Fiber schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 21:59:
[...]
Een beetje tweakert zoekt zijn huis daar op uit natuurlijk...
- Goede Glasvezel: Check
- Goed Ziggo gebied: Check
- ADSL centrale op paar honderd meter: Check
- 3G dekking: Check
- 4G dekking: Check
- etc.
- etc.
Hmm... na mijn vakantie nog even terug lezend, mijmer ik zo een beetje dat een beetje Tweakert met verstand van netwerken,niet gelijk valt over een "crappy" ping... een ping is een optelsommetje en pas als je alle waardes van dat sommetje weet,kan je beoordelen of iets Crappy is....
Bij bij mij bv gaat alle verkeer eerst naar een managed switch.. de switch kijkt eerst of de data voor het lokale netwerk is bedoeld, zo ja dan wordt dat daar afgehandeld, de QOS regelt ook de ping en die heeft niet giga veel voorrang,waarom zou ik, ik game niet.
Het voordeel is dat ik intern naar hartelust data kan rondpompen naar mijn nas apparatuur zonder dat ik de hele internet verbinding voor de overige computers en of tablets plat gooi.
Vandaaruit gaat de boel als blijkt dat het voor "buiten" is eerst naar een hardwire firewall,welke hoewel het verkeer van binnen naar buiten gaat, toch ook iets vertraagt, dan pas gaat het naar mijn router,ook met in dit geval een softwarematige firewall, dan naar het modem van Ziggo dat "bridged" staat.
De pingmeting die begint te lopen vanaf mijn pc,passeert nogal wat tussenstations die je feitelijk zou moeten aftrekken van de werkelijke waarde..
In de "crappy" ping zit dus ook de tijd verwerkt die de data nodig heeft om "naar buiten" te komen en het zegt dus weinig over de verbinding met de speedtest computer.
Voordat ik een ping crappy ga noemen kijk ik dus eerst o.a. naar de traceroute om te zien waar die "crappy" ping vandaan komt.
Hang ik via dezelfde contructie de fiber apparatuur er aan dan zal de ping niet spectaculair sneller zijn.
Een ping waarde is een optelsom van alles in de route naar de server die antwoord op de ping en zegt helemaal niets als je niet weet welke route er gevolgd wordt voordat de request uiteindelijk het internet op gaat.
Staat er helemaal niets tussen dan is 13 ms nog steeds niet slecht, misschien voor een gamer wel,maar voor mijn doeleinden niet.
Bij mij telt de download snelheid eerst, de upload nauwelijks wat, en de ping, och als ik wil dan kan die sneller, maar het is een getal..een uitkomst van een som waarover je niet kan oordelen als je de variabelen van de som niet kent... en toch wordt dat maar steeds genoemd... dus definieer eens een echte Tweaker ??
En ja, als ik zou moeten verhuizen controleer ik wel welke aanbieders er bij mijn nieuwe huis actief zijn en zullen bepaalde factoren wel degelijk van invloed zijn op mijn uiteindelijke keuze,is zelfs actueel omdat er nog steeds sloopplannen zijn voor onze buurt... net zo goed als dat ik kijk naar de tuin, de ligging ervan,heb ik wel een beetje zon en liggen mijn toekomstige buren niet continue lallend voor de deur met de stereo op 8...