Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Contravraag naar bilsgate is meer : wat wil je met domotica bereiken en in hoeverre heb je programmeerkennis en tijd?
De zipabox is redelijk straight-forward en bied een hoop mogelijkheden. Fibaro is makkelijker maar kan minder en is duurder. Vera is gelijkwaardig maar bij hun is mijns inziens de koppeling met de rfxcom beter dan de zipato RF module.
Open source zoals domoticz is goedkoper en kan even goed zijn maar vraagt vaak iets meer kennis.
Homeseer heb ik geen ervaring mee maar kan zo ongeveer alles wel maar vereist echt wel aparte vaardigheden..

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 21:26
Wie kan mij helpen met de rule creator? Ik probeer, vrij simpel, een berichtje te sturen op basis van de stand van een schakelaar. Inmiddels alles al geprobeerd en zelfs de basis (WHEN on -> Send message) doet niks.
Zie https://community.zipato....sing-variable-not-working

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
Het lijkt er op van niet: ik heb nu als enige rule:
code:
1
2
when Kaku1 any
send message

En dit doet niets.

Eerder had ik een regel die een mail stuurde als een Fibaro plug een bepaald verbruik rapporteerde, hiervan kreeg ik wel een continue stroom aan mailtjes.

Ik heb uiteraard gesynced en ook de box als eens gereboot.

[ Voor 10% gewijzigd door Norckon op 19-03-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet eens alle regels uit >> sync >> 1 regel aan >> sync >> kijken of het werkt.

En anders >> naar de api gaan >> box >> sync rules

---
En een schakelaar werk wel?

Dus when schakelaar x = on dan schakelaar y = on

Kan natuurlijk zijn dat je mail in de spam komt.

[ Voor 34% gewijzigd door HeroS op 19-03-2015 16:27 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Thnx! Daar heb ik wat aan!
DRuw schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:34:
Contravraag naar bilsgate is meer : wat wil je met domotica bereiken en in hoeverre heb je programmeerkennis en tijd?
[...]
Ik hoop binnen een paar maanden een ander huis te hebben, dat biedt een mooie schone lei om met domotica te beginnen. Diverse vrienden van me hebben al wat domotica toegepast, in uiteenlopende hoeveelheden.

Ik hou nu een kladblokje bij met scenario's. Telkens als me een idee te binnen schiet, schrijf ik hem erbij. De meeste ideeën zijn nog conceptueel, ik weet nog niet hoe ver ik straks ga met realiseren (spaarpot bepaalt daarin ook een deel :/ )
Mijn lijstje tot dusver:
  • Licht aan bij zonsondergang, uit op vast tijdstip
  • Gordijnen, rolluiken dicht bij zonsondergang, open op vast tijdstip
  • Nachtstand huis, met schakelaar alle lichten/apparatuur uit
  • Rookmelders koppelen aan elkaar, verlichting (hue?), gordijnen, rolluiken
  • Deurbel koppelen aan camera/app (zie T.net filmpje)
  • Alarm en videosurveillance - evt aan/af te melden met nfc?
  • Inbraakdetectie: alle lampen aan, rolluiken dicht, camerabeeld op tv/telefoon en opnemen op harddisk
  • Elektrisch voordeurslot, evt te openen met nfc?
  • Coming home-scenario koppelen aan openen electrische garagedeur/tijdstip
  • Tuin-/halverlichting op bewegingsmelder, vast te zetten met schakelaar
  • Toiletverlichting met timer (gaat uit na x minuten of met schakelaar)
  • Camera/microfoon babykamer, gekoppeld aan audiospeler (slaapmuziek)?
  • Wake-up light simulatie: doordeweeks ‘s ochtends langzaam de gordijnen open/lamp aan op de slaapkamer, met wipschakelaar in/uit te schakelen
  • Gashaard woonkamer in/uitschakelen o.b.v. temperatuur/tijdstip/aanwezigheid
  • Sfeerkeuze licht woonkamer (dimmers/hue?): Warm, Relax, Tv, Feest, Invullicht, werklicht (alles aan) - Evt bedienen met HueTap-schakelaar?
  • Aanwezigheidssimulatie tijdens vakantie (random licht aan/gordijnen dicht/rolluiken dicht)
  • Sluipverbruik tegengaan door apparaten remote volledig van spanning af te halen
Wat ik merk bij een van mijn vrienden, is dat hoe meer modules je hebt, hoe leuker de combinaties en regels worden.

Qua programmeerkennis ben ik geen softwareguru. Ik script wat php voor mijn werk (geen high-end applicaties), ik begrijp flowcharts en if/then-statements. De tutorials op youtube waarin de rule creator uitgelegd wordt, zijn allemaal goed te volgen :)

Ik ben best bereid er een berg tijd in te steken (anders was ik nu niet al aan het researchen :) ) en ik snap dat je uiteindelijk veel moet finetunen en tweaken :+
Ik wil alleen voorkomen dat als ik na een half jaar weer iets wil aanpassen, ik een zaterdag kwijt ben met het "hoe zat het ook alweer?" uitvinden (zoals onlangs met mijn oude Harmony-afstandsbediening)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
HeroS schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:25:
Zet eens alle regels uit >> sync >> 1 regel aan >> sync >> kijken of het werkt.
En anders >> naar de api gaan >> box >> sync rules
---
En een schakelaar werk wel?
Dus when schakelaar x = on dan schakelaar y = on
Kan natuurlijk zijn dat je mail in de spam komt.
Pff, het kost even tijd, maar ik ben er achter dat de Zipabox vastgelopen was of iets dergelijks. Alleen de stroom er af bleek te helpen. Geen enkel bericht kwam meer door, ook mijn bestaande regels deden niets meer.

De werkende rules:
Afbeeldingslocatie: https://community.zipato.com/attachments/1097

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hehe, eindelijk kan ik de review van de ZipaMini online zetten. Er waren wat problemen met de OS.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F01%2Fzipatv-zipato-mediaplayer-hd.jpg.axdx

Review:
http://www.domotica-blog.nl/post/zipamini-review

Conclusie:

+
Prijs
Klein
Leuk optie als 2de controller

-
HD content afspelen gaat niet lekker
Geen DTS audio
Geen integratie tussen z-wave en speler

Zipato had hier veel meer uit kunnen halen. Het is jammer dat ze dit niet gedaan hebben, maargoed het is een leuke instapcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeef schreef op zondag 08 februari 2015 @ 02:27:
Heeft iemand de 3G stick aan de praat gekregen? Stick zit met Vodafone sim in de USB aansluiting van de accu backup unit. Heb braaf de VF gegevens ingevoerd, maar bij verwijderen netwerkkabel blijft 'ie [bgcolor=#FF0000][color=#ffffff]OFFLINE[/color][/bgcolor]. :'( Ja, de SIM werkt. Komt uit een VF dongle. Wat doe ik fout?

[afbeelding]
Had je hem al werkend gekregen? Loop tegen het zelfde probleem aan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:55
Nope. Wat een geklooi. Als mijn Homey klaar is, is het :w Zipato. App blijft brak. Instellingen na update down the drain.

Z-wave is top, maar Zipato moet nog heel veel verbeteren.

[ Voor 47% gewijzigd door zeef op 24-03-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Jij niet? :p

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop dat Homey een wonder heeft gevonden en hun box vlekkeloos werkt. Het ziet er veel belovend uit en gun ze ook alle succes. Zijn toffe gasten.

Maar als het allemaal zo gemakkelijk was dan hadden Zipato, Fibaro, HomeWizard en Vera hun spullen ook wel in orde.

Vergeet niet dat deze bedrijven al een tijdje mee gaan. En daar zit echt wel wat kennis en capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
Je hebt wel door dat WeeJeWel één van die toffe gasten is, toch? :p

Ik denk trouwens dat de Homey veel gaat kunnen en oplossen (zit ook op die van mij te wachten), maar niet alles wat de Zipabox nu doet. Het concept van een alarmsysteem met zones etc. verwacht ik bijvoorbeeld niet terug te zien. Het zal wellicht mogelijk zijn dit te maken, maar dat vind ik toch wat anders.
Aan de andere kant biedt Homey natuurlijk weer andere gave dingen, zoals spraak besturing en infrarood.

[ Voor 75% gewijzigd door Norckon op 25-03-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat weet ik.

Ik ben misschien wat sceptisch maar heb al heel wat verschillende boxen in mijn handen gehad. En allemaal hebben ze wel hun voor en nadelen en problemen.

Maar laat Homey maar het tegendeel bewijzen. Mijn support hebben ze in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

HeroS schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:54:
...

Ik ben misschien wat sceptisch maar heb al heel wat verschillende boxen in mijn handen gehad. En allemaal hebben ze wel hun voor en nadelen en problemen.

...
Maar, als ik je (reacties/blog) goed begrijp, is van wat er nu beschikbaar is, de Zipabox de minst slechte keuze?

offtopic:
Dikke kudo's voor je blog trouwens :)
Voor beginners een hele nuttige bron van informatie!

[ Voor 13% gewijzigd door Twan V op 25-03-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is zo 123 niet te zeggen. Dit is natuurlijk ook persoonlijk.

Ik denk dat Zipato en Fibaro (HC2) hun zaakjes nu het beste op orde hebben. Maar helaas hebben beide systemen ook hun probleempjes.

Dus om hard te zeggen dat Zipato de beste keuze....Nope, dat ga ik niet zeggen.

Dat je overigens alleen Zipato op mijn blog ziet heeft hier niks mee te maken. Ik heb gewoon momenteel even niet de tijd om meerdere systemen te behandelen. Maar hier gaat wel verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb hem werkend. Ik had niet de juiste gegevens erin staan 8)7 Je hebt alleen de PIN-code en APN nodig.

Hij pakt hem netjes op en de reactie tijd blijf gewoon zoals het is. Nadat ik weer de utp erin had geprikt duurde het ff voordat die weer reageerde (zo'n 10 sec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort ben ik ook bezitter van een Zipato en ben bezig met het vervangen van al mijn Kaku varianten voor Zwave varianten. Tot nu toe gaat het prima, al wordt het budget wel steeds leger :/

Voor mijn woonkamer verlichting (deel ervan), vraag ik me even af wat nu precies wijsheid is en hoop dat ik hier wat advies kan krijgen of hoe ik mijn wensen het beste kan oplossen.

De huidige situatie is een duo wandschakelaar waarmee ik de twee 'hoofdlampen (led)' in de woonkamer kan schakelen. Achter de wandschakelaar heb ik geen blauwe draad, enkel twee zwarte en één bruin.

Mijn wens is om beide lampen te schakelen en te dimmen op het zelfde niveau, het hoeft voor mij dus geen duo schakelaar te zijn. Uiteraard moet het ook automatisch te schakelen zijn.

