Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 05:44:
[...]
Zullen we dan gelijk even meenemen dat bijvoorbeeld de recente militaire operaties van de VS niets met het verdedigen van het thuisland te maken hadden en te meer met het veiligstellen van oliereserves? Ik ben het er niet mee oneens dat zelfverdediging verkeerd is, maar wel met het gemak waarmee het op zelfverdediging gegooid wordt. Zelfverdediging is iets dat opgaat als je echt absoluut geen andere keuzes meer hebt, niet iets dat je bij wijze van luxe links en rechts in kunt zetten.
Dat is dus ook het hele probleem; die rechtvaardiging is er volgens internationale regelgeving al vrij snel, maar het is natuurlijk te bizar voor woorden dat je zelfs dan zomaar iemand kapot mag schieten (als militair). Zeker als je het zelf opzoekt door bijvoorbeeld een land binnen te vallen.
[...]
Die vergelijking heeft niets met deze twee zaken te maken. Moord is moord en over iemand heen plassen stelt weinig voor. Als ik hier de lokale Albert Heijn binnen loop en over de caissière plas zal men mij ook niet veroordelen of behandelen als moordenaar, wel? Ik zal wel vreemd aangekeken worden en even mee mogen naar het bureau natuurlijk. Het echte schenden van het lichaam was natuurlijk die kogels die er doorheen gejaagd werden, niet het beetje urine dat daarna kwam.
Ik begrijp perfect waar het over gaat, ik neem alleen genoeg afstand om te zien dat de conventie zoals die nu geldt eigenlijk redelijk zot is.
Je begrijp niet waar het over gaat, of in elk geval niet wat wij bedoelen. De voorbeelden die je noemt slaan kant nog wal. Een AH binnenlopen en over cassiere pissen heef niks te maken met wat er bedoeld wordt hier.
Het gaat over de zogenoemde "trap na" geven. Juichende mensen na de aanslag op het WTC bijvoorbeeld, ik kan me de verontwaardiging bij velen nog goed herinneren destijds! Dat wordt algemeen afgekeurd, in sport, in het normale leven, na een (zinloos geweld) vechtpartij, kennen we de kopschopper nog?? Nog nooit zo'n verontwaardiging meegemaakt en dat puur en alleen omdat hij doortrapte toen de daad al had plaatsgevonden en het gewoon
genoeg had moeten zijn.etc. etc. en ja, ook in de oorlog. Hoe krom dat ook is in een oorlog waarin je mensen vermoord ja.
Natuurlijk is het zot dat er regels zijn in een oorlog waarin ogenschijnlijk alles geoorloofd is, zelfs moorden. Niemand ontkent dat, maar ze zijn er echt wel. Waarom denk je dat er zoveel ophef is over oorlogs
misdaden. Ook over de oorlog zelf natuurlijk, maar hoe vreselijk ook... en niet elke oorlog is gelijk, maar dat is nu eenmaal zo. Maak jij je hard voor oorlogsslachtoffers?
Maar je zegt het echt zelf, we accepteren verkeersdoden omdat het leven anders verdomd onhandig wordt als we onszelf niet comfortabel kunnen vervoeren. Je accepteert graag wat extra doden door een aanslag zo nu en dan, als jij maar in vrijheid kan leven. Hoe noemen ze dat ook weer? Collateral damage... Dat neemt niet weg dat elke verkeersdode er 1 teveel is toch? Ben het verder wel met je eens dat echt niet alles te beveiligen is, en dat dat ten koste moet gaan van bepaalde vrijheden, maar dan hoef je nog niet een trap na te geven als er dus iets ergs gebeurt. [edit: vergat het volgende nog toe te voegen] Vrijheid brengt een hele grote verantwoordelijkheid met zich mee. Dat is gewoon een knap lastig ding blijkt vaak/elke keer weer!
Het is overigens je goed recht om achter je uitspraken te staan, maar ik vind het persoonlijk behoorlijk krom.
Maar dat had je al door waarschijnlijk. I rest my case.