tenhagen12500 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:51:
Beste allen,
Na meer dan 5 jaar trouwe dienst van mijn Sennheiser MX 580 oordoppen, zijn ze dan eindelijk gesneuveld. Bij het zoeken van vervanging ben ik uitgekomen op de CX 300-II, die qua prijs ongeveer gelijk zijn aan de MX580 van toen.
Helaas valt het geluid me echt heel erg tegen. De reviews hier op tweakers waren overwegend positief, maar ik kan me echt totaal niet vinden in de geluidskwaliteit dat altijd als goed punt wordt beschreven. Er is weinig bass aanwezig (toms van drumstel en basgitaar zijn vrijwel niet hoorbaar) en de hoge tonen zijn vreselijk scherp (bekkens drumstel, hoge gitaarsolo en de melodie in electronische muziek).
Ik zou graag willen weten van mensen die de oordoppen langer in bezit hebben, of er sprake is van burn-in bij deze doppen.
Ik weet dat ik van 25€ niet heel veel mag verwachten. Maar ze vallen me tot nu toe wel echt heel zwaar tegen..
Dit is de eerste keer dat je in-ears probeert. Het valt duidelijk op te maken uit je verhaal dat je geen goede seal hebt. De in-ears moeten als het ware als grote plugs in je oren geramd zitten, alles dicht. Zodat je vrij weinig meer van je omgeving hoort en je de bass goed kunt horen. Doe eens flink met de kabel op en neer schudden. Dit moet je luid en duidelijk kunnen horen (cable noise). Indien je bijna niks hoort dan zitten ze ook niet goed in je oren.
Wat je kunt doen is het volgende:
- duw ze dieper in je oren. Duw ze horizontaler in je oren. Stop ze niet in een halve seconde in je oren en denk dan dat ze goed zitten. Spendeer 10 seconden per oor om ze echt flink aan te duwen en te draaien etc totdat ze goed zitten.
- probeer een andere maat tips uit. Probeer of je een grotere maat tips goed diep in je oren kunt krijgen. Of probeer juist een kleinere maat tips uit en stop die veel dieper in je oren dan de maat die je nu hebt.
- Trek eens flink aan de bovenkant van je oren terwijl je ze in je oren stopt. Dat maakt het makkelijker om ze dieper in je oren te stoppen.
Als dat allemaal niet helpt kun je aftermarket tips uitproberen. Bijvoorbeeld foam tips. Die vormen zich naar je oren. Je kunt ook eens in-ears uitproberen met een angled nozzle (het uiteinde staat onder een hoek, zodat de fit en seal beter is), zoals de Sennheiser CX 3.00:
pricewatch: Sennheiser CX 3.00 (Zwart)
Indien je een perfecte seal behaald, zijn de Sennheiser CX 300 II best wel aardige bass-monsters hoor. Ze staan onder mensen met een perfecte seal bekend als extreem basszwaar. Indien je een goede seal behaald zou je meer bass moeten horen dan met je oude Sennheiser MX 580. Helaas is het met in-ears zo dat niet iedereen een perfecte seal heeft, sommigen ervaren de CX 300 II daardoor zelfs als volledig neutraal, of in jouw geval, als ernstig bass tekort komend.
Lees ook eens dit door:
http://www.innerfidelity....itors#cOO1Sf1z8dlVYPeT.97
Indien alles niet wilt lukken, dan zijn er natuurlijk altijd alternatieven. Denk aan ouderwetse earbuds, of aan een koptelefoon.
Earbuds:
pricewatch: Sennheiser MX 475 (Zwart)
Voor 25 euro krijg je met de MX 475 een heel acceptabel geluid. Komend van de MX 580 kun je een geluid verwachten dat best wel lijkt op dat wat je gewend bent, met wat kleine verschillen.
Qua koptelefoons is er echt vanalles te koop. Een model wat nu gunstig geprijsd is is de Momentum On-ear:
pricewatch: Sennheiser Momentum On-Ear (Zwart)
Ik denk dat die koptelefoon wel wat zwaarder in de bass is dan de MX 580. Gegeven dat je wat extra bass wel kunt waarderen komt er wel een veel betere kwaliteit geluid uit. En de kabel is vervangbaar.
Als het per se heel goedkoop moet kun je eens kijken naar bijvoorbeeld deze koptelefoon:
pricewatch: Sennheiser HD 219 (Zwart)
De HD219 klinkt voor het geld wel aardig, maar niet zo goed als een Momentum koptelefoon natuurlijk. Let er verder op dat de HD219 een wat lompe (=grote) 3.5 mm plug heeft, die wat ver uitsteekt.
Voor aankoopadvies voor koptelefoons kun je ook hier vragen:
Het grote Headphones topic
Er zijn zoveel verschillende modellen koptelefoons te koop, er is echt voor ieder wat wils. Indien je daar aangeeft naar welke muziek je luistert, wat voor klankbeeld je verwacht etc. dan kunnen ze je gerichter advies geven. Als je aangeeft wat je goed vindt klinken aan de MX 580 en wat minder goed, dat helpt ook.
Verder wil ik nog even het volgende kwijt. Over het algemeen krijg je een betere geluidskwaliteit indien je wat meer geld uitgeeft. En over het algemeen hebben koptelefoons een betere prijs-kwaliteit verhouding dan in-ears en een langere levensduur. Geef je 100 euro uit aan een koptelefoon dan kun je een beter geluid verwachten dan wanneer je 100 euro aan in-ears uitgeeft. Koptelefoons gaan vaak ook wel 10 jaar mee (met vervangbare ear pads en kabel). In-ears en earbuds hebben dan weer als voordeel dat ze heel klein en licht zijn, en daardoor het gemakkelijkst mee te nemen. Een belangrijke reden voor hun populariteit.