Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 22:40
Kraz schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Ben ik heel blond als ik niet goed begrijp wat je daarmee bedoeld? :X

Edit:
Laat maar! Ik zie het al.
Ik zit zelf in een huurapparatement dus het is maar de vraag of het slim is om te gaan installeren. Toch wel een hele klus om 'even' weer terug te zetten als ik eruit ga. ;(
Ik heb kranen van comap en daarvan was het binnenwerk (5 euro per stuk) vrij makkelijk te vervangen (radiator aftappen, kraantje los schroeven en nieuwe erop, aftappen was het meeste werk). Uiteraard mocht je je woning ooit verlaten dan zou ik gewoon thermostatische kranen op het binnenwerk plaatsen ipv alles terugzetten. Dat is enkel een kwestie van de knop verwisselen. Wel kost het je dan x thermostatische draaiknoppen (10 tot 15 euro per stuk).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Shapeshifter schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:14:
Zijn er eigenlijk inmiddels al slimme thermostaten op de markt die wel een API hebben, maar die niet via een cloud benaderd hoeven worden? Ben mijn ModuLine 300 een beetje zat, maar vind het persoonlijk wel prettig dat de domoticaspullen die ik nu heb (Hue, Somfy, etc.) gewoon blijft werken zonder internetverbinding en wil niet het risico lopen dat een product op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt.
Heb inmiddels een interessante kandidaat gevonden; de Radio Thermostat CT80

Dit is een WiFi thermostaat met een app en een open API (en zelfs een Python library). Het is misschien niet de meest elegante thermostaat, maar liever een thermostaat die bedienbaar is dan een thermostaat die er mooi uit ziet. Ik denk dat hij niet modulerend is, maar dat heb ik er wel voor over denk ik.

Ik heb een Nefit ProLine HRC 24/CW4 met een Moduline 300 thermostaat die met een R en een C draad is aangesloten. Volgens mij kan ik de CT80 dus probleemloos aansluiten. Zo te zien kan ik ze op Ebay wel vinden voor rond de 100 euro, wat mijns inziens een acceptabele prijs is. Binnenkort maar eens bestellen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 23-10-2016 08:55 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44
Oxellaar schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:06:
[...]
Met deze kranen kun je juist erg makkelijk waterzijdig inregelen, je verhelpt het er niet mee.
Je zult de Danfoss kraan ook op een bepaalde waarde in moeten stellen.

[...]
Als de radiator altijd open staat, zal het er waarschijnlijk bloed heet worden.
Met een zoneregeling als Evohome krijg je veel vaker warmtevraag richting ketel, de radiator zonder naregeling zal dus haast altijd aan staan.
Zodra je aan zoneregeling begint, moet je alles gaan naregelen.

[...]

De losse adapter zit bij iedere knop geleverd. Heb je geen zin in verloopjes oid, kijk dan ook even naar Heimeier kranen Daar kan de knop direct op gemonteerd worden. Deze kranen hebben ook een groter instelbereik, wat een voordeel is bij kleine radiatoren.
Wanneer een bepaalde ruimte te warm wordt in vergelijking met de rest dien je toch de flow wat te verminderen? Zo regel ik mijn badkamer ook, WP staat een groot aantal uren aan, maar badkamer wordt niet overdreven warm.

Eclipse heb ik op alle radiatoren, super systeem.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:52:
[...]

Wanneer een bepaalde ruimte te warm wordt in vergelijking met de rest dien je toch de flow wat te verminderen? Zo regel ik mijn badkamer ook, WP staat een groot aantal uren aan, maar badkamer wordt niet overdreven warm.

Eclipse heb ik op alle radiatoren, super systeem.
Bij de kranen zit een tabel, daarin kun je de juiste hoeveelheid voor het gewenste vermogen en dT opzoeken. De thermostaat knop sluit de radiator wanneer de temperatuur bereikt is.
Als het te warm wordt in de ruimte, dan kun je beter de knop wat lager instellen.
Shapeshifter schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 08:49:
[...]

Ik heb een Nefit ProLine HRC 24/CW4 met een Moduline 300 thermostaat die met een R en een C draad is aangesloten. Volgens mij kan ik de CT80 dus probleemloos aansluiten. Zo te zien kan ik ze op Ebay wel vinden voor rond de 100 euro, wat mijns inziens een acceptabele prijs is. Binnenkort maar eens bestellen denk ik.
Op jouw ketel kan alleen een Nefit thermostaat de ketel modulerend aansturen.
Die R en C staan in je moduline bij de klemmen, maar die C is heel wat anders dan de C die de CT80 nodig heeft.
De C bij de CT80 staat voor "common wire", die zorgt voor de voeding als het aan/uit contact verbroken is.
Die thermostaat gaat dus sowieso niet werken op de huidige oranje aansluiting waar de Moduline op zit.
Je moet de groene aansluiting gebruiken op de ketel, het aan/uit contact.

Die CT80 heeft waarschijnlijk 24v voeding nodig en zal 3 draden nodig hebben om aangesloten te worden.
Ook dat zal niet werken op het aan/uit contact van de Proline, die heeft geen continu voeding.
Je zult een losse voeding nodig hebben voor die CT80

[ Voor 48% gewijzigd door Oxellaar op 23-10-2016 17:15 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben aan het peinzen over een leuk winterhobbyproject.
Met een speeltje zoals RPi of Arduino.
Een eerste nuttige toepassing zou kunnen zijn het intelligent verwarmen van mijn huis door:
- mijn Intergas Kombi Kompakt HRE (liefst modulerend) in te schakelen
- mijn huis in zones te verdelen
- te communiceren met radiatorknoppen
- rekening te houden met de buitentemperatuur
- met de smartphone de verwarming te bedienen
- een log te maken van water- en ruimtetemperaturen en stand gasmeter
- met een bedieningspaneel in de woonkamer zonder smartphone bediening mogelijk
- evt aanwezigheidsdetectie of geofencing tbv van de diverse gebruikers van kamers (er blijft ik de praktijk nog wel eens een kacheltje aanstaan :( )

In de startpost vind ik hiervoor geen aanknopingspunten.

Wie heeft zoiets al draaien of heeft voor mij aanknopingspunten om mij in de materie in te kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Oxellaar schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Bij de kranen zit een tabel, daarin kun je de juiste hoeveelheid voor het gewenste vermogen en dT opzoeken. De thermostaat knop sluit de radiator wanneer de temperatuur bereikt is.
Als het te warm wordt in de ruimte, dan kun je beter de knop wat lager instellen.

[...]

Op jouw ketel kan alleen een Nefit thermostaat de ketel modulerend aansturen.
Die R en C staan in je moduline bij de klemmen, maar die C is heel wat anders dan de C die de CT80 nodig heeft.
De C bij de CT80 staat voor "common wire", die zorgt voor de voeding als het aan/uit contact verbroken is.
Die thermostaat gaat dus sowieso niet werken op de huidige oranje aansluiting waar de Moduline op zit.
Je moet de groene aansluiting gebruiken op de ketel, het aan/uit contact.

Die CT80 heeft waarschijnlijk 24v voeding nodig en zal 3 draden nodig hebben om aangesloten te worden.
Ook dat zal niet werken op het aan/uit contact van de Proline, die heeft geen continu voeding.
Je zult een losse voeding nodig hebben voor die CT80
Oh, lekker handig dat dezelfde aanduidingen voor verschillende functies gebruikt worden. Ik had al wel gezien dat ze bij het aanleggen een 4-aderige draad van de ketel naar de thermostaat hebben gelegd, dus de dag is nog niet helemaal verloren denk ik. In de handleiding van de ketel staat wel precies de pinout, dus moet ik als ik de CT80 wil gebruiken even wat draadjes ompluggen. Als ik het goed begrijp komt het er straks dus als volgt uit te zien: een draad voor het aan/uit contact op de ketel naar de W (Heat control) op de CT80 en dan nog een 24V voeding (misschien zit die wel in de ketel ergens helaas) naar de R (RH and RC Single power for HEAT and COOL) en C (Common 24VAC power) op de CT80. Note to self: geen gelijkstroom erop proberen te zetten :P

Bedankt voor de info though :)

Ah niet helemaal:
This thermostat can run on the HVAC system’s 24VAC common “C” wire or an external adapter 12V to 24V AC or DC connected to the C and RH (no polarity).
Wat ik nog wel vreemd vind is dat de ketel twee contacten lijkt te hebben voor aan/uit en de thermostaat maar een. Zou het op de ketel een relais zijn en op de thermostaat een digitale uitgang ofzo, of is dat gewoon om meerdere schakelaars / thermostaten aan te kunnen sluiten? De modulerende output heeft dat ook though en is ook maar met 1 draad aangesloten (thuis even checken), dus het zal wel loslopen...

[ Voor 13% gewijzigd door Shapeshifter op 24-10-2016 11:38 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-08 18:27
Wij hebben sinds een jaar vloerverwarming beneden. En ook het bekende probleem dat het boven koud blijft als het beneden warm is en blijft. Ik zoek een systeem met thermostaatkranen die zelf de ketel (Remeha Tzerra) aan kunnen sturen en een kamerthermostaat die de vloerverwarming+ketel kan aansturen. De Evohome van Honeywell vind ik mooi maar duur en ik lees hier niet zulke goede ervaringen. Opentherm-ondersteuning is een must, een app zou geinig zijn.

