Disclaimer: Ik heb zelf alleen de beta gespeeld, onderstaande zaken zijn dingen die ik besproken heb met een aantal 14/14 HM WoW raiders, die ik ken van mijn vorige wow server (heb in vanilla, TBC en Wrath met hun geraid, en zou met hun Wildstar gaan spelen in mijn zomervakantie, daar zij om onderstaande redenen gestopt zijn en weer terug zijn in WoW gaat dat laatste helaas niet door). Er kunnen dus wat zaken in staan die ik incorrect begrepen heb.
Pre-Endgame: Net als ik in de beta, vonden zij ook op live het leveling redelijk saai en grindy, voor een endgame speler is dat echter niet echt een probleem.
End-Game: De algemene mening die zij hebben is dat Hardcore voor hun een andere betekenis heeft dan dat Carbine schijnbaar heeft. De Solo endgame vonden zij grindy (iedere dag dezelfde daily quests, en weinig te doen behalve dat).
Dan de attunement chain, Carbine ziet schijnbaar een lange soms grindy chain met gated content als Hardcore, zij zien dat niet zo, Zij vinden dat Hardcore extreem lastige content moet zijn het liefst zonder gates (niemand wil terug attunements chains doen voor nieuwe guildies). Zowel een nadeel als een pluspunt vonden zij de silver/gold medal 5 man dungeons. Pluspunt dat het inderdaad erg lastig was, nadeel dat het direct een toxic community opleverde (Get gold or disband mentaliteit in groepjes, met het nodige gescheld/geflame wanneer iemand een foutje maakte waardoor gold onmogelijk werd). Ook is het rerunnen van 5 mans schijnbaar niet belonend genoeg qua gear upgrades.
Qua raids vonden ze dat de bosses die ze gedaan hebben (van wat ik begrepen heb de eerste down, en tries op de 2de tot hun guild ermee stopte) dat er weinig "groeps gevoel" in de raids zat, ze vonden het meer 20 individuen tegen de boss. Zolang niemand van de 20 in rode telegraphs staat gaat het prima, doen ze dat wel verlies je poppetje na poppetje tot je op het punt komt dat je de boss niet neerkrijgt. Ze misten een beetje de coördinatie zoals in WoW Heroic modes nodig is, met mensen buffen op het juiste moment, afgesproken CD rotations en meer van dat soort dingetjes.
Een ander groot punt van ergernis was de itemisation in het algemeen, als ik het goed begrepen heb gebruikt Wildstar bij (sommige?) loot een roll systeem zoals Diablo bijv. dat ook doet, random stats op drops. Hierdoor zijn in sommige gevallen PVP Loot (wapens vooral dacht ik) BiS omdat deze schijnbaar niet random rollen. Voor de andere slots loopt schijnbaar bijna iedere end-game raider in goedkope crafted gear rond die na 2000 crafts betere random rol heeft voor de rol van die speler dan dat Raid loot rolt (tenzij je daar dus een 1 op 2000 top rol hebt). Al met vonden zij raiden afgezien van de altijd spannende first kill niet rewarding, tenzij je dus het extreme geluk hebt van een super roll op een item.
Daarnaast schijnt ook op veel servers de economie nu al compleet verziekt te zijn door Bots. Of dit echter Wildstar aan te rekenen is denk ik niet, daar dit in bijna iedere MMO gebeurt.
Ook hadden ze wat kritiek op het uitrollen van de servers (te veel uitgerold bij launch) waardoor nu sommige servers al erg low pop lijken te zijn omdat mensen al weg transferren en stoppen. Maar of dat echt aan Carbine ligt durf ik te betwijfelen daar dit ook gewoon een normaal verloop kan zijn doordat ze de game zo kort voor de zomer gelaunched hebben. In WoW en andere MMO's heb ik ook altijd een scherpe daling gezien in de zomer (zelf speel ik ook een stuk minder in de zomer).
Al met al snap ik dus best dat Wildstar voor de spelers met een hardcore endgame mindset niet helemaal voldoet aan wat ze van te voren verwachtten. Maar ik zie eigenlijk ook dat alle punten van echte kritiek zaken zijn die Carbine makkelijk kan oplossen in patches, zoals meer Solo end-game (met een duidelijk progressie pad), geen gating meer toepassen, dungeon clear afdoende rewarden (zelfs zonder Gold) en de itemisation op de schop gooien zodat drops meer rewarding voelen ten opzichte van crafts die je tot in den treure kan craften (crafts en drops mogelijk fixed stats geven in plaats van RNG rolls).