Ultimation schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:14:
Ik ben het eens dat 'De grote <random generaal onderwerp> topcis' uit elkaar gehaald moeten worden. Alleen niet met de voorbeelden die jij aandraagt. Ik vraag daarom ook naar een wat concreter voorbeeld van wat jij precies bedoeld.
Je hebt het hier over (forum) cultuur die jij linea directa wilt veranderen. Dat gebeurd niet zomaar. Daar zijn argumenten voor nodig die de huidige werkwijze overbodig of omslachtig maakt. Als je daar nu dan eens naar gaat kijken?
Jou vraagstuk zou dus eerder zijn:
'Hoe gaan we de Tweakers aansporen 'De grote xxx topics' uit elkaar tehalen?'
'Waarom gebeurd dat nu niet?'
'Hoe kan dat veranderd worden?'
Maar om eens verder te kijken. Vind je het mogelijk moeilijk om te achterhalen welke informatie je zoekt? Die topics staan BOM-VOL met informatie staan die jij mogelijk nodig hebt. Is de oplossing dan alles op te gaan splitsen in kleinere onderwerpen of om de doorzoekbaarheid van zulke topics en het forum in het algemeen te verbeteren?
En alsjeblieft haal mij nu niet zo keihard onderuit met je 'argumenten' als je hierboven hebt gedaan. Anders heb ik geen zin meer met jou hierover te discussiëren.
Keihard onderuit halen doe ik niemand.
Ik heb het niet over de forumcultuur die ik per se wil veranderen hoor. Dat is mij iets te ver gezocht. Wat ik nu zie is dat het in stand houden van één groot topic ervoor zorgt dat alles verdrinkt in één groot topic en dat op die manier mensen totaal niet aangespoord worden om actief over meerdere zaken met elkaar te discussiëren.
Het vraagstuk zoals jij het omschrijft is het vraagstuk wat ik ook behandel. Mijn insteek is gewoon dat één groot all-in-one topic minder aantrekkelijk is. De reden waaro dat niet uit elkaar gehaald wordt, is omdat de moderators dit toelaten, oftewel dit is gewoon beleid. Hoe dat veranderd kan worden is heel simpel, dat is gewoon een forum een forum laten zijn. Dus één onderwerp per topic (zoals ik al zo vaak zei, de naam zegt het al).
Die topics staan inderdaad bomvol met informatie, maar Tweakers heeft een hele chique zoekmachine toch. Ik denk dat de vindbaarheid van informatie alleen maar toeneemt als je discussies per topic groepeert.
Daarnaast: moet Tweakers een naslagwerk zijn of een discussieerplatform? Ik opteer toch voor dat laatste. Informatie vind ik in de recensies van Arnoud, de nieuwsberichten, in de review van Anandtech.
Ik wil gewoon met mensen discussiëren over details, zoals bijv. dat space gray een mooiere kleur is dan slate gray, of een topic waarin overzichtelijk de ervaringen van mensen die het gewicht van de nieuwe iPad hebben ervaren. In de ogen van moderators zijn dit non-issues, maar als je echt er serieus over nadenkt om een iPad Air te kopen is dit gewoon cruciale informatie die bovenal heel leuk/interessant is om te lezen. Ik noem nu trouwens expres 'pietluttige' onderwerpen om mijn punt te maken, maar er zijn ook veel relevantere topics denkbaar zoals:
1. Wat zijn de beste apps voor een student om te gebruiken?
2. Wat is de beste keyboard cover?
3. Objectieve snelheidsvergelijking van iOS 6 en iOS 7 op iPad 2, 3 en 4
Etc. Dat zijn topics die veel meer op Tweakers thuishoren en waar nu óók geen ruimte voor is. Echter, mijn mening is dat het niet uit moet maken om wat voor onderwerp het gaat, omdat ik van mening ben dat niet-relevante topics vanzelf naar beneden vallen omdat ze geen reacties krijgen. Dat is gewoon het principe van fora in het algemeen.
Oftewel: de grote 'algemene' topics cold turkey sluiten en daarna zo min mogelijk modereren.