Ik ben geen medicus maar durf nog wel te stellen dat ik er een klein beetje verstand van heb. Op zich klopt de plaats van de verwonding wel met de incisie voor een (spoed)thoracotomie.

Zegt verder nog niets, natuurlijk.

Ikzelf zou zeggen dat je niet meer begint aan iemand die zo aan stukken ligt (omdat hij hoogstwaarschijnlijk al dood is), maar goed, ik ben geen (para)medicus, hooguit medicus by proxy

Dat hangt een beetje van je verdere prioriteiten af. Als je nog 30 slachtoffers hebt die je wel zeker kunt redden doe je dat. Hoef je je alleen met die slachtoffer bezig te houden, dan kun je allicht een gokje wagen.
Door via een thoracotomie de aorta af te klemmen (na de boog, en dus na het punt waar de kransslagaders vertakken) kun je zo'n beetje alle forse bloedingen stelpen zonder dat het hart zonder zuurstof komt te zitten. Ook de halsslagaders die uiteindelijk de hersenen van bloed voorzien ontspringt in de boog, dus ook de hersenen blijven geperfundeerd. Theoretisch gezien zou je dus op die manier een soort van levensreddend bezig kunnen zijn, maar dan hebben we het wel over hele extreme gevallen.
Edit: wat Lars zegt, dus