• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).

Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
meermarco schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:03:
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).

Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)
Kan heel prima lang zitten in de bucket, prima comfor voor zover dat mogelijk is met racen

__/`\__/`\__

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:

Wat betreft de pedal tray: daar had ik ook al iets over gelezen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom die zo lastig te monteren zou zijn, maar dat hangt waarschijnlijk sterk af van het type pedalen. De aanpassing lijkt vrij eenvoudig als ik het filmpje op hun eigen website bekijk.

[...]
De pedal tray is behoorlijk zwaar, vooral als je de pedalen er al op gemonteerd hebt. Dat icm de bout/moer combinatie die je gebruikt om de achterkant van de tray in hoogte te verstellen is best lastig. Als je bijvoorbeeld in de laagste stand staat, dan kom je bijna niet bij zonder met je handen en is het lastig om de bout/moer vast te draaien. Lukt allemaal wel maar het kan volgens mij beter.
royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:

Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is om alles aan te schaffen. Dan moet ik ook een nieuw scherm kopen, een nieuwe stoel, enzovoort. En ik wil zeker weten dat alles goed werkt met mijn huidige pc, want ik wil geen multi-monitoropstelling maken.

[...]
Dat kan je natuurlijk alleen zelf beslissen, het blijft een boel geld. Je kan nog de Prime Lite-R overwegen als je nog iets in je budget wilt besparen. Ik kwam zelf van een desk-mounted setup icm een eettafelstoel. Aangezien ik best fanatiek aan het racen was (en ben) toch gekozen om hiervoor te gaan, en voor mij is het het zeker waard geweest. Het gevoel van een stevige rig samen met betere pedalen en stuur maakt de ervaring VEEL beter.

Boris96

• meermarco
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-11 19:34
meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.
Ga je de games tweedehands kopen? (wat vaak de helft scheelt of meer) Zo ja , koop een disc versie. Ga je alles digitaal kopen in de native PS store kan je een digital kopen.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:29
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.

Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.

Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod 8)) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).

Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:31
J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.

Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.

Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod 8)) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).

Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.
Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.

Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.

Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7 :+

• J-M-T
Rivanov schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:47:
[...]

Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.

Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.
Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!

• meermarco
oef! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.

Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7 :+
Ja, is de fanatec versie voor PS.
Fanatec GT DD pro
+ Esports V2 + QR2 Wheel-Side

[ Voor 26% gewijzigd door meermarco op 14-11-2025 10:29 ]

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 17:03
J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:59:
[...]

Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!
Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.

• meermarco
Concrete vraag:

Straks racen op/in een Simlab Evo met Fanatec DD (voor zoontje 150cm)
Hij heeft ruimte voor 1 scherm. Op de PS5

Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
En dan ook nog eens recht of curved.

Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.

Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa

[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 10:42 ]

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
Huugje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:13:
[...]

Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.
De Thrustmaster is inderdaad ook geschikt voor PS5. Het zijn precies de drie (Logitech RS50, Thrustmaster T598 en Fanatec GT DD+) waar ik tussen twijfel als upgrade voor mijn Thrustmaster T150.

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
meermarco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:32:
Concrete vraag:

Straks racen op/in een Simlab Evo met Fanatec DD (voor zoontje 150cm)
Hij heeft ruimte voor 1 scherm.

Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
En dan ook nog eens recht of curved.

Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.

Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa
Wat voor pc hangt er aan vast.
4k vraagt wat meer van je kaart.
Persoonlijk vind ik 1440p een mooie compromis tot 40 inch ongeveer.
Ben zelf begonnen met een ultrawide 34" curved 1440p, en dat was super scherp en goed te doen qua fov.
Misschien is dat wat?
Zou wel curved aanraden zodat de kijkafstand een beetje gelijk blijft.
Ik zie alleen wel dat je naar 32" 16:9 neigt?

• meermarco
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9

[ Voor 12% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 11:06 ]

• Tophof
  • Registratie: April 2011
meermarco schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:41:
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9
Ah excuus, overheen gelezen.
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Tophof op 15-11-2025 11:32 ]

• meermarco
Tophof schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:30:
[...]

Ah excuus, overheen gelezen.
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.
Ja dat. Lastig. Volgens GROK is 1440 better ivm snelheid game enzo. Maar in reviews lees ik soms weer wat anders. Keuzes keuzes :)

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16

Meneer iCy

swarma

Ben begonnen met simracen en heb op advies even een 2ehandse thrustmaster tmx gekocht.

Nu zag ik naar een playseat te kijken en zat aan een max budget van 300 te kijken en 1 zonder stang in het midden.

Heb zelf deze 2 op het oog en de ranqer heeft mijn voorkeur, want ik kan daar een monitor stand voor kopen.

Andere of betere suggesties mogen best hoor, maar ben nog oriënteren of ik het leuk blijf vinden. Op dit moment vind ik het prachtig, behalve dat ik in mijn bureau stoel zit.

https://amzn.eu/d/cc5kowt
https://amzn.eu/d/cVwxlFh

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Huugje
@Meneer iCy Ik heb met beiden geen enkele ervaring en kan je dan ook niet echt advies geven, behalve dat ik toch eerder op de websites van de fabrikanten zou kijken voor informatie dan een website als Amazon.

In ieder geval ziet de GTPlayer er op het eerste gezicht robuuster uit dan de Ranqer. En zo'n monitor mount (het is geen stand, die zou los van de cockpit staan) klinkt leuk, maar aangezien deze direct op het frame gemonteerd is zal de monitor die eraan hangt echt wel gaan trillen, schudden en misschien zelfs zwaaien afhankelijk van de FFB krachten van het stuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Huugje op 16-11-2025 19:12 ]

• meermarco
Mede door jullie advies heb ik een set aangeschaft:(allemaal tweedehands, meeste dingen slechts paar maanden oud!

Frame: Sim-Lab GT1 Evo Sim Race Cockpit
stoel: Sim-Lab slider en een Sparco Sprint
Stuurbase +stuur : Fanatec grand turismo DD pro (180 boostkit)
F1 stuur: Fanatec ClubSport Steering Wheel F1 Esports V2
QR2 base +wheel

Nu enkel nog een PS5, een 32 inch curved monitor. En ik denk een extra QR2 wheel. Want het GT stuur heeft het nu niet, en dan heb je weinig aan een Qr2 base, als het maar op 1 stuur werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 16-11-2025 21:30 ]

• Huugje
Daar ga je veel plezier aan beleven @meermarco

• meermarco
Dankje. Zoontje iig wel. Besloten te gaan voor een 1440 scherm. Wacht op een mooie prijs voor de Samsung Odyssey G55C.

• meermarco
Ik kan mijn laatste bericht niet meer editen helaas.

Ps5: in rimrig, enkel race spellen

Zouden jullie gaan voor de:
max 32 inch
16:9
Samsung G55C 32 inch curved
of
LG ultragear 32GS60QC-B curved

Nu is de LG ineens wat goedkoper. Volgens GROK ook beter. Terwijl ik juist eerst op de G55C kwam via openAI:)

Wat is JULLIE ervaring?

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-11 14:56
14 oktober had ik jullie gepost dat ik aan de slag wilde met een sim rig en bedankt destijds voor de reacties. De Sim is inmiddels klaar en bevalt helemaal top!
Ik heb gekozen voor de GT1Pro van simlab, de XP1 set van simlab, Moza r12 met Moza stuur, Tripples 1440 p met 1000R radius, De simagic HPR en HPR GT voor onder de pedalen en onlangs de Slipangle set binnen gehad en die gemonteerd. Super blij mee. De pc is uiteindelijk de 5070TI icm de 78003dx geworden en met iracing bevalt dat echt super. (Alan Wake II op tripples trouwens ook gaaf!).
Foto'tje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1PYapFSQKULprcB5QttZJaR2FE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EIssDixU4xsACECBfV8b0soX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZM5RBJUbOodIfy_1Xdef7CR770=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq6MEa0cUEuZhbqCZD9Hquy1.jpg?f=user_large

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51
Verkeerd gelezen op de site van Alternate vandaar de wijziging van m'n post.
Fanatec ClubSport DD + Steering Wheel Formula V2.5 + Pedals V3 bundel

Gaat om de Fanatec DD en niet de DD + :-(

[ Voor 65% gewijzigd door Afiso op 29-11-2025 23:01 ]

• Afiso
Maar de Fanatec DD+ en Steering Wheel Formula V2.5 besteld via Fanatec. Relaxe Black Friday deal.
De pedalen nog niet besteld. Twijfel tussen de V2 en V3
Voor nu ga ik op de PS5 racen en waarschijnlijk volgend jaar bouw ik een PC.

Spannend van Logitech G923 naar de Fanatec DD+.
Alvast m'n armen trainen? :D

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:35
Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:21:
Maar de Fanatec DD+ en Steering Wheel Formula V2.5 besteld via Fanatec. Relaxe Black Friday deal.

Simnet pedalen werken ook gekoppeld via rj12 connector op de fanatec base. Die zijn normaal gezien nog iets beter.

https://www.techpowerup.com/review/

• Afiso
TiezZ_BE schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:32:
[...]

Simnet pedalen werken ook gekoppeld via rj12 connector op de fanatec base. Die zijn normaal gezien nog iets beter.
Bedankt, zal ze bekijken. Ben benieuwd of ze wel compatibel zijn met de PS5

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:41

Rayzman

+31 Rayzman

Als je ze aansluit met de rj12 aan de base wel.

specs pc

• J-M-T
Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:21:

Dit was eventueel ook een goede deal daarvoor :

https://www.alternate.nl/...ndel/html/product/1941784

• Afiso
Rayzman schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:56:
Als je ze aansluit met de rj12 aan de base wel.
Klopt ja, bedankt voor de tip.

• Afiso
Oei, mooie deal die ik over het hoofd hebt gezien. Gelukkig maar, want ik ga voor de Simnet Racing SP Pro pedalen gaan.

• J-M-T
Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:40:
[...]

Oei, mooie deal die ik over het hoofd hebt gezien. Gelukkig maar, want ik ga voor de Simnet Racing SP Pro pedalen gaan.
Waarschijnlijk de betere keuze hoor. Werken die ook op PS5 via de DD+ base?

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001

Mystikal

It never hurts to help!

Voor mijn zoontje was ik aan het kijken voor een upgrade van zijn playseat:
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
Bucket seat bracket + slider
Freestanding Vario™ monitor mount
LG Ultragear™ 34GP63AP-B

Iemand nog suggesties of op en aanmerkingen?

Naar Treq ook gekeken, maar ik neig toch iets meer naar Simlab.

Hij rijdt met een CSL DD 8nm

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 02-12-2025 19:17 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Mystikal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:08:
Voor mijn zoontje was ik aan het kijken voor een upgrade van zijn playseat:
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
Bucket seat bracket + slider
Freestanding Vario™ monitor mount
LG Ultragear™ 34GP63AP-B

Iemand nog suggesties of op en aanmerkingen?

Naar Treq ook gekeken, maar ik neig toch iets meer naar Simlab.

Hij rijdt met een CSL DD 8nm
Hoe lang is hij? Je wilt denk ik bij korte lengte ook pedal sliders?

De GT1 evo is een top ding, zeer stabiel. Grootste probleem vond ik dus de pedal plate. Dat is gewoon 1 vast plaat, loeizwaar ook trouwens. Ze verkopen wel de slider set en zou passen op de EVO.

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.