Had de Pro 2 woensdag binnen, maar de eerste versie begaf het na een paar uur al. Gelukkig bij Paradigit besteld, dus daar kon ik hem (in Utrecht) even inwisselen.
Heb nu een dagje met Surface gespeeld en hierbij mijn ervaring:
- Ik had gehoopt/gedacht dat Windows 8 meer op Windows Phone leek.
- Mijn eerste Surface was al op 2 plekken beschadigd (kleine stukjes af aan de randjes bij USB en onderaan scherm). De 2de die ik heb gekregen had op dezelfde plek op USB een beschadiging. Ik neem aan dat dit is omdat ze de USB testen voor hij in de verpakking gaat of dat de machines de Surface vasthouden op die punten tijdens montage. Anyway, niet erg netjes van MS om deze zo te leveren. USB kan ik mee leven, dat zie je niet en gebeurd bij gebruik toch wel.
- De adapter is erg onhandig in formaat(vergeleken met een Macboo Air of iPad adapter). Je hebt een korte kabel met stekker en dan een langere dunnen kabel voor in de Surface, met daartussen de adapter. Die adapter hangt dus altijd ergens.
- De magneet plug voor opladen is onmogelijk in de Surface te krijgen zonder te kijken. Hij blijft altijd haken, zelfs aks je hem er recht in probeert te steken, gaat hij schuin omdat de magneet te snel vast grijpt. Je ziet in alle omschrijvingen ook dat je de plug "er goed" in moet stoppen.. Met zo'n omslachtig systeem kan ik me voorstellen dat mensen denken dat hij vast zit, maar hij uiteindelijk niet oplaad. Dit hadden ze beter kunnen maken zoals de mac-safe van Apple (maar daar zal wel weer patent op zitten).
- Scherm is prachtig!
- De hele behuizing is vinger afdruk magneet
- De speakers zijn echt verassend goed. Het geluid is duidelijk en helder. Ik kan als ik mijn oor ernaast leg ook niet echt horen waar het nou vandaan komt, wat iets goed is.
- Gestures zijn even ontdekken, maar werkt echt lekker. Heb al meerder malen 2 apps naast elkaar gehad.
- Charmbar gebruiken in de app is slim bedacht, als je er eenmaal achter bent

Ik was de eerste paar apps aan het zoeken waar nou het settings knopje was.
- Settingsscherm is niet heel logisch ingedeeld. Sommige "advanced" opties lijken tekst, maar dan kan je er nog op klikken om meer opties te krijgen.
- App lijst (als je naar beneden swiped op home) is onoverzichtelijk
- Mail app heeft ergens bepaald dat alle mailjes van Github van 1 persoon komen (from-adres is altijd hetzelfde). Terwijl de reply-to email en naam uniek zijn. Nu zie ik dus voor alle notificaties 1 persoon.. onbruikbaar dus.
- Ik heb nog geen manier gevonden om mijn mail en contacten uit gmail te syncen. Again, waarom is dit niet zoals op Windows Phone?
- Op schoot werkt de kickstand erg goed, heb de touchcover nog niet geleverd gekregen, dus over typen kan ik nog niets zeggen. Maar alleen als tablet werkt het ook al goed.
- Het is jammer dat er niet een tussenweg is voor DPI. Ik kan de 100% makkelijk lezen, maar in Metro zelf heb je alleen "normaal" en "small".
- IE werkt erg goed, Firefox is zo buggy dat hij niet te gebruiken is, Chrome is gewoon de fullscreen versie van desktop app.
- Waarom kan ik maar 1 Modern UI browser hebben?
- Facebook app is zo gelimiteerd (als je een Page moet beheren), dat je beter de website kan gebruiken..
- IE searchengine naar Google omzetten is zo ontzetten omslachtig gemaakt, dat heeft MS goed bedacht

. Ik blijf me verbazen hoe slechte resultaten Bing heeft.
- Nextgen Reader is op W8 (naast WP8) ook een prachtige app. Ik gebruik(te) op de iPad, iPhone en OSX reeder, maar die iPad versie is zo raar.
- Van mij had het stand-by, sleep, wakeup wel wat beter/sneller gemaakt mogen worden. Het duurt een aantal seconde voor het scherm aangaat. Voor een tablet, moet dit instant gaan.
- De developers van Plex zijn echt goed bezig, ook op Windows werkt deze perfect.
- Typen via het touchscreen werkt een beetje moeilijk omdat het een 16:9 scherm is. Zelfs met grote handen is dit moeilijk. Opsplitsen van de toetsen (met numpad in het midden) werkt beter, maar is wel nog even wennen.
Zo, dat was hem even voor nu. Komt waarschijnlijk wel een update als ik mijn touchcover heb.