Voor het schakelen van de vloerverwarming vroeg ik mij af: zou een simpele afstandbedienbare 230V-schakelaar op de pomp volstaan? Er zit een (instelbare) bypass in de leiding, dus het lijkt me mogelijk die zo in te stellen dat het water direct retour gaat als de pomp uit is. Dan hoeft er geen (dure) afstandsbedienbare klep in de leiding. Als dat zou werken, dan resteert de vraag: welk systeem ondersteunt dit? Qupit misschien, omdat Plugwise natuurlijk van die schakelaars heeft...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Shapeshifter schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 08:46:
[...]

Oh, lekker handig dat dezelfde aanduidingen voor verschillende functies gebruikt worden. Ik had al wel gezien dat ze bij het aanleggen een 4-aderige draad van de ketel naar de thermostaat hebben gelegd, dus de dag is nog niet helemaal verloren denk ik. In de handleiding van de ketel staat wel precies de pinout, dus moet ik als ik de CT80 wil gebruiken even wat draadjes ompluggen. Als ik het goed begrijp komt het er straks dus als volgt uit te zien: een draad voor het aan/uit contact op de ketel naar de W (Heat control) op de CT80 en dan nog een 24V voeding (misschien zit die wel in de ketel ergens helaas) naar de R (RH and RC Single power for HEAT and COOL) en C (Common 24VAC power) op de CT80. Note to self: geen gelijkstroom erop proberen te zetten :P

Bedankt voor de info though :)

Ah niet helemaal:

[...]

Wat ik nog wel vreemd vind is dat de ketel twee contacten lijkt te hebben voor aan/uit en de thermostaat maar een. Zou het op de ketel een relais zijn en op de thermostaat een digitale uitgang ofzo, of is dat gewoon om meerdere schakelaars / thermostaten aan te kunnen sluiten? De modulerende output heeft dat ook though en is ook maar met 1 draad aangesloten (thuis even checken), dus het zal wel loslopen...
Zo vreemd is dat niet van die C...

Je wilt een thermostaat aansluiten die niet voor de Europese markt is bedoeld, maar voor systemen in Amerika. Daar gebruiken ze hele andere aanduidingen en hebben andere manieren om te verwarmen. Ze gebruiken daar veelal warmtepompen of simpele aan/uit ketels.

Daarbij komt nog dat de C in je thermostaat staat en niet op je aansluiting op de ketel.
Als je iets wilt aansluiten op de ketel, moet je op de contacten van je ketel kijken en niet naar je thermostaat. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 24-10-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Oxellaar schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:41:
[...]

Zo vreemd is dat niet van die C...

Je wilt een thermostaat aansluiten die niet voor de Europese markt is bedoeld, maar voor systemen in Amerika. Daar gebruiken ze hele andere aanduidingen en hebben andere manieren om te verwarmen. Ze gebruiken daar veelal warmtepompen of simpele aan/uit ketels.

Daarbij komt nog dat de C in je thermostaat staat en niet op je aansluiting op de ketel.
Als je iets wilt aansluiten op de ketel, moet je op de contacten van je ketel kijken en niet naar je thermostaat. ;)
Wat ik eigenlijk wil is een moderne modulerende thermostaat met een open API, maar vooral op dat laatste punt moet alles kennelijk in de cloud en dat wil ik niet. Dit is meer een noodoplossing om mijn thermostaat aan te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Shapeshifter schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:23:
[...]

Wat ik eigenlijk wil is een moderne modulerende thermostaat met een open API, maar vooral op dat laatste punt moet alles kennelijk in de cloud en dat wil ik niet. Dit is meer een noodoplossing om mijn thermostaat aan te kunnen sturen.
De enige manier om een Europese ketel modulerend aan te sturen is via OpenTherm of Nefit eigen protocol EMS. Iets anders is er helaas niet.
Op zich snap ik dat je alles liever in eigen beheer hebt, maar wat is het probleem van de cloud. Nefit haalt echt niet zomaar hun Easy thermostaat uit de lucht oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Oxellaar schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:37:
[...]

De enige manier om een Europese ketel modulerend aan te sturen is via OpenTherm of Nefit eigen protocol EMS. Iets anders is er helaas niet.
Op zich snap ik dat je alles liever in eigen beheer hebt, maar wat is het probleem van de cloud. Nefit haalt echt niet zomaar hun Easy thermostaat uit de lucht oid.
Nefit zal niet bewust hun netwerk uit de lucht halen, maar misschien gaat een groep grapjassen dit wel DDOSsen? Veel bedrijven lijken de aanname te maken dat het internet er altijd zal zijn en altijd stabiel is, maar ik lees juist steeds meer berichten dat hele fundamentele onderdelen van het internet steeds vaker en harder aangevallen worden. Tevens geeft het Nefit macht, stel nou dat ze op een gegeven moment toch willen dat je er maandelijks voor betaalt of je data gaan verkopen (of misschien worden ze gehacked en wordt het gewoon gestolen). Wat als Nefit overgenomen wordt door een bedrijf wat er andere ideeën op nahoudt?

Als ik een apparaat koop wil ik dat het van mij is en wil ik er mee doen wat ik wil. Ik wil het niet "leasen" van een bedrijf en vastzitten aan voorwaarden of mitsen en maren (bijvoorbeeld landbouwmachines waar je niets meer aan hebt of een Tesla die je niet mag rijden voor bepaalde bedrijven). Tevens maakt het het integreren in mijn eigen domoticasysteem veel makkelijker.

OpenTherm was misschien nog een optie geweest, maar dan moet ik eerst een converter van Nefit naar OpenTherm kopen volgens mij en dan nog een OpenTherm compatible thermostaat met open locale API of zelf een thermostaat klussen, maar dat kost qua tijd meer dan deze CT80 van 100 euro...

[ Voor 9% gewijzigd door Shapeshifter op 25-10-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben me een beetje aan het oriënteren op EvoHome, maar er is één ding waar ik niet helemaal uitkom.
Mijn grootste probleem in temperatuurregeling is dat ik een grote tuinkamer heb op de begane grond welke we weinig gebruiken. Eigenlijk alleen in het weekend en 's avonds.
Heb hier nu een programmeerbare thermostaatkraan opgezet, maar die doet natuurlijk alleen iets als de thermostaat in de woonkamer (op de eerste verdieping) aanslaat.

De rest van het huis is redelijk onder controle nu.

Wilde dit oplossen door een evohome setje te installeren, maar nu vraag ik mij af; moet ik dan ál m'n radiatorkranen vervangen?

Ik zou zeggen van wel, want anders staan de andere radiatoren (nu met normale knop) elke keer dat er één kamer aanslaat te pompen. Lijkt me niet echt efficiënt.

Echter; alle 12 radiatoren voorzien van een nieuwe thermostaat kost nogal een kapitaal :?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-10-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:28:
......... moet ik dan ál m'n radiatorkranen vervangen? ..............
Als je al thermostaatkranen hebt slaan die natuurlijk alleen aan als er daar warmtevraag is.

Als je de ketel ook wil starten voor die andere radiatoren heb je er meer nodig.
Als ik het zo hoor is 1 in de woonkamer en 1 in de tuinkamer voldoende.

Maar misschien is 2 thermostaten dan een betere optie. Sommige daarvan kunnen ook samenwerken.
Daar heb ik helaas geen ervaring mee.

[ Voor 19% gewijzigd door NIMIC op 25-10-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NIMIC schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

Als je al thermostaatkranen hebt slaan die natuurlijk alleen aan als er daar warmtevraag is.

Als je de ketel ook wil starten voor die andere radiatoren heb je er meer nodig.
Als ik het zo hoor is 1 in de woonkamer en 1 in de tuinkamer voldoende.

Maar misschien is 2 thermostaten dan een betere optie. Sommige daarvan kunnen ook samenwerken.
Daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Er zitten nog geen thermostaatkranen op de radiators.

Maar begrijp ik nou goed dat de ketel niet aanslaat met die HR92we thermostaatkranen de ketel niet aanslaat met evohome?

Mijn eerste gedachte was om de drie radiators in de woonkamer en de radiator in de tuinkamer van een evohome thermostaatkraan te vervangen. Maar ik ben een beetje bang dat ik dan op de bovenverdieping teveel warmte krijg. Namelijk als óf de woonkamer, óf de tuinkamer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Als boven de radiatoren altijd open staan zal daar veel onnodige warmte naar toe gaan waarschijnlijk.

De ketel slaat wel aan als een evohome radiatorkraan aangeeft dat er verwarmt moet worden.
Eventueel kun je op alle radiatoren normale thermostaatkranen plaatsen. Als je merkt dat het nodig is kun je er nog een evohome thermostaatkraan op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das ook nog een idee. Heeft de evohome display overigens geen thermostaat ingebouwd?

Eventueel zou ik in de woonkamer misschien ook voldoende hebben aan twee normale en één evohome themostaatkraan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
De display heeft een thermostaat ingebouwd.
Maar om een zone aan te maken moet er iets te regelen zijn. Dus je kunt alleen een zone aanmaken als er een thermostaatkraan is.
Dit is me verteld door de installateur. Ik heb het zelf nog niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat snap ik ergens ok wel.
Misschien dat ik gewoon maar ga testen met één evohome en twee normale thermostaten in de woonkamer. En dan ééntje in de tuinkamer.

