-MVR- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:39:
[...]
Vanmiddag bij Louwman Eindhoven geweest voor de 105.000 km beurt.
Keurig ontvangen, werkplek gekregen en twee keer koffie met wat lekkers.
Binnen 75 minuten was de beurt uitgevoerd (+ hybride health check) en kon ik weer vertrekken.
Tussendoor nog even een rondje gemaakt in de showroom, toch wel mooi allemaal
Hoefde niet meteen te betalen, de factuur wordt opgestuurd

Heerlijk, he? Dit is ook exact mijn ervaring bij Louwman Amsterdam. Eerst met onze CT, later onze IS 300h.
Helaas gaan we nu bij Lexus weg en ga ik de IS ook echt missen, maar we wilden om meerdere redenen elektrisch gaan rijden en ik heb heel erg mijn best gedaan de UX 300e te overwegen, de UX 250h vind ik ook een erg fijne auto, maar uiteindelijk kon ik het (als particulier) niet verantwoorden om zoveel in te leveren: de basis UX 300e zou nog nét te betalen zijn, maar een leuk uitgeruste versie klimt snel tussen de 60 en 70k. Wachten op tweedehands is dan pas over 2-3 jaar een optie.
Ook is het gebruik van ChadeMo in de tijd van CCS niet goed te praten, zeker i.c.m. 50 kW laden én was de kofferbak toch wel erg beperkt. Bij de hybride had ik er een dakkoffer op gegooid, maar dat is elektrisch funest voor de toch al niet zeer riante range en daarmee ongeschikt voor vakanties.
Wellicht over een jaar of 5-10 als Lexus ook genoeg vol elektrische auto's heeft dat we nog eens teruggaan, maar voor nu is het een Kia e-Niro geworden. Op bepaalde punten leveren we echt in t.o.v. de IS 300h, maar bizar genoeg lijken ze ook weer heel erg op elkaar en gaat de e-Niro me gigantisch in de maandlasten schelen, precies waar ik naar op zoek was gezien het steeds meer thuiswerken. Een premium IS 300h was niet meer te verantwoorden helaas.
Wat ik verder nog kwijt wil: in mijn 5 jaar Lexus (na nog veel langer Toyota te hebben gereden) zijn zowel de CT als IS 300h 100% perfect geweest. Meer dan onderhoud en banden was er niet nodig, de Lexus red carpet treatment was altijd fijn en ook leuk dat ik van alles meegekregen heb als leenauto: van een nieuwere CT tot aan een letterlijk splinternieuwe ES 300h F-Sport Premium, alleen de RC/LC modellen enerzijds en de LS/RX modellen anderzijds heb ik nooit meegehad, maar dat mag je ook niet verwachten natuurlijk.

Voor degenen die dit lezen vanuit het oogpunt een Lexus op het oog te hebben: ik ben destijds overtuigd door een weekend-lange proefrit in een IS 300h F-Sport Line, niet het exacte model wat ik op het oog had, maar zonder problemen heb ik daar een weekend van mogen genieten. Ik weet niet of ze dat nog steeds aanbieden, maar het moet gezegd: de service van Lexus ga ik echt missen.
Rationeel bekeken: de Lexus kost mij zo'n € 450 per maand en door elektrisch te gaan halveer ik dat, voor dat verschil kunnen we een Aygo of Yaris ernaast private leasen (die hebben we al, een Aygo, gekocht, maar ter illustratie).