Zelf denk ik aan, beide zwarte draden met een lasklem verbinden. Een blauwe draad van het lichtpunt trekken naar de wandschakelaar en dan bijvoorbeeld een Qubino Flush Dimmer er tussen. De wandschakelaar dan vervangen door een pulsdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Goed plan. Wat was je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huppa weer een review af.
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F03%2Faeon-labs-key-fob-gen5-hd.jpg.axdx
Aeon Labs - Key Fob (GEN5)

Prima ding. Hoewel ik hem zelf niet ga gebruiken omdat bij mij zo'n beetje alles vanzelf gaat.

T.o.v. van de oude weinig/geen veranderingen...behalve het z-wave plus gedeelte.

+
Klein
Prima bereik
Geeft terugkoppeling d.m.v. led

-
Toevoegen is wat lastig

>>> http://www.domotica-blog.nl/post/aeon-labs-key-fob-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, precies dit, verificatie dat het kan werken. Het zou zonde zijn als ik de boel aanschaf en ik iets over het hoofd heb gezien of het verkeerde heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
En met led;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je.. maar eens kijken of er nog een blauw draadje bij past. Ben al eens ergens anders van dat flexibele buis tegen gekomen en dat was geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat je ook domoticz gebruikt...kun je vertellen waarom je naar de Zipabox bent geswitched?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:05:
Ik zie dat je ook domoticz gebruikt...kun je vertellen waarom je naar de Zipabox bent geswitched?
Poeh, waarom de overstap? Het is meer een samenloop van omstandigheden wat mij er uiteindelijk toe gebracht heeft om van Domoticz af te stappen en op zoek te gaan naar iets anders. Dat ik uiteindelijk voor een Zipato gekozen heb ik dan weer meer jou eigen schuld :D. Jouw blog heeft veel invloed gehad op mijn uiteindelijke keuze, het heeft mij in iedergeval veel informatie gegeven om te bepalen of ik er mijn wensen mee kon realiseren. Bedankt daarvoor.

De druppel die mij heeft doen besluiten van Domoticz af te stappen is dat ik na een update van Domoticz er achter kwam dat mijn instantie open stond op het grote boze internet, zonder enige vorm van authenticatie. Ik vind dat zelf echt niet kunnen. Daarnaast stopte hij wel eens met werken, ook niet wenselijk. Er zitten ook veel plus punten aan, de Kaku intergratie vind ik bijvoorbeeld veel beter als in de Zipato.
Ik wilde wel graag van sommige Kaku spullen af en overstappen naar Zwave, omdat ik wel eens last had van een lamp niet mee schakelde. Dat is nu eenmaal het nadeel van een protocol zonder terugkoppeling.

Vervolgens veel gelezen over de controllers die er te krijgen waren en eigenlijk hebben ze allemaal goede punten en 'verbeter' punten. Voor mij kwam de Zipato als beste uit de bus, of eigenlijk met de minste verbeter punten. Als je die controllers vergelijkt dan lees je vaak dat het bijvoorbeeld geen Lua ondersteund, iets wat ik in Domoticz toch wel vaak gebruikte en voor mij een breekpunt zou kunnen zijn. In principe is dit juist er is geen ondersteuning voor Lua, echter door de Zipato API kun je er met elke taal tegen aan praten wat je mogelijkheden weer flink vergroot.

Aan de hand van een hoop voorbeelden toen wat software geschreven om Virtuele Meters en Switches aan te kunnen sturen via de API. De Zipato + 433Mhz module besteld en in de afkoelings periode geprobeerd om alles wat ik met Domoticz kon na te bouwen op de Zipato en er voor zorgen dat ik die API kon aanspreken.

Het is hier en daar natuurlijk geheel anders dan Domoticz, maar ik ben zeer tevreden over de mogelijkheden van de Zipato. Ik heb alles kunnen nabouwen wat ik wilde en het werkt, hier en daar moet er nog wat finetuning plaats vinden, allemaal. De interface heb ik soms wel wat problemen mee, soms werkt iets in de nieuwe niet, maar in de oude wel. Als laatste redmiddel werkt het soms enkel in de API, al ben ik daar ook al dingen tegengekomen die niet werken.

Zolang het budget het nog toelaat ben ik langzaam mijn Kaku spullen aan het vervangen voor Zwave varianten. Niet allemaal, enkel de belangrijkste. Ik heb immers die 433Mhz module ook en voor sommige dingen, zoals een Kaku wandschakelaar, werkt dat prima. Dus tja, ik ben een tevreden Zipato gebruiker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 01:11
Met een Everspring HAC01 (switch sensor) wil ik de bestaande deurbel in de zipabox opnemen om daar scenes mee aan te sturen. :P
Afbeeldingslocatie: http://kindersportkleding.com/HAC-01.jpg
Ik krijg de module maar niet op de juiste manier gekoppeld met de zipabox. Na het toevoegen van de module verschijnt er een On/Off switch. Als ik de twee witte kabeltes op elkaar aansluit, dan gaat het lampje op de module even branden. Als ik de kabeltjes weer verbreek, dan gaat het lampje ook even branden. Het lijkt erop dat de module dus een 'aan' en een 'uit' signaal verstuurt.
De On/Off switch in de zipabox blijft constant op 'uit' staan. In het Live Events overzicht verschijnen ook geen waarden van deze module.

Ik heb al parameters in proberen te voeren maar dat werkt niet. Ik heb ook een test rule aangemaakt die een lamp toggled met deze module. De module kan deze rule niet aansturen. Als ik de de switch aanklik, dan gaat de lamp wel aan of uit...

Heeft iemand ervaring met deze module? Of suggesties om het werkend te maken? Wil er uiteindelijk o.a. een push notificatie mee versturen naar de iPhone en lampen inschakelen. Met een relais schakel ik de module en blijft de huidige gong ook werkzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen ervaring mee en ken de module ook niet.

Maar ziet hij hem wel als everspring in de zipabox? en staat er dat die supported is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 01:11
HeroS schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:12:
Maar ziet hij hem wel als everspring in de zipabox? en staat er dat die supported is?
De module is inderdaad supported en hij verschijnt ook als deze module: Everspring HAC01v2, Everspring in wall on/off switch module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben met een Rule aan het worstelen wat ik nog niet helemaal 100% goed krijg en ik dacht misschien hebben jullie tips of ideeën die mij verder kunnen helpen.

Ik wil graag mijn woonkamer verlichting schakelen op aanwezigheid en hoeveelheid licht. Ik gebruik hier Aeon Labs Multisensor welke gemonteerd is boven de TV in de woonkamer.

Ik heb de volgende wensen:
  1. Als het donker is en er is beweging dan moeten de lampen aan.
  2. Als het NIET donker is, dan moeten de lampen uit.
  3. Als er niemand in de woonkamer is, dan moeten de lampen uit (eventueel na een bepaalde tijd).
's ochtends als iemand de woonkamer binnenkomt en het is nog donker, dan moet 1 triggeren om de lampen aan te zetten. Als het vervolgens lichter wordt dan triggert 2 om de lampen uit te zetten. 's avonds als het weer donker wordt dan moet 1 weer triggeren, mits er iemand thuis is. Als ik vervolgens naar bed ga of weg, dan mag rule 3 triggeren en mag alles weer uit.

Rule 1 en 2, heb ik als volgt gedaan:
  • 1: WHEN LUX <= 25 AND MOTION = set lampjes aan.
  • 2: WHEN LUX > 25 = set lampjes uit.
Rule 3 lijkt eenvoudig.
  • 3: WHEN NOMOTION = set lampjes uit.
Maar... Als er een filmpje gekeken wordt dan zit men te stil en schakelen de lampjes zich uit. De rule 3 krijg ik nog niet goed voor elkaar.

Wat ik geprobeerd heb is het volgende:

Aan mijn Audio/Video set zit een AeonLabs Smart Switch, deze meet het stroomverbruik. Als de TV/Radio/etc aan staan is het > 25W. Ik had dus gedacht:
  • WHEN NOMOTION AND Audio/Video CURRENT_CONSUMPTION < 25W = lampjes uit.
Helaas werkt dit niet helemaal, heel af en toe zegt de SmartSwitch CURRENT_CONSUMPTION = 0W en dan poef gaan de lampjes weer uit.

Ik heb het toen geprobeerd te combineren:

WHEN MOTION OR Audio/Video CURRENT_CONSUMPTION >= 25W
JOIN
SET lampjes AAN
WAIT 10 minuten
SET lampjes UIT

Dit gaat redelijk goed. Elke keer als er of motion of de smartswitch de meting van de consumption door geeft dan wordt de rule gereset en gaat hij opnieuw 10 minuten wachten. Echter, het komt toch af en toe nog voor dat de verlichting uitspringt. Waarom kan ik zo gauw niet vinden, want bij de 'event' kom ik geen <25W tegen. Het enige wat ik mij kan indenken is dat de CURRENT_CONSUMPTION geen meting doorgeeft binnen die 10 minuten. Met andere woorden, er is NOMOTION en geen meting, dus de 10 minuten timer loopt af en de lampjes gaan uit.

Hebben jullie tips of ideeën voor een oplossingsrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou de aan en uit splitsen...vaak werkt dit wat beter. Maar dit moet je even proberen.

Moet je niet een soort van dubbele check maken op het verbruik.

When audio bla < 25 OR motion = NO MOTION
JOIN
WAIT 10 MIN
Refresh ALL
IF audio bla <25 OR motion = NO MOTION AND
Lamp = Uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:42:
Ik zou de aan en uit splitsen...vaak werkt dit wat beter. Maar dit moet je even proberen.

Moet je niet een soort van dubbele check maken op het verbruik.

When audio bla < 25 OR motion = NO MOTION
JOIN
WAIT 10 MIN
Refresh ALL
IF audio bla <25 OR motion = NO MOTION AND
Lamp = Uit
Dat zou inderdaad ook kunnen. Al moet bij de tweede check er wel een nieuwe meting beschikbaar zijn, als die nog steeds niet binnen is gekomen dan gaan alsnog de lampen uit.

Ik moet dus op een één of andere manier er voor zorgen dat de SmartSwitch altijd zijn meting gaat versturen. Ik heb wat lopen zoeken in de instellingen van die smartswitch en zie daar twee parameters welke er volgens mij voor zorgen dat de metingen niet verstuurd worden.
  • Minimum Wattage Change = 25W
  • Minimum Wattage Percent Change = 5%
Ik vermoed dat deze instellingen er voor zorgen dat bij een te klein wattage verschil, de meting of report niet worden doorgegeven aan de Zipato, met als gevolg dat de timer verloopt en de lampen uit gaan. Ik ga deze parameters nu eerst eens op 0 zetten en dan kijken wat er gebeurd. Ik ga dan wel het report interval wat verhogen want die staat standaard op 3 seconden.

Ik heb hetzelfde truukje even uitgeprobeerd met de Audio/Video set zelf. Dus

WHEN MOTION OR Audio/Video Current_Consumption >= 25
JOIN
SET Audio/Video = On
WAIT 10 minuten
SET Audio/Video = Off

Eigenlijk komt het er op neer, als er beweging is of de Audio/Video set speelt wat af dan wordt de boel aangezet, of blijft aan staan. Als er na 10 minuten geen beweging is en de Audio/Set staat op standby (<25 W) dan mag de boel uit.

Het lijkt er op dat de instellen van die twee parameters de oplossing is. Er zit nog wel een addertje onder het gras. Als ik niets wil afspelen op de Audio/Video set, dan wordt de stroom elke keer aan/uit gezet bij beweging detectie. Dat is misschien niet helemaal wenselijk, echter draait hier thuis toch vaak de radio dus het zal misschien ook wel meevallen.

Nog wel een vraagje, kon het niet vinden met google. Ik heb zoń Aeon Labs - Smart Switch V5. Deze rapporteerd ook het aantal kWh totaal verbruik. Is er een manier om dat te resetten naar 0? Ik wil namelijk bepalen wat het energie verbruik is van mijn waterbed en dan de situatie constant verwarmen of enkel in de avond/nacht verwarmen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net mijn Zipabox aangesloten. Heb daarbij wat fibaro walpluggen, 4in1 sensor en het fibaro 'oog' besteld. Dit alles om het is te installeren en daarna uit te breiden met o.a. meer alarm elementen, camera's en home automation zaken.

Helaas kon ik alleen het fibaro oog toevoegen, wat overigens echt prima ging, want daarna had ik blijkbaar een geactiveerde alarmzone (partition) verwijdert 8)7 zodat de Zipabox niet meer kan synchroniseren en waardoor je geen nieuwe apparaten toe kan voegen. Heb een support ticket ingeschoten omdat ik op hun forum heb gelezen dat dit vaker voor komt.

Nou ja, we wachten maar even af.. daarna weer vrolijk verder met 'bouwen'. Leuk spul hoor! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, kreeg al na 5 minuten de vraag om mijn s/n dus die heb ik doorgegeven. Nu maar hopen dat ze snel reageren.. heb alle push notificatie zaken en apps al klaar staan inclusief een rule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou verwachten dat ze het dan onmogelijk maken om een 'armed' alarm te verwijderen, ipv iedereen te helpen die het doet.

Heb je nu een 4in1 sensor en het fibraro oog, of bedoel je daarmee dezelfde? Ik heb zelf de Aeon Labs Multisensor, deze bevalt mij prima. Ben wel nieuwsgierig of die nu beter/minder goed is dan het fibraro oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nicky, ik heb het fibaro oog en ik heb daarnaast nog een raam/deur sensor waar ook bewging/temperatuur in zit. Vanavond mijn zoontje van 4 (die is net als pappa gek op techniek) op allerlei plekken in de huiskamer laten bewegen en zo het oog goed kunnen afstellen. Die raam/deur sensor gaat op de voordeur. Als ik dat v/d week goed heb afgesteld ga ik meer sensoren bestellen en die in het alarm hangen.

En helemaal eens uiteraard. Raar dat ze dit toestaan in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met het aan/uit zetten van het alarm via de zipabox rfid keypad? Ik zie wel wat mensen in dit draadje die er wat mee hebben gedaan maar zou graag wat meer ervaring horen als het kan :)

Overigens in NL niet of nauwelijks te vinden? Heb hem hier kunnen vinden.. http://www.vesternet.com/zipabox-rfid-keypad Mocht iemand nog een NL shop weten dan hoor ik het graag. Ik al robbshop ook even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.b.t. de rfid keypad: ik zie dat het om deze maker gaat: http://www.benext.eu/producten/tag-reader/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb er wel ervaring mee....takke ding :) Vreet batterijen werkt niet goed. Maar zijn we mensen met betere ervaringen hoor.

Tegenwoordig gaat alles automatisch aan en uit op basis van mijn locatie. Dus heb geen om kijken meer naar oa het alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik twijfel ook nog steeds tussen door gaan op Domoticz of naar een dedicated controller te gaan. HC2 word ik niet vrolijk van van wat ik overal lees op internet (en de prijs), maar de Zipabox trekt me wel. Met name alarmering en de mogelijke/makkelijke uitbreiding met backup module. Enige waar ik mee zit is die cloud.

Ik begrijp wel dat alles blijft werken en te bedienen blijft, maar toch. Ik krijg de indruk door een aantal posts hier dat er niet gemakkelijk scripts geschreven kunnen worden? LUA? Dit is natuurlijk een heel sterk punt van Domoticz, de flexibiliteit. Bijvoorbeeld Telegram notificaties. Dat kan natuurlijk allemaal niet op een Zipabox, toch? En dan het abonnement verhaal wat ik vaker zie terug komen, dat er nog onduidelijkheden zouden zijn omtrent wat er een betaalde service zou worden en wat niet. Even door dit topic gebrowsed, en of ik kijk er overheen maar ik zie niet echt antwoorden hier op. Iemand die een lichtje kan laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scripten kan inderdaad niet. Je krijgt bijna dezelfde blokprogrammeer ding welke volgens mij ook in Domoticz zit. Daar je kun je heel veel mee doen maar uiteraard tot een bepaald punt.

Notificaties zit er wel in anders zijn daar prima oplossingen voor.

Abonnement is nog steeds niet duidelijk maar je betaalt momenteel alleen voor sms/voice te goeden en cluster optie (welke nog niet werkt).

Hier kan natuurlijk wel verandering in komen maar verwacht dit eigenlijk niet. Zipato heeft een idee om met een soort van open source versie te komen. Hierbij ga je dan betalen per xx aantal modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23
De Zipabox heeft wel een REST API, zelf gezien bij nickyb2 :P Maar daarmee je kun je data opvragen/sturen naar de Zipabox, je kunt volgens mij niet zoals bij Domoticz een (Lua) script op de box zelf draaien. Daar zul je dan denk ik een extern apparaat zoals een Pi voor moeten laten draaien.

Misschien dat nickyb2 daar meer over kan vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThinkPad
Daar was ik al mee bezig, maar ik wilde een zo goed mogelijk antwoord op schrijven. Het kopen van een Zipabox is namelijk best een uitgave en zonde als je er achteraf niet tevreden over bent.

Ik wil wel een beetje licht voor je schijnen, ik ben het namelijk niet helemaal eens met wat HeroS zegt :D.

Ik kom zelf ook net van Domoticz af en vind persoonlijk de Zipato veel flexibeler juist met betrekking tot het schrijven van scripts. Echter omdat de Zipato een dedicated controller is, kun je zelf geen software op zetten, Domoticz wordt vaak gebruikt met een RaspberryPI waar je dan wel die software opzet. Je zult dus naast je Zipato ook iets van een Raspberry moeten hebben waar je je eigen software opzet. In principe is dat niet zo heel erg verschillend tussen Domoticz en de Zipato. In Domoticz zet je je Lua scripts namelijk ook in een directory zodat Domoticz die dingen kan vinden.

De Zipato heeft een API, net zoals Domoticz dat heeft. Via de API kun je lampen aanzetten, meters uitlezen, etc. Je kunt er ook gegevens instoppen zoals metingen voor Virtuele Meters. Dit werkt allemaal via een redelijk standaard REST API wat je desnoods met je browser kunt aansturen. Elke programmeer taal welke een http GET/POST kan aanroepen zou kunnen interfacen met je Zipabox, of het nu Lua, python, of iets anders is. Een groot plus punt voor de Zipato is juist hun API en dan met name hoe ze het hebben ingericht. Je kunt namelijk alle mogelijkheden (en dat zijn er een hele hele hele hoop) via een webbrowser testen. Ik wil je daar best een paar screenshots van sturen over hoe die API er uit ziet, als je dat helpt met het maken van de beslissing.

Neem verder niet weg dat je naar de cloud gaat. Als de cloud offline is, kom je niet naar je eigen zipabox toe. Nu heb ik begrepen dat de REST API ook lokaal (dus zonder de cloud) is aan te roepen op je eigen Zipabox maar dat heb ik zelf nog niet getest. Via de cloud variant heb ik wel een aantal zaken getest en het is mij prima gelukt om een switch aan/uit te zetten en om Virtuele Meters te vullen met gegevens.

Ik heb in mijn Domoticz tijd meerdere scripts online gezet en dat wil ik ook gaan doen voor de Zipabox. Mijn eerste stap is zorgen dat ik op een eenvoudige manier een Virtuele Meter kan vullen (liefst via de lokale API) met gegevens van mijn zonnepanelen. Helaas alleen nog even geen tijd gehad.

Als ik terug kijk naar alle scripts die ik gemaakt heb voor Domoticz, heb ik volgens mij slechts 1 in Lua geschreven. De rest draaiden allemaal extern (weliswaar op de zelfde Raspberry, maar toch Domoticz had er verder geen weet van). Dus of de Zipabox nu wel of geen Lua ondersteund vind ik zelf totaal niet spannend. Je hebt eigenlijk drie dingen nodig voor een goede API:

* Kun je lezen? Ja, via de API.
* Kun je schrijven? Ja, via de API.
* Kan je Zipato aan de hand van rules iets externs aanroepen? Iets moeilijker, maar je kunt een URL aanroepen als actie vanuit het Rule systeem als je zelf iets op een URL laat luisteren dan ben je binnen.

Dus eigenlijk, houdt niets je tegen om de meest mooie oplossingen zelf te scripten en daarvan informatie in/uit je Zipabox te halen/te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel: de API documentatie wordt automatisch gegenereerd vanuit hun code, desalniettemin een hele fijne (recht toe recht aan) REST API.
Ik ben van plan om, als ik e.e.a. verder klaar heb hier in huis, een klein interface laagje te bouwen op die API met een responsive interface. Wellicht via Github zodat anderen kunnen bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:01:
Iemand ervaring met het aan/uit zetten van het alarm via de zipabox rfid keypad? Ik zie wel wat mensen in dit draadje die er wat mee hebben gedaan maar zou graag wat meer ervaring horen als het kan :)

Overigens in NL niet of nauwelijks te vinden? Heb hem hier kunnen vinden.. http://www.vesternet.com/zipabox-rfid-keypad Mocht iemand nog een NL shop weten dan hoor ik het graag. Ik al robbshop ook even mailen.
RobbShop heeft de versie van BeNext in het assortiment: http://www.robbshop.nl/benext-tag-reader. Dit is gewoon hetzelfde apparaat uit dezelfde fabriek.
Ik heb 'm sinds kort ook in gebruik en dat gaat prima. Ik kan het alarm zowel met code als RFID tag schakelen zonder problemen. Hij hangt nog maar even, dus over de batterij-gulzigheid kan ik nog niets zeggen. Zelf beloven ze zo'n 5 jaar, maar als ik de opmerking van HeroS zie moet je dat misschien met een korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:44:
@ThinkPad
Daar was ik al mee bezig, maar ik wilde een zo goed mogelijk antwoord op schrijven. Het kopen van een Zipabox is namelijk best een uitgave en zonde als je er achteraf niet tevreden over bent.

Ik wil wel een beetje licht voor je schijnen, ik ben het namelijk niet helemaal eens met wat HeroS zegt :D.

Ik kom zelf ook net van Domoticz af en vind persoonlijk de Zipato veel flexibeler juist met betrekking tot het schrijven van scripts. Echter omdat de Zipato een dedicated controller is, kun je zelf geen software op zetten, Domoticz wordt vaak gebruikt met een RaspberryPI waar je dan wel die software opzet. Je zult dus naast je Zipato ook iets van een Raspberry moeten hebben waar je je eigen software opzet. In principe is dat niet zo heel erg verschillend tussen Domoticz en de Zipato. In Domoticz zet je je Lua scripts namelijk ook in een directory zodat Domoticz die dingen kan vinden.
Er naast iets hebben is geen probleem. Kan inderdaad een rasp zijn, of anders heb ik altijd wel een VM draaien nog waar dingen bij kunnen, of zelfs een dedicated VM. Hoewel ik tegenwoordig probeer VM sprawl zoveel mogelijk te vermijden vanwege complexiteit in huis. Complexiteit en betrouwbaarheid gaan vaak toch wat minder hand in hand dan je zou willen :P
Juist complexiteit en betrouwbaarheid zorgen ervoor dat ik een appliance overweeg.
De Zipato heeft een API, net zoals Domoticz dat heeft. Via de API kun je lampen aanzetten, meters uitlezen, etc. Je kunt er ook gegevens instoppen zoals metingen voor Virtuele Meters. Dit werkt allemaal via een redelijk standaard REST API wat je desnoods met je browser kunt aansturen. Elke programmeer taal welke een http GET/POST kan aanroepen zou kunnen interfacen met je Zipabox, of het nu Lua, python, of iets anders is.
Erg interessant!
Een groot plus punt voor de Zipato is juist hun API en dan met name hoe ze het hebben ingericht. Je kunt namelijk alle mogelijkheden (en dat zijn er een hele hele hele hoop) via een webbrowser testen. Ik wil je daar best een paar screenshots van sturen over hoe die API er uit ziet, als je dat helpt met het maken van de beslissing.
Zal vast ook gedocumenteerd zijn, dus daar moet ik ook maar eens een kijkje nemen. Zo draai ik nu bijvoorbeeld op Domoticz een aantal bash scripts die rechtstreeks de Philips Hue api aanspreken om lampen aan te sturen. Met Domoticz krijg ik het niet voor elkaar om de juiste kleuren in te stellen, en middels de api is dat geen enkel probleem. Gewoon een api call in 1 request met alle benodigde settings. Als use case voor mij, hoe zou je dat moeten regelen met een Zipabox? Script starten op een externe linux omgeving die de api call doet, of gewoon een url(s) aanroepen vanuit de Zipa?
Neem verder niet weg dat je naar de cloud gaat. Als de cloud offline is, kom je niet naar je eigen zipabox toe. Nu heb ik begrepen dat de REST API ook lokaal (dus zonder de cloud) is aan te roepen op je eigen Zipabox maar dat heb ik zelf nog niet getest. Via de cloud variant heb ik wel een aantal zaken getest en het is mij prima gelukt om een switch aan/uit te zetten en om Virtuele Meters te vullen met gegevens.
Ik mag hopen dat je de REST API rechtstreeks benadert? Ga je echt iedere keer het internet op met een api call normaal gesproken? Dat stemt me minder vrolijk. En als het wel lokaal kan en je past dingen middels de api aan rechtstreeks op de Zipa, ik neem aan dat het dan wel terug synced naar de cloud?
Anyway, ik was in de veronderstelling dat dat cloud panel alleen nodig was om de rule creator te kunnen gebruiken. En dat ik voor de rest daar totaal niet hoefde te komen als ik dat niet wilde of nodig vond. Wat jij nu schrijft zegt me heel wat anders; het cloud panel is een core component. Ik vind dat toch een "gevaarlijke" ontwikkeling voor iets wat in mijn ogen exact dezelfde functionaliteit zou moeten bieden indien internet onbruikbaar is.
Ik heb in mijn Domoticz tijd meerdere scripts online gezet en dat wil ik ook gaan doen voor de Zipabox. Mijn eerste stap is zorgen dat ik op een eenvoudige manier een Virtuele Meter kan vullen (liefst via de lokale API) met gegevens van mijn zonnepanelen. Helaas alleen nog even geen tijd gehad.

Als ik terug kijk naar alle scripts die ik gemaakt heb voor Domoticz, heb ik volgens mij slechts 1 in Lua geschreven. De rest draaiden allemaal extern (weliswaar op de zelfde Raspberry, maar toch Domoticz had er verder geen weet van). Dus of de Zipabox nu wel of geen Lua ondersteund vind ik zelf totaal niet spannend. Je hebt eigenlijk drie dingen nodig voor een goede API:

* Kun je lezen? Ja, via de API.
* Kun je schrijven? Ja, via de API.
* Kan je Zipato aan de hand van rules iets externs aanroepen? Iets moeilijker, maar je kunt een URL aanroepen als actie vanuit het Rule systeem als je zelf iets op een URL laat luisteren dan ben je binnen.

Dus eigenlijk, houdt niets je tegen om de meest mooie oplossingen zelf te scripten en daarvan informatie in/uit je Zipabox te halen/te stoppen.
Misschien is het zelfs in bepaalde opzichten nog wel beter om niet verplicht in lua te moeten schrijven. Ik ben beter in andere talen :)

Erg bedankt voor je uitgebreide toelichting! Kan ik wat mee. Ga eens verder denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

UltraSub schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:37:

[...]
Zal vast ook gedocumenteerd zijn, dus daar moet ik ook maar eens een kijkje nemen. Zo draai ik nu bijvoorbeeld op Domoticz een aantal bash scripts die rechtstreeks de Philips Hue api aanspreken om lampen aan te sturen. Met Domoticz krijg ik het niet voor elkaar om de juiste kleuren in te stellen, en middels de api is dat geen enkel probleem. Gewoon een api call in 1 request met alle benodigde settings. Als use case voor mij, hoe zou je dat moeten regelen met een Zipabox? Script starten op een externe linux omgeving die de api call doet, of gewoon een url(s) aanroepen vanuit de Zipa?
[...]
Als ik het goed begrepen heb, is de Hue bridge aan te sturen door er http requests op af te sturen (REST API). Volgens mij kun je die met het Zipato HTTP Request puzzelstukje afschieten.

Dan ben je er al, toch?
Ik heb sinds kort de hue, en wil als ik een huis gekocht heb zo de bridge aansturen vanuit de zipabox, dus deze vraag/stelling is ook een stukje eigenbelang })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf geen Philips Hue dus het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe je het nu in Domoticz heb draaien. Spreekt Domoticz die bash scripts aan?
Ik heb in de Zipato een Philips Hue optie, dus wie weet werkt het gewoon.
Ik mag hopen dat je de REST API rechtstreeks benadert? Ga je echt iedere keer het internet op met een api call normaal gesproken? Dat stemt me minder vrolijk. En als het wel lokaal kan en je past dingen middels de api aan rechtstreeks op de Zipa, ik neem aan dat het dan wel terug synced naar de cloud?
Anyway, ik was in de veronderstelling dat dat cloud panel alleen nodig was om de rule creator te kunnen gebruiken. En dat ik voor de rest daar totaal niet hoefde te komen als ik dat niet wilde of nodig vond. Wat jij nu schrijft zegt me heel wat anders; het cloud panel is een core component. Ik vind dat toch een "gevaarlijke" ontwikkeling voor iets wat in mijn ogen exact dezelfde functionaliteit zou moeten bieden indien internet onbruikbaar is.
De REST API staat in de cloud, via http://my.zipato.com. Maar het zou dus ook mogelijk moeten zijn om het restreeks op je eigen lokale netwerk (dus rechtstreeks naar het ip van je zipabox) aan te spreken. Ik heb dat zelf alleen nog niet getest.

Ik heb wel een voorbeeld gezien waarin iemand anders de waarden van allerlei meters rechtstreeks uit de zipabox trok. Dus mijn hoop is dat het kan.
Misschien is het zelfs in bepaalde opzichten nog wel beter om niet verplicht in lua te moeten schrijven. Ik ben beter in andere talen :)

Erg bedankt voor je uitgebreide toelichting! Kan ik wat mee. Ga eens verder denken.
Ik heb hetzelfde, andere programmeer talen bevallen mij beter.

Tot slot even een voorbeeld van hoe zet ik een lamp aan via de API.

Alles heeft in de Zipato een UUID. Ik heb ze even gemaskeerd, omdat ik nog niet zeker weet of de UUID unique zijn totaal of enkel per Zipabox. Ik vermoed het laatst, maar het maakt voor het voorbeeld eigenlijk niet zo veel uit.

Wat zien we dus in het plaatje. Dit gaat over een Qubino Zwave dimmer, deze heeft een aantal attributen, waaronder een INTENSITY attribute. Mijn wens is om de lamp naar 100% itensity te brengen en daarna weer terug naar 0%, of te wel AAN en dan weer UIT. Dit attribute heeft een UUID en kan ik vinden bij de device manager in de Zipato web interface (waar je ook je rules definieerd).

Als ik in de webinterface ben ingelogd kan ik switchen naar de API en kies vervolgens voor de module 'attributes', want ik wil een attribute van mijn Qubino dimmer wijzigen. Vervolgens kies ik voor 'set attribute with plain/text content' en dan krijg ik onderstaand plaatje te zien. Als ik nu 100 invul bij p_value en ik druk op 'Try it out' dan gaat mijn lamp aan en zet ik er 0 in dan gaat mijn lamp uit.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/API.png

Je ziet vervolgens de request en response informatie welk uiteraard ontzettend handig is om tegen aan te programmeren. Ik heb zelf het idee, dat alles wat je met de Zipato kan doen ook via de API kan doen. Het is soms alleen even zoeken in de best grote API.

Goed dames en heren, even voor de leuk. Ik kan wel de hele tijd zeggen, ik heb gehoord en gelezen, maar wat we willen weten natuurlijk is of het ook daadwerkelijk werkt.

Ik heb zojuist wat test code gepakt welke ik gebruikt heb om voor mijzelf te bepalen of ik de Zipabox wilde. Hiervoor heb ik toen in python wat testjes geschreven naar de cloud API (laten we hem maar even zo noemen). Wat het doet is de output power van mijn zonnepanelen ophalen bij pvoutput en deze in een virtuele meter in de zipabox zetten.

Nou, dit werkt prima natuurlijk via de cloud api (https://my.zipato.com). De vraag is, werkt het ook lokaal?

Ik heb vervolgens mijn Zipabox een vast ip gegeven en de url aangepast naar http://<zipabox ip>:8080. Hier en daar komt er een http code 200 terug waar in de cloud api een 202 terug komt, maar... het werkt. Het is mij gelukt om dus van pvoutput een waarde halen en deze lokaal in de zipabox te stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:28:
[...]

Ik heb zelf geen Philips Hue dus het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe je het nu in Domoticz heb draaien. Spreekt Domoticz die bash scripts aan?
Ik heb in de Zipato een Philips Hue optie, dus wie weet werkt het gewoon.
Simpel bash script, met daarin per lamp een curl api call naar de Hue bridge. Bijvoorbeeld 5 lampen aanzetten buiten een scene op de bridge om is 5x een curl naar de bridge. Domoticz heeft een scene waar bij on actie een script (met api calls voor on en bijbehorende settings qua kleur) wordt gedraaid en bij off actie een ander script (met api calls voor off en alsnog kleursettings zodat ze goed worden gezet voor evt andere acties, overbodig, maar kan handig zijn).
De enige reden dat ik het zo heb gedaan is omdat die colorpicker die in Domoticz zit veel te beperkt is en ik daarmee niet de juiste kleuren kan kiezen. Even middels iConnectHue app de juiste kleuren/scene gekozen, en middels een api call naar de bridge daarna de kleursettings uitgelezen. Om die vervolgens te gebruiken in script.

Als een controller wel de juiste kleuren kan aansturen dan hoeven die scripts dus niet. Maar het is wel een mooie use case om uit te leggen waarom scripts belangrijk kunnen zijn.
[...]

De REST API staat in de cloud, via http://my.zipato.com. Maar het zou dus ook mogelijk moeten zijn om het restreeks op je eigen lokale netwerk (dus rechtstreeks naar het ip van je zipabox) aan te spreken. Ik heb dat zelf alleen nog niet getest.

Ik heb wel een voorbeeld gezien waarin iemand anders de waarden van allerlei meters rechtstreeks uit de zipabox trok. Dus mijn hoop is dat het kan.

[...]

Ik heb hetzelfde, andere programmeer talen bevallen mij beter.
Ik wil niet met ieder script alleen api calls naar de cloud maken. Stemt me niet vrolijk. Lag en latency, en afhankelijkheid van internetverbinding en/of cloud service om zaken te updaten.
Tot slot even een voorbeeld van hoe zet ik een lamp aan via de API.

Alles heeft in de Zipato een UUID. Ik heb ze even gemaskeerd, omdat ik nog niet zeker weet of de UUID unique zijn totaal of enkel per Zipabox. Ik vermoed het laatst, maar het maakt voor het voorbeeld eigenlijk niet zo veel uit.

Wat zien we dus in het plaatje. Dit gaat over een Qubino Zwave dimmer, deze heeft een aantal attributen, waaronder een INTENSITY attribute. Mijn wens is om de lamp naar 100% itensity te brengen en daarna weer terug naar 0%, of te wel AAN en dan weer UIT. Dit attribute heeft een UUID en kan ik vinden bij de device manager in de Zipato web interface (waar je ook je rules definieerd).

Als ik in de webinterface ben ingelogd kan ik switchen naar de API en kies vervolgens voor de module 'attributes', want ik wil een attribute van mijn Qubino dimmer wijzigen. Vervolgens kies ik voor 'set attribute with plain/text content' en dan krijg ik onderstaand plaatje te zien. Als ik nu 100 invul bij p_value en ik druk op 'Try it out' dan gaat mijn lamp aan en zet ik er 0 in dan gaat mijn lamp uit.

[afbeelding]

Je ziet vervolgens de request en response informatie welk uiteraard ontzettend handig is om tegen aan te programmeren. Ik heb zelf het idee, dat alles wat je met de Zipato kan doen ook via de API kan doen. Het is soms alleen even zoeken in de best grote API.
Oei, dat ziet er inderdaad wel netjes uit die api, en dat je kunt zien wat er aan request en response wordt gegenereerd, dat maakt scripting wel iets makkelijker. :)
Goed dames en heren, even voor de leuk. Ik kan wel de hele tijd zeggen, ik heb gehoord en gelezen, maar wat we willen weten natuurlijk is of het ook daadwerkelijk werkt.

Ik heb zojuist wat test code gepakt welke ik gebruikt heb om voor mijzelf te bepalen of ik de Zipabox wilde. Hiervoor heb ik toen in python wat testjes geschreven naar de cloud API (laten we hem maar even zo noemen). Wat het doet is de output power van mijn zonnepanelen ophalen bij pvoutput en deze in een virtuele meter in de zipabox zetten.

Nou, dit werkt prima natuurlijk via de cloud api (https://my.zipato.com). De vraag is, werkt het ook lokaal?

Ik heb vervolgens mijn Zipabox een vast ip gegeven en de url aangepast naar http://<zipabox ip>:8080. Hier en daar komt er een http code 200 terug waar in de cloud api een 202 terug komt, maar... het werkt. Het is mij gelukt om dus van pvoutput een waarde halen en deze lokaal in de zipabox te stoppen.
Woei. Dat is erg veelbelovend! Cool dat je dat zo snel ff hebt getest.
code:
1
2
200 OK
Standard response for successful HTTP requests. The actual response will depend on the request method used. In a GET request, the response will contain an entity corresponding to the requested resource. In a POST request the response will contain an entity describing or containing the result of the action.

code:
1
2
202 Accepted
The request has been accepted for processing, but the processing has not been completed. The request might or might not eventually be acted upon, as it might be disallowed when processing actually takes place.

Dan is 200 eigenlijk nog beter >:)

Waarschijnlijk is dat dan ook hoe de iOS en Android apps local mode zouden doen. Tenminste, ik ga er vanuit dat dat inmiddels is geregeld. Als je een tablet tegen de muur hangt dan is het wel zo handig dat dat ook nog werkt als internet er uit ligt. En je apps op telefoons blijven werken.

Dat betekent dat je eigenlijk beter je scripts lokaal kunt laten lullen tegen de api. Want stel je internetprovider ligt er 's nachts even 4 uur uit wegens onderhoud. Je hebt een script draaien dat iedere 5 minuten een counter update van een of andere sensor die niet rechtstreeks aangestuurd kan worden door je Zipabox. Niet werkende internetverbinding of onbereikbare cloud service betekent dan een gat in je logging. Update je gewoon standaard lokaal dan heb je de waardes tenminste. Er vanuit gaande dat de box terug synced naar de cloud.

Which brings me to the next question. Staat AL je data dan ook standaard in de cloud? Als ik een defecte zipa heb, en het apparaat vervang, log je er dan op in met je account en alles is weer als vanouds?

Veel vragen, maar ik denk wel nuttige vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup, al je data staat in de cloud. Dus je kunt er ook bij ook al is je box stuk.

De APP van zipato werkt ook met de API en je kunt daar lokaal connected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kan ik wel gaan miepen over privacy en security, maar stiekem is het best handig om data in de cloud te hebben... :)
Maar als ik deze zou aanschaffen dan is er nog geen zwave plus support. Jammer. En volgens mij is het niet alleen een software upgrade maar software gecombineerd met hardware. Dus weet nieuwe box aanschaffen indien ze daarmee komen. Wachten dus. Denk ik dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:09:
[...]

Simpel bash script, met daarin per lamp een curl api call naar de Hue bridge. Bijvoorbeeld 5 lampen aanzetten buiten een scene op de bridge om is 5x een curl naar de bridge. Domoticz heeft een scene waar bij on actie een script (met api calls voor on en bijbehorende settings qua kleur) wordt gedraaid en bij off actie een ander script (met api calls voor off en alsnog kleursettings zodat ze goed worden gezet voor evt andere acties, overbodig, maar kan handig zijn).
De enige reden dat ik het zo heb gedaan is omdat die colorpicker die in Domoticz zit veel te beperkt is en ik daarmee niet de juiste kleuren kan kiezen. Even middels iConnectHue app de juiste kleuren/scene gekozen, en middels een api call naar de bridge daarna de kleursettings uitgelezen. Om die vervolgens te gebruiken in script.

Als een controller wel de juiste kleuren kan aansturen dan hoeven die scripts dus niet. Maar het is wel een mooie use case om uit te leggen waarom scripts belangrijk kunnen zijn.
Ik kan je er niet echt mee helpen, ik heb gewoon geen Hue. Stel de ingebouwde hue app werkt niet of niet goed genoeg voor je, dan kan ik je enkel de 'externe' triggers vertellen die ik gevonden heb.

Je kunt een HTTP request doen (GET/POST/PUT/DELETE), met daarin instellen de URL, de HEADER en de BODY. Voor zover ik kan zien is het wel allemaal fixed, dus geen dynamische waarde die je kunt invullen. Maar goed, een IF constructie en verschillende URLs moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

Je hebt ook nog een Socket request (TCP, UDP of Multicast) met de opties: Host, Port, Source Port, retries en body.

Ik heb zelf beide nog niet gebruikt, dus kan je helaas niets vertellen hoe goed het werkt.

Woei. Dat is erg veelbelovend! Cool dat je dat zo snel ff hebt getest.
Graag gedaan, ik had er natuurlijk ook wel wat zelf belang bij :D. Maar goed, we zijn hier op het forum om elkaar te helpen.

Dat betekent dat je eigenlijk beter je scripts lokaal kunt laten lullen tegen de api. Want stel je internetprovider ligt er 's nachts even 4 uur uit wegens onderhoud. Je hebt een script draaien dat iedere 5 minuten een counter update van een of andere sensor die niet rechtstreeks aangestuurd kan worden door je Zipabox. Niet werkende internetverbinding of onbereikbare cloud service betekent dan een gat in je logging. Update je gewoon standaard lokaal dan heb je de waardes tenminste. Er vanuit gaande dat de box terug synced naar de cloud.
Andersom is echter ook wenselijk, via de cloud praten. Stel je hebt ergens extern software staan, laten we zeggen op je werk, en je wilt daar iets naar je Zipa sturen. Je kunt dan de cloud variant gebruiken en hoef je dus geen gaten in je eigen firewall te brengen.

Ik ben het verder wel met je eens dat je zoveel mogelijk lokaal moet doen.

Which brings me to the next question. Staat AL je data dan ook standaard in de cloud? Als ik een defecte zipa heb, en het apparaat vervang, log je er dan op in met je account en alles is weer als vanouds?

Veel vragen, maar ik denk wel nuttige vragen. :)
Ik heb geen idee. Gevoel zegt mij dat het beide is. Alle instellingen en dergelijk zullen vast allemaal in de cloud staan, zodat mocht je je doos vervangen je gewoon verder kunt waar je gebleven bent. Aan de andere kant denk ik dat allerlei logging lokaal staat. Maar goed, dit is gewoon wat giswerk van mij.
UltraSub schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:45:
Kan ik wel gaan miepen over privacy en security, maar stiekem is het best handig om data in de cloud te hebben... :)
Maar als ik deze zou aanschaffen dan is er nog geen zwave plus support. Jammer. En volgens mij is het niet alleen een software upgrade maar software gecombineerd met hardware. Dus weet nieuwe box aanschaffen indien ze daarmee komen. Wachten dus. Denk ik dan. :P
Ik weet nog te weinig van zwave of dat plus nu echt veel uit maakt. Ik heb vanmiddag een Aeon Labs Smart Switch GEN5 (heeft ook zwave support) op zolder geplaatst en hij ontvangt hem prima. Ik moet daarbij wel zeggen dat op de eerste verdieping ook een zelfde switch hangt. Dus het bereik bij mij is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwave plus heeft wel degelijk zin. Maar je controller (en al je modules) moeten het ook ondersteunen. Als dit niet is heb je dus ook niet de voordelen.

De Zipabox werkt wel samen met de meeste z-wave + modules maar maakt geen gebruik van de extra zaken.

Of Zipato met een z-wave plus versie gaat komen...vast wel maar niet op zeer korte termijn. Doelen zijn momenteel Software/APP/Dashboard/API stabiel krijgen en uitbouwen, Marketing/breder in de markt zetten, eigen website updaten, WIKI/handleiding en lanceren ZipaCam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik vraag me af of je helemaal geen van de voordelen meeneemt van plus modules als je controller geen plus heeft, zoals bereik bijvoorbeeld... Kan er niets over vinden in ieder geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super! Bedankt voor alle info nickyb2! Daar ga ik aankomend weekend is fijn mee spelen :) Hier werkt alles inmiddels naar behoren. Heb alle sensoren aangemeld, alarms aangemaakt, wat home rules gemaakt, etc. Dit is erg verslavend moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad erg verslavend, al zul je ook wel een hoop hoofdbrekers krijgen. Welk merk/type deur sensor heb je nu precies? Ik wil daar ook nog eens na kijken.

Ik heb een eerste versie af van het vullen van een virtuele meter via een python script, morgen eens kijken of ik die tussen mijn omvormers kan krijgen. Als dat allemaal een beetje stabiel werkt ga ik wel ergens online zetten, wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu deze: http://philio-tech.com/products/PST02-A.pdf

Die hangt op de voordeur en pakt dan qua motion meteen de gang mee. Wellicht dat ik het licht in de gang (led spotjes) er nog op ga schakelen als ik wat verder met dit hele verhaal ben. De rest van mijn ramen/schuifdeuren ga ik met normale raam/deur sensoren doen. Ik denk deze: http://www.robbshop.nl/ph...or-sensor-3in1-zwave-plus. Dan voor de andere 2 verdiepingen een http://www.robbshop.nl/fibaro-motion-sensor (heb er nu 1 en die doet het prima!).

Daarna zijn dan de IP camera's + NAS aan de beurt en dan ben ik denk ik redelijk failliet :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens: weten jullie nog goede outdoor z-wave motion detectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Let ff op met die philio dingen. Ze werken niet altijd super mede door die nieuwe chip.. Die fibaro is wel netjes.
Outdoor sensor is officieel die van Aeon Labs dacht ik en wellicht een van everspring maar wellicht is het makkelijkste om een sensor van de gamma te pakken en deze erop te zetten? http://www.wirelesswonen.nl/FIB_FGBS-001

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier vorige week de Philio/Zipato doorsensor binnen gehad. Ben hem nog aan het testen. Hopelijk volgende week review online.

Dus zodirect kan ik de Fibaro, Aeon Labs (recessed/normale), Zipato/Philio met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:18:
Ik heb hier vorige week de Philio/Zipato doorsensor binnen gehad. Ben hem nog aan het testen. Hopelijk volgende week review online.

Dus zodirect kan ik de Fibaro, Aeon Labs (recessed/normale), Zipato/Philio met elkaar vergelijken.
Goed om te horen. Ik denk dat jij voor vele de informatie bron bent met betrekking tot het besluit welke we gaan kopen. Vooral de vergelijkingen ben ik dan geïnteresseerd in. Helemaal Top.

Hierbij mijn steentje om wat terug te doen. @ThinkPad zal gaan zeggen dat ik er een blogpost van moet maken, ga ik ook doen, maar omdat we het hier gisteren over hadden dacht ik. Even een korte uitleg.

Mijn omvormers zijn ondertussen opgestart en ben eens wezen kijken wat ik daar precies mee kan doen. Voor de duidelijkheid, ik heb 22 zonnepanelen om mijn dak. Per 11 panelen is er een SamilPower SolarRiver 3000TL omvormer (ik heb er dus 2). Met behulp van de software van SolarFreaks loggen deze omvormers elke 10 minuten naar pvoutput.

Wat zijn mijn wensen?
  • Beide omvormers in de Zipabox zodat ik deze waarden kan uit lezen, maar ook kan gebruiken. Bijvoorbeeld het wattage als licht sensor.
  • Het moet gebruikt kunnen worden om een willekeurige Virtual Meter te vullen, het moet dus niet specifiek voor zonnepanelen of mijn type omvormer zijn.
  • Als je wel eens eerdere scripts van mij gelezen hebt, dan zul je merken dat ik het altijd zo eenvoudig mogelijk probeer te maken zodat mensen zonder programmeer kennis er ook wat aan hebben. Daarom, eenvoudig aanroepbaar en zo weinig mogelijk dependencies.
Wat heb ik gedaan?
Stukje software geschreven in python, ik heb het zipapi genoemd. De enige dependency is momenteel python en 1 python package (requests) :D. Je kunt hiermee vanaf de commandline een Virtuele Meter in de Zipabox vullen. Ik heb voor python gekozen omdat het vrijwel overal draait, NAS, Raspberries, Windows, etc.

HIeronder de aanroep mogelijkheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
usage: zipapi-virtual-meter [-h] [-v] [-q] [--local-url URL] [-u USERNAME]
                            [-p PASSWORD | -e ENCPASSWORD] [--uuid UUID]
                            VALUE [VALUE ...]

Command-line interface to set values on a Zipabox Virtual Meter.

positional arguments:
  VALUE                 Values to update the Virtual Meter with. To set a
                        specific value use <number:value>, eg 4:123.343 would
                        set 123.343 on value 4

optional arguments:
  -h, --help            show this help message and exit
  -v, --verbose         Be verbose
  -q, --quiet           Be quiet

--local-url URL       URL to your local Zipabox, eg: http://192.168.1.1:8080
  -u USERNAME, --username USERNAME
                        Connect the Zipabox with the specified username, eg:
                        your email address you use to login to the Zipato Web
                        interface.
  -p PASSWORD, --password PASSWORD
                        Plain text password to use as login credentials
  -e ENCPASSWORD, --encrypted-password ENCPASSWORD
                        SHA1 encrypted password to use as login credentials
  --uuid UUID           The UUID of the endpoint of the virtual meter

Ik heb twee Virtual Meters aangemaakt in de Zipabox Web Interface (dat gaat dan nog wel via de Cloud) en bij elke 5 waardes configureerd, Output Power, Today, Total, Voltage en Temperature. Vervolgens wordt voor elke omvormer, elke minuut onderstaande aangeroepen. Dit zit verwerkt in de SolarFreaks software wat ik hiervoor heb aangepast. De koppeling tussen omvormers en zipabox zit dus ergens anders, zodat de zipapi-virtuele-meter geheel losgekoppeld is en ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

De aanroep voor omvormer 1
code:
1
zipapi-virtual-meter" --uuid <virtuele meter endpoint uuid> -u <mijn username> -p <mijn password> --local-url http://<zipabox ip>:8080 144 0.10 476.8 333.8 16.6

En dan krijgen we in de ZIpabox (ik zie dat de naam van de omvormer is afgebroken, boven de omvormer 1, onder de omvormer 2 voor elke waarde een vakje):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/SamilPower2Zipabox.png

Het komt er dus op neer dat het niet veel meer is dan een scriptje aanroepen om een Virtuele Meter te vullen met de meest uiteenlopende data.

Hier een link naar waar het staat: https://bitbucket.org/mib2011/zipapi

Houdt er rekening mee dat het uiteraard nog maar net (20 minuten) draait, er nog weinig getest is, zullen vast nog wel een aantal bugs in zitten, dus.. op eigen risico oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws!

Net even nagevraagd over het z-wave+ verhaal. De Zipabox (alleen de eerste batch niet) heeft al een zwave+ chip in de box.

Dus hardware matig is de box al voorbereid. Zipato is nu bezig om ook het software gedeelte te updaten. Dus binnenkort zwave+ ondersteuning. (Ik heb het al draaien >> zijn nog wat problemen).

Ik moet er wel een kanttekening bij maken. Het is blijkbaar aan de fabrikant (Zipato/Fibaro/Vera) wat er wel en niet ondersteunt gaat worden en hoe de implementatie is.

Dus het betekend niet dat Zipato alles gaat ondersteunen. In ieder geval zeker het beter (groter) bereik gedeelte en dat je een zave+ module goed kunt toevoegen.

Of je z-wave+ en z-wave modules door elkaar kunt gebruiken, krijg ik niet echt een lekker antwoord op. Volgens Zipato kan dit gewoon naast elkaar werken zonder dat je de z-wave+ voordelen mist (bij de z-wave+ modules).

Ten aanzien van de betaalde service helaas geen antwoord/zijn er nog mee bezig. Heb wel gezegd dat veel potentiële kopers hierop wachten/nu niet kopen. Dus misschien zet ze dit even aan het denken. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Dat is goed nieuws!, is er ook ergens bekend welke controllers dat precies zijn welke serienummers bijvoorbeeld? Ik heb hem ook redelijk in het begin gekocht dus dat is wel handig te weten.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger heb ik een alarm gehad van WoonVeilig (die komen nu overigens ook uit met een box die z-wave ondersteund, geen idee wat het precies inhoudt maar wellicht leuk om is een review te kunnen doen @HeroS => ik heb daar nog een contact uit mijn tijd dat ik actief was achter de schermen bij www.pocketinfo.nl mocht je dat handig vinden).
Het fijne daar van was wel dat je maandelijks wat betaalde en onbeperkte meldingen kreeg (SMS, Voiceberichten, E-mail) op basis van volgorde van de contactpersonen.

Zipato zou wat mij betreft specifiek voor het alarm stuk zoiets moeten invoeren.. geen idee of dat er ook gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik hoe lang blijft de data bewaard van de sensoren? Zoals ik het nu kan zien lijkt het niet heel ver terug te gaan.. Iemand enig idee?

Zie ook: https://www.dropbox.com/s...04-03%2010.36.53.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De exacte tijd weet ik niet, dit moet ik even opzoeken maar het is zeker geen maanden en is het ook de hoeveelheid data (niet tijd).

Daarom sla/log ik "alles" via de google script/drive methode. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm.. Hoe mooi het er ook allemaal uit ziet, ook met de api functionaliteit, toch krijg ik er geen warm gevoel bij. Gisteren eens rond geneust op de forums, en daar zie ik toch wel veel gedonder met cloud services die down zijn, vage login errors, veel zaken die Zipato wel op kan lossen, maar je ze wel nodig hebt. Daarnaast krijg ik ook niet echt een lekker gevoel bij de support, de manier hoe ze communiceren. Natuurlijk, alleen negatieve zooi op forums zoals gewoonlijk bij dat soort forums en daar prik ik doorgaans makkelijk doorheen, maar toch. Ik weet het niet hoor. En dan het mogelijk betaald worden van bepaalde services achteraf en de onduidelijkheid daar omheen. En ik ga er eigenlijk vanuit dat als zo'n ding 5 jaar draait, ik ook 5 jaar data heb. En niet dat ze later gaan schonen. De website vind ik ook veel te vaag qua FAQ enz.

Van z-wave+ is dan wel weer goed nieuws. Ik kijk het nog ff aan en speel ondertussen vrolijk verder met Domoticz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HeroS: dit weekend e.e.a. maar wegschrijven naar google drive dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:54:
Gisteren eens rond geneust op de forums, en daar zie ik toch wel veel gedonder met cloud services die down zijn, vage login errors, veel zaken die Zipato wel op kan lossen, maar je ze wel nodig hebt.
Klopt, de Zipabox is ook niet heilig hoor. Uiteraard ga je zaken krijgen welke niet werken en ondanks dat alles zonder de cloud zou moeten werken gaat het voorkomen dat dit niet het geval is. De laatste keer was een menselijk fout en was ook weer vrij snel opgelost.

Domotica staat gewoon nog steeds in de kinderschoenen. Je zult dus moeten accepteren dat "soms" zaken niet werken. Sommige mensen snappen dit gewoon niet.
Daarnaast krijg ik ook niet echt een lekker gevoel bij de support, de manier hoe ze communiceren. Natuurlijk, alleen negatieve zooi op forums zoals gewoonlijk bij dat soort forums en daar prik ik doorgaans makkelijk doorheen, maar toch.
Ben het met je eens dat het soms wel wat professioneler kan maar ik vind dat ze snel reageren en goed hun best doen. Daar kunnen andere controllers een voorbeeld aannemen.

Zipato is alleen geen bedrijf met 1.000 man dus ze roeien met de riemen die ze hebben.
De website vind ik ook veel te vaag qua FAQ enz.
Er is een webdesigner aangenomen welke de website gaat aanpakken.
Ik heb altijd geleerd...bij twijfel niet oversteken en iets met oude schoenen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:10:
@HeroS: dit weekend e.e.a. maar wegschrijven naar google drive dan maar :)
Is ook niet super ideaal hoor :) In een sql db zou natuurlijk mooier zijn. Maargoed werkt voor de rest prima.

Heb nu oa dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/Download/01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/Download/02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:17:
[...]
Is ook niet super ideaal hoor :) In een sql db zou natuurlijk mooier zijn. Maargoed werkt voor de rest prima.
Wat houdt je precies tegen om het dan in de SQL db te stoppen, als je dat handiger lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In DB stoppen gaat me nog wel lukken maar dan moet er ook weer iets meer gebeuren. Dat gaat allemaal ff boven me pet. Ben maar een webdesigner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ben nu dus ook benieuwd of mijn zipabox zwave+ heeft. nog niet bekend of dat ergens te achterhalen is via het serienummer? mijn box is inmiddels al 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje.
Ik heb sinds kort mijn Qubino Flush Dimmers aangesloten, echter heb ik last van flikkeren op een stel led lampen. Aangesloten op de Flush Dimmer zitten 4 GU-10 led spots, met elk 3 leds van 1W. Dus totaal 12W.

Ik had ergens gelezen dat de minimale wattage wat de Flush Dimmer nodig heeft 4W zou moeten zijn, ik had dus niet gedacht dat het zou gaan flikkeren. Denk ik nu gewoon verkeerd, of moet ik 'zwaardere' leds hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Deze issue heeft normaal de fibaro dimmer, niet de qubino.... Alleen in bepaalde standen of alleen in max? Je kunt het met andere lampen even proberen maar het ding is in principe voor led ontworpen... Weird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had met de qubino dimmer ook problemen met een dimbare led lamp van 5 watt. Dimde amper. Tussen 1 en 40 procent geen verschil. Dan tussen 40 en 70 een beetje. Alles daarboven vol aan.
maar knipperde nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRuw schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:47:
Deze issue heeft normaal de fibaro dimmer, niet de qubino.... Alleen in bepaalde standen of alleen in max? Je kunt het met andere lampen even proberen maar het ding is in principe voor led ontworpen... Weird
Ze draaien op MAX en het is niet zo dat ze de hele tijd flikkeren. Het is meer dat het gewoon netjes brand en dan op eens, flikker, en dan brand het weer netjes een half uur, om vervolgens weer even te flikkeren.

Ik had begrepen dat de Qubino minimaal 4W moest hebben, en per lamp is het natuurlijk 3W. Mijn redenering was dat als ik totaal 12W heb (4 lampen) dat het dan wel goed zou moeten gaan. Ik zou uiteraard anders lampen kunnen kopen, misschien met iets meer W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou moeten werken inderdaad. Zijn de lampen wel dimbare versies ?

Heb zelf hier diversen led lampen welke geen problemen geven. Behalve als ik ze bv op 20% zet. Maar dat is logisch omdat er dan zo weinig power door gaat. Kan ik wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn dimbaar, daar heb ik bij de aankoop toen wel opgelet. Ik heb de lampen toen zo gekocht dat ik eigenlijk altijd 90/100% wil, behalve bij een film kijken dan moeten ze op zoń 60/70%.

Ik heb nu voor de test ze op 90% gezet, eens kijken of het nu nog steeds flikkert. Zo ja.. dan ga ik eens uitzoeken of ik de lampen ga vervangen.

Heb jij ook Led GU10 spots welke het wel goed doen? Dan zou ik graag het merk en type willen weten, heb ik in ieder geval een 'zou moeten werken' lamp :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst maar even de 90% afwachten, de mail kan ik altijd nog doen als ik besloten heb om mijn lampen te vervangen.

Misschien zit het ook wel in mijn woonkamer rule zit ik me net in te denken. Deze zet opnieuw de lampen aan als ze al branden. Ik ga dat ook eens herbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch wat problemen met de sensor Philio PST02-1A. Hij blijft vaak in offline modus staan. Alarm werkt wel.

Ik krijg het gevoel dat de hele sensor in een soort slaapmodus gaat oid. Ik ben erg benieuwd naar de vergelijking met de Fibaro deur sensor.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je plaatje niet zien. Ik zie enkel de link.. als plaatje, vreemd genoeg. Zal vast aan mij liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarm werkt nog steeds prima.. de melding is weg nu ik hem opnieuw aangemeld heb.

Volgende stap om mijn alarm in orde te krijgen is daadwerkelijk een sirene kopen en een flitslicht voor buiten. Ik heb geen flitslicht gezien dat zomaar op z-wave aangesloten kan worden dus dat wordt er dan eentje met een module er voor?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Hallo iedereen,
Ik heb nu mijn bouwvergunning gekregen en eind deze maand beginnen we eraan.
Domotica is 1 van de dingen die mij leuk lijken maar mijn vrouw wat minder (herkenbaar veronderstel ik) eveneens hebben we geen oneindig budget. de blog van heros heeft mijn interesse voor z-wave en de zipabox gewekt. Ik kan langzaam investeren in de domotica naarmate het budget er is en vermits ik niet veel expertise heb in programmeren lijkt de rules creator me ook handig.
Voorlopig heb ik 2 vraagjes:

Ik wilde bewegingssensoren aan de buiten gevel plaatsen op een aantal plaatsen die dan de buitenverlichting aanzetten.
De Everspring SP103 en de Aeon Labs Multisensor 4in1 hebben een IP44 rating en zouden dus geschikt moeten zijn. Ik heb echter allerlei negatieve dingen erover gehoord gaan de van dat ze maar 3 maand werken op batterijen, dat ze toch niet goed tegen de regen kunnen, tot dat ze icm buitengebruik continu melding geven van beweging (terwijl er niets is), zelfs in de minst gevoelige stand.
Het batterijprobleem kan ik oplossen vermits de Aeon versie met een USB kabel door de gevel heen gevoed zou kunnen worden. De rest is problematischer.
Het valt me ook op dat Aeon net een nieuwe versie van hun multisensor heeft aangekondigt en deze is niet geschikt voor buiten meer (ze zeggen zelf van wel maar IP20 rating is toch echt niet voldoende). Bovendien zeggen ze dat je de bewegingssensor moet uitzetten als je hem buiten gebruikt wat misschien wil zeggen dat hun huidige sensors inderdaad niet goed werken buiten wat betreft beeging en dat ze het niet opgelost krijgen.
Mijn behoeft om buitenlicht enkel te laten aangaan als er iemand is lijkt me nogal normaal anno 2015, is er geen goed werkende z-wave oplossing hiervoor?

Ik ga een ventilatiesysteem met warmteterugwinning plaatsen (Brinks renovent plus) die een 0-10v input heeft zodat hij aangestuurd kan worden door bvb een co2 of vochtmelder.
Ik vond geen z-wave 0-10v output maar wel de ACM-LV10 Mini 0-10V LED Controller die werkt met klikaanklikuit.
Mijn idee is het volgende:
  • De 433mhz module van zipato erbij kopen eventueel met een signaalversterker. Zo kan ik met de zipabox mijn ventilatie aansturen.
  • Vervolgens in beide badkamers de Aeon Labs Multisensor 4in1 plaatsen. Ik maak een rule die zegt dat Als de vochtwaarde boven een bepaalde drempel gaat de ventilatie op maximum gaat (door 10v te sturen) tot de vochtwaarde weer onder deze drempel ligt.
  • Bovendien meten of de inductieplaat in de keuken aangaat in welk geval de ventilatie ook op maximum gaat (we nemen een recirculatiedampkap dus de ventilatie moet deels te taak van een normale dampkap overnemen). Zo een inductieplaat verbruikt heel veel. Wat kan ik best gebruiken om te meten of deze aanspringt?
  • Bovendien een temperatuursensor buiten en een temperatuursensor binnen plaatsen. Als de buitentemperatuur boven de 23graden is en de binnentemperatuur onder de 23 graden de ventilatie op maximum zetten. De ventilatie heeft een zomerbypass en zal in dat geval niet de warmtewisselaar gebruiken maar rechtstreeks de koude lucht binnenpompen om het huis af te koelen.
Zou deze wat ingewikkelde constructie om mijn ventilatie te bedienen werken volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:58:
van dat ze maar 3 maand werken op batterijen,
Dat klopt inderdaad. Nieuwe versie (GEN5) is het zelfde verhaal. Everspring zelf geen ervaring mee.
dat ze toch niet goed tegen de regen kunnen, tot dat ze icm buitengebruik continu melding geven van beweging (terwijl er niets is), zelfs in de minst gevoelige stand.
Ik denk dat bij regen de sensor continue af gaat maar kan het verkeerd hebben. Ga het binnenkort testen of dit het geval is.
Het batterijprobleem kan ik oplossen vermits de Aeon versie met een USB kabel door de gevel heen gevoed zou kunnen worden. De rest is problematischer.
Klopt.
Het valt me ook op dat Aeon net een nieuwe versie van hun multisensor heeft aangekondigt en deze is niet geschikt voor buiten meer (ze zeggen zelf van wel maar IP20 rating is toch echt niet voldoende).
Er is ook een nieuwe versie van de multisensor hoor (GEN5. Deze is gewoon IP42.
Bovendien zeggen ze dat je de bewegingssensor moet uitzetten als je hem buiten gebruikt wat misschien wil zeggen dat hun huidige sensors inderdaad niet goed werken buiten wat betreft beeging en dat ze het niet opgelost krijgen.
Waar heb je deze informatie vandaan?.
Mijn behoeft om buitenlicht enkel te laten aangaan als er iemand is lijkt me nogal normaal anno 2015, is er geen goed werkende z-wave oplossing hiervoor?
Nee, niet echt een juiste oplossing voor.
Ik ga een ventilatiesysteem met warmteterugwinning plaatsen (Brinks renovent plus) die een 0-10v input heeft zodat hij aangestuurd kan worden door bvb een co2 of vochtmelder.
Ik vond geen z-wave 0-10v output
Qubino heeft er wel eentje volgens mij.
Zou deze wat ingewikkelde constructie om mijn ventilatie te bedienen werken volgens jullie?
Zal ff pielen worden om het werkend te krijgen maar moet wel kunnen als je het hardware gedeelte op orde krijgt.

Ik heb zelf hier de Multisensor GEN5 liggen (dus niet de nieuwe 6) maar deze werkt nog niet goed met de Zipabox. Zodra die werkt...zal ik dit hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
HeroS schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:57:
[...]

Er is ook een nieuwe versie van de multisensor hoor (GEN5. Deze is gewoon IP42.

Waar heb je deze informatie vandaan?.
Staat beide in de aankondiging van Aeon Labs volgens mij voor de 6in1: ip21 en bewegingssensor uit buiten.. Volgens mij kan regen geen pir laten afgaan maar wellicht beestjes of vogels/katten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:57:
Ik heb zelf hier de Multisensor GEN5 liggen (dus niet de nieuwe 6) maar deze werkt nog niet goed met de Zipabox. Zodra die werkt...zal ik dit hier posten.
Ik heb ook de GEN5, wat werkt er niet goed aan dan? Ik geef toe dat ik de Temp en Vocht sensor niet echt gebruik, maar de Motion en Lux gaan als een trein ik heb er geen klachten over. Ik heb hem dan wel met USB aangesloten, dus zonder batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Staat inderdaad hier

@nickyb2 gebruikje hem binnen of buiten? de klachten ivm bewegingssensor die false positives geeft is als je hem buiten gebruikt.

@Hero's: ivm de nieuwe versie bedoelde ik dus de GEN6 die nog niet uit is. Niet de GEN5 (die op basis van jouw reacties veronderstel ik ook vrij nieuw anders is het nogal raar dat deze niet met de zipabox werkt).

Hmm wel een beetje een domper op mijn enthousiasme voor z-wave als zo iets relatief simpel niet mogelijk is. Zo krijg ik vrouwlief natuurlijk niet overtuigd.
Ik beschouw het als simpel omdat ik genoeg mensen ken die buitenverlichting met ingebouwde bewegingssensor hebben. Die werken vrij goed maar zijn wel "dom" omdat er geen z-wave op zit en omdat de sensor op dezelfde plek als de lamp zit.
Ik zal eens zoeken naar een 433mh bewegingssensor maar die zijn onbeveiligd en naar ik hoor meestal nog minder betrouwbaard dan z-wave producten.

Ik denk niet dat qubino een 0-10v output accesoire heeft. Deze meneer heeft hen er recent nog naar gevraagd of ze er niet 1tje willen maken.
Maar met die 433mhz module zal ik dus rechtstreeks vanuit zipabox klikaanklikuit apparatuur kunnen bedienen? Ik heb er dus geen bijkomende software of hardware voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:35:
[...]

Ik heb ook de GEN5, wat werkt er niet goed aan dan? Ik geef toe dat ik de Temp en Vocht sensor niet echt gebruik, maar de Motion en Lux gaan als een trein ik heb er geen klachten over. Ik heb hem dan wel met USB aangesloten, dus zonder batterijen.
Ik (en andere mensen) zie geen beweging op het dashboard.

Al lang draaien? Wat is je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant idd. Ik kom ook uit uit een complete renovatie van ons huis en ben momenteel (ga zo weer verder) met de tuin bezig. Daar moeten ook buiten sensoren komen maar nog geen idee hoe/wat (heb wel stroompunten gemaakt voor het geval dat).

Ander leuk feitje: door de sensor in de huiskamer er nu achter gekomen dat mijn oudste zoontje van 4 jaar zo'n 2 a 3 keer per nacht uit zijn bed komt en in de huiskamer gaat kijken naar 'het oog'. Ik heb de led dus maar inactive gemaakt in de sensor en hem laten zien dat er nu toch echt niets meer te bekijken valt.. het is toch wat met die home automation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:00:
[...]

Ik (en andere mensen) zie geen beweging op het dashboard.

Al lang draaien? Wat is je config?
Voor de zekerheid dat we het over dezelfde hebben.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/Aeon%20Labs%20-%20Multisensor%20-%20GEN5/2015-04-06%2007.46.08.jpg

Charts:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/Aeon%20Labs%20-%20Multisensor%20-%20GEN5/Charts.png

Config:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/Aeon%20Labs%20-%20Multisensor%20-%20GEN5/Config.png

Ik heb hem nu ongeveer 14 dagen en hij doet het prima. Hij schakelt bij mij de verlichting in de woonkamer aan en uit, op de Motion en Lux sensoren.
esben schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:55:
@nickyb2 gebruikje hem binnen of buiten? de klachten ivm bewegingssensor die false positives geeft is als je hem buiten gebruikt.
Binnen bij mij :D
esben schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:55:
Maar met die 433mhz module zal ik dus rechtstreeks vanuit zipabox klikaanklikuit apparatuur kunnen bedienen? Ik heb er dus geen bijkomende software of hardware voor nodig?
Je hebt wel de 433mhz module nodig van Zipato, dat is zo'n insteek geval. Ik heb ook nog wat Kaku spul en in principe werkt dat prima. Moet wel toegeven dat zodra je zwave geproefd hebt dat Kaku niet zo heel bijzonder meer is. Ik heb gebruik het enkel nog waar ik ook fysiek een Kaku schakelaar voor moet indrukken, zoals mijn verlichting in de garage.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup, die ;)

Vanuit regels werkt hij hier ook prima. Maar zie hem op de dashboard niet van status veranderen. Blijft altijd op motion.

Bij jouw zie ik hem ook op motion staan. Zie jij wel de status veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:02:
Yup, die ;)

Vanuit regels werkt hij hier ook prima. Maar zie hem op de dashboard niet van status veranderen. Blijft altijd op motion.

Bij jouw zie ik hem ook op motion staan. Zie jij wel de status veranderen?
100% zekerheid durf ik dat niet te zeggen. Ik dacht het wel het was mij in iedergeval nog niet opgevallen dat het niet werkte. Mijn kinderen maken heel wat kilometers voor dat ding zodra hij op No Motion staat zal ik gauw even weer een screen shot maken.

Ik had hem nog niet vast gemonteerd, dus heb hem nu even omgedraaid en naar de muur laten kijken. Als het goed is, moet er over ongeveer 5 minuten uitsluitsel zijn. oOo

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/Aeon%20Labs%20-%20Multisensor%20-%20GEN5/No%20Motion.png
*O* *O* *O*

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:16:
Hehe, zal die van mij eens opnieuw toevoegen.

Thanks voor het kijken.
Graag gedaan. Door de positie waar ik hem geplaatst heb, heb ik niet zo heel veel aan de temp sensor en vocht sensor. De Motion en Lux werken die twee weken echt feilloos. Ik had gewild dat hij iets gevoeliger kon zijn, maar goed, je kunt niet alles hebben denk ik dan.

Het enige wat ik me nog kan indenken is dat ik misschien andere firmware in de sensor heb zitten? Geen idee of dat kan, maar heb zoiets wel eens gelezen dat er gewoon firmware in zit.

Komt er dan straks ook een review van? en hopelijk een vergelijking met de Fibraro variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:20:
[...]

Komt er dan straks ook een review van? en hopelijk een vergelijking met de Fibraro variant?
Yup, als die goed werkt. Heb hem al maanden liggen. Zal eens vragen of er een nieuwe firmware is.

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste