naitsoezn schreef op zondag 14 april 2013 @ 21:47:
mjah, maar wat is nou precies het verschil tussen het vriendelijk vragen (en een klein 'risico lopen' dat werkgever begripvol reageert) en direct met wetten en regels smijten (en vrij zeker weten dat je nooit weer terug hoeft te komen)? waarom zou je niet gewoon eerst vriendelijk vragen? 'Omdat de wet duidelijk is', zou een reden zijn om er nooit meer terug te komen (wat ik eveneens raar zou vinden maar a la), niet om een mogelijk kansrijk alternatief in te wisselen voor een kansloos alternatief.
Nee, dan mis je nog steeds de bedoeling van de wet. Het moet niet nodig zijn het te vragen, het had er al moeten zijn. Een werkgever is verplicht die rookvrije werkplek te garanderen, net zoals de werkgever verplicht is de ARBO-regels te volgen, de pensioenpremies en werkgeverspremies af te dragen, enzovoort.
Dat is ook de reden dat er niet uit kan worden gegaan van "als niemand er problemen mee heeft dan roken we toch gewoon", en dat dergelijke uitzonderingen uitgesloten worden.
Laten we wel wezen, de "roken we lossen het samen wel op" is heel lang geprobeerd maar heeft nooit gewerkt, omdat de niet-roker volledig afhankelijk bleef van de welwillendheid van de roker. En lang niet alle rokers waren welwillend. Er is wel een verschuiving aan het optreden, maar je krijgt nu meer de extremen waarbij je een groep rokers hebt die zich netjes aanpast en zelf buiten gaat staan, en een groep rokers die zonder dwang niets verandert.
Ik probeer je duidelijk te maken dat jouw redenering een goudmijntje is voor kwaadwillende werkgevers.
Hij kan zelf bij sollicitatie constateren dat er gerookt wordt. Dan kan hij zelf de afweging maken of hij hier wel of niet wilt werken. Dat is het risico dat je neemt als je bij een klein bedrijf gaat werken, een vastgesleten cultuur die je niet zomaar veranderd.
Opnieuw leg je dan het probleem bij de zwakke partij. Daarmee discrimineer je tegen de niet-roker, en het zal saai worden, maar ook daar zijn gelukkig wetten voor.
Je claimt wel gelijk te hebben als je andere meningen afdoet als "de grootste onzin". En die plaat heb je dus behoorlijk voor je kop zitten. En volgens mij kom je daar enkel mee weg omdat je naam een ander kleurtje heeft.
Als je vind dat ik over de schreef ga, dan plaats je maar een TR. Denken dat mijn kleurtje hier iets mee te maken heeft is een typisch zwaktebod. En nee, ik kan heel goed zeggen dat je onzin verkoopt zonder daarmee te claimen dat ik zelf gelijk heb, die twee dingen zijn niet gekoppeld. Maar goed, aangezien je niet van plan bent om positief of onderbouwd te reageren gezien de bovenstaande tekst zal ik je verder maar negeren.
[
Voor 34% gewijzigd door
gambieter op 14-04-2013 22:04
. Reden: weggehaalde quote dan ook maar weg ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.