My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik zou wagenziek worden van dat wiebelende scherm voor mijn neusPaulus07 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:15:
[YouTube: REVIEW - Racekraft Simulations RKS-04 Sim Racing Cockpit]
Lijkt best veel op de simlab variant
Ik heb mijn scherm op een soortgelijke manier vast zitten maar dan wel met een stuk profiel ipv een dun stalen hoekprofieltje. Ik snap niet helemaal dat men een rig zo rigide bouwt en dan het scherm monteert met een stukje staal wat niet dikker is dan een dubbelgevouwen conservenblikje
Ik heb aan de eerste serie meegedaan. De inhoud vind ik heel erg goed. Per week aandacht voor een specifiek onderwerp, met een goede uitleg dmv een video en opdrachten (stapje voor stapje) die je zelf gaat uitvoeren. Goed opgebouwd.FirePuma142 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:28:
Anderen zich opgegeven voor de Driver61 Sim Racing Fundamentals – Pure Pace MasterClass? De inschrijvingen voor de losse evenementen is vrij onoverzichtelijk te noemen, de communcatie flink versnipperd dus ik hoop dat het met de content beter gaat. Het voelt wel nogal proefkonijnerig aan allemaal.
Voor mij waren de lessen al gepland, iedere zondag om 20:30 (4 weken lang) en op zaterdag een seminar van Scott.
Het heeft mij veel gebracht en nog meer om aan te werken 😉
Succes met de training
Groet
Gerardus
YouTube: Invert fanatec pedals DIY cheapPelota71 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:48:
[...]
Ik heb ooit voor de CSR Elite pedalen beugels gehaald bij de bouwmarkt en daarmee mijn pedalen inverted gemaakt.
Heeft me iets van max 15 euro gekost, wellicht dat dit ook met de CSL Elites kan. Ik zal straks even een foto zoeken.
De beugels die ik heb gebruikt zijn iets langer. Werkt prima, hoop dat het misschien met jouw pedalen ook kan.
Iemand een tip?
[ Voor 3% gewijzigd door mr.DJ95 op 22-07-2020 11:11 ]
Als je je product wilt certificeren als displayport dan mag de kabel niet langer zijn dan 5m volgens de standaard, Dus je maakt waarschijnlijk meer kan als je in China gaat zoeken.mr.DJ95 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:11:
Ligt het aan mij of is het onmogelijk om een Displayport 1.4 (HDR, 144Hz) kabel langer dan 5 meter te vinden? Mijn rig staat in het nieuwe huis aan de andere kant van de kamer waardoor ik een afstand van 7 meter moet overbruggen.
Iemand een tip?
Steam - PTR83
Amazon Basics kabel 7.6mmr.DJ95 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:11:
Ligt het aan mij of is het onmogelijk om een Displayport 1.4 (HDR, 144Hz) kabel langer dan 5 meter te vinden? Mijn rig staat in het nieuwe huis aan de andere kant van de kamer waardoor ik een afstand van 7 meter moet overbruggen.
Iemand een tip?
Heb hem zelf liggen voor mijn setup, nog niet getest.
https://www.amazon.nl/Ama...kabel-meter/dp/B01J8S7PG6
Die kwam ik ook tegen echter is dit 1.2 waardoor je de gimmicks zoals 2K met 144Hz en HDR mist.maniac2003 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:24:
[...]
Amazon Basics kabel 7.6m
Heb hem zelf liggen voor mijn setup, nog niet getest.
https://www.amazon.nl/Ama...kabel-meter/dp/B01J8S7PG6
Dit dus inderdaad. Er zijn wel oplossingen, maar dan moet je een actieve displayport-kabel gebruiken. Daar zit een versterking van het signaal in, en dat maakt de kabel direct ook meteen een (heel)prijzige grap...CoronelHimself schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:22:
[...]
Als je je product wilt certificeren als displayport dan mag de kabel niet langer zijn dan 5m volgens de standaard, Dus je maakt waarschijnlijk meer kan als je in China gaat zoeken.
Voorbeeld je is pricewatch: Startech.com Active DisplayPort Cable
En zelfs daarbij krijg je ook niet de garantie dat het dan werkt .
Beste is dus om de boel niet te verlengen; alleen dan heb je de garantie dat het zou horen te werken.
Verwijderd
In de betere sims en zeker in de toekomst is het aan te raden om voor VR te gaan. Als je toch op een scherm verder wil, dan is 1080p niet echt goed genoeg. Dan wil je een ultra-wide of eventueel meerdere schermen. In ieder geval ook meer dan 1080p.Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:51:
Ik ben met een half oog naar een beginner simracing setup te kijken (die opvouwbare playseat ivm ruimte en een Thrustmaster T300). Maar ik ben bang dat ik met mijn huidige PC tegen performance issues aan ga lopen. Mijn doel is 120fps op 1080p op een 2500K @4.2Ghz en een GTX970. Daarnaast weet ik ook niet welke titel de beste plek is om hiermee te starten?
Als je dus enigszins toekomstbestendig wil beginnen, dan wordt het tijd voor een nieuwe pc. Met eventueel een VR headset en/of een groot, breed scherm. Ik zou dan wachten op de 3xxx serie van nVidia en daar een mooie setup omheen bouwen.
In de tussentijd kun je alvast een rig bouwen. Als je lange tijd op het budget niveau wil blijven, dan is een T300 en een opvouwbare playseat (of next level F-GT lite die beter is naar mijn mening) een goede keuze. Als je denkt binnen een paar jaar de volgende stap te maken dan kun je beter meteen voor een Sim Lab GT1 gaan. Kost nu een paar honderd meer, maar dan zit je meteen goed en ben je op lange termijn voordeliger en beter uit. En de Fanatec route ligt open natuurlijk. Maar dat is 850 euro voor een goede beginners set.
Wat je ook kiest, doe er in ieder geval een loadcell brake bij. Het rempedaal is het meest belangrijke onderdeel van de hele race rig.
Ter afsluiting: als je gaat simracen, gaat het of met een G29/T300 op het bureau geklemd of het wordt professioneel en dus duur. Alles ertussen kost ook geld en is het allemaal net niet. Of niet echt beter dan de oude set. Of juist beter, maar zo duur dat je beter meteen nasr het pro materiaal overstapt.
Slecht nieuws dus. Nieuwe pc én een duurdere sim rig is mijn advies.
Verwijderd
Volgens mij begrijp je mijn ambities verkeerd, ik wil geen setup met meerdere schermen e.d. daar heb ik geen ruimte voor, hoewel ik het nut begrijp. Qua scherm kan ik eventueel ook op 4K@60hz spelen, het scherm wat ik wil gebruiken is een 55" OLED en die kan 1080p120 of 4Kp60 doen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar 120hz en 4K trekt mijn setup sowieso niet.Playa del C. schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:08:
[...]
In de betere sims en zeker in de toekomst is het aan te raden om voor VR te gaan. Als je toch op een scherm verder wil, dan is 1080p niet echt goed genoeg. Dan wil je een ultra-wide of eventueel meerdere schermen. In ieder geval ook meer dan 1080p.
Als je dus enigszins toekomstbestendig wil beginnen, dan wordt het tijd voor een nieuwe pc. Met eventueel een VR headset en/of een groot, breed scherm. Ik zou dan wachten op de 3xxx serie van nVidia en daar een mooie setup omheen bouwen.
In de tussentijd kun je alvast een rig bouwen. Als je lange tijd op het budget niveau wil blijven, dan is een T300 en een opvouwbare playseat (of next level F-GT lite die beter is naar mijn mening) een goede keuze. Als je denkt binnen een paar jaar de volgende stap te maken dan kun je beter meteen voor een Sim Lab GT1 gaan. Kost nu een paar honderd meer, maar dan zit je meteen goed en ben je op lange termijn voordeliger en beter uit. En de Fanatec route ligt open natuurlijk. Maar dat is 850 euro voor een goede beginners set.
Wat je ook kiest, doe er in ieder geval een loadcell brake bij. Het rempedaal is het meest belangrijke onderdeel van de hele race rig.
Ter afsluiting: als je gaat simracen, gaat het of met een G29/T300 op het bureau geklemd of het wordt professioneel en dus duur. Alles ertussen kost ook geld en is het allemaal net niet. Of niet echt beter dan de oude set. Of juist beter, maar zo duur dat je beter meteen nasr het pro materiaal overstapt.
Slecht nieuws dus. Nieuwe pc én een duurdere sim rig is mijn advies.
VR heb ik overigens geen plannen voor, is mij te duur en teveel gedoe als brildrager.
Hoeveel stroom hebben 2 van deze ventilatoren nodig? Omdat het om een windsim gaat, moet het snel reageren en kunnen versnellen.
De specs volgens de fabrikant:
Max. input power 1,56 W
Max. input current 0,13 A
Betekent dit dat iedere transformator boven 3.3W voldoende is om dit adequaat aan te sturen?
[ Voor 9% gewijzigd door SlaadjeBla op 24-07-2020 16:00 ]
Dat is correct, maar ik zou wel voldoende marge nemen. Ik heb dezelfde fans, maar het aansturen via de moto shield werkt niet goed. Ik ga nu op aanraden van Hupske eens testen om ze via PWM te sturen.SlaadjeBla schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:31:
Ik wil een windsim maken obv PWM ventilatoren. Ik heb 2 van deze gekocht en nu moet ik nog een ACDC 12V transformator op de kop tikken.
Hoeveel stroom hebben 2 van deze ventilatoren nodig? Omdat het om een windsim gaat, moet het snel reageren en kunnen versnellen.
Max. input power 1,56 W
Betekent dit dat iedere transformator boven 3.3W voldoende is om dit adequaat aan te sturen?
Waarom heb je voor die 2 ventilatoren gekozen?SlaadjeBla schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:31:
Ik wil een windsim maken obv PWM ventilatoren. Ik heb 2 van deze gekocht en nu moet ik nog een ACDC 12V transformator op de kop tikken.
Max. input power 1,56 W
Je wilt namelijk hebben dat de ventilatoren een hoge rotatiesnelheid halen en een hoge luchtstroom hebben.
Door de hoge rotatiesnelheid heb je meer variatie in de windsim zitten en een hoge luchtstroom zorgt er uiteraard voor dat je wangen beginnen te wapperen.
Wat betreft je power adapter, moet je kijken naar de A. Een poweradapter met een output van 3A is in principe zat
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Omdat jij die zelf adviseerde in Hupske in "Het grote 'show je race-rig' topic"Hupske schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:37:
[...]
Waarom heb je voor die 2 ventilatoren gekozen?
Je wilt namelijk hebben dat de ventilatoren een hoge rotatiesnelheid halen en een hoge luchtstroom hebben.
Door de hoge rotatiesnelheid heb je meer variatie in de windsim zitten en een hoge luchtstroom zorgt er uiteraard voor dat je wangen beginnen te wapperen.
Wat betreft je power adapter, moet je kijken naar de A. Een poweradapter met een output van 3A is in principe zat
Heb inmiddels een 6W power adapter gekocht.
edit:
Ik zie dat ik de verkeerde gelinkt heb. Ik heb deze besteld.
Ik zie dat mijn zojuist bestelde power adapter ook niet meer voldoet bij deze vertilatoren.
[ Voor 15% gewijzigd door SlaadjeBla op 24-07-2020 15:46 ]
Hoe bevallen die fans? Ik heb er gisteren bij mezelf net een QFR1212GHE op geschroefd, maar dat was misschien een klein beetje te gek. Was een oude fan van een HP ML380 G6 server, maar het ding duwt dermate veel wind dat het niet grappig meer is... Om nog maar te zwijgen over de herrie die 't maakt.... Ik had nog een 2e erbij plaatsen op de planning staan, maar dat wordt me denk ik een beetje te gek (of ik moet ze op max 50% laten lopen). Overigens zijn het wel prima fans die via PWM heel eenvoudig aan te sluiten zijn. Bijna nog simpeler dan met aparte motor driverSlaadjeBla schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Omdat jij die zelf adviseerde in Hupske in "Het grote 'show je race-rig' topic"![]()
Heb inmiddels een 6W power adapter gekocht.
edit:
Ik zie dat ik de verkeerde gelinkt heb. Ik heb deze besteld.
Ik zie dat mijn zojuist bestelde power adapter ook niet meer voldoet bij deze vertilatoren.
Ik heb ze vanmiddag pas binnengekregen en heb er nog niets mee kunnen doen. Zodra ik ergens volgende week een voeding heb, ga ik prutsen met de bekabeling en de Arduino en zal ik het hier plaatsen.
Mijn PC-systeem:
-AMD Ryzen 5 1600X
-Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
-Gigabyte AB350-Gaming 3
-Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Ik zit te twijfelen om de Samsung LC49RG te halen of toch de wachten wanneer de Odessey G9 weer beschikbaar is. Nu weet ik dat mijn PC die verbeterde specificaties van de Odessey sowieso niet aankan maar ik wil wel graag een beetje future-proof zijn mocht ik over 3 jaar ofzo een nieuwe PC kopen. Zo wil ik best de komende tijd op 1080p spelen maar dus wel de overstap maken bij een nieuwe PC naar 1440p. Ook twijfel ik of de 4m/s reactietijd ga merken van de LC49RG t.o.v. de 1m/s van de Odessey. Hebben jullie tips of eventueel andere widescreens die interessant zijn?

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Motedis verwacht een levertijd van 2-3 weken zo te zien.Madhouse1979 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:17:
Iemand een idee waar ik een zwarte (aluminium) mouse tray vandaan kan halen? Bij Sim-Lab zit er 4-6 weken levertijd op volgens de site.
Ik heb nu 1 fan klaar, voor de andere moet ik nog een onderdeel printen. Die ene fan heb ik aangesloten op een Arduino via PWM. Via SimHub kun je eenvoudig de Arduino flashen. Daarna effecten aanzetten en het werkt.kroegtijger schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:09:
[...]
Hoe bevallen die fans?
pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm
Ik heb de settings effecten aangezet voor "acceleration" en "speed" en wat gespeeld met de curves. Ik heb nog maar 1 fan, met 2 fans kun je nog spelen met stereo wind.
Het effect is erg leuk en met VR overtuigend. Ik reed over de Nürburgring in een open auto en dat was indrukwekkend. Ik vind het voor de tientjes die het kost een erg leuke toevoeging. Het is alleen geschikt met VR, denk ik.
Deze fans maken veel lawaai als ze voluit staan. Ze verplaatsen dan ook erg veel lucht en dat is goed voelbaar. Dit heb ik nu in een proefopstelling met 1 ventilator. Zodra ik de tweede klaar heb, begin ik met beide op 50% volume. Voluit is leuk, maar niet lang comfortabel en dit was met slechts 1 ventilator.
https://www.aluminiumopma...inium-plaat-ral-9005.htmlMadhouse1979 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:35:
Bij Motedis zit dus ook nog een beste wachttijd. Ik heb een 3D printer maar om eerlijk te zijn heb ik liever een alu plaat.
levertijd 12 werkdagen. Moet alleen 2 gaatjes boren.
of bij de Gamma een plaatje halen, zagen, plastidip/lak eroverheen spuiten.
https://www.gamma.nl/asso...n/platen/aluminium-platen
[ Voor 17% gewijzigd door Simbob op 30-07-2020 15:41 ]
Ik gebruik nu een fan uit een oude HP-server, maar dat maakt ook behoorlijk wat herrie... voluit lopen ze op 6000rpm; zijn 120mm met 7 bladen en slurpen maar liefst 2,7A per stuk op 12v (oftewel 32,4Watt)SlaadjeBla schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:27:
[...]
Ik heb nu 1 fan klaar, voor de andere moet ik nog een onderdeel printen. Die ene fan heb ik aangesloten op een Arduino via PWM. Via SimHub kun je eenvoudig de Arduino flashen. Daarna effecten aanzetten en het werkt.
Ik heb de settings effecten aangezet voor "acceleration" en "speed" en wat gespeeld met de curves. Ik heb nog maar 1 fan, met 2 fans kun je nog spelen met stereo wind.
Het effect is erg leuk en met VR overtuigend. Ik reed over de Nürburgring in een open auto en dat was indrukwekkend. Ik vind het voor de tientjes die het kost een erg leuke toevoeging. Het is alleen geschikt met VR, denk ik.
Deze fans maken veel lawaai als ze voluit staan. Ze verplaatsen dan ook erg veel lucht en dat is goed voelbaar. Dit heb ik nu in een proefopstelling met 1 ventilator. Zodra ik de tweede klaar heb, begin ik met beide op 50% volume. Voluit is leuk, maar niet lang comfortabel en dit was met slechts 1 ventilator.

Nu race ik uitsluitend in VR met hoofdtelefoon, dus heel erg stoort het me niet, maar ik hoopte eigenlijk op eenzelfde mate van performance, maar dan wel stil van de Noctua's Als ik dit zo lees, is dat dus niet echt het geval te noemen. Dan kan ik beter kijken of ik de huidige fans niet wat stiller kan krijgen door ze met rubbers te bevestigen ipv schroeven. Dat haalt in ieder geval de trillingen dan weg wat hopelijk al het nodige verbeterd.
Ik maak me wel zorgen of je er geen keelpijn van krijgt, van zo in de wind zitten. In deze tijd niet handig.
Ja, maar neem dat gerust met een goeie korrel (/zak) zout. Ik ben recent nog een bestelling gedaan (niet sim gerelateerd), en daar duurde het op een haar na een maand voor de boel op maat gezaagd was, en richting verpakking ging. Daarna nog eens een week voor het daadwerkelijk verstuurd was. Toen waren we ondertussen 35 dagen verder.FightingAce schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:35:
[...]
Motedis verwacht een levertijd van 2-3 weken zo te zien.
1 van de pakketjes is onderweg stuk/kwijtgeraakt. Daar hebben ze uiteindelijk netjes een nieuwe order voor aangemaakt (zonder kosten uiteraard), maar die ligt ondertussen alweer 14 dagen te wachten tot ie ingepakt en verstuurd word.
Ik denk dat 2 tot 3 weken erg optimistisch is
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Bij mij duurde het 6 weken voor een paar schroefjes en t-nutsBM schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:30:
[...]
Ja, maar neem dat gerust met een goeie korrel (/zak) zout. Ik ben recent nog een bestelling gedaan (niet sim gerelateerd), en daar duurde het op een haar na een maand voor de boel op maat gezaagd was, en richting verpakking ging. Daarna nog eens een week voor het daadwerkelijk verstuurd was. Toen waren we ondertussen 35 dagen verder.
1 van de pakketjes is onderweg stuk/kwijtgeraakt. Daar hebben ze uiteindelijk netjes een nieuwe order voor aangemaakt (zonder kosten uiteraard), maar die ligt ondertussen alweer 14 dagen te wachten tot ie ingepakt en verstuurd word.
Ik denk dat 2 tot 3 weken erg optimistisch is
[ Voor 26% gewijzigd door Madhouse1979 op 30-07-2020 20:39 ]
Euuhh.. die had je toch gewoon uit jullie eigen voorraad kunnen halen?EnzoF schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:16:
[...]
Bij mij duurde het 6 weken voor een paar schroefjes en t-nuts
Heb je al gevraagd aan @Jimmy J. ?Madhouse1979 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:39:
Motedis ben ik ook een beetje huiverig voor. Sim-Lab is normaal the way to go maar die levertijden voor een muistray en evt. een bekerhouder is me een beetje te gortig. Alu op maat is een optie maar heb geen zin om zelf te klooien. Dus of toch Sim-Lab of iemand moet nog een suggestie hebben.
Nee, wat zou ik moeten vragen dan?
Hij is een nieuw bedrijf begonnen met sim-racing gear, beetje a la sim-lab. En ze hebben ook muis-trays
Ik weet alleen niet wanneer ze met uitleveren beginnen, vooralsnog is het allemaal pre-order nog.
https://www.nu.nl/economi...je-van-3-cent-meenam.htmlRaimond613 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:41:
[...]
Euuhh.. die had je toch gewoon uit jullie eigen voorraad kunnen halen?
Maar waar komt die voorraad vandaan?
Je moet het ook wel netjes melden en afrekenen bij de baas natuurlijkEnzoF schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:16:
[...]
https://www.nu.nl/economi...je-van-3-cent-meenam.html
Maar waar komt die voorraad vandaan?
Maar goed, als de bron hetzelfde is, is het lood om oud ijzer (wel toepasselijk in deze context
Lijkt me toch wel leuk om aan te beginnen.
Als je vragen hebt stuur dan maar een pm!
Deze printjes heb ik gebruikt
https://www.thingiverse.com/thing:2884277
Als je de instructie volgt werkt het naar behoren
[ Voor 22% gewijzigd door Xenophoben op 31-07-2020 16:21 ]
Thanks! Ik heb wat te doen komende tijd.Xenophoben schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:19:
Ik heb deze video gebruikt voor mijn windsim: YouTube: How To - DIY WindSim - Hitting a New Level of Immersion
Als je vragen hebt stuur dan maar een pm!
Deze printjes heb ik gebruikt
https://www.thingiverse.com/thing:2884277
Als je de instructie volgt werkt het naar behoren
Verder heb je nodig:
- Arduino
- 12V voeding
- Wat aansluitmateriaal, zoals kabeltjes voor PWM + ground naar Arduino en voeding voor de ventilatoren. Een voedingsstekker. Ik heb het nu nog provisorisch met een breadboard aan elkaar geknoopt.
Heb het schermpje vorige maand al in levende lijve mogen zien, en case ziet er echt goed afgewerkt uit. De case die ik vast had was nog een eerste versie en zal vast nog wel wat verbeterd zijn.Paulus07 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:21:
http://sim-ws-001.erpopen...post/summer-update-2020-7
Leuk en mooi schermpje. Wel prijzig 😛
Qua prijs is dit echt een koopje in de USBD480 markt. Precision Sim Engineering verkoopt hetzelfde scherm voor over de 600€ (wel inclusief leds) & Pololo Instruments vraagt er ook €475 voor.
Toevallig was ik zelf aan het kijken om zo’n USBD480 schermpje particulier te kopen en een case te laten printen (zelf geen 3D printer), maar ik zat dan qua kosten al snel tegen de 275€. Dan vind ik de prijs van Sim-Lab niet heel verkeerd.
Benieuwd wanneer ze met een stuur gaan komen
Feitelijk dus een hoop geld voor een nette behuizing. Is volgens mij vast wel iets zelf van te maken als je dat wilt.
Goed het zal niet zo netjes afgewerkt zijn als dit product, maar dan nog vind ik het een hoop geld, wat met een beetje diy volgens mij veel goedkoper en niet veel minder kan.
[ Voor 18% gewijzigd door evuijtert op 01-08-2020 20:28 ]
Tijd is ook geld. Niet iedereen heeft behoefte aan diy.evuijtert schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:25:
Volgens mij zijn dat soort schermpjes voor 30 a 40 euro te vinden op alieexpress enz.
