Okay, even een samenvatting van mijn Evohome-probleem. Als andere mensen hetzelfde probleem hebben, of juist niet, dan hoor ik dat graag! Laat dan ook gelijk weten of je situatie wel of niet hetzelfde is. Als je bijvoorbeeld niet de Evotouch als voeler/regelaar gebruikt, dan speelt dit probleem naar mijn idee niet. Het gaat dus specifiek om mensen die de Evotouch zelf als voeler/regelaar gebruiken.
Nieuwe generatie Evohome, single zone, aan/uit-versie. Dus Evotouch in woonkamer (als voeler en regelaar), BDR91 aangesloten op CV-ketel. Geen zonekleppen, externe voelers, of radiatorregelaars in gebruik. Radiators in woonkamer staan volledig open.
Als huidige temp in woonkamer 16 graden is, en ik stel gewenste temp op Evotouch in op 18, dan genereert Evotouch warmtevraag, in cycli van ongeveer 10 minuten. So far so good. Echter, als het eenmaal 18 graden is, blijft hij doorgaan met warmtevraag genereren. Zelfde verhaal als het eenmaal 18,5 is, bij 19 ook, zelfs bij 19,5 nog. Bij 20 stopt hij. Hij gaat dus tot 2 graden boven de gewenste temperatuur door met het vragen van warmte, terwijl dat niet meer nodig is.
Als hij eenmaal gestopt is met warmtevraag, gaat hij pas weer warmte vragen als de temperatuur onder de ingestelde 18 zakt. Het is dus niet zo dat hij de temperatuur ook op 20 houdt. Reset van Evotouch/BDR91 en opnieuw doorlopen installatie helpt bij mij niet.
Honeywell adviseert om het met een andere Evotouch opnieuw te proberen, om uit te sluiten dat het aan die specifieke Evotouch ligt. Mijn vermoeden is dat het aan de firmware van Evotouch ligt, dus bij een andere Evotouch ook zal gebeuren. Maar ik ga het uiteraard proberen.
Ook kan ik proberen een HR80 in te zetten als voeler/regelaar, mijn vermoeden is dat het dan goed zal werken, omdat de warmtevraag dan geregeld wordt door de HR80. Het gaat dan nog wel via de Evotouch naar de BDR91, maar het is dan de HR80 die de beslissing voor warmtevraag maakt, niet de Evotouch. Maar dit lost het daadwerkelijke probleem uiteraard niet op. Het zou ook moeten werken met alleen een Evotouch.
Update: mijn vermoeden is bevestigd. Met een HR80 als regelaar/voeler gaat het inderdaad wél goed. Nu ga ik nog proberen de Evotouch als voeler en de HR80 als regelaar. Als dat ook goed gaat, weet ik zeker dat de regelaar in de Evotouch niet goed is.
Update2: ook HR80 als regelaar en Evotouch als voeler gaat goed. Nu wachten op mn nieuwe Evotouch en testen of die hetzelfde probleem heeft als deze als regelaar wordt gebruikt.
Update3: met een nieuwe Evotouch getest. Ook deze blijft warmte vragen tot de temperatuur 2 graden hoger is dan gewenst. Er klopt gewoon iets niet in de regel-software van de Evotouch.
[
Voor 20% gewijzigd door
woekele op 27-04-2014 12:55
]