ambilight schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:24:
[...]
Bedankt voor je toelichting. Zeer gewaardeerd
Mag ik uit het bovenstaande concluderen dat het voor een beetje rededelijke provider helemaal niet zo heel moeilijk en/of duur hoeft te zijn om eigen IPTV streams aan te bieden?
En wat heeft het DSL verhaal mbt multicast streams van Eymey dan nog eigenlijk voor impact? Ik lees telkens weer informatie (ook elders) dat de beperking in de infrastructuur van KPN zit. Is dat wel zo?
Wat ik ook niet helemaal begrijp is waarom er uberhaupt speciale apparatuur in een Pop per aanbieder nodig is. Als IPTV gewoon data over een VLAN is, dan kan er toch gewoon softwarematig gerouteerd/geswitched worden? Of vereenvoudig ik zaken nu onnodig ;-)
Hier sluit ik me bij aan. En @barre73: Uiteraard snap ik dat je dat soort info liever niet hier deelt. Het was alleen om de omvang van het "eigen operator" spelen aan te geven

.
* Als een partij zelf apparatuur plaatst kan hij dus alles onafhankelijk van KPN regelen (hij krijgt dan dark fibers, zowel naar de klant als eventueel via KPN naar z'n eigen netwerk toe ter beschikking, zie uitleg Barre73)
* Als een partij niet zelf apparatuur plaatst zal hij afhankelijk zijn van wholesale transportdiensten en evt. ook televisie- en internetdiensten van KPN.
Zie ook
https://www.kpn-wholesale...enten-eindgebruikers.aspx
Hier is vooral breedbandtoegang en televisie van belang.
Je maakt dan dus gebruik van de switches (layer 2) en routers (layer 3, IP) van KPN en bent in zekere zin gebonden aan hoe KPN de data van de apparatuur bij de consument thuis naar het netwerk van de ISP kan vervoeren.
Bij WMP en 'kaal' WBA gebeurt dit meestal met PPPoE tunnels (en bij ADSL met PPPoA tunnels). Zo werken o.a. XS4ALL, tele2, Tweak, etc. De router bij jou thuis opent een PPP tunnel en het eindpunt ligt in het netwerk van de ISP. Over die tunnel kan de ISP doen wat hij wil (inclusief bv. tv aanbieden, hoewel ik niet weet hoe efficient multicast tv via een PPP tunnel is).
Bij WMP+, zoals Vodafone, Lijbrandt, XMS en straks Telfort, wordt geen PPP gebruikt maar wordt verkeer direct naar de apparatuur bij de klant thuis gerouteerd (vandaar bv. DHCP). De ISP moet zijn IP-adresruimte ook opknippen in 'blokken' per plaats/citypop en KPN routeert het verkeer van het netwerk van de ISP tot aan de apparatuur bij de consument thuis.
Voor IPTV wil je het liefste "multicast" gebruiken. Simpele uitleg:
Normaal, als jij verbinding legt met een website of je gaat een youtube filmpje afspelen, dan open jij een "point to point" tcp verbinding met de betreffende (web)server en trek je een datastroom naar jou toe. Stel dat jij en al je wijkgenoten naar hetzelfde Youtube filmpje kijken of een live stream van een TV-zender op hebben staan, dan moet voor jullie individueel tig keer dezelfde datastream gerouteerd worden. In feite doe je dan dus unicast.
Met "multicast" hoeft de stream van een televisiekanaal maar 1 keer over de backbone van de ISP of operator gestuurd te worden en houdt een IGMP router (die waarschijnlijk in de city-pop of area-pop aanwezig is?) bij welke huishoudens op welke stream 'aangemeld' zijn. De IGMP router (en de switches die IGMP aware zijn) sturen dan de stream naar de adressen/poorten die hebben aangegeven het multicast adres van die stream te willen ontvangen. Dus als de hele city-pop The Voice of Holland zit te kijken kost de stream maar 1x bandbreedte op het netwerk van de ISP of operator en wordt ze in de POP gerepliceerd naar de settoboxen die op de stream geabonneerd zijn.
Toen eind 2010 Lijbrandt voor het eerst op enkele grotere WMP+ netwerken beschikbaar kwam en al snel bleek dat we, ondanks Glashart Media, toch KPN streams kregen, toen was de lezing dat de routers van KPN niet in staat waren om naar meerdere IGMP-netwerken te connecten. En aangezien de routers voor eigen klanten van KPN al naar de IGMP adresruimte van KPN moesten wijzen konden ze dus niet ook naar die van bv. de Mediagateway in Hilversum wijzen, wag op WGDO netwerken wel gedaan wordt.
Lang verhaal kort: Als een partij diensten wil aanbieden aan consumenten en hiervoor gebruik maakt van de transportdiensten van KPN, dan zijn er dus technische beperkingen qua wat op multicast/IGMP routering mogelijk is.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.