Feitelijk dus een hoop geld voor een nette behuizing. Is volgens mij vast wel iets zelf van te maken als je dat wilt.
Goed het zal niet zo netjes afgewerkt zijn als dit product, maar dan nog vind ik het een hoop geld, wat met een beetje diy volgens mij veel goedkoper en niet veel minder kan.
Nah. Dan koop je een nextion voor dat geld. Dat is als scherm wel een stuk minder aan kwaliteit en tevens moet er wel de template voor juiste maat scherm hebben.evuijtert schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:25:
Volgens mij zijn dat soort schermpjes voor 30 a 40 euro te vinden op alieexpress enz.
Denk dat hier bij simlab een usbd480 scherm wordt gebruikt. Wat op bijna 100,- alleen al zit.
De behuizing zal deels wel uit CF bestaan en wat cnc gefreesd aluminium ofzo. Powder coat er over en de prijs schiet wel omhoog.
Vooral benieuwd wat het stukje software is wat ze ervoor gebruiken. Daar gaat ook tijd en geld in zitten.
Klopt, schermpje kost los al €141.36 incl. BTW & verzending vanuit Finland. Worden alleen door LCDinfo (Henri Skippari) geleverd.Hupske schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Nah. Dan koop je een nextion voor dat geld. Dat is als scherm wel een stuk minder aan kwaliteit en tevens moet er wel de template voor juiste maat scherm hebben.
Denk dat hier bij simlab een usbd480 scherm wordt gebruikt. Wat op bijna 100,- alleen al zit.
De behuizing zal deels wel uit CF bestaan en wat cnc gefreesd aluminium ofzo. Powder coat er over en de prijs schiet wel omhoog.
Vooral benieuwd wat het stukje software is wat ze ervoor gebruiken. Daar gaat ook tijd en geld in zitten.
Software staat je vrij om zelf te kiezen aangezien een USBD480 als USB scherm wordt gezien door windows. Je kan hier dus dash studio (simhub), JRT, Z1 of allerlei andere zaken op laten tonen. Ga er dus vanuit dat het ook zo aangeleverd wordt door SimLab, dit doet PSE ook.
Zou wel cool zijn mochten ze een template bouwen voor dash studio, die van PSE heb ik een tijdje gedraaid. Dat is wel een heel net template.
Het is voornamelijk of je zelf de moeite wilt nemen om het diy te doen. Kan mij voorstellen dat je dat niet wilt en dan is de prijs zeker niet slecht. Overigens zal ik geen verkeerd woord over Sim-Lab zelf zeggen, ben een zeer tevreden klant
Ik heb die site nu 3x bekeken maar ik zie nergens een prijs staanPaulus07 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:21:
http://sim-ws-001.erpopen...post/summer-update-2020-7
Leuk en mooi schermpje. Wel prijzig 😛
Linkt dan ook naar een bijzondere website.Raimond613 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Ik heb die site nu 3x bekeken maar ik zie nergens een prijs staan
Maar hier de prijs:
https://sim-lab.eu/shop/product/sd43-x-sim-dash-789#attr=
Resolutie is niet alles. Zal wel verschil zitten in refreshrate, kleurweergave, aansturing van t scherm(zit al ingebouwd ipv dat je met een arduino aan de gang moet), software mogelijkheden.evuijtert schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:30:
Zoveel verschil zal er niet in die schermpjes zitten. Resolutie is nagenoeg hetzelfde, iets minder helderheid alleen volgens mij. Daarnaast heb je geen hoog kwaliteit scherm nodig voor deze toepassing mijn inziens.
Het is voornamelijk of je zelf de moeite wilt nemen om het diy te doen. Kan mij voorstellen dat je dat niet wilt en dan is de prijs zeker niet slecht. Overigens zal ik geen verkeerd woord over Sim-Lab zelf zeggen, ben een zeer tevreden klant
Het is aan je zelf om te bepalen of je dat nodig vindt.
Persoonlijk zal het mijn keus ook niet zijn, tenslotte zelf Nextion in gebruik en gewoon tevreden over. Maar heel bijzonder qua kleurweergave en helderheid is het niet. vrij flets scherm.
DIY is in principe natuurlijk altijd goedkoper en zelf vind ik het nog leuker ook
Nog duurder dan gedacht haha. Bestel proces is ook niet zo makkelijk doordat je persoonlijk moet mailen.JPM85 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:27:
[...]
Klopt, schermpje kost los al €141.36 incl. BTW & verzending vanuit Finland. Worden alleen door LCDinfo (Henri Skippari) geleverd.
Software staat je vrij om zelf te kiezen aangezien een USBD480 als USB scherm wordt gezien door windows. Je kan hier dus dash studio (simhub), JRT, Z1 of allerlei andere zaken op laten tonen. Ga er dus vanuit dat het ook zo aangeleverd wordt door SimLab, dit doet PSE ook.
Zou wel cool zijn mochten ze een template bouwen voor dash studio, die van PSE heb ik een tijdje gedraaid. Dat is wel een heel net template.
Ik weet dat je vrij bent in de software. Alleen bij aankoop is het wel prettig als Sim-lab wat software meelevert. De gemiddelde consument wilt het allemaal gewoon klaar hebben en niet nog zelf aan de slag.
Die discussie is hier een maand of 3 geleden ook al gevoerd. Het lijkt allemaal hetzelfde, maar er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit van de schermpjes & de software die je gebruikt.evuijtert schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:30:
Zoveel verschil zal er niet in die schermpjes zitten. Resolutie is nagenoeg hetzelfde, iets minder helderheid alleen volgens mij. Daarnaast heb je geen hoog kwaliteit scherm nodig voor deze toepassing mijn inziens.
Hierbij het verschil qua refresh snelheid tussen de 2 schermen. Zie vooral bij het nextion scherm dat de RPM balk niet mooi gelijk oploopt. Daarnaast kan je een USBD480 gelijk refeshen qua lay out, waarbij je bij Nextion eerst een template volledig moet inladen.
Nextion
USBD480
Echter nu zet ik die vaak half staand op het toetsenbord neer ipv in het midden achter het stuur.
Omdat ik het middelste scherm ook gebruik voor andere games buiten simracen om is een vast display gemonteerd aan de wheelbase (sc2 sport) niet een oplossing. Want dan blokkeert dat weer het zicht.
Dus heb wat rond zitten kijken of er iets bestaat mbt oplossing/3d print om een telefoon houder te kunnen monteren/weghalen. En op een makkelijke gebruiksvriendelijke manier zonder elke keer iets vast/los te moeten gaan schroeven. Maar ben hier nog niet echt iets voor tegengekomen helaas.
Hier iemand die zoiets ooit heeft gehad of in gebruik heeft?
Of eventueel tips/invalhoeken om op verder te zoeken mbt een oplossing?
Ik heb een tijdje zoiets gebruikt;Paulus07 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:25:
Ik gebruik nu simhub dashboards af en toe via mijn telefoon (oneplus 2) om missende data alsnog te kunnen zien (en om tijdens het racen zelf het scherm zo clean/leeg te houden).
Echter nu zet ik die vaak half staand op het toetsenbord neer ipv in het midden achter het stuur.
Omdat ik het middelste scherm ook gebruik voor andere games buiten simracen om is een vast display gemonteerd aan de wheelbase (sc2 sport) niet een oplossing. Want dan blokkeert dat weer het zicht.
