Reggefiber legt alleen vezeltjes van huis-naar-pop, en een ring tussen de pops. Een operator huurt die kale vezeltjes en bepaalt wat ze ermee doen. En die operators zijn KPN, KPN ITNS, Glasoperator en wat kleinere en/of lokale partijen (Solcon/XSyou)_BLAST3R schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:53:
[...]
Ok, dus Reggefiber zorgt zelf niet voor de DSLAM's, en ik moet het dus bij KPN zoeken als operator?
Je kan rustig 10Gbit aanbieden, het zal RF een zorg zijn. Als jij een operator wilt beginnen dan doe je dat en gooi je wat switches in de pops neer, en zorg je voor een uplink.
De keuze voor 100Mbit is simpel: Euro's. Gigabit en glas is leuk, en wel toekomstgericht, maar waarom zou je als operator 1Gbit uitrollen als 80% van je klanten 50Mbit oid neemt... Die paar klanten die >100 willen kun je wel handmatig omprikken. En tegen de tijd dat 100+ het gangbare abbo is, is de hardware afgeschreven. Simpele kosten-baten analyze....
De Hybrid reeks is dual-speed, dus voor >100Mbit hoeft er alleen een optic in de pop verwisseld te worden. De oude core-advanced reeks weet ik zo niet.[...]
En daar ligt nu juist het probleem bij ons. Wij krijgen (zover ik heb gezien bij mensen die een week geleden zijn aangelosten) géén Genexis Hybrid Titaniums, maar de oude Genexis Core Advanced hangen. Ons gebied word op dit moment opgeleverd, en het netwerk is dus gloedje nieuw.
[...]
Betekend dit dat wij achter aan moeten sluiten in de rij met de 'te upgrade POP's'? Lijkt me nogal raar om eerst 2 maandjes 100mbit erin te hangen en dan alles naar gigabit te gooien, inclusief de modems bij mensen thuis. Even ervan uit gaande dat onze POP's nog met 100mbit worden uitgerust.
Kan gewoon. Alleen is dat niet de bedoeling, en zul je geen support krijgen. (KPN ITNS zal je hele NT niet meer kunnen uitlezen)_BLAST3R schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:59:
Heeft iemand hier ooit geprobeerd om een andere NT op de FTU te steken bij XMS? Dus een NT (bijv die KPN levert) gebruiken voor de WAN/IPTV zijde, en dan op de CATV zijde een ourdere Genexis COAX adapter zetten? Op die manier zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om zelf de gateway taken af te handelen, right? Uiteraard wel zelf de SIP dingen verzorgen. Of ben ik nu te ambitieus aan het denken?
Weet iemand toevallig welke VLAN ID's er worden gebruikt om intern in de Genexis Core Advanced onderscheid te maken tussen internet, IPTV en (eventueel) telefoon?
Met wireshark kun je zo de vlans achterhalen. Je moet wel een managed switch regelen met 2 optics om tussen je FTU en Genexis te knuppen om te kunnen tracen, en de juiste koppelstukjes/patchkabels hebben. Bij mij doet KPN ITNS geen actieve poortcheck of er daadwerkelijk een NT achter hangt, ook zonder Genexis blijft de poort up.
Ik heb die setup zelf ook draaien (Solcon). Vlans zijn echter gok ik provider specifiek. Bij mij (Solcon, WMP+, Nunspeet) is het iig 140 voor IPTV, 186 voor internet en 105 voor GAPS
CATV gaat bij mij direct een high-power modulator in, als ik die opendraai komt er 100dBuV uit. Ik heb nu dus m direct een grote splitter in, en geen versterker meer nodig. Maar voor normaal gebruik is het nivo van een Genexis ruim voldoende.
Maar je eigen apparatuur op de vezel is niet zonder risico's. Als je niet bekend bent met pigtails, glasconnectoren, optics en vlans: niet aan beginnen. Het is niet zoals dat bedoeld is
Maar als je de vlans eenmaal hebt kun je natuurlijk ook bv zelf een Draytek Vigor 1000VN plaatsen als all-in-one device.
[ Voor 36% gewijzigd door DJSmiley op 18-08-2013 17:10 ]