The Jackel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Zat zelf naar 1000r schermen te kijken. Vandaar dat ik ook bij de LG uitkwam. Las dat voor de sim racen 1000r net wat meer het gevoel geeft van in de auto te zitten, maar goed dat is puur op basis van wat ik gevonden heb.
Echter lees ik ook dat als je een bezel free kit zou willen gebruiken dit minder goed werkt op een 1000r dan op een 1500r scherm.. Helaas is er weinig te vinden of dit ook echt zo is.
Ik neig echter wel sterk naar de LG.
Ik heb zelf geen ervaring met 1000R schermen, dus kan er ook niet veel over zeggen. Ik heb toen voor 1500R gekozen omdat mij dat een mooie middenweg leek. Ik kan mij voorstellen dat je met schermen met een grotere curve min of meer in staat bent om een enkele ronde monitor van 180 graden te creëren, zonder echte hoeken. En ja, dat kan je dan meer het gevoel geven dat je in een auto zit. Maar ik denk dat het verschil wel erg minimaal zal zijn. Het hangt er bijvoorbeeld ook vanaf hoe dichtbij je je midden monitor kunt plaatsen. En hoe dichterbij dat is, hoe lastiger het waarschijnlijk ook weer zal worden om in je rig plaats te nemen met zo'n curve ;-).
Uiteindelijk zal elke monitor wel een nadeel hebben. Bij mij is dat de aan-/uitknop. Dat is dezelfde knop achterop de monitor waarmee je je instellingen kunt maken. Om de monitor uit te zetten dien je die dan drie seconden ingedrukt te houden, wat natuurlijk erg irritant is. Ik heb de drie monitoren nu aan een stekkerdoos met schakelaar hangen, waarmee ik ze alle drie tegelijk aan en weer uit kan zetten. Voordeel van de aan/uit schakelaar op de achterkant van het scherm is dan weer wel dat deze in ieder geval niet in de weg zal zitten van een bezel free kit. Daar zal je ook even op moeten letten bij de keuze van je schermen.
Ik heb zelf voor korte tijd een bezel free kit gebruikt op mijn 27inch monitoren, maar kon daar niet echt aan wennen. Het beeld blijft toch iets vertekend. Uiteindelijk vielen de smalle bezels mij minder op. Maar dat zal persoonlijk zijn.