Onnodige 'Ervaringen' topics in iPad en iPhone forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:59
iPads

iPods, iPhones & iTunes

In beide forums vind je een heel groot 'algemene ervaringen' topic voor de iPad en iPhone.

Ik vind dit extreem nutteloos. Je hebt al een apart iPhone en iPad-forum, en dan doe je daar nog een algemeen iPhone en iPad-topic in. Dat is toch onhandig? Je ziet ook dat er bijna geen topics gemaakt worden terwijl de 'ervaringen'-topics wel actief zijn.

Het resultaat is echter dat er 1001 dingen tegelijk in die topics besloten worden. Dit is erg onoverzichtelijk en zorgt er uiteindelijk voor dat de fora minder populair zijn (immers, een lijstje met topics doorscrollen is veel handiger dan tientallen pagina's afgaan).

Ik stel voor deze algemene 'ervaringen' topics gewoon gesloten worden om ervoor te zorgen dat mensen gewoon losse topics openen. Dat komt de levendigheid en overzichtelijkheid alleen maar ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Dat gaat niet werken, zie het kortings- en aanbiedingen forum.

Veel gebruikers zitten met kleine vragen waar ze geen apart heel topic voor willen openen. En weer veel anderen zullen niet ieder topic willen openen, om te kijken of er een interessante discussie ontstaat waar zij aan deel kunnen nemen. Dat is precies de reden waarom die centrale ervaringentopics zo goed lopen.
Als je die sluit, en alleen nog maar losse topics toestaat, worden er geen ervaringen meer gedeeld (want waar moet je die dan kwijt?), en vervalt een zekere subcultuur het tot het zoveelste helpdeskforum met waarschijnlijk ook nog meer van dit soort toestanden. Leuk voor de passieve gebruiker, die alleen maar een hapklaar antwoord zoekt. Funest voor de actieve gebruiker die meer interactie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Daar geloof ik helemaal niks voor.

Ten eerste, wat zijn ervaringen? Het 'ervaringen'-topic is nu gewoon een soort vraagbaak. De iPhone is een dermate breed onderwerp dat je dat niet onder één topic kan noemen. Waar wil je het over hebben? Accessoires, games, iOS, de camera, problemen? Echt van alles kan er nu in.

De reden waarom gebruikers er geen apart topic voor openen is omdat er geen 'cultuur' van topics openen is. Als je dat ervaringen topic sluit, komen de losse topics vanzelf.

Ik denk juist dat er veel méér interactie komt als je losse topics opent, simpelweg omdat niemand zin heeft om tientallen pagina's door te lezen om te kijken of er wat leuks tussen staat. Nu wordt het alle interactie dood geslagen omdat er één oppermachtig topic is waar je alles in kwijt kan. Het slaat gewoon helemaal nergens op.

Als ik vorige week een opmerking geplaatst had, is er nu niemand meer die het daar over heeft. Binnen een topic kan je maar maximaal een paar reacties verwachten, daarna gaat men weer over op het volgende onderwerp. Op een topic kan je echter zo lang doorgaan als je wilt.

Er worden nu amper topics geopend, dat is toch zonde? Hoe meer topics hoe beter. Ik snap niet hoe je het een pré kan vinden dat mensen amper topics openen.

Edit, kijk bijv. eens naar MacRumors. Daar is toch een veel betere dynamiek en verscheidenheid aan gespreksonderwerpen?

[ Voor 26% gewijzigd door TMC op 23-04-2013 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben benieuwd. Veel succes dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het probleem is zoals je zelf al beschrijft cultuur. Ik heb jarenlang geageerd tegen de "Het grote .... " topics (zoals dat toen nog hete). Leuk voor een club die 'erin zit' (ik zit zelf ook 'in' een paar van dat soort topics), maar totaal ruk voor de terugzoekbaarheid.

Dat stukje cultuur gecombineerd met het feit dat mensen denken dat ze hier afgeslacht worden als ze een topic openen (en daardoor veel vraagjes in een andermans topic, of zo'n centraal topic), zorgt ervoor dat dit soort topics gewoon in stand blijven.

Gathering of tweakers is daardoor totaal ongeschikt als naslagwerk of om problemen op te zoeken. Ironisch genoeg zorgt dat er weer voor dat mensen het ook niet echt vaak heel succesvol doen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
JvS schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:14:
Het probleem is zoals je zelf al beschrijft cultuur. Ik heb jarenlang geageerd tegen de "Het grote .... " topics (zoals dat toen nog hete). Leuk voor een club die 'erin zit' (ik zit zelf ook 'in' een paar van dat soort topics), maar totaal ruk voor de terugzoekbaarheid.

Dat stukje cultuur gecombineerd met het feit dat mensen denken dat ze hier afgeslacht worden als ze een topic openen (en daardoor veel vraagjes in een andermans topic, of zo'n centraal topic), zorgt ervoor dat dit soort topics gewoon in stand blijven.

Gathering of tweakers is daardoor totaal ongeschikt als naslagwerk of om problemen op te zoeken. Ironisch genoeg zorgt dat er weer voor dat mensen het ook niet echt vaak heel succesvol doen...
Eens. En daarnaast is het ook minder leuk.

Ik vind het misschien best wel leuk om even te lezen hoe iemand een iPhone voor zijn oma kocht maar dat z'n oma Whatsapp en iMessage door elkaar haalt. Of een discussie over de gevoeligheid van de volumeknopjes bij de iPhone 5. Of een discussie over wat jij het fijnst vindt aan je iPad en wat je het meest haat. Blablabla. Ik verzin maar wat.

Niet alles hoeft hoogstaand zijn om toch een meerwaarde te hebben. En meerwaarde begint (naar mijn mening) met stimulatie van interactie en dat is er nu totaal niet. Sterker nog, je zou bijna bang worden om een topic te openen.

Kan imo nooit de bedoeling van een forum zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je het specifiek op de Apple topics richt, misschien handig om dit in 3i Feedback te melden, dan zien de Apple mods het sneller :)

En ja, er is een cultuur aangaande grote topics, die zijn leuk voor de in-crowd. De hoeveelheid klachten na invoering van AK focussen zich vooral op die mensen die perse een groot topic willen.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 23-04-2013 19:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-07 17:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou het ook graag anders zien maar het is een cultuur die moeilijk is te doorbreken. Een stimulans zou wel zijn als we simpele Q&A-functionaliteit in het forum bouwen, dwz topicstarter kan aangeven of iemand een werkende oplossing heeft aangedragen voor zijn probleem en user die deze oplossing heeft aangedragen krijgt daarvoor karma. Met die karma kunnen weer ranglijsten samengesteld worden, bijvoorbeeld ranglijsten op onderwerpniveau waarmee een behulpzame gebruiker in een topic over een bepaald onderwerp kan laten zien dat hij er veel verstand van heeft. Dan is er een stimulans vanuit de kant van reageerders om in losse topics te reageren en zal men hopelijk ook niet meer negatief staan ten opzichte van Q&A-topics. Doe er een filtertje voor topictype bij in de topiclijst en niemand hoeft er nog last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Overigens vind ik de 'ervaring met' topics helemaal niet zo heel erg slecht. Het is wel een vrij aardige manier om je te helpen om te orienteren / verdiepen in een product. Alleen moet je geen specifieke info willen lezen, dan zoek je je te pleures :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Femme schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:26:
Ik zou het ook graag anders zien maar het is een cultuur die moeilijk is te doorbreken. Een stimulans zou wel zijn als we simpele Q&A-functionaliteit in het forum bouwen, dwz topicstarter kan aangeven of iemand een werkende oplossing heeft aangedragen voor zijn probleem en user die deze oplossing heeft aangedragen krijgt daarvoor karma. Met die karma kunnen weer ranglijsten samengesteld worden, bijvoorbeeld ranglijsten op onderwerpniveau waarmee een behulpzame gebruiker in een topic over een bepaald onderwerp kan laten zien dat hij er veel verstand van heeft. Dan is er een stimulans vanuit de kant van reageerders om in losse topics te reageren en zal men hopelijk ook niet meer negatief staan ten opzichte van Q&A-topics. Doe er een filtertje voor topictype bij in de topiclijst en niemand hoeft er nog last van te hebben.
Waarom zo ongewikkeld? Een forum is toch geen sociale helpdesk? Niet alles is Q&A toch? Je kan ook gewoon discussies hebben. Bijvoorbeeld: wat vind jij de beste camera-app? Wat voor snelheid haal jij i.c.m. 3G nu KPN en Vodafone dual carrier-hsdpa hebben aangezet? Etc. Ten tweede is een iPhone en iOS allemaal niet zo ingewikkeld, echt ingewikkelde problemen zullen er niet of nauwelijks zijn.

