fast-server schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:29:
[...]
Kabel is nu in veel gevallen al sneller als ftth (download) en dan heb je nog eens het IPTV verhaal wat ook niet echt helpt.
Daarnaast staat DOCSIS 3.1 ook al bijna op de stoep, DOCSIS 3.1 kan 10/2Gbps leveren en is backwards compatible. (goedkoop dus, er hoeft niet veel aangepast te worden)
Als KPN deze bedrijfsvoering vasthoud wordt ftth binnenkort gedegradeerd naar DSL niveau.
KPN heeft dan een probleem omdat een glasnetwerk upgraden vele malen duurder is en geld heeft KPN niet.
Klopt UPC wil nog eind dit jaar een 500/50 abo via DOCSIS 3.1 introduceren.
En het is ook niet echt waar dat UPC geen hoge upload kan bieden, ze kunnen nu al overall max van DOCSIS 3.1 leveren.
Dat het netwerk niet klaar is, is een fabeltje van Liberty Global.
Liberty Global eigenaar van UPC, heeft in vele media contracten staan dat de upload niet meer dan 10% van de download mag zijn.
Omdat media providers van tv zender niet willen dat mensen de content rippen of streamen!!.
Daar zijn ze bang voor.
Liberty Global vindt tv belangrijker dan internet.
En het leveren van "On demand" content en rechten daarvan zodat ze meer zenders in top kwaltijd kunnen doorgeven, staat bij Liberty Global op nr1.
Dus voorlopig zal je nooit meer dan 10% upload zien van de kabel bedrijven.
Ziggo zit in een
Oligopoly met Liberty Global, dus die volgen UPC's voorbeeld.
Ik ken iemand die werkt bij UPC.
Net zo iemand als operator, en die vertelde me dat het media contracten zijn, waarom de upload nooit meer dan 10%, en dat rondt het einde van dit jaar met DOCSIS 3.1 komen en een 500/50 abo.
KPN loop zeker een 1.5 jaar achter, wel hebben geen upload beperking op media contracten.
Maar leveren ook niet veel qua "TV" en "On demand" content.
En van de prijzen + minder content & functies zoals geen hardcoded ondertiteling maar een optie om het uit te zetten.
Maakt KPN een oubollig bedrijf.
Ik moet nog even kijken of ik zelf stop met tv via xmsnet.
Iets veranderen bij xmsnet was ramp de laatst keer.
PS. ff een vraagje over National Geographic HD, verdwijnt dat??
http://xmsnet.nl/juli2013
Zeggen ze niks over? Ook is analoog/dvb-c nog verplicht voor iptv. En is standaard iptv nog 5euro per maand na 2 juli??