Met respect, maar je hebt wensen en ideeën die behoorlijk in tegenspraak met elkaar zijn.
• Wat voor oordopjes heb je nu, en hoe bevallen die?
Standaard Samsung dopjes, vermoedelijk de HS-330. Ze doen wat ze moeten doen, maar niet veel meer dan dat. Geluid klinkt wat ver weg. Ik kan hier goed plaatsen waarom, mogelijk teveel neiging naar hoge tonen, ik kan het niet goed plaatsen, maar het is zeker geen AKG 272HD, met diens neutrale weergave. Nu mag ik waarschijnlijk niet al te veel verwachten van mijn prijsklasse, maar beter dan mijn huidige set moet kunnen.
• In-ears of oordopjes?
In-ear, dopjes vallen er continu uit.
• Hoe heb je de balans tussen de lage, midden en hoge tonen het liefst? (klankbeeld)
Mijn koptelefoon (AKG K272HD) staat bekend om een neutraal klankbeeld. Zelf ben ik daar zeer over te spreken. Ik zou het niet erg te vinden als ook de IEM in staat om geluid ongeveer weer te geven zoals het is opgenomen.
De AKG 272HD is een hoofdtelefoon, door verschillen in het ontwerp tussen hoofdtelefoons en in-ears is er per definitie verschil in de geluidsweergave. Hoe zeer in-ear maker ook hun best doen, plaatsing en ruimtelijkheid (soundstage) zijn bij in-ears van dezelfde prijs als een hoofdtelefoon in het nadeel. De kleine speakers en plaatsing in het oor maken dat voor een vergelijkbare soundstage, je een duurdere in-ear moet hebben dan de hoofdtelefoon met eenzelfde mate van soundstage zou zijn.
Muziek weergeven zoals het is opgenomen kan het beste met speakers, een goede versterker en een goede bron. In-ears van 30 euro gaan daar echt niet bij in de buurt komen, al kunnen ze prima klinken voor het geld.
Degenen die graag een stevige bass-weergave hebben, komen met in-ears prima aan hun trekken. Dat is door het ontwerp en plaatsing in de gehoorgang juist een sterk punt van in-ears.
• Welke muziekgenres luister je het meest naar? En welke af en toe?
Alles. Klassiek (van blokfluitsonates uit de barok tot Tjaikovski), diverse rock stijlen (van Jonathan Coulton met zijn indie folk rock tot Bon Jovi), soms wat jazz (wel minder).
• Hoe wil je jouw oordopjes / in-ears gaan gebruiken? Bedoeld voor thuis, in het OV, bij het sporten of .... ?
Vooral mobiel, voor filmpjes, muziek, spellen en podcasts (dat is op volgorde van voorkeur, ik houd maar 1 podcast bij maar kijk veel filmpjes), mogelijk af en toe op de 3DS of tijdens een LAN-party op de laptop, waar een grote gesloten hoofdtelefoon extra ruimte in de tas meeneemt en mijn team onhoorbaar maakt.
In-ears hebben net als gesloten hoofdtelefoons vaak de eigenschap geluid te isoleren. Dat is het grootste voordeel t.o.v. de standaard dopjes. Er zijn in-ears die de buitenwereld half door laten klinken. En in de prijsklasse zul je geen enorm goede geluidsisolatie treffen, maar houd in gedachten dat je met een in-ear mogelijk lang niet altijd een teamgenoot kunt verstaan.
• Heb je een merkvoorkeur?
Ik verkies de om kwaliteit bekendstaande merken, maar goed, dat is omdat ik kwaliteit wil. Beats zijn uit den boze.
• Wat is het budget?
Rond de 30 euro
• Heb je verder nog eisen / verwachtingen bij je nieuwe oordopjes?
Ik wil zo goed mogelijk geluid voor mijn geld. Verder is een controller/microfoon wel fijn. Deze moet dan wel goed werken met mijn Galaxy Note 3. Ik weet niet of Android en iOS de signalen van een controller anders interpreteren en kon er zo gauw geen info over vinden.
Ja, er is een behoorlijk verschil tussen de controllers voor Android, Blackberry tegenover die van Apple. De microfoon kan in 99% van de gevallen altijd wel gebruikt worden, maar het aannemen van telefoontjes en het volume regelen lang niet altijd. Het hangt daarbij niet alleen sterk van het model telefoon of tablet af, maar ook van de software versie, de software van de fabrikant en soms ook de software van de provider.
Je geeft aan graag een A-merk te kiezen plus een afstandsbediening in de kabel te hebben. Dat maakt een Chinese in-ear (via exotische websites) bestellen geen optie. Wat de enige mogelijkheid is om een in-ear te hebben met een afstandsbediening voor die prijs is een Sony exemplaar:
http://tweakers.net/categ...HBdAdZtAaj6KgzWD__GJt81J-
Waarbij je een behoorlijke bass nadruk hebt in de weergave van de muziek. Plus een beperkte afstandsbediening en een redelijke kans dat de afstandsbediening werkt voor een Note 3.
Samenvattend: voor het geld kun je niet alles hebben. Wat het meest in de buurt komt is een
pricewatch: Philips SHE3590WT (Wit) met een losse kabel waar een afstandsbediening in zit. Of de genoemde Sony, waarbij je de bass nadruk voor lief moet nemen.
Het is simpelweg kiezen tussen je wensen voor het geld. Neutraal geluid, een afstandsbediening voor Android, een prijslimiet van 30 euro en een A-merk; je zult niet alles in één in-ear kunnen vinden.
Succes
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)