Jij zegt dat de cultuur lastig te doorbreken is, ik zeg van niet. Gewoon die grote topics sluiten, dan komt het vanzelf. GoT is er groot genoeg voor. Een topic, de naam zegt het al, moet voor het mooi over één onderwerp gaan.

Nogmaals: ik kan me geen enkele reden bedenken waarom die grote topics wél open moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
gambieter schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:25:
Als je het specifiek op de Apple topics richt, misschien handig om dit in 3i Feedback te melden, dan zien de Apple mods het sneller :)

En ja, er is een cultuur aangaande grote topics, die zijn leuk voor de in-crowd. De hoeveelheid klachten na invoering van AK focussen zich vooral op die mensen die perse een groot topic willen.
Ik heb het al eens gemeld in een PM, en de moderator was het mij eens, maar hij zei dat er niks aan te doen was omdat het GoT-breed beleid was.
Ik ben het met je eens. Helaas is daar weinig tegen te doen. Er zal altijd één algemeen topic blijven, vanwege het feit dat dat overal op GoT het geval is (en zeker in Apple Talk).

Opsplitsen heeft ook onze voorkeur, maar uiteindelijk heeft dat toch geen zin. We hebben dat meerdere malen zonder succes geprobeerd. Blijkbaar hebben teveel users de voorkeur voor één algemeen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TMC schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:00:
Jij zegt dat de cultuur lastig te doorbreken is, ik zeg van niet. Gewoon die grote topics sluiten, dan komt het vanzelf.
Ik stel voor dat je Aanbiedingen en Kortingscodes - Feedback eens doorkijkt. Onderschat niet hoe boos men kan worden en hoe men zal klagen.
Nogmaals: ik kan me geen enkele reden bedenken waarom die grote topics wél open moet blijven.
Iets meer moeite doen. Jij kunt die reden misschien niet bedenken, maar we hebben met meer mensen te maken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
JvS schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:35:
Overigens vind ik de 'ervaring met' topics helemaal niet zo heel erg slecht. Het is wel een vrij aardige manier om je te helpen om te orienteren / verdiepen in een product. Alleen moet je geen specifieke info willen lezen, dan zoek je je te pleures :P.
Het is een aardige manier als het ook echt over ervaringen gaat. Nu staan er allerlei willekeurige berichten in die makkelijk in hun eigen topic hadden gekund.

Zo'n groot topic is gewoon de doodsteek voor interactie. Je krijgt minimale respons, het is onoverzichtelijk en het leest totaal niet lekker weg. Ik zie echt geen énkel voordeel. Het druist in tegen alles wat een forum leuk zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
gambieter schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:02:
[...]

Ik stel voor dat je Aanbiedingen en Kortingscodes - Feedback eens doorkijkt. Onderschat niet hoe boos men kan worden en hoe men zal klagen.

[...]

Iets meer moeite doen. Jij kunt die reden misschien niet bedenken, maar we hebben met meer mensen te maken :)
De discussiewaarde van 'Aanbiedingen en Kortingscodes' is nihil, in tegenstelling tot iPhones en iPads. Er zijn niet voor niets zoveel Apple fansites. Dat is dus naar mijn mening onvergelijkbaar.

Ten tweede is 'we hebben met meer mensen te maken' nog steeds geen antwoord. Waarom zou ik meer moeite moeten doen? Ik snap het gewoon niet. Waarom wordt er niet meer moeite gedaan om iets wat bijna objectief gezien onoverzichtelijk is te verdedigen/uit te leggen? :)

[ Voor 24% gewijzigd door TMC op 23-04-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TMC schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:05:
De discussiewaarde van 'Aanbiedingen en Kortingscodes' is nihil, in tegenstelling tot iPhones en iPads. Er zijn niet voor niets zoveel Apple fansites.
En toch was het grote Kortingen en Aanbiedingentopic met afstand het populairste topic op Tweakers.net :)
Ten tweede is 'we hebben met meer mensen te maken' nog steeds geen antwoord. Waarom zou ik meer moeite moeten doen? Ik snap het gewoon niet. Een auto geef je ook geen vierkante wielen.
Je doet nu geen moeite om je in andere mensen te verplaatsen, je kijkt er alleen naar met je eigen visie. Andere mensen zullen jouw aanpak de vierkante wielen vinden.

Bij het maken van beleid moet je zorgen dat er ook acceptatie in de community zal zijn, en daar rekening mee houden is juist de kracht van een succesvol forum. Jij wilt nu iets doordrukken zonder dat je die acceptatie zult krijgen, alleen maar omdat je geen groot topic wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
gambieter schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:08:
[...]

En toch was het grote Kortingen en Aanbiedingentopic met afstand het populairste topic op Tweakers.net :)

[...]

Je doet nu geen moeite om je in andere mensen te verplaatsen, je kijkt er alleen naar met je eigen visie. Andere mensen zullen jouw aanpak de vierkante wielen vinden.

Bij het maken van beleid moet je zorgen dat er ook acceptatie in de community zal zijn, en daar rekening mee houden is juist de kracht van een succesvol forum. Jij wilt nu iets doordrukken zonder dat je die acceptatie zult krijgen, alleen maar omdat je geen groot topic wilt.
Ik doe wel moeite, maar ik zie het gewoon niet. Als iemand zegt dat 1+1 gelijk is aan 3, kan ik nog zoveel moeite doen om me in andermans hoofd te verplaatsen, maar de logica ontgaat mij gewoon.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niks er doorheen drukken. Dat kan ik ook helemaal niet, aangezien ik niet bij Tweakers werk. Ik probeer gewoon een discussie te starten omdat ik een probleem constateer en denk de oorzaak daarvan gevonden te hebben op basis van een simpele analyse.

De reden dat ik geen groot topic wil is niet omdat ik geen groot topic wil, maar omdat ik het leuk zou vinden als er meer interactie en overzichtelijkheid is als gevolg van losse topics. Dat komt mijn plezier, en ik vermoed ook dat van anderen, ten goede. Ik denk gewoon oprecht dat dat voor iedereen beter is.