Mocht het niet werken kan ik altijd nog uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Gisteren heb ik de Remeha etwist aangesloten op een Intergas 2004 ketel, dus zal ook even mijn ervaringen delen.
De installatiehandleiding is duidelijk, maar omdat er een "Gateway" tussen de thermostaat en ketel moet komen, mis je een stukje 2 aderige kabel. Waarom stopt Remeha niet een stukje kabel van 1-2 meter in de doos? Goed, ik heb thuis nog wel wat kabels liggen dus ik pak een willekeurig stukje snoer maar ben serieus een uur bezig geweest om hem in de kroonsteentjes te schroeven van de Gateway. Op de een of andere krijg je een dunne kabel gewoon NIET vast. Uiteindelijk heb ik van ellende maar een centimeter installatiedraad van 2,5mm2 afgeknipt en die aan het flexibele snoer gesoldeerd. Wat een gedoe zeg, vooral als je ergens in een kleine ruimte in het donker zit te prutsen.
De knop draait prima, het scherm is duidelijk. De app doet ook wat hij moet doen.
Mijn grootste irritatie...waarom blijft dat scherm maar 10 seconden actief? Ik wil de hele dag het scherm actief hebben omdat de thermostaat ook altijd een thermometer is geweest in de ruimte. Ik zit er aan de denken om de IR sensor af te plakken ofzo, misschien blijft hij dan wel aan.
De software versie is vannacht van 1.0.0 ge-update naar 1.8.0. Changelog anyone??

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Xoem schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:41:
Is het iemand trouwens wel eens daadwerkelijk gelukt een IFTTT recipe aan de praat te krijgen met de Easy? Ik kan een IFTTT recipe aanmaken, ik kan 'm "aan" zetten, maar zodra ik 'm probeer te runnen krijg ik melding dat dat niet gelukt was door 'een' probleem met het Easy channel. Als ik het het IFTTT recipe gewoon aan laat staan krijg ik na een aantal dagen ook een melding dat deze uitgeschakeld is door een probleem met het Easy channel. Nu aantal keren geprobeerd, maar blijft hetzelfde.
ik ervaar precies hetzelfde..

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08 22:48
Ik ben ook aan het kijken naar een slimme thermosstaat, en wil graag eentje die compatibel is met Apple's Homekit.

Tot nu toe weet ik van twee die dat zijn:

- Honeywell Lyric T6
- Tado Slimme Thermostaat

Mijn situatie: Recente HR CV-Ketel (<5 jaar oud), 1 handgeschakelde Honeywell thermostaat in de huiskamer.Geen vloerverwarming, stadsverwarming, open haard o.i.d.

Welke raden jullie aan en waarom? Een van deze twee of misschien wel een hele andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ondertussen heb ik anderhalve week de eTwist-app voor Android gebruikt en de praktijk is dat hij af en toe geen verbinding kan maken met de eTwist-'server'. Mijn 4G-verbinding is altijd goed en ook op de momenten dat hij verbindingsproblemen heeft werkt de rest van internet wel goed. Vermoedelijk dus echt een probleem aan de kant van Remeha. Daarnaast is het onderdeel Energieverbruik in de app heel onregelmatig, de ene dag legt hij het verbruik wel vast en de volgende dag niet, dan weer een dag wel en de afgelopen dagen weer helemaal niets. Het is geen ramp nog, maar technisch gezien ben ik benieuwd waar het probleem zit. Als softwareontwikkelaar kan ik me er iets bij voorstellen waar de problemen kunnen zitten, maar helaas zal ik toch moeten afwachten tot het opgelost wordt.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
RvV schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:32:
Gisteren heb ik de Remeha etwist aangesloten op een Intergas 2004 ketel, dus zal ook even mijn ervaringen delen.
De installatiehandleiding is duidelijk, maar omdat er een "Gateway" tussen de thermostaat en ketel moet komen, mis je een stukje 2 aderige kabel. Waarom stopt Remeha niet een stukje kabel van 1-2 meter in de doos? Goed, ik heb thuis nog wel wat kabels liggen dus ik pak een willekeurig stukje snoer maar ben serieus een uur bezig geweest om hem in de kroonsteentjes te schroeven van de Gateway. Op de een of andere krijg je een dunne kabel gewoon NIET vast. Uiteindelijk heb ik van ellende maar een centimeter installatiedraad van 2,5mm2 afgeknipt en die aan het flexibele snoer gesoldeerd. Wat een gedoe zeg, vooral als je ergens in een kleine ruimte in het donker zit te prutsen.
De knop draait prima, het scherm is duidelijk. De app doet ook wat hij moet doen.
Mijn grootste irritatie...waarom blijft dat scherm maar 10 seconden actief? Ik wil de hele dag het scherm actief hebben omdat de thermostaat ook altijd een thermometer is geweest in de ruimte. Ik zit er aan de denken om de IR sensor af te plakken ofzo, misschien blijft hij dan wel aan.
De software versie is vannacht van 1.0.0 ge-update naar 1.8.0. Changelog anyone??
Beetje vreemd dat je jouw probleem (het niet hebben van een stukje draad) afschuift op Remeha.
Je had ook langs de bouwmarkt kunnen rijden om een stukje draad en de thermostaat een uurtje later kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 14:34
Hallo Tweakers,

wij zitten met een vraag. Wij hebben een remeha avanta CV uit 2008.

Helaas vergeet mijn partner regelmatig de thermostaat naar 16 graden te draaien als hij naar werk gaat. Met als resultaat dat de cv telkens aanslaat terwijl niemand aanwezig is (de cv wilt het dan 20 graden hebben). Dit vind ik zonde van het gas en electra verbruik aangezien er niemand op de katten na aanwezig is.

Nu vroeg ik mij af: Welke oplossingen zijn hiervoor? Kan ik een slimme thermostaat installeren ? Bestaan er thermostaten die uitgaat als NIEMAND thuis is ?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoek eens op geofencing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jboy1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:46:
wij zitten met een vraag. Wij hebben een remeha avanta CV uit 2008.

Helaas vergeet mijn partner regelmatig de thermostaat naar 16 graden te draaien als hij naar werk gaat. Met als resultaat dat de cv telkens aanslaat terwijl niemand aanwezig is (de cv wilt het dan 20 graden hebben). Dit vind ik zonde van het gas en electra verbruik aangezien er niemand op de katten na aanwezig is.

Nu vroeg ik mij af: Welke oplossingen zijn hiervoor? Kan ik een slimme thermostaat installeren ? Bestaan er thermostaten die uitgaat als NIEMAND thuis is ?
Thermostaat hoeft niet werkelijk heel erg slim te zijn, op afstand uit te lezen en te bedienen is dan al voldoende, maar dan worden de meesten al "slim' genoemd. "geofencing" hoeft daarbij zeker niet actief te zijn, dat kan ook zonder.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
hardware-lover schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Thermostaat hoeft niet werkelijk heel erg slim te zijn, op afstand uit te lezen en te bedienen is dan al voldoende, maar dan worden de meesten al "slim' genoemd. "geofencing" hoeft daarbij zeker niet actief te zijn, dat kan ook zonder.
Maar hoe zit dat dan met meerdere telefoons? Hij moet niet uitgaan als ik het huis verlaat en mn partner nog thuis is. Ik las op internet dat Geofencing met meerdere gebruikers juist erg lastig is.

Een goedkopere oplossing is natuurlijk het telkens herhalen, maar we zijn partners van elkaar en niet vader-zoon :p dus daar ben ik ook mee gestopt.

Ik zoek dus een goede manier om het huis te verwarmen alleen als WIJ (of één van ons) er is. Maar weet niet of zoiets bestaat, of dat je een enorm luxe CV daarvoor moet hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jboy1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:18:
[...]
Maar hoe zit dat dan met meerdere telefoons? Hij moet niet uitgaan als ik het huis verlaat en mn partner nog thuis is. Ik las op internet dat Geofencing met meerdere gebruikers juist erg lastig is.

Een goedkopere oplossing is natuurlijk het telkens herhalen, maar we zijn partners van elkaar en niet vader-zoon :p dus daar ben ik ook mee gestopt.

Ik zoek dus een goede manier om het huis te verwarmen alleen als WIJ (of één van ons) er is. Maar weet niet of zoiets bestaat, of dat je een enorm luxe CV daarvoor moet hebben :P
Zoals ik al zei "geofencing" hoeft ook niet actief te zijn, dus is er geen probleem als meerdere gebruikers de thermostaat op afstand kunnen bedienen met verschillende telefoons. Je controleert op elk willekeurig moment de actuele temperatuur en stelt hem zo in zoals je zou willen, dus als jij weet dat iedereen van huis is, en je ziet dat de verwarming nog op 20 °C staat, dan geef je hem een slinger en zet deze lager.
Doen we ook met de Nefit Easy die hier aan de muur hangt, daar wordt ook niet mee "geofencingt' ;)

Overigens kan Geofencing wel goed werken hoor, dus ik zeg niet dat je er geen gebruik van moet maken, maar mogelijk heeft niet elke slimme thermostaat leverancier de werking daarvan goed op orde (of heeft er een app voor), zodat het voor iedereen met elke telefoon ook probleemloos werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 27-10-2016 22:42 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Ik gebruik nu sinds kort de Tado slimme thermostaat. Die kun je prima met meerdere personen gebruiken als die een smartphone hebben. Zonder smartphone toegang is het gewoon een klokthermostaat met een ingesteld programma maar wel met de mogelijkheid van veschillende programma's afhankelijk van de verwarmingzones in je huis.

Met de smartphone toegang kun je 1 of meerdere zones in je huis handmatig of obv geofencing aansturen. Daarbij kan iedere bewoner met zijn/haar smartphone de verschillende zones van het huis aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door TWyk op 27-10-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
TWyk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:58:
Ik gebruik nu sinds kort de Tado slimme thermostaat. Die kun je prima met meerdere personen gebruiken als die een smartphone hebben. Zonder smartphone toegang is het gewoon een klokthermostaat met een ingesteld programma maar wel met de mogelijkheid van veschillende programma's afhankelijk van de verwarmingzones in je huis.

Met de smartphone toegang kun je 1 of meerdere zones in je huis handmatig of obv geofencing aansturen. Daarbij kan iedere bewoner met zijn/haar smartphone de verschillende zones van het huis aansturen.
Maar dat moet je cv ook ondersteunen toch? Hier ligt gewoon 1 verwarmingleiding die naar alle radiatoren gaat in huis (flat). Daar zullen zones niet werken dus of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik heb momenteel de ervaring dat ik mijn nieuwe thermosmart advanced niet online krijg.

Ik heb er al 2 (normale versie) eerder aangesloten, geen probleem.
Nu nummer 3, en dat lukt voor geen meter. Niet via ipad, niet via windows laptop.

Krijg verbinding met de wifi, krijg de pagina om te scannen, en als ik dan scan krijg ik of geen netwerk te zien. En als ik die wel te zien krijg, en ik klik op het wifi netwerk, dan hangt hij dan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jboy1991 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:28:
[...]
Maar dat moet je cv ook ondersteunen toch? Hier ligt gewoon 1 verwarmingsleiding die naar alle radiatoren gaat in huis (flat). Daar zullen zones niet werken dus of zie ik dit verkeerd
Het is iets wat mogelijk zou kunnen zijn, niet dat dit meteen werkt via enkel een slimme thermostaat. Dus in jouw situatie wordt de temperatuur in die ruimte geregeld waar de thermostaat aanwezig is.

Indien de thermostaat ook geschikt zou zijn voor zone aansturing dan gaat dit werken als er ook "slimme" knoppen op de radiatoren geplaatst zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
In een poging me gas verbruik wat omlaag te krijgen wil ik graag over naar een moderne thermostaat.
Zit nu op een simpele klok thermostaat die me cv aanstuurt via het aan/uit principe.
Het grootste probleem is dat ik hem vergeet uit te zetten, of vergeet het programma te veranderen.
Is er inmiddels een thermostaat die via een kalender te programmeren is, en eventueel gecombineerd met geofencing?

Probleem is dat ik in ploegendienst werk, in de ochtenddienst is het prettig als de kachel om 05:00 aanslaat door de weeks, maar op het moment dat ik middagdienst heb gaat de wekker pas uiterlijk 12:00 en zou die dus 7uur voor niks aan staan als je alleen met geofencing werkt met een vast programma.

Als ik me rooster in een agenda zou kunnen gooien, en in combinatie met geofencing om te checken of er ook echt iemand thuis is voordat die aanslaat lijkt me dat ideaal. Alleen na wat rondzoeken heb ik het idee dat het niet te vinden gaat zijn wat ik zoek.

Iemand ervaring met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gewoon je autosleutels op de thermostaat leggen. Dan kun je niet vergeten je thermostaat uit te zetten als je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
TerminalNL schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 02:57:
In een poging me gas verbruik wat omlaag te krijgen wil ik graag over naar een moderne thermostaat.
Zit nu op een simpele klok thermostaat die me cv aanstuurt via het aan/uit principe.
Het grootste probleem is dat ik hem vergeet uit te zetten, of vergeet het programma te veranderen.
Is er inmiddels een thermostaat die via een kalender te programmeren is, en eventueel gecombineerd met geofencing?

Probleem is dat ik in ploegendienst werk, in de ochtenddienst is het prettig als de kachel om 05:00 aanslaat door de weeks, maar op het moment dat ik middagdienst heb gaat de wekker pas uiterlijk 12:00 en zou die dus 7uur voor niks aan staan als je alleen met geofencing werkt met een vast programma.

Als ik me rooster in een agenda zou kunnen gooien, en in combinatie met geofencing om te checken of er ook echt iemand thuis is voordat die aanslaat lijkt me dat ideaal. Alleen na wat rondzoeken heb ik het idee dat het niet te vinden gaat zijn wat ik zoek.

Iemand ervaring met deze situatie?
Heb nu een honeywell round connected, met ifttt app zou je waarschijnlijk wel een agenda kunnen uitlezen en daarmee de thermostaat sturen icm geofencing. Heb dit echter nog niet geprobeerd.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 19:40
Heeft de recentste versie van EVOHOME nog steeds het vervelende feit dat het onverwacht. 1 minuut om de 10 minuten het CV ketel relais zal sluiten totdat de gemeten temperatuur 1.5 graden hoger is als gewenst ? (Als ik goed samenvat... Deze vervelende logica werd eerder in dit forum beschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dat was niet bij iedereen (afhankelijk van nogal wat factoren). En degenen bij wie het wel was... die hebben vast geen Evohome meer :P (ik niet in elk geval)

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 01-11-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
roelzadh schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:49:
[...]

Heb nu een honeywell round connected, met ifttt app zou je waarschijnlijk wel een agenda kunnen uitlezen en daarmee de thermostaat sturen icm geofencing. Heb dit echter nog niet geprobeerd.
Bedankt! Heb even zitten klooien met de app, maar geofencing heb ik gevonden, alleen de koppeling met een agenda kan ik nog niet vinden. Wel met google calander, maar het mooiste zou zijn een koppeling met de agenda van me iPhone.
Lijkt veel belevond in elk geval, ook omdat het op deze manier te combineren is als me vriendin thuis is mits zei ook de app gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Met life360 kan je makkelijk meerdere gebruikers tracken (geofence), zodat de laatste die het huis verlaat zorgt dat de kachel laag gaat!

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past ondanks ik het over verschillende dingen heb ;)

Ik wil binnenkort bij onze dochter op de kamer de radiator-knop vervangen.
Nu weet ik niet zeker of dit te realiseren valt, maar het vervangen van de knop is geen probleem.

Wij hebben een Ferroli Bluesense 4 cw4 ketel hangen die aangestuurd kan worden met OT.

Daarnaast wil ik de thermostaat beneden vervangen door een iSense.
Weet iemand of het gaat werken als ik beneden een thermostaat heb en de kamer van onze dochter apart wil verwarmen via een electronische thermostaat-knop ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 19:40
@Woekele
woekele schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:38:
dat was niet bij iedereen (afhankelijk van nogal wat factoren). En degenen bij wie het wel was... die hebben vast geen Evohome meer :P (ik niet in elk geval)
Je hebt geen Evohome meer. Of het probleem niet meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31
Jboy1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:18:
[...]

Volgens mij moet de Thermosmart samen met Drebbl dat perfect kunnen.

Zie https://drebbl.com/ en http://www.thermosmart.nl/product/drebbl/

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
lanticster schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:59:
@Woekele

[...]

Je hebt geen Evohome meer. Of het probleem niet meer ?
Dat eerste. En daardoor ook dat 2e :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

hardware-lover schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:37:
[...]

Zoals ik al zei "geofencing" hoeft ook niet actief te zijn, dus is er geen probleem als meerdere gebruikers de thermostaat op afstand kunnen bedienen met verschillende telefoons. Je controleert op elk willekeurig moment de actuele temperatuur en stelt hem zo in zoals je zou willen, dus als jij weet dat iedereen van huis is, en je ziet dat de verwarming nog op 20 °C staat, dan geef je hem een slinger en zet deze lager.
Doen we ook met de Nefit Easy die hier aan de muur hangt, daar wordt ook niet mee "geofencingt' ;)

Overigens kan Geofencing wel goed werken hoor, dus ik zeg niet dat je er geen gebruik van moet maken, maar mogelijk heeft niet elke slimme thermostaat leverancier de werking daarvan goed op orde (of heeft er een app voor), zodat het voor iedereen met elke telefoon ook probleemloos werkt.
ik heb gewoon:
Iemand komt thuis -> Thermostaat gaat omhoog
Iedereen is weg -> Thermostaat gaat omlaag
Op vast tijdstip s'avonds -> Thermostaat gaat nog lager als nachtstand
Op vast tijdstip s'ochtends -> thermostaat omhoog als voorverwarming voor wanneer we wakker worden.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
Grolsch schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:08:
[...]

Volgens mij moet de Thermosmart samen met Drebbl dat perfect kunnen.

Zie https://drebbl.com/ en http://www.thermosmart.nl/product/drebbl/
Ik heb het inderdaad zo draaien Drebbl en ThermoSmart en werkt zo perfect dat ik overweeg om via Drebbl mijn geofencing binnen Domoticz te gaan laten verzorgen, nu nog eens bedenken hoe ik dat in elkaar zou kunnen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvaer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01 11:57
Na een week klungelen met instellingen van de eTwist op mijn nieuwe Tzerra 28c Plus eindelijk dit forum gevonden. Remeha ontkent overigens telefonisch dat er fora zijn voor uitwisselen van ideeën rond dit product.
Het advies dat ik bij Remeha inwon kwam niet veel verder dan de eTwist te "resetten" door tenminste 15 min. te ontkoppelen. Aanleiding was onverklaarbaar spontaan gedrag: 22 graden kamertemp. in het holst van de nacht, overdag ineens een overshoot van 3 graden die later weer verdween. Misschien was dit wangedrag veroorzaakt door het aansluiten van een buitenvoeler ook al komt me dat niet logisch voor. De voeler heb ik maar weer snel verwijderd, misschien later mee verder spelen. Daarna heeft het spontaan hoog-stoken in de nacht zich desondanks herhaald.
Het "resetten" lijkt te hebben geholpen ofschoon na de reset van een toestand als nieuw uit de doos geen sprake is. Alle instellingen, eigen klokprogramma, Wifi-instellingen ja zelfs de tijd kwamen ongewijzigd terug. Het spontaan hoog-stoken in de nacht heeft zich desondanks vannacht weer herhaald.
Het voelt allemaal wat ongrijpbaar aan en de diverse handleidingen die als pdf zijn te downloaden vind ik nogal commercieel/prijzend en niet steeds technisch to the point.
Nee, ik schaf de eTwist (nog) niet af of verklaar het ding ondeugdelijk want wie weet heeft het apparaat een leercurve waardoor ie na nog een paar dagen aan mijn huis is gewend...

Paar vreemde ervaringen met de Android app:
- In de app kan ik sommige karakters niet invullen, ze worden spontaan gewijzigd (Mobieltje: SGS6 die dit euvel nimmer heeft) Workaround met "plakken" van de gewenste tekst i.p.v. ingeven per karakter.
- Ketelcapaciteit kan ik niet instellen want die blijkt later niet te zijn overgenomen.
- Ik vermoed dat de data op een server van Remeha worden opgeslagen. Eigenlijk zou ik die willen editten in een persoonlijk account, zo'n soort Mijn Remeha. Uiteindelijk is het mailadres en password er al bekend...
Al met al voelt het nu allemaal nog wat onvolwassen aan maar met een beetje aandrang komt het wellicht toch goed.
Ik hoop dat ook anderen hun ervaringen delen en reacties geven. ;)

Bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 22:30
herkent iemand mijn euvel met de Remeha etwist thermostaat?

De thermostaat heb ik eerst op een tijdelijke kabel aangesloten,
omdat ik gedurende de verbouwing nog niet bij de bestaande kabel kon.
Nu heb ik deze kabel afgekoppeld en wilde ik hem aansluiten op de bestaande kabel
(waarin geen kabelbreuk te ontdekken valt, want de spanningszoeker detecteert wel spanning).
Echter op welke kabel ik hem nu ook aansluit (tijdelijk of bestaand), het scherm blijft zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Kan je een losse kabel tussen de ketel en thermostaat proberen en de spanning meten die de ketel geeft in vergelijking met de etwist?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
Vraagje over uitbreiding van het Evohomesysteem.

Tot op heden gebruikte ik het Evohome Wifi Single Zone pakket (OpenTherm).
De Evotouch bedieningsinterface staat in de woonkamer en fungeert als thermostaat voor deze zone. Dit werkt prima, als de woonkamer te koud is dan gaat de ketel stoken.

Nu wil ik uitbreiden naar twee zones (met behulp van een HR92 radiatorknop). Echter, bij het toevoegen van de extra zone, vervalt de mogelijkheid om de woonkamer te laten regelen door de thermostaat in de Evotouch...... Ik kan nu dus alleen de HR92 in de nieuwe zone reguleren. De ketel reageert niet meer op de thermostaat in de woonkamer (Evotouch).

Van de Honeywell hulplijn wordt ik niks wijzer, alleen grijzer. Zijn er Tweakers die Evhome hebben uitgebreid met HR92 koppen? Let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Skupjo schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:26:
Zijn er Tweakers die Evhome hebben uitgebreid met HR92 koppen? Let me know.
Bij meerdere zones moet elke zone iets te regelen hebben. Je kunt alleen een zone maken door een HR92 te koppelen.

Enige oplossing is nog een HR92 kopen voor de woonkamer. Dan kun je wel 2 zones aansturen.
Misschien moeten we even melden aan Honeywell dat dit erg vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
NIMIC schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:38:
[...]

Bij meerdere zones moet elke zone iets te regelen hebben. Je kunt alleen een zone maken door een HR92 te koppelen.

Enige oplossing is nog een HR92 kopen voor de woonkamer. Dan kun je wel 2 zones aansturen.
Misschien moeten we even melden aan Honeywell dat dit erg vervelend is.
Aj, oke.

Opmerkelijk is dat de Configurator van Evohome zegt dat ik slechts één HR92 nodig heb voor mijn dual-zone setup.

Enfin, goedkoopste oplossing is dan in mijn geval (denk ik): Ook één HR92 installeren in de woonkamer (op de vloerverwarming unit). De HR92 controleert dan de warmwater toevoer naar de vloerwarming in de woonkamer. De Evotouch in de woonkamer kan ik dan instellen als 'voeler'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Als ik de configurator met vloerverwarming uitvoer komt er een aan-uit module (BDR91A1000) uit om de vloerverwarming aan te sturen.
Ik weet helaas niet hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
Ik ben ook aan het kijken naar een slimme thermostaat voor mijn nieuwbouwwoning. De woning beschikt over stadsverwarming.

Ik twijfel zelf over de Thermosmart of de Nest.
Mijn woning heeft beneden 3 vertrekken (keuken / woonkamer / speelkamer) en deze zou ik graag per zone apart willen kunnen verwarmen.

Daarnaast heb ik een open haard (hout) en op de hele begane vloer vloerverwarming. Ik kom er niet uit wat dan de beste keuze is. Ik las dat de opwarmtijd van een Thermosmart voor vloerverwarming een uur is. Hoe ervaren de mensen dat hier? En hoe is de nest qua opwarmtijd?

qua zone verwarming kom ik alleen bij de Honeywell Evohome uit. De Thermosmart en Nest kunnen dit niet toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Qosmic op 16-11-2016 12:27 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ZIjn er nog ontwikkelingen op Nefit Easy gebied? Wil eigelijk met name betere/gedetailleerdere logging. Wordt ook in dit forum al heel lang om gevraagd (ontwikkelaar hier nog aanwezig?)

• Oxellaar
  • Niet online
Qosmic schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:23:
Ik ben ook aan het kijken naar een slimme thermostaat voor mijn nieuwbouwwoning. De woning beschikt over stadsverwarming.

Mijn woning heeft beneden 3 vertrekken (keuken / woonkamer / speelkamer) en deze zou ik graag per zone apart willen kunnen verwarmen.

Daarnaast heb ik een open haard (hout) en op de hele begane vloer vloerverwarming. Ik kom er niet uit wat dan de beste keuze is. Ik las dat de opwarmtijd van een Thermosmart voor vloerverwarming een uur is. Hoe ervaren de mensen dat hier? En hoe is de nest qua opwarmtijd?

qua zone verwarming kom ik alleen bij de Honeywell Evohome uit. De Thermosmart en Nest kunnen dit niet toch?
De opwarming van vloerverwarming hangt niet echt van je thermostaat af. De aanvoertemperatuur en juiste doorstroming bepalen dat. Ook is de dikte van de smeervloer van groot belang.
Een uur is voor vloerverwarming veelal te kort, zeker als je bedenkt dat vloerverwarming eigenlijk niet bedoeld is om geheel af te laten koelen. Daar is massa verwarming veel te traag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
stuffer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:47:
Kan je een losse kabel tussen de ketel en thermostaat proberen en de spanning meten die de ketel geeft in vergelijking met de etwist?
Bij een meting kom ik er nu achter dat de ketel bijna 27,5v naar de thermostaat stuurt, dit lijkt mij veel, maar kan iemand dit bevestigen of liever nog ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

rjvisje schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:14:
[...]

Bij een meting kom ik er nu achter dat de ketel bijna 27,5v naar de thermostaat stuurt, dit lijkt mij veel, maar kan iemand dit bevestigen of liever nog ontkrachten?
Heb je in de documentatie van de thermostaat staan hoeveel die moet krijgen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Qosmic schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:23:

Binnenkort wordt een firmware update uitgevoerd voor ThermoSmart waardoor de aanwarmtijd te verlengen is naar 3 uur.

Bij gebruik van de ThermoSmart met open haard heb je de mogelijkheid om via een Netatmo binnemodule in een andere ruimte deze te gebruiken om de rest van je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik ben helemaal plat gebeld door Eneco met de vraag of ik a.u.b. een Toon wil aannemen van ze. Zogenaamd een cadeau, omdat ik al zo lang klant ben.
Met mijn Feraris meter en zonnepanelen wil ik helemaal geen Toon, hoewel ik wel snap dat ik ooit aan de beurt ben om mijn meter te vervangen.
De Toon is notabene „gratis“, de abonnement kosten niet meegerekend.
Wat zouden jullie doen?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
stuffer schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 21:11:
[...]

Heb je in de documentatie van de thermostaat staan hoeveel die moet krijgen?
De thermostaat zou 24v moeten krijgen, geen idee wat de max. is, maar meer dan 10% hoger lijkt mij erg veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 19:54
Geurt-kun schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:17:
Ik ben helemaal plat gebeld door Eneco met de vraag of ik a.u.b. een Toon wil aannemen van ze. Zogenaamd een cadeau, omdat ik al zo lang klant ben.
Met mijn Feraris meter en zonnepanelen wil ik helemaal geen Toon, hoewel ik wel snap dat ik ooit aan de beurt ben om mijn meter te vervangen.
Wat zouden jullie doen?
overstappen want waarschijnlijk betaal je al een paar jaar teveel inmiddels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Wat zouden jullie doen?
En wat is precies de reden dat je tegen Toon bent? En wat is precies jouw reden om tegen slimme meter te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Laatst online: 10:24

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kan de Tado ook luchtvochtigheid laten zien op de display? Maw, heeft Tado deze optie? En dan heb ik het dus niet over de AC unit.

[ Voor 20% gewijzigd door JoeZuCK op 21-11-2016 12:37 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Wat zouden jullie doen?
Waarom geen Toon? Met zonnepanelen en Feraris meter kun je prima gebruik maken van Toon hoor.
En dat abonnement is inderdaad naadje, maar je kunt hem behoorlijk leuk rooten (als je wilt) en hem activeren. Vervolgens kun je veel functies gewoon gebruiken, helemaal als je een beetje van knutselen houdt en hem bijv. combineert met iets als domoticz.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den.mobile74
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Onze woning heeft stadsverwarming (1 zone). Nu twijfel ik om de Honeywell evohome teplaatsen om zo verwarming per zone te regelen. Op elke radiator in huis zou dan een hr92 geplaatst moeten worden. Nu houden wij woonkamer de gehele dag op 20 graden ivm huisdieren. Elke andere ruimte waar ik vergeet de radiator handmatig dicht te draaien wordt dan oom verwarmd. Kan ik de radiatoren in de woonkamer dan beter niet voorzien van hr92? Of zie ik iets over het hoofd? Omdat de verwarming toch vrijwel altijd aanstaat? Dan heb ik comfort en bespaar ik op energie op de andere kamers. Of adviseren jullie een totaal andere oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
als er 1 kamer is die warmte nodig heeft... en je woonkamer niet... dan moet de radiator in je woonkamer dicht. Dus kun je niet zonder die knoppen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Als je in je woonkamer normale thermostaatknoppen hebt dan lijkt me dat voldoende. Er moet dan wel 1 hr92 in de woonkamer aanwezig zijn.
Anders is de woonkamer niet te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Kluutmaran schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:29:
[...]

En wat is precies de reden dat je tegen Toon bent? En wat is precies jouw reden om tegen slimme meter te zijn?
1- De abonnementskosten voor de Toon.
2- Salderen is vele malen eenvoudiger met een Feraris meter.
geerttttt schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:31:
[...]

Waarom geen Toon? Met zonnepanelen en Feraris meter kun je prima gebruik maken van Toon hoor.
En dat abonnement is inderdaad naadje, maar je kunt hem behoorlijk leuk rooten (als je wilt) en hem activeren. Vervolgens kun je veel functies gewoon gebruiken, helemaal als je een beetje van knutselen houdt en hem bijv. combineert met iets als domoticz.
Domotica lijkt me heel leuk, maar ben ik nog niet aan toe. Totaal geen ervaring mee, dus er valt nog veel te leren.
martijn k. schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:31:
[...]

overstappen want waarschijnlijk betaal je al een paar jaar teveel inmiddels ;)
Met EUR 79 per maand voor een oud huis en nog steeds terug krijgen lijkt het me dat ik niet teveel betaal.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
zie je op de Thermosmart ook een melding (vlammetje oid) als die aan het verwarmen is?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Op de begane grond heb ik vloerverwarming (4 zones, echter 1 ruimte). In de hal (geen vloerverwarming) en op de 1e en 2e etage losse radiatoren.
Nu was ik aan het kijken om de boel in zones in te delen middels evo home echter loop ik vast op iets waar ik geen info over heb kunnen vinden.

Ik wil mijn vloerverwarming in zijn geheel in 1 zone, heb ik dan nog steeds een zone regelaar nodig ? En zo nee, wat zou dan de oplossing zijn om de temperatuur op de verdeel unit te regelen ?

Ah, ben iets verder gekomen.. een zone regelaar kan niet op mijn verdeler, er zit geen aansluiting voor een thermomotor. Oftewel, ben nu aan het kijken of er iets bestaat om dat centraal te regelen.

Nu heb ik begrepen dat de thermostaat knop op de invoer daar niet voor gebruikt mag worden, klopt dat ? Of zou ik daar gewoon een hr92 op kunnen zetten ? De temperatuur van mijn CV gaat overigens niet boven de 50 graden.

Wat ik namelijk wil bereiken, stel mijn werkkamer op de 3e etage mag wel iets warmer, zou ik het zonde vinden als ook de vloerverwarming beneden opgewarmd wordt als daar verder geen temperatuur vraag is.

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2016 00:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
DukeBox, je zou kunnen kijken of je de pomp van de vloerverwarming uit kunt zetten als er geen warmtevraag in de woonkamer is.

Via de honeywell configurator komt hij met deze: pricewatch: Honeywell EvoHome Relaismodule

Ik heb er verder geen ervaring mee. Misschien iemand anders wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb hetzelfde als Dukebox en waar je mee zit is het aanlerend vermogen. Die relaismodule heeft volgens mij geen aanlerend vermogen, waar de zoneregelaar dit wel heeft.

Anders bereikt je woonkamer de ingestelde 22 graden van de thermostaat en zet de verwarming vervolgens uit. Maar door het warme water in de vloerverwarming en het indirect opwarmen van de temperatuur in de huiskamer, blijft de temperatuur daarna nog wel een tijdje omhoog gaan.

Andersom heb je natuurlijk hetzelfde. Als de minimum temperatuur bijvoorbeeld 20 graden is en deze is berikt, dan wordt de vloerverwarming weer geactiveerd. Voordat het daadwerkelijk effect heeft koelt je huis wel nog een tijdje af.

Zelf al naar van alles gekeken, maar zelf ook nog geen passende oplossing te gevonden.

Edit: Zelf had ik in de opzet die ik gedachte had een afsluiter nodig: https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-3-4-binnendraad.html maar ook dit is dus zonder het aanlerend vermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 23-11-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Thanks voor de reacties !
NIMIC schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:34:
DukeBox, je zou kunnen kijken of je de pomp van de vloerverwarming uit kunt zetten als er geen warmtevraag in de woonkamer is.
Best een goed idee eigenlijk, moet het wel zo zijn dat er nooit een vraag is en de klep dicht staat. Ik weet niet in hoeverre dat vanuit de evohome kan. ook bij langdurige stilstand moet je iets verzinnen dat af en toe de pompt toch aan gaat (afhankelijk van model, liefst toch wel enkele minuten per 48 uur).
Floris-K schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:26:
Die relaismodule heeft volgens mij geen aanlerend vermogen, waar de zoneregelaar dit wel heeft.
Zou dat aanlerend vermogen niet gewoon in de evohome zitten ? De zone regelaar (althans, het hce80 model) is volgens mij verder geen 'intelligent' apparaat. De temperatuur sensor verloopt immers ook via de evo home (of andere externe).
Edit: Zelf had ik in de opzet die ik gedachte had een afsluiter nodig: https://wifithermostaten.nl/zoneklep-y-vc8015-3-4-binnendraad.html maar ook dit is dus zonder het aanlerend vermogen.
Dat is iets waar ik ook aan zat te denken, eigenlijk kwam ik zelf op 2 opties. Ik zie overigens niet in waarom je dan geen aanlerend vermogen zou hebben, uiteindelijk heeft dat alles toch gewoon te maken met aansturing en duur meting ? Het enige dat veranderd in mijn geval is dat ik geen warmte afgifte wil hebben van mijn vloer verwarming wanneer de vraag ergens anders is.

- Tussen iedere groep een 1/2" thermostatische radiatorafsluiter plaatsen (moet ik nog wel dubbel checken of geen probleem is voor vloer verwarming) en dan gewoon de evohome hce80 met 4 thermomotoren (wel ruk dat ik dan niet alles in 1 zone heb).

- Een enkele 3/4" thermostatische radiatorafsluiter voor de invoer plaatsen met daarop een hr92 en externe temp sensor. Ik kon uit de documentatie niet opmaken of de evo home zelf dan als temp sensor kan dienen. Qua kosten scheelt dat aanzienlijk en het heeft denk ik verder ook geen impact op mijn installatie én ik heb alles in 1 zone.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
[b]DukeBox schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:25:
- Tussen iedere groep een 1/2" thermostatische radiatorafsluiter plaatsen (moet ik nog wel dubbel checken of geen probleem is voor vloer verwarming) en dan gewoon de evohome hce80 met 4 thermomotoren (wel ruk dat ik dan niet alles in 1 zone heb).
Je kunt de 4 thermomotoren volgens mij gewoon toewijzen aan 1 zone.
[b]DukeBox schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:25:
- Een enkele 3/4" thermostatische radiatorafsluiter voor de invoer plaatsen met daarop een hr92 en externe temp sensor. Ik kon uit de documentatie niet opmaken of de evo home zelf dan als temp sensor kan dienen. Qua kosten scheelt dat aanzienlijk en het heeft denk ik verder ook geen impact op mijn installatie én ik heb alles in 1 zone.
De evo home zelf kan als temp sensor dienen. Dat gebruik ik nu ook.
1 HR92 op een (kleine) radiator in de woonkamer, gebruikt evo home als voeler. En vloerverwarming schakelt automatisch mee aan. Ik moet nog testen of het lukt om de slaapkamers te verwarmen en de woonkamer niet te heet te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

NIMIC schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:45:
Je kunt de 4 thermomotoren volgens mij gewoon toewijzen aan 1 zone.
Bij de 20 wel ja, daar kan je de eerst volgende groep overbruggen.

