GateKeaper schreef op zondag 31 maart 2013 @ 15:07:
De meeste slijtage zit 'm volgens mij in het feit dat je de stekker in 't stopcontact houdt wanneer dat ding is opgeladen. Ik snap dan ook niet dat er niet ergens een switch in zit. Dat de stroom niet meer door de accu gaat zodra hij is opgeladen, en de laptop nog steeds aan netstroom hangt.
Onverwachtse stroomuitval kan dan wel opgevangen worden met een condensator die de tijd opvangt die het kost om die switch weer terug te gooien.
De batterij word ook niet verder opgeladen als hij aan 100% zit hoor, dat zou een Li-Ion batterij inderdaad snel slopen...
Constant op 100% verliest een Li-Ion accu wel sneller zijn capaciteit dan bij constant op 40%.
Mijn Dell heeft zelfs een optie om het opladen uit te schakelen, je zou dus als je niet direct van plan bent de batterij te gebruiken ze tot 50% kunnen gebruiken, dan deze optie inschakelen en dan de netvoeding aansluiten.
Verder hangt de slijtage af van het aantal gebruikte cycles, en ook diep ontladen houden Li-Ion batterijen niet van.
Er is echter nog een andere eigenschap waar ik wel eens over gelezen heb, en dat is dat lang ongebruikte cellen kunnen kristallizeren en daardoor onbruikbaar worden.
Om dit tegen te gaan is het dus beter om de batterij wel af en toe volledig leeg te gebruiken (maar weer niet zo ver dat ze te diep ontladen is)