Ik ben het met je eens dat 'de community' er achter moet staan, maar we hoeven de grondwet toch niet te wijzigen? Als er nou blijkt dat men er écht niet mee om kan gaan kan je het nog altijd omkeren. Ik vind die houding conservatief, op die manier zal je nooit dingen verbeteren, want wat als men het er niet mee eens is? Tja, volgens die redenatie zou je gesneden brood nog hebben kunnen weren bij de bakker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TMC schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:14:
Ik ben het met je eens dat 'de community' er achter moet staan, maar we hoeven de grondwet toch niet te wijzigen? Als er nou blijkt dat men er écht niet mee om kan gaan kan je het nog altijd omkeren. Ik vind die houding conservatief, op die manier zal je nooit dingen verbeteren, want wat als men het er niet mee eens is? Tja, volgens die redenatie zou je gesneden brood nog hebben kunnen weren bij de bakker. ;)
Draagvlak ontwikkel je niet door rucksichtlos opeens grote topics te verbieden. Langzaam maar zeker worden grote topics uitgefaseerd (per forum verschillend tempo). Je moet uitkijken dat je niet verandering gaat introduceren omdat je verandering wilt, het moet doordacht zijn en dat werkt het beste in overleg met de community die het gaat gebruiken.

En doen en dan omkeren is geen verstandig beleid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
gambieter schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:31:
[...]

Draagvlak ontwikkel je niet door rucksichtlos opeens grote topics te verbieden. Langzaam maar zeker worden grote topics uitgefaseerd (per forum verschillend tempo). Je moet uitkijken dat je niet verandering gaat introduceren omdat je verandering wilt, het moet doordacht zijn en dat werkt het beste in overleg met de community die het gaat gebruiken.

En doen en dan omkeren is geen verstandig beleid :)
Wat stel je dan voor? Niks doen? Of zie je geen probleem? Wat is jouw mening eigenlijk? :P

Ik krijg de indruk dat er een heel groot probleem wordt gemaakt van niks. Waarschijnlijk omdat het al heel lang zo is zoals het is, maar het is echt maar een hele kleine verandering.

Ik constateer een (voor mij) evident probleem, namelijk een gebrek aan overzichtelijkheid en interactie (er worden amper topics geopend). Zo te zien zijn anderen het mij eens. De situatie zoals deze nu is, is gewoon heel scheef. Een forum waarin eigenlijk maar één topic echt actief is... :? Een oplossing zoals ik voorstelde lijkt me zodoende heel simpel en ook effectief.

[ Voor 3% gewijzigd door TMC op 23-04-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik heb ook moeite met de grote topics, je kan niet snel doorgronden waar het nu over gaat en wat de 'ervaringen' zijn die op dat moment besproken worden. Niemand heeft zin om 300+ pagina's te doorzoeken om een beetje mee te kunnen praten. En alsof dat nog niet genoeg is zijn er 26 delen van die topic reeks met 300+ pagina's.

Hoewel het wel een mooie vergaarbak is voor al die kleine vragen die zich opdoen met diverse producten. Niemand gaat een apart topic aanmaken om te vragen waar of welk oplaad kabeltje hij voor zijn iPhone/iPad/iPod/iDinges hij moet halen, dat zijn vragen die prachtig in een 'ervaringen' topic passen. Misschien is de titel van het topic misplaatst?

Het enige wat ik mis is dat alle antwoorden op die 'kleine vragen' makkelijker gevonden kunnen worden met de zoekmachine, persoonlijk vind ik dat het zoeken in dit soort mega topics gewoon onmogelijk word. Vaak worden berichten gequote en die worden ook weer als resultaat weergegeven in jou zoekresultaten, waar je dan niets aan hebt.

Misschien dat Tweakers een soort van Wolfram Alpha zoekmachine kan implementeren die antwoorden kan geven op 'kleine vragen' op basis van de reacties verzameld op het forum. Stel ik zou de vraag:
"Waar/welk oplaad kabeltje kan ik het beste halen voor mijn iDinges?" dat hij een aantal mogelijke antwoorden geeft. :D

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:54

Fiber

Beaches are for storming.

TMC schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:14:
[...]
De reden dat ik geen groot topic wil is niet omdat ik geen groot topic wil, maar omdat ik het leuk zou vinden als er meer interactie en overzichtelijkheid is als gevolg van losse topics...
Deze twee soorten topics kunnen toch prima naast elkaar bestaan? Het feit dat er een groot discussie topic over een onderwerp bestaat hoeft jou er toch niet van te weerhouden om een specifieke vraag volgens de regelen der forum kunst in een mooi los topic te gieten?

Ik heb persoonlijk liever een groot discussie topic over een onderwerp, maar ik ga toch ook niet lopen vragen om dan maar de losse topics te verbieden...

Dus gewoon het één blijven doen, maar het ander zeker niet nalaten... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Fiber schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:10:
[...]

Deze twee soorten topics kunnen toch prima naast elkaar bestaan? Het feit dat er een groot discussie topic over een onderwerp bestaat hoeft jou er toch niet van te weerhouden om een specifieke vraag volgens de regelen der forum kunst in een mooi los topic te gieten?

Ik heb persoonlijk liever een groot discussie topic over een onderwerp, maar ik ga toch ook niet lopen vragen om dan maar de losse topics te verbieden...

Dus gewoon het één blijven doen, maar het ander zeker niet nalaten... :)
Nee, want zo'n groot topic zorgt ervoor dat mensen minder snel andere topics bekijken. Daarnaast gaat het niet alleen om zelf posten, maar ook om meelezen. Het blijft onoverzichtelijk zolang er 1 groot topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:31:
[...]

Langzaam maar zeker worden grote topics uitgefaseerd (per forum verschillend tempo). Je moet uitkijken dat je niet verandering gaat introduceren omdat je verandering wilt, het moet doordacht zijn en dat werkt het beste in overleg met de community die het gaat gebruiken.

[...]
Pas wel op dat je daarmee geen goedlopende, wetenswaardige topics als bv. deze of deze om zeep helpt. Het lange tijd volgen van zo'n topic is zeer leerzaam, aangezien daarin vaak veel meer (diepgaande) (rand)informatie wordt gegeven dan je in afzonderlijke topics zou tegenkomen. Die draaien meestal om één vraag, en als dat min of meer beantwoord is (of TS niets meer van zich laat horen), zakt het topic weg. In zo'n groter thematopic is meer ruimte voor een integrale benadering, aangezien je daar ook interessante mededelingen (ontdekkingen) kwijt kunt die (op zich) (nog) geen eigen topic rechtvaardigen.
GoT is geen helpdesk, lees ik altijd. Dat klopt, sommigen komen hier ook om wat te leren of wijzer te worden, niet (alleen) voor louter instant antwoorden op gerichte vragen. Dat vereist idd. wat meer interesse, moeite en doorzettingsvermogen. Maar ik vrees dat ook dit niet strookt met nieuwe/veranderende beleidskeuze's die gemaakt (moeten) worden ;)

// Neem bv. bovenstaande twee topics uit deze reactie van mij (en zeker ook deze, niet te vergeten). Ik heb (vooralsnog) geen enkele vraag, en ik ben ook niet op zoek naar antwoorden, maar ik ben wel zeer geïnteresseerd. Ik lees die topics dan ook als een boek. Ik onthou wat ik belangrijk vind, en vergeet (lees snel door) waar ik nog geen interesse in heb, totdat evt. een verhelderende of verrassende reactie mij het persoonlijk nut ervan doet inzien. Als ik daarvoor straks tientallen topics moet doorspitten en bijhouden is voor mij (en waarschijnlijk veel gelijkgestemden) de lol eraf.
Ultimation schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:51:
Ik heb ook moeite met de grote topics, je kan niet snel doorgronden waar het nu over gaat en wat de 'ervaringen' zijn die op dat moment besproken worden. Niemand heeft zin om 300+ pagina's te doorzoeken om een beetje mee te kunnen praten. En alsof dat nog niet genoeg is zijn er 26 delen van die topic reeks met 300+ pagina's.
Ik zie het dan ook als een leerzame soap. Op een gegeven moment stap je in, en begint het vanaf dan/daar te volgen. In het begin is dat lastig, maar na verloop van tijd raak je steeds meer vertrouwd met de materie, en nemen de onduidelijkheden af. En uiteindelijk ben je geheel 'ingeburgerd' ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 423265 op 24-04-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Ik zou dit topic graag omhoog willen schoppen. De reden daarvan is dat ik zojuist even het iPad-forum bekeek:

iPads

Zoals altijd is er niks te beleven daar, de standaardtopics. Echter, het is de dag vóór de release van een nieuwe iPad. Er valt van álles te bespreken, de potentie voor discussies was nog nooit zo groot, maar er wordt bijna niks besproken. De discussiewaarde van iPads is nog nooit zo hoog geweest als nu, maar het forum zelf blijft gewoon vlak.

Ik heb al eerder een vergelijking met MacRumors gemaakt, en dat zou ik graag weer willen doen. Kijk eens wat daar voor onderwerpen besproken:

- Nu al mensen in de rij voor Apple Stores
- Welke kleur ga jij kopen?
- Wachten op de retina iPad Mini of niet?
- Wel of geen 4G-versie nemen?
- AnandTech review over de iPad Air

Er wordt daar van alles besproken, een simpele blik op de topiclijst daagt je daar ook uit om actief te gaan lezen en te posten. Echter, op Tweakers is prikkel er totaal niet. Het forum is net zo dood als een half jaar geleden (precies halverwege de jaarlijkse iPad-cyclus).

Kom op, het doel van een forum is toch om dingen te bediscussiëren en bespreken en het is evident dat dat nu gewoon niet of nauwelijks gebeurt. Dit kan gewoon niet de bedoeling zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:26:
Ik zou dit topic graag omhoog willen schoppen. De reden daarvan is dat ik zojuist even het iPad-forum bekeek:

iPads

Ik heb al eerder een vergelijking met MacRumors gemaakt, en dat zou ik graag weer willen doen. Kijk eens wat daar voor onderwerpen besproken:

Maar dit zijn aanzicht best onderwerpen die prima in het algemene topic passen. Ik denk dat het anders echt een wildgroei van topics gaat worden als iedereen dit soort topics gaat plaatsen. Ik vraag mij ook af wat voor een reacties er op bovenstaande onderwerpen gegeven wordt.

Het is een moeilijke kwestie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:26:
Waarom is dat een topic waardig? Dat is at best een nieuwsbericht, geen onderwerp voor discussie.
Waarom is dat interessant voor een topic? Wat valt erover te discussiëren? Over smaak valt niet te twisten, en hoe is een topic met alleen posts als "zwart!" of "wit!" interessant?
Die zijn beiden wel potentieel interessant, afhankelijk van hoe zo'n topic verwoord wordt.
Discutabel. De waarde van zo'n review is lastig in te schatten zonder vergelijkend materiaal dus echt valt er niet over te discussiëren.
Kom op, het doel van een forum is toch om dingen te bediscussiëren en bespreken en het is evident dat dat nu gewoon niet of nauwelijks gebeurt. Dit kan gewoon niet de bedoeling zijn.
Dan moet er wel eerst discussiewaarde zijn, en van de voorbeelden die jij noemt is dat er in de meeste gevallen niet. ;)

Overigens ben ik zelf wel een groot voorstander van het afbreken van zo veel mogelijk "grote" topics in losse topics per onderwerp, maar dan moet zo'n onderwerp wel topicwaardig zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:00:
[...]

Waarom is dat een topic waardig? Dat is at best een nieuwsbericht, geen onderwerp voor discussie.

[...]

Waarom is dat interessant voor een topic? Wat valt erover te discussiëren? Over smaak valt niet te twisten, en hoe is een topic met alleen posts als "zwart!" of "wit!" interessant?

[...]

Die zijn beiden wel potentieel interessant, afhankelijk van hoe zo'n topic verwoord wordt.

[...]

Discutabel. De waarde van zo'n review is lastig in te schatten zonder vergelijkend materiaal dus echt valt er niet over te discussiëren.

[...]

Dan moet er wel eerst discussiewaarde zijn, en van de voorbeelden die jij noemt is dat er in de meeste gevallen niet. ;)

Overigens ben ik zelf wel een groot voorstander van het afbreken van zo veel mogelijk "grote" topics in losse topics per onderwerp, maar dan moet zo'n onderwerp wel topicwaardig zijn.
Oke, je wilt dus niet dat er mensen op GoT posten. Zeg dat dan.

Mensen zoals jij zorgen ervoor dat er op Tweakers een angstcultuur bestaat voor het openen van topics. Pffff.

Je snapt gewoon totaal mijn pnt niet, en dat is simpelweg dat er geen enkele prikkel is die uitnodigt tot discussies. Zoals ik in dit topic al zo vaak duidelijk heb gemaakt, zijn algemene topics afschrikwekkend en totaal niet aantrekkelijk.

Het resultaat is gewoon dat er nauwelijks gediscussieerd wordt de dag vóór de release van een nieuwe iPad, in het iPad forum. Dat is toch te gek voor woorden? 8)7 Dat moet jou als moderator toch zorgen baren? Maar nee, je gaat allemaal vreemde excuses verzinnen door de discussiewaarde van alledaagse onderwerpen te betwisten. Man man man, als jij het officiële beleid van Tweakers uitdraagt is het echt triest gesteld met GoT, nofi, maar dat is gewoon zo.

Jouw gedachtegang bestaat uit bestaande concepten verdedigen i.p.v. kijken naar het grote plaatje, namelijk mensen uitnodigen tot het starten en participeren in zoveel mogelijk interessante discussies. Maar dat boeit je niet, het enige wat jou boeit is of de discussiewaarde van een paar voorbeeldjes die ik in 2 minuten bij elkaar sprokkel wel daadwerkelijk goede voorbeelden zijn. Man, het zijn voorbeelden, en al is het nog zo onboeiend, het is nog altijd 1000x leuker dan helemaal niks.

Echt. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Ultimation schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:57:
[...]

Maar dit zijn aanzicht best onderwerpen die prima in het algemene topic passen. Ik denk dat het anders echt een wildgroei van topics gaat worden als iedereen dit soort topics gaat plaatsen. Ik vraag mij ook af wat voor een reacties er op bovenstaande onderwerpen gegeven wordt.

Het is een moeilijke kwestie vind ik.
Ten eerste is het geen moeilijke kwestie, het is gewoon een keuze die je moet maken. Neem ik pindakaas of hagelslag, neem ik een rode of blauwe auto, doe ik wel of geen algemene topics.

Ten tweede, NATUURLIJK passen die onderwerpen in het algemene topic. Daarvoor is het een algemeen topic. Als ik een topic open "Post hier alles over tech!" dan kan echt alles daarin. No shit. Het gaat erom dat zo'n topic totaal niet uitnodigt tot discussie.

De hierarchie is nu als volgt:
Forum > Subfora > Topics

De naam zegt het al, TOPICS. Dus per onderwerp een apart draadje. Maar nu wordt alles in grote topics gegooid. In feite wordt 90% van de posts in het subforum 'iPad' in één topic geplaatst. Dat geeft toch aan dat de verdeling totaal zoek is? Het nut van een subforum is dus volledig teniet gedaan, je had net zo goed 1 groot Apple forum kunnen houden met daarin 10 algemene topics.

Ik praat hier tegen een muur.

[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:13:
[...]
Oke, je wilt dus niet dat er mensen op GoT posten. Zeg dat dan.

Mensen zoals jij zorgen ervoor dat er op Tweakers een angstcultuur bestaat voor het openen van topics. Pffff.
Sorry, maar als je bericht al zo begint ga ik de rest ervan niet eens meer lezen. Ik had nota bene argumenten én uitleg, terwijl jij meteen je kont tegen de krib gooit, mijn hele argumentatie negeert, me woorden in de mond legt én me beledigt. Chapeau.

[ Voor 18% gewijzigd door NMe op 31-10-2013 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:13:
Zoals ik in dit topic al zo vaak duidelijk heb gemaakt, zijn algemene topics afschrikwekkend en totaal niet aantrekkelijk.
Nee. Je roept dit, maar je maakt niets duidelijk. De manier waarop je dat roept, nodigt niet uit om er over te praten, omdat je alleen vanuit je eigen referentiekader denkt. En dat is iets wat we als crew nu juist niet doen, omdat we met heel veel andere users en factoren rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:00:
En dus moeten die maar in 1 groot topic worden geplempt? Want dat is wat er nu wel gebeurt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BtM909 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:43:
[...]

En dus moeten die maar in 1 groot topic worden geplempt? Want dat is wat er nu wel gebeurt :)
Een deel van die dingen is alleen interessant als je het combineert met de rest van wat er in dat grote topic kan bespreken. Daar roepen dat je een witte neemt lijkt me een stuk beter op zijn plek dan er een los topic voor openen met "welke kleur neem jij?" als hoofdvraag. En zelfs dan neem ik aan dat ook in dat grote topic meer van je verwacht wordt dan een post als "ik heb een zwarte besteld!" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BtM909 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:43:
Moet je die posts uberhaupt wel willen? Ze zijn alleen interessant voor de poster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:29:
[...]

Sorry, maar als je bericht al zo begint ga ik de rest ervan niet eens meer lezen. Ik had nota bene argumenten én uitleg, terwijl jij meteen je kont tegen de krib gooit, mijn hele argumentatie negeert, me woorden in de mond legt én me beledigt. Chapeau.
Ik beledigd je niet hoor, ik ben het gewoon niet met je eens en ik leg uit waarom niet. Als jij niet inhoudelijk de discussie aan wil gaan, moet je dat zelf weten.
gambieter schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:33:
[...]

Nee. Je roept dit, maar je maakt niets duidelijk. De manier waarop je dat roept, nodigt niet uit om er over te praten, omdat je alleen vanuit je eigen referentiekader denkt. En dat is iets wat we als crew nu juist niet doen, omdat we met heel veel andere users en factoren rekening houden.
Omgekeerde wereld dit, aangezien hier GoT-crew voor anderen gaat bepalen wat wel en niet discussiewaardig is. Wie denkt er nou alleen vanuit zijn eigen referentiekader?

Ik redeneer juist analytisch, en daaruit blijkt dat 90% van alle posts in één topic plaats vindt. Dat geeft toch aan dat de hierarchische onderverdeling van een forum compleet zoek is?
NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:46:
[...]

Een deel van die dingen is alleen interessant als je het combineert met de rest van wat er in dat grote topic kan bespreken. Daar roepen dat je een witte neemt lijkt me een stuk beter op zijn plek dan er een los topic voor openen met "welke kleur neem jij?" als hoofdvraag. En zelfs dan neem ik aan dat ook in dat grote topic meer van je verwacht wordt dan een post als "ik heb een zwarte besteld!" :)
Waarom denk jij te kunnen bepalen wat interessant is voor users? Jij kan je gewoon niet voorstellen dat mensen daadwerkelijk interesse hebben in de redenen om voor een bepaalde kleur te kiezen. Ik kan je zeggen, daar valt genoeg over te discussiëren hoor. Probeer je eens in te leven in de gebruikers i.p.v. vooraf alles als 'niet discussiewaardig te bestempelen', want dat is wat je nu wel doet.
gambieter schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:48:
[...]

Moet je die posts uberhaupt wel willen? Ze zijn alleen interessant voor de poster.
En dat wordt nu VOORAF al door de Tweakers crew bepaald? Wie zegt dat anderen dat niet interessant vinden? Er zijn gewoon mensen die op een andere manier denken dan jij hè, die hebben ook andere interesses. Ik weet dat Tweakers homogeen is qua cultuur, maar op zich zou het geen kwaad kunnen om je proberen in te leven in anderen.

Het idee van een forum is dat dingen die niet interessant zijn weinig reacties krijgen en daardoor automatisch naar beneden zakken. Vanwaar die obsessieve angst dat misschien iets gepost wordt wat niet zo relevant is?Waarom moet dat allemaal vooraf al beredeneerd worden?

Als iets niet relevant is, zakt zo'n topic snel weg. Simpel. Dat is het principe van een forum. Jullie willen alles veel te veel sturen en dat is de reden dat het iPad forum zo goed als dood is.

[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met het toontje dat je aanslaat is weinig te beginnen, en zal je waarschijnlijk ook erg weinig bereiken. Ik stel voor dat je het nog eens probeert, maar dan zonder die heilige overtuiging dat je de absolute waarheid aan het verkondigen bent :)

Wat houd je tegen om zelf een goed topic op te zetten, om zo te laten zien wat je bedoelt?

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 31-10-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
gambieter schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:09:
[...]

Met het toontje dat je aanslaat is weinig te beginnen, en zal je waarschijnlijk ook erg weinig bereiken. Ik stel voor dat je het nog eens probeert, maar dan zonder die heilige overtuiging dat je de absolute waarheid verkondigd :)
Lange tenen? Ga gewoon inhoudelijk in op mijn reactie. Ik zeg niks verkeerds. Dit topic is gepost in het feedback-forum. dan moet je gewoon tegen kritiek kunnen. Ik beledig niemand en scheld niemand uit, ik geef gewoon (op beargumenteerde wijze) aan waarom ik het oneens met jullie beleid. Daar is dit forum toch voor?

[ Voor 21% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Ok, laten we weer terug gaan naar het onderwerp van het topic :)

Ik ben het helemaal met je eens. De grote topics zijn een belangrijk onderdeel van GoT. Hoe graag ik ook veel losse topics zie.... dat is nou eenmaal iets wat niet iedereen fijn vindt. Veel mensen hangen graag rond in zo'n topic en het verlaagt ook vaak de drempel om te posten.

We hebben een tijdlang heel actief gemodereerd om kleine topics te openen. Alleen merk je dat dat negatief werkt. Het is slecht door de sfeer en je merkt dat mensen zich er uit eindelijk toch niet aan houden. Dat gedrag is waarschijnlijk alleen te veranderen door de grote topics helemaal te sluiten.

Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat nog wel een stap te ver. Maar we kunnen er wel over nadenken :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Ik ben het eens dat 'De grote <random generaal onderwerp> topcis' uit elkaar gehaald moeten worden. Alleen niet met de voorbeelden die jij aandraagt. Ik vraag daarom ook naar een wat concreter voorbeeld van wat jij precies bedoeld.

Je hebt het hier over (forum) cultuur die jij linea directa wilt veranderen. Dat gebeurd niet zomaar. Daar zijn argumenten voor nodig die de huidige werkwijze overbodig of omslachtig maakt. Als je daar nu dan eens naar gaat kijken?

Jou vraagstuk zou dus eerder zijn:
'Hoe gaan we de Tweakers aansporen 'De grote xxx topics' uit elkaar tehalen?'
'Waarom gebeurd dat nu niet?'
'Hoe kan dat veranderd worden?'

Maar om eens verder te kijken. Vind je het mogelijk moeilijk om te achterhalen welke informatie je zoekt? Die topics staan BOM-VOL met informatie staan die jij mogelijk nodig hebt. Is de oplossing dan alles op te gaan splitsen in kleinere onderwerpen of om de doorzoekbaarheid van zulke topics en het forum in het algemeen te verbeteren?

En alsjeblieft haal mij nu niet zo keihard onderuit met je 'argumenten' als je hierboven hebt gedaan. Anders heb ik geen zin meer met jou hierover te discussiëren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultimation op 31-10-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik vind de 'ervaringen'-topics in de iPhone en iPad fora eerlijk gezegd wel de leukste topics om te lezen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Uniciteit schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:35:
Ik vind de 'ervaringen'-topics in de iPhone en iPad fora eerlijk gezegd wel de leukste topics om te lezen... :9
Logisch, er is geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:02:
[...]
Ik beledigd je niet hoor, ik ben het gewoon niet met je eens en ik leg uit waarom niet. Als jij niet inhoudelijk de discussie aan wil gaan, moet je dat zelf weten.
Wacht, ik ga niet inhoudelijk de discussie aan? Ik had argumenten waar je niks mee deed. Je zei alleen dat ik hoogstpersoonlijk verantwoordelijk ben voor mensen die bang zijn om topics te openen. Lees je eigen posts voor de grap eens.
TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 19:02:
[...]

Waarom denk jij te kunnen bepalen wat interessant is voor users? Jij kan je gewoon niet voorstellen dat mensen daadwerkelijk interesse hebben in de redenen om voor een bepaalde kleur te kiezen. Ik kan je zeggen, daar valt genoeg over te discussiëren hoor. Probeer je eens in te leven in de gebruikers i.p.v. vooraf alles als 'niet discussiewaardig te bestempelen', want dat is wat je nu wel doet.
Noem eens een reden om daarvoor te kiezen die niet 100% persoonlijk is.

[ Voor 35% gewijzigd door NMe op 31-10-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Ultimation schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:14:
Ik ben het eens dat 'De grote <random generaal onderwerp> topcis' uit elkaar gehaald moeten worden. Alleen niet met de voorbeelden die jij aandraagt. Ik vraag daarom ook naar een wat concreter voorbeeld van wat jij precies bedoeld.

Je hebt het hier over (forum) cultuur die jij linea directa wilt veranderen. Dat gebeurd niet zomaar. Daar zijn argumenten voor nodig die de huidige werkwijze overbodig of omslachtig maakt. Als je daar nu dan eens naar gaat kijken?

Jou vraagstuk zou dus eerder zijn:
'Hoe gaan we de Tweakers aansporen 'De grote xxx topics' uit elkaar tehalen?'
'Waarom gebeurd dat nu niet?'
'Hoe kan dat veranderd worden?'

Maar om eens verder te kijken. Vind je het mogelijk moeilijk om te achterhalen welke informatie je zoekt? Die topics staan BOM-VOL met informatie staan die jij mogelijk nodig hebt. Is de oplossing dan alles op te gaan splitsen in kleinere onderwerpen of om de doorzoekbaarheid van zulke topics en het forum in het algemeen te verbeteren?

En alsjeblieft haal mij nu niet zo keihard onderuit met je 'argumenten' als je hierboven hebt gedaan. Anders heb ik geen zin meer met jou hierover te discussiëren.
Keihard onderuit halen doe ik niemand. ;)

Ik heb het niet over de forumcultuur die ik per se wil veranderen hoor. Dat is mij iets te ver gezocht. Wat ik nu zie is dat het in stand houden van één groot topic ervoor zorgt dat alles verdrinkt in één groot topic en dat op die manier mensen totaal niet aangespoord worden om actief over meerdere zaken met elkaar te discussiëren.

Het vraagstuk zoals jij het omschrijft is het vraagstuk wat ik ook behandel. Mijn insteek is gewoon dat één groot all-in-one topic minder aantrekkelijk is. De reden waaro dat niet uit elkaar gehaald wordt, is omdat de moderators dit toelaten, oftewel dit is gewoon beleid. Hoe dat veranderd kan worden is heel simpel, dat is gewoon een forum een forum laten zijn. Dus één onderwerp per topic (zoals ik al zo vaak zei, de naam zegt het al).

Die topics staan inderdaad bomvol met informatie, maar Tweakers heeft een hele chique zoekmachine toch. Ik denk dat de vindbaarheid van informatie alleen maar toeneemt als je discussies per topic groepeert.

Daarnaast: moet Tweakers een naslagwerk zijn of een discussieerplatform? Ik opteer toch voor dat laatste. Informatie vind ik in de recensies van Arnoud, de nieuwsberichten, in de review van Anandtech.

Ik wil gewoon met mensen discussiëren over details, zoals bijv. dat space gray een mooiere kleur is dan slate gray, of een topic waarin overzichtelijk de ervaringen van mensen die het gewicht van de nieuwe iPad hebben ervaren. In de ogen van moderators zijn dit non-issues, maar als je echt er serieus over nadenkt om een iPad Air te kopen is dit gewoon cruciale informatie die bovenal heel leuk/interessant is om te lezen. Ik noem nu trouwens expres 'pietluttige' onderwerpen om mijn punt te maken, maar er zijn ook veel relevantere topics denkbaar zoals:

1. Wat zijn de beste apps voor een student om te gebruiken?
2. Wat is de beste keyboard cover?
3. Objectieve snelheidsvergelijking van iOS 6 en iOS 7 op iPad 2, 3 en 4

Etc. Dat zijn topics die veel meer op Tweakers thuishoren en waar nu óók geen ruimte voor is. Echter, mijn mening is dat het niet uit moet maken om wat voor onderwerp het gaat, omdat ik van mening ben dat niet-relevante topics vanzelf naar beneden vallen omdat ze geen reacties krijgen. Dat is gewoon het principe van fora in het algemeen.

Oftewel: de grote 'algemene' topics cold turkey sluiten en daarna zo min mogelijk modereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
NMe schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:38:
[...]

Wacht, ik ga niet inhoudelijk de discussie aan? Ik had argumenten waar je niks mee deed. Je zei alleen dat ik hoogstpersoonlijk verantwoordelijk ben voor mensen die bang zijn om topics te openen. Lees je eigen posts voor de grap eens.
Ik ben gewoon op al je argumenten in gegaan hoor.
[...]

Noem eens een reden om daarvoor te kiezen die niet 100% persoonlijk is.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:44:
[...]
Ik ben gewoon op al je argumenten in gegaan hoor.
Waar dan?
Wat bedoel je?
Noem eens een reden om voor een kleur te kiezen die niet 100% persoonlijk is waardoor hij ook voor anderen relevant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Lees maar terug.
[...]

Noem eens een reden om voor een kleur te kiezen die niet 100% persoonlijk is waardoor hij ook voor anderen relevant kan zijn.
Je kiest er nu voor om inhoudelijk op mijn voorbeeld in te gaan. Dit is sowieso extreem nutteloos, aangezien als het echt daadwerkelijk niet-discussiewaardig was het topic sowieso vanzelf naar beneden zou zakken... Je snapt het principe van een forum toch? Interessante topics krijgen veel reacties en staan dus bovenaan, niet-interessante topics vallen vanzelf naar beneden.

Maar oké, als jij graag op basis van individuele gevallen een globale discussie voort wil zetten, wil ik dat doen. Redenen om de kleur te te bediscussiëren die verder gaan dan persoonlijke voorkeur:

1. Zwart beschadigt sneller (of liever: beschadingen zijn sneller zichtbaar), hoe hebben mensen met de iPhone 5/iPad mini dit in de praktijk ervaringen?
2. In de praktijk is op zwarte toestellen vuil sneller te zien. Je zou aan anderen kunnen vragen of zij toevallig witte en zwarte toestellen hebben vergeleken of ervaringen daarmee hebben
3. De iPhone 5S heeft een zwarte ring bij het zwarte toestel, terwijl de witte een zilveren/gouden ring heeft. Op foto's is lastig te zien hoe de home-knop opvalt. Je zou aan anderen kunnen vragen hoe dit in de praktijk is.
4. De voorkant van de iPhone 5 is zwarter dan van de iPhone 5S, je zou kunnen vragen of dit bij de 5S ook zo is. (bron)
5. De witte iPhone is minder 'rustig' omdat je de speaker en front camera ziet. Je zou kunnen bediscussiëren of dit afleidt tijdens gebruik.
6. Tot slot: 'over smaak valt niet te twisten' is een drogreden, in de praktijk kan je wel degelijk discussiëren over wat nou mooier is. Dat hoeft niet heel diepgaand te zijn, maar voor twijfelaars kan zo'n discussie zeker relevant zijn. Je hebt toch ook recensies van restaurants, maaltijden en modeshows?

Ik wil nogmaals benadrukken dat ingaan op individuele voorbeelden op mij overkomt als iemand die broodnodig z'n punt wil bewijzen zonder het grote plaatje in de gaten te houden. Dat komt bijna respectloos over, omdat je simpelweg mijn punt niet serieus neemt door bij het eerste de beste voorbeeld meteen erop in te hakken, terwijl het één van de vele duizenden mogelijke voorbeelden is. Zelfs als zou jij gelijk hebben (wat je naar mijn mening niet hebt), dan nog ontkracht je mijn redenatie niet. Deze hele discussie die jij zo nodig voort wil zetten vind ik daarom nutteloos en je verpest het topic door niet inhoudelijk op mijn redenatie in te gaan, namelijk dat de hierarchie zoek is als je een subforum hebt waarin 90% van de posts in één topic plaats vinden en dat je hiermee de dynamiek van een forum (lage topics zakken vanzelf weg) doelbewust ondermijnt.

[ Voor 23% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
Hoedje schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:15:
Ok, laten we weer terug gaan naar het onderwerp van het topic :)

Ik ben het helemaal met je eens. De grote topics zijn een belangrijk onderdeel van GoT. Hoe graag ik ook veel losse topics zie.... dat is nou eenmaal iets wat niet iedereen fijn vindt. Veel mensen hangen graag rond in zo'n topic en het verlaagt ook vaak de drempel om te posten.

We hebben een tijdlang heel actief gemodereerd om kleine topics te openen. Alleen merk je dat dat negatief werkt. Het is slecht door de sfeer en je merkt dat mensen zich er uit eindelijk toch niet aan houden. Dat gedrag is waarschijnlijk alleen te veranderen door de grote topics helemaal te sluiten.

Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat nog wel een stap te ver. Maar we kunnen er wel over nadenken :)
Waarom vind je dat een stap te ver? Je doet alsof je een gigantisch ingrijpende beslissing zou nemen, maar topics sluiten is toch gewoon routinewerk voor moderators?

Je moet gewoon zorgen dat mensen zich niet bang voelen om nieuwe topics te openen en voor de rest de forumdynamiek z'n werk laten doen (niet-inhoudelijke topics zakken vanzelf weg). Pas als echt het niveau schrikbarend daalt kan je ingrijpen, maar dat zal heus zo'n vaart niet lopen.

Naar mijn mening doen jullie heel moeilijk over iets wat zo klaar als een klontje is. Nogmaals: een topic heet niet voor niets een topic: één onderwerp per draadje. Dat is de hele insteek van fora in het algemeen, al decennialang, en dat is in de Apple fora ineens anders, en waarom? Geen idee. Omdat men het zo gewend is. Ja, men is het gewend omdat Tweakers die beleid praktiseert! Jullie voeden de gebruikers zelf zo op.

[ Voor 13% gewijzigd door TMC op 31-10-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:57:
[...]

Je kiest er nu voor om inhoudelijk op mijn voorbeeld in te gaan. Dit is sowieso extreem nutteloos, aangezien als het echt daadwerkelijk niet-discussiewaardig was het topic sowieso vanzelf naar beneden zou zakken... Je snapt het principe van een forum toch? Interessante topics krijgen veel reacties en staan dus bovenaan, niet-interessante topics vallen vanzelf naar beneden.
...en daarmee staan ze wel de forumindex te vervuilen zodat je de interessante topics lastiger ziet. Kom op nou, we runnen dit forum al jaren. We hebben talloze verschillende beleidsvormen geprobeerd en steeds meer en meer gewoon toestaan was daar eentje van, maar uiteindelijk jaag je daar de mensen mee weg die juist wél op zoek zijn naar echte inhoud. En laat dat nou net de wat meer geïnteresseerde gebruikers zijn die 90% van de vraagtopics oplost.
Maar oké, als jij graag op basis van individuele gevallen een globale discussie voort wil zetten, wil ik dat doen. Redenen om de kleur te te bediscussiëren die verder gaan dan persoonlijke voorkeur:[/]
Je zit me nou af te rekenen op het feit dat ik je vraag voorbeelden te geven van een claim die je in de ruimte gooide, namelijk dat topics over "welke kleur neem jij?" interessante discussies zouden kunnen opleveren? Ik moet dus maar gewoon alles wat jij roept voor waar aannemen? Fijne manier van discussiëren.

Over de puntjes die je noemt: ik moet toegeven dat je een paar mooie voorbeelden hebt van hoe het ook kan en waardoor het best een leuk topic zou kunnen zijn (mits er goed op gelet wordt dat mensen niet alleen maar roepen "ik neem een zwarte!"), maar de helft is toch écht subjectief en dus moeilijk als onderwerp voor een discussie.

Voordat je hier weer hard tegenin gaat: ik ben het met je eens dat losse onderwerpen in losse topics horen. Maar niet elk los onderwerp is überhaupt topicwaardig. Welke topics dat wel en niet zijn kunnen wij als moderators na (meestal) jaren ervaring redelijk goed inschatten omdat we weten over welk soort topic geklaagd wordt door welk soort mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
NMe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 00:37:
[...]

...en daarmee staan ze wel de forumindex te vervuilen zodat je de interessante topics lastiger ziet. Kom op nou, we runnen dit forum al jaren. We hebben talloze verschillende beleidsvormen geprobeerd en steeds meer en meer gewoon toestaan was daar eentje van, maar uiteindelijk jaag je daar de mensen mee weg die juist wél op zoek zijn naar echte inhoud. En laat dat nou net de wat meer geïnteresseerde gebruikers zijn die 90% van de vraagtopics oplost.
Maar oké, als jij graag op basis van individuele gevallen een globale discussie voort wil zetten, wil ik dat doen. Redenen om de kleur te te bediscussiëren die verder gaan dan persoonlijke voorkeur:[/]
Je zit me nou af te rekenen op het feit dat ik je vraag voorbeelden te geven van een claim die je in de ruimte gooide, namelijk dat topics over "welke kleur neem jij?" interessante discussies zouden kunnen opleveren? Ik moet dus maar gewoon alles wat jij roept voor waar aannemen? Fijne manier van discussiëren.

Over de puntjes die je noemt: ik moet toegeven dat je een paar mooie voorbeelden hebt van hoe het ook kan en waardoor het best een leuk topic zou kunnen zijn (mits er goed op gelet wordt dat mensen niet alleen maar roepen "ik neem een zwarte!"), maar de helft is toch écht subjectief en dus moeilijk als onderwerp voor een discussie.

Voordat je hier weer hard tegenin gaat: ik ben het met je eens dat losse onderwerpen in losse topics horen. Maar niet elk los onderwerp is überhaupt topicwaardig. Welke topics dat wel en niet zijn kunnen wij als moderators na (meestal) jaren ervaring redelijk goed inschatten omdat we weten over welk soort topic geklaagd wordt door welk soort mensen.
Ik betwijfel of jullie dat in kunnen schatten aangezien het iPad forum zo goed als dood is op de vooravond van de launch van een nieuwe iPad. Zeggen 'we doen dit zo al jaren' vind ik geen argument, aangezien het blijkbaar niet werkt (het forum is immers doods).

Verder heb je het over forumindex-vervuiling. Dit moet je uiteraard voorkomen, maar momenteel worden er gewoon nauwelijks topics geopend. Eer dat er sprake is van forumvervuiling zijn we denk ik 2000 jaar verder. Daarnaast heb je toch moderators die het op een acceptabel niveau kunnen houden?

Daarnaast zeg je: 'de helft is subjectief en dus moeilijk als onderwerp voor een discussie'. Dat is echt totale onzin, alsof onderwerpen van discussies objectief moeten zijn? De bedoeling van een forum is discussiëren, subjectiviteit is onlosmakelijk verbonden aan het begrip 'discussie'. Ik begrijp werkelijk waar niet waar die obsessieve angst voor discussies vandaan komt.

Resumerend: jij bent het mij eens dat losse onderwerpen in losse topics horen (mooi). Jij bent echter bang dat er losse topics komen die niet topicwaardig zijn.

Logische gedachtegang, maar het is toch de taak van een moderator om dat in goede banen te leiden? Nu zijn jullie zodanig bang dat er een keer een topic met te weinig inhoud doorheen glipt, dat mensen hun gedachtes in strak gedefinieerde topics kwijt moeten. Vind ik totaal onzinnig.

Heb gewoon vertrouwen in de users en laat hen de discussies maken i.p.v. alles maar te willen regelen en controleren. Het leuke van een community is juist dat de users deze vormgeven, maar jullie hebben een fobie voor topics van lage kwaliteit en gaan daarom zelf alles strak regelen zodat er geen enkele eigen inbreng van users meer mogelijk is, anders dan in de reeds bestaande topics je zegje doen.

Die overdreven fobie voor forumindexvervuiling en niet-discussiewaarde topics, ik vind het simpelweg onzinnig en bovenal totaal niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TMC schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:06:
[...]

Logische gedachtegang, maar het is toch de taak van een moderator om dat in goede banen te leiden? Nu zijn jullie zodanig bang dat er een keer een topic met te weinig inhoud doorheen glipt, dat mensen hun gedachtes in strak gedefinieerde topics kwijt moeten. Vind ik totaal onzinnig.
Je vergeet één ding: we (nouja, de Apple-mods) zijn die topics niet eens actief aan het sluiten. ;) Ze zíjn er gewoon niet. Als iemand een los topic opent zal er ongetwijfeld per geval gekeken worden of het topic goed is of dat het beter in het grote topic past. Als topics er niet zijn kunnen wij ze er ook niet bij toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
NMe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:46:
[...]

Je vergeet één ding: we (nouja, de Apple-mods) zijn die topics niet eens actief aan het sluiten. ;) Ze zíjn er gewoon niet. Als iemand een los topic opent zal er ongetwijfeld per geval gekeken worden of het topic goed is of dat het beter in het grote topic past. Als topics er niet zijn kunnen wij ze er ook niet bij toveren.
Dat geloof ik wel, maar als je een 'algemeen' topic open laat, dan gaat ook niemand een los topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat grote topic is er omdat mensen daar blijkbaar behoefte aan hebben. Dat topic dichtgooien is (helaas, IMO) ook niet de oplossing, want dan vervreemd je juist alleen maar meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Inderdaad, er is een grote behoefte aan dergelijke grote topics, maar als crew beseffen we ook dat dit niet ideaal is. We (nu spreek ik voor Mobile) hebben in het verleden veel geprobeerd om mensen individuele topics te laten openen, maar dat blijkt erg lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
NMe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:12:
Dat grote topic is er omdat mensen daar blijkbaar behoefte aan hebben. Dat topic dichtgooien is (helaas, IMO) ook niet de oplossing, want dan vervreemd je juist alleen maar meer mensen.
Dit is exact waar we bang voor zijn. En dat willen we natuurlijk sowieso voorkomen en daarom is het sluiten van het grote topic imo een stap te ver.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben, vooral als ik me aan het oriënteren ben op een product of productgroep, juist erg blij met de Grote Topics. Het geeft snel een redelijk beeld van verschillende issues, features, problemen, tips, tricks en tweaks die spelen. Ook is (bijvoorbeeld bij telefoons of mediaplayers) een beetje te volgen hoe fabrikanten reageren op problemen, of er wel/geen updates uitkomen, etc. Eén topic (deels) lezen -> breed geinformeerd. De eerder aangehaalde NAS en home server topics zijn goede voordelen, maar ook bij topics over een model telefoon of tablet is veel info te halen.

Dit kan ook allemaal in losse topics, maar ik denk dat er dan een stuk minder reacties komen. Als je zelf veel weet over mediaplayer X maar niet echt in een behulpzame bui bent is de kans groot dat je een topic over de instellingen van dat ding links laat liggen. Staat dezelfde post in het Grote Topic, dan is de kans dat je het ziet groter, die check je toch om te zien of er iets nieuws/interessants gepost wordt. En misschien antwoord je dan ook nog wel ff. Ik denk dat geforceerd splitsen in losse topics leidt tot minder kennisoverdracht. Misschien wenselijk omdat opzoekvragen makkelijker geweerd kunnen worden, maar een verlies voor de community. Want als een subforum een kritische ondergrens aan nieuwe reacties per week niet meer gaat halen zullen mensen elders op zoek gaan en loopt een sub-forum uiteindelijk leeg. Dus als de Grote Topics ervoor zorgen dat het meubilair aanwezig blijft en de boel wakker houdt zie ik meer voor- dan nadelen.

Daarnaast: geef me een Advanced Search waarbij ik kan zoeken op posts na een bepaalde datum (om de echt ouwe meuk eruit te filteren) en ik vind wel of mijn vraag eerder gesteld is in die 45 pagina's :)

[ Voor 49% gewijzigd door Bundin op 05-11-2013 18:20 ]

Pagina: 1