I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat zijn vrijdag praktijken....Firesphere schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:33:
[...]
Het is maandag he?
Ah, vandaar....
* Firesphere heeft anderhalf uur naar een database zitten staren, waarom dat ding niet update en nieuwe records toevoegd
* Firesphere komt er achter dat hij naar de verkeerde database zit te kijken.
Pff weer verder schrijven aan mijn paper over IT Patenten en inovatie... jemig wat zijn er veel rare patenten en oorlogen er over geweest...
De mooiste omschrijving tot nu toe vind ik: Patent 5.848.105, GMSK signal processors for improved communications capacity and quality. A method and apparatus for separating and removing distortion from interfering co-channel signals and suppressing adjacent-channel interfering signals of the Gaussian Minimum-Shift Keyed (GMSK) or other MSK type with filtering structures that exploit the cyclostationarity of the received GMSK or other MSK signals in order to accommodate a greater number (or the same number, but with greater quality) of transmitted signals received by one or more antennas than can be accommodated by existing filters. The parameters in these filtering structures are adapted by either of two adaptation apparatus that exploit both the known training sequence that is transmitted in most wireless communications systems, and the constant modulus property exhibited by each of the transmitted GMSK or other MSK signals.
[ Voor 57% gewijzigd door Ealanrian op 24-06-2013 21:44 ]

Iemand die van baan wil ruilen voor 1 dag?
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Komt'ie nu meeEalanrian schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:55:
Als je nou vorige week om 6 uur was begonnen had je mooi voor de hitte aan kunnen werken...

Troostje, ik doe dat altijdFiresphere schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:54:
* Firesphere moet komende maandag om 6 uur beginnen
Iemand die van baan wil ruilen voor 1 dag?
Of tenminste 6 uur treintje, ben ik kwart over 6/half 7 op het werk.
Dat had je ook zelf kunnen bedenken pipo
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ze gingen er vanuit dat een betaklas niet kon uitzoeken hoe een iPad werkte dus toen we ze kregen ging 'ie heel uitgebreid uitleggen wat welk knopje was. (dit is 'm Klik. faalsite ook) En dan hebben ze een oplossing voor een roosterbug icm tablets, werkt het enkel op iOS 6.1.3 (niet 6.1.2, want User Agent).
Hele trage Windows Server 2003-Server, waardoor Windows 7 en - 8 computers niet kunnen worden verbonden met het netwerk (W7 wel met een truukje ofzo). Maar dan 'bewust' kiezen voor W8 voor nieuwe laptops. Want met USBsticks lopen is handig
En meer van die dingen. Te weinig geld hebben voor degelijke computers, maar wel overal Apple Airports? En die dan ook nog eens afschermen terwijl digiborden er niet mee verbinden want die hebben kabel gekregen wegens slecht wifibereik
Oja, en de enige publieke wifi die er dan was is ook afgeschermd want die raakte overbelast als wij er met onze iPads zaten. (we sleepten het hele jaar dus een losse Airport mee, elke klas opnieuw aansluiten. En nog een back-up, maar die is weg)
Ik kan nog wel even doorgaan, maar you get it
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Nah, het is bij ons amper warm. Er staat namelijk nooit zon op de ruiten en de ruimte is 1 grote industriele bak beton. Tegen de tijd dat't te warm wordt staat er waarschijnlijk een paar ton aan straalkachels binnen.Ealanrian schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:59:
[...]
Dat had je ook zelf kunnen bedenken pipohelaas kan ik pas om 7 uur beginnen maar dat heb ik vorige week een paar dagen gedaan om aan de hitte te ontsnappen
Binnekort maar even tomcat erop gooien en een leuke java applicatie in elkaar knutselen die erop kan draaien.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Vaak is het niet mogelijk om zo maar een database up te daten. Een systeem is ooit ontwikkeld en uitgebreid, dan zijn er andere systemen gekomen die daar ook weer gebruik van maken, etc. Uiteindelijk weet je niet meer 100% waar dat stuk gebruikt wordt en zit je in de pinarie wanneer je het wilt wijzigen.
Ik zie iets soortgelijks ook in het bedrijf waar ik werk. Gelukkig zit het datamodel wel goed, dus is dat niet zo'n groot probleem. Echter de code-base is in sommige delen maar bedroevend. Sommige delen zijn ook al 10-tal jaren oud (ontwikkeld in .NET 1.0) en zijn niet meer up-to-date gebracht. Het spijtige is dat deze zaken niet vernieuwd mogen / kunnen worden aangezien "het werkt" en enkel maar geld kost. Technical debt is echter iets waar niet over gesproken wordt. Hier en daar worden wel stukjes vernieuwd, maar slechts zeer stapsgewijs en zonder al te grote impact (anders moet er te veel gewijzigd worden en dus ook opnieuw getest worden).
Gelukkig werk ik nu op een groot nieuw project, waar die problematiek veel minder geldt. Het project is zo groot, dat het gedeeltelijk afgescheiden "leeft".
Zulke uitspraken zijn erg bot en ook niet zo gewaardeerd. Ik kan me inderdaad wel inbeelden dat iemand van de ICT dienst daar problemen mee heeft. (Ik heb de twitter feed ook even kort bekeken en daar heb ik hetzelfde gemerkt.)
Zeker in scholen, heb je een ongelofelijke bureaucratie en ook vaak te weinig budget. Ook al willen de ICT mensen het allemaal beter oplossen, het budget (geld) is er gewoonweg niet. Dus ze roeien met de riemen die ze hebben en proberen de bestaande problemen zo goed mogelijk weg te werken. Dit dan wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem én zorgt dit misschien voor een stuk "falen" van het systeem.
Overigens raad je het echt aan om minder uit de hoogte te doen tegen de mensen van de ICT-dienst. Je weet misschien wel wat, maar geloof mij, de kennis dat je hebt is echt niets te vergelijken met wat er te kennen valt. Ik vermoed ook dat er zeker competente mensen op de dienst zitten. Maar, wederom, zij zijn ook gelimiteerd door budget, regeltjes, bureaucratie en ook vaak tijd.
(@Hieronder)
Volledig mee eensFiresphere schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:40:
[...]
In andere woorden:
Hoewel je best wel op een aantal punten gelijk lijkt te hebben, doe je alsof je een professionele systeembeheerder bent. Dat ben je niet.
[ Voor 44% gewijzigd door Styxxy op 24-06-2013 22:42 . Reden: reactie op F.West98 toegevoegd ]
Want een paar honderd, zo niet duizend, devices handelen en de boel in de hand houden is echt makkelijk hoor. Gewoon even klikken en klaar.F.West98 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:01:
Ach. Die ICT is echt dom. Heel dom.
Dat die WiFi routers daar niet naar luisteren en je een paar honderd, zo niet duizend devices toegang moet verlenen zonder dat ze misbruik kunnen maken van het beschikbare netwerk is natuurlijk zo gedaan.
Net als alles correct configureren. Dat is echt 5 minuten werk. Die servers en routers er achter zijn natuurlijk klik-and-done.
In andere woorden:
Hoewel je best wel op een aantal punten gelijk lijkt te hebben, doe je alsof je een professionele systeembeheerder bent. Dat ben je niet.
Daarnaast zoek je het op. Je loopt te schreeuwen omdat je jouw mening belangrijker vindt dan de beveiliging. Keuzes van sysadmins zijn echt niet aan jou. En zouden dat zo te lezen ook niet moeten worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Firesphere op 24-06-2013 22:42 ]
Ik heb de laatste tijd wat dingen lopen na te lezen over Mercurial vs Git omdat ik toch niet helemaal tevreden ben over de manier waarop Git werkt, in principe kan het alles maar de manier waarop je het moet doen is niet echt intuïtief. Voor mijn idee is daarom Git duurder dan Mercurial qua initiële investering in tijd en hoe dat zich terug betaalt is mij niet duidelijk.
Straks even wat mee gaan spelen in de tijd dat mijn echte werk staat te compilen
iOS developer
Dat worden dus morgen even een blik Monster mee de auto in
Git icm Sourcetree en Gitflow zijn echt vele malen beter dan wat ik van Mercurial heb meegemaakt.BikkelZ schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:56:
Zo ik mag nog even drie uur door tijd voor tijd compenseren
Ik heb de laatste tijd wat dingen lopen na te lezen over Mercurial vs Git omdat ik toch niet helemaal tevreden ben over de manier waarop Git werkt, in principe kan het alles maar de manier waarop je het moet doen is niet echt intuïtief. Voor mijn idee is daarom Git duurder dan Mercurial qua initiële investering in tijd en hoe dat zich terug betaalt is mij niet duidelijk.
Straks even wat mee gaan spelen in de tijd dat mijn echte werk staat te compilen
Zo verschrikkelijk makkelijker in het gebruik en zo veel sneller. Ik heb eigenlijk geen reden om over te gaan op Hg, omdat Git hetzelfde bied, en met het juiste pakket voor de beginneling ook snel te begrijpen is.
Daar komt bij, voor de geavanceerde gebruiker, is Mercurial weinig krachtiger of slechter, maar wel iets trickyer om goed onder de knie te krijgen, vooral mbt de flow-methode.
Maargoed, mijn ervaring is natuurlijk redelijk eenzijdig
Als werknemer is dat niet zomaar toegestaan: http://www.rijksoverheid....voor-mijn-werktijden.html of ben je zelfstandige of doe je een project voor je zelf?denyos schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:59:
Ach, ik heb nog een uurtje tijd te doden en daarna mag ik lekker een deployment gaan valideren. Overigens morgen weer gewoon om 8:30 op locatie bij een klant zijn (120km enkele reis rijden...).
Dat worden dus morgen even een blik Monster mee de auto in
Als toegewijd werknemer, of als zelfstandige, dat soort zaken neem je voor lief en doe je met liefde. Het is je werk en je krijgt er zo veel voor terug.orf schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:03:
[...]
Als werknemer is dat niet zomaar toegestaan: http://www.rijksoverheid....voor-mijn-werktijden.html of ben je zelfstandige of doe je een project voor je zelf?
Ik ben werkgever en laat werknemers nooit de arbeidstijdenwet overtreden. Natuurlijk is er een keer iets onverwachts, maar in dat geval heeft iemand de volgende ochtend of dag vrij. Te weinig slaap is ook helemaal niet goed voor je productiviteit en werkt fouten in de hand.Firesphere schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:05:
[...]
Als toegewijd werknemer, of als zelfstandige, dat soort zaken neem je voor lief en doe je met liefde. Het is je werk en je krijgt er zo veel voor terug.
Ik ben zowel zelfstandige als in loondienst.orf schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:08:
[...]
Ik ben werkgever en laat werknemers nooit de arbeidstijdenwet overtreden. Natuurlijk is er een keer iets onverwachts, maar in dat geval heeft iemand de volgde ochtend of dag vrij. Te weinig slaap is ook helemaal niet goed voor je productiviteit en werkt fouten in de hand.
Als mijn baas vraagt "Kun je om 5 uur beginnen" doe ik dat. Natuurlijk krijg ik dat uitbetaald of krijg ik een dagje vrij. Maar het doen, daar ging het mij om
Ik probeerde dat iets subtieler te brengen, maar dit werkt ook.Firesphere schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:40:
[...]
Want een paar honderd, zo niet duizend, devices handelen en de boel in de hand houden is echt makkelijk hoor. Gewoon even klikken en klaar.
Dat die WiFi routers daar niet naar luisteren en je een paar honderd, zo niet duizend devices toegang moet verlenen zonder dat ze misbruik kunnen maken van het beschikbare netwerk is natuurlijk zo gedaan.
Net als alles correct configureren. Dat is echt 5 minuten werk. Die servers en routers er achter zijn natuurlijk klik-and-done.
In andere woorden:
Daarnaast zoek je het op. Je loopt te schreeuwen omdat je jouw mening belangrijker vindt dan de beveiliging. Keuzes van sysadmins zijn echt niet aan jou. En zouden dat zo te lezen ook niet moeten worden.
Ik heb die lui persoonlijk gesproken maar die zijn niet slim. Daar doelde ik meer op. Ze maakten echt rare statements (vergelijkbaar met: Vista is beter dan 7 qua stabiliteit). En volgens de iPad-coördinator vond de ICT het te moeilijk om een Apple Server in te stellen voor controle over iPads (is vast moeilijk, maar dat moet toch uit te zoeken zijn?? Support bij Apple? Ach, ik ben allang blij)
Ik snap dat ze weinig budget hebben, maar in dat budget maken ze niet altijd slimme keuzes (zoals dat Windows 8 & server probleem).
Ik weet dat het niet zomaar in te stellen is, maar dat wifi voor borden hadden ze kunnen testen door ééntje tijdelijk te doen. En ze kunnen ze nu alsnog openbaar maken, want ze staan nu niets te doen.
Over Twitter:
Ik weet dat ik vervelend deed, maar alsnog. Dat account zet ook foto's erop met: "Treurige leerlingen die altijd weer toetsen moeten loshalen, ga toch anderen storen" of iets in die trant, wat eigenlijk niet kan als officieel account namens een school.
Trouwens, het zijn 30 iPads, 40 digiborden (over 6 verdiepingen en 2 gebouwen verspreid) en een stuk of 100-150 computers. Daarnaast nog 50MacBook Airs in beheer van een TOA en 40 laptops met W8, die niet meer worden onderhouden (staan 20 updates klaar ofzo)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Ja, Vista is stabieler, want bekender. Dat het meer BSoD geeft is totaal niet van belang. Wat er wel toe doet is... ehm, waar de fuck haal jij vandaan dat die support nodig is?F.West98 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:04:
@Dom-statement
Ik heb die lui persoonlijk gesproken maar die zijn niet slim. Daar doelde ik meer op. Ze maakten echt rare statements (vergelijkbaar met: Vista is beter dan 7 qua stabiliteit). En volgens de iPad-coördinator vond de ICT het te moeilijk om een Apple Server in te stellen voor controle over iPads (is vast moeilijk, maar dat moet toch uit te zoeken zijn?? Support bij Apple? Ach, ik ben allang blij)
Serieus, no fucking way gaat een sysadmin AFP ondersteunen op een SMB systeem.
Dat snap je dus niet.Ik snap dat ze weinig budget hebben, maar in dat budget maken ze niet altijd slimme keuzes (zoals dat Windows 8 & server probleem).
Doe dan niet alsof je het wel weet.Ik weet dat het niet zomaar in te stellen is, maar dat wifi voor borden hadden ze kunnen testen door ééntje tijdelijk te doen. En ze kunnen ze nu alsnog openbaar maken, want ze staan nu niets te doen.
Je bent dus vooral aan het zeiken om het zeiken.Over Twitter:
Ik weet dat ik vervelend deed, maar alsnog. Dat account zet ook foto's erop met: "Treurige leerlingen die altijd weer toetsen moeten loshalen, ga toch anderen storen" of iets in die trant, wat eigenlijk niet kan als officieel account namens een school.
Die dingen zijn echt zo gemakkelijk te onderhouden. Echt joh, wil je niet weten.Trouwens, het zijn 30 iPads, 40 digiborden (over 6 verdiepingen en 2 gebouwen verspreid) en een stuk of 100-150 computers. Daarnaast nog 50MacBook Airs in beheer van een TOA en 40 laptops met W8, die niet meer worden onderhouden (staan 20 updates klaar ofzo)
Nee, serieus, je wil niet weten hoeveel werk dat is.
Gefeliciteerd. Nu mag je een AFP server opzetten en beheren. Alleen internals hebben toegang en de unauthorized moeten geblokkeerd worden.
Eerste Windows Forms tooltje af. Heel simpel, maar ik heb nu de basis een beetje door en dan heb ik een beetje meer algemene kennis. Binnenkort eens kijken naar Android als ik mijn huidige opdracht af heb.
Ow ja, ook authorized moeten gecontroleerd worden. Ze moeten wel echt toegang hebben.
Ok, ik breng het hard. Maar je kletst uit je nek, je hebt geen flauw idee hoeveel werk systeembeheerder zijn is.
Zoals ik al zei. Je doet alsof je precies weet waar je het over hebt, maar je hebt echt geen flauw idee.
Wat is dat "subtieler" waar u over spreekt?Ellos schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:01:
[...]
Ik probeerde dat iets subtieler te brengen, maar dit werkt ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Firesphere op 25-06-2013 00:16 ]
@F.West98: je moet je dus echt even gaan verdiepen in systeembeheer. Ik snap dat Firesphere het zo hard brengt, je doet wel echt of systeembeheer geen werk is, maar gewoon maar uit je neus vreten.
Je hebt het over een hele hoop machines op jouw school, vermoed ik. Ik citeer: 30 iPads, 40 digiborden, 150 computers en 50 Macbooks. Onderhoud jij dat even? Tot volgende week, dan wil ik wel even weten hoe het ging. Ga maar in de schoenen van de sysadmins op jouw school staan. Het is allemaal niet zo makkelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door denyos op 25-06-2013 00:33 ]
Het is totaal niet interessant hoe lastig het wel niet is voor die arme systeembeheerder. Het is zijn werk en hij heeft maar te zorgen dat het werkt wat hij het blijkbaar dus niet doet. En lukt hem dat niet dan rest een enkeltje UWV.Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:11:
[...]
Ok, ik breng het hard. Maar je kletst uit je nek, je hebt geen flauw idee hoeveel werk systeembeheerder zijn is.
Zoals ik al zei. Je doet alsof je precies weet waar je het over hebt, maar je hebt echt geen flauw idee.
Ja ook dit is overdreven, maar ik stoor mij nogal aan het iemand-is-zo-zielig-want-zijn-werk-is-zo-lastig toontje. Ik weet wat systeembeheer inhoud, hoe vervelend gebruikers kunnen zijn en welke tegenstrijdige belangen er zijn, maar dat is geen excuus voor een niet functionerende omgeving. En is het blijkbaar te lastig voor je ben je ongeschikt voor het werk. Als IT'er ben je er ter ondersteuning van de gebruikersorganisatie en niet andersom en dat is iets wat er heel veel nog steeds niet door lijken te hebben, mede ook gezien sommige (eerdere) reacties in dit topic. Wij hebben er maar voor te zorgen dat het werkt, binnen de grenzen van het redelijke. Wat ook kan betekenen dat bepaalde dingen redelijkerwijs niet kunnen ipv maar aan te knoeien en dat het maar half werkt. Iets waar naar mijn ervaring ook meer begrip voor is dan half werkend geknoei.
Sorry, wat opgebouwde frustratie
[ Voor 8% gewijzigd door StM op 25-06-2013 00:39 ]
Ik heb het niet over "te lastig"StM schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:35:
[...]
Het is totaal niet interessant hoe lastig het wel niet is voor die arme systeembeheerder. Het is zijn werk en hij heeft maar te zorgen dat het werkt wat hij het blijkbaar dus niet doet. En lukt hem dat niet dan rest een enkeltje UWV.
Ja ook dit is overdreven, maar ik stoor mij nogal aan het iemand-is-zo-zielig-want-zijn-werk-is-zo-lastig toontje. Ik weet wat systeembeheer inhoud, hoe vervelend gebruikers kunnen zijn en welke tegenstrijdige belangen er zijn, maar dat is geen excuus voor een niet functionerende omgeving. En is het blijkbaar te lastig voor je ben je ongeschikt voor het werk. Als IT'er ben je er ter ondersteuning van de gebruikersorganisatie en niet andersom en dat is iets wat er heel veel nog steeds niet door lijken te hebben, mede ook gezien sommige (eerdere) reacties in dit topic. Wij hebben er maar voor te zorgen dat het werkt, binnen de grenzen van het redelijke.
Als sysadmin is die keuze niet makkelijk. Simpel voorbeeld, youtube. Mag iemand filmpjes streamen van youtube?
Die keuze is aan de sysadmin. Ja of Nee zijn niet altijd de antwoorden. MAAR, je netwerk handelt wel zo. Ja of nee. Meer heb je niet.
En dat is serieus een simpel voorbeeld. (Het antwoord is trouwens nee).
Een goede admin betekend trouwens ook nee kunnen zeggen waar nodig
Alles draait om communicatie en het onderkennen dat jij als IT'er er alleen maar bent ter ondersteuning en niks meer dan dat. En uiteraard is de praktijk genuanceerder en heb je een wisselwerking tussen de wensen van de gebruikersorganisatie en de beperkingen van je budget, maar het is altijd terug te voeren op dit soort basisprincipes.
Mensen die in Nederland op één van de 10 dagen dat het warm is dúrven te zeuren dat het te warm is mogen wat mij betreft allemaal gedeporteerd worden naar de noordpool.Cor453 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:21:
By the way Firesphere: wat vind je van dit weer? We waren hier met het warme weer nog aan het discussieren over de hitte... en ik weet nou nog niet wat ik beter vindt: dit 16-graden-wisselvallige kwakkelweer of lekker heet...
Het hele jaar lang hoor ik dag in dag uit geklaag van iedereen over de regen, de kou en de bewolking. Is het eens warm begint iedereen te janken dat het niet uit te houden is

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 25-06-2013 01:19 ]
Het maakt niet uit wat voor weer het in Nederland is, het is toch nooit goed. Ze vinden altijd wel iets om over te klagen. Maar, daar moet ik wel bij zeggen dat het Nederlandse klimaat ook niet geschikt is voor warme temperaturen. Als het in Nederland warm is, is het ook meteen benauwd. Terwijl het in landen waar het zo 10 graden warmer dan dat wordt, wel lekker is.Avalaxy schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:19:
[...]
Mensen die in Nederland op één van de 10 dagen dat het warm is dúrven te zeuren dat het te warm is mogen wat mij betreft allemaal gedeporteerd worden naar de noordpool.
Het hele jaar lang hoor ik dag in dag uit geklaag van iedereen over de regen, de kou en de bewolking. Is het eens warm begint iedereen te janken dat het niet uit te houden is
In mijn open solicitatie post, aldus zo genoemd door GuidoH (2 pagina's terug)Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:11:
[...]
Wat is dat "subtieler" waar u over spreekt?
(laten we zeggen dat ik ook wat "systeem kan beheren")
Dit ging dan wel over z'n twitter woordwisselingen.Ik kan hem natuurlijk niet inschatten vanachter mijn PC maar jij maakt ook wel enkele ongenuanceerde botte opmerkingen hoor
Bepaald gedrag uitlokken is natuurlijk ook niet erg aardig.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wie hier doet iets met systeembeheer. (als deed dan graag met uitleg

Heb het me altijd afgevraagd, het is tenslotte wel de devschuur ipv dehh... beheerschuur?
[ Voor 36% gewijzigd door Ellos op 25-06-2013 01:51 ]
Verwijderd
Ik ben het in die zin met je eens dat het inderdaad de bedoeling is dat de sysadmin zorgt voor een functionerende infrastructuur en functionerende systemen. Het punt van voorgaande mensen was naar mijn idee dat ze er - terecht! - iets op tegen hadden dat iemand die net een beetje met windowsforms zat te experimenteren het systeembeheer de les aan het lezen was op onvriendelijke toon (via een openbaar medium, dat is natuurlijk ook niet zo slim), met een houding alsof systeembeheerders de hele dag patience zitten te spelen...StM schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:35:
[...]
Het is totaal niet interessant hoe lastig het wel niet is voor die arme systeembeheerder. Het is zijn werk en hij heeft maar te zorgen dat het werkt wat hij het blijkbaar dus niet doet. En lukt hem dat niet dan rest een enkeltje UWV.
Ja ook dit is overdreven, maar ik stoor mij nogal aan het iemand-is-zo-zielig-want-zijn-werk-is-zo-lastig toontje. Ik weet wat systeembeheer inhoud, hoe vervelend gebruikers kunnen zijn en welke tegenstrijdige belangen er zijn, maar dat is geen excuus voor een niet functionerende omgeving. En is het blijkbaar te lastig voor je ben je ongeschikt voor het werk. Als IT'er ben je er ter ondersteuning van de gebruikersorganisatie en niet andersom en dat is iets wat er heel veel nog steeds niet door lijken te hebben, mede ook gezien sommige (eerdere) reacties in dit topic. Wij hebben er maar voor te zorgen dat het werkt, binnen de grenzen van het redelijke. Wat ook kan betekenen dat bepaalde dingen redelijkerwijs niet kunnen ipv maar aan te knoeien en dat het maar half werkt. Iets waar naar mijn ervaring ook meer begrip voor is dan half werkend geknoei.
Sorry, wat opgebouwde frustratie
Verwijderd
Ik heb serverbeheer gedaan bij mijn vorige werkgever. Deed het erbij, want ben developer en wat dit onderwerp betreft beperkt. Waren wat webservers (VPS boxen) niet al te ingewikkeld werk. Systeembeheer zou ik het niet willen noemen, maar het was software updaten en performance van bijvoorbeeld MySQL optimaliseren, beslissen of meer memory nodig was, deployen van de gemaakte projecten, in de gaten houden hoe snel de websites waren en of alles nog naar wens functioneerde. OpenSource projecten zoals Wordpress, Opencart e.d. up to date houden.Ellos schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:43:
[...]
In mijn open solicitatie post, aldus zo genoemd door GuidoH (2 pagina's terug)
(laten we zeggen dat ik ook wat "systeem kan beheren")
[...]
Dit ging dan wel over z'n twitter woordwisselingen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, wie hier doet iets met systeembeheer. (als deed dan graag met uitleg)
Heb het me altijd afgevraagd, het is tenslotte wel de devschuur ipv dehh... beheerschuur?
Beveiliging, iptables, smtp server beheer, backups maken en soms op verzoek van mede developers terug zetten dat soort werk.
En: bij de enige crash die we ooit gehad hebben het systeem opnieuw installeren, om alle backups terug zetten (werd nachtwerk...)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 08:37 ]
Dat is het een beetje. Als het hier gewoon 25 graden ofzo is, is het prima. Lekker zonnetje d'r bij enzo en je kunt gewoon zonder jas op de fiets (dat is 'warm' in mijn optiek). Maar de afgelopen tijd is het gewoon koud rotweer met een enkele enorm benauwde dag tussendoor.ThomasG schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:29:
[...]
Het maakt niet uit wat voor weer het in Nederland is, het is toch nooit goed. Ze vinden altijd wel iets om over te klagen. Maar, daar moet ik wel bij zeggen dat het Nederlandse klimaat ook niet geschikt is voor warme temperaturen. Als het in Nederland warm is, is het ook meteen benauwd. Terwijl het in landen waar het zo 10 graden warmer dan dat wordt, wel lekker is.
Als het 'gewoon' een week 30 graden is ofzo hoor je me echt niet klagen
https://niels.nu
Ik denk dat het er een stukje leuker van word als je mensen bedankt voor hun inzet Ik waardeer het zelf ook
@temperatuur discussie: 25 graden is wat mij betreft prima, vorige week was het echter zo dat de temperatuur nog hoger lag en behoorlijk hoge luchtvochtigheid wat niet prettig is met wat slechtere longen...
Als m'n airco het doet vind ik alles bestCor453 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:21:
By the way Firesphere: wat vind je van dit weer? We waren hier met het warme weer nog aan het discussieren over de hitte... en ik weet nou nog niet wat ik beter vindt: dit 16-graden-wisselvallige kwakkelweer of lekker heet...
Zo kijkend naar de situatie die F.West98 schetst, hadden we het daar best goed voor elkaar!
Het is chaotisch werk, maar mits je basis goed is, prima te doen. Met basis bedoel ik de onderliggende infrastructuur zoals netwerk en andere hardware. Printers, Wifi en oude hardware vormt het meest vaak het probleem.
Let the flamewars begin.
Dat is inderdaad een flamewar uitlokken...Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:49:
Ow, artikel over het verschijnen van Win98 op de FP.
Let the flamewars begin.
je hebt pm!
Lol, To war my fellow haters!Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:49:
Ow, artikel over het verschijnen van Win98 op de FP.
Let the flamewars begin.
http://confluence.jetbrai...rt+'if'+to+reduce+nesting
Zij zeggen dat dit:
1
2
3
4
5
6
| void PrintName(Person p) { if (p == null) return if (p.Name == null) return; Console.WriteLine(p.Name); } |
Leesbaarder is dan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| void PrintName(Person p) { if (p != null) { if (p.Name != null) { Console.WriteLine(p.Name); } } } |
Het zijn minder regels code, maar leesbaarder? Verschilt per persoon denk ik, maar ik pas vaker optie 2 toe dan optie 1, omdat ik dan sneller de 'flow' van de functie zie.
Hoe passen jullie dit toe?
Ik maak er meestal het volgende van:pdebie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:07:
Zit net even wat suggestions van Resharper te bekijken en een daarvan is: invert 'if' to reduce nesting.
Zij zeggen dat dit:
C#:
1 2 3 4 5 6 void PrintName(Person p) { if (p == null) return if (p.Name == null) return; Console.WriteLine(p.Name); }
Leesbaarder is dan:
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 void PrintName(Person p) { if (p != null) { if (p.Name != null) { Console.WriteLine(p.Name); } } }
Het zijn minder regels code, maar leesbaarder? Verschilt per persoon denk ik, maar ik pas vaker optie 2 toe dan optie 1, omdat ik dan sneller de 'flow' van de functie zie.
1
2
3
4
5
6
7
| void PrintName(Person p) { if (p != null && p.Name != null) { Console.WriteLine(p.Name); } } |
En ik prefereer early outs op zich wel, maar dan moet de function body wel wat langer zijn anders boeit het niet zo heel veel.
[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 25-06-2013 10:10 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Is het ook niet "best practice" om zo snel mogelijk eruit te stappen?pdebie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:07:
Zit net even wat suggestions van Resharper te bekijken en een daarvan is: invert 'if' to reduce nesting.
Zij zeggen dat dit:
C#:
1 2 3 4 5 6 void PrintName(Person p) { if (p == null) return if (p.Name == null) return; Console.WriteLine(p.Name); }
Leesbaarder is dan:
C#:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 void PrintName(Person p) { if (p != null) { if (p.Name != null) { Console.WriteLine(p.Name); } } }
ik zou hem zo doen:
1
2
3
4
5
| void PrintName(Person p) { if (p == null || p.Name == null) return Console.WriteLine(p.Name); } |
Ik ben zelf een fan van return early. Dus ja ik vind het voorstel van resharper leesbaarder. Maargoed die van steffex zou ook kunnen.pdebie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:07:
Zij zeggen dat dit:
C#:
Leesbaarder is dan:
C#:
Dan ben ik een vreemde eend in de bijt
Maar heeft het, behalve 'leesbaarheid', nog andere voordelen om return-early toe te passen?
Performance bijvoorbeeld?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
De performance ga je denk ik pas merken bij grotere functies.pdebie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:24:
ok, return early heeft dus de voorkeur hier.
Maar heeft het, behalve 'leesbaarheid', nog andere voordelen om return-early toe te passen?
Ik ben return early gaan toepassen sinds ik wat doe met TDD. Daarvoor was ik ook een fan van jouw coding style.
Het voornaamste voordeel vind ik zelf dat je daardoor minder regels code schrijft en code complexity blijft laag. Lage code complexity is in mijn ogen betere leesbaarheid.
Ik ga het eens een tijdje proberen (als ik niet uit automatische terug val in de oude methode
Op jouw manier heb je de code waar het om draait al twee levels geindent, als je dat doorzet wordt het al snel onduidelijker.pdebie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:24:
ok, return early heeft dus de voorkeur hier.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Zet gewoon 10 apple time capsules neer in een kringetje, wifi allemaal op ander kanaaltje en klaar: epic netwerkCor453 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:19:
@F.West98: je moet je dus echt even gaan verdiepen in systeembeheer. Ik snap dat Firesphere het zo hard brengt, je doet wel echt of systeembeheer geen werk is, maar gewoon maar uit je neus vreten.
Je hebt het over een hele hoop machines op jouw school, vermoed ik. Ik citeer: 30 iPads, 40 digiborden, 150 computers en 50 Macbooks. Onderhoud jij dat even? Tot volgende week, dan wil ik wel even weten hoe het ging. Ga maar in de schoenen van de sysadmins op jouw school staan. Het is allemaal niet zo makkelijk.
...maar nee, ook ik erger me al vaak genoeg aan het onderhouden van mijn thuisnetwerk met zo'n 10 devices. Laat staan als dat er >100 zouden zijn. Mij niet gezien.
[ Voor 32% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2013 10:38 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Vroegah niet in ieder geval. Bepaalde puristen vonden dat er maar 1 return statement in een method mag staan.steffex schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:13:
Is het ook niet "best practice" om zo snel mogelijk eruit te stappen?

Waarom niet gewoon afrekenen met iDeal of PayPal?
Niet zo heel lang geleden (hooguit 2 jaar) hier nog een hele lange discussie over geweest op het forumHydra schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:49:
[...]
Vroegah niet in ieder geval. Bepaalde puristen vonden dat er maar 1 return statement in een method mag staan.
Lekker op de bank

Zo heb ik het ook geleerd inderdaad.Hydra schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:49:
[...]
Vroegah niet in ieder geval. Bepaalde puristen vonden dat er maar 1 return statement in een method mag staan.
Je kunt een prepaid credit card kopen met IDeal en die gebruiken voor je Google Wallet.TheNephilim schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:58:
Bah, de trial periode voor de PowerAMP speler op m'n Android telefoon is verlopenZou zo de volledige versie aanschaffen, maar voor Google Wallet moet je per se met de creditcard aan de slag. Die heb ik wel, maar ben altijd bang dat bij het invullen van de gegevens er een trojan of weet ik wat voor iets meeluistert.
Waarom niet gewoon afrekenen met iDeal of PayPal?
Die hoor ik inderdaad ook vaakHydra schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:49:
[...]
Nope, zolang er geen two-factor authentication mogelijk is nietGateKeaper schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:00:
Right..... want PayPal is veeeel veiliger dan een creditcard wanneer er een trojan meeluistert.![]()
Die kwam ik inderdaad al tegen, was ook weer niet m'n bedoeling, maar wel handig voor vrienden misschien.Xato schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:03:
[...]
Je kunt een prepaid credit card kopen met IDeal en die gebruiken voor je Google Wallet.
Reverse indentation is de oplossingfarlane schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:34:
[...]
Op jouw manier heb je de code waar het om draait al twee levels geindent, als je dat doorzet wordt het al snel onduidelijker.
Het is nog steeds niet handig om overal maar returns neer te zetten aangezien dat het complexer maakt, maar zeker bij het checken van pre-condities is het gewoon een stuk leesbaarder om early out statements te hebben, want het maakt de complexiteit van de code minder. Tevens ziet iedereen in een oogopslag wat er gebeurt.Hydra schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:49:
[...]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ben er ook geen fan van, maar soms kun je niet anders. Wat dat betreft is iDeal echt het allermooiste systeem dat ik tot nu toe heb gezien. Helaas alleen bruikbaar in Nederland.alienfruit schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:19:
PayPal is per definitie onbetrouwbaarhttp://conferencesburnedbypaypal.tumblr.com

Zo zit ik ook te wachten om een project af te ronden. De klant heeft het nog niet geaccepteerd met de opmerking 'de layout klopt niet'. Dus ik heb gevraagd of ze een screenshot of duidelijke uitleg willen sturen zodat ik het kan aanpassen.TheNephilim schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:40:
Dagen achter elkaar opschieten en deurgoan... en nu zit je weer dagen te wachten op de klantHebben ze dat nu zelf echt niet door?
Daar wacht ik nu al een week op.
Heel vervelend inderdaad!Ozzie schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:44:
[...]
Zo zit ik ook te wachten om een project af te ronden. De klant heeft het nog niet geaccepteerd met de opmerking 'de layout klopt niet'. Dus ik heb gevraagd of ze een screenshot of duidelijke uitleg willen sturen zodat ik het kan aanpassen.
Daar wacht ik nu al een week op.
Op het moment dat je dan maar aan een ander project verdergaat of begint, komt er opeens eindelijk reactie en kun je weer helemaal overschakelen...

Hmmm, die net dat onze game team streams allemaal stotteren, terwijl er tijdens het spelen niks van te merken is. Toch maar eens die compress van fast naar faster zetten. Is eigenlijk de aanbevolen setting, maar toch proberen hè
PayPal is echt een fucking kutsysteem voor bedrijven, je trekt in het geval van fraude sowieso altijd aan het kortste eind (klant laat zich zijn Paypal login ontfutselen, fraudeur gebruikt gegevens om een betaling te doen bij jou, originele klant zegt "ongeauthoriseerde betaling", jij kunt fluiten naar je geld)alienfruit schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:19:
PayPal is per definitie onbetrouwbaarhttp://conferencesburnedbypaypal.tumblr.com
Bij mij doet hij het niet_Moe_ schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:49:
Eindelijk php.net komt met nieuwe site, nog wel in beta:
http://www.php.net/ (bovenaan doorklikken)
Yup. En je kunt tegen een klant ook gewoon niet zeggen "ja maar ik zat op jullie te wachten". Gewoon bellen dus, en als het echt de pan uit escaleert ff je manager een ping geven om 'em te laten weten dat je in ieder geval je best gedaan hebt.Ealanrian schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:41:
Nee dat hebben klanten (vaak) niet door... helaas
Ik blijf gewoon dezelfde oude layout krijgen wanneer ik op die "step into the future"-link klik.Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:50:
Zo dat ziet er een stuk beter uit zeg. WTF wat was die oude site een 1980 geval.
We are shaping the future
Bij mij ook niet in Chrome, wel in Firefox
Geen probleem hierzo in chrome.
Ik heb de indruk dat deze ook een heel pak sneller is dan de oude.
RTFM!
--edit--
Dit deed de truc.chocoschijtje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:53:
In Chrome moet je even je cache legen (ctrl + f5).
[ Voor 70% gewijzigd door PdeBie op 25-06-2013 11:54 ]
Past bij PHP zullen we maar zeggen
edit: in Chrome krijg ik *ineens* de nieuwe site. What the...

Wel een verbetering.
[ Voor 54% gewijzigd door Alex) op 25-06-2013 11:55 ]
We are shaping the future
Of de juiste link: http://www.php.net/?setbeta=1&beta=1_Moe_ schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:49:
Eindelijk php.net komt met nieuwe site, nog wel in beta:
http://www.php.net/ (bovenaan doorklikken)
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Haha, het is wel nog erg beta iig want als ik naar deze link ga krijg ik de oude site. Terwijl als ik nu naar php.net ga ik de nieuwe site krijgOkkE schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:56:
[...]
Of de juiste link: http://www.php.net/?setbeta=1&beta=1
Niet op alle punten: de informatiedichtheid op de docs-pagina's is wel erg verlaagd:Alex) schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:54:
Wel een verbetering.
(random voorbeeld)
http://www.php.net/manual/en/language.oop5.static.php

Klopt ja. line-height is 1.5em in de body en zelfs 2 in codeValHallASW schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:09:
[...]
Niet op alle punten: de informatiedichtheid op de docs-pagina's is wel erg verlaagd:
(random voorbeeld)

Mwoah, ik vind het wel lekker rustig lezen eigenlijk. Mag wel iets compacter, maar zo compact als op de oude site, dat is dan weer te compact vind ik.ValHallASW schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:09:
[...]
Niet op alle punten: de informatiedichtheid op de docs-pagina's is wel erg verlaagd:
(random voorbeeld)
Nieuwe site bevat veel te veel witruimte. Wat hebben mensen tegenwoordig toch met veel te hoge line-heights.
[ Voor 45% gewijzigd door Gamebuster op 25-06-2013 12:15 ]
Is het niet eerder dat je CC maatschappij het verdacht vond en omdat de CC-betaling geblokkeerd werd PP ook meteen je account heeft geblokeerd?HuHu schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:13:
Paypal. Heb, toen ik in de VS was, een keer wat online gekocht met m'n creditcard via PayPal. PayPal vond dat verdacht, want de locatie klopte niet met voorheen (VS versus Nederland) en dus werd niet alleen mijn PayPal geblokkeerd, maar ook nog eens m'n creditcard. Terwijl ik met die creditcard al >100 transacties in de VS had gedaan.
ING blokkeerde mijn MasterCard ook toen ik m'n Surface Pro in de VS bestelde waarmee ik over m'n bestedingslimiet zou gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 25-06-2013 12:16 ]
Heb jij jouw IDE ook op 2 em staan?Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:13:
[...]
Mwoah, ik vind het wel lekker rustig lezen eigenlijk.
Ik kreeg deze mail:.oisyn schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:14:
[...]
Is het niet eerder dat je CC maatschappij het verdacht vond en omdat de CC-betaling geblokkeerd werd PP ook meteen je account heeft geblokeerd?
ING blokkeerde mijn MasterCard ook toen ik m'n Surface Pro in de VS bestelde waarmee ik over m'n bestedingslimiet zou gaan.
M'n creditcard had ik zo weer gedeblokkeerd door de bank te bellen en die gaven aan dat PayPal 'm had geblokkeerd. De creditcardmaatschappij wist ook dat ik in de VS was, gezien ik er al tientallen transacties had gemaakt.Beste HuHu,
Er is recentelijk activiteit op uw PayPal-rekening waargenomen die vergeleken met uw normale rekeningactiviteiten ongebruikelijk is. Log in op PayPal om uw identiteit te bevestigen en uw wachtwoord en beveiligingsvragen bij te werken.
PayPal weer deblokkeren heeft meer dan een maand geduurd. Achterlijk systeem.
Nee, wat heeft dat er mee te maken?
Maar wat dat met mijn IDE instellingen te maken heeft is me nog steeds een raadsel.
Jouw IDE-instelling zegt wat over jouw persoon en dus is het volledig relevant in deze discussie. Ofzo...Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:37:
De comments zijn inderdaad wel overkill-ruim zo.
Maar wat dat met mijn IDE instellingen te maken heeft is me nog steeds een raadsel.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Zo moeilijk is het toch niet?Firesphere schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:37:
A: lage informatiedichtheid
B: code heeft een 2em line height
Firesphere: kweenie, vind het wel rustig lezen
C: Dus jij hebt jouw IDE ook op 2em staan?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.