Ik heb vandaag m'n Sony WF-1000XM4's binnengekregen. Na het lezen van veel reviews leken dit toch de ultieme in-ears met ANC te zijn.
Eerste indrukken bij gebruik voor muziek waren erg goed. Van de noise cancelling had ik wel wat meer verwacht, getest met verschillende soorten achtergrondgeluid en het komt er toch nog vrij goed doorheen (vooral de hogere frequenties).
Daarna even getest met een telefoongesprek. Meteen viel me op dat er opeens heel duidelijk ruis te horen is wanneer ik iemand begin te bellen. Dan is het gesprek nog niet eens begonnen, maar gaat de telefoon alleen nog maar over. Alsof ik met een hele slechte analoge lijn bel. En die ruis blijft dus het hele gesprek zeer duidelijk aanwezig.
Na het nodige onderzoek op internet blijkt dit een opzettelijke "feature" te zijn (
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00273844). Om jezelf tijdens het gesprek beter te kunnen verstaan, wordt het microfoongeluid ook afgespeeld. Blijkbaar vergezeld van een behoorlijke hoeveelheid ruis. Het klinkt als de achtergrondruis van een microfoon van 5 gulden die ik in de jaren 90 had.
Ik begrijp werkelijk niet hoe het mogelijk is dat geen enkele review die ik heb gelezen dit heeft vermeld. De oordopjes zijn hierdoor voor mij onbruikbaar voor het voeren van telefoongesprekken. De ruis is dermate hard dat het voor mij enorm storend is. Ik ben opgelucht als het gesprek voorbij is en de ruis weer weg is.
Voor wie dit leest, deze dopjes overweegt, er ook mee wil gaan bellen en ook gevoelig is voor ruis: Koop deze absoluut niet; je gaat je eraan storen.
Ironisch eigenlijk, want mensen kopen volgens mij juist ANC oordopjes omdat ze niet goed tegen ruis en achtergrondgeluiden kunnen en dan krijg je ze van de dopjes versterkt te horen tijdens het bellen. Wat een ongelofelijke misser van Sony. Hoe kan iedere review dit nou gemist hebben? Test niemand ze met bellen?
Ik ga ze terugsturen.
[Voor 20% gewijzigd door Wouter op 01-11-2022 22:34]