lowizi schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:48:
Ik heb inmiddels al aardig wat uurtjes in de beta zitten, maar nog steeds kan het me niet blijven boeien.
De reden waarom ik blijf spelen is dat ik hoop blijf houden dat er een moment komt dat het echt leuk wordt.
Misschien komt het ook wel omdat ik de game al maanden volg en er grote verwachtingen van had.
De classes voelen een beetje leeg aan, animaties zijn erg matig uitgewerkt en hebben geen impact.
Mechanics vind ik ook erg matig, zoals een constante slow op Engineer telkens wanneer je damage doet.
De Esper die voor zijn builder constant aan de grond genageld staat (heel prettig in PVP).
Sowieso vind ik de combat erg "zwabberig" aanvoelen, niet zo direct en precies als bijvoorbeeld GW2.
Ze moeten nog ff flink aan de bak om dit goed te krijgen, maar soms lijkt het wel alsof ze zich helemaal blindstaren op het creëren van endgamecontent en de basis (van o.a. de combat) uit het oog verliezen.
Ik zit nu twee weken in de beta en ik kan dit onderschrijven. Ik ben op dit moment al uitgekeken op het spel en heb niet echt veel motivatie om verder te spelen.
Ik heb dit spel lang gevolgd en wil het echt heel graag heel erg leuk vinden en dat is ook de enige reden dat ik zo nu en dan inlog om het te spelen.
Het idee voor de setting, de art style en de humor zijn super leuk in Wildstar maar de gameplay stelt gewoon teleur.
Het spel voelt op alle aspecten enorm oppervlakkig aan, het ergste vind ik nog wel dat de class design geen enkele diepgang heeft.
Het zijn letterlijk kopieen van eerdere en oudere MMOs (WoW vooral) ze hebben niet veel orgineels weten toe te voegen. Al de classes hebben we allemaal al honderd keer gezien, en voor een MMO met deze orginele setting had ik echt heel iets anders verwacht.
Het combat systeem voelt vooral "ouderwets" en idd zwabberig aan. met een telegraph systeem er bovenop geplakt. De telegraphs zijn best leuk als ranged class, je moet nu een beetje mikken en dat is wel geinig. Voor melee voegt het niks toe tenzij je continu en constant dodgen leuk vindt. Als warrior houd dat in dat je vaak niet toekomt aan je DPS abilities omdat je (te) vaak bezig bent met het ontwijken van de telegraphs van de mobs. De telegraphs doen trouwens erg veel damage mijn warrior word wel eens ge-one- shoted of two-shoted.
Voor ranged classes is dit niet echt een probleem je kunt makkelijker de telegraphs ontwijken en DPS blijven doen. Ranged classes spelen dus ook een stuk leuker in Wildstar.
Het telegraph systeem is best een leuk idee maar voelt vooral aan als een gimmick. De basis van het combat syteem is antiek achterhaald en niet goed.
Alle classes spelen exact hetzelfde als we al in andere MMOs gezien hebben. Het zijn de standaard warrior. mage, rogue etc. geen van deze classes heeft iets unieks of eigens of orgineels.
Het is voor mij echt verbazend hoe ze simpelweg gewoon classes uit WoW en andere MMOs gekopieerd hebben. De Spellslinger is bijv echt niet meer dan een mage met 2 pistolen, hij schiet gewoon vuur en ijsballen meer niet. Ik had meer verwacht van een gunfighter met voodoo-powers, daar moet je iets meer mee kunnen doen als gamestudio IMO.
Het zelfde geld voor de warrior met een nuclear powered armcannon. Ook deze speelt gewoon bijna als de warrior uit WoW, maar dan minder goed.
De basis ideeen voor classes zijn best leuk maar de uitwerking is te simpel en te standaard, een gemiste kans voor Carbine als je het mij vraagt.
Mocht je soms denken dat je door het AMP systeem (talent trees) een uniek spelende versie van je class kunt maken moet ik mensen ook teleurstellen. Het blijft vooral beperkt tot wat extra DMG hier, wat extra DEF daar. Niks significants te kiezen waardoor je class een unieke abilitie krijgt, vooralsnog niks om naar uit te kijken dus.
Extra jammer is dat je altijd maar de keuze hebt uit 1 soort wapen wat de class nog eentoniger maakt. Warriors hebben alleen maar greatswords stalkers alleen maar claws etc. Ik vind dat best een groot nadeel, zo nu en dan wil je toch wel eens wat anders uitproberen toch?
Dit zou niet zo'n groot probleem zijn als de classes gewoon super leuk speelde, maard dat doen ze dus helaas niet.
Verder wil ik nog wel toevoegen dat hoewel de artstyle van Wildstar super is (en de muziek ook) de wereld best kunstmatig en en klein aanvoelt nergens heb je een gevoel van epische grandeur ook niet in de hoofdsteden. Die van van exiles heeft wel wat meer sfeer dan die van de dominion welke echt te saai voor woorden is.
De wereld is ook best statisch en doods, andere games hebben tegenwoordig vaak best uitgebreide public events om de wereld levendiger aan te laten voelen. Dorpjes worden aangevallen en moeten verdedigd worden draken verschijnen etc.
Niks van dit in Wildstar, wat mij verbaasd eigenlijk, dit soort events zijn inmiddels toch vanzelfsprekend in MMOs niet? Misschien komen ze nog ik weet het niet maar ik heb er niks over gehoord.
Wat Wildstar wel doet is je helemaal dood gooien met quests je krijgt er op een gegeven moment zoveel dat je het gewoon niet meer kan volgen of kan schelen waar die quests over gaan. Je volgt maar als een zombie die pijl en je doet wat je moet doen. Alle quests gaan trouwens nooit verder dan; dood zoveel van deze mob en van die andere mob, of ga eens 10 kommommers plukken ofzo. Niet heel enerverend als je het mij vraagt. Dit hebben we ook al te vaak gezien.
Ik kan nog wel wat zeggen over de lore en paths maar ook daar is weinig leuks mee gedaan imo.
Mensen die dit spel net als ik eerst graag willen spelen moeten denk ik hun verwachtingen wat temperen. Het is echt geen slecht spel en door de humor heb ik in het begin vaak best moeten lachen. Maar uiteindelijke boeit het niet genoeg het is te arcade en te oppervlakkig en de basis is niet goed uitgewerkt. Wil Carbine dit verbeteren moeten ze echt flink aan de bak en veel veranderen maar zo laat in productie zie ik dat niet gebeuren.