Dus heb wat rond zitten kijken of er iets bestaat mbt oplossing/3d print om een telefoon houder te kunnen monteren/weghalen. En op een makkelijke gebruiksvriendelijke manier zonder elke keer iets vast/los te moeten gaan schroeven. Maar ben hier nog niet echt iets voor tegengekomen helaas.
https://www.kamera-expres...mIix0Sh5hhhRoCgKMQAvD_BwE
Werkt prima, mits je de klem ergens kwijt kunt
Je zou zoiets (maar dan voor Simucube) kunnen maken en die met vleugelmoeren bevestigen:Paulus07 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:25:
Ik gebruik nu simhub dashboards af en toe via mijn telefoon (oneplus 2) om missende data alsnog te kunnen zien (en om tijdens het racen zelf het scherm zo clean/leeg te houden).

Of een dubbel plaatje waarbij je een klein plaatje op de simucube mount vastmaakt, en daarop met vleugelmoeren waar je een plaatje bevestigt met daarop je OP2. Met de vleugelmoeren kun je hem dan eenvoudig losmaken.
Ik heb de afgelopen maanden heel simpel met een stuk karton gereden waarop ik met tie wrap mijn oude OPO had vastgezet. Ziet er lomp uit, maar werkt prima en was stevig genoeg om de tijd te overbruggen totdat ik een alternatief had. Dat display werkt overigens verbazingwekkend goed icm met simdashboard.
:strip_exif()/f/image/Z85qOuPVcpPYOE9H4FlVg3yc.jpg?f=fotoalbum_small)
https://www.humblebundle...._f12018&hmb_medium=banner (geen zorgen, geen referral link o.i.d.
[ Voor 7% gewijzigd door dnbo op 08-08-2020 07:40 ]
Wil misschien upgrade maar kan ze alleen daar vinden ook marktplaats valt tegen .. 699 nieuwe 630 gemiddeld op marktplaats
Marktplaats of Fanatec zelf. Ze doen niet aan retailers.glydoscoop schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:07:
Weet er iemand of er ergens anders dan fanatec de csl elite stuurtjes te koop zijn?
Wil misschien upgrade maar kan ze alleen daar vinden ook marktplaats valt tegen .. 699 nieuwe 630 gemiddeld op marktplaats
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Ahh oke ,Kloever schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:26:
[...]
Marktplaats of Fanatec zelf. Ze doen niet aan retailers.
Ik heb nu een Logitech G29 met verschillende mods die onderweg zijn : magnetic shifter , F1 custom made wheel , andere veren met rubbers voor de pedalen .
Nu ben ik van de week bij theracing centre in the wall geweest waar ze zover ik kon zien de fanatac CSL Elite F1 hebben draaien en dan stuurde toch wel erg fijn ! Meteen een 1.09.3 op zandvoort neergezet dus was benieuwd of het echt zoveel beter zou zijn
Weet iemand welke versterker ik het best kan gebruiken voor 2 tactile transducers van 50W elk? Het liefst een mini versterker (4ohm) aangezien ik nu een loodzwaar ding heb staan die ik niet aan mijn rig kan/wil bevestigen.
Op Racedepartement wordt de Nobsound veel gebruikt. Staat op Ali / Amazon voor bijna niets.Pelota71 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 02:54:
Hallo Tweakers,
Weet iemand welke versterker ik het best kan gebruiken voor 2 tactile transducers van 50W elk? Het liefst een mini versterker (4ohm) aangezien ik nu een loodzwaar ding heb staan die ik niet aan mijn rig kan/wil bevestigen.
https://www.racedepartmen...hardware-software.137631/
Dankjewel, ik heb er eentje besteld via Amazon en hopelijk morgen binnen.Simbob schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:53:
[...]
Op Racedepartement wordt de Nobsound veel gebruikt. Staat op Ali / Amazon voor bijna niets.
https://www.racedepartmen...hardware-software.137631/
In Nvidia Surround moet ik de resolutie aanmaken, vervolgens iedere keer de bezel correctie toepassen, vervolgens die resolutie toepassen en dan kan ik pas de race game opstarten.
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dit iedere keer doet, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?
Hebben jullie een aparte pc voor de sim, of een handige tool om dit sneller te doen?
Zucht...
Ik schakel tussen 4K monitor en triple 1440p (voor simracen dus). De triple 1440p heb ik in Nvidia surround ook ingesteld.SgtElPotato schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:18:
Ik heb sinds deze week een triple screen setup voor mijn race sim. Op mijn bureau heb ik ook nog een single monitor voor de normale games. Ik merk dat het echt een hel is om iedere keer de triples aan te slingeren.
In Nvidia Surround moet ik de resolutie aanmaken, vervolgens iedere keer de bezel correctie toepassen, vervolgens die resolutie toepassen en dan kan ik pas de race game opstarten.
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen dit iedere keer doet, dus ik ben benieuwd hoe jullie dit doen?
Hebben jullie een aparte pc voor de sim, of een handige tool om dit sneller te doen?
Enige wat ik doe is computer in slaapstand, 4K DP eruit en 3x HDMI van de triples in de pc pluggen en de pc weer aan. 50/50 dat de pc het dan direct goed oppakt, soms pakt hij de resolutie niet (alleen beeld op 1 scherm) en dan moet ik de pc opnieuw opstarten. Nog nooit gehad dat ik alle instellingen moest aanpassen.
Als ik hem niet in slaapstand zet en alleen de HDMI kabels erin plug dan pakt hij de resolutie hoe dan ook niet goed op. Misschien dus eens proberen met computer uit / slaapstand en dan wisselen?
De 3 monitoren heb ik met surround ingesteld voor het simracen.
En als ik iets anders wil doen (shooter games etc) dan gebruik ik het middelste scherm en de andere voor discord etc.
Maar dan zonder surround.
Ik heb een tooltje gevonden waarin je snel (30 seconde) van surround naar 3x 1080p (of wat je dan ook insteld) kan switchen.
Ben even de naam van die tool kwijt. Kan vanavond wel even opzoeken (nu niet acvhter de simrig
De naam schoot me ineens te binnen: https://github.com/falahati/HeliosDisplayManagement
Maar met Surround kan je specifieke schermen kiezen toch?
En je losse scherm los configureren/gebruiken? Of hoe doen andere dat met bv 3 monitor setup + een 4e scherm erboven voor stats/standing info etc?
[ Voor 24% gewijzigd door Paulus07 op 15-08-2020 17:06 ]
Mja, had hetzelfde probleem als jij had. Met de AMD drivers was dit geen probleem, maar toen ik overstapte op een 1080TI en dus Nvidia drivers had ik dit ook. Niet dat ik mijn instellingen elke keer kwijt was, maar na een keer of drie wisselen dan was dat Surround de weg weer kwijt. Nu stond een nieuwe PC toch al op de planning. Dus heb nu dus 2 game PC's, ook met het idee dat de game rig in de toekomst niet meer op dezelfde kamer staat.Twijfels schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:08:
[...]
Ik schakel tussen 4K monitor en triple 1440p (voor simracen dus). De triple 1440p heb ik in Nvidia surround ook ingesteld.
Enige wat ik doe is computer in slaapstand, 4K DP eruit en 3x HDMI van de triples in de pc pluggen en de pc weer aan. 50/50 dat de pc het dan direct goed oppakt, soms pakt hij de resolutie niet (alleen beeld op 1 scherm) en dan moet ik de pc opnieuw opstarten. Nog nooit gehad dat ik alle instellingen moest aanpassen.
Als ik hem niet in slaapstand zet en alleen de HDMI kabels erin plug dan pakt hij de resolutie hoe dan ook niet goed op. Misschien dus eens proberen met computer uit / slaapstand en dan wisselen?
Maar het lag toen (voor mij) en waarschijnlijk nu (voor jouw) nog steeds aan de Nvidia drivers die jouw gedrag niet accepteren.
Steam - PTR83
Ik heb nu DP kabels van 5 meter ervoor gebruikt haha. Een compleet nieuwe PC vind ik overkill, en ACC heeft op 3x1440p aardig wat kracht nodig dus dat is geen goedkope grap.Madhouse1979 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:57:
Hier 2 PC’s, vond ik toch wat makkelijker omdat mijn rig ook een paar meter van mijn bureau af staat.
Thanks! ga eens kijken wat dat oplevert.Paulus07 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:03:
Hier 1 PC met 3 monitoren.
De 3 monitoren heb ik met surround ingesteld voor het simracen.
En als ik iets anders wil doen (shooter games etc) dan gebruik ik het middelste scherm en de andere voor discord etc.
Maar dan zonder surround.
Ik heb een tooltje gevonden waarin je snel (30 seconde) van surround naar 3x 1080p (of wat je dan ook insteld) kan switchen.
Ben even de naam van die tool kwijt. Kan vanavond wel even opzoeken (nu niet acvhter de simrig)
De naam schoot me ineens te binnen: https://github.com/falahati/HeliosDisplayManagement
Maar met Surround kan je specifieke schermen kiezen toch?
En je losse scherm los configureren/gebruiken? Of hoe doen andere dat met bv 3 monitor setup + een 4e scherm erboven voor stats/standing info etc?
Met 'Windows + P' kan ik vrij makkelijker de 3 extra schermen aanzetten. Mijn main scherm op het bureau is nu ingesteld als tweede scherm en dat pakt ie zonder problemen.
Alleen Nvidia Surround vergeet iedere keer weer de resolutie inclusief bezel correctie bij mij zodra ik Nvidia Surround uitschakel.
Het werkt allemaal iets omslachtiger dan ik had gehoopt.
edit: Helios doet perfect wat ik wil nice! 2 profielen gemaakt voor de triple en voor de single en switchen duurt 30 seconden, maar dan ook gewoon zonder problemen!
Dan nu nog iets, in Nvidia Surround kan ik geen 144hz selecteren. Als ik alle schermen los gebruik wel, iemand daar ervaringen of problemen mee?
[ Voor 8% gewijzigd door SgtElPotato op 15-08-2020 21:47 ]
Zucht...
Ik moest 8 meter overbruggen dus daarom een 2e PC aangeschaft.SgtElPotato schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:06:
[...]
Ik heb nu DP kabels van 5 meter ervoor gebruikt haha. Een compleet nieuwe PC vind ik overkill, en ACC heeft op 3x1440p aardig wat kracht nodig dus dat is geen goedkope grap.
Mijn sim pc is een 3600X met 32GB DDR en een RTX 2080 Super. Op mijn bureau had ik een i7 4790k maar met een GTX 1080 was dat een beetje een bottleneck en daarom een maand geleden een 3700X gekocht met 32GB DDR en een B550 Moederbord (PC wordt ook gebruikt voor Photoshop ed.).
Windows/nvidia herkennen dan welke setting ze moeten pakken als er drie schermen extra bijkomen. Dit houd in dat het desktopscherm op zwart gaat vanuit de windows settings en nvidia surround inschakelt voor de triple setup. Soms gaat nvidia surround niet automatisch aan, dit komt meestal doordat er nog een programma aan staat zoals bijv. chrome of discord, maar de settings staan altijd nog juist. Of deze manier ook werkt voor bezzel correction weet ik niet. Ik gebruik voornamelijk rf2 waar bezzel correction in de sim zit, als ik het me goed herinner is dit bij iracing ook zo en van acc zou ik het niet meer weten.
Ik heb nu nog de simetik K2 rig met daarop de simucube 2 sport. Hierop heb ik nog mijn oude Thrustmaster Open Wheel (met USB addon). Maar zit eraan te denken om hier iets als een Aston Martin GTE wheel voor in de plaats te gaan doen (puur voor de immersie en is denk ook net wat minder "plastic" achtig. Echter ik heb nog geen flauw idee wat ik hier voor prijs aan moet koppelen.
Verder zit ik te denken om de fanatec CSL Elite Pedals LC te upgraden naar de Heusinkveld Sprint pedalen.
Maar is die stap heel groot en echt meer waard? Iemand die deze upgrade zelf heeft gedaan en er wat over kan vertellen? En werken de sprints goed op de Simetik K2 pedal plate? En passen de pedalen rechtstreeks erop of is die base plate dan alsnog nodig/gewenst?
Of toch eerst de rig zelf upgrade naar een Simlab Evo?
Arggg iets met bomen en bos.......
2 korte vragen
ik lees toch links en rechts wat problemen met de Fanatec CSL Elite base , iemand die hier mee over weet/kan vertellen?
Ik wil deze gaan gebruiken voor F1 en ACC , en wat GT sport . Nu is mijn vraag nu al upgrade van de G29 of toch nog wachten ?
Alvast bedankt
Ik heb deze straks een jaar. Gebruik hem voor iRacing en nog geen problemen mee gehad. Lees ook niet heel veel daar over. Bedoel je iets specifieks?glydoscoop schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:56:
ik lees toch links en rechts wat problemen met de Fanatec CSL Elite base , iemand die hier mee over weet/kan vertellen?
@glydoscoop Logitech of Fanatec zijn verschillende typen motors, over het algemeen wordt een belt driven (Fanatec) als beter en krachtiger ervaren dan een gear driven (Logitech).
Mijn naam is Yannick en ik ben al een aantal jaren bezig met simracen. Begin van dit jaar heb ik mijn gammele race seat (zelf gefabriceerd) en mijn G29 verkocht wegens een verhuizing naar het buitenland. Sinds kort ben ik weer terug en het begint toch wel te kriebelen weer. Is dit het goeie topic om vragen te stellen, tips te ontvangen over een complete simrig incl. welk stuurtje ik daarbij moet hebben?
Mijn budget is ongeveer 600-700 euro (inclusief alles). Ik zit zelf te denken aan een Thrustmaster T300 RS GT en een GT Omega ART. Al dan niet met een beetje eigen stoel. Maar voel je vrij om mij van m’n gedachten te veranderen! :-D
Heb zelf de HE Sprints gelijk gekocht toen ik mijn rig kocht. Maar vorige week eens bij iemand anders gereden die de Fanatec V3's had, man wat voelde dat slap en ellendig aan (zal ook wat met afstelling te maken hebben), dan voelen de sprints echt 10x zo goed en degelijk. Bovendien kan je die sprints (zowel hardware als software matig) compleet aan alle kanten afstellen.Paulus07 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:10:
Ik zit te denken om te gaan upgraden. Ik ben er alleen nog niet uit wat als 1e voorrang gaat krijgen mbt kosten/voorruitgang gevoel.
Ik heb nu nog de simetik K2 rig met daarop de simucube 2 sport. Hierop heb ik nog mijn oude Thrustmaster Open Wheel (met USB addon). Maar zit eraan te denken om hier iets als een Aston Martin GTE wheel voor in de plaats te gaan doen (puur voor de immersie en is denk ook net wat minder "plastic" achtig. Echter ik heb nog geen flauw idee wat ik hier voor prijs aan moet koppelen.
Verder zit ik te denken om de fanatec CSL Elite Pedals LC te upgraden naar de Heusinkveld Sprint pedalen.
Maar is die stap heel groot en echt meer waard? Iemand die deze upgrade zelf heeft gedaan en er wat over kan vertellen? En werken de sprints goed op de Simetik K2 pedal plate? En passen de pedalen rechtstreeks erop of is die base plate dan alsnog nodig/gewenst?
Of toch eerst de rig zelf upgrade naar een Simlab Evo?
Arggg iets met bomen en bos.......![]()
Je zou ook eens kunnen kijken wat die K2 je via marktplaats nog oplevert, hoeft denk ik geen eens heel veel geld bij om dan naar een GT1 EVO te upgraden, wat een erg fijne rig is
Ik heb wat mensen gelezen over het slippen van de riem/belt en wat mensen waarbij het stuur niet meer calibreert naar center , ook nog 2 waarbij de knopjes van het stuur vast kwamen t zitten dus niet meer te bedienen warencorrecto schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:14:
[...]
Ik heb deze straks een jaar. Gebruik hem voor iRacing en nog geen problemen mee gehad. Lees ook niet heel veel daar over. Bedoel je iets specifieks?
Welkom! Dit is inderdaad het topic voor korte en snelle vragen over simracing. Aankoop van pc hardware past beter in de fora daarvoor bestemd, hier gaat het specifiek over simracing. Vragen over simracing hardware past beter in Racesturen, servo's en pedalenBultenbakker schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:21:
Goedemiddag!
Mijn naam is Yannick en ik ben al een aantal jaren bezig met simracen. Begin van dit jaar heb ik mijn gammele race seat (zelf gefabriceerd) en mijn G29 verkocht wegens een verhuizing naar het buitenland. Sinds kort ben ik weer terug en het begint toch wel te kriebelen weer. Is dit het goeie topic om vragen te stellen, tips te ontvangen over een complete simrig incl. welk stuurtje ik daarbij moet hebben?
Mijn budget is ongeveer 600-700 euro (inclusief alles). Ik zit zelf te denken aan een Thrustmaster T300 RS GT en een GT Omega ART. Al dan niet met een beetje eigen stoel. Maar voel je vrij om mij van m’n gedachten te veranderen! :-D
Voor wat betreft je vraag; de GT Omega ken ik niet maar voor een T300 zal die wel voldoen.
[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 22-08-2020 16:29 ]
Er zullen altijd met een product ook slechte ervaringen te vinden zijn, vaak makkelijker dan positieve. Ik zou me er niet door laten weerhouden, ik heb zelf nooit problemen gehad met Fanatec.glydoscoop schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:42:
[...]
Ik heb wat mensen gelezen over het slippen van de riem/belt en wat mensen waarbij het stuur niet meer calibreert naar center , ook nog 2 waarbij de knopjes van het stuur vast kwamen t zitten dus niet meer te bedienen waren
Mja die pedalenBultenbakker schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:21:
Goedemiddag!
Zelf gebruik ik die nu bij n TS-PC base omdat mijn T500 het begaf door ondermaatse koeling, wat helaas toch wel de achilleshiel is van de T300 & T500 base.
Echter als ik voor de Evo 1 ga moet ik denk ook een andere DD bracket erbij nemen voor mijn SC2.
Die ik er nu bij heb past daar volgens mij weer niet op.....
:fill(white):strip_exif()/f/image/BM1vsgLkQslfex1yYneRKV76.png?f=user_large)
Echter krijg ik op de simlab pagina nergens de afmetingen van die wheel mount gevonden die erbij zit. Om te kijken of die gaten overeen komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Paulus07 op 22-08-2020 16:29 ]
Waarschijnlijk de standaard foampjes erin. Nu heb ik geen ervaring met de Heusinkvelds, maar ik kan de V3's + performance kit toch alles behalve slap noemen. Voor de switch naar Fanatec had ik de T3PA Pro.Twijfels schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:32:
[...]
Heb zelf de HE Sprints gelijk gekocht toen ik mijn rig kocht. Maar vorige week eens bij iemand anders gereden die de Fanatec V3's had, man wat voelde dat slap en ellendig aan (zal ook wat met afstelling te maken hebben), dan voelen de sprints echt 10x zo goed en degelijk. Bovendien kan je die sprints (zowel hardware als software matig) compleet aan alle kanten afstellen.
Twijfel tussen de F1 bundel en de standaard bundel zegmaar .. is die f1 150 extra waard .. hmm speel veel F1 maar tochdawg schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:51:
[...]
Er zullen altijd met een product ook slechte ervaringen te vinden zijn, vaak makkelijker dan positieve. Ik zou me er niet door laten weerhouden, ik heb zelf nooit problemen gehad met Fanatec.
Kan ik niet voor je bepalen natuurlijk, maar als je veel F1 rijdt is er wel wat voor te zeggen.glydoscoop schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:37:
[...]
Twijfel tussen de F1 bundel en de standaard bundel zegmaar .. is die f1 150 extra waard .. hmm speel veel F1 maar toch
Meeste uren zijn F1 en andere open wheel classe , soms wat LMP en DTM ..dawg schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Kan ik niet voor je bepalen natuurlijk, maar als je veel F1 rijdt is er wel wat voor te zeggen.
Ik vind 150 extra alleen wel geld ..
Dan neem je de andere bundel. Je kunt altijd nog besluiten om een F1 stuurtje erbij te kopen, als blijkt dat je toch liever een stuur hebt wat ook bij de auto past.glydoscoop schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:44:
[...]
Meeste uren zijn F1 en andere open wheel classe , soms wat LMP en DTM ..
Ik vind 150 extra alleen wel geld ..
@Paulus07 ik heb het hier even opgemeten, ik heb de Sim-Lab bracket. Zie mijn rig, ik heb namelijk niet meer die wheelplate, ik heb een aluminium bar geschroefd tegen de bar waar normaal gesproken die wheelplate aan vastzit.
:strip_exif()/f/image/TwoGsipyCEriOFuEhFJRMZeX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die afstand is 4cm. Dus zo te zien zou die bracket in dat plaatje moeten passen, echter steek ik daar mijn hand toch liever niet voor in het vuur.
[ Voor 55% gewijzigd door dawg op 22-08-2020 16:52 ]
Net even voor je gemeten. Als je de wheel mount bedoelt die op de standaard foto's zitten, dan is hart op hart afstand van de buitenste gaten 171mm. Dat gaat dus helaas niet passen.Paulus07 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:27:
@dawg @Twijfels Ja zat dus te kijken om eerst de rig te upgraden om dat eerst als stabiele basis te hebben + net wat meer opties om eventueel de stoel/pedalen/stuur af te stellen mbt zithouding.
Echter als ik voor de Evo 1 ga moet ik denk ook een andere DD bracket erbij nemen voor mijn SC2.
Die ik er nu bij heb past daar volgens mij weer niet op.....
[Afbeelding]
Echter krijg ik op de simlab pagina nergens de afmetingen van die wheel mount gevonden die erbij zit. Om te kijken of die gaten overeen komen.
Je zou dan volgens mij deze servo holder moeten gebruiken. Snap alleen niet hoe je dat ding nou weer bevestigd, Sim-lab mag daar best wat duidelijker in worden.... Ik zie zo snel geen mogelijk om die plug-and-play op de GT1 EVO te monteren dus.
Dan kan ik het zo breed maken als nodig is etc
Ik ben sinds een paar maanden actief met simracing en heb een redelijke beginners setup met een logitech g29,playseat en een 34GK950F (3440x1440@144Hz) ....ik speel met een Intel Core i5 @ 3.70GHz-32,0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz en deze videokaart 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (ASUStek Computer Inc) . Gemiddeld 90fps en op drukke servers zakt ie nog iets terug met redelijke hoge instellingen.
Mijn 1ste vraag is omtrent me PC en me "rig"...Hoeveel fps moet je minimaal hebben voor een soepele game ervaring?
En wat zou ik moeten upgraden voor meer Fps....me gevoel zegt me videokaart.
Heb ook het idee dat de pedalen niet de beste zijn en ik veel meer uit het remmen kan halen dan op de pedalen van logitech....?
Mijn 2de vraag is omtrent CrewChief....Ik krijg al paar dagen elke dag een update en daarvoor heel lang niets..Hebben meer mensen dat ook? Me probleem met crewchief is ook dat ie vaak verkeerde info doorgeeft zoals bv Positie in Iracing...is dat op te lossen?
En dan kan je ook je brandstof regelen via CC en tis mij niet geheel duidelijk wat ik precies moet doen om crewchief dat te laten bepalen....Nu doe ik het handmatig en me rekenkunsten zijn niet top en het kost veel tijd ingame en dus verlies ik tijd op de baan.
Dan me 3de vraag gaat over me Logitech g29...
Je hebt een Logitech hub software die ik geinstalled hebt maar niet gebruikt omdat ie me g29 niet ziet.Hij doet het gewoon en kan hem connected zien in windows....dus ik kan daar niets instellen/wijzigen.Ik twijfel over de instellingen iedere keer weer.En de filmpjes op youtube en de uitleg daarvan is zo verschillend dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik vraag me af het uitmaakt als ik de logitech software niet gebruik?
Me laatste vraag gaat over Simracing hardware....Is het bijvoorbeeld mogelijk om Heusinkveld pedalen op een playseat te plaatsen?
P.s. Ik hoop dat het in de juiste topic staat en mensen er uitkomen....me post is rommelig zoals me hoofd af en toe(adhd)

Mvg Danny
Stuur: G920 stuur
Shifter: Logitech
Pedalen: Thrustmaster T-LCM
Scherm: 34 inch Ultrawide AOC (triple en VR al gehad)
Rig: zelfbouw hout met stoel Fiat Barchetta
Ik zit nu te kijken om mijn rig te upgraden naar een metalen variant, nog wat studie aan het doen en ik wil de shifter gaat upgraden. Zit nu te kijken naar de SHH shifter.
Heeft iemand al ervaring met de SHH? Wat ik zo zie lijkt het me goed maar komt we uit spanje dus no way back..
Ik heb niet het antwoord op al je vragen, maar wat ik weet (of denk te wetenDanny Hdoorn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:10:
Hey mede racers! Een paar vraagjes omtrent Simracing.IK ben in principe een amateur met pc's en ben niet supertechnisch aangelegd maar doe me best om alles te begrijpen en zelf op te lossen...toch heb ik ook wat probleempjes en vraagjes waar ik graag expertise en feedback van jullie kant zeer welkom zijn!
Ik ben sinds een paar maanden actief met simracing en heb een redelijke beginners setup met een logitech g29,playseat en een 34GK950F (3440x1440@144Hz) ....ik speel met een Intel Core i5 @ 3.70GHz-32,0GB Dual-Channel Unknown @ 1199MHz en deze videokaart 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (ASUStek Computer Inc) . Gemiddeld 90fps en op drukke servers zakt ie nog iets terug met redelijke hoge instellingen.
Mijn 1ste vraag is omtrent me PC en me "rig"...Hoeveel fps moet je minimaal hebben voor een soepele game ervaring?
En wat zou ik moeten upgraden voor meer Fps....me gevoel zegt me videokaart.
Heb ook het idee dat de pedalen niet de beste zijn en ik veel meer uit het remmen kan halen dan op de pedalen van logitech....?
Mijn 2de vraag is omtrent CrewChief....Ik krijg al paar dagen elke dag een update en daarvoor heel lang niets..Hebben meer mensen dat ook? Me probleem met crewchief is ook dat ie vaak verkeerde info doorgeeft zoals bv Positie in Iracing...is dat op te lossen?
En dan kan je ook je brandstof regelen via CC en tis mij niet geheel duidelijk wat ik precies moet doen om crewchief dat te laten bepalen....Nu doe ik het handmatig en me rekenkunsten zijn niet top en het kost veel tijd ingame en dus verlies ik tijd op de baan.
Dan me 3de vraag gaat over me Logitech g29...
Je hebt een Logitech hub software die ik geinstalled hebt maar niet gebruikt omdat ie me g29 niet ziet.Hij doet het gewoon en kan hem connected zien in windows....dus ik kan daar niets instellen/wijzigen.Ik twijfel over de instellingen iedere keer weer.En de filmpjes op youtube en de uitleg daarvan is zo verschillend dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik vraag me af het uitmaakt als ik de logitech software niet gebruik?
Me laatste vraag gaat over Simracing hardware....Is het bijvoorbeeld mogelijk om Heusinkveld pedalen op een playseat te plaatsen?
P.s. Ik hoop dat het in de juiste topic staat en mensen er uitkomen....me post is rommelig zoals me hoofd af en toe(adhd)![]()
Mvg Danny
Wat je het beste aan hardware kunt upgraden is zover ik weet ook erg afhankelijk van welke game of sim je speelt. De ene is meer GPU afhankelijk, de andere meer CPU.
Crew chief updates krijg ik nu ook weer regelmatig na een langere periode niet, mijn ervaring is dat dit vaker zo gaat. Niks om je zorgen over te maken dus
Verkeerde positie info in Crew Chief ligt aan een grafische instelling in iracing; max cars enabled. Zorg dat dit op 63 staat (is het maximum) dan gaat het goed. Dit heeft overigens geen effect op je FPS.
Crew chief brandstof bepaling doe je als volgt:
Ga naar de properties.
Doe een search naar de term "fuel" in het tekstvak rechtsboven.
vink dan de optie aan "enable iracing auto refueling when entering pit"
Nu zal crew chief zodra je de pit in rijdt middels een tekst message de fuel settings instellen obv je actuele verbruik en de nog te verwachten race lengte.
Onder het kopje "additional fuel to add...." kun je nog extra rondjes aan brandstof aan die berekening toevoegen om safe te zitten. Dit kun je met tienden van ronden invoeren. @Imac2011 voor jou ook handig
Qua Heusinkvelds op een Playseat; ik heb geen ervaring met playseats maar gezien dit al vaker hier besproken is kun je ff een search in dit topic of in de andere simracing hardware topics doen. Volgens mij is de algemene concensus dat dit niet werkt omdat er veel te veel flex in de playseats zit voor de remdruk die je met de Heusinkvelds genereert.
Ook hier geldt, gebruik ff de zoekfunctie want er zijn al meerdere posts van gebruikers over deze shifter.nldls schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:18:
Inmiddels al een tijdje bezig met simracen en nu met deze setup
Stuur: G920 stuur
Shifter: Logitech
Pedalen: Thrustmaster T-LCM
Scherm: 34 inch Ultrawide AOC (triple en VR al gehad)
Rig: zelfbouw hout met stoel Fiat Barchetta
Ik zit nu te kijken om mijn rig te upgraden naar een metalen variant, nog wat studie aan het doen en ik wil de shifter gaat upgraden. Zit nu te kijken naar de SHH shifter.
Heeft iemand al ervaring met de SHH? Wat ik zo zie lijkt het me goed maar komt we uit spanje dus no way back..
Racesturen, servo's en pedalen
[ Voor 7% gewijzigd door Raimond613 op 23-08-2020 11:54 ]
Heb deze vraag eens aan Heusinkveld zelf gesteld (weliswaar destijds om de Heusinkveld Pro, maar antwoord zal niks anders zijn met de Sprints), antwoord:Danny Hdoorn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:10:
Dank voor je bericht. Probleem met de Playseat Evolution is dat de pedaalplaat aan 1 kant een scharnier heeft en aan de andere kant (uiteinde) geen ondersteuning heeft. Met hogere remkrachten ga je daar beweging/buiging op krijgen.
We hebben wel klanten die dit bruikbaar maken door bijvoorbeeld een steuntje te maken voor onder het uiteinde van de pedaalplaat. Hoe graag we ook willen verkopen is het beste advies wat we kunnen geven om eerst bij de basis te beginnen en je rig/frame te upgraden. Er zijn diverse aanbieders van frames op basis van aluminiumprofielen: Die zijn heel sterk en ook flexibel naar de toekomst toe.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.