[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gé Brander schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:12:
Echter ik heb wel alle posts bijgehouden hoor! Dus Willie stuur mij maar de meest recente software dan kan ik daar morgen mee aan de gang!
Ha Gé, het is nog niet af, ik ben met Ruud zijn vurige wens bezig om serial display te ondersteunen.
Maar alles wordt door elkaar gegooid op het display, moet nog een paar boutjes aandraaien. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-05-2022
Willie, laat je niet gek maken, liever wat later en goed, heb jij ook geen gezeur aan je hoofd.
Ik stel de seriële display erg op prijs, als het goed is kan het zonder extra driver en is fantastisch voor monitoring van de werking. En je kan zonder adressen zomaar verschillende displays koppelen via één draadje (+ voeding) :) :) :) ik zie er naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:51:
En je kan zonder adressen zomaar verschillende displays koppelen via één draadje (+ voeding) :) :) :) ik zie er naar uit.
Ruud, af en toe lees ik hier mee.....
maar uh, hoe wil je dat doen verschillende LCD's over 1 serieel? serieel kan je niet adresseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Nee, adressering is niet nodig, maar iedere display geeft de zelfde waarde weer.
Dit maakt het simpel en toch op verschillende locaties bruikbaar, gewoon 9600 baud, kan je probleemloos door het huis. Hooguit een hardware drivertje (2x inverter). Ik gebruik dit door het hele huis probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32
Willie Wortel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:05:
[...]

Ruud, af en toe lees ik hier mee.....
maar uh, hoe wil je dat doen verschillende LCD's over 1 serieel? serieel kan je niet adresseren.
Misschien bedoeld RuudMr dat je meerdere displays hetzelfde kan laten zien. Dat moet wel kunnen. Net als de P1 poort door meerdere devices kan worden gelezen.

Dat zeg ik 😉

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Gé, klopt, displays kosten weinig, één op de ND, één bij de omvormers, één in de huiskamer.
Één uitgang naar mijn huiscomputer. Gewoon één seriële uitgang. 9600 bd.
Gewoon de zelfde info overal.
Ik doe dit ook met mijn huiscomputer met displays voorzien van intelligentie maak ik hier synoptische panelen van. (Synoptische panelen zijn panelen met grafische voorstelling van de gegevens).
Ik wil wel wat foto's uploaden als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 14:45

jmeinders

www.jmeinders.nl

Willie, is de hex 2.0.14 al,verkrijgbaar. Ik zie op het forum dat menige tweakers hem al in bezit hebben. Zo ja zou ik het dan ook van jou kunnen krijgen?

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
RuudMR schreef op zondag 30 juni 2013 @ 11:21:
Ik doe dit ook met mijn huiscomputer met displays voorzien van intelligentie maak ik hier synoptische panelen van. (Synoptische panelen zijn panelen met grafische voorstelling van de gegevens).
Ik wil wel wat foto's uploaden als voorbeeld.
graag, ben benieuwd.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Twee display's Serial and I2C

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/TwoDisplay_zpsf80240eb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/data2_zps0ff0aa49.jpg

[YouTube: http://youtu.be/vZrxi_eB948]
The Tweaker SolarTeam did it again. >:)
Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien, 2 display's aangestuurd door je Netduino.

De backpack is van Digole.com
http://www.ebay.com/sch/i...le+lcd&_sacat=0&_from=R40

Ik kom morgen met een HowTo en een hardware lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
jmeinders schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:25:
Willie, is de hex 2.0.14 al,verkrijgbaar. Ik zie op het forum dat menige tweakers hem al in bezit hebben. Zo ja zou ik het dan ook van jou kunnen krijgen?
Daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij Gé of Rolco, we zijn een team en ik hatseflats een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Willie Wortel schreef op zondag 30 juni 2013 @ 21:40:
[...]

Daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij Gé of Rolco, we zijn een team en ik hatseflats een beetje.
Hij heeft hem inmiddels al.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmeinders
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 14:45

jmeinders

www.jmeinders.nl

Ja bedankt,ga er morgen mee aan de slag.
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:31:
[...]

Hij heeft hem inmiddels al.

Omnik 3.0 15 Eging panelen 195wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben een lijst met hardware aan het samenstellen, kom ik dit tegen:

http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item5657a578c8

Met deze backpack kan je een grafische display aansturen, leuk speelgoed zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump, hoe is het nu afgelopen met je temperatuur meter? Ik hoor niks Heb de onewire code nog even doorgelopen en heb de ververs interval op 10 secs gezet maar dat kan mijnsinzien niet de oorzaak zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Willie Wortel op 01-07-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hardware lijst .... in het programma geprogrammeerd zoals het bij mij werkt.

http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item3a823f4585
Het display maakt gebruik van dit backpack, die je weer op een lcd zonder backpack kan solderen :
http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item3a80983190
het maakt niet uit of je een 16x2 of 16x4 of 20x2 of 20x4 of 40x2 of 40x4 lcd display heb.
het backpack stuurt de display aan.
het voordeel van de lcd's van www.digole.com is dat je het display serieel of i2c aan kan sturen.
Als ik nog een backpack of LCD zou kopen dan was het er een van bovengenoemd.

http://www.sainsmart.com/...-arduino-uno-mega-r3.html
ook hierbij geldt dat het formaat niet uitmaakt, ook niet waar je het koopt, zoek op internet voor een goede aanbieding als je wilt hobby-en .

de display met buttons:
http://floris.cc/shop/en/...sed-negative-display.html

en heb de programma code gekopieerd en aangepast van een Netduino forum gebruiker.
Hij/zij is er stellig van overtuigd dat een en ander werkt, nou ja, het is geen rocket sience. 8)
https://www.sparkfun.com/products/9395
hierbij hetzelfde, het formaat van de display maakt niet uit.

Er wordt dus aardig wat hardware ondersteund, dit biedt echter GEEN GARANTIE dat een en ander ook daadwerkelijk functioneert. Dit is ook GEEN aankoop advies.

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 14-07-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op maandag 01 juli 2013 @ 08:37:
Klump, hoe is het nu afgelopen met je temperatuur meter? Ik hoor niks Heb de onewire code nog even doorgelopen en heb de ververs interval op 10 secs gezet maar dat kan mijnsinzien niet de oorzaak zijn.
Ik heb de 2.0.14 core4.3 zaterdag opnieuw erop gezet en alles opnieuw ingesteld.
Het enige wat ik heb veranderd is geen reset meer op begin van nieuwe dag.
Tot nu toe loopt hij nog door.
P1,S0,Onewire,Pvoutput en de 16x2 button lcd staan aan.
Mocht hij weer stoppen dan zet ik de onewire uit en kijk dan weer verder.
Wat doe de watchdog eigenlijk? ik heb deze nou uit staan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump, de watchdog is nog niet functioneel. Wachten is op Netduino die de hardware Watchdog in de core van de Netduino zelf zou programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ok, is duidelijk van de watchdog.
Ik zag wel een klein foutje in de now-pagina en op de lcd.
UP 1d:1.17:00: dit is dag:dag.uur:minuten:
Hij geeft dus niet dag:uur.minuten:seconden weer

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/lcd%20uptime.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Now%20uptime.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Omdat sommige commando's/functies in een mobile APP wordt geprogrammeerd, nu ook mogelijk het LCD scherm aan / uit te zetten met de webbrowser.

[IP] : poort / BackLight : 0 : OFF zet het achtergrond schermpje uit.

[IP] : poort / BackLight : 0 : ON zet het achtergrond schermpje aan.

waarbij de 0 staat voor het scherm nummer omdat meer displays tegelijk worden ondersteund.

Heb je er dus 2 in het programma draaien en wil je nummer 2 uit:

[IP] : poort / BackLight : 1 : OFF

We besparen energie of niet, toch... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump ik heb het gezien, ik zal het herschrijven.

Nu Uptime tot 7 cijfers achter de komma. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Willie Wortel op 01-07-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier zie ik dat hij geen dagen telt zelfs, en hij gooit soms de volgorde van display door de war of slaat 1 over.
Normaal is wattage, kWh, verbruik maar zie vaak 2x wattage en kWh voorbij komen voor 1x verbruik.
Niet heel erg natuurlijk :) verbruik wil je niet teveel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:23:
Hier zie ik dat hij geen dagen telt zelfs, en hij gooit soms de volgorde van display door de war of slaat 1 over.
Normaal is wattage, kWh, verbruik maar zie vaak 2x wattage en kWh voorbij komen voor 1x verbruik.
Niet heel erg natuurlijk :) verbruik wil je niet teveel zien.
Hum, ik kijk er even naar, alhoewel het een eenvoudige loop is. Kan zijn dat er data pakketjes niet doorkomen omdat de LCD de laagste prioriteit heeft, en onderaan de takenlijst bungelt zeg maar.
Maar de data op de LCD moet wel juist zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 01-07-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:15:
[...]

Hum, ik kijk er even naar, alhoewel het een eenvoudige loop is. Kan zijn dat er data pakketjes niet doorkomen omdat de LCD de laagste prioriteit heeft, en onderaan de takenlijst bungelt zeg maar.
Maar de data op de LCD moet wel juist zijn.
Data op de display is wel juist met alle meters en pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 01 juli 2013 @ 20:42:
[...]

Data op de display is wel juist met alle meters en pvoutput.
Ik zal het morgen nakijken, kan wel wat over het hoofd hebben gezien.

Edit; Fixed.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 02-07-2013 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vanmorgen om 5.45 vastgelopen, geen pulse, lcd hangt,netwerkled knippert maar is niet meer bereikbaar.
Ga hem resetten en dan de onewire eraf laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:26:
Vanmorgen om 5.45 vastgelopen, geen pulse, lcd hangt,netwerkled knippert maar is niet meer bereikbaar.
Ga hem resetten en dan de onewire eraf laten.
Op je sd kaartje heb je bestandjes staan met foutmeldingen. daar zal best wel wat info op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Willie Wortel schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:39:
[...]

Op je sd kaartje heb je bestandjes staan met foutmeldingen. daar zal best wel wat info op staan.
Ja dat had ik al gezien maar bij alle stops wat ik tot nu heb gehad is niks te zien in de errorlogs.
Ik heb nu de onewire gedeactiveerd en ga kijken hoe het nu gaat.
Valt me wel op dat de lcd zich nu sneller opbouwt.
We zullen zien er zijn ergere dingen in het leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Als de Netduino duidelijk vertraagt door een taak dan is er wat aan de hand. Kijk er mag wel iets minder snelle opbouw zijn maar het verschil moet echt minimaal zijn. Ik ben nog bezig om 1 laatste taak te schrijven, I2c voor de Digole display, dat wordt gelijk ook de grafische driver om het verbruik/opbrengst te visualiseren middels grafieken op LCD. Daarna maak ik een update en dan is het wachten op Netduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie,
Heel mooi, grafische display. Ook van digole.
Maar als je een seriële display als heb, wat is dan het voordeel om ook een i2c display aan te sluiten. Wel als je ook een keyinput creëer , maar dat heeft de digole display niet.
Is in de nieuwe sw de pieterfloris adafruit display zonder extra drivers aan te sluiten? Hier zitten keys op.

De s0 output:
Iets anders op mijn pvoutput is het Energy used plotseling 1000 x hoger geworden (de tweede waarde na middernacht en hierna alle waarden de dag) op xively klopt de waarde wel. 2,6 duizend kWh, alsof het niks is. Ik heb het eerder ook gezien.
Verder kloppen mijn s0 pulswaarden niet met de werkelijkheid. Ca 18% te laag, maar ik ga eerst mijn s0 signaal met een rc filter en een smittrigger conditioneren. Dan moet het toch juist zijn. Of hebben andere dit ook? :) :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door RuudMR op 02-07-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RuudMR schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:30:
Willie,
Maar als je een seriële display als heb, wat is dan het voordeel om ook een i2c display aan te sluiten. Wel als je ook een keyinput creëer , maar dat heeft de digole display niet.
Is in de nieuwe sw de pieterfloris adafruit display zonder extra drivers aan te sluiten? Hier zitten keys op.

De s0 output:
Iets anders op mijn pvoutput is het Energy used plotseling 1000.000 x hoger geworden (de eerste waarde na middernacht) op xively klopt de waarde wel. 2,6 miljoen kWh, alsof het niks is.
Verder kloppen mijn s0 pulswaarden niet met de werkelijkheid. Ca 18% te laag, maar ik ga eerst mijn s0 signaal met een rc filter en een smittrigger conditioneren. Dan moet het toch juist zijn. Of hebben andere dit ook? :) :) :)
Nee ik herken het niet, wel gehad met testen maar nu niet meer.
Loopt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ruud, als ik van de week klaar ben met de ene driver mag je zelf aan het hatseflatsen slaan.
Dan komt de programma code vrij. Wel allemaal blij zijn dan hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie, ik vind het geweldig, wat je allemaal gemaakt heb, maar als ik iets signaleer is het alleen om de ND te verbeteren. En ik heb echt geen probleem met een bug, maar ik kan het niet oplossen of begrijpen, uitsluitend melden. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Je kan geen programma ontwikkelen zonder glitches. En er moet altijd wat te verbeteren blijven.
Wat wij met zijn allen hebben gemaakt, ik weet/ken geen logging programma die vanaf een webpagina te programmeren valt met zoveel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Klopt, ken ik ook niet. Daarom een bugje is geen probleem, vaak is het wanneer waar en hoe.
En soms is het bijna niet te reproduceren, zoek je je een ongeluk. Of het zit in de environment.
Maar het ND programma heeft erg veel mogelijkheden. Ik denk dat het nu tijd wordt om de handleiding te maken een hw lijst te maken met geteste hw. Anders blijf je gezeur houden. En het programma grondig testen. Hier komt zeker aan zowel hw als sw nog wel wat boven water. Ik ken niet anders. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Willie,
Maar als je een seriële display als heb, wat is dan het voordeel om ook een i2c display aan te sluiten.
Nou Ruud, misschien willen sommige geen grafische display of geen tekst display of niet een display met buttons. Of misschien wil je er wel 2 aangesloten hebben.......
Nu heeft de tweaker keuze vrijheid. 8) Als ik dit project alleen voor mezelf had geschreven had ik al een paar maanden geleden klaar geweest.

De Pieter Floris display met buttons, zover ik weet werkt gewoon met de Netduino. Bij mij wel in ieder geval, aansluiten en draaien en de keys werken gewoon, mag je zelf programmeren of ideeën dan help ik wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 03-07-2013 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

De Pieter Floris display met buttons, zover ik weet werkt gewoon met de Netduino. Bij mij wel in ieder geval, aansluiten en draaien en de keys werken gewoon, mag je zelf programmeren of ideeën dan help ik wel.
Yep, draait prima hier, keys werken ook d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
De s0 output:
Iets anders op mijn pvoutput is het Energy used plotseling 1000 x hoger geworden (de tweede waarde na middernacht en hierna alle waarden de dag) op xively klopt de waarde wel. 2,6 duizend kWh, alsof het niks is.
En na middernacht is het weer hersteld en staan de waarde energie used waarden weer juist. :) :) :)
Niet gereset of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Meerdere LCDs in je project?

Pieter floris........Digole serieel.....Digole I2C....Sainsmart I2C
.........X.....................X
.................................X.......................X.....................X

Dus de seriele LCD werkt met alle andere LCDs samen
De I2C LCDs werkt met serieel en meerdere I2C LCDs
De Pieter floris bezet de hele bus en werkt alleen samen met seriële LCDs.
Waarom de hele bus bezet is met de pieter ben ik nog niet achter.

In principe moet het technisch mogelijk zijn om 127 I2C LCDs te koppelen.
Er komt nog een grafische uitbreiding maar die is in bestelling, het is de Digole grafische display en heeft als voordeel dat het zowel serieel alsook I2C te gebruiken is net als de andere Digole LCDs.

[ Voor 48% gewijzigd door Willie Wortel op 03-07-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:18:
Meerdere LCDs in je project?

Pieter floris........Digole serieel.....Digole I2C....Sainsmart I2C
.........X.....................X
.................................X.......................X.....................X

Dus de seriele LCD werkt met alle andere LCDs samen
De I2C LCDs werkt met serieel en meerdere I2C LCDs
De Pieter floris bezet de hele bus en werkt alleen samen met seriële LCDs.
Waarom de hele bus bezet is met de pieter ben ik nog niet achter.

In principe moet het technisch mogelijk zijn om 127 I2C LCDs te koppelen.
Er komt nog een grafische uitbreiding maar die is in bestelling, het is de Digole grafische display en heeft als voordeel dat het zowel serieel alsook I2C te gebruiken is net als de andere Digole LCDs.
Cool! Die grafische is wel erg mooi ja. Dat biedt weer heel veel mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb een vastloper vandaag, maar het is alleen de display, naar pvoutput loopt nog gewoon.
Dat is weer nieuw, niets gedaan verder of ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Ik vermoed dat we weinig aan de vastlopers kunnen doen met de V4.3 versie tot de nieuwe firmware uit is. Tot die tijd zullen we het er even mee moeten doen.
Voor wat betreft de V4.2 versie. Misschien dat er ook een fout in de network stack zit daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé Brander schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:06:
[...]

Cool! Die grafische is wel erg mooi ja. Dat biedt weer heel veel mogelijkheden :)
Ja Gé, dat vond ik ook, de LCDs van die fabrikant (Digole) zijn ook makkelijk te veranderen van I2C adres, de routine heb ik er al in geprogrammeerd.

Hij is in ieder geval besteld, het grafische moet ik er nog in programmeren. Moet wat voorbeeld plaatjes hebben van andere solar schermpjes, die maken we gewoon na.

Morgen de programma code nog een keer nakijken, moet ook nog wat aan de webpagina veranderen maar dat is een beetje cosmetisch. En dan kan de programma code op internet geplaatst worden.
Jij bent al een aardig eindje weg met de handleiding dacht ik. Is mooi, is het een heel pakketje.

Je kan bijvoorbeeld ook deze backpack (in dit geval 2 in het voorbeeld):
http://www.ebay.com/itm/2...80983190&autorefresh=true

solderen op deze:
http://www.ebay.com/itm/4...D3%26sd%3D170732719893%26
Om maar met ideetjes te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:07:
Ik heb een vastloper vandaag, maar het is alleen de display, naar pvoutput loopt nog gewoon.
Dat is weer nieuw, niets gedaan verder of ervoor.
Maar Rolco, als zoiets gebeurd, zomaar even een vraag, wat doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nu niets
De display stond op opwekscherm, alleen wat kwh minder dan op pvoutput maar die loopt gewoon door, hij is dus rond 14:00 gestopt.
Ik heb even gekeken of het misschien de display zelf was door het stekkertje er af en op te doen en nu geeft hij alleen een blauw schermpje (leeg).
Hij zal vanacht wel opnieuw beginnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Allen,
Ik heb (naast de displays) deze besteld.
http://www.ebay.com/itm/A...egory=175745&cmd=ViewItem
Zodra binnen zal ik een model maken. Met hierop een langzame watchdog die als er geen bv write signaal komt de boel na .. Minuten reset. Misschien is het goed (maar misschien is dit er al) dat een opstart string (met datum en tijd) op de sd kan worden gezet bij een opstart.
Zo kan je altijd zien of een watchdog opstart heeft plaatsgevonden. Een soort logging dus.
:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 17:42:
Nu niets
De display stond op opwekscherm, alleen wat kwh minder dan op pvoutput maar die loopt gewoon door, hij is dus rond 14:00 gestopt.
Ik heb even gekeken of het misschien de display zelf was door het stekkertje er af en op te doen en nu geeft hij alleen een blauw schermpje (leeg).
Hij zal vanacht wel opnieuw beginnen denk ik.
Voor mij is de LCD ook redelijk nieuwe kost en hoe stabiel eea is weet ik niet.

Ik heb nog niks kunnen testen wat betreft de LCD vanwege tijdgebrek. Het programma is nu zo goed als klaar met programmeren en kan ik overgaan op achterover zitten en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:58:
[...]

Voor mij is de LCD ook redelijk nieuwe kost en hoe stabiel eea is weet ik niet.

Ik heb nog niks kunnen testen wat betreft de LCD vanwege tijdgebrek. Het programma is nu zo goed als klaar met programmeren en kan ik overgaan op achterover zitten en testen.
Testen was ik al aan het doen :)

Als alleen die display er mee stopt vind ik prima, even kijken of het vanzelf goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:00:
[...]

Testen was ik al aan het doen :)

Als alleen die display er mee stopt vind ik prima, even kijken of het vanzelf goed komt.
Ja, het zijn allemaal processen die onafhankelijk van elkaar werken. Denk dat over een paar maanden de meeste kinderziektes er wel uit zijn.

