Reggefiber / KPN moet al van overheidswege verplicht de glasvezel open stellen.
Maar dan heb je het over "ODF access". Netals wat ze in de ADSL-centrales ook moeten (waardoor vaak ook bbned als operator beschikbaar is). Hiervoor moeten partijen wel zelf investeren in apparatuur in iedere POP (in Almere al richting de 40 stuks) En ook zorgen voor een verbinding van die pop met hun eigen netwerk.
De meeste partijen kiezen daar niet voor en gaan dus winkelen bij wat KPN doorgeeft. Laten we hopen dat Vodafone wat gaat doen met hun acquisitie van Wiericke (waar o.a. Wisper in zit met snelheden die beginnen bij 200, 500, 1 gbps).
IP-TV wordt volgens mij nooit wat. De meeste nieuwe TVs hebben nu al een ingebouwde DVB-C tuner en een smartcard slot. Straks komen daar de UHD TV's bij die
zo via dezelfde coaxkabel bediend kunnen worden. De chaos met IPTV waarbij iedereen z'n eigen platformpje heeft, is een vertragende en beperkende factor.
Grappig dat je die 'chaos' aanhaalt. Het is nog niet zo heel lang geleden dat je voor digitale TV bij UPC -uitsluitend- hun boxen kon gebruiken. Daarna kwamen ze de consument iets tegemoet met een CI+ module die je kon huren. Pas sinds kort bieden ze het basispakket wat ook analoog onversleuteld te ontvangen is, ook digitaal onversleuteld aan.
Overigens is IPTV meer een standaard dan je zou denken. Een IPTV transport stream is exact zo samengesteld als een DVB-C, DVB-T of DVB-S transport stream. Alleen het medium verschilt. Waar het probleem zit (maar dat is/was bij de kabelaars tot voor kort ook zo), is de manier waarop je die streams 'ontdekt' zodat ze in een lijstje komen te staan. Fabrikanten en contentproviders gebruiken elk weer andere firmware, andere frontends (Opera bij de Amino's bv.) of andere protocollen om met de middleware server te communiceren, etc.
IPTV biedt gewoon (nog) te veel verschillende mogelijkheden om alles een eigen sausje te geven. Dit zie je bv. ook bij de Smart TV platformen van de verschillende fabrikanten. Maar vergeet ook niet dat als je bij de kabelaar meer wil dan alleen tv kijken, je ook nog steeds aan hun kastje vast zit.
Voor de rest is kabel al 90% glasvezel tegenwoordig. Coax wordt nog alleen gebruikt van wijk kast naar de huizen toe.
In zo wijk kast komen een paar glasvezel kabels naar binnen en volgens iemand die bij upc werkt die ik ken. Heeft elke van die kabels 48 glasvezels.
Het kabel netwerk van UPC is klaar voor de toekomst.
Het is wel waar dat UPC af wil van analoge tv om meer ruimte te krijgen voor meer down- en upstreamkanalen.
Leuke kabel marketingpraat maar die 10% coax van de wijkcentrale tot de kabel die vanuit de straatkast naar jouw huis gaat is nog steeds een 'shared netwerk', netals het coax netwerk in je eigen huis maar dan in het groot. Wat jij en je andere wijk/straatgenoten downloaden wordt in die wijkcentrale op een DOCSIS downstream gemuxt en gaat naar jou en je buren. Jouw modem pikt eruit wat voor hem bedoeld is. Stel dat jij op een segment zit met 20 andere aangesloten abonnees, techniek is docsis 3.0 en jullie willen allemaal met 200 mbit tegelijk downloaden. 1 DOCSIS 3.0 downstream levert 50 mbit. Dus iedere abonnee heeft voor 200 mbit al 4 downstreams dedicated voor hemzelf nodig. Denk jij dat UPC in een willekeurige wijk/straat 20x4 downstreams beschikbaar heeft? Dat zijn 80 frequenties waar ook analoge zenders of dvb-c muxen op hadden kunnen zitten.
Zie ook nogmaals deze interessant post:
ArChie in "(Het nu nog) XMS glasvezel ervaring topic - deel 17"
'De kabel' kan zeker nog tot in lengte van dagen mee komen met glasvezel en als er in mijn woonplaats geen glasvezel had gelegen, dan had ik met de huidige techniek wrs. ook wel bij UPC gezeten.
Maar ik ben wel blij dat ik nu ook meer alternatieven heb dan alleen maar (traag) ADSL. Ookal is het glas alternatief op dit moment met een flinke KPN bijsmaak. Ik kan iig nu kiezen uit 2 monopolisten.
Bij UPC zijn er nog nieteens meerdere ISP's om uit te kiezen.......
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.