HCE80, tot 3 thermische motoren per zone:
Afbeeldingslocatie: https://www.regelvisie.nl/afkooksels/woningen/zoneregelingen/vloerverwarming/HCE80systeemoverzicht.jpg

HCE20, tot 4 thermische motoren per zone:
Afbeeldingslocatie: https://www.regelvisie.nl/afkooksels/woningen/zoneregelingen/zoneregeling/HCE20systeem.jpg
De evo home zelf kan als temp sensor dienen. Dat gebruik ik nu ook.
1 HR92 op een (kleine) radiator in de woonkamer, gebruikt evo home als voeler.
Thanks voor de bevestiging.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Kraz

Saving the world

Niet echt het juiste topic hiervoor denk ik, maar mocht je nog een Netatmo thermostaat willen; Er is nu 25% Black Friday korting op de website;

Gebruik de code; BF2016

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist word ik weer geconfronteerd met de zoveelste update van de Honeywell app. Voortdurend moet ik dan mijn credentials weer opnieuw invoeren. Ik word schijtziek van die amateurs bij Honeywell. Get your act together stelletje prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik heb afgelopen week een Honeywell T6R gekocht en geïnstalleerd. Werkt tot nog toe als een trein, ook de geofencing werkt top. Alleen jammer dat de koppeling met IFTTT er nog niet is op de website. Hopelijk komt dat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:25:
Thanks voor de reacties !

[...]

Zou dat aanlerend vermogen niet gewoon in de evohome zitten ? De zone regelaar (althans, het hce80 model) is volgens mij verder geen 'intelligent' apparaat. De temperatuur sensor verloopt immers ook via de evo home (of andere externe).
Dat is iets waar ik ook nog naar op zoek ben.
Wil toch mijn InComfort gaan vervangen, word er absoluut niet vrolijk van. Hij haalt gewoon de verwarmingstijd niet, en dan ben je nog constant handmatig aan het bijstellen.

Vraag is dus; in hoeverre leert de EvoHome set? En in hoeverre doet ie dit ook per zone? Ik denk dan aan aanwarmtijden, maar ook aan weekschema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 20:59
Hey allemaal,

Ik wil mijn CV gaan vervangen. Dit gaat een Rehema worden.
Nu kan ik er een eTwist thermostaat goedkoop bij krijgen, echter weet ik niet of dit de meest passende thermostaat voor mijn situatie is.

In de toekomst wil ik gebruik gaan maken van Domoticz, maar ik zie dat eTwist dat nu nog niet ondersteunt. Daarnaast zie ik nog wisselende ervaringen terugkomen in dit topic.

Veder heb ik nog niet veel wensen. Mogelijk wil ik in de toekomst zoneregeling maar daar ben ik nog niet uit. Verder wel de gebruikelijke functies, geofencing is optioneel.

Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu het echt koud begint te worden, krijg ik echt genoeg van mijn InComfort met Honeywell round. Stel dat ding in op 21graden van 6:00 tot 07:30. Om 08:00 was het gewoon 19 graden.

Die gaat er dus zsm uit. :X

Nu nog een fatsoenlijke lerende thermostaat vinden. Neig toch naar de evohome, maar dat kost wel ff wat :X

Edit: Kan ik deze set kopen:
https://www.cvkoopjes.nl/...ermostaten&utm_medium=cpc

En kamer voor kamer uitbreiden? Of mis ik dan nog onderdelen?
Volgens mij kan ik uit met het display zonder extra thermostaten.

Wat is overigens het verschil tussen de Evohome connected en de evohome wifi? De laatste komt in de pw vaker voor.

[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb nu een stokoude 'domme' thermostaat in de woonkamer. Dit wil ik graag vervangen door een slim systeem met zones. Dit is de setup:

Begane grond: vloerwarming, 2 hallen met elk een radiator
1ste verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer met elk een radiator
2de verdieping: 1 kantoorruimte met een radiator

Nu was ik uitgekomen op Honeywell Evohome, maar zijn er ook alternatieven? Mijn wensenlijst is als volgt:
* Via App en een display/tablet in te stellen
* Een zone per radiator/vloerverwarming
* Optioneel: Apple HomeKit, API en IFTTT ondersteuning

Mijn ketel is een Vaillant VHR 24-28C. Is dit een modulerende ketel? Met OpenTherm of aan/uit?

Volgens de Honeywell configurator zou ik het volgende nodig hebben:

ATP951M3118 evohome connected pakket, opentherm ketelsturing 1
T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat 1
HR92WE draadloze thermostaatknop 7
BDR91A1000 draadloze rf bridge, aan/ui 1
ATF600 evohome voedingsmodule voor wandmontage 1

Klopt dat? En die ATF600 is dan zodat ik de "tablet" (is dat de T87RF2025?) aan de muur kan ophangen waar nu mijn oude thermostaat hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Het is een OpenTherm ketel.
https://www.gebruikershan...ew-handleiding-22056.html

Wat betreft de configuratie kun je eerst testen hoe ver je komt met een gedeelte.

Wil je de vloerverwarming in zones kunnen bedienen? In de woonkamer heb je dus geen radiatoren?
Wil je de hallen verwarmen? Of kan dat met een conventionele thermostaatknop?

Zit er op elke radiator al een conventionele thermostaatkop? Anders moet je hier ook nog iets aan doen.

Tenslotte, ja dat klopt.

[ Voor 91% gewijzigd door NIMIC op 06-12-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

RvdH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:15:
Ik heb nu een stokoude 'domme' thermostaat in de woonkamer. Dit wil ik graag vervangen door een slim systeem met zones. Dit is de setup:

Begane grond: vloerwarming, 2 hallen met elk een radiator
1ste verdieping: 3 slaapkamers en een badkamer met elk een radiator
2de verdieping: 1 kantoorruimte met een radiator

Nu was ik uitgekomen op Honeywell Evohome, maar zijn er ook alternatieven? Mijn wensenlijst is als volgt:
* Via App en een display/tablet in te stellen
* Een zone per radiator/vloerverwarming
* Optioneel: Apple HomeKit, API en IFTTT ondersteuning

Mijn ketel is een Vaillant VHR 24-28C. Is dit een modulerende ketel? Met OpenTherm of aan/uit?

Volgens de Honeywell configurator zou ik het volgende nodig hebben:

ATP951M3118 evohome connected pakket, opentherm ketelsturing 1
T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat 1
HR92WE draadloze thermostaatknop 7
ATF600 evohome voedingsmodule voor wandmontage 1

Klopt dat? En die ATF600 is dan zodat ik de "tablet" (is dat de T87RF2025?) aan de muur kan ophangen waar nu mijn oude thermostaat hangt?
Ja het is een modulerende ketel waar ook een opentherm module in kan. Ik heb de zelfde met opentherm module en die was tot vorig jaar ongebruikt. Ff opletten of de module er in zit.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

NIMIC schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:13:
Het is een OpenTherm ketel.
https://www.gebruikershan...ew-handleiding-22056.html

Wat betreft de configuratie kun je eerst testen hoe ver je komt met een gedeelte.

Wil je de vloerverwarming in zones kunnen bedienen? In de woonkamer heb je dus geen radiatoren?
Wil je de hallen verwarmen? Of kan dat met een conventionele thermostaatknop?

Zit er op elke radiator al een conventionele thermostaatkop? Anders moet je hier ook nog iets aan doen.

Tenslotte, ja dat klopt.
Bedankt voor de info!

Alle radiatoren muv die in de hallen zijn in 2010 vernieuwd en hebben "gewone" thermostaatknoppen, dwz je kan ze draaien van 1 tot 5. Die in de halletjes zijn wat ouder. In de woonkamer alleen maar vloerverwarming inderdaad, maar die hoef ik niet in zones te verdelen :).
stuffer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:46:
[...]

Ja het is een modulerende ketel waar ook een opentherm module in kan. Ik heb de zelfde met opentherm module en die was tot vorig jaar ongebruikt. Ff opletten of de module er in zit.
Hoe weet je of die module er in zit? Als je kijkt naar pagina 2 in de handleiding.. waar zou hij dan moeten zitten? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Als je de kap er af haalt en het electro gedeelte naar voren haalt hoort ie er (rechts) zo uit te zien: https://www.google.nl/sea...9#imgrc=OKZqyIj8aUiy2M%3A

Zit met een aparte kabel aan de print van de ketel.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

stuffer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:59:
Als je de kap er af haalt en het electro gedeelte naar voren haalt hoort ie er (rechts) zo uit te zien: https://www.google.nl/sea...9#imgrc=OKZqyIj8aUiy2M%3A

Zit met een aparte kabel aan de print van de ketel.
Hmm, kan je aan deze foto zien of hij er zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mIHeXP0l.jpg
(klik voor groter)

En dan blijft de vraag nog.. zijn er wellicht alternatieven die ik over het hoofd heb gezien, die beter zijn, of goedkoper?

[ Voor 8% gewijzigd door RvdH op 07-12-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

RvdH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:43:
[...]

Hmm, kan je aan deze foto zien of hij er zit?

[afbeelding]
(klik voor groter)

En dan blijft de vraag nog.. zijn er wellicht alternatieven die ik over het hoofd heb gezien, die beter zijn, of goedkoper?
Je moet in het elektronicagedeelte zitten ;) Onderaan de ketel. Haal wel even de spanning er af.

edit: ah wacht, jouw Vaillant heeft een andere opbouw dan ik gewend ben. Anyway, je zult betere foto's van het elektronicagedeelte moeten maken willen we wat zinnigs kunnen zien.

[ Voor 16% gewijzigd door EddoH op 07-12-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

EddoH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:00:
[...]

Je moet in het elektronicagedeelte zitten ;) Onderaan de ketel. Haal wel even de spanning er af.

edit: ah wacht, jouw Vaillant heeft een andere opbouw dan ik gewend ben. Anyway, je zult betere foto's van het elektronicagedeelte moeten maken willen we wat zinnigs kunnen zien.
Hmm dat is jammer want ik ben niet thuis :+

Sta eigenlijk klaar om zo'n Evohome setup te bestellen, maar als de ketel geen OpenTherm ondersteund is dat niet handig natuurlijk. Hoewel ik aanneem dat je zo'n module er alsnog in kan zetten.

Ik zie trouwens op https://wifithermostaten....nsluittabel-vaillant.html dat een VR33 niet nodig zou zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door RvdH op 07-12-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
RvdH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:26:
[...]

Hmm dat is jammer want ik ben niet thuis :+

Sta eigenlijk klaar om zo'n Evohome setup te bestellen, maar als de ketel geen OpenTherm ondersteund is dat niet handig natuurlijk. Hoewel ik aanneem dat je zo'n module er alsnog in kan zetten.
Ik had bij Honeywell navraag gedaan of eenvoudig te switchen is van aan/uit naar OpenTherm en dit kon door de aan/uit module BDR91A1000 te vervangen met OpenTherm module R8810A1018. Een zo een module kost ~€90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Cuno schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:36:
[...]

Ik had bij Honeywell navraag gedaan of eenvoudig te switchen is van aan/uit naar OpenTherm en dit kon door de aan/uit module BDR91A1000 te vervangen met OpenTherm module R8810A1018. Een zo een module kost ~€90.
Thanks, dat kan natuurlijk, maar liever OpenTherm :)

Volgens https://www.regelvisie.nl...nsluittabel/vaillant.html betekent "A en B 4)" dat ik hem op de klemmen A en B moet aansluiten en via een menuutje een instelling moet wijzigen. Ook daar lijkt het erop dat ik geen VR33 nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

RvdH schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:20:
[...]

Thanks, dat kan natuurlijk, maar liever OpenTherm :)

Volgens https://www.regelvisie.nl...nsluittabel/vaillant.html betekent "A en B 4)" dat ik hem op de klemmen A en B moet aansluiten en via een menuutje een instelling moet wijzigen. Ook daar lijkt het erop dat ik geen VR33 nodig heb.
Zo te zien zit bij jouw hrSolide OpenTherm standaard ingebouwd. later hebben ze er een losse module voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Bestelling geplaatst.. €1015 lichter.. :o

Trouwens.. hoe regelt het systeem de vloerverwarming? Ik zie dat er iets bestaat als de HCE80, maar die lijkt me voornamelijk nodig als je het per zone wil regelen en dat hoef ik niet.

Maar hoe wordt er voorkomen dat als een radiator op de slaapkamer vraagt om warmte, dat de vloerverwarming dan ook warm wordt?

Edit: daar moet T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat denk ik voor zorgen. Als die ziet dat de temperatuur OK is, blijft de warmwater naar de vloerverwarming dicht denk ik.

[ Voor 99% gewijzigd door RvdH op 07-12-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
De T87RF2025 heb je niet nodig, die meet alleen de temperatuur in de woonkamer.
Dat kan ook via the Evo Home Wifi die je aan de muur hangt.

In je eerdere lijst zou dit je vloerverwarming uit moeten schakelen:

Maar je hebt waarschijnlijk deze nodig:
y-vc8615
https://products.ecc.emea...nds/ecatdata/pg_y-vc.html

Als ik jou was zou ik het proberen zonder de vloerverwarming in te regelen. Dat werkt bij mij nu prima, het duurt toch even voordat vloerverwarming opwarmt. Dus ik zou zeggen probeer het eerst zonder.

[ Voor 39% gewijzigd door NIMIC op 07-12-2016 17:10 . Reden: y-vc8615 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

NIMIC schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:03:
De T87RF2025 heb je niet nodig, die meet alleen de temperatuur in de woonkamer.
Dat kan ook via the Evo Home Wifi die je aan de muur hangt.

In je eerdere lijst zou dit je vloerverwarming uit moeten schakelen:

Maar je hebt waarschijnlijk deze nodig:
y-vc8615
https://products.ecc.emea...nds/ecatdata/pg_y-vc.html

Als ik jou was zou ik het proberen zonder de vloerverwarming in te regelen. Dat werkt bij mij nu prima, het duurt toch even voordat vloerverwarming opwarmt. Dus ik zou zeggen probeer het eerst zonder.
Ik zal het blijkbaar wel moeten proberen zonder de vloerverwarming in te regelen :) Het spul is al onderweg. De T87RF2025 heb ik er expres bijbesteld om altijd een knop aan de muur te hebben waar nu de thermosstaat ook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Soooo.. blijkt dat ik 3 x deze radiatorkraan heb:

https://www.warmteservice...lbaar%29ZD-1-2/p/44051405

Heb ik dan https://www.warmteservice...tisch-te-maken/p/44156955 nodig om ze "compatible" te maken?

En vergelijkbare kraantjes op de twee radiatoren in de halletjes. En in de badkamer heb ik dit:

https://www.hetsanitairfi...thermostaatknop-m-30.html

Weet iemand zo of die aansluiting al wel goed is, of heb ik daar ook iets anders voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is het goedkoper om de hele kraan te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:51:
Volgens mij is het goedkoper om de hele kraan te vervangen?
Ligt eraan of je dat makkelijk zelf lukt.

Zelf ben ik ook van plan om binnenkort een poging te doen om alleen het binnenwerk van een van mijn kranen te vervangen, om de simpele reden dat het mij eenvoudiger lijkt, en het bij maar om 1 stuk gaat. De rest heeft al juiste kraan.

Heb hier van die moderne kunststof buizen, en ben bang voor gedoe om daar een ander merk kraan waar mogelijk een ander type aansluitsetje voor nodig is op aangesloten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Laatst online: 13-09 20:20
Voor de mensen met Evohome, hebben jullie ook beneden wifithermostaten voor het regelen van de temp? Of alleen op de vertrekken die je afzonderlijk wil regelen? Ik heb in totaal 11 radiatoren waarvan 5 in woonkamer. Ik heb 1 losse wifi radiator in bestelling staan en die komt morgen binnen als het goed is. Dan ga ik kijken welke materialen in nodig heb om het passend te maken en dan bestel ik de set met 4 thermostaten en wifi module.

Ik heb nu een Toon hangen die open therm wordt aangestuurd door mijn Remeha Tzerra. Ik neem aan dat ik dezelfde bekabelng kan gebruiken om de EvoHome op te hangen en van stroom te voorzien?

Mijn set-up gaat er dan als volgt uit zien.

3 slaapkamers
1 badkamer
1 zolder
Woonkamer (nog niet dus)

[ Voor 25% gewijzigd door knny op 08-12-2016 09:28 ]

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

knny schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:27:
Voor de mensen met Evohome, hebben jullie ook beneden wifithermostaten voor het regelen van de temp? Of alleen op de vertrekken die je afzonderlijk wil regelen? Ik heb in totaal 11 radiatoren waarvan 5 in woonkamer. Ik heb 1 losse wifi radiator in bestelling staan en die komt morgen binnen als het goed is. Dan ga ik kijken welke materialen in nodig heb om het passend te maken en dan bestel ik de set met 4 thermostaten en wifi module.

Ik heb nu een Toon hangen die open therm wordt aangestuurd door mijn Remeha Tzerra. Ik neem aan dat ik dezelfde bekabelng kan gebruiken om de EvoHome op te hangen en van stroom te voorzien?

Mijn set-up gaat er dan als volgt uit zien.

3 slaapkamers
1 badkamer
1 zolder
Woonkamer (nog niet dus)
Volgens mij kun je in de woonkamer volstaan met de bedieningsunit, en dan de rest met wifi knoppen aansturen. Scheelt je weer vijf knoppen.
De configurator gaat hier overigens wel vreemd mee om. Met 1 kamer geeft ie aan dat het met de bedieningsunit lukt. Met twee kamers heb je ineens ook voor de originele kamer knoppen nodig.
Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste