laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:10:
De upload maakt mij niets uit. Ik wil er wel iets op vooruit gaan qua TV wat ik nu heb (telfort 30mbit + digitenne) maar 30mbit vind ik zat en 30euro (20 + 10) per maand wat ik nu betaal vind ik eigenlijk ook zat
Tenzij het internet via glas _echt_ veel sneller/soepeler gaat (weet niet in hoeverre je de lage ping merkt bij bv browsen) en het beeld echt veel scherper dan interactieve TV van ADSL telfort is

Als je alleen maar een beetje surft, emailed, af en toe een filmpje op youtube kijkt en een beetje audio streamt heb je beslist geen glasvezel nodig. Je krijgt bij glas een behoorlijke bitrate up EN down, leuk voor wie redelijk veel download, eigen server(s) draait, een VPN met het werk gebruikt, etc. Voor gamen heeft glas ook een lekkere lage ping (5ms ofzo). Voor uploaden in de cloud is met een symmetrische verbinding ook wel fijn, maar vaak gaat het hier om relatief kleine bestandjes.
Glasvezel zou voor joe sixpack vooral moeten uitblinken in multimedia (TV) en dat doet het dus niet. Dankzij KPN die zoals gebruikelijk de boel weer behoorlijk verkloot. DVB-C TV wordt geleverd door Glashart Media en biedt wel een prima kwaliteit. Maar helaas alleen NED1-3 in HD, de rest in SD van DVD-kwaliteit. Prima als je niet zo'n grote TV hebt (<40"). Zal niet veel verschillen met SD TV van UPC of Ziggo.
KPN (en dus ook telfort) levert daarnaast IPTV, zeg maar DVB-IP of ToIP (TV over IP). Net zoals interactieve TV van telfort. De HD streams zijn redelijk (8MBit) tot goed(HD+ = 12Mbit). SD is echter bagger. Ongeveer digitenne-kwaliteit. Tenzij je persé ook de commerciëlen in HD wilt hebben, of de extra zenderpakketten met HBO, sport of pr0n belangrijk vindt, kun je IPTV beter links laten liggen.
Als je in jouw geval geen voordeel denkt te hebben van de voordelen van internet over glas (zoals een constante snelheid up + down), dan kun je net zo goed naar UPC of Ziggo gaan. Denk overigens niet dat je ergens snel internet + digitale TV voor 30 euro kunt krijgen. Volgens mij zit telfort glas (50/50) zonder IPTV al op 50 Euro. Zoiets kost UPC dacht ik ook, maar misschien krijg je daar nog 6 maanden korting.
Wat je ook besluit, je zit er ten hoogste een jaar aan vast. En een jaar is zo om. Nieuwe ronde, nieuwe kansen...
If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape.