Even een kleine toevoeging na een jaar en 5 maanden gebruik van de XZ. In mei brak mijn scherm, na 6 weken bellen en mailen met Dynafix en Sony heb ik uiteindelijk een vervangend exemplaar gekregen.
Echter deed de externe speaker niet altijd zijn werk en soms moest de telefoon een tik krijgen om weer geluid te maken. Ik was het helemaal zat met de klantenservice en heb met behulp van een aantal youtube filmpjes heb ik toch geprobeerd zelf de XZ te opereren.
Na de achterkant verwarmd te hebben kwam het backpanel vrij gemakkelijk los. Op de lijmrand zaten allerlei stofresten (
op de lijmrand, niet er buiten of er binnenin, maar in de lijm dus) wat erop wees dat deze XZ niet nieuw is. Ik keek een keer onderop: 13W50, net voor kerst 2013 geproduceerd dus, maargoed. Een oudere XZ hoeft niet persé slecht te zijn.
Wat wel slecht was: er lagen 2 schroefjes los in de telefoon! Helaas heb ik er geen foto van kunnen maken, omdat op dat moment de XZ mijn enige fototoestel was en met zijn ingewanden open lag

De batterij kwam erg slecht los, maar dat maakt niet uit, alleen maar goed.
Toen heb ik de speakermodule met de trilmotor ook los kunnen maken. De speaker zelf was aangetast van vocht. Allemaal witte aanslagplekjes erop. De speaker heb ik losgehad, de pootjes wat meer naar buiten gebogen en weer teruggezet.
Omdat de lijmrand vol zat met stof en vuil, heb ik deze voorzichtig weggehaald en heb de backpanel uiteindelijk met een paar puntjes lijm vastgezet. Hij is niet meer waterdicht, maargoed, hij werkt weer...