Grinden (en dus herhalen van content) is simpelweg een manier om mensen bezig te laten houden, zonder daadwerkelijk nieuws te bieden. Dat kan in veel games prima omdat gear minder van belang is. Bij COD gaat het vooral om de statistiek dat je een level omhoog bent, maar dat is bijzaak om het gamen zelf.
Destiny is echter een game met veel PvE en dan verwacht je gewoon dat je wel bezig blijft. Een MMO heeft altijd veel meer content dan Destiny. Sure, je doet veelal hetzelfde in andere omgeving of ander punt in het verhaal, maar MMO's wekken nog de suggestie dat er tijd in is gestoken.
Bij Destiny heb ik de laatste missie binnen 4 dagen bereikt. Dat noem ik geen MMO. Zeker ook omdat het wel de facetten heeft van een MMO, namelijk: saaie omgeving. Domme NPC's. Afgebakende spawns.
Verder doet het verhaal er totaal niet toe (ook niet een beetje progressie ook niet) en krijg je totaal geen band met de personages.
Wat dat betreft heb ik me meer vermaakt met SWTOR. Sure, net zo herhalend, maar daar had je tenminste nog voor velen weken aan content vanaf launch.
Sure, de shooter mechanics zijn niet verkeerd, maar er zit gewoon totaal geen progressie in de game. Dat grinden na level 20 is ook gewoon bullshit. Er is gewoon niet meer content. Kunnen ze wel doen dat het vanaf lvl 20 pas begint, maar in feite stopt de game verder. Er komt geen nieuwe content. Hoewel je zelf qua armor en wapens vele punten omhoog gaat, worden je tegenstanders ook sterker en overweldigender. Je moet wel doorgaan met grinden, anders kun je die herhaalde missies niet eens meer doen. Level maakt veel uit voor wat je verder kunt doen en dat is gewoon jammer.
Zeker ook omdat de loot gewoon tegenvalt. Je moet hier heel snel doorgaan met dezelfde missies spelen, anders kun je het gewoon niet meer halen. Een MMO heeft doorgaans genoeg content om je geen zorgen te hoeven maken dat je de komende verhaalmissie niet kunt doen omdat je niet goede gear hebt.
Nee, qua MMO slaat het de plank mis en qua shooter ook. Dan kunnen de console-gamers wel wat anders gewend zijn: het is gewoon valide argumentatie. De game bied weinig meer dan herhalen tot je het zat bent. Al vanaf het eerste uur ben je dezelfde handelingen aan het doen als aan het eind (met hier en daar een ander knopje). De situaties waarin je beland zijn ook telkens hetzelfde. Of er staat een enemy waar je langs moet. Of er staat een objective die gehackt moet worden en pas klaar is nadat enemies verslagen zijn. Oja en er staan enemies tussen die punten in. Nou nou wat briljant. Het is geen explosieve rollercoaster met unieke missies. En het is geen MMO want daarvoor is niet genoeg content. Sterker, hoe meer ik speel, hoe liever ik SWTOR of STO wil gaan doen

(en niet omdat die gameplay beter is, maar omdat daar in ieder geval nog een doel in zit).