Ruud ik heb hier de technische pdf van de LCD gevonden. Ik zie ook gelijk dat de data overdracht I2C 8 bits is tegenover de sainsmart 4 bits. Dat is ook bv de reden waarom serieel (8bits) veel stabieler is zoals je al had uitgevonden..
http://www.digole.com//im...isplay_Adapter-Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:20:
Allen,
Ik heb (naast de displays) deze besteld.
http://www.ebay.com/itm/A...egory=175745&cmd=ViewItem
Zodra binnen zal ik een model maken. Met hierop een langzame watchdog die als er geen bv write signaal komt de boel na .. Minuten reset. Misschien is het goed (maar misschien is dit er al) dat een opstart string (met datum en tijd) op de sd kan worden gezet bij een opstart.
Zo kan je altijd zien of een watchdog opstart heeft plaatsgevonden. Een soort logging dus.
Als jij nou de hardware doet, zal ik het erin programmeren, zeg maar hoe je het wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie,
Ik kan gebruik maken van de uitgangen welke je kan mee laten lopen met de data collectie (pvoutput enz)
Deze moeten cyclisch lopen, ook is het sd write signaal goed. Stopt dit dan volgt na x min een reset.
Maar loggen is lastig, ik zal een hw flipflop opnemen om te zien dat de wd is aangesproken.
Die kan worden ingelezen in de opstartfase en kan een melding op de sd kaart zetten. Als het proces weer gaat lopen kan ik de flipflop resetten of laten staan. Bruggetje keuze. Het moet hw want het moet lopen als de ND stopt. Maar met 2 max 3 ic's lukt dit zeker. :) :) :)
Dus sw nodig 1 input die indien high een aangepaste starttekst logt op de sd card. Voor logging vd watchdog.
(Maar ook een starttekst op de sd bij normale powerup.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie,
Stabiliteit lcd's ligt niet aan 4 of 8 bit, alle display's hier in huis lopen 4 bits en ik zie nooit gekke dingen.
Ik heb er zelfs nog nooit een 8 bits aangesloten, je komt nl met de besturingslijnen binnen één byte uit.
De PDF had ik al ontdekt, maar zeker handig. Voordeel serieel gebruik, 1 datadraadje veel display's parallel. Maar ik heb deze display's en controllertjes ook besteld, gaat mooi worden. De 4x20 versie.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

[ Voor 12% gewijzigd door RuudMR op 03-07-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ruud, voor de watchdog, daar moet een aparte taak voor komen.

taken te Monitoren:

1.- P1Poort (indien aanwezig.......)
2.- sdKaart schrijven (indien loggen naar sdkaart)
3.-Loggen naar Data providers.....

4........

Alle tijden zijn bekend (interval in seconds).......

Indien alle taken TRUE....
Zend pulse naar Watchdog.... anders geen pulse....reset....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
RuudMR schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:48:
Willie,
Stabiliteit lcd's ligt niet aan 4 of 8 bit, alle display's hier in huis lopen 4 bits en ik zie nooit gekke dingen.
De PDF had ik al ontdekt, maar zeker handig. Voordeel serieel gebruik, 1 datadraadje veel display's parallel. Maar ik heb deze display's en controllertjes ook besteld, gaat mooi worden. De 4x20 versie.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik heb voor die grote grafische 19 euro betaald, een bod van 24 dollar.
Voor de 20x4 heb ik 12 dollar betaald.

Van de week weg geweest met de clan, 1 rondje op het terras... 57,50 .....wat zegt u, ik ben een beetje doof,...57,50 meneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ruud, hoe doe jij dat dan, 4 bits verzenden serieel?
Nee, wat ik schreef is echt waar, het komt door de 4 bits dataverzending.

Bij de sainsmart LCD:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Dim highnib As Byte = CByte(value And &HF0)
Dim lownib As Byte = CByte((CLng(value * 2 ^ 4)) And &HF0)

Me.write4bits(CByte((highnib) Or mode))
Me.write4bits(CByte((lownib) Or mode))

bij de digole LCD
Visual Basic:
1
MyBase.Write(Encoding.UTF8.GetBytes("TT" & content))

beiden doen hetzelfde. Overzenden van tekst via I2C naar de LCD

[ Voor 81% gewijzigd door Willie Wortel op 03-07-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie,
Als je nog een bit over hebt fantastisch, als alle taken werken een pulsje is prima, zoniet timeout vervolgt door een reset. Ik set dan een ff als jij die in wil lezen, kan je bij de opstart loggen dat het agv een wd is.

Lcd's via serieel, natuurlijk Via een controllertje zoals digole dit ook doet.
Ik heb dit wel eens gemaakt met een Conrad ccontrol micro en een pcf8574. Werkt goed. Ik doe er direct ook wat sturingen mee. Remote i/o.(kan ook nog met de ND).
Maar de ccontroller ontvangt de data, zet het om naar i2c naar een aantal pcf8574 chips, op een chip zit dan de display 4 bit data 3 control bits en een lamp on/off. Binnen één byte dus.
(Gé heeft wat foto's van het geheel. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie, ik geloof dat er verschil zit, maar 4 bits kan uitstekend werken, in veel apparaten zitten de displays ook allemaal 4 bits aangesloten. Maar hindert niet we kiezen de stabielste, hw maakt niet uit.
8 bits is wel sneller, hoewel ik het nooit heb kunnen merken. Bij 4 bits moet je 2 x een nibble zenden, bij 8 bits één keer een byte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nou, het gaat hier om de intelligentie van de hardware, de ene LCD zal doorhebben dat een byte "verminkt" is en zal hem negeren terwijl de andere dit niet zal kunnen zien. Hoe breder de datalijn hoe nauwkeuriger de afhandeling.

De snelheid van de seriële backpack is enorm, ik heb een NOP in moeten bouwen om de LCD de kans te geven om de data te verwerken bij een snelheid groter dan 9600 Baud. NOP staat voor NO Operation in Microsoft assembly. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMR
Willie, ja er zit geen flowcontrol in dus moet je soms de tijd geven om de seriële data te verwerken.
Ken ik uit mijn sw. Je zet een byte klaar, maar na het verzenden moet je wat geduld hebben anders verslikt hij zich. Nop staat voor één up cyclus, en dat is erg kort, meestal is meer nodig. 9600 bd het zou kunnen zijn dat in de digole display nog een klein buffertje zit voor een aantal tekens.
Het is goed mogelijk dat andere displays dit niet hebben, ze verslikken zich misschien?
Bij i2c werkt het anders, maar wordt de data ook serieel verzonden. Misschien experimenteren met langere wachttijden tussen de data in. De 4 of 8 bit wordt parallel overgedragen en is minder tijd critisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Dat is een mooi bordje. Ook maar twee bested. :)
Wat voor hardware hebben we daar nog meer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Display is weer begonnen met de nieuwe dag, de netduino is er niet mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé Brander schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:05:
[...]
Dat is een mooi bordje. Ook maar twee bested. :)

[...]
Wat voor hardware hebben we daar nog meer voor nodig?
Eerst het resultaat zien, wat het uiteindelijke nut is Dadelijk kan ik elektronica stapelen in mijn werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 08:38:
nu heb je ook gemerkt dat het allemaal processen zijn die onafhankelijk van elkaar werken. Het is Threadsafe modulair geprogrammeerd zoals dat zo mooi heet. (heb ik ff opgezocht. >:) ) Waarbij taken toegevoegd of verwijderd kunnen worden zonder dat dit de gezondheid van het zenuwcentrum schaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
Willie Wortel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:45:
[...]

nu heb je ook gemerkt dat het allemaal processen zijn die onafhankelijk van elkaar werken. Het is Threadsafe modulair geprogrammeerd zoals dat zo mooi heet. (heb ik ff opgezocht. >:) ) Waarbij taken toegevoegd of verwijderd kunnen worden zonder dat dit de gezondheid van het zenuwcentrum schaadt.
Je hebt veel geleerd de afgelopen maanden Willie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gé Brander schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:05:
[...]

Je hebt veel geleerd de afgelopen maanden Willie!
ja tuurlijk.

Ik heb hulp programma's geschreven die zo een (de grootste) 4000 downloads per maand doen op internet, (ja je leest het goed). 8)
Hier zijn nog geen 1000 downloads per jaar van.

[ Voor 32% gewijzigd door Willie Wortel op 04-07-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
veranderen van I2C adres van een Digole display, alleen nodig indien je meerdere hardware op je I2c bus hebt staan. Dit verander je dan in de programma code, je sluit het display aan, start het programma en daarna is het adres veranderd in het geheugen van de display. Dit hoef je dus maar 1 keer te doen.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
'**********************
'if you want to change your Digole I2C address, unquote the next lines, compile and run, after that quote them again.
Dim Display As DisplayDigoleI2C = New DisplayDigoleI2C(New I2CDevice.Configuration(&H27, 100), 4, 20)

'change I2C address range 1~127
Display.NewI2cAddress(&H41) ' 65 = Hexademimal C# 0x41 or VB &H41
Exit Sub
'**********************

[ Voor 15% gewijzigd door Willie Wortel op 04-07-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Door het achteroverleunen en bekijken van het LCD heb ik een fout gevonden in de routine voor het uitlezen van de P1poort. In sommige gevallen kan het de Netduino vertragen. Dit na een alert van Klump.
Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 08:38:
Je hebt "Reset Netduino on start NewDay" dus aangevinkt,
Daarom zie jij ook geen dagtelling op het display,hij telt maar telkens 24 uur en herstart daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Willie Wortel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:26:
Door het achteroverleunen en bekijken van het LCD heb ik een fout gevonden in de routine voor het uitlezen van de P1poort. In sommige gevallen kan het de Netduino vertragen. Dit na een alert van Klump.
Fixed.
Je was me net voor, wilde net melden dat de P1 bij mij waarschijnlijk ook het probleem is.
Ik heb dindagavond de P1 uitgeschakeld en log nu alleen ff de temperatuur.
Na ruim 36 uur draait alles nog steeds, terwijl de ND met P1 ingeschakeld meestal binnen enkele uren
tot maximaal 24 uur crashte.
Vastloper lijkt dus ook hier veroorzaakt te worden door de P1 ipv het netwerk zelf.
(Was dit overigens aan het testen na de opmerking van Klump)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:35:
[...]

Daarom zie jij ook geen dagtelling op het display,hij telt maar telkens 24 uur en herstart daarna.
Ik zou het niet meer durven zeggen, ik zal vanavond eens kijken.

Mooi iedergeval dat hij zo weer verder gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

De dagtellers worden altijd op 0 gezet bij het wisselen van de dag.

Als je de reset aan hebt staan wordt de Netduino gereset om middennacht en de opstart string opnieuw ingeladen en uitgevoerd. Dit heeft het voordeel dat alle taken, ook de slechtlopende, gereset worden.
Als het display om welke reden niet meer reageert, de draden eruit trekken helpt niet, dan krijgt ook deze om middennacht een nieuw leven.

Ik ben na aan het denken om eea te totaliseren, weg te schrijven naar sd kaart voor gebruik in de LCD displays. In het grafische display komen totalen, maar die gegevens kunnen ook gebruikt worden in de tekst LCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Voederbietel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:54:
[...]

Je was me net voor, wilde net melden dat de P1 bij mij waarschijnlijk ook het probleem is.
Ik heb dindagavond de P1 uitgeschakeld en log nu alleen ff de temperatuur.
Na ruim 36 uur draait alles nog steeds, terwijl de ND met P1 ingeschakeld meestal binnen enkele uren
tot maximaal 24 uur crashte.
Vastloper lijkt dus ook hier veroorzaakt te worden door de P1 ipv het netwerk zelf.
(Was dit overigens aan het testen na de opmerking van Klump)
Even afwachten, maar heb je wel de juiste IC, want Ruud kwam met een update en die heb ik er bij mij gelijk in gesoldeerd.
Ik kan zo snel dat schema niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Willie Wortel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:40:
[...]

Even afwachten, maar heb je wel de juiste IC, want Ruud kwam met een update en die heb ik er bij mij gelijk in gesoldeerd.
Ik kan zo snel dat schema niet vinden.
Ik neem aan dat je de Smitt trigger bedoeld (40106), deze zit er inderdaad al een tijdje tussen inclusief de trekweerstanden van 1k.
De ND+ V1 draait trouwens al tijden stabiel op de 7404 dus dat zou (theoretisch) ook gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Sorry, met de dagtelling bedoelde ik de uptime v/d netduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Voederbietel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 17:47:
[...]

Ik neem aan dat je de Smitt trigger bedoeld (40106), deze zit er inderdaad al een tijdje tussen inclusief de trekweerstanden van 1k.
De ND+ V1 draait trouwens al tijden stabiel op de 7404 dus dat zou (theoretisch) ook gewoon moeten werken.
De update komt nu snel, inclusief de source code.

Heb nog een paar aanpassingen gedaan in de webpagina en daar moet ik ook de tooltips nog afmaken.
maar in principe is de code klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
We wachten rustig af Willie, vroeg of laat zal het ook hier wel draaien, vindt het wel leuk om van alles uit te proberen.
De P1 is overigens nog steeds aangesloten op de Netduino, staat alleen niet aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Voederbietel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:58:
We wachten rustig af Willie, vroeg of laat zal het ook hier wel draaien, vindt het wel leuk om van alles uit te proberen.
De P1 is overigens nog steeds aangesloten op de Netduino, staat alleen niet aangevinkt.
En welke versie gebruik je, 4.3 of 4.2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

inderdaad

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/netduinosettings.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Willie Wortel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:04:
[...]

En welke versie gebruik je, 4.3 of 4.2 ?
Ik gebruik versie 4.2.2.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Versie 4.3 is een ramp, ik hou echt mijn hart vast...voor de release 4.3
Er zit ook een bug in de serial port die wij gebruiken voor P1, gezocht op het Netduino forum en daar is het ook ontdekt. Ik word er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Willie Wortel schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:49:
[...]

