Wybo schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:08:
@Madman, wat voor spul kan ik precies het beste gebruiken en hoe? De waterdichtheid is voor mij vrij essentieel omdat ik regelmatig in zeer vochtige situaties kom en dus ook onderdompeling. Op dit moment open ik de klepjes zelden tot nooit juist om te voorkomen dat ik ze per ongeluk niet goed sluit.
Ik wist niet eens dat die rubbers (snel) achteruit gaan.
Je kunt hiervoor gewone zuurvrije vaseline gebruiken, maar dat blijft minder lang zitten dan iets wat er voor bedoeld is. Het allerbeste spul ervoor, wel een stuk prijziger dan vaseline, is molykote 111. Dit is een hogedruk siliconenvet en hetzelfde als door duikers wordt gebruikt. Buiten dat het de rubbers onderhoudt is het zelf ook sterk aquafobisch dus de kans dat er nog wat tussendoor kan komen is vrijwel 0.
Je hoeft maar een miniem klein beetje te gebruiken. Eerst ff met 1 kant van een wattenstaafje alle stof wegvegen en dan met de andere kant wat "spul" aanbrengen. Er hoeft geen laagje op, zodra het rubber een beetje glimt is het al genoeg.
Als je dit doet zul je daarna voelen dat het klepje ook weer een stuk positiever "vast" klikt.
Een tube kost gewoonlijk rond de 17 euro en daar zit genoeg in om de helft van de Z bezitters hier de komende 5 jaar tevreden te houden.
De rubbers opzich gaan naar mijn mening trouwens helemaal niet snel achteruit. Ik vermoed dat die als ze wél onderhoud krijgen toch zeker een jaar of 6-7 kunnen meegaan. De slijtage zal dan eerder het randje in de body van de telefoon waar ze achter klikken zijn. Dat is althans het geval bij mijn trimble gps apparatuur en bij een paar andere waterdichte apparaten die ik in de loop der jaren heb gehad.
eymey schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 00:17:
@MadMan: Om me dan ook nog maar even in de discussie te mengen:
Ik ben het helemaal met je eens dat je, voor een goede en duurzame waterdichtheid, onderhoud zal moeten plegen. Maar dat je het zwijgen van Sony hierover "een ander verhaal" noemt ben ik weer niet met je eens. Het heeft hier namelijk wel degelijk mee te maken.
Een kleine verduidelijking van mijn zijde is hier op zijn plaats. Met een ander verhaal bedoel ik te zeggen dat het mij vrij weinig interesseert waarom Sony heeft besloten hier niets over te vermelden en dat ik me ook niet in een discussie daarover wil mengen.
Als een producent een product market als "water- en stofdicht" en hier zelfs via diverse promotiekanalen (facebook, etc.) mee loopt te 'patsen', dan dient hij op z'n minst in de gebruiksaanwijzing ook duidelijk de voorwaarden te vermelden waaronder die waterdichtheid geldt.
Als Sony helemaal niets meldt over onderhoud aan de rubbers, dan kan een normale consument ook niet weten dat dit eigenlijk toch moet. Als het dan toch mis gaat met het toestel, heeft de consument gewoon recht op volledige reparatie onder garantie.
Juist, daarom vermeldde ik al dat die vocht-indicators sowieso een wassen neus zijn. Als er op welke manier dan ook water in je telefoon komt, worden die _altijd_ nat.
Als er de komende tijd telefoons blijven verzuipen dan zal het niet lang duren voor Sony hun kosten ziet oplopen en hierover gaat zeggen "er staat duidelijk beschreven dat de garantie vervalt als de indicatoren verkleurd zijn" en dan is het einde garantiecoulance.
Anders gezegd, met of zonder beschrijving over onderhoud, telefoon dood door water is in principe geen garantie tenzij er een coulanceregeling wordt getroffen. Hoe wil je gaan bewijzen dat je klepjes echt allemaal dicht waren als de indicatoren verkleurd zijn? Juist, dat is onmogelijk en dat weet Sony ook maar al te goed.
Vandaar dat ik dacht dat het wellicht handig zou zijn iets hierover te melden en daarmee misschien een paar verdrinkingsdoden te voorkomen. Ik kan me verder ook voorstellen dat er mensen zijn die de telefoon langer dan de wettlijke garantieperiode willen gebruiken, al is het puur voor de onderwater foto/video functie. Ook dan is het handig als hij gewoon nog waterdicht is zoals het hoort.
Mijn eigen mening over de reeds verzopen telefoons is ook dat ze in zeker de helft van de gevallen nooit onderhouden zijn, natuurlijk omdat het nergens staat en de gemiddelde consument nu eenmaal geen basiskennis van waterdichte apparatuur heeft of hoeft te hebben.
Die van mij krijgt in elk geval elke maand een beurtje rondom voor de rubbertjes, dat is in minder dan een minuut gebeurd. Ik weet dan in elk geval wel zeker dat het niet aan mij ligt als hij toch verzuipt.
Ik wil ook nogmaals benadrukken dat dit dus geen onzin is. Niemand hoeft verder wat van me aan te nemen, dit is puur bedoeld als tip voor de mensen die het lezen. Het is zeer zeker wel van toepassing op onze telefoons, al helemaal met de toch vrij sterke temperatuurswisselingen en regelmatige mechanische belasting die ze doormaken. Dat is inderdaad mijn mening en het staat iedereen vrij te zoeken of die correct is. Dan heb ik je op zijn minst op die manier er op gewezen.
Edit:
Op amazon hebben ze het juiste spul goedkoper. Er staat bij dat het voor horloges is, maar het is ook perfect voor deze toepassing.