kramon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:13:
....
de Windows 10 update met AAC (wat dus werkt) deze out-of-sync issues zou verhelpen. Dat doet het niet. De Bose update van vorige maand helpt ook niet. Er is nog steeds een te grote delay op Windows (+- 270ms).
Nu mijn vraag aan jullie hier, als ervaringsdeskundigen die ook nog eens Windows gebruiken. Hebben jullie ANC inears die op windows geen lag/out-of-sync audio/video hebben? Of is dat domweg niet haalbaar op Windows? Heb je dan toch aptx nodig? Is dat mogelijk het verschil?
In dat geval zou ik op de Jabra 7 Pro's gaan wachten, hoewel daar nu uit Jabra-Support bronnen blijkt dat er geen aptx op zit...
Met of zonder ANC is er in mijn ervaring er altijd wel iets van een delay of een soort korte hapering bij het starten van muziek. ANC vraagt natuurlijk enige 'verwerkingstijd', maar die zou bij een goede in-ear (zoals jouw Airpods of Bose's) niet al te groot en merkbaar moeten zijn.
Plus er zijn verschillen in de soort ANC in hoe het externe geluid wordt 'uitgebalanceerd' en gecombineerd met het afspelen van audio; en de implementatie daarvan van de fabrikant.
Alles bij elkaar zou ik
verwachten dat je tussen verschillende goede headsets die up-to-date zijn,
meestal niet al te grote verschillen zult zien. Zeker niet als het met een Android of iPad beter gaat. Al zullen sommige combinaties van apparaten wellicht beter werken en wordt er nog steeds technische vooruitgang geboekt waar nieuwere devices van kunnen profiteren.
Windows is in de loop van de jaren duidelijk een heel stuk beter geworden met bluetooth audio, maar enige latency blijft vaak wel. Apple heeft met de Mac of Samsung met een telefoon ook het voordeel zowel de software als hardware ontwerp en productie te beheren.
Bij Windows apparaten merk je vaak ook deels hoe goed de onderdelen zijn (bluetooth module in dit geval) in de kleinere details, zoals hoe goed, stabiel en hoe regelmatig drivers of bijbehorende software wordt geupdate. Of zoals in dit geval: de latency.
Bijv. Intel is vaak prima, Realtek en Broadcom wisselt wat meer en Mediatek vind je vaak meer aan de onderkant van de markt. Ook de ondersteuning voor bijv. verschillende codecs kan soms net wat anders werken.*
kramon schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:13:
Windows desktop + Windows laptop + galaxy flip z + ipad pro 10,5 inch. Daar heb ik sinds een paar maanden Bose QuietComfort Earbuds bij en daar ben ik op 1 ding na, super tevreden over: op Windows 10 + 11 heb ik video en audio out of sync. Zowel in YouTube in de browser, Netflix app, Google Meet, Teams, Zoom, etc. Alles op windows is out of sync met de Bose QC Earbuds. Dat is overigens ook het geval als ik m'n AirPods op Windows gebruik.
Op mijn Android toestel en iPad heb ik dit probleem
niet minder. Er zit volgens mij wel een soort van delay in, maar niet storend.
In dat geval zou ik op de Jabra 7 Pro's gaan wachten, hoewel daar nu uit Jabra-Support bronnen blijkt dat er geen aptx op zit...
Jabra is zeker één van de betere merken op het moment voor goede draadloze in-ears, maar wellicht is het handig eerst aan de Windows kant e.e.a. na te lopen.
Je zou eens kunnen beginnen met het updaten van de drivers van de bluetooth module. De fabrikant biedt meestal op de site de meest recente drivers aan. Windows Updates bieden die drivers ook, maar de driver versies lopen vaak wat achter. Soms komt daarbij ook wat extra software voor het instellen van de bluetooth, je kunt er eens naar kijken of er bijv. opties in beschikbaar zijn zoals low-latency aptX, vaak niet, maar het is een poging waard.**
Nu weet ik niet in hoeverre je inmiddels bekend bent geraakt met Windows en in welke mate je er tijd aan wilt besteden? Mocht je verder willen gaan dan de driver update van de bluetooth module, je handig / vertrouwd bent met wat meer technisch bezig zijn in Windows én er wat meer mee willen gaan tweaken, kijk eens naar het volgende:
(let op: het is niet héél technisch, maar er is enig risico, weet waar je aan begint, het is en blijft jouw eigen risico!)
- om te beginnen is het misschien handig een herstelpunt te maken, voordat je verder gaat
- loop in de Windows bluetooth settings en apparaatbeheer (incl. verborgen items) na of er nog oude, niet meer gebruikte bluetooth apparaten staan en verwijder deze.
- download de driver van de fabrikant, via apparaatbeheer kun je de driver deïnstalleren. Herstart de pc en start direct daarna de installatie van de driver software (evt. kun je automatisch installeren van drivers en software via Windows Update tijdelijk uitzetten, **dit is de meer 'technische' meer diepgaande variant van de driver update).
- laat de in-ears een keer verbinden met een ander apparaat, vergeet ze in Windows settings en voeg ze opnieuw toe.
Let er op dat bij sommige laptops en desktops de draadloze module voor zowel wifi als bluetooth kan worden gebruikt.
LET OP 2: een enkele keer, kun je bij sommige desktop moederborden dan ook het moederbord of het BIOS moeten gaan updaten om e.e.a. goed te laten werken. Dat is geen raketwetenschap, maar er
kán een hoop bij mis gaan. Tenzij je zelf er handig mee bent en het vaker hebt gedaan, zou ik NIET aan beginnen om een moederbord of BIOS zomaar te gaan updaten, als je enige doel is om de bluetooth latency te verminderen.
Als er iets onduidelijk is, laat maar weten. Mocht het wat uitgebreid verwoord zijn, het is lastig om op afstand in te schatten hoe handig iemand anders is met Windows
Buiten bovenstaande, kunnen er ook heel wat andere zaken soms een rol spelen:
- is er aanvullende software (bijv. een equalizer) actief die op jouw Windows pc gebruikt wordt i.c.m. audio output?
- *AAC vraagt relatief wat meer bandbreedte en rekenkracht, je zou bijv. eens kunnen kijken als test of wisselen naar een andere codec optie (bijv. sbc) effect heeft. Soms wil ook wel eens de energie setting (via apparaatbeheer) voor een wifi/bluetooth module invloed hebben, komt niet vaak voor, maar je kunt eens kijken er naar mocht je er verder in willen duiken. Mocht je bijv. software van de fabrikant bij de bluetooth unit hebben, dan zou je eens naar de energiesettings en de bandbreedte instellingen kunnen kijken.
- mocht jouw Bose of Apple set meerdere bluetooth verbindingen tegelijk ondersteunen, dan heb ik wel eens gezien dat het o.a. enige latency wil geven. Uitschakelen van de bluetooth van de andere apparaten (zodat er maar één connectie tegelijk is) wil dan nog wel eens helpen.
- soms wil het wel eens invloed hebben hoeveel andere bluetooth apparaten er in de buurt (en actief) zijn.
Meeste van de direct hierboven genoemde zaken zijn wat zeldzamer, maar als je het de moeite vindt er wat meer tijd aan te besteden, dan kun je wellicht er wat zaken mee proberen uit te sluiten.
Je zou overigens voor verder advies anders ook eens kunnen kijken of er op GoT een Windows (of misschien audio?) subforum is waar de vraag past. Gezien het toch meer in de Windows of laptop/desktop kant lijkt te zitten en er daar wellicht wat meer tweakers zijn die er meer over zouden kunnen weten.
Driver updates enzo in een Wearable's subforum, krijgt wellicht toch wat minder ogen er op
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)