Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RuudMR
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-04 23:06
Klum4u,
Deze hardware doet het zelfde is alleen gebufferd en er zit niets op breadboards.
In de sw is alles zoals normaal instelbaar. Dit zijn gewoon alle gepasseerde schakelingetjes van de afgelopen tijd. Wat je niet gebruikt zet je niet op het board. Er zit wel een watchdog op als de ND stopt wordt deze hiermee weer automatisch opgestart. Zit in alle professionele Electronica die gewoon altijd moet werken. Maar als je geen probleem heb met af en toe een stop, laat je die weg.
Ook zit alles er op om verschillende S0 meters en een watermeter aan te sluiten. Ac meter.
En nog veel meer, zie de omschrijving.
Ik weet niet hoe jij de schakeling heb opgebouwd? Breadboards?
Laat eens wat foto's zien. :) :) :)

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 23:15
quote:
klump4u schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:07:
[...]

Ik bedoel: kan ik de nieuwe software straks gewoon draaien op de netduino zoals ikhem nu heb aangesloten met weerstanden, ledjes, en onewire.
Of moet jedadelijk alles veranderen?
Klump voor jou en alle andere Tweakers is er niets veranderd, MAAR bij de nieuwe software moet je (helaas) wel je een geheel nieuwe opstart string maken met de vernieuwde web pagina. Dat is helaas de prijs die je moet betalen voor beta software zeg maar.
maar er zitten een aantal leuke veranderingen bij moet ik zeggen.

De Netduino met de laatste software versie is een stabiel en krachtig speeltje.

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:52:
Klum4u,
Deze hardware doet het zelfde is alleen gebufferd en er zit niets op breadboards.
In de sw is alles zoals normaal instelbaar. Dit zijn gewoon alle gepasseerde schakelingetjes van de afgelopen tijd. Wat je niet gebruikt zet je niet op het board. Er zit wel een watchdog op als de ND stopt wordt deze hiermee weer automatisch opgestart. Zit in alle professionele Electronica die gewoon altijd moet werken. Maar als je geen probleem heb met af en toe een stop, laat je die weg.
Ook zit alles er op om verschillende S0 meters en een watermeter aan te sluiten. Ac meter.
We kunnen straks nog eens trots zijn op ons projectje.
In het najaar maak ik een professionele portfolio trailer van de software/hardware, het hele Team komt dan voorbij. Het is tijd verslindend maar ik heb al een aardig begin.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/IkBenWillie_zps869eab2f.gif

En Ruud, koperdraad voor te solderen 1 dollar:
http://www.ebay.com/itm/0...0&hash=item2c5bc46522

en deze 2 rollen voor 1 dollar:
http://www.ebay.com/itm/2...0&hash=item5d3fb58dd6

Willie Wortel wijzigde deze reactie 26-07-2013 21:54 (13%)

• RuudMR
Willie, dit draad is echt te dun, ik heb er vroeger nog trafo's mee gewikkeld, echt engelenhaar.
Het moet 0,2 à 0,3 zijn, te dik vertint aan de einde erg slecht.
0,2 mm is perfect. En je heb wel een pincet nodig. Maar echt als je dit onder de knie hebt ets je geen printjes meer voor één prototype. En de breadboards met al die bruggen kunnen ook de deur uit.
Je maakt in één keer een compact model wat gewoon jaren mee kan, opnieuw opbouwen niet meer nodig.
En je kan alles heel simpel wijzigen, maar wel ic voetjes gebruiken. :) :) :)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

quote:
RuudMR schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:52:
Klum4u,
Ik heb 1S0, P1,16x2 met button en wil 2 onewire's voor panelen en omvormer.
Alles op klein breadboard en loopt nu bijna 4 weken aan een stuk (zonder onewire)
Foto komt binnenkort, zit nu op verre afstand van de netduino 8)

Delta Solivia 2.5 EU G3 - 10 x HJM250M-32 Live Output

• RuudMR
Klump4u,
Wil je het definitief op het breadbord laten zitten? Nog veel plezier B-)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-04 20:06
Tot op heden heb ik de ND los in de meterkast op de elektriciteitsmeter liggen.In m'n vakantie wil ik 'm netjes gaan inbouwen in één of ander doosje. In het deksel wil ik dan het 4x20 display (dat zojuist is bezorgd) bevestigen.
Daarbij ben ik voornemens gewoon een klein breadboard te gebruiken.
Een printje is fraaier, maar ik ben niet zo'n soldeerder.....

Cranberry wijzigde deze reactie 27-07-2013 15:19 (4%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

quote:
RuudMR schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 00:54:
Klump4u,
Wil je het definitief op het breadbord laten zitten? Nog veel plezier B-)
Nee, ik wil wel een printje solderen maar wil niet telkens alles omgooien.
Het project wordt steeds uitgebreider en voor sommigen mischien niet meer te volgen.
Voor de meeste is het uitlezen van de P1 en S0 al voldoende, dit hoef dan niet op een uitgebreide printplaat, daarom mijn vraag of de oude aansluitschema's nog voldoen.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer alles wat hier gemaakt wordt enorm.

• RuudMR
Klump4u, de oude schema's gingen uitsluitend om een inverter voor p1, dat zit hier ook in.
En een trekweerstand voor de puls. Is onverkort bruikbaar. Op de print zit gewoon meer functionaliteit.
De poorten die je gebruik kan je gewoon in de sw aanwijzen. En alles wat je niet nodig heb gebruik je niet.
Zo is het ook met het schema.
Maar het schema lijkt wel complex maar is het zeker niet. Op het echt werkende model lijken zelfs minder draadjes te zitten dan lijntje in het schema. Maar de moduul past wel mooi bovenop de ND.
Lekker compact en betrouwbaar voor jaren werk. En dat zijn de breadboards zeker niet.
Gewoon een printje in elkaar solderen kost minder tijd dan een breadboard. Ik bouw best veel maar gebruik hiervoor nooit breadboards je moet namelijk later alles nog een keer doen.
Deze methode is veel sneller en beter, je moet wel kunnen solderen natuurlijk.
Maar je mag zelf kiezen. :) :) :)

• Sateetje1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10-04 23:37
Fritzing is wel geinig :)

• Cranberry
Binnenkort hoop ik ivm vakantie wat meer tijd te hebben om verder te gaan met de ND. Recent heb ik een display en IR reflective sensor (voor de gasmeter) binnengekregen. Die wil ik gaan aansluiten. Bovendien wil ik de ND netjes in een behuizing gaan inbouwen.

Vragen die ik i.v.m. hiermee heb:
- Hoe zit het met de stabiliteit van de laatste versie i.c.m. de 4.2. firmware? Is die vergelijkbaar met die van de laatste 1.x-versie van de software? (loopt bij mij nl. al bijna 4 maanden zonder enig probleem)
- Zijn er al ervaringen met extra sensors om water of gasmeter uit te lezen m.b.v. een (optische) pulsteller?
- Is de software geschikt om gasverbruik te versturen naar bijv. Cosm, zonder dat een P1 wordt gebruikt?

Het topic is dusdanig levend, dat ik het niet allemaal meer bij kan houden.

Wel kwijl ik van alle mogelijkheden. Wat een enorme slag is er de laatste maanden gemaakt. >:)

• Willie Wortel
Ik heb er wat nieuws in gehatseflatst:

heb ik gekocht bij :
http://dx.com/p/8-segment...module-for-arduino-147814

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/seven1_zps308d9925.jpg

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/seg6_zps54dd9fa4.jpg

section 2 wordt bij elkaar opgeteld.

je kan ook de gehele display gebruiken voor 1 waarde, instelling is dan BOTH.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/seg3_zps2f5f6c35.jpg

en een eventueel tweede/derde/vierde SevenSegments moet zo worden aangesloten etc....

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/segments3_zpsdd09dd91.jpg

de Clock en Data blijven dezelfde alleen ChipSelect veranderd.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 31-07-2013 10:10 (35%)

• Willie Wortel
quote:
Cranberry schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:48:
Vragen die ik i.v.m. hiermee heb:
- Hoe zit het met de stabiliteit van de laatste versie i.c.m. de 4.2. firmware? Is die vergelijkbaar met die van de laatste 1.x-versie van de software? (loopt bij mij nl. al bijna 4 maanden zonder enig probleem)
- Zijn er al ervaringen met extra sensors om water of gasmeter uit te lezen m.b.v. een (optische) pulsteller?
- Is de software geschikt om gasverbruik te versturen naar bijv. Cosm, zonder dat een P1 wordt gebruikt?
de stabiliteit van het programma is af te lezen aan de hand van het aantal bug meldingen hier op dit forum.
tis lekker rustig.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 31-07-2013 10:13 (11%)

• Willie Wortel
Hier een snapshot van wat ik aan het bouwen ben, de software is nagenoeg klaar.
Ik zit nog te wachten op wat spulletjes en dan kan ik alles erin bouwen.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/snap1_zps991e36b5.jpg

Het ziet er nu nog niet uit, maar wacht maar tot het aan de muur hangt, prominent in de woonkamer.!

• Willie Wortel
Nieuw op verzoek, een Variabele builder. Om datastreams te bundelen naar output.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/VarBuilder_zps8147c46d.jpg

en zo gaat dat naar een provider, LCD of you name it:

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/Varbuilder2_zps5126258e.jpg

• RuudMR
Fantastisch, hoe krijg je het voor elkaar. _/-\o_

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Heb zo net de SW 2.0.17 Core4.3 erop gezet.
Kijken of de onewire nu wel goed meedraait.
P1, S0, Onewire, Button LCD en naar PVoutput.
Als deze goed loopt het geheel maar eens op een printje solderen.

• RuudMR
Klump4u, vergeet bij de 18b20 sensoren de trekweerstanden niet anders is het instabiel, zie schema.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Ja ene van 4.7k heb ik ertussen.
Toch bedankt.

• Jeka60
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 04-04 23:13
@RuudMR
Is er een reden waarom je hebt gekozen voor de cmos 4000 familie en niet voor de 74hc... familie? Gewoon ter lering, ik snap nog steeds niet wat het verschil is tussen die ic's.

18 x 250 Watt Zuid

• RuudMR
Jeka, de verschillen zijn kleiner geworden tussen beide families.
Vroeger had je veel verschil in belasting poorten (de fanout) het stroomverbruik van de chip.
Tegenwoordig heb je heel veel soorten intern gebufferd of niet, je moet vrijwel altijd de datasheet raadplegen. Bv de smittrigger poort heb ook in de 74 serie bv de 7414. Maar de 74 serie is van huis uit voor 5 volt +- 0,25 volt. De 40 serie voor 3 tot 12 of 15 volt. Ik heb met al de series ervaring maar gebruik vooral als het kan de HEF40xx serie die is gebufferd, goed (uitgebreid) gedocumenteerd. Van huis uit Philips design tegenwoordig NXP goed leverbaar.. Deze gebruiken weinig stroom, intern fet, zowel source als sink capaciteit.
Je heb zelfs 74 nummers met hierachter een 40 nummer.
Beide technieken hebben ook verschillende functionaliteiten soms moet je een andere familie kiezen.
Bij de 74 werk je in principe met sink (stromen) signalen onderling, 40 met spanning onderling.
De 40106 is een heel mooie hex smittrigger, heel symetrisch welke heel erg veelzijdig kan worden gebruikt.
Kijk ook eens naar de 4093, is ook erg handig te gebruiken.
74 serie is ook vaak gemaakt voor omgekeerde logica. Dwz actie nul bv voor een /cs. (Actief nul chipselect)
Je kan ook niet altijd zomaar een ander merk met een zelfde type kiezen, er kunnen verschillen zijn.
Maw veel kleine en groteverschillen ,de keuze is reuze. :) :) :)

• Sateetje1
Heerlijk, iemand met verstand van elektronica :)

• Jeka60
Ruud,
De 7414 is TTL en werkt anders dan de 40106, maar de 74hc14 is ook cmos en werkt dan toch hetzelfde als de 40106? Is het dan mogelijk de 74hc14 te gebruiken ipv de 40106 en de 74hc4060 ipv de 4060? Ik las ergens op internet dat de 74hc..... beter bij de Netduino zou passen omdat deze een lagere minimale spanning voor een hoog signaal nodig heeft en dat dat beter aansluit bij de 3,3 volt output van de Netduino. (Maar jammer genoeg is niet alles wat op internet staat ook waar....)
Ok, de keuze is reuze, maar hoe meer keuze hoe moeilijker!

18 x 250 Watt Zuid

• RuudMR
Jeka, Leuk, al die verschillende soorten die op elkaar lijken.
Dikwijls gedaan om de aansluitingen overeen te laten komen. De hc staat voor Cmos technologie gelijk aan de 40 serie.
In alle gevallen kijken hoe de IC in de schakeling wordt gebruikt datasheet raadplegen enz.
In alle gevallen is het zo dat het opgegeven type uitgebreid is getest en werkt.
Soms vooral bij (een beetje) analoge signalen zoals bij een smittrigger kan het verschil maken.
De cmos werkt uitstekend tot 3 volt dus geen probleem, in de schakeling wordt 5V gebruikt, de ND werkt met 3,3 maar is 5V compatibel. (en bestand)
Zie het zo, in de ND zit een RC filter (integrator voor S0, en een differentiator voor de WD) gebaseerd op een cmos ingang, het is getest met een HEF40106BP. In de ND schakeling zal een gewone 7414 en alle andere varianten niet werken (waarschijnlijk wel de HC14).
Ik ben vroeger met electronica productie bezig geweest, er mocht toen beslist geen andere type dan voorgeschreven worden toegepast. Was er geen andere keuze dan moest dit eerst nauwkeurig worden onderzocht, zelfs een andere merk mocht niet zo maar. (kijk maar eens naar de verschillen tussen de CD en de HEF typen) Je kan je voorstellen wat voor gevolgen er tijdens een productie kunnen ontstaan. (zowel direct als bv onder temperatuur invloed of na enige tijd.)
Dus advies: gebruik het geteste type, maakt het leven veel eenvoudiger. :) :) :)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

databeestje

Von PrutsHausen

Ik wacht nog met smart op de nieuwe versie 2 software voor de ND2+

Was er al schot gekomen in het 4.3 framework? Ik kreeg de indruk dat deze bijna vrijgegeven was.

pfSense firewall ontwikkelaar en 3200Wp zonnepanelen installatie

• RuudMR
Allen,
Hierbij de laatste versie van het schema. (Concept V1.1)
Het is zo compleet en veelzijdig mogelijk gemaakt.
Ik ga er van uit dat er ooit een keer een printje van wordt gemaakt. (we zoeken nog een sponser)
Ik wil hier wel een ontwerp van maken maar alleen als het zeker is dat het geproduceerd gaat worden.
Het moet dan dubbelzijdig doorgemetaliseerd worden uitgevoerd.
Zelf etsen enkel of dubbelvoudig zie ik hierbij niet zitten.

http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/RMNDV11_zps22aba1ab.jpg

Geen grote wijzigingen, wel alle opmerkingen van vele zijde hierin verwerkt.
Zo zitten er nu 2 display aansluitingen (1x char. 1x grafisch) met een extra key ingang om een schermkeuze (oid) te maken. Lijkt mij handig.
Voor foto's van de print kijk even op 25 juli.
(laat je niet afschrikken het zijn maar draadjes en een paar IC's, paar uurtjes hobbyen en klaar.)
Dus kom op met die sponser.
Welke zonnepanelen leverancier investeerd in dit veelzijdige ontwerp . :) :) :)

• Jeka60
Ruud, Natuurlijk is een getest type beter. Maar je noemt zelf al een verschil tussen CD en HEF. Bij verschillende webwinkels worden die op één hoop gegooid en weet je dus nog niet wat je krijgt. Weet jij een webwinkel waar ze genoemde IC's hebben?

18 x 250 Watt Zuid

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 15:51:
Dus kom op met die sponser.
Welke zonnepanelen leverancier investeerd in dit veelzijdige ontwerp . :) :) :)
Ruud, wacht maar tot de software geheel klaar is en de waanzinnige promotie portfolio film het hele project in beeld verwoord...

Wat kost trouwens zo een printje maken?, waar moet ik aan denken? . Misschien is het commercieel wel interessant als zoiets "out of the box" komt. Kijk, ik ken mindere projecten.....

~
De VarBuilder kan nu ook complexe berekeningen uitvoeren inclusief haakjes openen "(" en sluiten ")" afhandeling. bv -13+(-5+6*3)/((15+3-2)-(-1+3)) waarbij numeriek ook de input waardes van de pulsemeter of slimme meter mag zijn.
bv -13+(-5+6*3)/((15+Pulsemeter(1).watt-2)-(-1+3))

De variabelen zijn ook genest te gebruiken (dus een VAR in een VAR), alleen oppassen voor een eeuwige loop.
bv -13+(-VAR1+5+6*3)/((15+3-2)-(-1+3))

en het geheel in een vriendelijk menu gestuurde builder gegoten.
Ik zal van de week eens uitvoerig uitleggen HowTo use.....

Willie Wortel wijzigde deze reactie 02-08-2013 17:11 (14%)

• RuudMR
Willie, geweldig het printje gaat er komen. Geloof ik in.
Ik zal eens informeren wat het kost, het is al wat langer geleden dat ik dubbelzijdige printjes heb laten maken. Dit is echt een veelzijdig project wat het waard is.

En met de varbuilder kan ik mijn rekenmachine wel weggooien, mooi.

Vraagje:
Ik kan nu (nu nog webbased) sturingen doen, en het werkt echt, maar kan ik ook een pcf chip als ingang programmeren en bv statussen opvragen?

Lijkt mij mooi om hier een ipad, iPhone oid applicatie van te hebben, ook voor uitlezen van de meetgegevens.
Een meervoudige remote i/o bediening.

Wie heeft er ervaring en/of het talent om zo iets te maken. Er moet toch iemand zijn.
Meld het op dit forum. Eeuwige room zal je deel zijn. ;)
:) :) :)

• zonnebaas
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 21:07

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Mannen Hulde _/-\o_

Ik probeer het nog wat bij te lezen. Om in de langere wintermaanden die vast weer komen toch maar een netduino 2 plus bestellen. De netduino plus "old school" werk hier naar volle tevredenheid.
Het word een mooi project toch nog maar eens de soldeerbout opzoeken en de MTS - Electronica weer in de praktijk brengen. Nogmaals goed bezig 8)

zonnebaas wijzigde deze reactie 02-08-2013 20:06 (97%)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• RuudMR
Jeka, ik zou even op ebay kijken, hier kan je werkelijk alles vinden incl. De pcf8574 i/o modulen en relais boardjes. Ik heb eea aan i2c modulen besteld, ik laat weten of het goed functioneerd na het testen hiervan.
Er zijn hele mooie relaisboards (4 relais) te krijgen met optokoppel scheiding voor < 6 euro.
Maar je moet wel echt de juiste bestellen. Ik laat horen als meer duidelijk is. :) :) :)

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:15:
k kan nu (nu nog webbased) sturingen doen, en het werkt echt, maar kan ik ook een pcf chip als ingang programmeren en bv statussen opvragen?
Ruud pcf aan/uit zit toch al in het programma, tik maar help in je webbrowser.
De status van de pcf zal ik in de nieuwere versie 2.0.1.9 programmeren zeg maar.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 02-08-2013 20:42 (42%)

• RuudMR
Willie, klopt, ik zeg toch ook dat het al werkt. Misverstandje? ;)
Het gaat om ingang status remote opvragen, mooi in versie 2.0.1.9.

Heb je nog gelegenheid gehad voor de spanningmeting? 230V~. :) :) :)

• RuudMR
Veel sensoren, je moet wel even je Chinees ophalen.
http://auto-ctrl.taobao.com/
Dit is de fabrikant/ leverancier van de watersensor leverbaar via dx.com.
http://dx.com/p/k1208042-...sensor-module-blue-150314

• Willie Wortel
Het probleem waar de meeste mee zitten is dat de watermeter vaak onder de vloer geplaatst is in een (zeer) vochtige omgeving.

• Willie Wortel
Voor Tweakers die eens onder de motorkap willen kijken, hier de varExtract programma code:
zo simpel kan het leven zijn. >:)
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
Module Module1

Sub Main()
        ' write your code here
      Dim result As New varExtract

result.EvaluateString("-27+(3+(44-173)+154-(12*2-3))")

End Sub

End Module

Public Class varExtract

Public Function EvaluateString(ByVal strToEvaluate As StringAs String

Dim openParenthesis As Integer
      Dim closeParenthesis As Integer

Try

Do While True

openParenthesis = strToEvaluate.LastIndexOf("(")
            If openParenthesis = -1 Then
               Exit Do
            End If

closeParenthesis = strToEvaluate.IndexOf(")"openParenthesis)
            If closeParenthesis = -1 Then
               Exit Do
            End If

strToEvaluate = strToEvaluate.Substring(0openParenthesis) & _
                calculate(strToEvaluate.Substring(openParenthesis + 1closeParenthesis - openParenthesis - 1)) & _
                strToEvaluate.Substring(closeParenthesis + 1)

Loop

Return calculate(strToEvaluate)

Catch ex As Exception

Return ""

End Try

End Function

Private Function calculate(strToEvaluate As StringAs String

Dim inIndex As Integer
      Dim OperatorsMultiplieDivide As Boolean = True
      Dim result As String = ""

Do While True

Dim strleft As String = ""
         Dim strRight As String = ""
         Dim strLeftToEval As String = ""
         Dim strRightToEval As String = ""
         Dim intOperatorInStr As Integer

If OperatorsMultiplieDivide Then
            inIndex = findOperatorsLeft("*/"strToEvaluate.ToCharArray)
            If inIndex = -1 Then
               OperatorsMultiplieDivide = False
            End If
         End If

If Not OperatorsMultiplieDivide Then
            inIndex = findOperatorsLeft("+-"strToEvaluate.ToCharArray)
            If inIndex = -1 Then
               Exit Do
            End If
         End If

Dim _operator As String = strToEvaluate.Substring(inIndex1)

strLeftToEval = strToEvaluate.Substring(0inIndex)

intOperatorInStr = findOperatorsRight("*/+-"strLeftToEval.ToCharArray)

If intOperatorInStr > -1 Then
            strleft = strLeftToEval.Substring(0intOperatorInStr + 1)
            strLeftToEval = strLeftToEval.Substring(intOperatorInStr + 1)
         End If

strRightToEval = strToEvaluate.Substring(inIndex + 1)

intOperatorInStr = findOperatorsLeft("*/+-"strRightToEval.ToCharArray)
         If intOperatorInStr > -1 Then
            strRight = strRightToEval.Substring(intOperatorInStr)
            strRightToEval = strRightToEval.Substring(0intOperatorInStr)
         End If

Select Case _operator

Case "*"
               result = (Double.Parse(strLeftToEval) * Double.Parse(strRightToEval)).ToString
            Case "/"
               result = (Double.Parse(strLeftToEval) / Double.Parse(strRightToEval)).ToString
            Case "+"
               result = (Double.Parse(strLeftToEval) + Double.Parse(strRightToEval)).ToString
            Case "-"
               result = (Double.Parse(strLeftToEval) - Double.Parse(strRightToEval)).ToString
         End Select

strToEvaluate = strleft & result & strRight
      Loop

Return strToEvaluate
   End Function

Private Function findOperatorsLeft(ByVal operators As StringByVal strToCheck() As CharAs Integer

For t As Integer = 1 To strToCheck.Length - 1 Step 1
         If operators.IndexOf(strToCheck(t)) > -1 Then Return t
      Next
      Return -1
   End Function

Private Function findOperatorsRight(ByVal operators As StringByVal strToCheck() As CharAs Integer

For t As Integer = strToCheck.Length - 1 To 1 Step -1
         If operators.IndexOf(strToCheck(t)) > -1 Then Return t
      Next
      Return -1
   End Function

End Class

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:36

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Ziet er strak en geordend uit willie en wat een sprongen maakt deze software de laatste tijd.
Super

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3000 Coolcept op 180º zuid Live 10x German solar 165Wp @ Fronius ig 15, Advanced PV Logging

• RuudMR
De watermeter:
Zijn er al andere die het werkend hebben??

Die van mij werkt, betrouwbaarheid moet nog bewezen worden maar het ziet er goed uit.
Gebruik gemaakt van deze sensor:
http://dx.com/p/k1208042-...sensor-module-blue-150314

Beetje omgebouwd vanwege de toegang en ik heb een centrale 12Volt voorziening, dus een 78L05 toegevoegd. De potmeter naar onder verplaatst. Zie de foto.
De unit zit vast met (prof.) dubbelzijdig tape onder de potmeter.

http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-03114546_zps339ff8ef.jpg
De aangepaste sensor.

http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-03120101_zpsaa043d9c.jpg
En in combinatie met de watermeter,

http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-03142237_zps0eb49c4b.jpg
En de display.

Let wel dit zijn de eerste beelden, er moet vast nog iets worden aangepast.

De software was gemakkelijk in te stellen. (dankjewel Willie)
Ook de dataproviderinstellingen gingen uitstekend.

Instelling:
De sensorprint beschikt over een ledje waaraan te zien is of een reflecterend vlak aanwezig is.
De instelling verloopt met een multiturn potmeter is goed te doen maar is een preciese instelling.
De sensoren moeten aan de buitenkant kijken anders reageren ze ook op de pijl, en dan heb je dubbele waarden. Maar met een lopende kraan en een schroevendraaier is het goed te doen.
Nu maar eens kijken hoe het blijft werken.

Het uitgangssignaal is TTL maar laat zich via de hardware uitstekend verwerken.

(ja, onder de vloer in een vochtige ruimte moet je het minstens beschermen met plasticspray)
Condens kan dan ook storingen veroorzaken. Bij mij zit de meter in de meterkast, geen probleem dus.
Voor wie het iets vind, veel succes. :) :) :)

(Willie, stevig stukje SW, ik zei het al weg met de rekenmachine) ;)

RuudMR wijzigde deze reactie 03-08-2013 22:30 (5%)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-04 16:54

Gé Brander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Netuino Plus logged

Whooooohaaaa! Ik ben er weer. Lekker drie weken vakantie gehad. Net de glasvezel aangesloten:
http://www.speedtest.net/result/2878566600.png
Nu kan ik weer volle snelheid meedoen. :)

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Ik ben bezig met de sw versie 2.0.17maar ik ben even het spoor kwijt welke i2c versie ik nu moet hebben voor de 4 x20 display, ik heb 3 keuze maar op alle 3 geen text op de display, ik weet even niet wat er nu mis gaat.

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3000 Coolcept op 180º zuid Live 10x German solar 165Wp @ Fronius ig 15, Advanced PV Logging

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Willie,
De 2.0.17 v4.3 loopt hier nu 3 en halve dag aan een stuk met onewire aan.
Met de verandering van 1 seconde naar 30 seconden bij de onewire lijkt het goed te doen.
Ga deze week eens een 2e onewire eraan hangen.
Heb verder P1, S0, PVoutput, 2 ledjes en LCD met buttons.
LCD bouwt nu ook soepeler op, alleen geeft hij de systeeminfo niet ieder cyclus weer(is verder geen ramp)
In de Uptime weergave zit weer 2 x dagvermelding.
Zie foto,
http://members.home.nl/klump4u/Now%20uptime%202.0.17.JPG

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

iemand die weet welke i2c nodig is voor de 4x20 display (met de 5 zwarte stippen op de achterkant) het lijkt op alle 3 niet te werken......:(

hij geeft ook 2 rows om te zien, staat op 4 met 20 collums, snap er niets van.

• reinten
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-02 21:37
Roll-Co,

Ik heb denk ik dezelfde display en ook mijn display geeft vaak die 2 regels met blokjes. Volgens mij laad de netduino dan de instellingen niet van de microSD. Geen idee waar dit aan ligt maar ik heb gemerkt dat als ik de instelwaarden hardCopy naar de microSD en de ND opnieuw opstart dat dan wel alles gaat werken?? Daarna kan ik ook via ethernet aansturen, Save/Load werkt dan gewoon.

Instellingen die ik gebruik:

LCD Hardware Type I2C
Rows 4
Columns 20
Addres I2C 0x27
RefreshInterval 10

ik heb een ND+2 waar dit op loopt.

Groet, Ton

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Ton

Ik heb dat zo nooit gedaan maar meestal doe ik alleen netwerk en de pulsemeters en de rest via de webpage.
En eerst (zal in jou versie nog zo zijn) was er maar 1 optie i2c en nu 3.
Alle 3 al een keer geprobeerd maar geen beeld.

• Willie Wortel
quote:
Rol-Co schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 16:08:
iemand die weet welke i2c nodig is voor de 4x20 display (met de 5 zwarte stippen op de achterkant) het lijkt op alle 3 niet te werken......:(

hij geeft ook 2 rows om te zien, staat op 4 met 20 collums, snap er niets van.
Ja, het is wel een duidelijke omschrijving, een LCD display met 5 zwarte stippen op de achterkant. 8)

Rolco, dat hebben de LCD gebaseerd op de J204A allemaal. Het gaat om de interface het kleine kaartje wat op het LCD gesoldeerd zit. Is dat de YwRobot lcm1 802 van Sainsmart......
Ja.... I2C Sainsmart, 4, 20, 0x27

Maar de LCD heeft toch altijd goed gewerkt?

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Willie Wortel schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 18:28:
[...]

Ja, het is wel een duidelijke omschrijving, een LCD display met 5 zwarte stippen op de achterkant. 8)

Rolco, dat hebben de LCD gebaseerd op de J204A allemaal. Het gaat om de interface het kleine kaartje wat op het LCD gesoldeerd zit. Is dat de YwRobot lcm1 802 van Sainsmart......
Ja.... I2C Sainsmart, 4, 20, 0x27

Maar de LCD heeft toch altijd goed gewerkt?
Ja erg summier maar ja er staat ook weinig op :)
Het heeft altijd gewerkt ja, maar nu nieuwe ersie moet ik alles opnieuw instellen, normaal met de 2.0.14 had ik alleen ic2 dus kon niet missen.
Jij hebt er een blauwe en gele versie van.

Wat er is weet ik niet, hij geeft ook maar 2 regels aan digits, net of hij vastgelopen is.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Hij doet het weer, sainsmart gekozen en rebooten elke dag aangezet, na 0:00 uur was ie er.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Dat paneeltje invullen naar je zin is nog steeds wel een heel werkje, ik heb inmiddels al 23 regels in de lcd content tab :)

Willie
Er schoot mij een leuk idee te binnen maar ik weet niet of dat kan, de meeste hebben de display niet in de buurt van de pc, daar ben ik geen uitzondering in denk ik dus je kan slecht zien of je instelling er uit ziet zoals je wilt. Zou je op 1 of andere manier een simulator kunnen toepassen op het display gedeelte zodat je op de pc kan zien hoe het gaat worden voor je hem saved naar de netduino.
Misschien zijn er tweakers die zoiets wel eens gemaakt hebben?

Het is maar een hersenspinsel hoor ;)

• Willie Wortel
Rolco, dat is te veel werk om een emulator te maken.

Wel heb ik de VarStringbuilder al aardig klaar, hier een snapshot :

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/VarbuilderVersie1_zps42e50999.jpg

en dan wordt al die tekst omgezet naar de netduino in een paar tekens, die er vervolgens raad mee weet.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/SnapStringbuilder_zps0a699c28.jpg

• Willie Wortel
Het wordt nu rustiger met updates, ik ga eerst op vakantie en daarna op mijn gemak mijn eigen solar log station bouwen, daar ben ik tot nu toe niet aan toegekomen. Dan komen ook alle onvolkomenheden in de software aan het licht want getest heb ik het niet echt.

• RuudMR
Rol-co,
Ik weet niet wat voor display je gebruikt maar bij het seriële display kan je probleemloos een extra display toevoegen. De digole display's kosten niet veel.
Ze verlichten alleen wel je hele huis, ik zal een automatisch dimvoorziening hiervoor maken.
(laat ik nog horen) Ik gebruik twee displays 4x20 tekens. :) :) :)

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Hier kan je ook meerdere screens maken :)

26 regels nu en heb het weer in orde

Kijk uit, kijken is ook willen hebben >:)

• Willie Wortel
Ik heb vandaag eerst eens de webpagina onder handen genomen. Deze was helemaal niet bedoeld om 10.000 regels (tienduizend) zonder commentaar te herbergen. Daardoor was eea onoverzichtelijk geworden met al dat gemetsel. Ook had Ruud een aantal rariteiten ontdekt (kubieke meters die ineens kilowatts werden etc.... of LED verwijzingen die als sneeuw voor de zon verdwenen....), ook opgelost.

Nu ben ik helaas ruim 2 uur bezig geweest om een pcf8574 aan de praat te krijgen, helaas tot nu toe zonder resultaat. Ik zal een foto maken met tekening voor Ruud, kan hij even kijken.
Kan toch niet zo moeilijk zijn dat aansluiten zou je denken op een prikbordje.
Gewoon een IC en een ledje. Het vreemde is dat ik ook een kant en klaar printje heb gekocht en die doet het wel maar de losse IC's niet.

~

De LCD achtergrond verlichting (backlight) kan je uitzetten via je webpagina.
Je hoeft het niet altijd te laten branden.

• virtualex
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 11-03 10:50
Is er voor mij ook de mogelijkheid om met de V2 software te spelen?

Iedereen is zo lekker bezig met de hardware en ik heb inmiddels zelf ook al de nodige spullen bijeen om een beetje te prutsen... het weer wordt ook minder dus de soldeerbout staat al klaar.. :*)

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Willie Wortel schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:28:

~

De LCD achtergrond verlichting (backlight) kan je uitzetten via je webpagina.
Je hoeft het niet altijd te laten branden.
In versie 2.0.17 ? Ik zat al te denken om ipv de jumper een weerstandje te nemen om het wat te dimmen.

Virtualex,
Dat kan wel mits je een netduino plus v2 hebt met 4.3 firmware, oudere versie's 2.0 of met firmware 4.2 staan in dit topic een stukje terug.

• virtualex
Rol-Co,
ik heb de plus v2 nu nog met de Software 1.3.2 draaien. Welke versie raad je aan om te testen ?

• Willie Wortel
Ja Rolco, in die versie kan je het backlight uitzetten.Kijk maar met je browser.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
virtualex schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:03:
Rol-Co,
ik heb de plus v2 nu nog met de firmware 1.3.2 draaien. Welke versie raad je aan om te testen ?
Ik heb alleen ervaring met nf 4.3 met 2.0.17 en lager vanaf willie met de 4.3 begon, dus als je op 4.3 beta wilt draaien zou ik de laatste versie nemen :)

• virtualex
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:09:
[...]

Ik heb alleen ervaring met nf 4.3 met 2.0.17 en lager vanaf willie met de 4.3 begon, dus als je op 4.3 beta wilt draaien zou ik de laatste versie nemen :)
klinkt logisch :-) hoe kom ik aan die laatste 4.3 beta versie?

• Cranberry
Is het niet zo dat 4.2 doorgaans stabieler is dan 4.3?? Als dat zo is, dan is er ook een valide reden om voor 4.2 te opteren.

Cranberry wijzigde deze reactie 06-08-2013 21:18 (38%)

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
Cranberry schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:17:
Is het niet zo dat 4.2 doorgaans stabieler is dan 4.3?? Als dat zo is, dan is er ook een valide reden om voor 4.2 te opteren.
Zoals ik schreef, ik heb alleen ervaring met 4.3 net frame work met de v2 dus kan er weinig zinnigs over zeggen.
2.0.14 was 1x echt vastgelopen in een paar weken, 2.0.17 is beter, meer opties, ik ga er vanuit dat het minstens net zo goed is.

Virtualex

Als je met 2.0.17 wilt spelen moet je de firmware updaten naar 4.3 aangezien ik geen 4.2 versie er van heb, misschien heeft iemand anders wel. Dus eerst firmware updaten, hoe je dat doet kan je op de netduino forums vinden.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

De V4.3 versie 2.0.0.9 heeft hier 22 dagen ,aan een stuk gelopen
De V4.3 versie 2.0.14 draaide 27 dagen aan een stuk.
Nu de V4.3 versie 2.0.17 lopen met:
P1,S0, 2x onewire,PVoutput,Xively,LCD met buttons en 3 ledjes.
Nog geen stop gezien.(afkloppen) ;)

• virtualex
Klump4u,
waar haal ik de V4.3 versie 2.0.17 vandaan? Ik kan nergens een linkje vinden....

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

Moet je effe Rolco DM, die heeft een link.

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
virtualex schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:48:
Klump4u,
waar haal ik de V4.3 versie 2.0.17 vandaan? Ik kan nergens een linkje vinden....
Netduino forums voor de firmware, sdk's, microsoft voor visual studio en dan de sw bij mij of Ge brander.

• RuudMR
Klump4u, natuurlijk vervelend wanneer het plotseling stopt. De watchdog met de 4060 is een mogelijke oplossing, zie schema het werkt goed. Wanneer de hartbeat stopt en dit is het sd wr signaal, volgt na 2,5 minuut een reset en loopt alles verder. Alleen sommige dagtellers worden gereset, maar hier moet denk ik een sw oplossing voor zijn. (Ik gebruik 4.3 en heb ook last van dit verschijnsel)
De registratie loopt dan in ieder geval door
Probeer het eens uit het kost 1 ic. :) :) :)

RuudMR wijzigde deze reactie 06-08-2013 22:10 (8%)

• Willie Wortel
Het mysterie waarom mijn pcf8574 IC's niet werkten is ook opgelost. Daar kom je toch niet op..........zoiets verzin je toch niet...............

Ik had een mooi schema gemaakt HowTo aan te sluiten........maar er niet op gekeken.....

Wat was er aan de hand......Ik had de data lijnen SDC en SDA correct aangesloten volgens schema maar de weerstanden 2K3 naar aarde in plaats van naar 5 volt. Ik kan jullie melden, op elke andere manier komt er geen muziek uit, zeg maar......

het is een aanrader om zo een IC aan te schaffen, al dan niet voorzien van een printplaatje om het gemakkelijk aan te sluiten, tis errruuuugg handig om meerdere leds te laten flikkeren bij in/ouput.

maar mijn eind conclusie,......je kijkt er gewoon overheen, een programma schrijven gaat me makkelijker af.

• Willie Wortel
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:24:
Hier kan je ook meerdere screens maken :)

26 regels nu en heb het weer in orde

[video]

Kijk uit, kijken is ook willen hebben >:)
Rolco, de 26 regels kan je straks terug brengen met de helft met behulp van de VarBuilder.
Maar ziet er wel mooi uit. Zoiets maak ik ook voor in de huiskamer als alles klaar is, samen met het grafische display en de SevenSegments Retrolook tellertjes.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

2500wp Zuid-Limburg

quote:
Willie Wortel schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:37:
Het mysterie waarom mijn pcf8574 IC's niet werkten is ook opgelost. Daar kom je toch niet op..........zoiets verzin je toch niet...............

Ik had een mooi schema gemaakt HowTo aan te sluiten........maar er niet op gekeken.....

Wat was er aan de hand......Ik had de data lijnen SDC en SDA correct aangesloten volgens schema maar de weerstanden 2K3 naar aarde in plaats van naar 5 volt. Ik kan jullie melden, op elke andere manier komt er geen muziek uit, zeg maar......

het is een aanrader om zo een IC aan te schaffen, al dan niet voorzien van een printplaatje om het gemakkelijk aan te sluiten, tis errruuuugg handig om meerdere leds te laten flikkeren bij in/ouput.

maar mijn eind conclusie,......je kijkt er gewoon overheen, een programma schrijven gaat me makkelijker af.
Willie,
Als je een pcf8574 aansluit op de SDC en SDA kun je dan ook nog de LCD met buttons op deze ingangen laten draaien of werk dat niet?

• Willie Wortel
quote:
klump4u schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:25:
[...]

Willie,
Als je een pcf8574 aansluit op de SDC en SDA kun je dan ook nog de LCD met buttons op deze ingangen laten draaien of werk dat niet?
Ik heb geen idee, de LCD met buttons staat op 0x20 afgesteld (dat kan je niet veranderen), en dat is ook het eerste adres van de pcf8574P, Nu kan je de pcf op een ander adres zetten door 1 van de eerste pins (A0, A1, A2) op 5 volt te zetten en de andere 2 pins naar aarde. Ik heb dit nooit getest of het werkt, kan van de week wel even kijken. Wel heb ik meerdere pcf's in gebruik. Voor 6 euro heb je op ebay een compleet gesoldeerd setje kant en klaar.

zoiets:
http://www.ebay.com/itm/P...0&hash=item43bdb0e841

• RuudMR
Digole serieel display:
De display geeft heel erg veel licht, automatisch dimmen is wenselijk.
Intussen een automatisch dimmende digole serieel display gemaakt, ik ga het nog even testen, schema volgt. 1 ldr, 1 transistor, 3 weerstanden. Simpel te bouwen. :) :) :)

• Willie Wortel
quote:
RuudMR schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:47:
Digole serieel display:
De display geeft heel erg veel licht, automatisch dimmen is wenselijk.
Intussen een automatisch dimmende digole serieel display gemaakt, ik ga het nog even testen, schema volgt. 1 ldr, 1 transistor, 3 weerstanden. Simpel te bouwen. :) :) :)
Ik heb het ook mooi met een infrarood afstandsbediening zo groot als mijn duim, klik aan/klik uit......klik aan klik uit. Zo makkelijk kan het leven zijn.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/af2_zps97c66fd9.jpg

Willie Wortel wijzigde deze reactie 07-08-2013 21:03 (7%)

• Sateetje1
N.a.v. emailverkeer tussen Ruud en mij hierbij een aantal foto's en twee printlayouts in PDF. Makkelijk zelf te maken met een UV-lamp, ontwikkelaar en etsmiddel.

http://www.fiat500f.nl/IMG_4144_1067x800.jpg
http://www.fiat500f.nl/IMG_4145_1067x800.jpg
http://www.fiat500f.nl/IMG_4147_1067x800.jpg
http://www.fiat500f.nl/IMG_4148_1067x800.jpg
http://www.fiat500f.nl/IMG_4150_1067x800.jpg
http://www.fiat500f.nl/IMG_4151_1067x800.jpg

Netduino shield:
http://www.fiat500f.nl/P1S0_v4_0_etch_copper_bottom.pdf

Led-board:
www.fiat500f.nl/LED_board_etch_copper_bottom.pdf

Printen op folie die gebruikt wordt voor projectoren (te koop bij V&D), 2x printen en op elkaar leggen tijdens belichten.

Onderdelen gekocht bij AST Electronica Moerstraten en eBay.

Er zit op:
- 2x S0
- 1x P1 via RJ11
- 1x Temperatuurmeting via 18B20
- 8x LED indicatie
- 1x I2C aansluiting
- 1x Watchdog (aan en uit te zetten via jumper)

Voor vragen mag je een PM sturen.

• Willie Wortel
Sateetje, dat ziet er netjes uit, maar past niet bij mij, veel te ingenieus joh...dat geloven ze nooit dat ik zoiets zou hebben gemaakt. :*) ...... ik heb 5 kilometer boeken en evenzoveel stapels lectuur. Bij mij is het een soort winkeltje van malle pietje zeg maar met altijd een kop (koude) koffie voor me.

• Sateetje1
:)

• Willie Wortel
Hier een inkijkje in een stukje van mijn hokkie, de tweede monitor gebruik ik bij het editen van foto/film materiaal.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/joopshokkie_zps7b0bc66d.jpg

• Sateetje1
Had ook mijn bureau kunnen zijn, hahaha

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

Best nog netjes willie, ik heb een kamertje van 3,5m bij 2,5m met over de lengte 2 tafels van 80cm diep zelf gemaakt en beide vol , er tussen kan ik net zitten.

Rol-co denk dat ie maar eens op moet ruimen....... :X

• virtualex
Vandaag de Netduino Plus 2 overgezet naar V4.3 versie 2.0.17 en ingesteld. Was wel een drama met het flashen van de firmware, heb zowat alle problemen die hier gemeld zijn voorbij zien komen.
Uiteindelijk is het toch gelukt na wat SDK's etc.. te de-installeren en te her-installeren met de nodige reboots van de PC.

Sinds 15:00 de boel draaiende met P0, S0 onewire, pvoutput en xively..... nu de rest nog bouwen.

Tja en dan zie je die nette printplaat van Sateetje1 voorbij komen d:)b ... dan gaat het kriebelen en dan is de keuze etsen of toch experimenteer print.
Ik denk dat ik de laatste print zo'n 20 jaar geleden in de etsbak gehad heb ... Zou ik het nog kunnen?

• virtualex
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:45:
Best nog netjes willie, ik heb een kamertje van 3,5m bij 2,5m met over de lengte 2 tafels van 80cm diep zelf gemaakt en beide vol , er tussen kan ik net zitten.

Rol-co denk dat ie maar eens op moet ruimen....... :X
Mijn kamer is groter en daar is het nog een grotere bende ;) ik wil er wel een foto van maken maar kan zo snel de camera niet vinden 8)7

Zo zie je maar je hebt altijd ruimte gebrek....

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
virtualex schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:02:
Vandaag de Netduino Plus 2 overgezet naar V4.3 versie 2.0.17 en ingesteld. Was wel een drama met het flashen van de firmware, heb zowat alle problemen die hier gemeld zijn voorbij zien komen.
Uiteindelijk is het toch gelukt na wat SDK's etc.. te de-installeren en te her-installeren met de nodige reboots van de PC.

Sinds 15:00 de boel draaiende met P0, S0 onewire, pvoutput en xively..... nu de rest nog bouwen.

Tja en dan zie je die nette printplaat van Sateetje1 voorbij komen d:)b ... dan gaat het kriebelen en dan is de keuze etsen of toch experimenteer print.
Ik denk dat ik de laatste print zo'n 20 jaar geleden in de etsbak gehad heb ... Zou ik het nog kunnen?
Mooi dat het gelukt is, de hex laden kan met de speciale mfdeploy, dan gaat het een stuk soepeler.

Een printplaat maken is ook zeker 20 jaar geleden hier voor een regelbare 10A voeding die het overigens nog doet.
Wel op de primitieve manier met een watervaste stift een bak water en een elektrisch lasapparaat....

Erg mooi sateetje, chapeau!

• virtualex
Rol-Co,

was dat de regelbare labvoeding met stroombegrenzing uit de Elektuur toevallig met de 2n3055 torren ?

• Rol-Co

Rol-Co

3,10kWp + 1,65kWp

quote:
virtualex schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 22:30:
Rol-Co,

was dat de regelbare labvoeding met stroombegrenzing uit de Elektuur toevallig met de 2n3055 torren ?
Poeh, das 20 jaar terug man, zou ik moeten kijken maar het kan goed, ik heb er 2 grote koellichamen achterop inderdaad.
Regelbare voeding met een beetje vermogen was "Hot" toen.

• RuudMR
Sateetje, ziet er geweldig uit, heb je ook het as-build schema, mag ook in klad, wil ik wel een tekening (variant) van maken. (mag via de mailbox)
Het huidige schema is uitgebreider maar zit bij mij wel 1:1 op mijn print, maar ik denk dat het voor de meeste voldoende is en het is vast makkelijker te maken. :) :) :)

• virtualex
Vanochtend zag ik dat de Netduino netjes online was echter hij leest de P1 niet meer uit alle waardes staan op nul. De S0 en de Onewire lopen wel gewoon.

Hij staat zo ingesteld dat hij elke dag een reboot heeft en data vanaf de SD kaart leest. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Command Now

LastTimeReceivedTelegram: 01/01/1601 00:00:00

ConsumedElectraDay: 0.000
ConsumedElectraNight: 0.000
ConsumedElectraTotal: 0.000
ConsumedToday: 0.000
CurrentConsumingElectra: 0.000

SolarDeliveryDay: 0.000
SolarDeliveryNight: 0.000
SolarDeliveryTotal: 0.000
SolarDeliveryToday: 0.000
CurrentSolarDeliver: 0.000

ConsumedGasToday: 0.000
ConsumedGasTotal: 0.000

Current ElectraRate: Day (High)

PulseMeter (0) Deliver Now: 1908
PulseMeter (0) Total kWh: 4.062
PulseMeter (0) Pulses: 4062

TemperatureMeter (0) Temperature: 23.62

Historic SolarTotalAtStartNewDay or New Start Netduino: 0.000
Historic ElectraTotalAtStartNewday or New Start Netduino: 0.000
Historic GasTotalAtStartNewday or New Start Netduino: 0.000

Netduino Core Version: 4.3.0.0
Software Version : 2.0.1.7
Uptime: 0d:10:57:48.2602450

• RuudMR
De Digole serial LCD display:
Erg fijne en mooie display, maar.........
Geeft erg veel licht je kan er een kamer mee verlichten.
Het stroomverbruik is gering maar met de dimschakeling gaat dit zelfs (gedimd) 0,2 Watt omlaag.
(alle beetjes helpen)
De schakeling:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08195423_zpsd456ed74.jpg
De uitvoering:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08192649_zps79dd4465.jpg
Het resultaat:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08193255_zpsfcd51ee2.jpg
De sensor, type 5516:
http://www.ebay.com/itm/1...3D130733177106%26_rdc%3D1
Het kastje:
http://www.ebay.com/itm/1...3D130739746438%26_rdc%3D1
Er komt nog een toetsje bij, het geheel kan met een telefoonkabeltje 4 aders worden aangesloten.
Het dimmen werkt uitstekend. (Er zijn digole lcd's met 3 en 5 zwarte pukkels (ic's) het werkt op beide)

RuudMR wijzigde deze reactie 08-08-2013 22:46 (3%)

• RuudMR
Nog even terug naar het complete schema: (nu compleet met aangepaste print)
Het schema: (van het schema is een nieuwe versie beschikbaar verder op dit forum)
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/RMNDV11_zps22aba1ab.jpg
De bijhorende print:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08192248_zpsbe6f7aa5.jpg
De sporen (draadjes)zijde:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08192320_zpsbf929be1.jpg
De complete schakeling:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08192200_zps2626d3cf.jpg
Complete opstelling:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08193610_zpsb80318ae.jpg
Inclusief uitbreidings relais:
http://i1346.photobucket.com/albums/p690/RuudMR/2013-08-08200034_zps4dc0ffde.jpg
Dit (4 voudig) relais is potentiaal gescheiden dmv optokoppels direct door de PCF8574 aan te sturen
(met low 'sink' signal) zie:
http://dx.com/p/4-channel...ial-arduino-boards-224069
Voor dit geld kan je geen relais meer kopen.
(en dit relais heeft een veilige barieere tussen de stuurkant en de 230V.)
De aansturing van dit relais kan met deze print:
(opgenomen stroom bij de 5V uitvoering is 80mA per ON relais, even met de voeding rekening houden.)
http://dx.com/p/pcf8574-io-expansion-board-blue-151551
De I2C steker op deze print komt overeen met de aansluiting op de print.
Je kan (nog) 7 van deze modulen op de hoofdprint aansluiten. Inclusief de pcf op de uitbreidingsprint maakt dit 64 in en uitgangen programmeerbaar, dit moet toch voldoende zijn. (leuk PLCtje) ;)
Veel succes. :) :) :)

RuudMR wijzigde deze reactie 20-09-2013 09:01 (5%)

• Willie Wortel
Ruud het schakelen van de 230v via een relais, de 230 kant. Welke draad onderbreek je met het relais, de fase draad of de nul, wat is het veiligst, kortom HowTo... veilig schakelen met de relais?

Je dimmer ziet er gelikt uit, ga ik ook maken en het etsen van een printplaatje (had ik nog nooit gezien) ga ik me in verdiepen.

Vandaag de varBuilder afgemaakt en in het programma gehasteflatst, uitgebreid getest en moet zeggen, het werkt erg goed moet ik zeggen. Zelfs recursie van de variabelen is toegestaan (in de variabele een andere variabele aanroepen) Hierdoor is het mogelijk om complexe berekeningen uit te voeren, hier word je blij van van zo een krachtig en gebruiksvriendelijke tool. Zal een tutorial maken hoe te gebruiken.

Als ik van of na het weekend tijd heb hatseflats ik de infrarood afstandsbediening in het programma, functies die daaraan gehangen kunnen worden zijn te raden in de toekomst.

• RuudMR
Willie,
Bij 230V bij een huisinstallatie altijd de fase, in de praktijk bv een schemerlamp met schakelaar werkt het beide.
Veiligheid is erg belangrijk bij de aangegeven print kan je zien dat er luchtsleuven in de print zijn gemaakt.
zie http://dx.com/p/4-channel...ial-arduino-boards-224069.
Hierdoor is de scheiding goed. (vuistregel overslag door lucht 1kV per 1mm lucht).
Over veiligheid:
http://www.zdnet.nl/nieuw...laders-levensgevaarlijk-/
of deze
http://www.righto.com/201...ger-teardown-quality.html
Daarom is scheiding HEEEEEEL erg belangrijk. (deze relaiskaart voldoet)

De Varbuilder wordt vast mooi, je heb al delen laten zien. Heel geschikt op waarden naar PVoutput te rangen. Hoewel er in PVoutput ook (onverwachte) dingen zitten, zo kan verbruikt of opgewekt vermogen nooit lager worden, wordt gewoon niet meer weergegeven?!
Kan je straks ook inputs en outputs als variabele hierin meenemen. bv als ingang 1 en 3 hoog zijn moet lamp 6 aan? Ik zie het al voor mij. (like a plc)
(ik heb in mijn huiscomputer ook zo veel conditionele sturingen zitten, is erg handig.)

Heb je nog de AC spanningmeting in de software op kunnen meten. (het is eigenlijk gewoon een dc meting met schaling)
Etsen is leuk om een keer te doen, ik vind de "Sateetje" oplossing er ook geweldig uitzien.
Maar voordeel van de draadjes methode is dat je gemakkelijk kan wijzigen, draadjes kosten geen sporenruimte, is dus heel compact. En zolang er vierkante mm zijn kan je er bij plaatsen of aanpassen.
Dus uitstekend voor prototyping. :) :) :)
Ja, het wordt (is) een bijzonder ontwerp. ;)

RuudMR wijzigde deze reactie 08-08-2013 21:47 (8%)

• Willie Wortel
Ruud, het uitlezen van de pcf ic zit al in het programma. Maar condities horen thuis in de comparison tab. Ik kan wel een dropdownlist extentie maken zodat daar ook condities aan te hangen zijn.

Ik kan ook een interrupt keuze maken wanneer er een bepaalde pcf combinatie aan/uit staat.
Hoe complex wil je het hebben.

Het uitlezen van de AC ben ik nog niet aan toegekomen.

• RuudMR
Willie,
Welke afstand bediening heb je ingedachte?
Een met HF of met ir koppeling?
Mijn voorkeur is de HF oplossing, uiteindelijk zal de schakeling in de meterkast gaan verdwijnen en dan kan je met IR eigenlijk weinig meer. Ik heb hier uiteindelijk alles HF gemaakt vanwege dit probleem.
Hoe doe je de decodering van het signaal, kan mij voorstellen dat dit in een aparte taak wordt opgenomen.
Of via hw via de pcf?
Ben gewoon nieuwsgierig. ;) ;) ;)

• Willie Wortel
Ruud, ik heb werkelijk geen idee wat je nu bedoelt, de afstandsbediening van de tv werkt toch ook overal?
Waarom zou mijn gehatseflats nu ineens niet werken.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-04 16:54

Gé Brander

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Netuino Plus logged

quote:
Willie Wortel schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:18:
Ruud, ik heb werkelijk geen idee wat je nu bedoelt, de afstandsbediening van de tv werkt toch ook overal?
Waarom zou mijn gehatseflats nu ineens niet werken.
Wilie, de meeste TV afstandbedieningen zijn met infrarood. Die moet je op het apparaat richten waar deze van is. Door een deur heen werkt infrarood niet. Probeer maar eens in de gang een tv in de kamer te bedienen met de deur dicht. Gaat niet ;)
Er zijn ook andere typen afstandbedieningen gebaseerd op RF (Radio Frequenties). Deze gaan zonder problemen door muren en deuren heen.

• Willie Wortel
quote:
Gé Brander schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:56:
[...]

Wilie, de meeste TV afstandbedieningen zijn met infrarood. Die moet je op het apparaat richten waar deze van is. Door een deur heen werkt infrarood niet. Probeer maar eens in de gang een tv in de kamer te bedienen met de deur dicht. Gaat niet ;)
Er zijn ook andere typen afstandbedieningen gebaseerd op RF (Radio Frequenties). Deze gaan zonder problemen door muren en deuren heen.
Ik heb alleen infrarood gevonden en gekocht, laten we beginnen met infrarood. >:)

• zonnebaas
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 21:07

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Als IR werk dan kun je altijd dit eens uitproberen IR to RF extemders.
http://www.ebay.com/itm/W...s&hash=item2c71508803

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Willie Wortel
quote:
zonnebaas schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:04:
Als IR werk dan kun je altijd dit eens uitproberen IR to RF extemders.
http://www.ebay.com/itm/W...s&hash=item2c71508803
Dat is te log, te duur.
Als ontvanger moet je denken aan zoiets:
http://www.ebay.com/itm/4...0&hash=item2a20365484

Als afstandsbediening / verzender iets kapen en hopen dat het past. (en anders verder zoeken)
http://www.ebay.com/itm/M...s&hash=item51b03f6552

Het mooiste is een afstandsbediening met 4 knoppen, activeer/de-activeer, vooruit, terug, enter.
Het moet altijd samen met een LCD.

Maar zoals al meerdere malen gemeld, er komt een telefoon app met in te vullen commands, dan heb je het bovenstaand niet nodig. Maar het blijft een leuk speeltje.

• RuudMR
Willie,
De ontvanger die je aangeeft zou ik niet nemen.
Waarom niet de ontvanger: nou simpel dan moet je de decodering helemaal zelf of hw matig of sw doen.
Als je het door sw doet kost het heel veel rekentijd, er zijn nl altijd pulsen waarvan er wel eens een de juiste kan zijn. Niet doen dus. Dit is ook het nadeel van de meeste ir ab's.
Je kan beter een een hw decoder compleet met ontvanger nemen, bv zoals deze.
http://www.ebay.nl/itm/370870849513
Voordeel de ontvanger is geïntegreerd met de decoder, dus geen verlies rekentijd.
Deze decoderchip heb ik ook gebruikt in mijn huiscomputer en werkt uitstekend.
Ik heb een tijdje geleden heel veel met HF remote controls gedaan.
Het werkt eenvoudig, er is een uitgang die zegt dat er een valid signaal is, dit kan op een ingangpoort worden gezet, soort interrupt, als dit true is kan je de nibble data bv via een pcf8574 inlezen.
Het kan ook totaal via de pcf. In mijn huiscomputer lees ik de decoder, (ik gebruik er 4) in via pcf chips.
Alles hf draadloos. En de sw kan veel simpeler zijn.
En kijk naar de prijs, 3,28 euro voor zender en ontvanger, gratis verzending.
De zendcode kan je hw instellen met bruggen in de zender en ontvanger, dus je kan eenvoudig meerdere zenders van de zelfde code voorzien.
En wil je meer sturingen, er zijn soortgelijke ab's met meer mogelijkheden, ik gebruik 8 code zenders.
Ik zou het ook niet aan de lcd koppelen, de lcdscreens kan je mbv de toets bedienen, dit is meer om een relais of iets anders te bedienen.
De toets komt bij het display, als je voor de display staat is het geen punt om een toets te bedienen.
Is ook het meest ergonomisch.

• Jeka60
@RuudMR.
Ik heb naar je schema gekeken, met name naar de watchdog. Je wil daarvoor de led gebruiken van het schrijven naar SD. Maar stel dat er iets mis gaat bij dat schrijven naar SD en de Netduino blijft hangen. Dan blijft die led branden en de 4060 wordt in reset gehouden waardoor die nooit de Netduino zal resetten. In de tijd van een pulse naar de watchdog mag niets gebeuren wat fout zou kunnen gaan. Een andere mogelijkheid is om er elektronisch voor te zorgen dat een langdurig signaal toch een puls wordt.
Het kan natuurlijk zijn dat ik er helemaal naast zit. Dan hoor ik dat graag.

18 x 250 Watt Zuid

• RuudMR
Jeka, de kans dat de sd write zo maar hoog blijft is niet groot.
Andere signalen kunnen veel gemakkelijker blijven hangen, en doen dit ook soms.
De sd write loopt volledig intern af, heeft niets met externe zaken te doen.
Maar Willie zou ook nog een speciaal wd hartbeat signaal maken die alleen komt als alle taken ook zijn uitgevoerd. Nu is het zo dat als de externe taken niet meer goed lopen er toch een sd write kan komen.
Deze puls kan heel kort zijn en komt alleen als alles goed loopt, dan maakt hij de puls wel af.
Meestal komt alles tot stilstand en doet de wd zijn werk.
De instelling zit al in de sw maar werkt voor zover ik weet nog niet.
Natuurlijk kan je hem ook flank getriggert maken, kost wat extra componenten, maar ik verwacht dat dit niet nodig is. (Met een differentiator)
Ik heb wel het resetsignaal gedifferentieerd (voor een resetpuls, actief nul.)
In de praktijk werkt het bij mij goed, hij is de afgelopen 3 weken 2x afgegaan, de schakeling loopt door, alleen sommige dagtellers worden gerest, verder merk je niets meer, het loopt gewoon. :) :) :)

RuudMR wijzigde deze reactie 09-08-2013 20:07 (5%)

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste