R.G schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:51:
maar filen.io is end to end encrypted en lijkt erop dat ze geen rclone etc ondersteunen je moet hierva een cli gebruiken van filen.io
Hoe werkt dit in praktijk?
Stel ik wil een nas backuppen naar filen.io ? hoe doe je dat dan en is dat wel gebruiksvriendelijk?
Filen lijkt me vooral wel een fijn alternatief voor iets als OneDrive, iCloud Drive of Google Drive als ik het zo zie. Een soort Proton, maar dan zonder e-mail/kantoordiensten (hoewel, Filen heeft wel weer chats en notes).
Ze houden zoals het lijkt zelf een
eigen Rclone-distributie bij (github:FilenClouDienste/filen-rclone), die zou je kunnen gebruiken. Hoe je het gebruikt met een NAS ben ik niet erg zeker van, want ik heb geen NAS.
Als je vanaf de NAS met een command line zelf met Rclone een backup kan maken zou dat wel het beste zijn lijkt me, maar dan moet je dus wel een command line sessie kunnen krijgen op de NAS, als die optie aangeboden wordt vanuit de software van de fabrikant.
Anders zou het misschien ook wel kunnen vanaf een computer die verbonden met de NAS is middels een network share, of kan je zelfs de NAS instellen als 'een remote' in rclone vanaf je computer. Bedenk dan alleen wel dat dit misschien net iets langzamer gaat dan direct backuppen vanaf je NAS, want het moet dan de computer als intermediair gebruiken: NAS <=Lokale remote=> Computer <=Externe remote=> Filen.
Om elke remote op te zetten moet je `rclone config` in de command line uitvoeren, waarna je een TUI krijgt waarbij je kan kiezen uit verschillende typen remotes (bijv Amazon S3, Blackblaze B2, SFTP, SMB/CIFS). Met de versie van rclone van Filen krijg je daarbij ook dus 'Filen' als remotetype.
Rclone is trouwens meer een tool om bestanden te verplaatsen/kopiëren/synchroniseren. Dus je moet dan wel goed zelf bijhouden waar je wat naartoe kopieert/synchroniseert. Synchroniseer je fouten? Dan verlies je dus de het originele bestand. Of je moet 'harde kopieën' maken(10x de hele NAS kopiëren bijv, waardoor je 'NAS_2015/'...'NAS_2021/', 'NAS_2022/', etc op je storage krijgt) , maar die nemen veel ruimte op. Daarvoor kan je nog zoiets als een incrementele-backuptool gebruiken zoals Restic/Kopia, maar die zorgen ervoor dat je backups al versleuteld zijn by default, dus is een e2ee opslag zoals Filen wat overdreven.
Filen lijkt me wat dat betreft dan vooral wel prettig om te gebruiken als 'production/live bestandenopslag', of om direct bij bestanden te komen. Als backupruimte (als in een 3-2-1-backupregel backup) zou ik het zelf niet zo snel gebruiken, want er zijn goedkopere alternatieven.
[
Voor 4% gewijzigd door
Ebbez op 26-11-2025 18:08
]