Okee even snel mijn ervaringen na een paar dagen. Zal hopelijk morgen wat foto's, meer tekst en een filmpje toevoegen als gebruiker review hier op tweakers.
- Mijn toestel
Xiaomi Mi2s 16gb
- Verzending
Erg snel via DHL (3 dagen). Geen belasting en importkosten hoeven te betalen.
Alles was mooi ingepakt en compleet.
- Inhoud
De telefoon uiteraard. Een usb kabeltje, de batterij, een Chinese stroomadapter en een europese stroomadapter. Ik had er ook nog een extra achterkantje bijbesteld (donkerblauw) omdat ik wit niet zo mooi vind.
- Uiterlijk
De telefoon ziet er heel degelijk uit. Mooi vormgegeven en voelt stevig aan. Hij heeft wat weg van een iphone 5 vind ik. Wel is hij iets zwaarder maar dat vind ik wel fijner in de hand liggen.
De telefoon heeft een 4.3 inch scherm. Ik vind het persoonlijk de ideale maat. Niet super groot en niet super klein. Daardoor past het goed in de broekzak maar heb je ook nog een geode gebruikerservaring.
Het is wel even uitvinden hoe je nou gemakkelijk het achterkantje er af kan halen. Dit is wel noodzakelijk omdat de batterij en de simkaart (gewone grote, geen micro!) er nog in moeten. Ik gebruikte de uitsparing onderin van het usb kabeltje, Zet daar een nagel in en druk op de achterkant van het toestel. Na wat proberen krijg je hem open. Lukt het niet? Zoek op youtube, er staat een speciaal filmpje voor op.
- MIUI
Standaard krijg je de laatste versie van de MUI Rom als software meegeleverd. Als je de telefoon aanzet zul je gevraagd worden welke taal je wilt. Je kan kiezen uit Chinees of Engels. Engels dus.
Via de website van miuiandroid kun je een language pack downloaden die je vervolgens met de updater app (die standard op het toestel staat) kunt inladen. Bij instellingen kun je dan de taal op Nederlands zetten.
Standaard zullen er nog wel een aantal apps in het chinees zijn. Deze kun je gemakkelijk verwijderen door de app naar boven te slepen. Het icoontje wordt niet alleen verwijderd, maar ook de applicatie geheel gedeinstalleerd.
Verder lijkt MIUI veel op IOS van Apple. Het werkt allemaal makkelijk, simple en vanzelfsprekend

Leuk zijn de thema's die je kan downloaden via de Thema app. Deze veranderen het gehele uiterlijk van MIUI, inclusief icoontjes en lockscreen. De meeste thema's zijn gratis te downloaden.
Ik zal in een latere review verder over het OS in gaan. Oow.. de playstore staat ook standaard op de telefoon. Dus geen gezoek, je kan meteen je favo apps installeren.
- Scherm
Zoals gezegd een 4.3 Inch scherm. Het eerste wat me opviel was hoe scherp alles was. Ik vind de kleuren echt heel mooi en als ik het scherm vergelijk met andere toestellen dan doet deze er zeker niet voor onder. Wel is de resolutie niet zo hoog als bijvoorbeeld een s4 of Xperia Z. Maar we hebben het hier ook over een kleiner scherm. In de software kun je van alles aanpassen. Ik heb zelf de helderheid ongeveer in het midden staan. Dit omdat het accuduur bespaart maar ook omdat ik het zo al helder genoeg vind. De kijk hoeken zijn prima, dus een vriend of vriendin kan makkelijk een filmpje met je meekijken.
Wat me wel wat tegenviel is de leesbaarheid buiten in de zon. Helaas is dit nog bij veel smartphones het geval dus ik wil niet echt van een groot nadeel spreken.
Wel een nadeeltje zijn de drie bekende knopjes onder het scherm. Deze lichten namelijk niet op! Standaard trillen ze wel als je ze indrukt. Heb ik ook uitgezet want ging me irriteren.
Het scherm bevat trouwens een vorm van Gorilla Glass. Kan even snel niet de juiste naam vinden maar je kan het daar mee vergelijken.
- Snelheid
Het toestel is erg snel. 1.7ghz quadcore, en dat merk je! Alles loopt soepel. Je kan wisselen van apps en schermen zonder vertraging en games spelen allemaal vloeiend af. Filmpjes heb ik alleen geprobeerd in 720p format. Ook hier geen problemen.
- Accuduur
Er wordt een 2000ma batterij bijgeleverd. Vooralsnog gaat deze bij mij makkelijk een dag mee. Daarmee heb ik flink geappt, wat websites bezocht en een spelletje gespeeld. Vaak had ik nog rond de 30% over.
Vergelijkbaar met andere telefoons dus. Op de website van ibuygou kun je nog wel een grotere accu bestellen maar daarmee wordt ook je telefoon wat dikker. Wel goed dat deze optie er is.
- Geluid
Wat me opviel was dat het geluid best goed is! Beter dan mijn Lumia 920. Ook de bijgeleverde muziekapp is beter dan ik gewend ben van andere smartphones.
- Camera
Ik heb de 16gb versie en beschik dus over een 8mp camera. Ik maak niet zo veel foto's maar na wat testjes vond ik het eigenlijk best redelijk. Hij maakt snel foto's en op het eerste gezicht zien ze er goed uit. Ik vind de automatische focus functie goed werken.
- Bellen
Ik bel niet veel maar ik kon iedereen goed verstaan. Ook was ik zelf goed verstaanbaar voor de ander.
Ik had trouwens in een andere review gelezen dat de trilfunctie erg zwak zou zijn. Ik ben het hiermee eens. Je voelt hem wel, maar mag van mij wel wat duidelijker.
Ik ben erg tevreden met deze telefoon. Hij blijft dus
Dat was even snel mijn ervaring tot nu toe!
[
Voor 16% gewijzigd door
Rezje op 04-05-2013 20:51
]