Versie 4.3 is een ramp, ik hou echt mijn hart vast...voor de release 4.3
Er zit ook een bug in de serial port die wij gebruiken voor P1, gezocht op het Netduino forum en daar is het ook ontdekt. Ik word er gek van.
Dat is voor mij ook de reden geweest om terug te gaan naar 4.2.2.2.
Las her en der hier op het forum over de problemen met versie 4.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 14:01
Heb zelf ook al een tijdje geleden een netduino2 aangeschaft ivm dit project.
Alleen jammer dat de ontwikkelomgeving niet altijd even stabiel is.

Ik durf het bijna niet voor te stellen, maar is het geen optie om iets anders te gebruiken als een netduino?

Bv: http://www.conrad.nl/ce/n.../BeagleBone-Black-Mini-PC
(heeft lekker veel i/o)

of: http://www.conrad.nl/ce/n...ini-PC-1GHz-ARM-Cortex-A8
(weet niet in hoeverre je last hebt van de ontwikkelomgeving van het duino-gedeelte)

Ik heb helaas weinig programeer ervaring, dus ik weet niet of je de software makkelijk kan porten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
pazzje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 00:00:

Ik heb helaas weinig programeer ervaring, dus ik weet niet of je de software makkelijk kan porten?
Het lijkt allemaal zo mooi maar de arduino barst ook van de fouten.

Het gaat helemaal goed komen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb naar aanleiding van de melding van voederbietel het ophalen van data uit de P1poort functie herschreven.
Er zijn namelijk meer wegen naar Rome. :*)

ben het nu aan het testen samen met 2 LCD's. Test duurt zo een 3 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 05-07-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 08:24

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

pazzje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 00:00:
Alleen jammer dat de ontwikkelomgeving niet altijd even stabiel is.

Ik durf het bijna niet voor te stellen, maar is het geen optie om iets anders te gebruiken als een netduino?

Bv: http://www.conrad.nl/ce/n.../BeagleBone-Black-Mini-PC
(heeft lekker veel i/o)

of: http://www.conrad.nl/ce/n...ini-PC-1GHz-ARM-Cortex-A8
(weet niet in hoeverre je last hebt van de ontwikkelomgeving van het duino-gedeelte)

Er is een alternatief met de Arduino (http://solarmeter.codeplex.com/) die ik sinds kort hier stabiel heb draaien maar die is veel beperkter qua functionaliteit. Deze oplossing van Joop/Willie kan veel en veel meer maar draait nog niet bij iedereen even stabiel op dit moment. Is maar waar je voor wilt gaan.

The geek shall inherit the earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Jesse, de nieuwe class die getest wordt:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
Public Class ReadSerialP1poort3

Private spSerialPort As SerialPort
    Private p1Thread As Thread = Nothing

Public Sub New()
        Me.p1Thread = New Thread(AddressOf StartReadP1poort)
        Me.p1Thread.Priority = ThreadPriority.Lowest
    End Sub

Public Sub Start()
        Me.p1Thread.Start()
    End Sub

Public Sub Dispose()
        Try
            If Me.spSerialPort IsNot Nothing Then
                Me.spSerialPort.Close()
                Me.spSerialPort.Dispose()
                Me.spSerialPort = Nothing
                Thread.Sleep(1000)
                Debug.GC(True)
            End If
        Catch ex As Exception
        End Try

If Me.p1Thread IsNot Nothing AndAlso Me.p1Thread.IsAlive Then
            Try
                Me.p1Thread.Abort()
                Me.p1Thread = Nothing
                Thread.Sleep(1000)
                Debug.GC(True)
            Catch ex As Exception
            End Try
        End If
    End Sub

Private Sub StartReadP1poort()
        Me.spSerialPort = New SerialPort(Configuration.P1ReadOutPoort.commPort, BaudRates.Baud9600, Parity.Even, 7, StopBits.One)
        AddHandler spSerialPort.DataReceived, AddressOf P1dataReceivedHandler
        Me.spSerialPort.Open()
        Thread.Sleep(Timeout.Infinite)
    End Sub

Private Shared Sub P1dataReceivedHandler(sender As Object, e As SerialDataReceivedEventArgs)
        Try

Dim sp As SerialPort = CType(sender, SerialPort)

' * Telegram always ends with asc 33 = !                     
            Const cnstStopChar As Integer = 33

Static sbTmpTelegram As New StringBuilder("")
            Dim bSingleByte As Integer = 0

Dim BytesInSerialPort(sp.BytesToRead) As Byte
            sp.Read(BytesInSerialPort, 0, sp.BytesToRead)

For t As Integer = 0 To BytesInSerialPort.Length - 1

bSingleByte = BytesInSerialPort(t) And 127

If bSingleByte > 0 Then
                    sbTmpTelegram.Append(Strings.ChrW(bSingleByte))
                End If

If bSingleByte = cnstStopChar Then

strTelegram = sbTmpTelegram.ToString
                    bSingleByte = 0
                    sbTmpTelegram.Clear()

If strTelegram.Length > 400 Then

' * Delimiter Indentifiers                                  
                        Const cnstConsumedElectricityLowTariff As String = ":1.8.1("
                        Const cnstConsumedElectricityHighTariff As String = ":1.8.2("
                        Const cnstSolarDeliveryLowTariff As String = ":2.8.1("
                        Const cnstSolarDeliveryHighTariff As String = ":2.8.2("
                        Const cnstCurrentElectricityTariff As String = "6.14.0("
                        Const cnstCurrentPowerConsumption As String = ":1.7.0("
                        Const cnstCurrentSolarDelivery As String = ":2.7.0("
                        Const cnstGas As String = ")(m3)"
                        Const cnstNotFoundInString As Integer = -1

Dim strPartOfTelegram As String = ""
                        Dim intPosInString As Integer = 0
                        Dim intFoundInString As Integer = 0
                        Dim arSplitter() As String = {cnstConsumedElectricityLowTariff, cnstConsumedElectricityHighTariff, cnstSolarDeliveryLowTariff, _
                                                      cnstSolarDeliveryHighTariff, cnstCurrentElectricityTariff, cnstCurrentPowerConsumption, cnstCurrentSolarDelivery, cnstGas}

Dim tmpValue As String

Try

For P1field As enumP1 = enumP1.ConsumedElectricityLowTariff To enumP1.ConsumedGas
                                intFoundInString = strTelegram.IndexOf(arSplitter(P1field), intFoundInString + 5)

If intFoundInString <> cnstNotFoundInString Then
                                    strPartOfTelegram = strTelegram.Substring(intFoundInString + arSplitter(P1field).Length)

Select Case P1field

Case enumP1.ConsumedGas

Const cnstBeginSubDelimiterGas As String = "("
                                            Const cnstEndSubDelimiterGas As String = ")"
                                            Try
                                                intPosInString = strPartOfTelegram.IndexOf(cnstBeginSubDelimiterGas)
                                                If intPosInString <> cnstNotFoundInString Then
                                                    strPartOfTelegram = strPartOfTelegram.Substring(intPosInString + cnstBeginSubDelimiterGas.Length)
                                                    intPosInString = strPartOfTelegram.IndexOf(cnstEndSubDelimiterGas)
                                                        tmpValue = strPartOfTelegram.Substring(0, intPosInString)
                                                        If IsNumeric(tmpValue) Then
                                                            p1Now.ConsumedGas = Double.Parse(tmpValue)
                                                        End If
                                                    End If
                                                End If
                                            Catch ex As Exception
                                            End Try

Case enumP1.CurrentElectricityTariff

Const cnstEndDelimiterElectraRate As String = ")"
                                            Try
                                                intPosInString = strPartOfTelegram.IndexOf(cnstEndDelimiterElectraRate)
                                                        p1Now.CurrentElectricityTariff = If(Integer.Parse(tmpValue) = ElectricityTariff.Low, ElectricityTariff.Low, ElectricityTariff.High)
                                                    End If
                                                End If
                                            Catch ex As Exception
                                            End Try

Case enumP1.CurrentPowerConsumption, enumP1.CurrentSolarDelivery

Const cnstDelimiterKW As String = "*kw)"
                                            Try
                                                ' * Attention all characters to LOWER                        *
                                                intPosInString = strPartOfTelegram.ToLower.IndexOf(cnstDelimiterKW)
                                                        Select Case P1field
                                                            Case enumP1.CurrentSolarDelivery
                                                                p1Now.CurrentSolarDelivery = Double.Parse(tmpValue)
                                                            Case Else
                                                                p1Now.CurrentPowerConsumption = Double.Parse(tmpValue)
                                                        End Select
                                                    End If
                                                End If
                                            Catch ex As Exception
                                            End Try

Case Else

Const cnstDelimiterKWH As String = "*kwh)"
                                            Try
                                                ' * Attention all characters to LOWER                        *
                                                intPosInString = strPartOfTelegram.ToLower.IndexOf(cnstDelimiterKWH)
                                                        Select Case P1field
                                                            Case enumP1.ConsumedElectricityLowTariff
                                                                p1Now.ConsumedElectricityLowTariff = Double.Parse(tmpValue)
                                                            Case enumP1.ConsumedElectricityHighTariff
                                                                p1Now.ConsumedElectricityHighTariff = Double.Parse(tmpValue)
                                                            Case enumP1.SolarDeliveryLowTariff
                                                                p1Now.SolarDeliveryLowTariff = Double.Parse(tmpValue)
                                                            Case enumP1.SolarDeliveryHighTariff
                                                                p1Now.SolarDeliveryHighTariff = Double.Parse(tmpValue)
                                                        End Select
                                                    End If
                                                End If
                                            Catch ex As Exception
                                            End Try

End Select
                                End If
                            Next

'* Every time the day will change, reset the historic vars  *
                            '* and start the new day with daily totals on zero.         *
                            If bInitHistoric Then
                                bInitHistoric = False
                                P1Historic.SolarToday = p1Now.SolarDeliveryHighTariff + p1Now.SolarDeliveryLowTariff
                                P1Historic.ElectraToday = p1Now.ConsumedElectricityHighTariff + p1Now.ConsumedElectricityLowTariff
                                P1Historic.GasToday = p1Now.ConsumedGas

End If

p1Now.LastTimeReceivedTelegram = DateTime.Now

Catch ex As Exception

End Try

End If

Exit For

End If

Next

'protect against overflow
            If sbTmpTelegram.Length > 1000 Then
                sbTmpTelegram.Clear()
            End If

Catch ex As Exception

End Try

End Sub

End Class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Het zou fijn zijn als de code ook bereikbaar zou zijn; dan kunnen mensen eenvoudig patches insturen.
https://p1netduinoplusv2....ceControl/list/changesets is nu niet bruikbaar.

In bovenstaand snippet vallen mij (in het dagelijks leven .NET ontwikkelaar) een paar dingen op en ik wil hier graag met de makers over van gedachten wisselen.
Ik weet dat code schrijven erg persoonlijk kan zijn en ik hoop dat mijn tips niet te betweterig overkomen :)

• Try-catch-veeg-onder-de-mat (zoals hier) maakt je leven als ontwikkelaar heel moeilijk, catch-add-to-log is al iets beter en je programma dood laten gaan (na loggen natuurlijk :)) zorgt er voor dat bugs het snelst worden gevonden - en opgelost.
• Constanten zijn al goed uitgesplitst; het maakt de code nog overzichtelijker als gerelateerde constanten (zoals alle delimiters) bij elkaar gedefinieerd zijn.
• een methode met een lengte als P1DataRecievedHandler past niet op je scherm en uiteindelijk ook niet meer in je hoofd. Ik zou bijvoorbeeld aanraden de body van If strTelegram.Length > 400 Then... te refactoren naar een eigen methode.
• Don't Repeat Yourself: de case-bodies zijn in wezen allemaal hetzelfde; ze verschillen alleen in delimiter en welk property van p1Now beschreven wordt. Ook hier wordt je leven makkelijker door te refactoren :)
• Thread.Abort met Sleep is nogal drastisch. Netter is op een stopsignaal te wachten in de thread en als die moet stoppen, het signaal geven en daarna Thread.Join(timeout) te doen. Als dat faalt kan een Abort altijd nog, maar dan is er wel wat mis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton, ik weet dat je het goed bedoelt maar je hebt ongeveer 50 regels nodig om uit te leggen dat je de bovenstaande programma code begrijpt en deze anders kan schrijven cq verbeteren. Proton, sans rancune maar ik zou zeggen, ga je gang en je mag afkijken. We zien je verbeterde code met veel belangstelling tegemoet want je wil toch niet op al die mensen aan de wal lijken of wel..... 8)

Edit: Proton gaat de programmacode verbeteren. Kunnen we hem gelijk gebruik maken van de situatie , er moet nog Arduino code naar VB omgezet worden. Zal de arduino code van het weekend opzoeken. :*)

edit2: Proton heeft een voorzetje gemaakt:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
Public Class ReadSerialP1poort3 
    Implements IDisposable 

Private spSerialPort As SerialPort 
    Private p1Thread As Thread = Nothing 
    Private stopEvent As New ManualResetEvent(False) 

Public Sub New() 
        p1Thread = New Thread(AddressOf StartReadP1poort) 
        p1Thread.Priority = ThreadPriority.Lowest 
    End Sub 

''' <summary> 
    ''' Starts reading the port 
    ''' </summary> 
    ''' <remarks></remarks> 
    Public Sub Start() 
        p1Thread.Start() 
    End Sub 

''' <summary> 
    ''' Stops reading the port. Restarting is supported. 
    ''' </summary> 
    ''' <remarks></remarks> 
    Public Sub [Stop]() 
        If (p1Thread IsNot Nothing) Then 
            stopEvent.Set() 
            If (Not p1Thread.Join(TimeSpan.FromSeconds(2))) Then 'This should return pretty much immediately, 2 secs is an age. 
                Throw New TimeoutException("Stopping takes too long") 
            End If 
        End If 
    End Sub 

'We have a managed resource (the port) so we should implement IDisposable ourselves. 
    Public Sub Dispose() Implements IDisposable.Dispose 
        Try 
            [Stop]() 
        Finally 
            If spSerialPort IsNot Nothing Then 
                spSerialPort.Dispose() 
            End If 
        End Try 
    End Sub 

Private Sub StartReadP1poort() 
        spSerialPort = New SerialPort("Configuration.P1ReadOutPoort.commPort", 9600, Parity.Even, 7, StopBits.One) 
        AddHandler spSerialPort.DataReceived, AddressOf P1dataReceivedHandler 
        spSerialPort.Open() 
        stopEvent.WaitOne() 
        spSerialPort.Close() 'Close in the same thread as the open 
    End Sub

[ Voor 80% gewijzigd door Willie Wortel op 05-07-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton, de programma code ziet er gewoon netjes uit, niets op aan te merken. Welkom bij het team.

De P1poort geeft elke 10 seconden data en hoeft niet uitgezet te worden. Als de gebruiker een nieuwe configuratie in de Netduino laadt moet de seriele poort gesloten worden en alles netjes opgeruimd.

Ingelezen data uit de poort heeft een hele lage prioriteit, af en toe wat weggooien is niet erg, indien data verminking. Dit alles werkt goed in de Netduino generatie 1.

Maar de Netduino generatie 2 heeft een bug in de seriele poort core software waarbij soms de Netduino hangt.
Het heeft ook een bug in het netwerk waardoor de Netduino soms hangt.
Microsoft en Netduino weet ervan.

Verder moet de Netduino totaal sellf supporting zijn, een throw error is zinloos, deze worden niet gezien door de gebruiker.

de p1Now is een struct:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Public Structure strcP1DecodedTelegramFields
    Dim ConsumedElectricityLowTariff As Double
    Dim ConsumedElectricityHighTariff As Double
    Dim SolarDeliveryLowTariff As Double
    Dim SolarDeliveryHighTariff As Double
    Dim CurrentSolarDelivery As Double
    Dim CurrentPowerConsumption As Double
    Dim CurrentElectricityTariff As ElectricityTariff
    Dim ConsumedGas As Double
    Dim LastTimeReceivedTelegram As DateTime
End Structure

Public p1Now As New strcP1DecodedTelegramFields

[ Voor 33% gewijzigd door Willie Wortel op 05-07-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Kijk , zo ligt het bij mij op de testbank.:draait nu 3 en een half uur met de twee schermpjes.
De een op zijn kop maar dat geeft niet, gaat om de test.

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/test_zpse8d154c7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Eerlijk is eerlijk, of de update van Proton de nieuwe class nu zoveel verbeterd laten we in het midden (komt omdat hij zich nog niet heeft kunnen inlezen in de code), maar Proton kan zelfs heel goed programmeren een echt toppertje. <3

Ik hoop echt dat hij bij ons blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 05-07-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hij is .NET ontwikkelaar, ik neem aan dat je het dan wel kan ja.

Een mooie aanwinst als hij ook mee rommelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier loopt de 2.0.14 V4.3 nu 3 dagen en 6 u aan een stuk.
S0, P1, Pvoutput en de LCD met buttons, en 2 ledjes voor de pulse en het wegschrijven naar Pvoutput
Onewire heb ik gedeactiveerd in de webpagina.
Ik heb geen reset aangevinkt om middernacht.
Ik vind de LCD nog steeds soepeler lopen als met Onewire aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Bedankt voor het warme welkom :)
Ik zal mijn best doen de verwachtingen waar te maken al zal de winst beperkt zijn omdat er al een mooi product ligt :)
Ik heb alleen wat moeite met het vinden van de broncode, zowel Source Code als Downloads lopen dood?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier loopt ie vanaf de 25e en alleen een vastgelopen display gehad wat vanzelf goed komt, morgen en overmorgen veel zon, eens kijken of het blijft lopen, soms had ik wel eens het idee dat hij dan eerder vast loopt.
Maar tot nu toe gaat het tadeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Maar het ging hier om voederbietel die problemen had met zijn P1poort. Als de P1poort uitgeschakeld was bleef zijn netduino lopen. Maar ik denk dat het eerder aan de Netduino v2 ligt dan aan de geschreven programma code. Maar je weet het niet, ..daarom een nieuw stukje code en testen en hopen dat Netduino met een update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:14:
Hier loopt de 2.0.14 V4.3 nu 3 dagen en 6 u aan een stuk.
S0, P1, Pvoutput en de LCD met buttons, en 2 ledjes voor de pulse en het wegschrijven naar Pvoutput
Onewire heb ik gedeactiveerd in de webpagina.
Ik heb geen reset aangevinkt om middernacht.
Ik vind de LCD nog steeds soepeler lopen als met Onewire aan.
De OneWire is een class (= een klein programmatje) die je aan kunt roepen binnen het "hoofd" programma , ik kan er zelf maar weinig aan veranderen. Kan het aantal verversingen van de temperatuur metingen verminderen maar dat is ook alles. Klump, nu 1x per seconde. (is een beetje veel). Zal er 10 seconden van maken of een extra optie in de webpagina, Ververs interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
Weet zelf ook niet wat de oorzaak is. Aan het netwerk lijkt het in ieder geval niet te liggen.
De ND V2 logt inmiddels al enkele dagen alleen de temperatuur en draait nog steeds.

P1 poort zelf lijkt ook niet de oorzaak te zijn, aangezien de V1 wel blijft draaien, dus probleem lijkt inderdaad in de combinatie V2 met de P1 poort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Willie, Is goed, ververs interval voor onewire, mag ook 30 sec of meer zijn.
Temperatuur is nou niet het hoofditem, maar wel leuk om te meten en te weten.
Ik weet niet wat de ververs interval in de 2.0.0.9 was, maar hier had ik geen problemen mee, alleen dat de waarde van de onewire niet klopten maar dat was nog de oude onewire class.

Voederbietel, welke temp sensor heb jij draaien nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Klump, ik zal een ververs interval maken. Zelf gebruik ik een Tmp36.

Kijk de nieuwe Up......................(genoeg achter de komma >:) ) Uptime: 0d:07:33:10.7762720

Gé Brander had ook een heldere, de Pulsmeter meet niet altijd Electra maar kan ook gebruikt worden voor Water en weet ik veel. Nu zit ik net te kijken naar Now maar daar staat idd KWH en Watt maar dat moet uiteraard per eenheid zijn zoals hij voorstelde.

Je kan straks je Netduino in het display, dashboard en NOW laten rekenen door bij je Solar en Electra een euro tarief in te vullen. Dus 1KWH kost..... 1KWH solar brengt op......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
klump4u schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:16:

Voederbietel, welke temp sensor heb jij draaien nu?
Net als Willie maak ik hier ook gebruik van de TMP36, ligt overigens gewoon "for fun" de omgevingstemperatuur te meten.
Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste