fijn vinden als de nieuwste code ook nog voor 4.2. blijft uitkomen. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat je als ontwikkelaar geen behoefte hebt aan tig verschillende smaakjes ;)
Even voor het QFE1 update:
quote:
G Brander schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:57:
[...]

Ik heb nog geen (gewenste) antwoorden gekregen van de maker mbt de firmware 4.3 release voor de Netduino Plus 2. Er zou een update aan zitten te komen maar daar krijg ik nog niet echt een vinger achter wat nu voor de vertraging zorgt. Zo snel ik meer weet of kan melden zal ik dat hier zeker doen. Maar tot op heden is het erg stil.
Nogmaals. Als er nieuws is zal het direct gemeld worden. Nu is er nog geen nieuws en ik verwacht de komende twee a drie maanden ook nog geen nieuws helaas. We zullen echt even geduld moeten hebben met de V4.3 firmware. Niets aan te doen helaas.

• Cranberry
G, dank voor je reactie. Voor de duidelijkheid: ik vroeg niet naar meer info over de QFE1 releasedatum, maar of Willie ook nog voor FW4.2 blijft programmeren ;)

• jmeinders
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:12
quote:
Cranberry schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:17:
Iets van een heel andere orde en misschien ook wel een beetje off-topic: hoe gaan jullie de ND incl. display inbouwen c.q. wegwerken in de meterkast?
Momenteel heb ik de ND gewoon los op de elektriciteitsmeter liggen, maar ik wil naar een situatie toe dat het netjes en enigzins stofvrij is weggewerkt en er niet per abuis draadjes losgetrokken kunnen worden enz. enz.
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing (<15). Het enige dat ik tot op heden heb kunnen bedenken, is het plaatsen van het geheel in een kabeldoos en montage van het display in het bijbehorende deksel.

Iemand nog (andere) ideen?
Of zoiets als dit.
Loopt hier als een zonnetje, al 6 dagen :) sw 2.0.17 p1. so. temp. incl. display wat gedimd wordt.
bedankt voor het mooie project.

http://www.jmeinders.nl/kastje.jpg

• G Brander

G Brander

Netuino Plus logged

quote:
jmeinders schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:15:
[...]

Of zoiets als dit.
Loopt hier als een zonnetje, al 6 dagen :) sw 2.0.17 p1. so. temp. incl. display wat gedimd wordt.

[afbeelding]
En woord:
Prachtig!

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-04 16:48
quote:
[...]

Of zoiets als dit.

[afbeelding]
Ziet er top uit.

Zelf ben ik bezig met een iets kleiner en goedkoper kastje.
Welke bij elke bouwmarkt te koop is.

Dit zijn elektra dozen waar een stopcontact op kan.
Hier heb ik de binnenkant uit gedremelt, en dan pas de netduino erin + het bordje erop.
en dan het display in het deksel.

Dit is een foto van z'n doosje.
Kosten ongeveer 2 a 2,5.
en je kan een losse bovenkant of onderkant kopen O-)
Handig als je hem verprutst... |:(

http://www.destijlbrigade.nl/gallery/electra/elektradoos_binnen_%282%29.jpg

te verkrijgen, bij gamma, praxis karwei enz.

Asl hij af is, zal ik hem hier wel posten.

• Willie Wortel
quote:
[...]

Of zoiets als dit.

[afbeelding]
J.Meinders, je kastje ziet er even mooi uit als je website.
Vraag me alleen af hoe je de LCD vorm uit het aluminium hebt gestanst.?

Ik ben ook wat aan het bouwen van een paar oude planken en een pot lijm. 8) Zit alleen nog te wachten op wat hardware, langere kabels en stekkertjes zeg maar.

Dit project had voor een paar werkzoekenden ideaal geweest om wat out of the box te verzinnen. Maak bouwtekeningen van de dozen, besteed dit uit aan een specialist in China, bestel de bijbehorende componenten en bouwen maar..... Hier kan je zonder veel financieel risico geld mee verdienen.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-08-2013 11:18 (20%)

• jmeinders
quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:55:
[...]

J.Meinders, je kastje ziet er even mooi uit als je website.
Vraag me alleen af hoe je de LCD vorm uit het aluminium hebt gestanst.?
Willie, ik heb bij de praxis een aluminium plaatje gekocht heel dun, setje nieuwe vijlen goed uitgemeten en heel veel geduld. bij zo'n mooi project hoort ook een net kastje ;)

• Willie Wortel
Wat ligt nog "open" in het programma, wat is er nog te doen?

- een voorzet scherm (splash screen) in verband met licentie voorwaarden derden.
- 2 verschillende Grafische (opties) schermen, (1 met 1 content en 1 met 2 contents)
- de tooltips zijn nog niet allemaal klaar met verwijzingen naar de te gebruiken hardware.
- software waar nodig voorzien van commentaar.

Hoelang dit gaat duren, weet ik veel (toch snel 2 weken), maar daarna (LEES wat er nog gedaan moet worden!) wordt de programma code public.... of Microsoft/Netduino met een update komt of niet, dit is van ondergeschikt belang.

• Willie Wortel
quote:
jmeinders schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:49:
[...]
Willie, ik heb bij de praxis een aluminium plaatje gekocht heel dun, setje nieuwe vijlen goed uitgemeten en heel veel geduld. bij zo'n mooi project hoort ook een net kastje ;)
Kan je me ook vertellen ongeveer waar ik dat moet zoeken (is het misschien een onderdeel?), de Praxis is zo groot.

Dan fiets ik morgen naar de Praxis en ga ik het ook proberen te maken. Ik zal er meerdere kopen. >:)
Dat plak ik dan op mijn sigarenkistje.

Als je later wat geld gespaard hebt is een grafisch scherm wel leuk om erbij te maken, dat staat heel mooi en is ook van zilver kleur....dan is het net een SMA omvormer.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 15-08-2013 18:01 (32%)

• RuudMR
Ja Willie, als je het op een SMA omvormer wil laten lijken, moet je bij de Praxis ook een spuitbus Ferrarie Rood kopen. Zonder Rood geen SMA. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:58:
[...]

Kan je me ook vertellen ongeveer waar ik dat moet zoeken (is het misschien een onderdeel?), de Praxis is zo groot.

Dan fiets ik morgen naar de Praxis en ga ik het ook proberen te maken. Ik zal er meerdere kopen. >:)
Dat plak ik dan op mijn sigarenkistje.

Als je later wat geld gespaard hebt is een grafisch scherm wel leuk om erbij te maken, dat staat heel mooi en is ook van zilver kleur....dan is het net een SMA omvormer.
Bij de elektro afdeling, het is een lasdoos namelijk. Ik zou toch voor een kastje bij conrad gaan.

• Willie Wortel
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 20:20:
[...]

Bij de elektro afdeling, het is een lasdoos namelijk. Ik zou toch voor een kastje bij conrad gaan.
Rolco, ik bedoelde het aluminium plaatje. Ik heb een sigarendoos als satelliet display zeg maar, verbonden met een netwerk kabel.

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:59:
Ja Willie, als je het op een SMA omvormer wil laten lijken, moet je bij de Praxis ook een spuitbus Ferrarie Rood kopen. Zonder Rood geen SMA. ;)
Je ben gewoon jaloers. >:)

• Willie Wortel
Ruud, over het meten van de DC, de Ax pins kunnen alleen een DC spanning behappen tussen de 2,7 en 3,5v , een hogere spanning schaadt de Netduino.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 20:23:
[...]

Rolco, ik bedoelde het aluminium plaatje. Ik heb een sigarendoos als satelliet display zeg maar, verbonden met een netwerk kabel.
Ja idd, las er te snel overheen.

Display loopt nog regelmatig vast hier , de netduino loopt lekker door, binnenkort eens een andere weerstand proberen.

Ik heb ook een zonnestraling sensor gekocht, misschien kunnen we daar wat mee om te meten? Nog wel even uitzoeken wat voor waarden en voltages dat gebruikt maar komt goed, naast de temperatuur meter een leuke optie.

• RuudMR
Willie, op de a0 tot a5 kan je toch nog gewoon analoge spanningen meten van 0 tot 2,5 volt.
De a0 en a1 worden nu voor (bij de meeste denk ik) gebruikt voor de 18b20.
Ik weet niet of via de sw de andere analoge ingangen dan nog voor analoog beschikbaar zijn.
Het kan zijn de complete analoge multiplexer wordt uitgeschakeld.
Ik ben er van uit gegaan dat bv a5 voor analoog nog beschikbaar is, lijkt ook in de datasheet.
De spanning komt niet hoger dan ca. 2,5 volt bij 250vac en dit hebben we maar zelden of nooit.
Ik zou hem zelfs kunnen clippen met een diode tegen de voedingspanning van 3,3 volt, kan die met zekerheid nooit hoger worden. Maar in de praktijk gebeurt dit nu ook al niet.
Dus ik denk dat de ingang prima geschikt is.
Behalve dit, het is een zeer hoogohmige bron (47k) en kan hierdoor al weinig schade maken. :) :) :)

• Willie Wortel
Ruud, de bovengrens spanning mag niet hoger zijn dan 3,5 volt...dat weet ik heel zeker. Ik heb nu de gegevens niet, die zal ik morgen even aan je mailen.

Rolco, zonnekracht sensor? Datasheet, waar gekocht?

• RuudMR
Willie, zonnekracht, of helderheid, kan je ook meten met een LDR, dmv een trekweerstand naar de plus 3,3v kan je een deling maken. Zelf gebruik ik hiervoor 10kohm, ik gebruik het op mijn huiscomputer voor de tijdbepaling van zons op of ondergang, en dan via een 40106 smittrigger.
In dit geval kan het als input dienen op een analoge ingang.
De spanning kan ook gemeten worden daarmee is de meting een verhouding meter geworden.
Is een principe wat in sommige dvm's wordt gebruikt, kan je dus nauwkeurig weerstanden meten.
Wel is het type ldr belangrijk en de gemeten spanning zal via een curve (2e graad polynoom of iets dergelijks) berekening moeten worden omgezet naar het aantal lux. Voor de ldr zou ik dan een groot type nemen en niet zo een klein typje wat voor lcd dimming kan worden gebruikt. Maar dit valt te testen. :) :) :)

• RuudMR
Willie, bovengrens 3,5 volt lijkt mij logisch, de ND up werkt op een gestabiliseerde spanning van 3,3volt, logisch dat de ingangen binnen dit bereik moeten zijn. Maar met de door mij aangegeven schakeling is dat ook het geval.
Volgens de specs zijn de digitale ingangen wel ttl of 5 volt proof. Ik zal de analoge ingangen nog even nakijken, maar de schakeling komt al niet boven de 2,5 volt DC.

• jmeinders
quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 20:23:
[...]

Het aluminium plaatje is 30cm x40cm en ligt bij de scheidingswanden/ trapleuningen/ ornamenten. Hiermee kun je wel een paar sigarendoosjes vullen. :)

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:51:
Willie, bovengrens 3,5 volt lijkt mij logisch, de ND up werkt op een gestabiliseerde spanning van 3,3volt, logisch dat de ingangen binnen dit bereik moeten zijn. Maar met de door mij aangegeven schakeling is dat ook het geval.
Volgens de specs zijn de digitale ingangen wel ttl of 5 volt proof. Ik zal de analoge ingangen nog even nakijken, maar de schakeling komt al niet boven de 2,5 volt DC.
Ruud, ik zit het terug te lezen, bedoelde onderwaarde 0V, bovenwaarde 3,5volt
Foutje van mijn kant, zit weer allerhande dingen te doen.

Nou ik kan kort zijn, het is uit te lezen met een nauwkeurigheid van 1/1024 ste
dus 3.3 / 1024 = nauwkeurigheid.
Ik moet wel een ijkwaarde hebben, ik heb nl je uitleg niet meer.

• RuudMR
Willie, in de up datasheet staat dat de ingangen (niets uitgesloten) 5 volt proof zijn.
Het zijn 8 (gemultiplexte) 10 bit ad's van der SAR type, dus heel erg snel, met een losse externe referentie ingang.
De referentie ingang heeft een default waarde van 3,3 volt. Je kan voor het verhogen van de nauwkeurigheid een externe referentie spanning aanbieden. Hier naar mijn mening niet nodig.
De ingangen zouden per stuk definieerbaar zijn, begrijp ik, maar hier zit nog een stukje firmware tussen.
Maar jij kan wel zien in de sw driver of dit echt mogelijk is.
Dus ik denk dat het gewoon via bv a5 moet kunnen werken.
In het ND schema zag ik dat de aref aansluiting niet is aangesloten op de up chip.

• RuudMR
Willie, uitleg mail ik je.

• Willie Wortel
quote:
Willie Wortel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:20:
[...]

Ruud, ik zit het terug te lezen, bedoelde onderwaarde 0V, bovenwaarde 3,5volt
Foutje van mijn kant, zit weer allerhande dingen te doen.

Nou ik kan kort zijn, het is uit te lezen met een nauwkeurigheid van 1/1024 ste
dus 3.3 / 1024 = nauwkeurigheid.
Ik moet wel een ijkwaarde hebben, ik heb nl je uitleg niet meer.
Hier kom ik toch even op terug. De onderwaarde mag niet onder de 2.7volt. Dit om accurate metingen te kunnen verrichten. Dus de range is 2.7 tot 3.3v met als veilige bovengrens 3.5volt. (Zoek verder op het Netduino forum naar info, heb ik ook gedaan). Verder, dat de netduino tot 5volt aankan, wil nog niet zeggen dat de Netduino dan ook nog stabiel kan werken. En stabiliteit staat absoluut bovenaan.

• Willie Wortel
quote:
Heuvelsjh schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:15:
[...]
~
Heb ook een dorgelo grafich display liggen kan niet wachten op versie 2 :) Willie duurt nog lang ?
Nu ligt het niet echt meer aan mij wanneer de Release software op CodePlex verschijnt. Ik zelf moet nog een paar kleine dingetjes programmeren ivm kopieer rechten derden en er moet nog gesleuteld worden aan de handleiding. Denk zelf aan enkele weken maar dat moet ik met G kortsluiten.

• RuudMR
quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:29:
[...]

Hier kom ik toch even op terug. De onderwaarde mag niet onder de 2.7volt. Dit om accurate metingen te kunnen verrichten. Dus de range is 2.7 tot 3.3v met als veilige bovengrens 3.5volt. (Zoek verder op het Netduino forum naar info, heb ik ook gedaan). Verder, dat de netduino tot 5volt aankan, wil nog niet zeggen dat de Netduino dan ook nog stabiel kan werken. En stabiliteit staat absoluut bovenaan.
Dit gaat om de referentiespanning, niet de meetspanning. Bij de ND wordt de 3,3volt voeding welke is gestabiliseerd als referentie gebruikt, in deze situatie is dit voldoende, wil je hoger nauwkeurig meten dan kan je een externe referentie spanning gebruiken, maar in het schema van de ND lijkt het er op dat deze ref aansluiting zelfs niet met de chip is doorgekoppeld. Dus zullen we het met de voeding als referentie moeten doen. Neemt niet weg dat je via de Ax ingang gewoon kan meten 10 bits, dus 0-1024 komt overeen met 0-3,3v voeding in dit geval.
Dus uitstekend geschikt voor een spanningmeting.:) :) :)

• RuudMR
Het 5 volt bestand zijn van de ingangen zoals vermeld op de datasheet heeft niets met de stabiliteit van de ND te maken. Is een hw zaak, al dit soort up hebben deze eigenschap, heeft vooral te maken met dat veel ic's werken met ttl nivo spanningen, 0-5v. Om energie te besparen kiest men tegenwoordig vaak 3,3 volt met vermelding dat het gebruikt kan worden voor ttl signalen op de i/o. De up doet het dan niet minder. :)

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 10:46:
[...]

Dit gaat om de referentiespanning, niet de meetspanning. Bij de ND wordt de 3,3volt voeding welke is gestabiliseerd als referentie gebruikt, in deze situatie is dit voldoende, wil je hoger nauwkeurig meten dan kan je een externe referentie spanning gebruiken, maar in het schema van de ND lijkt het er op dat deze ref aansluiting zelfs niet met de chip is doorgekoppeld. Dus zullen we het met de voeding als referentie moeten doen. Neemt niet weg dat je via de Ax ingang gewoon kan meten 10 bits, dus 0-1024 komt overeen met 0-3,3v voeding in dit geval.
Dus uitstekend geschikt voor een spanningmeting.:) :) :)
Ik zie dat je je kennis ook hebt opgehaald op het netduino forum. 8)
quote:
Hi Phil,

With Netduino 2 and Netduino Plus 2, AREF is now always 3.3V. If you pull your analog sensor's power from the 3V3 header, you should be good to go.

There are quite a few reasons why we eliminated the external AREF from the gen2 boards. There is a large variation in allowed voltages on Arduino-style boards, and we found almost all users exclusive used the internal AREF on the gen1 boards. So to simplify things a bit we moved AREF to always-internal and traded the cost of the seldom-used external AREF circuitry for more horsepower and other extra features instead.

The IOREF pin is simply wired to the 3V3 header. This lets shields know what voltage digital signals use, and enables compatibility with all the new Arduino "R3" shields
chris
quote:
Back to the original question of measuring Aref, I agree with Mario that if you have a known voltage on an Ain pin, you could use it to calculate Aref.

If Aref is continuously variable, this will only work if you have a super accurate reference.

But, if Aref was one of a number of distinct values (e.g. 3.3, 3.0, 2.6), you might be able to determine which value it is, by using a voltage derived from the power supply.

Remember that the Aref voltage must be in the range 2.6 to 3.3V (see the Netduino Plus specs)
Using a 4K7 and a 2K2 resistor as a voltage divider on the 3.3V supply will give approximately 1V:
3.3V * 2200 / (2200 + 4700) = 3.3 * 2200 / 6900 = 1.052V
•If Aref = 3.3V, Vin = 1.052V, Aread = 326 approx
•If Aref = 3.0V, Vin = 1.052V, Aread = 359 approx
•If Aref = 2.6V, Vin = 1.052V, Aread = 393 approx
Obviously this will only work if the possible values of Aref are far enough apart.

This looks OK, but there is a problem. You need to allow for the tolerance (% error) in the supply voltage, and in the resistor values.

The Netduino's MC33269DT-3.3G 3.3V regulator is trimmed to 1% accuracy.
So Vin could be anywhere in the range 1.042V to 1.063V.

Worse than that, if you use standard 5% resistors, the range becomes 0.972V to 1.136V. So now:
•If Aref = 3.3V, Aread = 301 to 352
•If Aref = 3.0V, Aread = 331 to 387
•If Aref = 2.6V, Aread = 382 to 447
Allowing for 5% tolerance, the readings for 3.3V and 3V, and the readings for 3.0V and 2.6V now overlap, so you can't reliably tell them apart.
However the readings for 3.3V and 2.6V do not overlap so you could tell them apart.

Using more expensive 1% resistors the range becomes 1.032V to 1.073V. So now:
•If Aref = 3.3V, Aread = 319 to 333
•If Aref = 3.0V, Aread = 352 to 366
•If Aref = 2.6V, Aread = 406 to 422
Now all the Aref voltages can be determined.

Note that if you are able to select the 5% resistors by hand (e.g. check their values with a meter), you could chose matching values and achieve the 1% behaviour.

So depending on the possible Aref voltages, and the % error in the resistors you use, this simple cheap method could work.

Paul

• RuudMR
Mijn info komt uit het hw schema, maar wordt hierdoor bevestigd, uitstekend 2 bronnen.
Maw de aref pin kan voor andere doeleinden worden gebruikt. Het heeft bij een 10 bit adc ook niet veel voordeel om een externe referentie te gebruiken, meer iets voor 12 of 14 bits adc's.
De referentie (in dit geval de 3,3volt voeding) moet tussen 2,6 en 3,3 volt liggen.
Deze adc is een SAR type, dit werkt met een DA (ja, een DA) converter, een comparator en een up/down counter intern. Dit werkt alleen met een referentie binnen het aangegeven bereik.
Maar mooi, er komt vast een toepassing waar die extra pin vanuit de ND handig is. :) :) :)

• Willie Wortel
Ruud, ok maar nu met de wetenschap van bovenstaand? hoe lezen we nu de spanning uit?

• RuudMR
Spanning uitlezen via de analoge ingang bv A5 en dan DC meten, de aangegeven schakeling zorgt voor een DC spanning in evenredigheid met de ac spanning. 2,5 v DC komt overeen met 250v ac, en voor de nauwkeurige calibratie een factor van ongeveer 1.
De ac spanning kan je op deze manier op de zelfde manier meten als de analoge temperatuur sensor.
Omdat het een SAR type is kan je zoals bij de temperatuur meting een aantal keer (10x) meten en hiervan de gemiddelde waarde nemen. :) :) :)
Je kan het simpel uittesten met een potmeter (bv 10k) over de 3,3 volt en de loper op ingang A5.
Ca. 2,5 moet dan worden weergegeven als 250v enz.
De aangegeven schakeling is verregaand lineair. Dus je kan ook lage ac spanningen meten.

Maar wanneer jij in de sw een spanningmeting (like tms36 procedure) en schaalfaktor maakt ga ik het uittesten en krijg je de meetresultaten. :) :) :)

• RuudMR
Ik wil de analoge temp. Meting wel aanpassen zo dat het werkt als ac meting maar ik kan de schaling (calibratie) niet in je configuratie menu bouwen. :'(

• RuudMR
Maar de calibratie kan toch ook via je var builder, dan is het toch gewoon in de functie op te lossen.
Ik zal het uit gaan proberen om het te doen met de var builder.
Ik zei al eerder geen rekenmachine meer nodig. ;)
Mooi! :)

RuudMR wijzigde deze reactie 17-08-2013 20:23 (4%)

• Willie Wortel
Ruud, dat was het enige wat ik al dagen geleden aan je vroeg, Wat is de ijkwaarde dus 2.5v = 250vAC
De rest is appeltje eitje. Als ik het verkeerd zie... hoor ik het wel.

En uiteraard kunnen formules in de VarBuilder uitgerekend worden, moet je wel de functie declareren.

• junr
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22-04 20:42
Helpie helpie,
Alles draait na een dag nog prima 4.3beta met sw 2.0.17
Maar de lcd (ic2) brandt prachtig blauw, maar ik krijg geen tekst.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
junr schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 23:55:
Helpie helpie,
Vaste text en bron in dezelfde regel?

Simpel beginnen met alleen 1 vaste text ( bijv test) kan helpen.

• RuudMR
Ja, de AC spanningmeting werkt.
Binaire waarde gedeeld door 3,49 krijg je de waarde in volts. Niet via de var builder maar in de sw.
Calibratie staatje gemaakt, komt nog...... :) :) :)

• junr
ik heb onderstaande ingevuld bij de velden:
display tekst / content
help / consumptionwattnow p1

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
junr schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 00:17:
ik heb onderstaande ingevuld bij de velden:
display tekst / content
help / consumptionwattnow p1
Display text en content kan niet in 1 regel. Ik heb niet voor niets 26 regels voor onderstaande link, alles appart.

• Willie Wortel
quote:
junr schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 23:55:
Helpie helpie,
Dit is weer zo een bericht waar je totaal niks mee kan.
Welk display heb je gekocht?
heb je de juiste display gekozen?
Staat je I2C adres wel juist?
etc....
Kom eens met meer data, in je eigen belang.

• junr
quote:
Willie Wortel schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 09:32:
[...]

Dit is weer zo een bericht waar je totaal niks mee kan.
Welk display heb je gekocht?
heb je de juiste display gekozen?
Staat je I2C adres wel juist?
etc....
Kom eens met meer data, in je eigen belang.
Willie je hebt helemaal gelijk!
Merk C2004A van ebay
display mcp23017 I2C
adres 0x27
als ik met de bovenstaande instellingen save dan gaat het display aan en bij alle andere instellingen doet hij dat niet.

http://jorgen.toele.info/lcd.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
junr schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:26:
[...]

Merk C2004A van ebay
display mcp23017 I2C
adres 0x27
als ik met de bovenstaande instellingen save dan gaat het display aan en bij alle andere instellingen doet hij dat niet.

[afbeelding]
Mooi
Dan test als vaste text, verder niets , saven en de netduino rebooten...

• Willie Wortel
quote:
junr schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:26:
[...]

Merk C2004A van ebay
display mcp23017 I2C
adres 0x27

[afbeelding]
Je hebt alzo een verkeerd gekozen display in het keuzemenu.

Maar waarom denk je dat het door jou aangekochte display wordt ondersteund in de software?

Daarnaast, heb je trek weerstanden gebruikt over je slc/sda lijnen? zonder de weerstanden doet je display het niet.

• Willie Wortel
Dit heb ik al een hele tijd geleden voorzien, er worden straks meer Tweakers ongelukkig dan gelukkig doordat er een verkeerde keuze wordt gemaakt bij aankoop van niet ondersteunde hardware.

Ik kan bijvoorbeeld moeilijk voor elk verschillend display de code gaan schrijven.?

Wat er moet gedaan worden is alle info data inventariseren die Ruud, G, Ik en anderen de laatste maanden hebben gegeven betreffende tekeningen, hardware, links naar... etc

Deze gegevens horen in de eerste post van een draadje zodat nieuwe Tweakers zonder veel moeite alle benodigde gegevens kunnen verzamelen. Mag gerust een nieuw draadje zijn, maak er wat moois van 8)

Zelf heb ik honderden uren gewerkt aan dit programma (uitzoeken, testen, lezen, schrijven). Ik verwacht dan ook dat anderen een kleine inspanning leveren en helpen met een tweakersSolarWiki.
Dit was en is ook een voorwaarde waarbij de software wordt gereleased, dit is dus niet nieuw.
We kunnen moeilijk van G verwachten dat hij alles in zijn eentje doet.

Trouwens, alle HEX Beta testers moeten voor 31 december updaten naar de release omdat op 1 januari 2014 de HEX programmatuur stopt met functioneren!.
De diepe gedachten van een tijdslot is dat alle slechte software uit de "markt" gefilterd wordt.

• junr
quote:
Willie Wortel schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Je hebt alzo een verkeerd gekozen display in het keuzemenu.

Maar waarom denk je dat het door jou aangekochte display wordt ondersteund in de software?

Daarnaast, heb je trek weerstanden gebruikt over je slc/sda lijnen? zonder de weerstanden doet je display het niet.
Willie ,
hieronder geef je aan dat zoiets moet werken dus vandaar de aanname.
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:58:
[...]

Ok, dus niet even kopieren plakken begrijp ik?

Ja dat is juist omdat er een geheel nieuw module, LCD Display ondersteuning ingeschreven is.

Eigenlijk ieder LCD met een i2C interface (2draads) is bruikbaar. Ruimschoots beschikbaar op eBay.

bv zoiets zou moeten werken:
http://www.ebay.com/itm/S...0&hash=item19dac66028

Maar ik hoor graag welke ik wel aan moet schaffen.
Ik heb geen trekweerstanden gebruikt! welke moet ik toepassen?

excuus voor de stomme vragen

junr wijzigde deze reactie 18-08-2013 11:01 (3%)

• RuudMR
Junr, dat iedere display met i2c zou moeten werken kan eenvoudig niet omdat er verschillende i2c interface chips zijn, maar om het makkelijk te maken sluiten veel fabrikanten de display anders aan op de i2c chip.
Ik heb hier ook verschillende displays die gewoon niet kunnen werken en het ook niet doen omdat de lcd koppeling gewoon anders is. De een gebruikt 4 bit de ander 8 bit, de een de low nibble de ander de high.
Voor Willie onmogelijk om dit allemaal te programmeren. Ik heb nog wel een paar bijzondere varianten op de plank. Maak het je niet te moeilijk maar gebruik de materialen welke met zekerheid werken. :) :) :)
Ps het is van de verschillende te verkrijgen lcd displays vaak heel moeilijk om het aansluitschema boven water te halen.

Ps de waarde van de trekweerstanden kan je in het schema vinden. 1k -4k7

RuudMR wijzigde deze reactie 18-08-2013 12:51 (4%)

• RuudMR
Junr, de foto van de display is zeker geen display mcp23017 I2C, op jouw foto lijkt het op de pcf8574 chip.
Deze wordt anders aangestuurd, en zoals Willie trekweerstanden moeten. Het zijn active nul signalen.

• junr
quote:
RuudMR schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:55:
Junr, de foto van de display is zeker geen display mcp23017 I2C, op jouw foto lijkt het op de pcf8574 chip.
Deze wordt anders aangestuurd, en zoals Willie trekweerstanden moeten. Het zijn active nul signalen.
Thanks voor de info RuudMR

ik ga even een andere bestellen _/-\o_

• RuudMR
Junr, adviesje gebruik de digole serile display, evt kan je ook het stuurprintje bestellen en overzetten op je huidige display, kan je de display ook dimmen, zie eerder schema. Werkt met 1 datadraadje.
Kost weinig, geweldige display. Eh, ik heb geen aandelen! ;)
Kijk even terug op het forum, je kan ook passende kastjes hiervoor krijgen.

• RuudMR
De display's:
Intussen zijn de druktoetsjes voor de displays ook binnen.
Dus de displays zijn klaar.
Basis is de Digole Serial display.
Het geheel kan via een 4 aderig (telefoon) kabeltje worden gekoppeld aan de ND interface print.
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/foto3_zpsebfce0e2.jpg
De binnenkant:
De display, de dimschakeling en de switch. (schema, eerder dit forum)
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/foto1_zps83f81f8e.jpg
En het geheel, de productie loopt ;) ;) ;)
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/foto4_zpsc8c874ea.jpg
(De druktoetsjes zitten nog niet in de SW, gaat vast een keer lukken. :) )
En het gaat met de rode toetsjes zelfs op een SMA lijken, of is het Ferrari rood? ;)
Alle informatie lijnen zijn gebuffert, dus de display moeten ook op een wat grotere afstand kunnen werken.
Voeding 5Volt, verbruik < 0,2 Watt/display.
Alle materialen via Ebay, zie eerdere bestelgegevens. :) :) :)
De toetsjes:
http://dx.com/p/ds-426-no...lack-20-piece-pack-139679

RuudMR wijzigde deze reactie 19-08-2013 20:31 (8%)

• junr
Top RuudMR

Ga ik doen nogmaals dank voor info

• RuudMR
quote:
RuudMR schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 00:06:
Ja, de AC spanningmeting werkt.
Binaire waarde gedeeld door 3,49 krijg je de waarde in volts. Niet via de var builder maar in de sw.
Calibratie staatje gemaakt, komt nog...... :) :) :)
Aanvulling:
Meetstaatje:
Insturing AC/ weergave op de ND display en registratie pvoutput.
200v. / 198,9v
230v. / 230,3v
250v. / 251,3v
280v. / 281,0v (zal niet zo veel voorkomen ;) )
Meting uitgevoerd met een normale en een true rms meter, verschillen zijn klein.

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-04 16:48
Ziet er goed uit ruud

De afwijking valt mij mee.

Zit dit ook al op je printje met het prototype bordje?
Of moet dit er nog bij komen.

Hopelijk komt deze week bij mij het bordje binnen.
Dan kan ik hem namaken.

• MichielFRL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23-04 07:49
Vraagje aan de kenners. Hoe lang mag de kabel tussen de ND2+ en S0 aansluiting op de Kwh meter zijn?
En moet dit nog een speciale kabel zijn of kan er bijvoorbeeld Cat5 gebruikt worden? (die zit al ongebruikt in een buis namelijk).

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west

• RuudMR
Elmo, het (geetste) printje heb ik niet gemaakt het is grotendeels gemaakt van het eerste door mij gemaakte (klad) schema. Er zitten ook wat verschillen heb ik gezien, maar ik heb geen schema hiervan.
Ik denk dat het ac meetdeel wat slechts 3 componenten, 2xr en 1xc (+nokia adapter) bevat er nog niet opzit.
De netspanning is ook mijn hoog nauwkeurige multimeter niet erg stabiel, dus het was zelfs lastig om via een variac de benodigde spanningen te maken. De schakeling is zeker nauwkeurig genoeg voor het doel.
De schakeling zit wel in (mijn) schema opgenomen, het past ook op het experimenteer printje, op de laatste foto's moet je de onderdelen kunnen vinden. Hier zit alles op wat in het schema staat.
Succes met de bouw.

RuudMR wijzigde deze reactie 18-08-2013 22:49 (3%)

• RuudMR
Michiel, ik heb zeker 25 mtr kabel (cat5) er tussen zitten, maar zonder de signaalconditionering had ik veel stoorpulsen en miste ik pulsen. (gek maar soms heel hoge waarde maar het juiste pulsaantal werd niet gehaald) Na de rc filters en de smittrigger werkte de overdracht goed.
Maar er zullen er (denk ik) ook zijn die direct koppelen zonder signaal conditionering.
Bij mij werkte dit niet. :)

• Willie Wortel
Wat ik nu aan de hand heb gehad geloof je toch niet. Ik ben mijn seven segments displays aan het uittesten. So far so good..... dacht alles ok...maar dan zie ik wat vreemde waarden voorbij flitsen. na veel gezoek (zoek het altijd eerst bij mezelf) blijkt de chip die de displays aanstuurt de conversie van Hexadecimaal naar decimaal niet goed omzet. De 8 is opeens een 9 geworden en de 6 een 5.... .

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste