Schuey schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:52:
Zoals beloofd volgt er nu een tweede deel van mijn Fanatec conversie guide.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bouw Deel 2 - Elektronisch
En dan het onderdeel wat ik vreesde, het moet er toch een keer van komen...
First things first, heel de boel even netjes uitgepakt, de PCB kit enzo, stuurtje weer uit elkaar, je kent dat wel...
Stap 1
Wat ik als eerste heb gedaan is de blauwe kabel aan de Fanatec connector aansluiten, ik wilde niet heel het stuur helemaal uit elkaar halen dus dit was het eerste klusje nu er nog niks vastgeplakt zat (fanatec PCB). De blauwe kabel past echt maar op 1 manier, en beide connectoren zijn hetzelfde, dit kan niet fout gaan zou je zeggen. Ook kon ik al even checken waar ik de Fanatec PCB ongeveer wilde plaatsen, er is niet al teveel speel ruimte, omdat je ook nog even de behuizingen erbij moet denken.
[
afbeelding]
Stap 2
Dan moet er op een gegeven moment toch iets met kleine, priegelige, kabeltjes, gebeuren...brrrr.. Wat ik heb gedaan is de extra trekontlasting/kabelhouder ongeveer op zijn plekje leggen met de Fanatec PCB ook ongeveer waar hij terecht zou moeten komen. Dan weet je namelijk ongeveer hoeveel je van de kabel moet strippen om nog wel de kabel vast te kunnen zetten maar wel genoeg draad lengte overhoud om richting de connectoren te gaan zonder dat er spanning om de draadjes komt te staan.
[
afbeelding]
Stap 3
Ik had meer draadjes dan ik nodig had, enkel zwart, groen, wit en rood zijn nodig. Hou lekker de Bodnar documentatie erbij, en dubbelcheck liefst extra voor je straks verkeerd knipt, stript of aansluit. Ik zou ook zeker niet teveel strippen van de draadjes, ik heb hooguit 2 millimeter afgestript ofzo. Als het maar contact maakt is het prima, ook voor de connectoren, dat zijn erg fijne schroefjes. Helaas had ik niks in huis wat ook maar in de buurt kwam dus ik moet een setje schroevendraaiertjes aanschaffen om dit uberhaupt te kunnen aansluiten. Het hoeft ook niet muur en muurvast, het blijft een beetje fijn spul, vast is vast. Daarom ook wil je spanning op de draad zoveel mogelijk voorkomen straks.
[
afbeelding]
Stap 4
Eigenlijk meer een logische tussenstap. Voor je spullen gaat vastplakken en dergelijke, check je draden
nog een keer met de Bodnar documentatie of je ze goed hebt aangesloten en of je Bodnar PCB goed is aangesloten op de Fanatec PCB met de blauwe kabel. Als je de boel aan hebt gesloten moet Windows het signaal 'nieuwe hardware gevonden' en het bekende USB riedeltje spelen. Op het display op het stuur ging bij mij het 2e puntje van rechts branden.
[
afbeelding]
Stap 5
Nu we weten dat alles werkt, en of je boos richting Bodnar een mail moet sturen dat je PCB wellicht DOA is, is het meest ingewikkelde eigenlijk wel gedaan, gefeliciteerd!
Nu is het zaak de PCB en trekontlasting vast te gaan plakken. Je krijg er plakkers bij van Bodnar, gelukkig. Wat ik altijd doe is met citroen doekjes (hebben we altijd in huis, briljant

) de boel vetvrij maken. Dit heb ik met mijn buttonbox gedaan voor het plakken van labels en werkt perfect. Liefst wel 2 keer checken en 1 keer plakken, verplaatsen of corrigeren is er niet echt bij! Je kunt als alles goed zit wel gelijk de tie-wrap goed aantrekken, echt zo vast als je kan voor de zekerheid. Als je alles een beetje netjes hebt ingeschat en af hebt gemeten moet je redelijk uitkomen, zoals hieronder denk ik wel gelukt is.
[
afbeelding]
Wel nog een min-puntje voor de kit, er zit onderaan de Fanatec PCB nog een stel pinnen, tja, daar kun je moeilijk doorheen, maar niet echt 100% lekker.. Dingetje om in de gaten te houden dat je niet dwars door je kabel gaat als je een beetje een dunne behuizing hebt of heel erg hebt zitten rommelen met het gat boren van de wartel. Sterker nog, als je een beetje uit het midden zit qua afstand tot de PCB, is dat niet eens zo heel erg, maar je hebt erg weinig ruimte in principe om het netjes te houden.
[
afbeelding]
Stap 6
Tja, dat was het wel zo'n beetje eigenlijk! Denk eraan om
eerst de connectoren van je shifters vast te maken
voor je de onderste kap waar je kabel doorheen komt vastmaakt. Deze had ik enthousiast vastgezet en toen wilde ik het grote panel weer terugzetten en was even vloeken, want het onderste paneel en wartel mochten weer los... In ieder geval, doe die connectoren dus eerst, en check of ze goed vast zitten. Je wilt dit liefst niet meer los moeten halen. Vergeet ook niet de
aarding kabel weer vast te maken aan het grote paneel. De wartel mag zo strak gedraaid worden als je kunt, dan heb je op 2 punten trekontlasting, als je dan nog iets lostrekt dan is het knap.
Stap 7
Dan volgt er een stap die weer wat meer richting iets gaat wat we vaker doen. Firmware installeren! Volg zeker de Bodnar documentatie hier tot op de letter, het is heel simpel en duidelijk, kan bijna niet misgaan. Uiteindelijk testen en wat knoppen instellen, en zien dat het werkt met
Fanaleds, jeuj! :thumbs_happy:
[
afbeelding]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nog een oud VS nieuw plaatje

[
afbeelding]